Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mihin töihin adhd

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.5.25 19:33:42

Keskittymisen kanssa vaikeuksia,virheitä sattuu. Ylivilkkautta ei ole, mut moneen asiaan keskittyminen hankalaa ja alkaa tulla virheitä todella. Mitä voisi tehdä työkseni? Pää ei myöskään kestä yksitoikkoista ja toistavaa työtä, ihan ranteet auki meininki jos joudun tekemään ja itku kurkussa töihin joka päivä.
. olen siis kokeillut sitä kyllä. Teki ihan fyysisesti pahaa toistaa samaa asiaa päivästä toiseen.

Re: Mihin töihin adhd

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.5.25 19:36:29

Ootko lääkitystä kokeillut?

Päivämäärä:   23.5.25 19:44:08

Jokainen on erilainen ja adhd:n lisäksi vaikuttaa muut persoonallisuuden piirteet. Itselle sopii työt, joissa mahdollisuus kehittää työtä tehokkaammaksi. Ja luovat työt. Nautin järjestelmällisyydestä ja siitä, että asiat saa valmiiksi. Samalla kuitenkin tarvitsen painetta.

Pahinta työelämässä on kun
-kehitysehdotuksia ei toteuteta, eikä huonoille tavoille ole mitään perustetta edes
-ei voi vaikuttaa omaan työhön
-ei ole väliä tekeekö hitaasti vai nopeasti. Jos teet nopeasti, sinua rangaistaan esim. tunteja vähentämällä tai laittamalla sulle ikävimmät hommat
-tylsyys

Monen adhd ihmisen "supervoima" on tehokkuus, se että asiat keksii tehdä uudella tehokkaammalla tavalla luovasti.

Päivämäärä:   23.5.25 19:57:00

No itselle sopii sellaiset joissa on selkeät rajat, mutta niiden sisällä voi käyttää luovuutta. Pahin mahdollinen olisi sellainen jossa ei olisi selkeää tapaa tehdä jokin asia vaan aina joutuisi vähän keksimään miten tehdä. Ei sillä että se ei onnistuisi, mutta uuden opettelu on itselle todella työlästä. Todellakin tuo että on joku järjestelmä ja systeemi minkä mukaan mennään ja että asioilla on alku ja loppu. Luova työ ei sovi itselle, koska en ole kovin luova. Tykkään kyllä tehokkuudesta ja olla sitä, mutta nykyään burn outin partaalla käyneenä joutuu itseään väkisin himmaamaan. Itseluottamus on aika nolla, kun tuntuu että aivopieruja ja virheitä sattuu tämän tästä

Päivämäärä:   23.5.25 19:59:10

En koe tarvitsevani lääkkeitä, koska arki sujuu muuten, kämppä siisti pääasiassa jne, tosin johtuu siitä että olen rajannut itseltäni harrastuksia joten siivoan tylsyyteen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.5.25 20:09:20

.. Eihän se arki suju, jos ei töihin pysty. Lääkkeen avulla esim. ne virheet voisi olla hyvinkin vältettävissä.

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   23.5.25 20:14:11

Tosi hyvä että mietit, mihin voisit soveltua! Meillä töissä yksi adhd, joka sekoilee ja tekee virheitä ja tästä kärsii koko tiimi. Työ on juurikin multitaskaamista/koordinointia ja osittain myös samana toistuvaa, kuten aloituksessa kuvailit. En tajua miten henkilö tähän tehtävään tulikin - vaikuttaa, että sinulla on ainakin hyvät lähtökohdat löytää sopiva työ :)

Päivämäärä:   23.5.25 20:15:26

” Eihän se arki suju, jos ei töihin pysty.”

Tämä.

Lääkitystähän ei oo pakko käyttää sit vapaa päivinä.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   23.5.25 20:31:45

Itse olen lähettämössä/pakkaamossa töissä. Mulle sopii hyvin pikku kiire, 6 asiaa aina kesken ja vaihtelevaa hommaa. Teen muutakin kuin vain pakkaan ja lähetän.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   23.5.25 21:12:10

Luovat alat sopivat yleensä hyvin.

Itse olen luokanopettaja ja mulla on voimakkaita adhd-piirteitä, mutta ei kuitenkaan diagnoosia. Tämä ala sopii hyvin minun kaltaiselleni ihmiselle, mutta toki nuorena on pitänyt jaksaa istua koulussa, että tämän ammatin on saanut. Itse nautin suuresti siitä, kun saan jotain valmiiksi ja olen ollut todella aktiivinen keskustelija oppitunneilla, joten näillä eväillä on ainoinaan peruskoulu ja lukio suoritettu kiitettävästi läpi.

Voisin kuvitella myös esimerkiksi sairaanhoitajan työn, siivoustyön tai eläintenhoidon sopivan adhd-ihmiselle. Jotain, missä on vaihtelevat päivät ja reipas työtahti.

Päivämäärä:   23.5.25 21:27:35

Ei ne lääkkeet mitään korjaa. Antavat parhaimmillaan mahdollisuuden muuttaa toimintaansa, mutta niiden sivuvaikutukset varsinkin naisilla voivat olla yllättäviä ja rajujakin. Eihän niitä ole tutkittu ollenkaan mitä tekevät mm. naisen hormonitasapainolle. Eivätkä ne edes toimi kuukautisten aikaan!

Rakennusala ja muu käsillä tekeminen näkyy olevan adhd-ihmisten suosiossa
Pääasia on se, että työt eivät yleensä tekemällä lopu, tekotavoissa saa käyttää luovutta, mutta on olemassa selkeä lopputulema työstä ja sille aikaraja. Rakennetaan piirustusten mukaan, mutta itse pitää pähkäillä missä järjestyksessä mitäkin tekee ja vaatii luovaa ongelmanratkaisua.

Minulle parhaiten sopii liikkuva fyysinen työ. Esimerkiksi kengittäjä jos olisi kumartelua paremmin kestävä selkä, mutta remppahommat ja varsinkin remppahommat jotka suuntautuvat välillä muihin kaupunkeihin ja pääsee firman piikkiin jonnekin majoittumaan. Ei tylsisty.

Kamalinta on toimistotyö, never again. Pahinta oli se kun ei ollut töitä ja silti ei saanut lähteä kotiin!

Päivämäärä:   23.5.25 21:30:52

^^ Muistetaas nyt edelleen, että haitat on aina yksilöllisiä. Kaikki eivät haittoja saa ollenkaan.

Esimerkiksi itse en saa e-pillereistä mitään haittoja, vaikka nekin on monien kommentoijien toimesta haukuttu.

Lähettäjä: Addi 
Päivämäärä:   23.5.25 23:21:12

Mä oon eläinlääkäri ja tiedän useamman muun joilla dg.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.5.25 23:30:25

ADHD-diagnoosin ihmiset voi tehdä mitä töitä tahansa. Useimmilla on lääkitys. Jos ei ole, yleensä työelämä on todella kuormittavaa, eikä pysty työhön antamaan niin paljon, että se työnantajalle riittäisi.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä, nykyään töissä, lääkkeen kanssa sujuu ihan tosi hyvin. Toki menee viikonloput toipuessa, mutta työkavereita kuunnellen, niin menee niilläkin. =)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.25 02:32:29

Hakeuduin luovalle tekniikan alalle. Johdan itse itseäni, päätän omat työaikani, minua ei manageroida vaan ilmoitan aina itse mitä teen nyt, ja mitä seuraavaksi.
Tosin itse olen vain valunut tähän asemaan joka työpaikassa aina, jossain kohtaa pomot todenneet että toi on kai vähän erakko, mutta hoitaa hommat hyvin omassa rauhassaan niin mitäpä lähteä tenttaamaan vaikka työaikojen noudattamisesta.
Noilla aloilla on etuja, mulle tärkeintä juuri tuo tämänkaltainen jousto ja ainainen etätyö. Mutta itsensä johtaminen on myös stressaavaa ja haastavaa, ei se kaikille sovi. Mulle sopii sillä stressin ja painamisen vastapainona on myös vapaus levätä välillä useampia päiviä putkeen ihan vain omia paristoja lataillen eikä kukaan huutele perään.

Lähettäjä: MMM 
Päivämäärä:   24.5.25 03:41:47

Ihan mihin vaan. Ennen vanhaan ei edes tiedetty mistään tuollaisesta ja hyvin ovat pärjänneet. ADHD ei ole mikään peruste jäädä loisimaan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.5.25 06:04:00

Kouluttaudu sinua kiinnostavalle alalle, niin työ ei tunnu yksitoikkoiselta. Ja ota lääkkeet kokeiluun tarvittaessa, älä piiloudu diagnoosin taakse "kun mulla on tää adhd niin en niinqu voi tehdä noit tylsii hommii".

Jos kouluttautuminen ei isommin kiinnosta niin vaikka kiinteistönhuoltoala, pääsee hommiin aikalailla samantien, vaihtelevaa perusduunarihommaa. Tai vaikka kaupan alan aspatyö, ei siis ison marketin kassalle vaan pienempään kauppaan, jossa kassan lisäksi tehdään kaikkia muita töitä.

Lähettäjä: Nimetön 
Päivämäärä:   24.5.25 06:21:54

Tunnen neljä ADHD-diagnoosin saanutta. Yksi on raksalla, toinen fyysikko, kolmas graafinen suunnittelija ja neljäs ajaa raitiovaunua. Ikähaarukka 40-50 v, kaikki miehiä. Omasta itsestä kiinni, mitä tekee.

Lähettäjä: coffeebean 
Päivämäärä:   24.5.25 06:56:38

Mun mies on rakennusalalla. Sopii just hänelle, koska vaihtelevaa hommaa, projektit vaihtuu ja asioita tapahtuu mutta suunnitellusti, pääsee liikkumaan, tuloksia tulee jne. Plussana etenemismahdollisuudet uralla. Miehelläni adhd- lääkitys toimii hyvin ja auttaa kyllä varsinkin työskentelyä todella paljon. Insinööriopiskelujen suorittaminen oli hänelle tosin lääkkeistä huolimatta tosi haastavaa aikaa. Opiskelu ei ole yhtään hänen juttunsa ja se kuormitti häntä tosi paljon, silloin adhd oireilu kaikkinensa vahvistui ihan kaikilla elämän osa-alueilla ja tarvitsi myös kotona minulta puolisona enemmän tukea. Mutta senkin sai lopulta purkkiin ja se auttoi pääsemään just hänelle sopivaan työrooliin, jossa hän oikeasti viihtyy.
Mutta tosi yksilöllistähän se tosiaan on mikä ala ja työ kenellekin sopii ja mitkä asiat kiinnostaa. Myös jokainen ihminen jolla on ADHD on yksilö kaikkine ihan omine piirteineen. Mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja on maailmassa onneksi paljon todella laidasta laitaan.

Lähettäjä: NNN 
Päivämäärä:   24.5.25 07:25:08

Ihan mihin vaan. Ennen vanhaan ei edes tiedetty mistään tuollaisesta ja hyvin ovat pärjänneet. ADHD ei ole mikään peruste jäädä loisimaan.

Tämä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.