Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ferritiini - mikä on hyvä arvo?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.5.25 12:43:01

Itselläni mitattiin ferritiini juuri lapsettomuushoitojen yhteydessä. Arvo on 41 ja lääkäri kirjasi sen olevan normaali. Tutkimus on vasta muuttunut ainakin Mehiläisessä ja viitetaja on 30-50 normaalille arvolle. Ilmeisesti vanhalla asteikolla (Googlen ja tuon toisen topan mukaan) arvoni olisi vain 24. Mihin tässä nyt sitten voi luottaa? Aloitin nyt raudan syönnin c-vitamiinin kanssa joka toinen päivä (imeytyy tuoreimpien tutkimusten mukaan parhaiten jona toinen päivä otettuna). Hoidot kuitenkin maksavat sen 1500 per kerta joten tympii jos arvo onkin huono ja siksi ei onnistu. Muuta syytä ei ole löydetty ja käyn siis hoidoissa itsellisenä.

Re: Ferritiini - mikä on hyvä arvo?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   22.5.25 12:45:49

Tervetuloa kerhoon. Raudanpuutetta ei Suomessa hoideta, jos elät, niin rauta-arvo on normaali. Itselläni ferritiini 1. Ei ehkä tarvitse selittää, oireita on. Mutta niin kauan kuin sydänkäyrä ei näytä suoraa, niin hoitoon pääsystä on turha unelmoida. Yksityisellä puolella ehkä voisi saada rautainfuusion, mutta ei just nyt ole sitä reilua tonnia siihen irrottaa ja yksi hoitokerta tuskin edes pelastaisi tätä tilannetta.

Päivämäärä:   22.5.25 12:47:55

Itse siis käyn yksityisellä mutta lääkäri tosiaan kirjasi arvon olevan normaali. Infuusiota tuskin tuolla arvolla saisi/olisi tarve mutta en tiedä kauanko menee että nousee suun kautta otettuna niin että on riittävä raskautumiselle - jos siis olisi siitä kiinni. Mitään oireita ei ole, vointi on ihan hyvä kaikinpuolin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.5.25 12:53:20

https://www.eeva.fi/jutut/opi-tunnistamaan-raudanpuute-oireet

Sekä artikkelissa haastatellun Wideniuksen että Esa Sopin (kirjoittanut mm raudasta kirjan) mukaan ferritiinin olisi hyvä olla yli 100.

Päivämäärä:   22.5.25 12:54:47

Minulle yksityisellä puolella lääkäri (neurologi, pihlajalinna) sanoi että hyvä arvo olisi 100-150 ja siihen tähdätään. Julkisella puolella ferritiiniarvoni katsotaan olevan hyvä (joka on 38).

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   22.5.25 12:55:13

Mun ferritiini oli 2,9 ja sain ensin punasoluja pussillisen ja sen jälkeen rautainfuusioita kolme. Ihan julkisella puolella. Toki oireetkin oli sen mukaiset, hb 89, hengästytti, pyörrytti, oli kaikkinensa vetämätön ja huono olo. En muistanut asioita enkä suoriutunut työpäivistä aivosumun takia.
Iho oli tosi pahana ja kävellessä tuntui sadan metrin jälkeen että jalat on maitohapoilla

Päivämäärä:   22.5.25 12:57:26

Jännä miten yksityiselläkin tämä vaihtelee. Oma lääkäri on lapsettomuushoitoihin erikoistunut gyne.

Lähettäjä: Rauta 
Päivämäärä:   22.5.25 13:04:42

Alle 100 on huono. Jos saa erikoislääkäriltä lähetteen infuusioon, niin ainakin itselläni vakuutus korvaa sen sairaudenhoitona JOS sillä hoidetaan raudanpuutetta. Se täytyy siihen lä'äkärin tarkkaan kirjata.

Päivämäärä:   22.5.25 13:11:49

Levottomia jalkoja hoidettaessa ferritiinin alaraja on 75-100. Jos oireita on, voidaan noinkin korkeilla arvoilla antaa infuusio ellei suun kautta otettava rauta auta.

Päivämäärä:   22.5.25 13:15:01

"Raudanpuutetta ei Suomessa hoideta, jos elät, niin rauta-arvo on normaali. Itselläni ferritiini 1. Ei ehkä tarvitse selittää, oireita on."

Ja mikähän estää sua itse hoitamasta sitä? Ala syömään terveellisesti, ala syömään rautaa. Hb sinulla kuitenkin on hyvällä tasolla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.5.25 13:18:35

"Tutkimus on vasta muuttunut ainakin Mehiläisessä ja viitetaja on 30-50 normaalille arvolle. Ilmeisesti vanhalla asteikolla (Googlen ja tuon toisen topan mukaan) arvoni olisi vain 24."

Mitä ihmettä tämä tarkottaa?

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   22.5.25 13:54:09

"Levottomia jalkoja hoidettaessa ferritiinin alaraja on 75-100."

Minä näin jossain (Duodecim, Käypähoito?) tälle suosituksena jopa 120. Onhan siihen matkaa, jos terveydenhuollossa noita parin-kolmenkympin arvoja pidetään normaalina.

Paljon paremmin kävisi järkeen se, että normaalitilanteessa jokainen pyrkisi pitämään yllä viitearvojen puoleenväliin osuvan arvon. Silloinhan pitäisi pienimmän joukon saada mitään oireita kumpaankaan suuntaan. Viitearvojen puoliväli olisi siis eräänlainen ihannearvo.

Päivämäärä:   22.5.25 13:55:26

”Menetelmä ja viitearvot ovat muuttuneet 10.3.2025. Ferritiinitason 30-50 mikrogrammoja per litra katsotaan vastaavan riittävää rautavarastoa. ” näin siis lukee mehiläisen lausunnossa.

Lähettäjä: Cg6ccg 
Päivämäärä:   22.5.25 14:43:25

Eri labroilla on eri viitearvot. Kuuluu siis käyttää sen labran sen aikaisia viitearvoja jolloin sun koe on otettu. Viitearvot muuttuvat uusien laitteiden ja erilaisten analyysimenetelmien myötä, ei muuten vaan, eikä vanhoja ja uusia viitearvoja voi vertailla kun jotain muutakin on muuttunut.

Lähettäjä: Iluna 
Päivämäärä:   22.5.25 14:47:26

Minulla ferritiini 3, ei toimenpiteitä koska kuulemma olen ”nuori, hoikka, hyvinvoivan näköinen nainen, ihan normaalia että on matala arvo”… Oireita on pahemman kerran enkä voi hyvin, mutta ilmeisesti se ei sitten haittaa :) En kovasta yrityksestä huolimatta ole saanut arvoja vielä nousemaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.5.25 15:01:39

""Menetelmä ja viitearvot ovat muuttuneet 10.3.2025. Ferritiinitason 30-50 mikrogrammoja per litra katsotaan vastaavan riittävää rautavarastoa. ” näin siis lukee mehiläisen lausunnossa."

Noniin, eli sun arvot on viitteissä ja täysin turhaa verrata johonkin muuhun analyysimenetelmään ja viitearvoihin.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   22.5.25 15:08:38

Mulla oli tuloksena 26 ja yksityinen lääkäri ohjeisti syömään rautaa. Ainakin 100 tulisi hänen mukaansa päästä.
Olen kasvissyöjä ja on suolisto-ongelmia, että ihan saan itseäni syyttää.

Päivämäärä:   22.5.25 15:15:35

Varmaan kannattaa nyt yksityisellä maksaa rahaa pöytään ja ottaa rautalisä suoneen kun menee "samaan konkurssiin".

Taatusti alle tuon 1500e.

Lähettäjä: Jokunen 
Päivämäärä:   22.5.25 15:16:33

Mulla oli pitkään ferritiini alle 80 ja hb viitteen alarajoilla. Rautalisä nosti hiukan hemoglobiinia, muttei ferritiiniä. Hormonikierukka ja vuotojen niukkeneminen yhdessä lisäraudan kanssa on nostanut n 6kk aikana ferritiinin 149, joten lopetin lisäraudan syömisen.

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   22.5.25 15:20:48

Muistakaa vaatia suolistotutkimuksia. Läheiseltä juuri poistettu koko peräsuoli ja iso osa paksusuolesta, kun oli täynnä polyyppeja jotka olivat kehittyneet syöväksi. Aikausemmalla havainnoilla osa suolistosta olisi ehkä saatettu pelastaa. Ainoa oire oli matala ferritiini, mutta "syö rautaa, se nyt vaan on naisilla matala".

Päivämäärä:   22.5.25 15:39:58

"Noniin, eli sun arvot on viitteissä ja täysin turhaa verrata johonkin muuhun analyysimenetelmään ja viitearvoihin."

Mutta se, että arvot ovat viitteissä, ei tarkoita että ne olisivat hyvät. Suomessa ei tosiaan haluta ymmärtää raudanpuutetta, ja sen takia viitearvotkin on mitä sattuu.

Lähettäjä: Jatta 
Päivämäärä:   22.5.25 15:51:17

Mulla on ollut aina matala ferritiini arvot välillä 4-12. Ei lääkäristä mitään apuja muutakuin syö rautaa ja syönkin mutta se ferritiini ei nouse. Syön myös muita tuotteita/ruokia joiden pitäisi nostaa rauta-arvoja. Nukun ja liikun elän terveellistä elämää.
Oireita on paljon ja tosiaan ollut vuosia. Ainoa mitä voisin vielä kokeilla on hormonikierukka jos se lopettaisi menkat ja jos hormonit sopisi minulle. Mutta kun eivät sovi.
En tiedä miltä tuntuisi olla ilman aivosumua, väsymystä, lihaksien heikkoa palautumista, hiusten lähtöä yms.

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   22.5.25 17:32:00

Jatta, onko suolisto kuvattu/tutkittu?

Päivämäärä:   22.5.25 17:38:05

"Hoidot kuitenkin maksavat sen 1500 per kerta.."

Vähän asian sivusta, anteeksi. Mutta onko tuo inseminaation hinta? Ivf:ää tuskin noin halvalla saa.

Lähettäjä: Jatta 
Päivämäärä:   22.5.25 18:12:03

Ei ole suolistoa kuvattu tai tutkittu. Ruoka-aine allergiat on testattu ihosta ja verestä.

Päivämäärä:   22.5.25 18:15:51

Keliakia täytyy myös aina sulkea pois kun ferritiini on matala. Se kun voi olla myös oireeton.

Lähettäjä: meikä 
Päivämäärä:   22.5.25 18:28:43

Minulla mitattiin ferritiini julkisella puolella pari vuotta sitten, oli 26, suositeltiin syömään rautalisää. Työterveydestä suositeltiin nyt kontrollia, ja ferritiini oli noussut arvoon 53. Työterveyshoitaja suositteli yhä jatkamaan rautalisää, koska katsoo hyvän arvon olevan yli 70.

Minulle suositeltiin rautalisän syömistä joka toinen päivä joka päivän sijaan. Kuulemma tällöin rauta usein imeytyy paremmin - eikä haittaa, että yksi rautapurkki kestää kaksinkertaisen ajan.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   22.5.25 18:40:27

https://www.raudanpuute.fi/pitaisiko-rautaa-syoda-vain-joka-toinen-paiva/

Lähettäjä: Jokunen 
Päivämäärä:   22.5.25 19:19:23

Jatta, mulle ei ole sopinut mitkään pillerimuotoiset hormonit ja olin todella skeptinen kierukan suhteen. Se on kuitenkin ollut ihan pelastus, mielialat on tasaantunut ja tosiaan ne rauta-arvot parantuneet huomattavasti.

Päivämäärä:   22.5.25 19:45:20

Joo on inssin hinta. Yksi on vielä ja sitten siirrytään ivf.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   22.5.25 19:49:43

Mulla oli 2 ferritiini ja tutkittiin onko vuotoja. Rauta tbl pitää syödä ja puol vuoden päästä uudelleen ferritiini arvo. Olin tottunut jo väsymykseen mut puhti loppu juoksemisesta.

Lähettäjä: jej 
Päivämäärä:   22.5.25 21:34:26

Aika yksilöllistä. Se mikä on toiselle hyvä on toiselle huono.

Minulle on sanottu, että pitää olla ennemmin yli kuin alle 50. Jos sen saa ongelmitta sataan ja olet perusterve tai yli niin saa olla. Mutta ei tarvitse väkisin olla yli 100 vaikka tällä foorumilla moni niin väittääkin.

Ja tietenkin siihen vaikuttaa myös se, oletko perusterve vai et. Jos sinulla on joku perussairaus, kuten reuma, sydän- tai munuaissauraus tms., niin ferritiinilukemasi ovat ihan erit kuin terveellä ihmisellä, koska sairaus ja jotkut lääkkeet vääristävät arvoja.

Riippuu siis monesta asiasta.

Päivämäärä:   22.5.25 22:03:31

Tuosta raudan imeytymistä. Eli tuon tutkimuksen mukaan joka toinen päivä otettuna kahdessa päivässä imeytyi 13mg kun taas joka päivä otettuna rautaa imeytyi kahdessa päivässä 18mg.
Eli kyllä, tutkimuksen mukaan rautaa imeytyy joka toinen päivä otettuna enemmän. MUTTA silti joka päivä otettuna saat sitä enemmän. Hyvin usein takerrutaan vain tuohon tutkimus tulokseen ajattelematta kokonaisuutta.
Joka toinen päivä vain, jos maha ei kestä ottaa joka päivä.

Lähettäjä: ejej 
Päivämäärä:   22.5.25 22:49:57

Ferritiinin määrä vaihtelee vuorokauden ja kuukautiskierron mukaan ja sekin vaikuttaa, oletko paastonnut ja kuiva mennessäsi verikokeisiin. Eli ihan täysin satavarmoja ei lukematkaan ole, kun ne voivat heitellä.

Jos voit syödä lihaa ja kalaa, ja varsinkin punaista lihaa ja verta niin kannattaa syödä niitä. Saat hemirautaa joka imeytyy 10-kertaisesti kasvikunann rautaan ja rautavalmisteiden rautaan verrattuna.

Kun minulle oli joskus kehittynyt anemia usean verenluovutuksen seurauksena, sanoi lääkäri ihan suoraan, että nyt alat syödä punaista lihaa niin saat rautaa. Sama sanottu parille kaverille sektion jälkeen. Toinen heistä lopetti kasvissyönnin siihen, kun ei saanut kasvisruokavaliolla tarpeeksi rautaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.