Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ferritiini - mikä on hyvä arvo?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.5.25 12:43:01

Itselläni mitattiin ferritiini juuri lapsettomuushoitojen yhteydessä. Arvo on 41 ja lääkäri kirjasi sen olevan normaali. Tutkimus on vasta muuttunut ainakin Mehiläisessä ja viitetaja on 30-50 normaalille arvolle. Ilmeisesti vanhalla asteikolla (Googlen ja tuon toisen topan mukaan) arvoni olisi vain 24. Mihin tässä nyt sitten voi luottaa? Aloitin nyt raudan syönnin c-vitamiinin kanssa joka toinen päivä (imeytyy tuoreimpien tutkimusten mukaan parhaiten jona toinen päivä otettuna). Hoidot kuitenkin maksavat sen 1500 per kerta joten tympii jos arvo onkin huono ja siksi ei onnistu. Muuta syytä ei ole löydetty ja käyn siis hoidoissa itsellisenä.

Re: Ferritiini - mikä on hyvä arvo?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   22.5.25 12:45:49

Tervetuloa kerhoon. Raudanpuutetta ei Suomessa hoideta, jos elät, niin rauta-arvo on normaali. Itselläni ferritiini 1. Ei ehkä tarvitse selittää, oireita on. Mutta niin kauan kuin sydänkäyrä ei näytä suoraa, niin hoitoon pääsystä on turha unelmoida. Yksityisellä puolella ehkä voisi saada rautainfuusion, mutta ei just nyt ole sitä reilua tonnia siihen irrottaa ja yksi hoitokerta tuskin edes pelastaisi tätä tilannetta.

Päivämäärä:   22.5.25 12:47:55

Itse siis käyn yksityisellä mutta lääkäri tosiaan kirjasi arvon olevan normaali. Infuusiota tuskin tuolla arvolla saisi/olisi tarve mutta en tiedä kauanko menee että nousee suun kautta otettuna niin että on riittävä raskautumiselle - jos siis olisi siitä kiinni. Mitään oireita ei ole, vointi on ihan hyvä kaikinpuolin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.5.25 12:53:20

https://www.eeva.fi/jutut/opi-tunnistamaan-raudanpuute-oireet

Sekä artikkelissa haastatellun Wideniuksen että Esa Sopin (kirjoittanut mm raudasta kirjan) mukaan ferritiinin olisi hyvä olla yli 100.

Päivämäärä:   22.5.25 12:54:47

Minulle yksityisellä puolella lääkäri (neurologi, pihlajalinna) sanoi että hyvä arvo olisi 100-150 ja siihen tähdätään. Julkisella puolella ferritiiniarvoni katsotaan olevan hyvä (joka on 38).

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   22.5.25 12:55:13

Mun ferritiini oli 2,9 ja sain ensin punasoluja pussillisen ja sen jälkeen rautainfuusioita kolme. Ihan julkisella puolella. Toki oireetkin oli sen mukaiset, hb 89, hengästytti, pyörrytti, oli kaikkinensa vetämätön ja huono olo. En muistanut asioita enkä suoriutunut työpäivistä aivosumun takia.
Iho oli tosi pahana ja kävellessä tuntui sadan metrin jälkeen että jalat on maitohapoilla

Päivämäärä:   22.5.25 12:57:26

Jännä miten yksityiselläkin tämä vaihtelee. Oma lääkäri on lapsettomuushoitoihin erikoistunut gyne.

Lähettäjä: Rauta 
Päivämäärä:   22.5.25 13:04:42

Alle 100 on huono. Jos saa erikoislääkäriltä lähetteen infuusioon, niin ainakin itselläni vakuutus korvaa sen sairaudenhoitona JOS sillä hoidetaan raudanpuutetta. Se täytyy siihen lä'äkärin tarkkaan kirjata.

Päivämäärä:   22.5.25 13:11:49

Levottomia jalkoja hoidettaessa ferritiinin alaraja on 75-100. Jos oireita on, voidaan noinkin korkeilla arvoilla antaa infuusio ellei suun kautta otettava rauta auta.

Päivämäärä:   22.5.25 13:15:01

"Raudanpuutetta ei Suomessa hoideta, jos elät, niin rauta-arvo on normaali. Itselläni ferritiini 1. Ei ehkä tarvitse selittää, oireita on."

Ja mikähän estää sua itse hoitamasta sitä? Ala syömään terveellisesti, ala syömään rautaa. Hb sinulla kuitenkin on hyvällä tasolla.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.5.25 13:18:35

"Tutkimus on vasta muuttunut ainakin Mehiläisessä ja viitetaja on 30-50 normaalille arvolle. Ilmeisesti vanhalla asteikolla (Googlen ja tuon toisen topan mukaan) arvoni olisi vain 24."

Mitä ihmettä tämä tarkottaa?

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   22.5.25 13:54:09

"Levottomia jalkoja hoidettaessa ferritiinin alaraja on 75-100."

Minä näin jossain (Duodecim, Käypähoito?) tälle suosituksena jopa 120. Onhan siihen matkaa, jos terveydenhuollossa noita parin-kolmenkympin arvoja pidetään normaalina.

Paljon paremmin kävisi järkeen se, että normaalitilanteessa jokainen pyrkisi pitämään yllä viitearvojen puoleenväliin osuvan arvon. Silloinhan pitäisi pienimmän joukon saada mitään oireita kumpaankaan suuntaan. Viitearvojen puoliväli olisi siis eräänlainen ihannearvo.

Päivämäärä:   22.5.25 13:55:26

”Menetelmä ja viitearvot ovat muuttuneet 10.3.2025. Ferritiinitason 30-50 mikrogrammoja per litra katsotaan vastaavan riittävää rautavarastoa. ” näin siis lukee mehiläisen lausunnossa.

Lähettäjä: Cg6ccg 
Päivämäärä:   22.5.25 14:43:25

Eri labroilla on eri viitearvot. Kuuluu siis käyttää sen labran sen aikaisia viitearvoja jolloin sun koe on otettu. Viitearvot muuttuvat uusien laitteiden ja erilaisten analyysimenetelmien myötä, ei muuten vaan, eikä vanhoja ja uusia viitearvoja voi vertailla kun jotain muutakin on muuttunut.

Lähettäjä: Iluna 
Päivämäärä:   22.5.25 14:47:26

Minulla ferritiini 3, ei toimenpiteitä koska kuulemma olen ”nuori, hoikka, hyvinvoivan näköinen nainen, ihan normaalia että on matala arvo”… Oireita on pahemman kerran enkä voi hyvin, mutta ilmeisesti se ei sitten haittaa :) En kovasta yrityksestä huolimatta ole saanut arvoja vielä nousemaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.5.25 15:01:39

""Menetelmä ja viitearvot ovat muuttuneet 10.3.2025. Ferritiinitason 30-50 mikrogrammoja per litra katsotaan vastaavan riittävää rautavarastoa. ” näin siis lukee mehiläisen lausunnossa."

Noniin, eli sun arvot on viitteissä ja täysin turhaa verrata johonkin muuhun analyysimenetelmään ja viitearvoihin.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   22.5.25 15:08:38

Mulla oli tuloksena 26 ja yksityinen lääkäri ohjeisti syömään rautaa. Ainakin 100 tulisi hänen mukaansa päästä.
Olen kasvissyöjä ja on suolisto-ongelmia, että ihan saan itseäni syyttää.

Päivämäärä:   22.5.25 15:15:35

Varmaan kannattaa nyt yksityisellä maksaa rahaa pöytään ja ottaa rautalisä suoneen kun menee "samaan konkurssiin".

Taatusti alle tuon 1500e.

Lähettäjä: Jokunen 
Päivämäärä:   22.5.25 15:16:33

Mulla oli pitkään ferritiini alle 80 ja hb viitteen alarajoilla. Rautalisä nosti hiukan hemoglobiinia, muttei ferritiiniä. Hormonikierukka ja vuotojen niukkeneminen yhdessä lisäraudan kanssa on nostanut n 6kk aikana ferritiinin 149, joten lopetin lisäraudan syömisen.

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   22.5.25 15:20:48

Muistakaa vaatia suolistotutkimuksia. Läheiseltä juuri poistettu koko peräsuoli ja iso osa paksusuolesta, kun oli täynnä polyyppeja jotka olivat kehittyneet syöväksi. Aikausemmalla havainnoilla osa suolistosta olisi ehkä saatettu pelastaa. Ainoa oire oli matala ferritiini, mutta "syö rautaa, se nyt vaan on naisilla matala".

Päivämäärä:   22.5.25 15:39:58

"Noniin, eli sun arvot on viitteissä ja täysin turhaa verrata johonkin muuhun analyysimenetelmään ja viitearvoihin."

Mutta se, että arvot ovat viitteissä, ei tarkoita että ne olisivat hyvät. Suomessa ei tosiaan haluta ymmärtää raudanpuutetta, ja sen takia viitearvotkin on mitä sattuu.

Lähettäjä: Jatta 
Päivämäärä:   22.5.25 15:51:17

Mulla on ollut aina matala ferritiini arvot välillä 4-12. Ei lääkäristä mitään apuja muutakuin syö rautaa ja syönkin mutta se ferritiini ei nouse. Syön myös muita tuotteita/ruokia joiden pitäisi nostaa rauta-arvoja. Nukun ja liikun elän terveellistä elämää.
Oireita on paljon ja tosiaan ollut vuosia. Ainoa mitä voisin vielä kokeilla on hormonikierukka jos se lopettaisi menkat ja jos hormonit sopisi minulle. Mutta kun eivät sovi.
En tiedä miltä tuntuisi olla ilman aivosumua, väsymystä, lihaksien heikkoa palautumista, hiusten lähtöä yms.

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   22.5.25 17:32:00

Jatta, onko suolisto kuvattu/tutkittu?

Päivämäärä:   22.5.25 17:38:05

"Hoidot kuitenkin maksavat sen 1500 per kerta.."

Vähän asian sivusta, anteeksi. Mutta onko tuo inseminaation hinta? Ivf:ää tuskin noin halvalla saa.

Lähettäjä: Jatta 
Päivämäärä:   22.5.25 18:12:03

Ei ole suolistoa kuvattu tai tutkittu. Ruoka-aine allergiat on testattu ihosta ja verestä.

Päivämäärä:   22.5.25 18:15:51

Keliakia täytyy myös aina sulkea pois kun ferritiini on matala. Se kun voi olla myös oireeton.

Lähettäjä: meikä 
Päivämäärä:   22.5.25 18:28:43

Minulla mitattiin ferritiini julkisella puolella pari vuotta sitten, oli 26, suositeltiin syömään rautalisää. Työterveydestä suositeltiin nyt kontrollia, ja ferritiini oli noussut arvoon 53. Työterveyshoitaja suositteli yhä jatkamaan rautalisää, koska katsoo hyvän arvon olevan yli 70.

Minulle suositeltiin rautalisän syömistä joka toinen päivä joka päivän sijaan. Kuulemma tällöin rauta usein imeytyy paremmin - eikä haittaa, että yksi rautapurkki kestää kaksinkertaisen ajan.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   22.5.25 18:40:27

https://www.raudanpuute.fi/pitaisiko-rautaa-syoda-vain-joka-toinen-paiva/

Lähettäjä: Jokunen 
Päivämäärä:   22.5.25 19:19:23

Jatta, mulle ei ole sopinut mitkään pillerimuotoiset hormonit ja olin todella skeptinen kierukan suhteen. Se on kuitenkin ollut ihan pelastus, mielialat on tasaantunut ja tosiaan ne rauta-arvot parantuneet huomattavasti.

Päivämäärä:   22.5.25 19:45:20

Joo on inssin hinta. Yksi on vielä ja sitten siirrytään ivf.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   22.5.25 19:49:43

Mulla oli 2 ferritiini ja tutkittiin onko vuotoja. Rauta tbl pitää syödä ja puol vuoden päästä uudelleen ferritiini arvo. Olin tottunut jo väsymykseen mut puhti loppu juoksemisesta.

Lähettäjä: jej 
Päivämäärä:   22.5.25 21:34:26

Aika yksilöllistä. Se mikä on toiselle hyvä on toiselle huono.

Minulle on sanottu, että pitää olla ennemmin yli kuin alle 50. Jos sen saa ongelmitta sataan ja olet perusterve tai yli niin saa olla. Mutta ei tarvitse väkisin olla yli 100 vaikka tällä foorumilla moni niin väittääkin.

Ja tietenkin siihen vaikuttaa myös se, oletko perusterve vai et. Jos sinulla on joku perussairaus, kuten reuma, sydän- tai munuaissauraus tms., niin ferritiinilukemasi ovat ihan erit kuin terveellä ihmisellä, koska sairaus ja jotkut lääkkeet vääristävät arvoja.

Riippuu siis monesta asiasta.

Päivämäärä:   22.5.25 22:03:31

Tuosta raudan imeytymistä. Eli tuon tutkimuksen mukaan joka toinen päivä otettuna kahdessa päivässä imeytyi 13mg kun taas joka päivä otettuna rautaa imeytyi kahdessa päivässä 18mg.
Eli kyllä, tutkimuksen mukaan rautaa imeytyy joka toinen päivä otettuna enemmän. MUTTA silti joka päivä otettuna saat sitä enemmän. Hyvin usein takerrutaan vain tuohon tutkimus tulokseen ajattelematta kokonaisuutta.
Joka toinen päivä vain, jos maha ei kestä ottaa joka päivä.

Lähettäjä: ejej 
Päivämäärä:   22.5.25 22:49:57

Ferritiinin määrä vaihtelee vuorokauden ja kuukautiskierron mukaan ja sekin vaikuttaa, oletko paastonnut ja kuiva mennessäsi verikokeisiin. Eli ihan täysin satavarmoja ei lukematkaan ole, kun ne voivat heitellä.

Jos voit syödä lihaa ja kalaa, ja varsinkin punaista lihaa ja verta niin kannattaa syödä niitä. Saat hemirautaa joka imeytyy 10-kertaisesti kasvikunann rautaan ja rautavalmisteiden rautaan verrattuna.

Kun minulle oli joskus kehittynyt anemia usean verenluovutuksen seurauksena, sanoi lääkäri ihan suoraan, että nyt alat syödä punaista lihaa niin saat rautaa. Sama sanottu parille kaverille sektion jälkeen. Toinen heistä lopetti kasvissyönnin siihen, kun ei saanut kasvisruokavaliolla tarpeeksi rautaa.

Lähettäjä: nvv 
Päivämäärä:   23.5.25 15:56:24

"Ferritiinin määrä vaihtelee vuorokauden ja kuukautiskierron mukaan ja sekin vaikuttaa, oletko paastonnut ja kuiva mennessäsi verikokeisiin. Eli ihan täysin satavarmoja ei lukematkaan ole, kun ne voivat heitellä."

Tätä minäkin mietin. Olen menossa aamuverikokeisiin ja sain varattua ajan niin, että se on kuukautisten alkuvaiheessa. En tiedä, miten se vaikuttaa tuloksiin. Ja kun minulla on nyt paha siitepölyallergia päällä lääkityksestä huolimatta niin voiko sekin jotenkin vääristää tuloksia, kun ferritiini on kuulemma herkkä lähes kaikelle ja mikä vain voi muuttaa tulosta valheellisesti ylös.

Sitä en myöskään tiedä, että mikä on hyvä ferritiini. Paljon on näitä "rauta-asioihin erikoistuneita" yksityisiä lääkäreitä, joiden mielestä naisilla pitää ferritiinin olla 150 ennen kuin se on hyvä, mutta sitten toiset sanovat, että 70-80 on jo todella hyvä arvo ja jokainen lääkäri, jonka kanssa olen itse ollut tekemisissä on sanonut, että pitää olla "vähintään 50". Kukaan ei ole sanonut, että pitää olla vähintään 100. Mutta kukaan heistä ei kyllä olekaan yksityinen "rauta-asioihin erikoistunut" lääkäri, jonka tulot koostuvat siitä, että potilaat ramppaavat hänen vastaanotollaan ja käyvät hänen lähetteillään verikokeissa ja sitten saavat lääkäriltä puhelinsoiton ja ohjeet jatkoon. Kun ei ne yksityiset lääkärit ilmaiseksi potilaita vastaanota, lähetteitä kirjoita tai tuloksia kommentoi. Joka henkäyksestä potilaaseen liittyen lähetetään lasku.

Olen käynyt yksityisillä lääkäreillä eri syistä, eikä yhtäkään minuutin mittaista puheluakaan jätetty laskuttamatta. Joten ei ihme, että rautafanaatikko-lääkärit tienaavat hyväuskoisilla potilailla hyvin.

Ajattelen, että veriarvot ovat yksilöllisiä. Se mikä on minulle hyvä on toiselle huono. Ja jos mitään syytä ei ole, miksi rautaa ei voisi alkaa kokeeksi tankata, niin voi kai sitä alkaa tankata, jos tuntuu, että omat rautavarastot on huonot vaikka verikokeessa onkin "ihan hyvät" arvot. Omat lukemani on olleet aina jotain 70, ja minusta se on minulle hyvä. Kun ei minulla ole kokemusta siitä, millainen oloni olisi, jos ferritiini olisi 130 tai 10.

Lähettäjä: miinu 
Päivämäärä:   23.5.25 17:00:58

Yllättävän moni täällä kirjoitteleva on kertonut lääkärin sanoneen hänelle, että ferritiini alle 10 on ihan normaali ja ei tarvitse tehdä mitään. Tai sitten nuo samat ihmiset kertovat tämän monta kertaa jokaiseen ketjuun. En ole ikinä itse tavannut lääkäriä, jonka mielestä alle 30 arvo olisi hyvä ja naisille normaali. Kaikki ovat aina sanoneet että yli 50 on tavoite ja sen alla pitäisi tehdä jotain.

En ole kyllä koskaan tavannut myöskään lääkäriä, joka sanoo, että ferritiinin pitää olla yli sata tai olisi suositus, että se olisi sata.

Minun ferritiiniarvoista on sanottu, että ne tuskin rautalisällä kovin paljon kummenevat kun hemoglobiini on yli 140 ja ferritiini jotain 70. Ei ole kielletty rautalisän syömistä muttei suositellakaan, kun rautalisät joko aiheuttavat mahavaivoja tai sitten eivät rauta-arvoihin vaikuta ollenkaan. Ja tuo on kyllä minun kohdallani pitänyt paikkaansa. Vaikka mitä valmisteita on kokeiltu, mutta niistä tulee aina ongelmia ja veren rauta-arvot ei kyllä parane. Parhaiten minulle toimii ihan punainen liha ja verilätyt. Ostan naudan paistia tarjouksesta ja paistan pannulla tai sitten syön einesverilättyjä puolukkahillon kanssa.

Mutta eipä minulla kyllä edes raudanpuutteen oireita ole. Syy ferritiinin mittaukseen on ollut kilpparivajis, josta en oikein ottanut tolkkua, onko thyroxin annostus sopiva vai ei ja sitten selvitettiin, onko muissa veriarvoissa ongelmia. Minulla ongelma löytyi lopulta lisämunuaishormonin liikatuotannosta. Sille ei syytä löytynyt, joten täytyy vain hoitaa oiretta, eli alhaista kalium arvoa. Myös lisäkilpirauhanen tuottaa liikaa hormonia, mutta sekin on joku mystinen juttu, koska mikään veriarvo, joka sen kanssa tasapainoilee, ei koskaan vuosien varrella ole ollut muuta kuin pelkkää priimaa. Joten sen sai unohtaa kokonaan kun se ei mihinkään vaikuta.

Eli minulta seurataan kilpirauhasarvoja, kaliumarvoa ja välillä ferritiiniä.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   23.5.25 17:13:35

Mulla oli ferritiini 13 ja YTHS:n lääkärin mukaan normaali arvo. Tutkittiin onko keliakiaa. Mulla runsaat menkat ja imeytymishäiriö. En pysty syömään rautaa, kun tulee vaan ripuli. No ruokavalion muutoksilla arvo on noussut ja on nyt 38. Hemoglobiini ollut aina hyvä.

Päivämäärä:   23.5.25 17:29:09

"En ole ikinä itse tavannut lääkäriä, jonka mielestä alle 30 arvo olisi hyvä ja naisille normaali. Kaikki ovat aina sanoneet että yli 50 on tavoite ja sen alla pitäisi tehdä jotain.

En ole kyllä koskaan tavannut myöskään lääkäriä, joka sanoo, että ferritiinin pitää olla yli sata tai olisi suositus, että se olisi sata."

Minä olen tavannut molempia ja ihan julkisella puolella.

Lähettäjä: ------- 
Päivämäärä:   23.5.25 17:50:41

Minä sain (suhteilla) rautainfuusion kun ferritiini oli 4 ja rautaa ei suolisto kestä suun kautta. Nousi hetkeksi, mutta laski puolessa vuodessa takaisin noin kymmeneen, joka sekin tuntuu silti jo paremmalta kuin 4. Hormonikierukka laitettiin samalla, että ilman sitä olisi varmaan taas sen 4 tai alle.
Valitettavasti ainoa keino suurimmalle osalle taitaa olla hommata rauta suonensisäisesti yksityiseltä tai tutun lääkärin kautta julkiselta.

Päivämäärä:   23.5.25 18:37:27

Mulla on noussut kolmessa kk:saa 7->16 kun oon syönyt tupla annoksen Sideralia.
Nukun kolmet päikkärit, syön sydämen tykyttelyyn bisoprolia, veritulpan ehkäisyyn apixapania mutta syytä ei hoideta, oireita vaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.5.25 20:14:54

Tallinnasta voi hakea rautainfuusion ilman lääkärin lähetettä.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   24.5.25 03:06:23

Itselleni on lääkäri sanonut kun ferritiinin sain nostettua 12 ensin 33 ja siitä 37 että se arvo ei minulla varmaan sen korkeammalle nouse ja että se on minulle varmasti ihan hyvä.
Oireet ovat kyllä pahimmat helpottaneet, mutta vaikka olen jatkuvasti syöny lisärautaa niin tuo on ollut korkein arvo mitä kahteen vuoteen on mitattu.

Lähettäjä: tlllda 
Päivämäärä:   24.5.25 13:16:24

En minä tiedä mikä on hyvä arvo. Tai milloin siihen verikoetulokseen voi edes luottaa, jos se saattaa olla 70 ja kun menet parin viikon päästä uudelleen, niin se onkin muka vain 10. Tai ainakin Ritola näin mainostaa. Toki Ritolan tekstit on muutenkin vähän omaan taskuun meneviä.

Minulta ei ole koskaan testattu noin että katsottaisiin vähän väliä uudelleen arvo. Se on aina otettu vain kerran ja olen ajatellut sen olevan ihan ok kun lääkäri ei ole sanonut, että pvk:n perusteella pitää tsekata vielä myöhemmin uudelleen että mikä onkaan todellinen arvo.

Ei minulla kyllä noita oireitakaan tunnu olevan. Henkinen kuormitus uuvuttaa kyllä, mutta kun se helpottaa, niin jaksaminen ja voimatkin palaa. Hiukset pysyy päässä eikä levottomia jalkojakaan ole. Ferritiini ollut aina vähän yli 60 - vähän yli 70. Eli ei edes tuon levottomien jalkojen rajan verran.

Kai se on yksilöllistä mikä on kenellekin hyvä. Mutta en minä ala väkisin sitä nostamaan mihinkään 150 kun olo on ihan hyvä vaikka arvo on vain 63. Eli ehkäpä tuo on sitten minulle sopiva, vaikka jollekin muulle se on jo kuoleman rajalla.

Toki joillain yksipuolisesti syövillä kasvissyöjillä on eri asia, koska kasvikunnan rauta imeytyy todella huonosti ja kasvikunnan tuotteissa on itsessään aineita, jotka estävät rautaa imeytymään, joten rautaa ei niistä juurikaan sitten myöskään imeydy ja tällaisilla varmasti onkin tarve rautainfuusiopille ja jatkuvalle rautalisälle suurella annoksella. Kun ne rautalisätkin on sitä kasvikunnan rautaa, joka ei juurikaan imeydy, mutta aiheuttaa vatsavaivoja, jolloin ei imeydy rauta eikä mikään muukaan tarpeellinen... Eli mennään ojasta allikkoon. Lisäksi monet ruoka-aineet, kuten viljat ja vehnä, aiheuttavat tulehdusta kropassa, joten varmasti sekin sitten vaikuttaa, eli ferritiiniarvo on mitä sattuu ja rauta ei imeydy.

Minä olen melko vhh:sti syövä sekasyöjä. En siis juurikaan syö viljoja, mutten myöskään esim. soijaa. Pyrin saamaan rautaa eläinperäisistä lähteistä, kuten liha ja kala. Mutta syön kyllä jonkin verran maitotuotteita, eli sillä kyllä onnistun sitten torpedoimaan raudan imeytymisen. Mutta en syö jugurttia ja verilättyjä samanaikaisesti, vaan pidän vähintään parin tunnin tauon, että raudalla olisi mahdollisuus imeytyä.

Päivämäärä:   24.5.25 13:23:22

"En minä tiedä mikä on hyvä arvo. Tai milloin siihen verikoetulokseen voi edes luottaa, jos se saattaa olla 70 ja kun menet parin viikon päästä uudelleen, niin se onkin muka vain 10. Tai ainakin Ritola näin mainostaa. Toki Ritolan tekstit on muutenkin vähän omaan taskuun meneviä."

Siinä kyljessä pitäisi ottaa tulehdusarvo. Pienikin tulehdus nostaa arvoa. Tätä ei vaan jostain syystä aina oteta

Lähettäjä: vxx 
Päivämäärä:   24.5.25 13:25:57

"Siinä kyljessä pitäisi ottaa tulehdusarvo. Pienikin tulehdus nostaa arvoa. Tätä ei vaan jostain syystä aina oteta"

CRP ei välttämättä paljoa kerro. Herkkä CRP:kin on vähän niin ja näin. PVK on usein paljon kattavampi.

Lähettäjä: madna 
Päivämäärä:   24.5.25 13:30:41

Tällä foorumilla näyttää tulevan vähän vaikka mitä tietoa. Ferritiini ei ole koskaan hyvä jos se on alle 100 ja sen pitäisi olla 150. Ferritiinilukema on aina valheellinen kun mikä tahansa asia muuttaa sitä. Pitää ottaa myös tulehdusarvo mutta ei sekään mitään kerro. Pitää ottaa verenkuva että saa jotain faktaa.

Voi jestas. Pitääkö siis rampata viikon välein samassa labrassa samaan aikaan vuoden verran ja kirjata joka kerta ylös oma terveydentilansa että voi tulosten perusteella sanoa mikä vaikuttaa mihinkin ja mihin veriarvoon voi luottaa?

Mitä järkeä siis edes käydä verikokeissa kun tulokset on kuitenkin mitä sattuu ja lukemat täysin valheelliset?

Aloittajan kannattaa syödä eläinperäistä rautaa ja jättää kaikki raudan imeytymistä haittaava pois ruokavaliosta niin alkaa rauta imeytyä. Rautalisillä et saa muuta kuin mahan kipeäksi niin ne on ihan turhia.

Päivämäärä:   24.5.25 13:40:40

"Mitä järkeä siis edes käydä verikokeissa kun tulokset on kuitenkin mitä sattuu ja lukemat täysin valheelliset?"

Vaikka sitä että matalan ferritiinin perusteella voidaan löytää esim. oireeton keliakia. Mutta jos herkkä crp on koholla, tiedetään ettei ferritiinilukemaan voida luottaa.

Lähettäjä: vaas 
Päivämäärä:   24.5.25 13:58:29

"Vaikka sitä että matalan ferritiinin perusteella voidaan löytää esim. oireeton keliakia. Mutta jos herkkä crp on koholla, tiedetään ettei ferritiinilukemaan voida luottaa."

Mutta jos herkkä crp ei ole koholla ja pvk:ssa kaikki kunnossa ja ferritiini on on esim 65, niin mistä sen voi sitten tietää, että ferritiinilukemaan voi luottaa? Kun kaikki vaikuttaa ferritiniiin ja parin viikon päästä ferritiinilukemakin on vain 15 niin millä perusteella se olisi pitänyt ekan verikoetuloksen perusteella tietää?

Päivämäärä:   24.5.25 14:58:12

Mitkä "kaikki" vaikuttavat ferritiiniin?

Lähettäjä: Alina 
Päivämäärä:   24.5.25 21:30:50

Mulla oli 2 vuotta sitten 25 ja kuulemma normaali. Olen jo 60 v eikä kuukautisia.

Jos nyt kuitenkin kokeilisin syödä rautaa, niin mikä olisi vatsaystävällinen ja kuinka monta kuukautta sitä pitäisi syödä, että huomaisi eron.

Lähettäjä: pippuriina 
Päivämäärä:   25.5.25 07:15:05

Onpa mielenkiintoinen keskustelu! Minulla on alle 10, ei ole kuukautisia ja täytin juuri 30v. Hemoglobiini on viitearvojen alla. Olen käynyt lääkärissä erinäisten oireideni takia, mutta lääkäri lähinnä naurahti ferritiiniasialle. Olen kokeillut omatoimisesti saada sitä nousemaan, mutta edellisissä verikokeissa nuo arvot keikkui yhtä alhaalla kuin aiemminkin. En ole ennen kuullutkaan tai tullut edes ajatelleeksi, että vika voisi olla suolistossa, koska ei ole mahaoireita (paitsi rautaa syödessä, mahani on todella herkkä noille valmisteille ja menee herkästi ns vesikuntoon). Haluaisin niin kovasti tietää heräisinkö taas eloon tästä sumusta, väsymyksestä, lihasoireista jne, jos tuo arvo nousisi. Mitään syytä kun oireilleni ei tunnu löytyvän.

Lähettäjä: 88 
Päivämäärä:   25.5.25 21:22:18

Mistä Tallinnassa saa rautainfuusion? Terveisin syö rautaa ferritiini 16

Päivämäärä:   25.5.25 21:32:13

Miten niin ette saa nousemaan noita arvoja rautalisällä? Mulla oli aiemmin ferritiini 70, eli ei mikään surkein mahdollinen mutta lääkäri ehdotti 4kk:n rautakuuria. Vuoden päästä kun kävin kontrollissa, oli noussut 90. Siitä lähtien olen syönyt aina viikko ennen menkkoja lyhyet kuurit, nyt olen taas menossa kontrolliin eli en tiedä vielä mikä tämän hetken tilanne on.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   25.5.25 22:23:22

Mulla oli ferritiini 8. Kuulemma hyvä kun hemoglobiini on hyvä = ei voi olla puutosta.

Toinen lääkäri taas totes, että usein hemoglobiini nousee, kun rautavarastot tyhjenee ja käski vaan syödä rautaa päivittäin.

Nyt en tiedä varastorautoja, syön ajoittain kyllä rautaa purkista. Levottomat jalat valvottaa jatkuvasti.

Päivämäärä:   25.5.25 22:28:51

Mulla nousi kans ihan Ferrodan-valmisteella 25 --> 70. Useamman vuoden kuluessa kyllä siis. En minä sitä rautaa mitenkään kovin säännöllisesti syönyt, pidin pieniä kuureja ja muuten vain otin, kun muistin.

Nyt kun on minipillerit eikä menkkoja ollenkaan, niin ferritiini on noussut lukemaan 96. Tämä siis viime joulukuussa mitattu.

Että kyllä ne rautavalmisteet vaan auttaa (ainakin joillain) ja toki sekin helpottaa kummasti asiaa, ettei vuoda verta joka kuukausi :D

Lähettäjä: ddd 
Päivämäärä:   26.5.25 12:45:05

Minä menen ensi kuun alussa verikokeisiin ja lääkäri sitten kommentoi tuloksia. Voin keroa tulokset ja lääkärin mielipiteen. En siis oikeasti itse tiedä enkä osaa sanoa, mikä on hyvä ja mikä huono arvo.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   26.5.25 13:11:28

"Mulla on noussut kolmessa kk:saa 7->16 kun oon syönyt tupla annoksen Sideralia."

Ensinnäkin, tuo 7 --> 16 ei edes ole mitään "nousua", etenkään 3 kuukaudessa mitattuna. 7 ja 16 on käytännössä samat arvot, molemmat ihan yhtä paskoja.

1. Heittäkää ne Sideralit mäkeen ja syökää sellaista kunnon rautaa sellaisen määrän mitä maha kestää..jos ei kestä, totuta maha siihen vähitellen.

2. Hoitakaa ne menkat pois tai mahdollisimman niukoiksi tavalla tai toisella. Pillereillä, kierukalla, ihan sama millä. Mutta jos joka kk vuotaa pois kaiken syödyn raudan, miten kukaan voi olettaa että siitä imeytyisi vielä jotain?

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   26.5.25 13:39:21

Olo oli aivan paska kun arvo oli 19, tukka lähti päästä.
Sain nostettua 51, silloin alkoi olla jo aivan normaali olo.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.