Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Autoista nopea kysymys

Lähettäjä: ei oma 
Päivämäärä:   23.5.25 17:21:56

Onko kaikissa autoissa vakiona vilkku vasemmassa viiksessä ja pyyhkijät oikeassa?

Kun olen vain parilla eri merkillä ajanut ja noihin tottunut, niin voiko ne jossain merkissä olla toisin? Vanhassa enkkuautossa? Neukkuautossa?
Kiitos.

Re: Autoista nopea kysymys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.5.25 17:25:29

Joissain mersuissa ei ole kuin yksi viiksi.

Lähettäjä: ei oma 
Päivämäärä:   23.5.25 17:30:57

Siitä yhdestäkö tulee vilkku, pyyhkijät ja valot? Ei taitais ajo onnistua sellaisella.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.5.25 18:45:01

Ei oma, koskee myös useita bemareita ja joitain audeja.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   23.5.25 18:50:36

Ainakin näissä minun budjettiini sopivissa yksiviiksisissä valot laitetaan kojetaulusta päälle.

Lähettäjä: Ploplo 
Päivämäärä:   23.5.25 18:53:57

Meillä on amerikkalaisia autoja, joissa vain yksi viiksi vasemmalla puolella, kun oikealla puolella automaattivaihteiston vaihdekeppi.
Ihan helposti onnistu kaikki toiminnot yhdestä viiksestä. Pitkät valot saa vetämämällä itseen päin, pyyhkijät eri nopeuksilla pyörittämällä keskikohtaa ja toiseen suuntaan kääntämällä toimii pissapoika, on pieni katkaisija takalasin pyyhkijälle ja viiksen päästä saa vakionopeussäätimen päälle.

Päivämäärä:   23.5.25 18:59:26

Lisään vielä että ajovalot laitetaan päälle kojelaudassa olevasta katkaisimesta, ei viiksestä. Sitäkään ei tosin aina tatvitse tehdä, jos pitää katkaisijaa automaattiasennossa.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   23.5.25 19:06:23

Mersussa vaihdeviiksi oikealla ja vasemmasta viiksestä toimii vilkku, pyyhkijät ja pitkät.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   23.5.25 20:36:54

Milloin mitenkin. Riippuen automerkeistä ja tyypistä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   23.5.25 22:02:05

Helppo käyttää. Tottuu nopeasti Mersun vipuun. Vilkku on varmaankin kaikissa vasemmalla.

Lähettäjä: moto 
Päivämäärä:   23.5.25 22:07:26

Mun 60-luvun itäautossa on vilkku vasemmassa viiksessä, rattivaihde oikealla ja pitkät valot yms. kojelaudassa.

Päivämäärä:   23.5.25 22:41:00

Vanhoissa jenkeissä vain yksi toiminto vasemmassa viiksessä: vilkku. Kaikille muille löytyy oma nappula kojelaudasta. Tai ei löydy ihan kaikkia samoja hienouksia kuin nykyautoista :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.