Lähettäjä: hh
Päivämäärä: 22.5.25 22:43:09
Mulla on kaksi hyvää ystävää kadonnut lähes täysin elämästäni, vaikka itse olin koittanut pitää ystävyyssuhteita yllä.
Ensin katosi ystäväni, joka sai lapsen. Ennen lapsen saamista oltiin monta kertaa päivässä yhteydessä. Nähtiin usein, tehtiin mm. mökkireissuja. Kun lapsi tuli, ei koskaan sen jälkeen enää nähty kahdestaan, lapsi oli aina mukana. Mitä isommaksi lapsi kasvoi, sitä harvemmin nähtiin. Nyt en enää muista, minä vuonna ollaan viimeksi nähty, viestejä vaihdellaan ehkä kahden vuoden välein.
Toinen ystäväni oli paras ystäväni, jo nuoruusvuosilta. Ensimmäisen kerran hän katosi elämästäni, kun meillä molemmilla oli vaikeaa meidän molempien äitien sairastuttua muistisairauteen samoihin aikoihin. Siinä, missä minä olisin halunnut saada vertaistukea ja olla hänen tukenaan, hän halusi sulkeutua täysin. Hän lopetti täysin yhteydenpidon minuun. Pariin vuoteen ei oltu missään tekemisissä. Sittemmin välimme korjaantuivat ja kerroin hänelle tunteistani ja tuntui, että tämä välirikko vain vahvisti ystävyyttämme. Väärässäpä olin. Meni jokunen vuosi ja ystäväni löysi itselleen miehen, mistä ei edes alkuun kertonut minulle. Meni useita kuukausia (!!), ennenkuin kuulin uudesta miesystävästä. Sitten alkoi ignooraaminen: viesteihini ei vastattu. Meni kuukausia ja sitten hän saattoi laittaa viestin, että mitä kuuluu. Lopulta sain tarpeekseni ja päätin, että jos en minä saa mitään arvostusta, ei hänkään ole arvostukseni arvoinen. Jotenkin nyt oli helpompi luopua, kun takana oli jo yksi täydellinen "välirikko". Tässä on pari vuotta ollut hiljaista yhteydenpidon kannalta, eikä enää tunnu niin pahalta tai surulliselta. Otin sen periaatteen, etten minäkään hänen viesteihin vastaa jos hänkään ei minun. Viimeksi ollaan viestitelty viime vuoden puolella. En viitsinyt hänen alkuvuonna lähettämään viestiin vastata, kun hänkään ei ollut minuun viestiin viikkoja aikaisemmin mitenkään reagoinut.
Harmittavaa on, ettei vanhemmalla iällä uusia ystäviä niin vain enää saa, mutta elämä on.
|