Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pakaravako kutiaa ja punoittaa

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   22.5.25 18:51:49

Heräsin tänä aamuna siihen että pakaravako kutisi. Katsoin peilistä ja siellä oli iso punoittava ihottuma joka meni pakaravaon yläosasta peräaukkoon asti. Mistä tietää mitä voidetta tuohon käyttää? Että onko siis hautuma, hiiva, vai jonkin sortin bakteeritulehdus. Onko jotain voidetta mikö tehoaisi näihin kaikkiin, vai miten osaan valita oikean voiteen?

Re: Pakaravako kutiaa ja punoittaa

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.5.25 18:57:16

Voi olla mitä vaan. Minulla auttaa usein ihan pesu, kuivaus ja talkki. Jos iho on atopian takia huono, niin siihen reseptillä saatava tacrolimuusi. Jos se sattuisi sinulla olemaan hiiva, niin sitten auttaa hiivalääke. Vaihtoehtoja on aika monta.

Omalla kohdalla ongelmia tuo persvaon hikoilu ja ajoittain atopiaesiintymät. Tuoksutonta talkkia kokeilisin ensin puhdistetulle iholle.

Lähettäjä: Plop 
Päivämäärä:   22.5.25 18:59:33

Huomaathan, että punkin aiheuttama borrelioosiihottuma on välillä todella vaikea tunnistaa ja etenkin takapuolessa saattaa levitä todella laajalle ennen huomaamista. Itse punkkia tai pistoskohtaa ei välttämättä löydy.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.5.25 19:04:11

Jos on tarkkarajainen ihottuma-alue, on todennäköisesti sieni. Apteekissa neuvovat oikean hoidon.

Lähettäjä: Moe 
Päivämäärä:   22.5.25 19:36:21

Tuunko rapsuttaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.5.25 19:43:09

Lääkärillä saattaisi olla parempi ymmärrys oikeasta lääkkeestä.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   22.5.25 19:46:14

.. , ei ihan noinkaan. Minulla näkyy tarkat rajat silloin kun on oireillut ja tosiaan johtuu tuosta hikoislusta/atopiasta.

Päivämäärä:   22.5.25 19:49:10

".. , ei ihan noinkaan. Minulla näkyy tarkat rajat silloin kun on oireillut ja tosiaan johtuu tuosta hikoislusta/atopiasta"

No aloittaja olisi varmaan kertonut, jos hänellä on atopia. Ja hikoilun aiheuttama ihottuma johtuu usein sieni-infektiosta, koska niillä alueilla on otolliset olosuhteet sienen kasvulle. Sienisoluja on normaalistikin ihon mikrobistossa, kosteat olosuhteet vain keikauttavat tasapainon siten, että sienisolut ottaa vallan ja tekee ihottuman.

Lähettäjä: Herkkis 
Päivämäärä:   22.5.25 19:54:24

Täällä myös atooppinen herkkä iho ja minulla auttaa myös herkästi hikoilevien alueiden pesu vedellä ja huolellinen kuvaaminen. Kesällä vaihdan alkkarit 2 kertaa päivässä kuten myös rintaliivit sillä iho ei kestä yhtään hikeä.

Minulla tulee helle ilmoilla, jos en käy aamulla ja illalla suihkussa ihan pienen pieniä vesikelloja keskivartaloon. Iho myös pakkaselle arka ja kärsin pakkasurtikariasta.

Lähettäjä: Perse-Arska 
Päivämäärä:   22.5.25 20:09:37

Sama vika täällä.

Päivämäärä:   22.5.25 20:11:57

.. , ei tarvitse välttämättä ole atopiakaan, joillakin vaan persvaku hautuu helpommin ja se aiheuttaa ihottumaa.

Päivämäärä:   22.5.25 20:25:24

".. , ei tarvitse välttämättä ole atopiakaan, joillakin vaan persvaku hautuu helpommin ja se aiheuttaa ihottumaa."

Niin, ja silloin syynä on sieni :D kun kerta paremmin tiedät kuin minä sairaanhoitajan ja proviisorin tutkinnoilla sekä yli 10 vuoden työkokemuksella, niin mikä tällaisen hikoilun aiheuttaman ihottuman patofysiologia on?

Päivämäärä:   22.5.25 20:35:46

.. , kun ei ole. :D Sienilääkettä ei ole tarvittu, riittää ihan se talkki ja vesipesu. Sieni ei näillä hoidu.

Päivämäärä:   22.5.25 20:40:06

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00707

Siellä yleisimpiä syitä. Hautumassa mukana voi olla sieni, mutta hautuma voi olla ihan ilman sientäkin. Ihan jatkuva hikoaminenkin voi aiheuttaa oireita. Tiedostan kyllä, että tämä kokoa 40 oleva perseeni on iso, mutta persevyydelleni en hirveästi kummempaa voi, ruumiinrakenteeni on mitä on. Myös esim ulkoiset pukamat voivat vaikeuttaa ongelmaa.

Ja kyllä, olen käynyt vaivan kanssa aikoinaan lääkärissä. Ei ole sientä.

Päivämäärä:   22.5.25 20:46:00

----: Tottakai sieni-infektio voi rauhoittua myös itsekseen ilman sienilääkitystä, mutta jos kutinaa on (kuten aloittaja mainitsi), niin onhan se kivempi hoitaa ja oireita lievittää kuin odotella ongelman hoitumista itsekseen. Sun linkki ei millään tavalla kumonnut mun sanomisia, päin vastoin. Sielläkin mainitaan, että sieni aiheuttaa tarkkarajaisen ihottuman.

Se, että sä olet käynyt ihosi ja ihottumasi kanssa lääkärissä ja että sulla on iso perse, ei liity aloittajan ihottumaan millään tavalla. Kiitän kuitenkin tiedosta, vaikken sillä mitään teekkään. Myöskään ulkoiset pukamat ei liity mitenkään aloittajan tilanteeseen, oli ne sitten sinulla tai kenellä tahansa muulla.

Lähettäjä: anna 
Päivämäärä:   22.5.25 21:04:17

Kyllä ulkoiset pukamat varmasti vaikuttaa hautumiin, vaikeampi pitää puhtaana, kutisevat yms. Sain raskausaikana yhden tällaisen pysyvän kaverin matkaan ja etenkin kesäkaudella on kyllä kurja, kun hikoilee enemmän tuollaisista hautuvista kohdista. Leikkaukseenhan näiden kanssa ei julkisella pääse, ellei ole todella isot ja trombosoituneet.

Aloittajan oireiluille voi olla monia syitä, hiiva on niistä yksi, mutta ei ainoa vaihtoehto.

Lähettäjä: Katri 
Päivämäärä:   22.5.25 21:59:16

Kokeile Sibicortia, apteekista saatava voide.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.5.25 22:32:51

Pesu, kuivaus ja sibicortia päälle

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   22.5.25 22:39:28

Mulla on niin ohut ja kuiva ja kutiseva iho vaossa ja peräaukossa että se oikein natisee kun sitä pesee (jos ei pese kunnolla, kutisee). Ei sientä eikä mitään muutakaan. En tiedä, mikä on. Öljy vähän auttaa.
.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.5.25 22:51:51

Ensimmäisenä vaihtaisin alushousut puuvillaisiin.
Käytin ennen sellaisia pitsisiä pikkareita, joista luulisi että ei todellakaan pakaravako tai muutkaan alueet hikoile koska niin "reikäistä" kangasta mutta niin vain se materiaali kuitenkin jotenkin hiosti.

Kun uusin alusvaatteet kokonaan pelkkiin puuvillaisiin, katosi kaikki kutinat ja hikoilut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.