Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä määrä kirjoitusvierheitä on normaalia

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.5.25 17:13:59

Osaan yhdyssanat, en lue kuin joskus väärin joitain sanoja, osaan pisteet ja pilkut. Silti esim. Jokaisessa lähettämässäni viestissä on kirjoitusvirhe. Kaksoiskonsonantit jää joskus pois, joskus viimeinen kirjain tai joku kirjain välistä. Näin käy myös kirjoittaessani käsin. Esim yhdessä lauseessa kymmenestä on kirjoitusvirhe. Mikä määrä kirjoitusvirheitä lasketaan vielä normaaliksi? Teen myös yhdyssanavirheitä, jos en kunnolla keskity kirjoittamiseen, juurikin esim. Whats app viesteissä. Ja ne hävettää jälkeenpäin.
Mulle lukeminen on hankalaa, hidasta enkä pysty keskittymään, teoreettinen tieto ei jää päähän mitenkään. Voisiko tästä saada jonkinlaista lukivaikeus-diagnoosia?

Re: Mikä määrä kirjoitusvierheitä on normaalia

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   23.5.25 18:00:30

No mitä sä sillä diagnoosilla teet? Ei se auta sua kirjoittamaan yhtään paremmin.

Päivämäärä:   23.5.25 19:29:52

No opiskelen, niin siinä voisi helpottaa. Näköjään otsikossakin virhe, jota en tajunnut kuin vasta nyt

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.5.25 20:03:21

Ennen lukihäiriöiset oli vaan tyhmiä. Nyt niille annetaan apuja että pääsevät ylioppilaiksi ym.

Lähettäjä: Puuro 
Päivämäärä:   23.5.25 20:25:08

Minulla ei ole mitään lukivaikeutta, olen aika nopea lukija ja asia jää päähän yhdellä-kahdella lukukerralla. Silti teen puhelimella ihan älyttömästi kirjoitusvirheitä. Tästäkin tekstinpätkästä korjasin 7 väärää kirjainta, pari sanaa joissa kaksi kirjainta oli mennyt väärin päin ja yhden yhdyssanavirheen. Ei moisia tule käsin kirjoittaessa, mutta koneella ja puhelimella kyllä.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   23.5.25 20:25:50

Ainakin omalla koneella on automaattinen oikolukuohjelma. Huomaa lyöntivirheet, paitsi jos virhe muuttaa sanan toiseksi järkeväksi sanaksi.

Jos äidinkielennumerosi oli kohtuullinen, tasosi on sama kuin muiden, eikä asiaa tarvitse murehtia.

Itse sotken kirjainten lisäksi numeroita; kerran kirjoitin yhteen viralliseen paperiin väärän vuosiluvunkin.

Päivämäärä:   23.5.25 20:27:40

Jos kirjoitat käsin, jääkö kirjaimia pois? Entäs tietokoneella, puhelimella? Onko eroa? Moni soheltaa kosketusnäyttöjen kanssa.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   23.5.25 20:30:43

Kun kirjoittaa puhelimella ei voi välttyä virheiltä. Puhelin erottaa yhdyssanat (pitää erikseen korjata) ja muuttaa sanat toisiksi.

Päivämäärä:   23.5.25 20:31:30

Onko siis ihan normaalia ettei käsin kirjoita sanoja loppuun ja kaksoiskonsonantin jää uupumaan. En myöskään näe kirjoitusvirheitä, kuten tuota otsikkoa vaikka luulen oikolukeneeni tekstin. Nyt on tullut sitä että oikeinkirjoitettukin sana näyttää väärin kirjoitetulta. Lyhentelen myös sanoja, kirjoitan usein vaikka esimerkiksi oikeinkirjoitetulta, niin meinasin kirjoittaa sen oikeinkirjoitulta. Eli tavuja jää välistä useinkin sekä käsin että puhelimella kirjoitettaessa. Mietin että tämä voisi olla ennemminkin jotainadhd taipumusta sittenkin kuin lukivaikeutta, ajatus ei pysy kasassa ja menee aina vähän edellä

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   23.5.25 20:33:48

Harjoituksen puutetta. Nykyään tulee kirjoitettua niin vähän että rutiinit katoaa. Puhelimella vielä teksti on niin tiivistä että virheet hukkuu. Oma puhelimeni vielä korjailee kirjoittamaani monesti väärin. Huomaan vasta kun ehdin jo lähettää. Sorry siitä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.5.25 20:37:28

Kymmenen pistettä kaikille aloituksen kunnolla lukeneille ja lukemansa ymmärtäneille!! =D Jestas, tilataan lukiseulat koko ht-netille!

Ei ole normaalia, että esim. kaksoiskonsonantteja jää jatkuvasti pois, mutta sä itse huomaat virheen. Yleensä lukihäiriöinen ei sitä välttämättä itse huomaa. Pieniä kirjoitusvirheitä sattuu ihan kaikille, vaikka olisi kuinka hyvä lukija/kirjoittaja.

Jos asia huolettaa, googlaa lukiseula ja etsi, pääsetkö sen tekemään aikuisena jossain. Luultavasti pääsee, mutta ei se elämää helpota millään tavalla, ei siihen ole sen kummempaa apua olemassa kun oma treeni. Ei noi sun virhemäärät ole mitenkään tavattomia kuitenkaan, aika keskikastia varmaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.25 00:23:53

Minusta käsin kirjoittaessa ei ole normaalia kirjoittaa sanoja eri tavalla kuin miten tietää/luulee, että ne kuuluu kirjoittaa. Ainakaan niin usein, että sitä voisi pitää mitenkään toistuvana asiana.

Eri laitteilla näppäilyvirheet ovat tavallisia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.5.25 06:54:36

Nykyään itsellään voi diagnosoida adhd:n ihan vaikka sillä ettei mikään tylsä juttu huvita, joten mikä ettei kirjoitusvirheetkin ole itse tehty nepsydiagnoosi.

Lähettäjä: Nimetön 
Päivämäärä:   24.5.25 07:05:29

Mikä sun äidinkielennumero oli? Jos 7-10, niin ei huolta. Jos jatkuvasti 5-6, niin asiaa kannattaa miettiä.

Lähettäjä: kiiwi 
Päivämäärä:   24.5.25 07:22:56

Minulla diagnosoitiin aikanaan lievä lukihäiriö, juurikin sillä perusteella, että käsinkirjoitetuissa teksteissä oli kaksoiskonsonantti virheitä ja sanojen, etenkin -nen päätteisten, lopusta puuttui usein n-kirjain. Alaluokilla sain huonompia arvioita äidinkielestä mutta yläasteella ja lukiossa arvosanat olivat ysiä ja kymppiä, yo-kokeista kirjoitin laudaturin.

Mitään helpotuksia opiskeluun en saanut, kun pärjäsin niin hyvin kaikissa muissa aineissa paitsi vieraissa kielissä. Mutta helpottihan se itseä, kun ymmärsi miksi englannin sanojen pänttääminen oli ihan tuskaa eikä kirjaimet meinanneet mennä oikeaan järjestykseen. Omina kouluaikoinani pidettiin tosi paljon sanakokeita, joten kaikki aika ja energia meni niiden sanojen opetteluun kirjain kirjaimelta, joten muulle kielen oppimiselle ei jäänyt kaistaa. Olenkin umpisurkea kieliopissa ja kuullun ymmärtämisessä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.