Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kannattaakohan minun vielä ostaa silmälaseja?

Lähettäjä: Juupas eipäs 
Päivämäärä:   22.5.25 13:20:40

Kävin tarkastittamassa näköni kun välillä on hankaluuksia lukea tekstiä ja välillä taas tunnun näkevän ihan hyvin. Käytän kosteuttavia silmätippoja ja silmänympäryksiä jomottaa ajoittain. Silmänpaineet olivat koholla joten menen nyt ensin silmälääkärille ja sitten mietin laseja.
Tässä kuussa on paljon muitakin isoja laskuja ja alkoi kauhistuttamaan ensin silmälääkäri reilu 200€ ja sitten vielä silmälasit päälle. Optikko suositteli suoraan moniteholaseja mikä ilmeisesti nostaa hintaa reippaasti.

Nyt vain pohdin mikä johtuu mistä, kun ei näkö vissiin ole kovin huono vielä. Kannattaakohan tällaisilla arvoilla vielä ostaa silmälaseja vai näenkö ilmankin melkein yhtä hyvin?

Autorefraktio:OD sf: -0,50; cyl: -0,75; ax: 50°;
OS sf: -0,25; cyl: -0,50; ax: 130°;

Taittovirheen määritys
Subjektiivinen refraktio
Refraktio:OD sf: -0,75; cyl: -0,75; ax: 55°; Lukulisä (ADD): +1,00; Näöntarkkuus kauas (V): 1,20;
OS sf: -0,50; cyl: -0,50; ax: 130°; Lukulisä (ADD): +1,00; Näöntarkkuus kauas (V): 1,20

Re: Kannattaakohan minun vielä ostaa silmälaseja?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.5.25 13:22:37

"hankaluuksia lukea tekstiä"

Silmien väsyminen loppuu kun hankit lasit. Nyt pinnistelet kompensoidaksesi heikkenevää näköä. On ihan myytti, että silmät jotenkin laiskistuisivat lasien käytön takia ja näkö jotenkin kärsisi siitä vielä lisää.

Päivämäärä:   22.5.25 13:26:40

En pelkää silmien laiskistumista vaan pohdin johtuvatko silmäoireeni huonosta näöstä vai jostain muusta. En siis viitsisi turhaan ostaa kalliita silmälaseja jos näen ilmankin yhtä hyvin.

Lähettäjä: Kokkeile 
Päivämäärä:   22.5.25 13:37:47

Tervetuloa tähän sokeiden todellisuuteen jossa hyvästä näkökyvystä saa maksaa
Silmälääkäri ei ole kovin hinta vaan lasit 700€. Monitehot ois 1300 ainakin mutta en jostain syystä niillä nyt pystynyt näkemään kunnolla.
Ihan hemmetin ärsyttävää kun joutuu aina tiiraamaan lasien yli taas kun olin jo tottunut monitehoihin
Että voin vaan todeta että pienet on sulla murheet
Kyllä silmälääkäri sulle sanoo jos tarvitset lasit ja se myyjäkin siellä optikkoliikkeessä osaa neuvoa. Sitten voit vielä totutella laseihin ja jos ei sovi sulle about kolmessa viikossa niin perut kaupat.

Päivämäärä:   22.5.25 13:46:54

En ajatellut mennä silmälääkärille lähikuukausina jos pärjään ihan yhtä hyvin ilmankin laseja. Laseja taas en saa ennen kuin olen käynyt silmälääkärillä. Optikkojen tehtävä on myydä silmälaseja joten heiltä tuskin saa rehellistä vastausta siihen tarvitsenko oikeasti laseja.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.5.25 13:48:55

Voi hyvä ihminen. Jos et näe ja sun näkökyky todetaan alentuneeksi, näön korjaaminen auttaa näkemiseen. Se, kannattaako sun ostaa laseja, riippuu siitä, haluatko nähdä vai olla näkemättä.

Päivämäärä:   22.5.25 13:50:30

Minkä ihmeen takia et menisi silmälääkäille?

Päivämäärä:   22.5.25 13:55:57

Ihan siitä syystä, että 200€ ylimääräinen lasku tähän kuuhun on ihan liikaa enkä ainakaan turhaan viitsisi sitä maksaa. Olen tästä palkasta maksanut jo ”ylimääräisiä” laskuja 750€ esim lapsen kesäleirejä, lääkäri jossa kävin jo. Nyt vain sattui olemaan lomaviikko niin sain käytyä näöntarkastuksessa, mutta en ollut varautunut silmälääkäri passitukseen.
Juu ja tiedetään, että pitäisi olla puskurirahastoa, mutta kun ei ole.

Päivämäärä:   22.5.25 13:57:21

.. : Sitä tässä juuri pohdin onko näköni alentunut vai ei. Minulle nuo arvot eivät sano mitään joten jos joku täällä osaisi tulkita onko näköni ilman laseja hyvä vai ei.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.5.25 13:57:30

Kannattaa keskustella asiasta, ja kertoa tuo ettei rahaa olisi. Voivat miettiä jotain budjettivaihtoehtoa. Hajataittoa näyttäisi olevan, ja se on kyllä viheliäistä. Itsellä lasit ihan vain sen takia, vaikkei sitä paljao olekaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.5.25 16:08:17

Miten piilarit? Kuullut että saa edullisesti. Toki niitä pitää ostaa uusia

Päivämäärä:   22.5.25 16:11:54

Kyllä, näkösi on huonontunut. Kyllä, hyötyisit silmälaseista. Kyllä, kaikki oireesi ovat hyvin yhteensopivia huonontuneen näön kanssa.

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   22.5.25 16:18:17

Jos ei ole rahas niin ei voi ostaa mitään. Eli jos haluat kuukaudella lykätä niin lykkää. Siinä menee helposti parisen viikkoa ennenkuin lasit ovat noudettavissa. Ei niitä heti saa mukaan. Ne teetetään jossain tyyliin Kiinassa. Eli tilaus lähtee keskusliikkerlle joka teettää ne halpamaissa ja sieltä toimitetaan isolla voitolla lasit myyneeseen liikkeeseen josta sitten noudat ne.

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   22.5.25 16:18:58

Odotellessa pärjäät kuten tähän asti olet pärjännyt.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   22.5.25 16:22:39

Osta Rustan tms. 4€ maksavat +1 vahvuuksilla olevat lukulasit ensihätään?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.5.25 16:24:28

Miksi olet menossa yksityiselle silmälääkärille?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   22.5.25 16:29:44

Kyllä ne silmät laiskistuu kun pitää laseja. Mulla oli 2 teholasit ja tarkastuksessa optikko sano että lähinäkö huonontunut paljon. Otin kuitenkin ykstehot. Aluksi en nähny edes lottolappua kunnolla täyttää mutta nyt näen numerot ihan selvästi. Olen ulkona paljon ilman laseja ja näen nyt kauaskin paljon paremmin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.5.25 16:37:15

Silmänpaineitten kohoamisen vuoksi sinulla on syytä mennä silmälääkäriin. Selviää syy siihen, että et näe aina kunnolla. Siitä saat Kelakorvauksen.

Ei missään nimessä nyt kannata hätääntyä ostamaan silmälaseja. Käy ensin silmälääkärissä ja pyydä sieltä resepti. Voi olla, että hän ei suosittele laseja ollenkaan. Optikko saa tulot silmälasien myynnistä, lääkäri ei.

Kun ikää alkaa olla 40+, ikänäköä tulee eikä enää näe lukea niin kuin ennen. Sinunkin kannattaa kokeilla ensin huoltoasemalaseja. Voit pärjätä hyvin 1+ laseilla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.