Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lihavuusleikkauksia lapsille

Lähettäjä: heja 
Päivämäärä:   21.5.25 20:40:23

Tästä oli muistaakseni ketju täällä viime vuoden puolella, kun Yle uutisoi aiheesta. En kuitenkaan enää löydä ketjua aiheesta. Jos joku muu löytää niin voi linkittää.

Tässä se Ylen juttu: https://yle.fi/a/74-20120306

Nyt Kalevakin uutisoi aiheesta, että lasten ja nuorten lihavuusleikkaukset alkavat OYSissa tänä vuonna. Nettijuttu on vain tilaajille, mutta Kalevan insta-tarinan kautta pääsi lukemaan jutun netissä ilmaiseksi.

Jotenkin hullua, että on menty tähän, että alaikäisillekin aletaan tehdä lile:a. "Kun muut keinot on jo kokeiltu". Tuossa Kalevan jutussa sanottiin, että koulu ja terveydenhuolto on jo kokeiltu. Kotoahan se lähtee! Ei koulu voi paljon tehdä, kun siellä ei montaa tuntia päivässä välttämättä edes olla.

Ylen jutussa sanotaan, että "– On tärkeää huomata, että leikkauksen mahdollisuudesta ei puhuta ylipainoisten, vaan vaikeasti lihavien lasten ja nuorten kohdalla."

Minun lapsuudessani ei vaikeasti lihavia lapsia ollut kotipaikkakunnallani kuin pari yksittäistä. Mutta tuohon aikaan, ysärin alusta eteenpäin kun itse peruskouluni kävin, lapset liikkuivat paljon enemmän. Nykypäivänä noita vaikeasti lihavia on paljon ja lapset eivät liiku välttämättä juurikaan, joten lihavuus on isompi ongelma, kun siihen lisätään olematon liikunta.

Lihavuusleikkaus on peruuttamaton toimenpide, jolla voi olla isoja komplikaatioita. On hurjaa, että niitä aletaan tehdä jo alaikäisille.

Re: Lihavuusleikkauksia lapsille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.25 20:42:41

Huvikseen niitä ei tehdä. Eiköhän siinä ole punnittu hyödyt ja haitat.

Lähettäjä: heja 
Päivämäärä:   21.5.25 20:51:16

Tässä ss kalevan jutusta. Nuolella pääsee näkemään kaikki 6 kuvaa.
https://aijaa.com/4UhbyI

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   21.5.25 21:03:09

Itse asiassa varmaan kansantaloudellisesti ihan järkevää. Nuo lapset ovat pääsääntöisesti köyhemmistä perheistä, jolloin kaikki ongelmat tuppaavat kasaantumaan. Ehkä pienentämällä nälkää ja lapsen kokoa pystytään välttämään lihavuuteen liittyvät liitännäissairaudet ja myös estämään lapsen syrjäytyminen ja pois jääminen työmarkkinoilta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.5.25 21:07:15

Me 60-80-luvuilla syntyneet olemme viimeisiä suomalaisia, jotka elävät pitkän elämän. Ja osaavat lukea, kirjoittaa, ja laskea.

Meidän jälkeemme syntyneet ovat ihan kirjaimellisesti pullamössöä.

Lähettäjä: coji 
Päivämäärä:   21.5.25 21:15:30

Hurjalta kuulostaa kyllä tuollaiset operaatiot lapsille :/ Onkohan vaikeasti lihaville saman tyylistä osastohoitoa tarjolla mitä esim anorektisille lapsille ja nuorille?

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   21.5.25 21:27:55

"Onkohan vaikeasti lihaville saman tyylistä osastohoitoa tarjolla mitä esim anorektisille lapsille ja nuorille?"

Ainakin Englannissa on. Tästä oli dokumentti mtv katsomossa mutta se on jo poistunut. Siinä lapset kyllä suostuivat hoitoon, mutta ongelmana oli lasten vanhemmat, jotka kantoivat lapselleen pizzaa ja muita herkkuja, koska "eihän lapsi selviä ilman, sehän kuolee nälkään". Ja niille vanhemmille yritettiin selittää, että juuri tuon takia lapsi tänne laitoshoitoon laitettiinkin, ja vanhemmat vain kiukuttelivat, että lapsi on tottunut olemaan kotonaan omasssa huoneessaan ja syömään. Lapsi ei siis pyytänyt vanhempiaan tuomaan ruokaa, vaan vanhemmat tunkivat lapsen luo pizzoineen ja sipsipusseineen.

Lähettäjä: jdj 
Päivämäärä:   21.5.25 21:32:02

Yleensä ne vaikeasti lihavat lapset ovat vaikeasti lihavien vanhempien lapsia. Harvassa on ne todella lihavat lapset, joilla vanhemmat ja sisarukset on normaalipainoisia. Toki tällaisiakin tiedän. Esim. lapsuudenkodissani oli minua pari vuotta nuorempi naapurin poika, joka oli todella lihava, vaikka muu perhe oli ihan normaalipainoisia tai lievän ylipainon puolella. Tuota poikaa ei siis olleet vanhemmat syöttäneet läskiksi samalla kun mässäävät itse, vaan kyseessä oli joku muu syy.

Ymmärrän sen, että tuolloin tila on hoidettava radikaalillakin keinolla, koska se ei selkeästi johdu lapsesta itsestään tai asiasta, johon hän voisi vaikuttaa. Mutta ne, joilla koko perhe on sairaalloisen lihavia, eivät ehkä ole niitä, jotka pitää ensimmäisenä tunkea leikkauspöydälle, kun kilot on tulleet ihan vain liialla syömisellä, johon voisi itsekin vaikuttaa.

Päivämäärä:   21.5.25 22:18:47

Ne kilot tulevat takaisin tai itsetuhoisuuden muoto vaihtuu. Lapsi ei todellakaan ole terve jos haluaa syödä itsensä sairaalloiseksi. Hyvin todennäköisesti taustalla esim. seksuaalista hyväksikäyttöä. Myös vanhempi joka syöttää lapsen lihavaksi on sairas ja lapselle vaarallinen.

Ylipainoon pitäisi puuttua ensin vanhempia tukemalla ja ohjaamalla ja jos se ei auta, tulisi lapsi ottaa huostaan ja pakkohoitoon.

Lähettäjä: Komppi 
Päivämäärä:   21.5.25 22:41:09

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 21.5.25 22:18:47

Ne kilot tulevat takaisin tai itsetuhoisuuden muoto vaihtuu. Lapsi ei todellakaan ole terve jos haluaa syödä itsensä sairaalloiseksi.

Tämä

Lähettäjä: Bb 
Päivämäärä:   21.5.25 23:06:53

Minä ihmettelin samaa asiaa. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä endokrinologi tarkoitti tällä koulun osalta: "Työ pitäisi tehdä jo perustasolla kouluissa ja terveydenhuollossa, ettei näihin tilanteisiin jouduttaisi". Terveystieto, lautasmallien opettamiset, liikuntatunnit ym. eivät mitenkään riitä lihavien lasten tilanteen muuttamiseen, eikä sellainen edes kuulu opettajille. Kyllä se työ pitäisi tehdä kotona ja tarvittaessa terveydenhuollon tuella.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.5.25 07:36:45

"Ylipainoon pitäisi puuttua ensin vanhempia tukemalla ja ohjaamalla ja jos se ei auta, tulisi lapsi ottaa huostaan ja pakkohoitoon."

TÄMÄ!
Lihavuus tuskin on ainut ongelma näissä tapauksissa.

Päivämäärä:   22.5.25 07:39:49

Lapset sisäoppilaitoksiin huostaanoton kautta, tulee paljon halvemmaksi ja on lapsille parempi vaihtoehto.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   22.5.25 10:27:37

Kaupassa näkee valitettavan usein perheitä joissa kaikki on ylipainosia ja ostokset on täyttä roskaa. Herkutella voi mutta kohtuudella.

Päivämäärä:   22.5.25 13:38:51

En koskaan ymmärrä sitä yhtälöä että köyhät valittaa että ovat siksi lihavia ettei ole vara ostaa kunnollista ruokaa. Kuitenkin he ostavat kalliita ruokia kuten pitsaa, hampparia , makeisia ja suklaataa ja kaljaa. Ei minulla ole varaa ostaa tuollaisia ruokia kuin harvoin. Peruselintarvikkeet on halpoja.

Lähettäjä: Kukkakaali 
Päivämäärä:   22.5.25 14:14:13

Päivämäärä: 22.5.25 13:38:51

En koskaan ymmärrä sitä yhtälöä että köyhät valittaa että ovat siksi lihavia ettei ole vara ostaa kunnollista ruokaa. Kuitenkin he ostavat kalliita ruokia kuten pitsaa, hampparia , makeisia ja suklaataa ja kaljaa. Ei minulla ole varaa ostaa tuollaisia ruokia kuin harvoin. Peruselintarvikkeet on halpoja.

Tämä. Ja onko silloin oikeasti edes köyhä, jos on kuitenkin varaa syödä itsensä oikeasti lihavaksi?

Päivämäärä:   22.5.25 15:32:54

"Tämä. Ja onko silloin oikeasti edes köyhä, jos on kuitenkin varaa syödä itsensä oikeasti lihavaksi?"

Kyse ei ole niinkään rahasta vaan mielenterveysongelmista ja köyhyyden aiheuttamasta stressistä. Jos jokin asia painaa ja stressaa, se vie aivoilta kaistaa ja päätökset ovat lyhytnäköisempiä ja huonompia. Monesti myös etsii sitä pientä iloa harmaaseen arkeen, jotta jaksaa. Rahaa ei ole ehkä oikein harrastaa eikä tehdä mitään mielekästä (tai siitä tulee huono omatunto). Kotiin kuitenkin kaipaa jotain kivaa, jotain millä rentoutua ja vaihtaa vapaalle.

Jos on jo elämässä kaikki hyvin, tätä ei niin tarvitse. Tai jos on rahaa on enemmän vaihtoehtoja siihen mitä se kiva juttu on. Voi vaikka käydä hierojalla joka perjantai tai harrastaa eri lajeja.

Rikkaan on helppo elää vähällä sillä hänen mielentilansa on aivan toinen. Se ei ole verrattavissa siihen, että joku oikeasti on köyhä ilman omaa valintaa eikä edes näe ulospääsyä tilanteesta.

Lähettäjä: Kurri 
Päivämäärä:   22.5.25 15:50:39

Itse ajattelen, että parempi että vaikeaan lihavuuteen puututaan vaikka sitten leikkaushoidolla jo kasvuiässä, kuin että jäätäisiin odottamaan että lihava hakeutuu itse hoitoon aikuisena.

Lähettäjä: Teddi 
Päivämäärä:   22.5.25 15:50:54

Nuo lapset (ja koko perheet) tarvitsisivat intensiivistä psykiatrista hoitoa, eivätkä rajua leikkausta. Ihan kuten vaarallisen alipainoiseksi päätyneitä syömishäiriöisiä hoidetaan vaikka väkisin ja tarvittaessa otetaan kotoa pois, jos kotiolot estävät hoidon toteutumisen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.5.25 15:58:21

"Tämä. Ja onko silloin oikeasti edes köyhä, jos on kuitenkin varaa syödä itsensä oikeasti lihavaksi?"

Kannattaa lukea esim. kirja Chris von Tulleken: Ultraprosessoitua. Tuo avaa hyvin sitä, miksi lihomme. Kirjassa on hyviä esimerkkejä siitä, kuinka esimerkiksi Brasiliassa on todettu, että sen jälkeen kun Nestle toi sinne ultraprosessoitua ruokaa, ihmiset alkoivat lihoa ja lapsilla on alkanut ilmetä mm. diabetesta. Siis jopa niissä köyhissä pienissä kylissä Amazonin varrella. Samassa kirjassa myös hyvin avattu sitä, miksi köyhemmät lihovat enemmän kaikissa kehittyvissä maissa ja rikkaissa länsimaissa.

Äsken luin myös kirjan Paino mielessä: Oivalliuksia syömisen psykologiasta. Tämä myös avasi hyvin sitä, miksi toiset lihoo ja syö liikaa ja toiset sairastuu anoreksiaan.

Lihominen on tosi monimutkainen asia. On täysin vanhentunutta ajatella "kalori kuin kalori".

Toisille on helppo sanoa, että syö terveellisemmin, mutta oikeasti lihavuuden syyt on monimutkaiset ja taustalla on yleensä aina paljon enemmän kuin vain se, että ihminen nyt vaan on laiska ja tyhmä eikä tajua että pitsa ja karkit lihottaa.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   22.5.25 16:07:33

"ongelmana oli lasten vanhemmat, jotka kantoivat lapselleen pizzaa ja muita herkkuja, koska "eihän lapsi selviä ilman, sehän kuolee nälkään". Ja niille vanhemmille yritettiin selittää, että juuri tuon takia lapsi tänne laitoshoitoon laitettiinkin, ja vanhemmat vain kiukuttelivat, että lapsi on tottunut olemaan kotonaan omasssa huoneessaan ja syömään."

Tämä sama kaavahan näkyy myös siinä Hengenvaarallisesti lihava -ohjelmassa, jossa henkilö on niin lihava, ettei pysty nousemaan sängystään edes vessaan, mutta silti muut perheenjäsenet kantavat tälle henkilölle kilokaupalla (roska)ruokaa.

Pakkohan näillä perheenjäsenillä on olla jokin ongelma korvien välissä, tyyliin joku lievä Münchhausenin oireyhtymä tms. Onkohan aiheesta koskaan tehty mitään tutkimusta, olisi mielenkiintoista lukea :D

Päivämäärä:   22.5.25 16:17:26

Näissä (reilusti) ylipainoisten perheissä on mt-ongelmaiset ja/tai täysin välinpitämättömät vanhemmat. Tai sitten lapseensa takertunut yh-äippä, jolla on enemmän ja vähemmän mt-puolen ongelmia.
Huostaan nämä lapset pitäisi ensin ottaa, ja jos laihtuminen ei lähde käyntiin, n7in sitten vasta leikkaukseen.

Lihavuusleikkauksissa on valtavat riskit, ja se leikkaus vaikuttaa koko loppuelämään.

Päivämäärä:   22.5.25 16:18:01

"Lapsi ei todellakaan ole terve jos haluaa syödä itsensä sairaalloiseksi."

Terve eläin nimenomaan syö ja syö. Se on meihin evoluution koodaama toimintatapa. Ennen piti syödä kun ruokaa oli ja se varastoitiin rasvakudokseen köyhempia aikoja varten. Ei se ole mitään maailmankaikkeuden kiusantekoa että eläin lihoo vaan sen tarkoituksena on varmistaa eloonjäänti.

Ihminen on myös eläin. Jos herkullista ruokaa on saatavilla 24/7, sitä myös syödään. Se ei ole sairasta vaan luonnollista ja normaalia. Lapsi ei osaa itse kontrolloida syömistään. Jos tarjolla on omena tai hesepurilainen, lapsi syö purilaisen.

Lapsen lihomisen syy on vanhemmissa jotka ovat lapsen sairaalloisen ylipainon tapauksessa yleensä itsekin sairaalloisen ylipainoisia. Tässä ei ole syy lapsessa vaan vanhemmissa.

Päivämäärä:   22.5.25 16:24:21

Lapsi ei osaa itse kontrolloida syömistään. Jos tarjolla on omena tai hesepurilainen, lapsi syö purilaisen.

Riippuu täysin siitä, miten se lapsi on kasvatettu, ja mitä kotona syödään.

Satavarmasti tiedän, että meidän tyttö söisi omenan, ei ikinä Hesemättöä.
Hyvän briossisämpylään tehdyn hampurilaisen syö kyllä, jos on nälkä.

Ja kyllä mun perhe- ja ystäväpiirin ihmiset ovat pienistä pitäen osanneet kontrolloida syömisensä.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   22.5.25 16:31:38

Ihminen on myös eläin. Jos herkullista ruokaa on saatavilla 24/7, sitä myös syödään. Se ei ole sairasta vaan luonnollista ja normaalia. Lapsi ei osaa itse kontrolloida syömistään. Jos tarjolla on omena tai hesepurilainen, lapsi syö purilaisen.

Joillakin kehitysvammaisilla piirre, että he eivät osaa kontrolloida syömistään. Eivötkä tunne vatsan täyttymistä, normaalia se ei kuitenkaan ole.

Ihmisvauva jo osaa kontrolloida syömisensä.

Lähettäjä: Ei näin 
Päivämäärä:   22.5.25 16:50:55

Päivämäärä: 22.5.25 16:18:01

"Lapsi ei todellakaan ole terve jos haluaa syödä itsensä sairaalloiseksi."

Terve eläin nimenomaan syö ja syö. Se on meihin evoluution koodaama toimintatapa.

Ei, ei mene näin

Päivämäärä:   22.5.25 17:05:09

"Terve eläin nimenomaan syö ja syö. Se on meihin evoluution koodaama toimintatapa."

Ei, tämä ei ole tervettä. Luonnossa eläimet eivät liho merkittävästi, jos laskuista jätetään pois poikkeukselliset ajat kuten talviuni.

Helpoimmin asiaa voi tarkastella niissä ympristöissä, jossa eläimellä on hyvin ravintoa ja sen elämä on tasaista. Ne eivät liho. Miksi? Koska liikalihavuus on eläimelle yhtälailla haitta. Lihava peto tai lihava saalis eivät juokse niin kovaa. Ne päätyvät ruuaksi tai kuolevat nälkään.

Ekosusteemi on myös moniportainen. Peto ei syö koko ruhoa. Kun se on kylläinen, se lähtee ja tilalle tulevat haaskansyöjät.

Suurin osa myös lemmikkieläimistä ei syö itseään lihaviksi vaikka ruokaa antaisi niin paljon kuin eläin syö. On muutamia rotuja, joissa lihavuutta näkyy paljon. Tämä on kuitenkin enemmänkin virhe jalostuksessa.

Ihmisen ei ole kannattaa syödä itseään lihavaksi. Toimintakyky laskee ja energiantarve kasvaa.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   22.5.25 17:24:16

Suurin osa myös lemmikkieläimistä ei syö itseään lihaviksi vaikka ruokaa antaisi niin paljon kuin eläin syö. On muutamia rotuja, joissa lihavuutta näkyy paljon. Tämä on kuitenkin enemmänkin virhe jalostuksessa.

Lemmikit, jotka ovat lihavia, saavat liian vähän liikuntaa ja niille oikein tyrkytetään sokeria sisältäviä mössöjä.

Päivämäärä:   22.5.25 17:36:42

Terve eläin nimenomaan syö ja syö. Se on meihin evoluution koodaama toimintatapa.

Yhtään mikään eläin ei syö koko aikaa vaikka ruokaa olisikin tarjolla.
Eläin ihan luontaisesti kuluttaa liikkumalla, ja vaikka riehumalla, syömänsä energian ennen kuin syö lisää.

Ja terveellä ihmisvauvalla todellakinnon kontrolli syömiselle. Kehitysvammaiset sitten joskus poikkeuksia.

Ja kodin ruokailutottumuksista riippuen 50% lapsista valitsee sen omenan hesemätön sijaan.

Mä kysyin joskus leikilläni silloin 2-v kummipojaltani otatko kalasoppaa vai jäätelöä. Poika siihen, että kalasoppaa tietenkin. Hän rakastaa pureskella maustepippureita.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   22.5.25 17:44:03

"Ja kodin ruokailutottumuksista riippuen 50% lapsista valitsee sen omenan hesemätön sijaan."

Eiköhän näissä lapsi osaa vastata mitä vanhempi haluaa kuulla.

Ongelma on ylisukupolvinen köyhyys ja osaamattomuus tehdä ruokaa. Ei osata/jakseta/viitsitä/ymmärretä, että sitä ruokaa pitää tehdä itse joka päivä ja sen pitää olla määrätynlaista. Olen seurannut vierestä, miten lapsille tehdään joka päivä epäterveellistä ruokaa; esim. lihapullia ja ranskalaisia uunissa. Silti tämän kuvitellaan olevan terveellistä, koska on edes sen verran vaivauduttu kokkaamaan.

Lapset syövät sitä, mitä kotona heille tarjotaan. Jos lapsi ei pysty lopettamaan syömistä, hän on todennäköisesti sairas, onhan olemassa tiloja, joissa ihmiseltä puuttuu kylläisyyshormoni. Voi myös olla, että kotona on opittu, että ruoka on ainoa asia, josta saa jotain lohtua, lihavuusleikkaus auttaa uskomatonta kyllä myös ilmeisesti tunnesyömiseen.

Päivämäärä:   22.5.25 18:01:43

” Lapsi ei osaa itse kontrolloida syömistään. Jos tarjolla on omena tai hesepurilainen, lapsi syö purilaisen.

Riippuu täysin siitä, miten se lapsi on kasvatettu, ja mitä kotona syödään.”

Minä olen siis lapsi.

En onneksi yhtään lihava, mutta tottakai valitsen hesehampparin.

Päivämäärä:   22.5.25 18:10:55

Lähettäjä. 

Päivämäärä22.5.25 18:01:43

” Lapsi ei osaa itse kontrolloida syömistään. Jos tarjolla on omena tai hesepurilainen, lapsi syö purilaisen.

Riippuu täysin siitä, miten se lapsi on kasvatettu, ja mitä kotona syödään.”

Minä olen siis lapsi.

En onneksi yhtään lihava, mutta tottakai valitsen hesehampparin.

No sun ruokailu tottumukset on sun ruokailutottumukset.

Etkä ilmeisesti ole lapsi. Eikä sitä kukaan ole väittänytkään. Tässä ketjussa nyt puhutaan lapsista, ja tuon valinnan -omena/hesemättö, kirjoittanut väitti, että lapsi valitsee aina sen hesen.
Ei valitse. Ei lapsi eikä aikuinen.
Valinta riippuu ihmisen, lapsen tai aikuisen, mieltymyksistä.

Päivämäärä:   22.5.25 18:39:28

Ja kodin ruokailutottumuksista riippuen 50% lapsista valitsee sen omenan hesemätön sijaan."

Eiköhän näissä lapsi osaa vastata mitä vanhempi haluaa kuulla.

Ainakin meidän lapset osaavat ilmaista ihan oman mielipiteensä. Eivät vastaile, mitä vanhemmat haluavat kuulla. Eikä meillä ole vastauksia, mitä haluamme kuulla.

Jos ei ole hesemättöä opetettu syömään, niin siitä on todella vaikea pitää.
Mm. sen hampurilaisen kun voi tehdä ihan kunnollisen sämpylään Eikä pullaan.
Ja omena voittaa sen hesemössön 100-0.

Päivämäärä:   22.5.25 22:16:41

Siis miksi laihat ja laihojen lasten vanhemmat tässä kommentoi? Ketju koskee lapsia jotka ovat niin hengenvaarallisesti lihavia että joutuvat leikkaukseen. Eivät tällaiset lapset todellakaan omenoita mielummin syö kuin pikaruokaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.5.25 22:30:37

Siksi koska tämänkaltaiset aiheet ovat hyvä keino pönkittää itsetuntoa.
"Katsokaa, olen onnistunut, olen kasvattanut lapsen joka valitsee terveellisen vaihtoehdon epäterveellisen sijaan".

Päivämäärä:   23.5.25 04:47:38

Suolistobakteereja tutkittaessa tuli esille että yksipuolisesti syövien älykkyysosamäärä on matalampi kuin monipuolisesti syövillä. Lisäksi yksipuolisesti roskaruokaa syövillä oli paljon ravintopuutoksia jotka vaikuttivat yleensä jaksamiseen ja vireyteen negatiivisesti. Olivat monasti ylipainoisia ja oli puutosta ravintoaineista.

Päivämäärä:   23.5.25 06:20:46

Kyllä on vakavasti sairas, jos valitsee omenan hampparin sijaan.

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   23.5.25 12:35:50

"Siksi koska tämänkaltaiset aiheet ovat hyvä keino pönkittää itsetuntoa.
"Katsokaa, olen onnistunut, olen kasvattanut lapsen joka valitsee terveellisen vaihtoehdon epäterveellisen sijaan"."

Niinpä. Sitten voikin ihmetellä kun lapsella diagnosoidaan syömishäiriö. Ei tulisi minulle yllätyksenä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.5.25 14:07:41

Mitä se lihavuusleikkaus auttaa, jos ruokavalio pysyy samana? Äkkiä on vatsalaukku venynyt ja vetää taas hyvin roskaruokaa.

Huostaan ne lapset pitäisi ottaa, jos vanhemmat eivät ala kokata normaalia ruokaa.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   23.5.25 15:01:50

Minusta liikalihavuuteen pitäisi kiinnittää päiväkodin ja koulun puolesta samanlaista huomiota kuin alipainoon. Mikäli ohjeistus ei auta, olisi perheet saatava lastensuojelun asiakkaiksi. Koska ylipaino on valtava ongelma ja kuluerä, luulisi sen torjuntaan löytyvän varoja. Lihavuus leikkaukset eivät ole erityisen hyvä ja kestävä ratkaisu.

Lähettäjä: eeuaa 
Päivämäärä:   23.5.25 15:26:38

"Suolistobakteereja tutkittaessa tuli esille että yksipuolisesti syövien älykkyysosamäärä on matalampi kuin monipuolisesti syövillä. Lisäksi yksipuolisesti roskaruokaa syövillä oli paljon ravintopuutoksia jotka vaikuttivat yleensä jaksamiseen ja vireyteen negatiivisesti. Olivat monasti ylipainoisia ja oli puutosta ravintoaineista."

Kyllähän sen ihan maalaisjärjellä ymmärtää ,että jos ruokavalio on yksipuolinen ja ravintoköyhä, niin se vaikuttaa kaikkeen. Ravinnolla voi kuitenkin jonkin verran vaikuttaa suoliston mikrobikannan kehittymiseen. Nopeaa hommaa se ei ole, mutta pidemmällä aikavälillä näkyy yleensä muutos. Toki perimä, geenit ym. vaikuttaa myös. Ja jos on esim. ollut joku vahva laajakirjoinen antibioottikuuri tai sairastanut vaikka sallmonellan, niin nämä ovat ihan eri tapauksia kuin täysin terveet ihmiset.

Myös äidin vointi, ruokavalio, terveydentila, suolistomikrobikanta ym. vaikuttavat taatusti sikiöön ja sille kehittyvään suolistomikrobikantaan. Ja se, syökö vauva rintamaitoa vai korviketta.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja joskus voi olla hankala löytää ydinongelmaa ja parasta ratkaisua siihen. Ja varsinkin, jos kotona oppii syömään tavalla X niin hankala sitä voi olla lapsen itse muuttaa. Ihan jo se, että lapsena kotona ei ole herkkuja syöty niin teininä alkaa omilla rahoillaan ostaa karkkia ja pizzaa. Tai omilleen muutettua ruokavalio muuttuu mieltymysten tai rahatilanteen vuoksi ihan erilaiseksi ja kiloja alkaa kertyä. Ja mitä pahemmaksi ongelmat pääsee, sitä hankalampi niihin on puuttua. Ja rajut nopeat muutokset tuovat usein ongelmia. Esim. moni ozempicia (tms.) käyttävä kyllä laihtuu nopeasti, mutta menettää lihasmassaa. Vaikka lääkettä käyttävää ohjeistetaan syömään reilusti proteiinia ja treenaamaan lihaksia, niin heille ei ehkä proteiini uppoa vaan helpompi syödä viljoja. Ja treenata ei välttämättä jaksa tai voi, jos ei riitä energiaa tai niveliin sattuu.

Tästä en etsi mitään tutkimustuloksia, vaan tämä on ihan oma päätelmäni:
Minusta tuntuu, että sekasyöjillä on eniten ongelmia. Jostain syystä tuntuu, että kaikkea sisältävässä sekaruokavaliossa on jotain, joka ei yksilöille passaa. Se, mikä kenellekin parhaiten passaa ja ei passaa, on yksilöllistä. Mutta tunnen monia ja olen lukenut sellaisista, joilla on ollut huono olo, iho- ja vatsaonhelmia ja hankaluuksia painonhallinnassa sekaruokavaliolla, mutta ongelmat on korjaantuneet ruokavaliomuutoksen myötä. Joillakin avain on viljattomuus, toisilla keto, joillakin carnivore, joillakin maitotuotteettomuus, tai vegaaniruokavalio, jne. Toisilla on ollut karsea olo vegaanina mutta elämä kukoistaa carnivorella ja toisilla päinvastoin. Eli pitää testata ja löytää se ruoka-aine/-aineet, jotka itselle sopii ja ei sovi. Vaikka mulle passaa tää niin sulle se ei ehkä passaa. Ja vaikka sulle passaa toi niin sun kaverille se ei välttämättä passaa.

Ja kun moni sanoo, ettei maha kestä esim. punaista lihaa tai verta, tai raakoja kasviksia, tai jotain, niin sekin voi olla tottumiskysymys. Pitää totutella vähitellen, tai sitten siihen ei totu ollenkaan ja sitä ei voi ruokavalioon ottaa vaikka kuinka haluaisi.

Ja omalla kohdallani huomasin, että kun olin useamman vuoden käytännössä vhh-keto, koska viljat, varsinkin vehnä, aiheutti oireita, niin sen seurauksena terveydentilani koheni huomattavasti enkä lihonut tai turvonnut, vaikka mässäsinkin joskus herkkuja. Vehnä tuntui aiheuttavan sen, että olen allerginen lähes kaikelle. Ehkä sille vehnälle, mutta siten myös tuntui, että oireilen vaikka mitä ja esim. siitepölyallergia oli kesällä karsea ja talvelal iho kuivui niin, että olin pahimmillaan ihan maitoruvella. Viljattoman ruokavalion myötä siitepölyallergiaa ei juuri ole ja talvellakaan ei enää iho kuivu ja ihottumaa ole.

Ja kun suolisto oli totutettu vhh-ruokavalioon, niin satunnainen hiilariherkkujen mässääminen ei juurikaan tuntunut ja näkynyt. Kun ei tartu. Mutta kun elämästä tuli henkisesti raskasta ja aloinkin mässätä* hiilariherkkuja ja se jäi tavaksi pitkäksi aikaa, muutamaksi vuodeksi, niin kiloja kertyi vähitellen ja kroppa tuntui olevan ihan tukossa, teki tai söi mitä vain. Eikä kroppa muuttunut vähemmän tukkoiseksi tai kilot lähteneet, vaikka aloinkin syödä vhh:sti. Ihan ihmettelin, että mikä mua vaivaa, kun ei tunnu tapahtuvan muutosta parempaan. Oma päätelmäni siis on, että minun kohdallani ainakin vhh-suolisto ei varastoi hiilareita ja koko kropan aineenvaihdunta toimii paremmin, mutta hiilareihin tottunut suolisto varastoi kaiken ja aineenvaihdunta on aivan jumissa. Satunnaisestakin herkuttelusta menen aivan tukkoon päiväkausiksi.

* Älkää räkyttäkö mässääminen-termistä. Käytän sitä ihan tarkoituksella, koska ruokavalioni ei todellakaan ollut mitenkään terveellinen ja monipuolinen.

Eli avain painonhallintaan minulla oli se vhh-keto -ruokavalio, jolla saan suoliston mikrobikannan ajan kuluessa muokattua sellaiseksi, että se passaa minulle. Jollekin toiselle taas ei vähähiilarinen sovi, heille passaa paremmin joku toinen ruokavalio ja heidän kroppansa on hyvinvoiva eri ruokavaliolla. Mutta hidastahan tämä on!! Pari vuotta olen nyt kompastellen ruokavaliota muuttanut. Pitäisi oikeasti ryhdistäytyä ja lopettaa se satunnainenkin herkuttelu ja antaa suolistolle mahdollisuus muuttaa mikrobikanta minulle oikeanlaiseksi.

Olen edelleen matkalla hyvinvointiin. Edelleen mässään välillä liikaa hiilaripitoisia ruokia ja kropalla kestää palautua siitä. Mutta kun pääosin ruokavalio on vähähiilarisempi ja välillä keto, niin olo on kyllä keskimäärin sata kertaa parempi kuin hiilarivoittoisella ruokavaliolla.

Mutta tämä on niin paljon itsestä kiinni. Kuinka paljon jaksaa nähdä vaivaa sen eteen, että jaksaa kokeilla mikä passaa, ja jatkaa sillä ruokavaliolla vähintään vuoden, mielellään useamman. Ja kuinka hyvin kykenee noudattamaan jotain tiettyä ruokavaliota? Esim. koululaisilla tai opiskelijoilla, jotka syövät arkipäivisin oppilaitoksen ruokalassa, on lopulta hyvin vähän sanomista siihen, mitä syövät. Kun hinnat on nousseet, se näkyy myös ruokalistoilla. Kiusaukset on lähinnä perunaa, makaroniruuat lähinnä makaronia, soijan osuutta on lisätty, punainen liha pitkälti nakkeja ja makkaraa. Ja sitten syödään sitä mitä on tarjolla, vaikka siitä tulisikin maha vähän kipeäksi, niveliin sattuu ja iho kukkii. Ja jos opiskelija saa halvan aterian oppilaitoksessa, siis syödään kukkurallinen annos, jotta ei tarvitse koulun ulkopuolella niin paljoa syödä ja rahaa säästyy.

Sama sairaaloissa ja hoitolaitoksissa. Ruoka on sitä mitä halvalla saadaan tuotettua ja josta saa helposti kaloreita. Ei siinä paljon valiteta, että haluaisin syödä ketosti tai välttää perunaa. Minulle peruna aiheuttaa karseaa mahakipua, niin siksi en sitä voi syödä vaikka haluaisin.

Lihavuusleikkaukset ovat äärimmäinen keino, joka on peruuttamaton eikä yleensä ongelmaton. Hullua, että näitä tehdään lapsille. Kuten joku jo sanoikin, niin varmasti tarpeellinen sille, joka on koko perheen ainoa lihava muiden ollessa hoikkia. Mutta jos koko perhe on lihavia, niin silloin voi helposti todeta, että vika ei ole ihmisestä riippumaton vaan pääsyyllinen on elintavat.

Ja onhan elintavat muuttuneet hirveästi minun lapsuuteeni nähden. Olen syntynyt 1984. Elin lapsuuteni ja vielä teininäkin ilman kännykkää. Nettiä ei minun lapsuudessani ollut. Kuljin kävellen ja pyörällä. Kavereiden kanssa leikittiin ulkona ja karkki- ja sipsipussit oli pieniä ja niitä ostettiin minun lapsuudessani vain synttäreille. Teininä aloin itsekin ostaa karkkia, mutta hampparit ja pizzat ei ruokavalioon kuuluneet kuin vasta lukiossa tai aikuisena. Nykyäänhän ihmiset syövät ihan eri tavalla ja marketeissa on järjettömät hyllyrivistöt täynnä ties mitä ultraprosessoitua höttöä. Ei viitsitä liikkua omin voimin kun on sähköpyörät, -scootit ja kaikki tuodaan netistä tilaamalla kotiovelle.

Lähettäjä: hff 
Päivämäärä:   24.5.25 13:04:35

"Ja onhan elintavat muuttuneet hirveästi minun lapsuuteeni nähden. Olen syntynyt 1984. Elin lapsuuteni ja vielä teininäkin ilman kännykkää. Nettiä ei minun lapsuudessani ollut. Kuljin kävellen ja pyörällä. Kavereiden kanssa leikittiin ulkona ja karkki- ja sipsipussit oli pieniä ja niitä ostettiin minun lapsuudessani vain synttäreille. Teininä aloin itsekin ostaa karkkia, mutta hampparit ja pizzat ei ruokavalioon kuuluneet kuin vasta lukiossa tai aikuisena. Nykyäänhän ihmiset syövät ihan eri tavalla ja marketeissa on järjettömät hyllyrivistöt täynnä ties mitä ultraprosessoitua höttöä. Ei viitsitä liikkua omin voimin kun on sähköpyörät, -scootit ja kaikki tuodaan netistä tilaamalla kotiovelle."

^^ Tämä!!
Olen sinua pari vuotta vanhempi ja miettinyt usein, miten erilainen valikoima ruokakaupassa oli minunkin lapsuudessani ja miten vähän nykylapset liikkuvat omin voimin, kun ei enää tarvitse liikkua kotoa ja monilla vanhemmatkin vievät lapset autolla kilometrin matkan...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.