Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jännittää mennä verikokeisiin

Lähettäjä: hhwwa 
Päivämäärä:   21.5.25 17:20:09

Kävin lääkärin vastaanotolla ja hän laittoi labralähetteen. Tsekataan mm. ferritiini, kilpirauhasarvot, jotain vitamiinitasoja, tms. Olen ollut pitkään todella väsynyt ja halutaan nyt tsekata, voisiko joku tuollainen olla syynä.

Jostain syystä minua jännittää mennä niihin verikokeisiin. Tai siis ne tulokset jännittää. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen thyroxin-lääkitys, mutta käyn vuosittain tsekkauttamassa arvot ja ainakin viimeksi kaikki oli ihan kohdallaan 4 kk sitten. En ole nähnyt lääkäriä aiheeseen liittyen muuten kuin silloin 10 v sitten kun reseptin sain.

Ja nyt kun sitten kävin naamatusten näkemässä lääkäriä ja hän näkee verikoetulokset ja joudun mahdollisesti menemään uudelleen hänen vastaanotolleen, niin jännittää.

Sanoin lääkärille, etten usko, että veriarvoissa on mitään kovin pielessä. Entä jos onkin? Luulen tuntevani itseni ja olevani kunnossa, mutta mitä jos ferritiini laahaakin lattiaa ja kilpirauhasarvot on päin persettä? Hävettäisi ihan hirveästi, jos olisinkin väittänyt naama pokkana, että arvot on varmasti ok ja thyroxin-annostus kohdallaan.

Enkä ole enää mikään teini, olen 44-v.

Mutta minua on koko elämäni ajan kiusattu ja halveksittu, niin pelkään epäonnistumisia jo kohtuuttomasti. Jos ne veriarvot onkin jotain ihan mitä sattuu, niin tunnen epäonnistuneeni, kun väitin, että varmaankin ne on ihan ok.

Haukkukaa vain. Niinhän kaikki muutkin tekevät. Ovat aina tehneet.

Re: Jännittää mennä verikokeisiin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.5.25 17:27:18

Potilas on aina oman olonsa asiantuntija. Ei lääkäri odotakaan, että voisit mitenkään tietää mitään veriarvoistasi, mutta arvostaa sitä että osaat kertoa, että olosi on hyvä. Sitähän tuo "etten usko, että veriarvoissa on mitään kovin pielessä" tarkoittaa.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   21.5.25 17:49:19

Mikään lääkäri ei edes muista, että sanoit niin eikä todellakaan syytä sinua mistään. Hän tietää, että et voi tietää onko veriarvoissasi jotain pielessä eikä alkaa syyttämään sinua jos niissä on vikaa.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   21.5.25 18:20:53

Hemmetin hyvä että sait ferritiinitestin siihen myös!!! Nimittäin sitä ei kovin helposti saa, sanotaan sen olevan vain muoti-ilmiö (pah).

Muista mennä testiin vain terveenä. Ja sitten... alle 30 tulos ferritiinissä tarkoittaa TÄYSIN TYHJIÄ rautavarastoja, VAIKKA hemoglobiini olisi hyvä. Alle 50 ferrtitiinikään ei ole mikään hyvä. Vasta yli 100 arvot ovat ihan ok, toisille riittää vasta 150.

Lääkärit ovat ihan pihalla tästä, mutta toivotaan että sun lääkäri tietää jotain, kun kerran laittoi sen labroihin mukaan.

Ps. musta on vaan kivaa mennä verikokeisiin! Odotan oikein innolla tuloksia ja sitten vertailen niitä edellisiin. :D

Lähettäjä: ES 
Päivämäärä:   21.5.25 18:42:23

Jos on kilpirauhaskokeet niin älä ota lääkettä ennen koetta. Mieluiten aamupäivä näyte koska kilpirauhashormooneissa on vaihtelua eri vuorokauden aikoina. Aamu arvot luotettavimmat.

Päivämäärä:   21.5.25 19:06:33

Ferritiini testattiin pariin kertaan joskus 4-5 vuotta sitten, niiden verikokeiden välillä siis vuosi. Ferritiini oli tuolloin 68 ja 73, eli jossain 70 ympärillä. Kuulemma ihan hyvä arvo kun hemoglobiini oli 141 ja 145 noilla samoilla kerroilla.

En ihan usko tuohon, että "Vasta 100 tai 150 on hyvä ferritiini". Kukaan lääkäri kun ei sitä mieltä ole. Eikä täällä hötölässäkään kukaan osaa sille väitteelle mitään lähteitä esittää.

Ai niin, paitsi Ritola ja Soppi, joiden elanto on kiinni siitä, että laittavat ihmiset syömään hirveät määrät rautaa vuodesta toiseen ja ramppaamaan verikokeissa vuodesta toiseen, kun "alle 150 ferritiini on niin huono"... Vaikka valtaosalle riittää, että ferritiini on alle 100. Sitten kun rautalisää on vedetty liian kauan liian isolla annoksella ja saatu siitä pahoja sivuvaikutuksia ja hakeutuu niiden vuoksi toiselle lääkärille, käskee tämä välittömästi lopettaa rautalisän käytön, jonka jälkeen ne "kummalliset oireet" loppuvat kuin seinään. Eli Ferritiinin ei tarvitse olla yli 100 ollakseen hyvä.

Nuo "rautatietäjät" ja "ferritiinifanaatikot" kun jättävät kertomatta sen, että rautalisissä on kasvikunnan rautaa, eli nonhemirautaa, eli se imeytyy todella huonosti. Jos haluaa raudan imeytyvän, niin pitää syödä hemirautaa, eli eläinperäistä rautaa, jossa on hemimolekyyli.

Minulle ei ole koskaan aiemmin suositeltu rautalisää, koska se on niin hyödytöntä ja todennäköisin vaikutus on vatsavaivat ja rahanmeno. Mikä kyllä minun kohdallani on pitänyt paikkansa. En viitsi juurikaan rautalisiä syödä, syön ennemmin hemirautaa. Mutta koska minulla on kuukautiset joka kuukausi, niin välillä syön hemiraudan lisäksi myös rautaa purkista. No, saa sillä aikaan ainakin ripulin, valmisteesta riippumatta. Se taas on mielestäni huono juttu, koska sitten mikään järkevä, edes tyroksiini tai rauta, eivät imeydy.

Todennäköisin syy tälle kestoväsymykselleni on henkinen kuormitus. Viime vuodet on olleet todella raskaita. Olen käyttänyt myös masennuslääkettä jossain välissä. Mutta nyt halutaan lisäksi tsekata verikokeilla, että onko joku muukin ongelma.

Lapsia, raskauksia ja imetyksiä ei ole, eikä mitään isoja leikkauksia, joten en ole koskaan menettänyt hirveästi verta. Menkatkaan ei ole mitenkään runsaat, viimeiset 5 vuotta olleet jopa melko niukat. En ole myöskään koskaan luovuttanut verta, kun en kelpaa siihen. Olen sekasyöjä, ja syön lihaa ja verta, joten sillä perusteella ferritiinin pitäisi olla ihan ok.

Enkä tietenkään ota thyroxinia verikoeaamuna. Ja pakkohan minun on mennä aamulla, kun noissa verikokeissa oli joku sellainen, joka vaatii 10-12 h paaston. Aina menen aamuisin verikokeisiin, koska lähes aina on se kilpirauhasarvot.

Mutta se mikä ihmetytti oli se, että läkääri meinasi laittaa pelkän TSH:n. Piti ihan pakottaa hänet laittamaan lähetteeseen myös T4V. Mikä hemmetti tuo on, ettei T4V:tä katsota? Tuon takiahan minun diagnoosini viivästyi 10 vuotta, kun otettiin aina pelkkä TSH ja hymyiltiin, että "Se oli tosi hyvä :))" vaikka oikeasti se oli kaikkea muuta kuin hyvä. Mutta kun lääkäreiden mielestä "alle 10" on "tosi hyvä :)))". Ihan oikeasti, mitä hlvettiä edelleen...??

Lähettäjä: sitten 
Päivämäärä:   21.5.25 19:06:54

Ihan tavallista että asiakas vähättelee ja epäilee. Ei noihin kommentteihin kiinnitä sen enempää huomiota.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.25 19:36:12

Mä en myöskään allekirjoita sitä, kuinka ferritiinin pitäisi olla jotain ja kaikki oireet johtuu alhaisesta ferritiinistä. Mun ferritiini oli alle 12 viime keväänä. Nyt ne on 114. Enkä mä kyllä suoraan sanoen huomaa olossa yhtään mitään eroa.

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   21.5.25 19:53:58

Minunkin ferritiinini oli 9. Nyt se on oletettavasti noussut mutta en kyllä huomaa oloissa mitään muutosta. Olen väsynyt mutta se johtuu siitä että olen huonouninen. Olen erittäin hyvässä kunnossa ja jaksan liikkua. Jaksoin ihan yhtä hyvin myös myös silloin, kun ferritiini oli todistetusti matala.

Mutta verikokeista, minulla on krooninen sairaus ja loppuelämän lääkitys, ja joudun käymään kontrolliverikokeisssa. Arvot ovat olleet aina aivan priimaa noita rauta-arvoja lukuunottamatta, ja aiemmin olin utelias ja jo valmiiksi tyytyväinen tulosten suhteen. Ehkä tämä on joku ikäjuttu, mutta nykyään jännittää. Mitä jos maksa-arvot ovatkin nousseet? Mitä jos munuasarvot ovat vinksallaan? Mitä jos kokeesta paljastuukin vakava sairaus, joku tyyliin verisyöpä?

Päivämäärä:   21.5.25 20:16:08

Koko lapsuuden perheeni on sairastanut jonkun syövän, yksi heistä menehtyikin siihen. Olen myös itse käynyt kertaalleen mammografiassa ja ultrassa alle nelikymppisenä, mutta se oli vain fibroadenooma. Mutta eipä minulla muita oireita oikein ole kuin tämä väsymys. Ja se tosiaan vaihtelee paljon henkisen kuormituksen mukaan. Jos se johtuisi esim. ferritiinistä tai kilpparista, niin tuskin menisi täysin henkisen kuormituksen ja stressin mukaan? Senkään perusteella en usko, että ferritiini kovin pohjamudissa on.

Kilppariarvotkin on todennäköisemmin liikatoiminnalla kuin vajiksella. Mutta oireita ei ole kumpaankaan suuntaan nyt ollut.

En tiedä mitä vitamiineja laittoi tsekattavaksi, mutta jotain.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   21.5.25 22:24:08

D ja b12 vitamiinit varmaankin

Päivämäärä:   21.5.25 22:37:33

"Sanoin lääkärille, etten usko, että veriarvoissa on mitään kovin pielessä. Entä jos onkin? Luulen tuntevani itseni ja olevani kunnossa, mutta mitä jos ferritiini laahaakin lattiaa ja kilpirauhasarvot on päin persettä? Hävettäisi ihan hirveästi, jos olisinkin väittänyt naama pokkana, että arvot on varmasti ok ja thyroxin-annostus kohdallaan."

Lääkärit näkevät ja kuulevat päivittäin monenlaisia asioita, tuo ei aiheuta lekurissa mitään erikoista. Ole ihan huoleti.

Jos verikokeissa on jotain pielessä, aletaan toimenpiteisiin.

Päivämäärä:   21.5.25 23:35:04

"En ihan usko tuohon, että "Vasta 100 tai 150 on hyvä ferritiini". Kukaan lääkäri kun ei sitä mieltä ole. Eikä täällä hötölässäkään kukaan osaa sille väitteelle mitään lähteitä esittää."

Esim. levottomia jalkoja hoidettaessa ferritiinin alaraja on 75-100.

"Ai niin, paitsi Ritola ja Soppi, joiden elanto on kiinni siitä, että laittavat ihmiset syömään hirveät määrät rautaa vuodesta toiseen ja ramppaamaan verikokeissa vuodesta toiseen, kun "alle 150 ferritiini on niin huono"..."

Salaliittoteoriaa ja foliohattuilua ilmassa? Miten ne Ritola ja Soppi apteekista ostetusta raudasta hyötyvät? Tai jostain julkisella otetuista laboratoriokokeista?

Lisäätkö seuraavaksi listaasi sisätautien ja kliinisen hematologian erikoislääkäri Tom Wideniuksen, jonka mukaan rautavarastot ovat riittävät kun ferritiini on keskimäärin yli 100 ja hyvä tavoiteväli 100-300?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.5.25 03:04:47

Yksityisellä sanottiin että ferritiinin mittaustapa ja viitearvot ovat tänä keväänä muuttuneet ja normaali arvo olisi 30-50 ja siitä ylöspäin, tuo yli 30 hyvä. Itselläni oli 41. Mitä tässä nyt sitten pitäisi uskoa. Testattiin siis lapsettomuushoitojen ohessa. Syön varmuudeksi rautaa joka toinen päivä.

Lähettäjä: Lääkäri melkein 
Päivämäärä:   22.5.25 05:14:34

No 44 vuotiaana en edes menisi mihkään verikokeisiin, miksi menisin ,jotta saisin kauhean määrän pillereitä syötäväksi. Ettekö tiedä että lääketiede pitää ihmisiä koe eläiminään. Nyt tiedätte.

Päivämäärä:   22.5.25 07:11:01

"Yksityisellä sanottiin että ferritiinin mittaustapa ja viitearvot ovat tänä keväänä muuttuneet ja normaali arvo olisi 30-50 ja siitä ylöspäin, tuo yli 30 hyvä."

Ainakin Mehiläisellä on mittaustapa muuttunut. Tulos pitää kertoa 0,6:lla että se on verrattavissa vanhoihin tuloksiin. Uusilla arvoilla 30 on vanhoilla 18 eli tyhjät rautavarastot.

Lähettäjä: ooo 
Päivämäärä:   22.5.25 07:45:39

"Alle 50 ferrtitiinikään ei ole mikään hyvä. Vasta yli 100 arvot ovat ihan ok, toisille riittää vasta 150.

Lääkärit ovat ihan pihalla tästä, mutta toivotaan että sun lääkäri tietää jotain, kun kerran laittoi sen labroihin mukaan."

^

miten on mahdollista, että lääkärit eivät tietäisi, millaisia veriarvoja ihmisillä pitäisi olla?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.5.25 10:14:40

Joo mehiläisellä tosiaan mitattiin ja arvo uudella mittauksella tosiaan 41.

Päivämäärä:   22.5.25 18:14:25

"miten on mahdollista, että lääkärit eivät tietäisi, millaisia veriarvoja ihmisillä pitäisi olla?"

Koska tästä asiasta ei opeteta lääkiksessä mitään.
Mut ei oo multa pois, jos jotkut haluaa elää puoliteholla. Siitä vaan. :D

Päivämäärä:   22.5.25 18:20:56

"miten on mahdollista, että lääkärit eivät tietäisi, millaisia veriarvoja ihmisillä pitäisi olla?"

Tietysti keskimääräinen lääkäri on niin tyhmä ettei tiedä mistään mitään toisin kuin hevostalli.netin mamma joka on lukenut nettiä. Ferritiini on kaiken pahan alku ja juuri, kaikki paranee kun mussuttaa rautaa kaksin käsin.

Lähettäjä: joopajoo 
Päivämäärä:   22.5.25 18:55:57

Viitearvot ovat metelmäkohtaisia ja riippuvat myös laitteistosta jolla tutkimus tehdään.

Päivämäärä:   22.5.25 20:00:20

"kaikki paranee kun mussuttaa rautaa kaksin käsin."

No niin paraneekin. Sitä tässä on yritetty sanoa koko ketjun verran. :D

Lähettäjä: djjd 
Päivämäärä:   22.5.25 21:20:30

"Salaliittoteoriaa ja foliohattuilua ilmassa? Miten ne Ritola ja Soppi apteekista ostetusta raudasta hyötyvät? Tai jostain julkisella otetuista laboratoriokokeista?"

Luetunymmärtämisessä vikaa?
Ritola ja Soppi tietenkin saavat rahaa siitä, että potilaat käyvät heidän vastaanotollaan, laittavat lähetteitä verikokeisiin, soittavat tuloksista tai sitten potilas tulee taas käymään, jne. Ja kun tuota tapahtuu monta kertaa vuodessa, monta vuotta putkeen, niin kyllähän siitä heille rahaa kertyy. He ovat yksityisiä lääkäreitä eivätkä siis hoida potilaitaan ilmaiseksi. He käärivät siitä hyvät rahat.

Tunnen kaksi jotka olleet jomman kumman potilaina, ja molemmat sanoneet jälkikäteen, että tuntevat itsensä huijatuiksi. Ja ne rautalisämäärät mitä päivittäin piti syödä, olivat ihan järjrttömiä. Ensimmäinen asia mitä tapahtui kun vaihtoivat lääkäriä, oli, että rautalisän syönti piti lopettaa. Ja se paransi vointia kummasti.

Lähettäjä: ouuu 
Päivämäärä:   22.5.25 21:52:34

Nimimerkki E näyttää tietävän enemmän kuin koulutetut lääkärit, joten kerrotko meille kaikille, että millaista rautaa pitäisi syödä ja kuinka paljon, että

1) perusterve, sekasyöjä, nelikymppinen nainen, jolla säännölliset ei kovin runsaat menkat, ei mitään leikkauksia, verenvuotoja, lapsia yms., saa riittävän määrän rautaa päivässä? Ei ole tarve saada veren rauta-arvoja ylös vaan pelkästään pitää ne oikealla tasolla.

2) Entä jos sama yksilö kärsii todennetusti raudanpuutteesta, niin kerrotko, miten hän saa rauta-arvot ylös?

3) Miten ohjeistaisit raudanpuutteesta kärsivää syöpää sairastavaa korjaamaan raudanpuutteensa, joka siis tuli vasta syöpähoitojen myötä? Ennen syöpään sairastumista ja sytostaattihoitoja rauta-arvot olivat todella hyvät.

4) Miten ohjeistaisit yli 65-vuotiasta henkilöä, jolla sydänsairaus, lievä munuaisten vajaatoiminta ja paha nivelreuma? Hänkin kärsii raudanpuutteesta, mutta miten häntä ohjeistat?

Eli kuinka paljon näiden numeroitujen esimerkkihenkilöiden pitää rautaa syödä ja mistä lähteistä, että saa laskennallisesti riittävän määrän rautaa vuorokaudessa? Raudastahan imeytyy parhaimmissakin olosuhteissa vain vähän, hemiraudasta noin 25 % ja nonhemiraudasta 2,5 %. Eli kerro määrä, joka rautaa on päivittäin saatava ja määrä, joka sitä on päivittäin syötävä, että tarvittava määrä täyttyy? Anna vaikka esimerkkiruokavalio, jolla tämä määrä kullakin täyttyy.

Kiinnostaisi tietää, mitä neuvoja tietäjä E meille antaa.

Päivämäärä:   22.5.25 23:43:53

Vaihteleeko aloittaja nimimerkkiä?

Päivämäärä:   23.5.25 12:34:12

En ole kirjoittanut tähän ketjuun muilla nimimerkeillä.

Varasin ajan ja näin lähetteen. B-ja D- vitamiineja siinä ainakin oli.

Minulla ei ole koskaan ollut levottomat jalat vaikka ferritiini ei mittauksissa ole ollut yli 75. Ei minulla ole muutenkaan mitään fyysistä syytä sille miksi en nukkuisi. Enemmän unettomuutta ja heräilyä aiheuttaa stressi ja hankala elämäntilanne. Mutta lääkäri haluaa nyt kuitenkin tsekata olisiko veriarvoissa jotain pielessä. Hyvähän se on kuitenkin katsoa.

Lähettäjä: dd 
Päivämäärä:   23.5.25 16:50:40

Hyvä vain, jos aloittaja on löytänyt lääkärin, jota kiinnostaa potilaan vointi. Näitä on harvassa. Yleensä lääkärit vain vähättelevät potilaan oireita ja väittävät hänen kuvittelevan.

Päivämäärä:   23.5.25 19:02:15

Itseä jännittää mennä työhaastatteluun. Ihan sama onko se viides vai viidessadas. Rupean tärisemään ja en saa mitään järkevää vastattua. Jos minä saisin päättää niin työhaastatteluja ei ole enää ikinä.

Päivämäärä:   24.5.25 13:49:48

Ei ole nimimerkki E tullut kertomaan vastauksia.

Päivämäärä:   24.5.25 15:27:06

Koska en yksinkertaisesti jaksa. Ottakaa itse asioista selvää jos kiinnostaa. Pääasia että oma terveys kiinnostaa ja jaksaa ottaa oikeista lähteistä tietoa.

Ainakaan valittamalla ei parane.

Päivämäärä:   24.5.25 15:50:51

Koska et tiedä vastauksia? :D

No, eipä sinun kannata sitten muitakaan neuvoja täällä jakaa, kun et tiedä aiheesta yhtään mitään... :') Ethän itsekään löydä tietoa oikeista lähteistä kun et tiedä mikä on oikeaa tietoa.

Päivämäärä:   24.5.25 23:36:58

Huoh. :D Miksi minun pitäisi kommentoida tuohon kyselyyn yhtään mitään? Kuten sanoin, ottakaa itse tapauskohtaisesti asioista selvää. En ole mikään tietotoimisto sen perusteella, että jaan muutaman ohjeen!

Päivämäärä:   24.5.25 23:37:27

Eikä ole tosiaan minulta pois, jos joku haluaa elää puoliteholla ja paskoilla ferritiineillä.

Päivämäärä:   25.5.25 00:02:28

Toisaalta voi se vähän ollakin. Ihmisiä on nimittäin jopa sairauslomilla uupumus- ja masennusdiagnooseilla vaikka heidän oikea ongelmansa on matala ferritiini. Sitä ei suostuta huomioimaan ja hoitamaan vaan mieluummin lääkitään masennusta ja isketään saikkulappu kouraan.

Lähettäjä: jdee 
Päivämäärä:   25.5.25 00:36:33

Moni muukin asia vaikuttaa kuin se pelkkä ferritiini. Ihmiset eivät vain näytä tajuavan, että se on vain yksi veriarvo.

Kun minulta on otettu ferritiini, niin on otettu läjä muutakin. Joo, crp ja pvk, mutta myös kilpirauhasarvot, monet vitamiinitasot kuten B ja D ja folaatti (sekin on B-vitamiini), natrium, kalium, maksa- ja munuaisarvoja, paastoverensokeri, jne.

Ei se vika löydy aina ferritiinistä ja hemoglobiinista (pvk:ssa), vaan syynä voi olla ihan allergiaan käytettävä antihistamiini tai ravintolisät, jotka rasittavat maksaa. Tai vaikka sydämen tai munuaisten ongelmia.

Ehkä ei kannattaisi olla niin fanaatikko raudan vuoksi, kun ei se ongelma ole aina siinä rauta-arvossa. Voi olla ihan vain elintavoissa, esim. erittäin nopeahiilarinen ruokavalio, kun aina on nälkä ja väsyttää ja kertakaikkiaan mitään ei jaksa hiilarimasiksissaan, verensokeri vetää vuoristorataa, ei nuku kunnolla kun puoliso kuorsaa tai lapsi/lemmikki valvottaa tai ei malta nukkua kun selaa somea.

Moni myös treenaa kovaa ja valittaa alhaisesta ferritiinistä ja kun rauta ei imeydy. Eihän se imeydy kun sitä kuluu niin paljon, ettei sitä kykene mitenkään imeyttämään riittävästi. Ratkaisuna olisi vähentää treeniä ja antaa kropan levätä enemmän.

Eikä matalan ferritiinin hoito ole sitä, että laitetaan vain infuusio suoneen, kun se ei hoida syytä. Pitäisi hoitaa se syy. Mutta moni ei halua esim. hormonikierukkaa runsaisiin menkkoihin.

Minä en voi syödä nopeita hiilareita, jos minun on sinä päivänä tarkoitus tehdä vielä jotain muutakin kuin lojua koomaamassa. Nopeat hiilarit väsyttävät niin, etten todellakaan jaksa mitään vähään aikaan. Eli on pakko olla vhh perusruokavalio. Jo tuollaisella elämäntapamuutoksella minun vireystasoni nousi ja jaksaminen kasvoi. Jos syön nopeita hiilareita aamusta iltaan, niin koko päivän on ihan veto pois. Ja tuon saman olen kuullut monilta muiltakin, siksi kokeilin sitä myös itse.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   25.5.25 08:26:54

Olisi selkeämpää kun yhdessä ketjussa käytettäisiin yhtä nimimerkkiä per keskustelija. Siitä huolimatta vaikka muut olisivat eri mieltä kanssasi, tai siis lukutaidottomia ;)

Päivämäärä:   25.5.25 10:33:35

jdee: rauta vaikuttaa noin 200 toimintoon elimistössä, myös siihen kilpirauhasen toimintaan. Jos rautaa ei ole, myöskään kilppari ei toimi oikein. Että siksi siitä raudasta ''kohkataan'' niin paljon.

Lähettäjä: jdee 
Päivämäärä:   25.5.25 15:49:58

E:
Tiedän kyllä, että rauta vaikuttaa todella moniin asioihin kropassa. Mutta niin vaikuttaa moni muukin asia kuin vain se rauta. Kuten sanoin, niin minua ei väsyttänyt rauta tai sen puute, vaan nopeat hiilarit. Ja veikkaan, että nykyään sama ongelma on monilla muillakin, kun katsoo, mitä ihmiset kaupassa kärryyn tai kotonaan suuhun lappaavat. Ei siinä auta valittaa rauta-arvosta, jos kroppa on höttömössöruokavaliosta tai heiluvasta verensokerista johtuen ihan tööt. Sinä et kommenteillasi näytä ymmärtävän asioista tai kokonaisuudesta mitään, kun et osaa nähdä raudan ulkopuolelle tai edes perustella kommenttejasi mitenkään, eikä sinulla näytä olevan tietoa edes siitä jankkaamastasi raudasta.

Lähettäjä: tttee 
Päivämäärä:   26.5.25 16:06:50

Olen myös kuullut noista rautafanaatikoista, joiden mielestä ferritiini on huono kun se on alle 100 ja vaativat infuusioon pääsyä. Mutta kun läkääri alkaa kartoittaa elintapoja niin niissähän on paljonkin korjattavaa, eikä väsymys tms. johdukaan ferritiinistä. Ja se väsymys katoaa vaikkei ferritiini nousekaan yli sadan.

Päivämäärä:   26.5.25 16:29:20

"Kuten sanoin, niin minua ei väsyttänyt rauta tai sen puute, vaan nopeat hiilarit."

Minuakin väsyttää nopeat hiilarit, siksi olen vuosikausia ollut vhh:lla. Sen lisäksi myös raudanpuute aiheutti erilaisia oireita väsymyksen lisäksi hiusten ohenemisesta lähtien.
Vasta kun ferritiini alkoi kunnolla nousta pohjamudista, ymmärsin miten paljon oloni olikaan parantunut pahimmista ajoista.

Päivämäärä:   4.6.25 12:32:28

Aloittaja tulee päivittämään tilanteen.

Sain eilen tulokset. Kaikki pelkkää priimaa. Ferritiini 122, hemoglobiini 143, vitamiinit, pvk ja verensokerikin priimaa.

Onko ihan paska ferritiini ja tarve rautainfuusiolle? Mitä sanoo tietäjät?

Olo ei ole sen kummempi kuin aiemminkaan, kun ferritiini on ollut 70 ympärillä. Mielestäni minulla väsymys ja voimattomuus johtuu henkisestä kuormituksesta, koska se aiheuttaa myös ahdistusta ja unettomuutta. Täällä kuitenkin näyttää moni olevan sitä mieltä, että mikään ei riitä ja ferritiinin pitäisi olla 150 ennen kuin se on hyvä. Miten ohjeistaisitte minua?

Päivämäärä:   4.6.25 12:52:58

Ai vasta 100 on hyvä ferritiini? Mulla on jotain 75 luokkaa ja hb 150. Olen ihan tosi tyytyväinen tuohon ferritiiniin.

Päivämäärä:   4.6.25 13:05:57

Hienoa, aloittaja. Miksi ihmeessä alun perinkään sitten menit lääkäriin, kun tiesit jo etukäteen, että missään ei ole mitään vikaa?

Päivämäärä:   4.6.25 13:07:09

"Miten ohjeistaisitte minua?"

Miksi sua pitäisi mitenkään ohjeistaa, eihän sussa aloituksen mukaan pitänyt ollakaan mitään vikaa. Lääkärillekin tiesit sanoa jo etukäteen ettei veriarvoissa ole mitään pielessä.

Iloitse nyt siitä hyvä ihminen äläkä kaiva negatiivisuuttasi esiin.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   4.6.25 13:15:59

Hyvä kun kävit kokeissa, nyt on mustaa valkoisella siitä, mikä on kunnossa. Jatkat oireidesi syiden etsimistä.

Lääkäri toimi oikein, kun rajasi kokeilla ilmeisimmät ongelma-alueet pois.

Voiko tuo kilpirauhanen hiukan vaikuttaa lääkityksestä huolimatta? Vanhemmiten ihminen myös väsyy helpommin 'ilman syytä'. Jos unettomuutesi on paha, pyydä lähete unilääkärille, ja saat kotiisi mittarin, jolla tilanne kartoitetaan.

Päivämäärä:   4.6.25 14:54:27

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 4.6.25 13:05:57

Hienoa, aloittaja. Miksi ihmeessä alun perinkään sitten menit lääkäriin, kun tiesit jo etukäteen, että missään ei ole mitään vikaa?"

Oli edellisen käynnin jälkeinen kontrolliaika. Ei siis mitenkään liittynyt noihin verikokeisiin. Mutta läkääri laittoi muuten vain labralähetteen, koska halusi tietää, olisiko joku asia pielessä.

"Miksi sua pitäisi mitenkään ohjeistaa, eihän sussa aloituksen mukaan pitänyt ollakaan mitään vikaa."

Täällä näyttää olevan niin paljon niitä tietäjiä, joiden mielestä kaikki joilla ferritiini on alle 100 tai alle 150 ovat ihan puoliteholla ja se johtuu raudanpuutteesta, eivätkä he usko, että ihminen voi olla puoliteholla muistakin syistä kuin alhaisen ferritiinin vuoksi...

Nomadi:
Veikkaan, että vetämättömyyteni syy on pitkään jatkunut henkinen kuormitus, eikä tämän taustalla ole mitään vakavaa fyysistä asiaa. Unettomuutta on tutkittu jo aiemmin, lääkittykin vaikka millä. Ekan kerran kokeilin lääkettä muistaakseni 2013 ja suppea unipolygrafia tehty 2016. Eli ei tämä unettomuus uutta ole.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.