Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ihmiset jotka vihaavat kesää ja lämmintä

Lähettäjä: ?! 
Päivämäärä:   24.5.25 10:20:19

Toki ollaan erilaisia mutta ärsyttää se valitus jo nyt miten inhottavaa kun on valoisaa, kesän lämmötkin tulossa hyi olispa jo syksy! Itse taas en voi sietää aikaa lokakuusta eteenpäin ja olen kuin kuollut maaliskuulle asti ja herän kunnolla henkiin vasta huhtikuussa.

Re: Ihmiset jotka vihaavat kesää ja lämmintä

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.5.25 10:21:56

Juu, Suomessa on pimeää, kylmää ja märkää ihan riittämiin. Turha ulista maks. pari kuukautta kestävästä kesästä. Nytkin on Helsingissä +10 ja pilvistä, ei tässä vielä edes keväästä voi puhua.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.5.25 10:22:26

Jos talvesta saa marmattaa, niin saa kesästäkin. Paras toki olisi, kun keskittyisi vain hyvää. Ei tarvitsisi marmattaa kesän kuumuudesta vaan tilanteen salliessa voisi vaikka kertoa pitävänsä talvesta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.25 10:22:45

:D

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.5.25 10:23:10

Ja ylipäätään voisi miettiä, miten ihmisille puhuu. Jos joku pitää kesästä, se ei tee hänestä vinkujaa, ulisijaa eikä piipittäjää.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   24.5.25 10:24:13

Miks mun pitää sitten kuunnella jopa 9 kuukautta kun valitetaan kylmästä ja pimeästä. Koita kestää 2 kuukautta, jaxuhali.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   24.5.25 10:25:37

Itse tuuletan näille jotka vikisevät vihaavansa kesää ja valoa jo tammikuussa miten ihanaa kun päivät ovat alkaneet pitelemään ja iltapäiväänkin on jo valoa ja se vaan lisääntyy, mennään kevättä kohti! (Ne happamat ilmeet :D)

Lähettäjä: Poikamiss 
Päivämäärä:   24.5.25 10:27:28

En usko, että juuri kukaan inhoaa lämmintä. Kuuma on sitten eri asia, koska ihmiselimistön kyky käsitellä sitä on rajallinen.

Kuuman vaikutus hyvinvointiin ei ole mikään mielipidekysymys vaan on tieteellinen tosiasia, että se rasittaa elimistöä, väsyttää ja heikentää suorituskykyä.

Jos elämä on liikkumista ilmastoitujen tilojen välillä ja satunnaista pistäytymistä kuumassa, niin mikäs siinä, mutta kuuma ei totisesti ole mikään aktiivisen ihmisen ihanne.

Kuumissa maissa ihmiset tekevät kaikkensa kuumaa paetakseen. Varakkaimmat lähtevät kuumia kausia pakoon muualle, esimerkiksi Etelä-Espanjasta Kanariansaarille, missä ilmasto on kesälläkin paljon armollisempi.

Päivämäärä:   24.5.25 10:28:06

En tunne ketään, joka valittaa vuodenajoista.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.5.25 10:29:18

Mun mielestä ylipäätään älytöntä valittaa Suomen vuodenajoista, valoisuudesta/pimeydestä tai säästä, oli se sitten talvi, kesä tai mikä tahansa mistä ei tykkää, kun ei se yllätyksenä tule kenellekään, että täällä nuo asiat vaihtuvat vuoden mittaan. Aina voi muuttaa pois jos ei kelpaa.

Lähettäjä: täh 
Päivämäärä:   24.5.25 10:29:56

Miten joku voi vihata valoa ja aurinkoa?! Sehän on yhtä kuin elämä! Veikkaan että ovat joko hyvin negatiivisia luonteita tai masentuneita.

Lähettäjä: mili 
Päivämäärä:   24.5.25 10:31:56

Ainakin fb introvertit ryhmässä on paljon näitä kesän ja valon inhoajia. Itsekin olen introvertti mutta rakastan kevättä, kesää ja valoisuutta.

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   24.5.25 10:35:31

Kohta on juhannus ja päivä alkaa lyhenemään.
Hihi.

Lähettäjä: Turha itsekkyys 
Päivämäärä:   24.5.25 10:48:41

En kuuntele tuollaista enkä varsinkaan lue.

Meteorologitkin toivottavasti jo tajuavat olla valittamatta sateesta jos pellot huutavat kosteutta. Pahinta on ollut se hellesään ihannointi kun maanviljelijä on sadetanssia viritellyt epätoivossaan. Todella typerää ammattilaisilta joiden pitäisi ymmärtää jotain kasvien vedentarpeestakin.

Ihan lähipiirissä voi joskus tietysti joku huokaista jos talvella on tajuton pakkanen ja kaikki hyytyy. Kesälläkin jos on viikkotolkulla kuivaa ja kuumaa tai sadetulva. Nykyisin ilmastossa kaikki tulee liioitellusti eli liikaa tiettyä säätilaa kerralla.
Maanviljelijän tyttärenä ja vaimona tiedän että yhdelle asialle ihminen ei voi mitään ja se on sää.
Pitää vaan kestää
Kaupunkilaiset valittavat mielestäni aivan turhasta ja ihan liikaa koska ei heidän elinkeinonsa mitenkään vaarannu vaikka tulisi pään kokoisia rakeita taivaalta.
Tämä on tätä minä minä- kulttuuria nykyisin. Ihan kuin jotakuta kiinnostaisi tyhjästä valitus.

Lähettäjä: hehe 
Päivämäärä:   24.5.25 10:50:40

Heti joulukuussa riemuitsen kohta alkaa päivät pitenemään, hih

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   24.5.25 11:11:22

Vahingonilo ylipäätään on sellanen, mitä en käsitä.

Mä tykkään kaikista vuodenajoista. Ja eilinen sade teki todella hyvää luonnolle! Ainoo mikä mua tällä hetkellä harmittaa, on se, että on ollut niin viileä vielä, ettei ole saanut kasvimaata aloitettua ihan sillai miten olis halunnut. Itse en kuitenkaan erityisesti toivo yli 25 lämpötiloja, kun ei kroppa kestä kovin lämmintä mitenkään hyvin. Lisäksi mä sienestän, ja sellaset kuivat, kuumat kaudet tekee tosi huonoa sienisadolle.

Ja joo, olin eilen siinä kaatosateessa tallilla ja ihan vaapaehtoisesti seisoin pihalla sateessa tuntia katsomassa, ennenkö menin ite tunnille :D

Päivämäärä:   24.5.25 11:13:48

Ainakin fb introvertit ryhmässä on paljon näitä kesän ja valon inhoajia. Itsekin olen introvertti mutta rakastan kevättä, kesää ja valoisuutta.

Noi ryhmät onkin pahimpia… ihmiset yrittää löytää syitä, selityksiä ja keppihevosia omille vaikeuksille. Tyytyväiset introt eivät ulinapalstaa jaksa kauaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.25 17:14:28

Minä valitan kesästä ja talvesta tasapuolisesti:D Vihaan kylmää ja liukkautta sekä myös kuumuutta ja auringon porotusta.

Kevät ja syksy on ihanaa aikaa. Sopivan lämmintä/viileää ja aurinko pilkistelee kivasti pilvien takaa. Voisin elää jatkuvasti huhti-toukokuun ja syys-lokakuun väliä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.5.25 17:16:39

"maks. pari kuukautta kestävästä kesästä."
"Koita kestää 2 kuukautta"

Mitkä 2 kuukautta? Kesä kestää 3kk kuten muutkin vuodenajat.

Päivämäärä:   24.5.25 17:26:14

Minua inhottaase talvesta ja syksystä valitus niin että kyllä mainitsen huonosta ilmasta (aurinko paistaa,on lämmin) kun sellaisesta joutuu kärsimään.
LähettäjäMaija

Päivämäärä24.5.25 10:24:13

Miks mun pitää sitten kuunnella jopa 9 kuukautta kun valitetaan kylmästä ja pimeästä. Koita kestää 2 kuukautta, jaxuhali."

Tämäpä.

Aurinkoihottuma, heikko lämmönsietokyky sydänongelmineen ja siitepölyallergiat, puhumattakaan miten raivostuttavia hyönteiset osaavat olla.... olisipa jo talvi!!!
"

Päivämäärä:   24.5.25 17:34:21

Minä marmatan keväästä, koska minulla on paha siitepölyallergia.

Lähettäjä: Nou hätä 
Päivämäärä:   24.5.25 17:34:56

Onneksi ihanaa aika on vielä edessä kesä- syyskyy, loka-marraskuu on perseestä, joulukuu ok tykkään tontuista, joulukuusesta, pipareista ym. Tammikuu on ankea ja helmikuussa on usein aurinkoisia päiviä jotka kasvavat kohisten maaliskuussa ja huhtikuu..ai ihanuutta ja siitä eteenpäin. Sitä paskaa aikaa ei onneksi olekaan kuin kolme kuukautta vuodesta :D

Päivämäärä:   24.5.25 17:35:27

No me joudutaan kuuntelemaan yli puoli vuotta teidän itkua talvesta kun on yhyy lunta, jäätä ja pakkasta. Koittakaa "jaksaa" tämä pari kuukautta. Jaxuheil.

Päivämäärä:   24.5.25 18:05:31

Lähettäjä.

Päivämäärä24.5.25 17:35:27

No me joudutaan kuuntelemaan yli puoli vuotta teidän itkua talvesta kun on yhyy lunta, jäätä ja pakkasta. Koittakaa "jaksaa" tämä pari kuukautta. Jaxuheil.

Onneksi ihanaa aikaa on se puolivuotta, koita jaksaa. Jaxuhali.

Päivämäärä:   24.5.25 18:06:42

Jep. Nautin kunnon pitkästä talvesta :)

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   24.5.25 18:11:30

Onneksi viime talvi oli leuto ja vähäluminen, lisää näitä kiitos! :) Vihaan lunta ja pakkasta.

Päivämäärä:   24.5.25 18:23:22

Talvi ei kestä puolta vuotta vaan 3kk.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   24.5.25 18:27:34

En vihaa kesää mutta en voi hyvin helteellä. Kroppa kiehuu ja olo on kamala. Onneksi nykyään on ilppi jolla saa jäähdytettyä talon, ulos en juuri poistu helteellä paitsi uimaan.

20-22 astetta on täydellinen minusta, eli kutakuinkin Suomen kesä suurimman osan ajasta :)

Lähettäjä: Eeee 
Päivämäärä:   24.5.25 19:20:30

Minä en tykkää kuumasta ilmasta, koska:

- töissä ei ole ilmastointia
- kotona (vuokrakerrostalossa) ei ole ilmastointia

(onneksi autossa on!!!!)

Eli sitä kuumaa ei pääse pakoon!! Kuvitelkaa kesä kämpässä jossa on 27 astetta lämmintä. Kuvitelkaa työpaikka jossa on myös 25 astetta lämmintä koko ajan, huono ilma ja fyysinen työ.

Ja MITENNIIN kesä kestää 2 kk????? Viime vuonna kesä alkoi toukokuun alussa HELTEILLÄ, ja kesää kesti yhtäjaksoisesti SYYSKUUN PUOLIVÄLIIN ASTI!!!! Eli 4,5 kuukautta!!!

Kenen mielestä 4,5 kk KUUMAA ILMAA on ihan lyhyt pätkä vaan??

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   24.5.25 19:33:22

Ja minusta viime kesä oli kylmä xD
Oli toki välillä lämmintä ja ehkä hellettäkin jonkun päivän, mutta uimavedetkin pysyivät melko viileinä koko kesän. Mulle toki just passeli kesäsää. Kevät ja syksy ovat kuitenkin lemppareita.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   24.5.25 19:41:07

"Ja MITENNIIN kesä kestää 2 kk????? Viime vuonna kesä alkoi toukokuun alussa HELTEILLÄ, ja kesää kesti yhtäjaksoisesti SYYSKUUN PUOLIVÄLIIN ASTI!!!! Eli 4,5 kuukautta!!!"

Viime vuonna ainoat helteet oli toukokuun vikalla viikolla.
Kuumin ja valoisin aika kestää noinn2kk, elokuussa illat pimenee ja yölämpötila laskee. 2kk on pahinta aikaa.

Lähettäjä: blääh 
Päivämäärä:   24.5.25 19:44:30

Elokuussa toki yöt ovat jo pimeitä mutta monesti kuumia ns.trooppisia öitä, en tykkää.

Päivämäärä:   24.5.25 19:48:33

Onneksi täällä talvi alkaa viimeistään marraskuussa ja huhtikuun loppuun asti on lunta, vaikka silloin alkaa kevät tehdä tuloaan. Viimeiset lumet suli viime viikolla. Vielä on kasoja jossain.

Päivämäärä:   24.5.25 20:07:38

''Viime vuonna ainoat helteet oli toukokuun vikalla viikolla.''

No tämä nyt on selvä provo, mutta viime kesänä oli ennätysmäärä hellepäiviä, 70.

Siis seitsemänkymmentä. Ei vain ''toukokuun vikaa viikkoa''. Että silleen. :D

Päivämäärä:   24.5.25 20:09:38

Anteeksi, 71 hellepäivää, ei 70. Siinä on noin 60 päivää liikaa.

Lähettäjä: juuh 
Päivämäärä:   24.5.25 20:09:51

Kaksi vuodenaikaa olisi parasta: kevät ja syksy. Vältyttäisiin näiltä ääriolosuhteilta. Ei helteitä, ei pakkasta. Parasta olisi ympäri vuoden +5C-+15C.

Lähettäjä: essi 
Päivämäärä:   24.5.25 20:15:49

Lähettäjä.

Päivämäärä24.5.25 19:48:33

Onneksi täällä talvi alkaa viimeistään marraskuussa ja huhtikuun loppuun asti on lunta, vaikka silloin alkaa kevät tehdä tuloaan. Viimeiset lumet suli viime viikolla. Vielä on kasoja jossain.

Onneksi en asu siellä, Oulun seudulla oli ihana talvi, vähäluminen, ei juuri pakkasia ja maaliskuu oli kuin huhtikuu.

Päivämäärä:   24.5.25 20:15:59

''Kaksi vuodenaikaa olisi parasta: kevät ja syksy. Vältyttäisiin näiltä ääriolosuhteilta. Ei helteitä, ei pakkasta. Parasta olisi ympäri vuoden +5C-+15C.''

Niiiiin tämä!!!!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.5.25 20:21:55

Haluaisin pitää kesästä, mutta voin tosi huonosti auringossa ja helteellä + olen allerginen hyttysille. Nykyään, kun on ilmalämpöpumppu, autossa ilmastointi ja kesäloma heinä-elokuussa, menee kesät ihan kivasti ilman harmia ja ei ole tarve valittaa.

Toisaalta inhoan liukasta ja pimeällä ajamista, joten ei se marras-maaliskuukaan aina mitään herkkua ole. Kylmää siedän tosi hyvin.

Päivämäärä:   24.5.25 21:37:10

No helteillä en mee ulos vaan vietän ajan sisällä ja autossa alle 20 asteen lämpötilassa.

Toiset ei vaan kestä kuumaa, menee elimistö ja nestetasapaino sekaisin. Itsellä suolistosairaus vetää täysripulin päälle helteellä ja kaikki nesteet ja suolat tulee ulos ja sit tarvii jo tiputusta.

Kylmää sen sijaan kestän hyvin. Onneksi Suomessa on neljä vuodenaikaa. Tämä on on ollut itselle paras toukokuu yli 10 vuoteen kun on saanut olla ja liikkua ulkona.

Säästä puhuttaessa ihmisistä tulee hirveän itsekkäitä, tärkeintä on se mitä minä minä minä haluan ja mistä minä tykkään.

Päivämäärä:   24.5.25 22:47:27

Ärsyttää kaikki säästä ja vuodenajoista marisijat.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   24.5.25 22:55:15

Onneksi pidän kaikista vuodenajoista. Jopa marraskuussa ja heinäkuun himohelteissä on puolensa. Hyvät ja huonot.

Lähettäjä: Työ 
Päivämäärä:   24.5.25 23:25:12

Valitan kun ulkona on tehtävä raskasta työtä ja se vie kesähelteellä mehut. En valita vapaalla kun saa olla vaan. Ihan sama kovalla pakkasella tai vesisateella.

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   24.5.25 23:49:34

Kesällä parasta on, kun on +20 eikä enempää. Loppukesän paras, kun ei ötököitä ja siitepölyt vähentyneet.
Syksyssä parasta on kirpeät pikkupakkasyöt yhdistettynä nätteihin keleihin päivisin.
Talvisin 2-3x viikossa hiukan lunta (ekalla kerralla paljon, joku 20-25cm, siitä eteenpäin vain jatkuvasti hiukan, tyyliin puoli senttiä) ja pakkasta yli -7, mutta alle -10
Keväällä hyvä, kun alkaa olemaan valoa, ja jäät jo sulaneet.

Joka vuodenaikaan sopivasti vettä mukana.
Ei äärilämpötiloja tai hirveästi jatkuvaa tuulta, kiitos

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.5.25 23:52:39

Nyt saa taas sataa, kun kylvöt ovat finaalissa

Lähettäjä: iv 
Päivämäärä:   25.5.25 07:09:47

"Lähettäjä: Maija
Päivämäärä: 24.5.25 19:41:07

"Ja MITENNIIN kesä kestää 2 kk????? Viime vuonna kesä alkoi toukokuun alussa HELTEILLÄ, ja kesää kesti yhtäjaksoisesti SYYSKUUN PUOLIVÄLIIN ASTI!!!! Eli 4,5 kuukautta!!!"

Viime vuonna ainoat helteet oli toukokuun vikalla viikolla.
Kuumin ja valoisin aika kestää noinn2kk, elokuussa illat pimenee ja yölämpötila laskee. 2kk on pahinta aikaa."

Nyt on Maija niin hakoteillä kuin olla ja saattaa.

"Kesällä 2024 oli ennätysmäärä hellepäiviä Suomessa, yhteensä 71 päivää, kun lämpötila ylitti 25 asteen hellerajan vähintään yhdellä Ilmatieteen laitoksen ylläpitämällä säähavaintoasemalla. Tämä on enemmän kuin koskaan aikaisemmin vuodesta 1961 lähtien"

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   25.5.25 07:20:10

Kuuma voi olla, vaikkei helleraja ylittyisikään.

Lähettäjä: tinde 
Päivämäärä:   25.5.25 07:54:09

Vihasin aikanaan minäkin kesää, asuin kerrostalossa jossa ikkunat etelään ja se kuumuus oli aivan sietämätöntä, +35 oli huoneiston lämpö ja en nukkunut enkä jaksanut mitään. Nyt rivarissa jossa ilman ilppiä pärjää hyvin, ikkunat itä länsi suuntaan eikä ole kuumuus ongelmaa ja rakastan kesää.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   25.5.25 08:47:02

No siinä se onkin, on helppo tykätä kesästä ja lämmöstä jos ei joudu asumaan hikisessä vuokraluukussa jossa on yötä päivää 30 astetta etkä pysty edes nukkumaan tai joudu työskentelemään koko kesän liian kuumassa työpaikassa.

Kyllä mäkin nyt tykkään lämmöstä, kun sitä pääsee ees yöksi pakoon ilmastoituun viileään paikkaan ja saa nukuttua.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.5.25 08:53:06

No mä asun hikisessa kerrostalossa (en vuokraluukussa kuitenkaan, vaan omassa) ja täällä on tosiaan kesällä todella kuuma. Parvekkeella lämpötilat nousee jo kevättalvella tosi korkealle, jos lasit on kiinni.

Mutta en valita. Talvi on Suomessa ihan liian pitkä. Ihana, kun ei tarvitse kohta enää palella!

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   25.5.25 09:56:06

Helteitä inhoavat ihmiset asuvat usein asunnoissa joita ei saa viilennettyä, esim. pienet kerrostalokämpät. Silloin lämmöstä tulee helposti kidutusta. Onneksi en enää itse asu sellaisessa, koska kesähelteet pelottivat jo etukäteen, vaikka olin hoikka, perusterve ja aktiivinen ihminen.

Päivämäärä:   25.5.25 10:17:04

Te joilla kämpät kuumiaa liikaa niin kannattaa ostaa ilmastointi laite! Sillä saa esim makkarin viileäksi niin on edes yksi huone jossa mukava olla:)

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.5.25 10:30:24

Nimenomaan, mua ainakin jo ahdistaa ajatus helteistä, nyt jo kämppä lämpiää kiitos kerrostalon seinien jotka alkaa hohkamaan lämpöä heti kun on hetken ollut aurinkoista. Työpaikallakin on aivan älyttömän kuuma.

Olishan se helppoa nauttia kesästä, jos pääsisi edes hetkeksi sitä paahtavaa kuumuutta pakoon johonkin. Mun kämppäni lämpötila huiteli viime kesänä jatkuvasti 27-31 asteessa ja sitä ei saa edes öisin tuulettamalla laskemaan paljon sen alemmaksi. Sillä mennään sitten pitkälle syksyyn.

Tällä hetkellä lämpötila sisällä on VAAN 23.3 astetta, siitäkin huolimatta että mulla on vuorokauden ollut jo makkarin ikkuna auki.

Päivämäärä:   25.5.25 10:39:09

”Te joilla kämpät kuumiaa liikaa niin kannattaa ostaa ilmastointi laite! Sillä saa esim makkarin viileäksi niin on edes yksi huone jossa mukava olla:)”

Tämä.

Päivämäärä:   25.5.25 11:28:48

Kaikkiin asuntoihin ei saa asennettua ilmastointilaitetta. Asun yksiössä, jossa yksi tuuletusikkuna, jossa metalliritilä ulkopuolella eikä aukea montaa senttiä auki. Taloyhtiö on kieltänyt metalliritilöihin kajoamisen enkä muutenkaan uskalla hajottaa ikkunan saranamekanismia jotta poistoputken saisi ulos.

Päivämäärä:   25.5.25 12:03:46

^ kannattaa googlailla, ilmastointilaitteita on monenlaisia nykyään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.