Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Linnuista kiinnostavia juttuja

Lähettäjä: Lintu pieni 
Päivämäärä:   23.5.25 00:07:23

Onko teillä mieleisiä lintuja ja mitä niistä voi kertoa? Oletteko pönttöjä laittaneet.
Vai onko lintu tehnyt pesän erikoiseen paikkaan? Seuraatteko myös muuttolintuja jne..

Re: Linnuista kiinnostavia juttuja

Päivämäärä:   23.5.25 00:10:48

Meillä on lintu pieni ja se on Punarinta. Se on tehnyt pesän sisätiloihin varaston
hyllyyn, kun laitoin sinnesovivan suuruisen muoviaskin. Lintu seuraa minun toimiani pihalla ja etsii ruokaa sieltä, missä olen kastellut tai kaivanut maata.
Rohkenee tulla melko lähelle ja katsoo minua ihan silmiin. Voi sitä.

Lähettäjä: Sipuli 
Päivämäärä:   23.5.25 01:49:29

Olen seurannut sääksi-kameraa taas tänä vuonna. On kiehtovaa ja rauhoittavaa katseltavaa.
https://www.saaksisaatio.fi/saaksikamerat/paltamon-kamera

Joka vuosi pari pönttöä pyrin laittamaan sinne tänne. On jännä kun pihalla pari pönttöä priimapaikoilla mutta niitä ei käytetä. Ei paista aurinko suoraan, ei ole liikennettä. On puhtaat. Mutta ei kelpaa. Kaipa linnut tietää jotain mitä me ei.

Facebookissa kannattaa seurata sivua Roosan linnut ja tarinat. Kertoilee myös koiristaan ja matkoistaan mutta talvisin kesyttää pihalintuja ja saa ne syömään kädestään. Kesyttää voisi laittaa lainausmerkkeihin kun huolehtii kyllä etteivät liikaa ihmiseen leimaannu mutta on ihmeellistä miten linnut oppivat luottamaan häneen ja että aina joku lintuyksilö kaverustuu häneen paremmin. Tulee ikkunaakin koputtamaan jos ruoka-aika viivästyy. Aivan ihania juttuja siellä mielestäni.

Lintujutuista tulee mieleeni tämä artikkeli jota rakastan. Harmittaa vaan että Tytsy-sorsasta ei ole enää kuulunut :(

https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000006483230.html

Lähettäjä: Tirpuset 
Päivämäärä:   23.5.25 06:16:15

Mieleisiä lintuja on paljon.
Tuo punarinta joka mainittiin jo on ihan paras nappisilmineen.
Muuttomatkalla pysähtyneet suokukot ilahduttavat aina kylvöaikaan pellolla.Ihana kirjava parvi.
Metsäkodalla urosmetso pitää soidintaan jo kuukausitolkulla. Pörhistelee ihmisille ja koputtelee auton puskureita. Eikö löydy kumppania?
Minulla on nyt toista kevättä tämä positiivinen punatulkkuongelma. Onhan se kiva että punatulkkuja on lintulaudalla mutta kun ne viihtyvät siinä vieläkin.
Miksi nämä käyttäytyvät näin? Ainakin kahdeksan yksilöä sekä uroksia ja naaraita ahmii huhtikuusta kesäkuuhun niin paljon siementä, lähinnä viljaa ja rypsiä, kuin vaan jaksavat aamusta iltaan syödä!
Olihan tuossa kylmiä ilmoja välissä enkä hennonnut olla ruokkimatta. Viime vuonna lähtivät vasta kesäkuussa muualle. Tonkivat lintulaudan alustaa epätoivoisesti vaikka lopetin ruokinnan.
Ei tuossa nytkään enää ruokaa ole mutta käyvät edelleen jotain etsimässä.
En ymmärrä tätä käytöstä kun pesintäkin olisi ajankohtainen mutta urokset ja naaraat kuluttavat aikaansa vaan ruoanhakuun näköjään.
Lintukirjat eivät anna vastausta. Ehkä nämä eivät sitten aloita pesintää kuin vasta kesäkuussa.

Pönttöjä veimme metsään eri paikkoihin. Toivottavasti ovat kelvanneet. Käyn tarkistamassa asiaa tietyin välein mutta vielä ei ole varmuutta.
Pihassa orava ja neljä poikasta valtasi yhden pöntön ja nyt näyttää siltä että linnut eivät uskalla pesiä enää lähettyvillä.

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   23.5.25 07:01:02

Minulla on pihan rakkaat varpuset, joita seuraan

Päivämäärä:   24.5.25 01:30:36

Tänään Punarinta seurasi minua kun lakasin pihaa. Etsi innoissaan syötävää.
Meillä tuijassa mustarastaan pesä, olen huomannut aikaisemmilta vuosilta, että lintu munii 4 munaa ja poikasilla on myös kuoriutumisessa eri aika.
Kirjosieppo on valtias oman pönttönsä suhteen. Puolustaa omaa reviiriään.
Talitintti tekee myös pesää pönttään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.5.25 04:03:47

Muutama ilta sitten yksi varis istui tosi pitkään rivitalon takapihalla tuijottamassa tiettyjä ikkunoita. Muut linnut melskasi matkan päässä mutta tämä yksinäinen ei niistä piitannut. En sentään kehdannut mennä tarkistamaan mitä se vahtasi, mutta varmaankin kissaa joka joskus liikkuu ulkona. Ihmetteliköhän varis että mitä sää ny siellä teet, come out and play! Vai oliko se ikäänkuin uhkailua: nytpä tiedän missä asut...

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   24.5.25 07:05:13

Vuosia sitten puuhastelin mökkiä Lapissa itärajan tuntumassa.
Joka aamu oli kuukkeli vastassa, kun asuntovaunusta heräilin. Annoin sille kauraryynejä.
Lopulta oli niin kesy, että tuli sormelle istumaan.

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   24.5.25 09:19:43

Minulla on pihanärhiä, noin 5 närhen pikkuparvi. Oletan että ovat jotain sukua keskenään. Sanon niitä minun närhikseni, vaikka eivät ne luonnollisesti siitä ymmärrä. Pitävät todella hassuja ääniä, välillä kuulostaa undulaatilta, välillä kissalta ja välillä matkivat hiirihaukkaa. Ihania seurattavia <3

Nyt on muuten menossa Suomen lintujen levinneisyyttä selvittävän lintuatlaksen viimeinen vuosi. Erityisesti pesivistä linnuista kannattaa ilmoittaa havainnot atlakseen, koska niillä on ihan oikeasti tutkimusarvoa. Myös pihalla viihtyvät linnut, joita näkee usein mutta joiden pesinnästä ei ole tietoa, kannattaa ilmoittaa. Etenkin Itä-Suomi ja Lappi ovat vielä huonosti selvitettyjä. Ohjeet löytyy: https://lintuatlas.fi/

Lähettäjä: June 
Päivämäärä:   24.5.25 09:27:47

Pääskyset alkoivat taas rakentamaan pesää hevostalliin.
Mukavia paarmansyöjiä :))

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   24.5.25 10:15:46

Mä olin viime vuoden kevääseen asti 2,5 vuotta vuodelevossa niin nyt on aivan ihanaa, kun pääsee niin eri tavalla seuraan lintujen touhuja taas <3 Viime vuonna oli keväällä vielä tosi rajattua liikkuminen, ja kesäkin meni siinä hissukseen rasitusta lisäten niin ei vielä samalla lailla päässyt seuraan.

Pääsen tallille, missä näkyy mm kottaraisia ja pääskysiä, västäräkkejä, variksia... Ja kotona (kerrostalo) kuului toissailtana kuinka tervapääskyt saapui! Tasan samalla päivämäärällä kuin viime vuonna :D Tervapääskyistä tulee jotenkin aina niin hyvä mieli :)

Nyt kun pystyn myös käymään kävelyllä, niin on ihana seurata aina mitä kaikkia lintuja näkyy tuossa reitin varrella. Mustarastaita (ne on niin huikeen hauskoja!), räkättejä (jotka ei juuri ihmisistä välitä), västäräkkejä, peipposia, variksia, sorsia ja vaikka mitä. Tykkään tosi paljon seurata! Talvella näin lenkillä myös pyrstötiaisia <3

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.5.25 11:40:42

En tunne lintuja kovin hyvin, enkä ole nähnyt, minkänäköinen pikkukaveri meidän pihassa on kesäisin alkanut luritella, mutta hauska kuunnella, minkälainen loppukiekaisu tällä kertaa tulee, kun se vaihtelee ja saattaa olla varsin mielikuvituksellinen sävelkulku tuon linnun laulannassa. Olisiko sitten satakieli.

Käki kukkui yksi kesä pitkälle heinäkuuta takapihan tuntumassa ja siihen meinasi kyllä mennä hermot. Yksitoikkoista tauotonta kukkumista. Ei meinannut raukka löytää millään puolisoa.

Lähettäjä: TM 
Päivämäärä:   24.5.25 12:36:40

Lokki oli törmännyt autoon. Huomasimme lokin pellolla tokkuraisena. Laitoimme tyhjään karsinaan kissanruokaa, juomavettä kauhaan, lapsen ammeen uima-altaaksi ja heiniä alusiksi. Karsinan yläosa on avoin. Muutamassa päivässä lokki kuntoutui, nousi siivilleen ja poistui tallista. Samalla tavalla teki autoon törmännyt varis, jonka huomasin keskeltä ajorataa ja poimin kyytiin, sillä erolla, että varis jäi pihapiiriin moneksi viikoksi, lokki lensi lajitovereiden luo läheiseen järveen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.5.25 13:31:52

"Käki kukkui yksi kesä pitkälle heinäkuuta takapihan tuntumassa ja siihen meinasi kyllä mennä hermot. Yksitoikkoista tauotonta kukkumista. Ei meinannut raukka löytää millään puolisoa."

Hellekesänä -21 kuulin minäkin hulluna kukkuvaa käkeä. Monet linnut teki silloin kaksi poikuetta, kai siinä käellekin tuli hätä päästä punkemaan johonkin pesään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.