Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sama kahvi ja keitin, maku vaihtelee, miksi?

Lähettäjä: **.café 
Päivämäärä:   23.5.25 08:39:44

Aina sama kahvimerkki, sama määrä vettä, aina uudet purut, aina samanlainen suodatinpussi, aina puhdas kannu ja kuppi mistä juon. Aina samaa kauramaitoa, jossa päiväys on kunnossa.

Miksi kahvi maistuu joinain aamuina ihan kauhealta, ja yleensä tosi hyvältä?

Voiko olla, että maidoissa on vaihtelua?

Re: Sama kahvi ja keitin, maku vaihtelee, miksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.5.25 08:42:50

Oma mielialasi vaikuttaa siihen miltä kahvi maistuu. Ja seurassa kahvi aina maistuu paremmalta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.5.25 20:45:03

Johtuu omasta makuaistista. Liika kahvi maistuu aina ihan hirveälle (jos joutuu juomaan ylimääräistä pysyäkseen hereillä).

Lähettäjä: Up 
Päivämäärä:   23.5.25 21:01:31

Kahvi on aina pahaa ellei kupin sisäreuna ole valkoinen.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   23.5.25 21:21:37

Joka aamu ihmettelen samaa!

Lähettäjä: Eri mitta ja kerma 
Päivämäärä:   23.5.25 21:33:07

Ei sulla ole aina samaa määrää sitä purua koska unenpöppörössä mittailet miten sattuu...
Ja sitten joinakin aamuina olet löytänyt kuohukermaa kahviisi ja se maistuu paljon paremmalle mutta et vaan tajua

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   23.5.25 21:34:10

En minä millilleen laita vettä ja puruja saman verran. Toisekseen vaikka olisikin saman merkkistä kahvia niin laatu eroja voi olla joihin vaikuttaa ihan ne itse pavut joista kahvi jauhettu. Joten joskus pitää kupilliseen laittaa enemmän maitoa kuin joskus jotta on hyvää.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   23.5.25 22:29:45

Ja aloittaja keittää kahvinsa samalla keittimellä. Eli keittimen käyttämä aika ja kahvin lämpötila ei vaihtele.
Pitkään auki olevassa paketissa kahvijauhe voi kostua tai kahvijauheesta on voinut haihtunut aromeja.
En oo juonut kauramaitoa eli en tiedä sen mausta ja säilyvyydestä. Ootko koittanut laitaa punaista maitoa kahviisi?
Mie juon kahvin mustana. Mut oon huomannut sokeripalojen koon vaihtelevan.

Vahva kahvi maistuu väkevälle, ja laiha kahvi on muuten kamalan makuista.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   23.5.25 22:31:12

Ja aloittaja keittää kahvinsa samalla keittimellä. Eli keittimen käyttämä aika ja kahvin lämpötila ei vaihtele.
Pitkään auki olevassa paketissa kahvijauhe voi kostua tai kahvijauheesta on voinut haihtunut aromeja.
En oo juonut kauramaitoa eli en tiedä sen mausta ja säilyvyydestä. Ootko koittanut laitaa punaista maitoa kahviisi?
Mie juon kahvin mustana. Mut oon huomannut sokeripalojen koon vaihtelevan.

Vahva kahvi maistuu väkevälle, ja laiha kahvi on muuten kamalan makuista. Mut aloittaja kertoi mittaavansa kahvin.

Lähettäjä: mfw 
Päivämäärä:   23.5.25 22:34:55

Jääkö kahvi toisina päivinä seisomaan pidemmäksi aikaa ennen kuin juot sen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.5.25 23:04:04

Aloittaja ei kerro kuinka tarkkaan mittaa kahvinsa. Eikä sitä muuttuuko maku miten sattuu vai kahvipaketin vaihtuessa. Suodatinkahvipussien jämät on usein saaneet liikaa happea ja väljähtäneet/oksidoituneet.

Lähettäjä: Latte 
Päivämäärä:   23.5.25 23:40:42

Kahvin maku voi vaihdella eri aamuina useista syistä, mukaan lukien kahvin valmistustapa, käytetyt kahvipavut ja jopa henkilökohtaiset tekijät, kuten ruoansulatus ja stressi. Aamun ajan vaikutukset, kuten ruoansulatuksen aktiivisuus ja mahdollisesti korkeammat kortisolipitoisuudet, voivat vaikuttaa kahvin maustamiseen.

Terveisin tekoäly

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   23.5.25 23:59:55

Voi johtua maidosta. Itse ihmettelin joskus että miksi maitokahvi alkaa maistua kummalliselta.
Olimme ostaneet siihen aikaan Ingmanin maitoa vaihteeksi kun se oli vielä Ingman. Ostin Valion maitoa ja makuvirhe loppui. No täälläpäin Ingman kyllä osti nekin maidot joita Valio ei enää hakenut kun laatu ei ollut tarpeeksi hyvää. Tosiaan huono säilökin voi aiheuttaa makua maitoon.

Lähettäjä: Hyvä kaffe 
Päivämäärä:   24.5.25 03:31:07

Joo oli vaihtelua kahvissa. Loppui kun mittasin vakion vesimäärän jota käytän, huuhtelen suodattimen vedellä ennen kahvin laittoa. Ja sitten mittaan kahvimitalla oikean määrän tasaisia mitallisia.
Arviolta vesimäärän ja kahvin annostelu vie metsään.
Tarkat mitat on hyvän kahvin ehdoton edellytys.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.5.25 03:40:45

Mä juon kotona pannukahvia tai pikakahvia. Olen ihmetellyt myös kun maku vaihtelee ihan äärest laitaan. Toki muuttujia on paljon enemmän varsinkin pannukahvia tehdessä, mutta liedellä hyvinkin hallittavissa verrattuna nokipannukahviin nuotiolla mikä tuntuu onnistuvan melkein aina. Mikäänhän ei ole niin hyvää kuin oikein hyvä pannukahvi!
Pikakahvihan on lähinnä korviketta (mitä tosin en ole päässyt maistamaan) mutta on sekin joskus hiton hyvää. Siinä on ehkä sillä kuuluisalla kahvihampaalla osuutta asiaan.

Lähettäjä: MMM 
Päivämäärä:   24.5.25 03:51:07

Kultareunainen kuppi on hyvä. Mukissa kahvi aina pahaa.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   24.5.25 06:58:53

Ihmismieli on jännä juttu.

Testattiin vaimon kanssa.
Molemmat keitti kahvit laborantin tarkkuudella ja samalla keittimellä, niin minun mielestä vaimon keittämä kahvi oli parempaa.

Lähettäjä: Ffbfn 
Päivämäärä:   24.5.25 06:59:56

Obko purut tasaisesti ja tippuuko vesi tasaisesti?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.25 07:07:34

Yhdestä asiasta olen varma – Ällö keittää maailman parasta kahvia.

Päivämäärä:   24.5.25 07:11:19

"Obko purut tasaisesti"

Mitkä purut?
Omaan korvaan kahvinpuru on sitä, kun sattuu vatsaan kahvia juodessa. Eli närästystä.

Se lusikoitava höttö suodatinpussiin on jauhetta ja siitä tulee keittämisen jälkeen poroa. Ei purua.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.25 07:17:16

Siinä toinen ärsyttävä pätijä.

Päivämäärä:   24.5.25 07:18:31

Eniten vaikuttaa oma suu, sen bakteeristo sekä se mitä on sattunut laittamaan suuhunsa ennen sitä kahvia.

Kaikki ketjuun osallistuneet, tehkääpä tämä testi. Suuhun jotain suklaista, maistakaa kahvia. Suuhun jotain hapanta, maistakaa kahvia. Seuraavaksi hedelmäistä, hapokasta, kirpeää, suolaista, makeaa. Joka suullisella maistuu taatusti täysin erilaiselle.

Ihan kuten viininkin maku suussa muuttuu sen mukaan, onko ennen sitä laittanut suuhunsa juustoa, lihaa vai tomaattia. :)

Päivämäärä:   24.5.25 07:21:51

"Siinä toinen ärsyttävä pätijä."

Ja sehän sinua ärsyttää.

Päivämäärä:   24.5.25 07:38:21

Hammaslääkäri suosittelee pesemään hampaat ennen aamupalaa ja jättämään tahnan huuhtomatta. Ei varmaan juo itse aamukahvia...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.