Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsen kuulumisten vaihtaminen eron jälkeen

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.5.25 13:06:12

Täällä on säännöllisesti topiceita siitä, että uusperheessä vanhemmat viestittelevät exälle ja vaihtavat jatkuvasti lasten kuulumisia. Tämä topic koskee samaa aihetta, mutta tällä kertaa ei liity uusiin kumppaneihin.

Monen mielestä on ilmeisesti ihan hyväkin asia, että vanhemmat jopa päivittäin vaihtavat kuulumisia, kertovat lasten asioita ja esim. jakavat kuvia toisilleen.

Mutta kuinka moni on miettinyt, miltä se tuntuu lapsesta?

Tuohon tän päivän topaan kirjoitinkin, että minä en pidä lasten kuulumisten jatkuvasta vaihtamisesta. Kerroin kokemukseni nimenomaan sen lapsen näkökulmasta.

Omat vanhempani erosivat, kun olin n. 10v. Vanhemmat oli hyvissä väleissä eikä ero niin rasittanut meitä lapsia. Mutta tuo "kuulumisten jakaminen" oli kurjaa.

Huomasin nimittäin tosi nopeasti, että vanhemmat puhuvat minusta keskenään selkäni takana. Ja se oli tosi inhottavaa. Mitä tahansa teinkin, toinen vanhempi tiesi siitä, enenn kuin hänelle itse ehdin siitä kertoa. Harvoin sain kertoa itse omia kuulumisiani, kun ne oli minun puolestani jo jaettu. Positiivisia kuulumisia en siis koskaan päässyt itse jakamaan ensimmäisenä, negatiiviset puitiin selkäni takana enkä aina saanut edes mahdollisuutta kertoa omaa kantaani asioihin.

Nopeasti opin, että en kerro vanhemmille kovin paljoa ajatuksistani. En voinut kertoa mitään luottamuksella äidille tai isälle, koska en voinut luottaa siihen, ettei minun luottamuksella kertomiani asioita jaettu saman tien toiselle vanhemmalle. Pahimmillaan asiat jaettiin niin, että vanhemman uusi puoliso oli paikalla ja asiat kantautui hänellekin.

Lopullinen luottamusrikko tuli kun olin noin 16v. Minulla oli ensimmäinen poikaystävä, mikä oli vanhemmille ihan okei. Mutta sitten äitini löysi huoneestani raskaustestin. Olimme harrastaneet seksiä poikaystäväni kanssa pari kertaa ja totta kai minua vähän jännitti, voinko tulla vahingossa raskaaksi, vaikka käytimme huolellisesti ehkäisyä. Ostin siis raskaustestin ja halusin vaan testata (myöhemmin aikuisena olen jatkanut säännöllisiä testaamisia). En mitenkään edes epäillyt oikeasti että olisin raskaana, minua vain jännitti, mikä nyt ihan luonnollista.
Sen sijaan, että äiti olisi ensin jutellut minun kanssa, kysynyt että onko oikeasti riskiä että olen raskaana, ehkä oltaisiin puhuttu ehkäisystä ja seksistä, hän menikin soittamaan heti isälleni. En tiedä mitä he olivat keskenään puhuneet, mutta lopputulos oli se, että kumpikin vanhempi soitti minulle peräjälkeen (eivät edes odottaneet, että pääsen kotiin kaverin luota) ja sain keskustella kummankin kanssa vakavasti aiheesta. Olivat varmaan lietsoneet toisiaan niin, että kumpikin oli varma että olen raskaana. Minua inhotti, että kukaan ei kysynyt missään vaiheessa minulta, mikä tämä juttu on ja jutellut ensin minun kanssani, miltä minusta tuntuu. He olivat keskenään muodostaneet oman käsityksensä tapahtumista eikä asioiden todellista tilaa viitsitty edes selvittää.

Tämän seurauksena kerroin yhä vähemmän asioista vanhemmilleni ja vaikka nykyään meillä on sinänsä hyvät välit vanhempieni kanssa, en edelleenkään edes näin 30+ ikäisenä kerro kovin paljoa omista asioistani, ainakaan mistään yhtään henkilökohtaisemmasta.

Nykyään elän itse uusperheessä. Miehelläni on ala-asteikäinen lapsi. Mies ei jaa lapsen kuulumisia eksälleen kovinkaan paljoa. Onneksi. Mutta eksä kyllä jakaa senkin edestä ja välillä minua säälittää lapsen puolesta.
Lapsen kohdalla on aivan sama kuin minullakin aikoinaan: lapsi ei koskaan itse saa kertoa asioistaan, vaan kaikki on jo jaettu hänen puolestaan. Jos lapsi käyttäytyy äidillään huonosti, vaikkapa kiukuttelee jostain, voi olla aivan varma, että äiti raportoi kaiken miehelleni. Pahimmillaan hän kertoo asiat niin, että on meillä käymässä ja lapsi kuulee äitinsä puheet omaan huoneeseensa ja minäkin olen paikalla kuulemassa kaiken siitä, mistä äidillä ja lapsella on ollut kinaa.

Eikä ole yksi tai kaksi kertaa, kun lapsi on aidosti pahoittanut mielensä näiden äidin "kuulumisten" takia. Olen monesti miettinyt, missä vaiheessa lapsi lakkaa puhumasta äidilleen asioistaan, koska jokaikinen asia valuu äidiltä meille.

Nykyään on vielä tuo kuvien jakaminen. Vielä lasta ei haittaa poseerata kameralle, mutta odotan kyllä sitä päivää, koska lapsi alkaa inhoamaan sitäkin, että kaikesta pitää jakaa lisäksi se kuva. Eikö toinen saa hetkeäkään tehdä mitään äitinsä kanssa ilman, että se jaetaan kuvan, ehkä jopa videon, kera isällekin. Itse ainakin olisin lapsena inhonnut tätä yli kaiken.

Eli loppuun. Moni pitää ihan normaalina vaihtaa jatkuvasti, jopa päivittäin, lapsen kuulumisia eroperheessä. Mutta kannattaisi joskus miettiä, miltä se tuntuu lapsesta. Haluaako lapsi, että hänen koko elämänsä toisen vanhemman luona jaetaan myös toiselle vanhemmalle? Lapsi ei ole vanhempiensa jatke eikä heidän omaisuuuttaan. Hän on itsenäinen ihminen, jolla on omat tunteet. Lapsi haluaisi ehkä itse päästä kertomaan ajatuksiaan ja tekemisiään. Ja hankalammista asioista taas voisi keskustella ensin lapsen kanssa ja selvittää syitä käytökseen eikä kaikkea kenties ole tarpeen edes raportoida sille toiselle vanhemmalle.

Ymmärrän, että vanhemmista on kiva jatkuvasti kuulla lapsensa tekemisistä, mutta tämä ei ole minusta hyvä perustelu siihen, että kaikkea pitäisi silti jakaa.

Ydinperheessä tätä ongelmaa ei yleensä samalla tavalla ole, koska perheessä nähdään toisia jatkuvasti ja useimmat asiat kenties tehdäänkin yhdessä ja lapsi voi kertoilla asioita saman tien niiden tapahtuessa. Mutta eron jälkeen lapsella on kaksi kotia ja kaksi eri perhettä ja lapsella pitäisi olla oikeus myös pitää nämä perheet erillään, jos niin haluaa.

Re: Lapsen kuulumisten vaihtaminen eron jälkeen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.5.25 13:13:11

Tuo pätee aivan kaikkeen elämään. Näin, miten paha mieli kaverilleni tuli, kun miehensä sukulaiset onnittelivat raskaudesta, josta anoppi oli luvannut olla hiljaa ja antaa pariskunnan itse kertoa.

Ei ollut minustakaan kivaa, kun lapsi soitti mummolleen ja tämä jo tiesikin lapsen asiat.

Eikä se, kun siskoni tuli sovitusti kylään mutta naapuri olikin tiennyt meidän lähteneen mökille ihan hetki sitten. Minä odotin ja odotin ja sisko oli lähtenyt kummissaan kotiinsa.

Ymmärrän, että lapsi ja teini kokee asiat vielä isommin.

Päivämäärä:   22.5.25 13:22:51

Se on totta, että pätee kyllä kaikkeen elämään. Olisin voinut myös jatkaa siihen, että vanhemmat jakaa lapsen asioita somessa, mutta se olisi toisaalta jo vähän eri asia.

Ainakin omalta kohdalta kuitenkin jotenkin tuo, että vanhemmat puhuu selkäni takana on tuntunut kaikista pahimmalta silloin lapsena. Vanhemmat on ne ihmiset, joihin pitäisi lapsena pystyä luottamaan eniten ja heille pitäisi pystyä kertomaan ne omat asiansa. Kaikille muille sukulaisille, mukaan lukien isovanhemmat, tuli kuitenkin kerrottua vähän vähemmän eivätkä he samalla tavalla nähneet sitä ihan päivittäistä elämää.

Eli siksi halusin puhua aloituksessa nimenomaan siitä, miltä tuntuu kun vanhemmat "jakavat kuulumisia" jatkuvasti keskenään.

Ja teini tosiaan kokee varmasti asiat vielä isommin kuin nuorempi lapsi. Tässä onkin iso vaaranpaikka, jos vanhemmat eroaa lapsen ollessa pieniä. Taapero nyt ei vielä edes tajua tällaista asiaa ja vanhemmille helposti jää tavaksi kertoilla näitä kuulumisia. Mutta jo 6-7-vuotias alkaa oikeasti ymmärtämään ja saattaa todella pahoittaa mielensä siitä, että äiti jakaa isälle vaikka sen hassun valokuvan, missä lapsella on jäätelöä pitkin naamaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.5.25 13:25:15

Mun mielestä on luonnollista, hyvin ja oikein, että vanhemmat kertovat toisilleen lapsensa asioista.
Niin se menee ydinperheessä, ja niin sen pitää mennä eroperheessäkin.

Jos lapsi haluaa itse kertoa vaikka hyvästä koenumerosta itse toiselle vanhemmalle myös, niin lapsi sanoo, että älä kerro vielä äidille, haluan kertoa itse.

Ja totta helvetissä lapsen huoneesta löytyneestä raskaustestistä kerrotaan myös sille toiselle vanhemmalle.

Päivämäärä:   22.5.25 13:30:25

Tosi tylsä kyllä, jos lapsi ei saa itse kertoa omia juttujaan.

Vähän aihetta liipaten, somen alkuaikoina muistan kun ihmiset jakoi asioita someen ja sitten olisi kertoneet niistä kasvotusten. Itsekin vastasin monesti "joo luinkin somesta" ja se keskustelu tyrehtyi siihen. Huomasin nopeasti (myös omasta kokemuksesta kertojana), että ne kertomukset on silti arvokkaita, jotta saa jakaa enemmän fiiliksiä ja muuta. Nykyään en vastaa koskaan "näin somessa" tms. Korkeintaan vaikka lomamatkasta "katsoinkin että olit ollut, miten meni/minkälaista oli?" Jotta se toinen saa edelleen kertoa asiansa.

Mielestäni sama pitäisi vanhempien muistaa, että vaikka toinen vanhempi olisi jo kertonut jotain (oli se sitten eroperhe tai ei), lapselle sitä ei sanota ääneen vaan annetaan kertoa itse. Korkeintaan voidaan kannustaa kertomaan sanomalla vaikka "kuulemma olitte käyneet Korkeasaaressa, mitä näit?".

Päivämäärä:   22.5.25 13:39:32

*: Näinhän ne minunkin vanhempani aikanaan varmaan ajattelivat. Että totta hemmetissä kerrotaan kaikki toiselle. Ja sen seurauksena vielä näin aikuisenakin luottamus on osittain rikki.

Eli suosittelen kyllä vahvasti, että jos tämä on sinulle ajankohtainen asia, pohdit sitä oikeasti. Että onko se niin luonnollista vai ei.

Minusta muuten on myös ydinperheessä tärkeää, ettei kaikkia asioita kerrota samantien toiselle vanhemmalle. Joskus nimenomaan voi olla parempi, että keskustellaan ensin sen lapsen kanssa asia kahdestaan ja saadaan sen lapsen mielipide ja ajatukset asiasta.

helposti kun kertoo asioita toisen puolesta, siinä jää sen kohteena olevan todelliset tunteet ja ajatukset myös huomioimatta.

Päivämäärä:   22.5.25 13:41:34

Miksi ihmeessä toisen ihmisen raskaustestistä kerrotaan yhtään kenellekään?

Päivämäärä:   22.5.25 13:44:13

Pitääkö kuukautisetkin raportoida? Tai jos löytää käytetyn kondomin, joka on ehjä?

Päivämäärä:   22.5.25 14:08:52

Totta helvetissä alaikäisen raskaustestistä kerrotaan toiselle vanhemmalle.

Ja lasten kaikista asioista puhutaan toisen vanhemman kanssa, ja sitten tietysti myös vanhemmat lapsen kanssa. Ja siinä tietysti kuunnellaan ja käsitellään lapsen tunteet.

Puhuminen ja avoimuus perheessä on hyvin tärkeää, ei asioita salata.
Jokaisella toki on yksityisyys, ja omat salaisuudet, mutta esim. alaikäisen raskaus ei sellainen todellakaan ole.

Perheen asioita ei tietenkään perheen ulkopuolelle levitellä, mutta perheen sisällä ei asioita pidetä pimennossa.

Ja kyllä on ajankohtaista meidänkin perheessä. Ei tulisi mieleenkään salailla mitään asioita keneltäkään.

Ja väistämättä koko perhe tietää, koska kenelläkin on kuukautiset.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.5.25 14:13:49

*, miksi kukaan on edes penkonut roskiksia, että testipakkaus on löytynyt? Ja miten niin koko perhe tietää,milloin kelläkin on kuukautiset? Ei todellakaan tiedä eikä tiennyt. Ei tietäisi miehenikään, ellen mainitsisi, että pidän pillereistä taukoviikon. Ei ole hällä tapana kaivella roskiksia ja seksiä nyt ei välttämättä muutoinkaan ole joka päivä, niin parin päivän taukoa ei edes huomaisi.

Päivämäärä:   22.5.25 14:14:12

Ei meillä kyllä perheessä tiennyt koska kelläkin on kuukautiset. Eikä mua niin kiinnostanutkaan milloin siskolla tai äidillä on kuukautiset.

Ja en tiedä miksi 16v kanssa ei voisi ensin keskustella ennen kuin menee kertomaan edes siitä (negatiivisesta!) raskaustestistä toiselle vanhemmalle. Vaikka se raskaustesti olisi positiivinen, varmaan asia kannattaisi ottaa ensin puheeksi lapsen kanssa. Tai edes niin että vanhemmat sopivat miten asia hoidetaan eikä niin että molemmat hyökkää sitten lapsen kimppuun.

Tottakai lapsen asioita jaetaan, mutta ehkä myös se kuinka paljon lapsen pitää tietää että sitä jakamista tapahtuu.

Päivämäärä:   22.5.25 14:15:37

No, siinäpä olisi vanhemmilla sitten ollut juttua kun itse olen aina testaillut raskauttani (joskus ovulaatiotakin) epäsäännöllisen kierron takia mielenrauhan vuoksi.

Päivämäärä:   22.5.25 14:15:46

Kyllähän lapsen asioista pitää puhua toisen vanhemman kanssa. Niin tehdään ydinperheissäkin. Miksi se toinen vanhempi ei voi ottaa lasta mukaan keskusteluun, vaikka olisikin jo kuullut uutisen? Esim. kuulee hyvästä koenumerosta, niin kajauttaa ekana, kun lapsi tulee kotiin, että "vautsi kuulin että sait kympin kokeesta, onnea! miltä sinusta tuntuu?" Miksi asioista ei voisi puhua lapsen kanssa, vaikka sen tietäisi jo? Kuuluu ihan normaaleihin käytöstapoihin.

Lähettäjä: wait whaat 
Päivämäärä:   22.5.25 14:17:33

”Ja väistämättä koko perhe tietää, koska kenelläkin on kuukautiset.”

Tämä nyt kyllä osui omaankin silmään hämmentävänä asiana. Ei todellakaan tiedä! :D

Lähettäjä: Ho 
Päivämäärä:   22.5.25 14:18:21

* älä ihmettele sitten kun tulevaisuudessa oma lapsesi ei enää avaudu sinulle ja salailee asioita, kun kaikki asiat käydään toisen vanhemman kanssa läpi ennenkuin lapsi ehtii kertoa. Sit tulevaisuudessa on hyvä miettiä et menikö sittenkään oikein... :)

Samat kokemukset kuin ap:lla.
Raskaustestistäkään ei puhuta puhelimitse, vaan kasvoitusten. Mitä jos nuori olisi vaikka raiskattu ja nuori on kauhissaan, että onko raskaana, ja heti ensimmäisenä omat vanhemmat tulee linjoja pitkin...?!

Lähettäjä: Feel U 
Päivämäärä:   22.5.25 14:22:04

Minulla on myös hyvin vastaavan tunteen takia nyt aikuisena todella etäiset välit äitiini, minulle ei ole luottamusta häneen koska koin että kaikki kertomani asiat puhutaan heti selän takana eteenpäin

Päivämäärä:   22.5.25 14:23:35

LähettäjäHo 

Päivämäärä22.5.25 14:18:21

* älä ihmettele sitten kun tulevaisuudessa oma lapsesi ei enää avaudu sinulle ja salailee asioita, kun kaikki asiat käydään toisen vanhemman kanssa läpi ennenkuin lapsi ehtii kertoa. Sit tulevaisuudessa on hyvä miettiä et menikö sittenkään oikein... :)

Meidä kaksi vanhempaa lasta ovat jo aikuisia, ja heillä on omat perheet. Kuitenkin he ovat avoimia, ja kertovat asiansa ihan oma-aloitteisesti meille vanhemmilleen.

Johtuu varmasti siitä, että meillä on onneksemme terveet, normaalit lapset.
Ja avoin puheyhteys perheenä.

Päivämäärä:   22.5.25 14:30:00

"Miksi se toinen vanhempi ei voi ottaa lasta mukaan keskusteluun, vaikka olisikin jo kuullut uutisen"

Joku hyvä koenumero on sinänsä aika pieni asia. Mutta tällaiset pienetkin asiat on ainakin minusta aina ollut kiva kertoa itse. Tavallaan päästä yllättämään se toinen henkilö niillä hyvillä uutisilla. Ei se ole sama asia, jos toinen jo tietää asiasta.

Hyvä esimerkki voisi olla vaikka joku kiva reissu huvipuistoon. Onneksi itse sain elää lapsuuteni ennen älypuhelinaikaa, mutta voin vaan kuvitella miten tylsältä olisi tuntunut, kun vaikakpa äiti olisi lähettänyt huvipuistoreissusta useita kuvia isälle ja kun sitten itse pääsen kertomaan isälle mahtavasta reissusta, hän onkin jo kuullut kaikki hauskat sattumukset ja nähnyt jopa kuvatkin.

Tavallaan sama mistä joku ylempänä sanoi, että aikuistakin harmittaa, jos vaikka ne raskausuutiset leviääkin juoruna etukäteen. Lapsena se huvipuistoreissu tai vaikka poikkeuksellisen hyvä numero kokeesta voi olla tosi iso juttu ja sitä haluaisi itse kertoa näistä. Sen sijaan että toinen vanhempi raportoi jo kaiken.

--

"Puhuminen ja avoimuus perheessä on hyvin tärkeää, ei asioita salata."

Olen samaa mieltä. Mutta tämä edellyttää, että lapsi on mukana asioissa. Jos vanhemmat puhuvat asioista lapsen selän takana, silloinhan asioita salataan siltä lapselta. Jos kyse on jostain negatiivisesta asiasta, pitäisi aina ensin puhua sen lapsen kanssa. Kysyä hänen kokemuksia, tuntemuksia ja ajatuksia.

Jos vanhemmat ensin puhuvat keskenään, jää lapsen ajatukset helposti siitä syrjään.

Ja joissain asioissa on hyvä miettiä, mikä todella on salaamista.

Esimerkiksi puolisoni exä jakaa hyvin usein lapsen tavallisia kiukutteluja. Otetaan esimerkki: Lapsi kiukuttelee äitinsä luona koska ei saanut haluamaansa tavaraa kaupasta tai joku muu perus lapsiarjen ongelmatilanne. Sen sijaan, että äiti ratkoisi tämän ongelman itse lapsen kanssa, hän soittaa siitä lapsen isälle. Lapsi kuulee omaan huoneeseensa ainakin osan keskustelusta ja tajuaa, että hänestä puhutaan hänen selän takana. Lapsi pahoittaa tästä kovasti mielensä. Ehkä lasta itseasiassa vähän hävettää oma tunteenpurkauksensa ja vielä enemmän se hävettää, kun tämä tilanne jaetaan vielä muillekin. Sen sijaan, että lapsi olisi voinut käsitellä nämä tunteensa äidin kansas siinä tilanteessa, äiti raportoi oman näkökulmansa tilanteesta isälle. Lopulta tilanne jää käsittelemättä tai sitten isä, täysin ulkopuolisena koko tilanteeseen, käsittelee asiaa lapsen kanssa. Lopulta koko asiasta tulee paljon suurempi kuin se olikaan, kun kyse ei ollut mistään muusta kuin lapsen tunteiden hallinnasta, jotka vielä normaalistikin lapsella vähän heittelee.
Eikä se oikeastaan hyödyttänyt isää mitenkään, että hän sai tietää että äidin luona oli jotain pientä kränää. Olisiko ollut salailua, jos äiti olisi vaan jättänyt koko asian kertomatta? Minusta ei. Pikemmnikin olisi ollut parempi, jos tällaista ei oltaisi jaettu ja lapsi olisi säästynyt häpeältä että hänen käytöksensä puutteet jaetaan eteenpäin.

Päivämäärä:   22.5.25 14:32:49

"Meidä kaksi vanhempaa lasta ovat jo aikuisia, ja heillä on omat perheet. Kuitenkin he ovat avoimia, ja kertovat asiansa ihan oma-aloitteisesti meille vanhemmilleen."

Niin, tätäkään lopulta et voi tietää. Minunkin vanhempani sanoisivat varmasti samaa. Todellisuudessa en kerro läheskään kaikkea.

Ja paljonhan lapsen persoona vaikuttaa myös. Voi olla että sinun lapsesi ovat persoonaltaan sellaisia, että heille tosi suuri avoimuus ei ole ongelma. Itse olen pienestä asti ollut vähän sisäänpäin vetäytyvä ja minulle minun asioiden puhuminen selkäni takana pahensi tilannetta.

Päivämäärä:   22.5.25 14:52:32

"Kuitenkin he ovat avoimia, ja kertovat asiansa ihan oma-aloitteisesti meille vanhemmilleen."

Kukaanhan ei tiedä sitä mistä jää paitsi. Saattaisi mun vanhemmat tai vaikka kaverit sanoa, että puhun omista asioista avoimesti, mutta puhun niistä joista haluan puhua. Paljon vaikeita tunteita peitän ihan kaikilta, eli en koe olevani kovin avoin.

Päivämäärä:   22.5.25 14:59:50

-- , juuri näin.

Päivämäärä:   22.5.25 16:36:42

Ja te, joista on ihan ok jakaa jokainen lapsen asia exän kanssa - eikö riittäisi, että puhutaan ne yleiset perusasiat, kuten että "Onnilla on muuten historian koe maanantaina, niin siihen pitäisi kerrata viikonloppuna ja Eliaksella oli vähän nuhaa, mutta on jo parempi". Ei tarvitse raportoida joka asiaa sekuntin tarkasti ja jää lapsellekin tilaa tulla kohdatuksia ja kertoa omia kuulumisiaan myös toiselle vanhemmalle. Tuollaiset kaikki asiat jakajat tuntuvat unohtavan, että samalla raportoidessaan sivuuttavat lapsen ajatukset ja tunteet kokonaan? Mitä kerrottavaa lapselle jää, jos äiti on jo raportoinut kaiken mahdollisen?

Lähettäjä: Klp 
Päivämäärä:   22.5.25 17:54:51

Jotkut opettajat kertoo jokaisen negatiivisen poikkeaman lapsesta. Välillä tulee mieleen, että kannattaisiko ne ratkoa siellä koululla? Toki vakavista asioista haluaisin tietää, mutta en usko, että on kovin tärkeä tieto, että lapsi kosketti opettajan pöydällä olevaa kynää. Näitä sain aikoinaan. Kun opettaja ilmeisesti ajatteli, että etänä puutun. Käskin opettajaa vaihtamaan lapsen pulpetin pois pöytänsä edestä. Ihan ystävällisesti sanoin, mutta ei koskaan vastannut.

Päivämäärä:   22.5.25 18:06:00

Tottakai niistä asioista kerrotaan pitkin viikkoa ja ydinperheessä jutellaan. Me laitetaan joka aamu toiselle viestiä iham huvikseen kun on kiva tietää miten lapset jäi tarhaan ja jos oli jotain erityistä aamussa kun toinen mennyt jo aiemmin töihin.

Etenkin raskaustesteistä, kännitörppöilyistä ym kerrotaan. Myös sille uudelle puolisolle, joka asuu samassa taloudessa perheenä, kuuluu nämä jutut lähes kaikki. Jotkut intiimiasiat nyt ei, mutta muuten kyllä.

Aloittajan ongelmat on nyt jossain muualla. Todennäköisesti siinä, että vanhempia ei ole kiinnostanut hänen kanssaan jutella ja esittää kiinnostunutta sitten kun hän lapsena on niitä juttujaan kertonut ja toisaalta ehkä myös kaikki mokat on käsitelty kahteen kertaan ja saanut huudot kaksilta vanhemmilta.

Esim vaikka tietäisin jo etukäteen, että tänään lapseni on ollut metsäretkellä tarhassa, jossa on nähnyt pupunpoikasia, niin en todellakaan sano hänen siitä puhuessaan että luulin jo, vanha juttu. Vaan eläydyn entistä suuremmalla innolla itse tarinaan ja kyselen lisää kun tiedän sen olevan päivän tärkein juttu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.5.25 18:13:34

Tässä taitaa olla ongelma.

Lasta ei kuulu kurittaa kahteen kertaan, ei eroperheessä eikä vanhempien asuessa yhdessä.

Jos vain toinen vanhempi on paikalla käsittelemässä asian ja sanelemassa seuraamukset, niin sitten mennään niillä. Jälkimmäinen vanhempi ei enää rankaise tai toru. Korkeintaan voi jutella asiasta ja kertoa oman kantansa ja huolensa lapsestaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.