Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jännittää mennä verikokeisiin

Lähettäjä: hhwwa 
Päivämäärä:   21.5.25 17:20:09

Kävin lääkärin vastaanotolla ja hän laittoi labralähetteen. Tsekataan mm. ferritiini, kilpirauhasarvot, jotain vitamiinitasoja, tms. Olen ollut pitkään todella väsynyt ja halutaan nyt tsekata, voisiko joku tuollainen olla syynä.

Jostain syystä minua jännittää mennä niihin verikokeisiin. Tai siis ne tulokset jännittää. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen thyroxin-lääkitys, mutta käyn vuosittain tsekkauttamassa arvot ja ainakin viimeksi kaikki oli ihan kohdallaan 4 kk sitten. En ole nähnyt lääkäriä aiheeseen liittyen muuten kuin silloin 10 v sitten kun reseptin sain.

Ja nyt kun sitten kävin naamatusten näkemässä lääkäriä ja hän näkee verikoetulokset ja joudun mahdollisesti menemään uudelleen hänen vastaanotolleen, niin jännittää.

Sanoin lääkärille, etten usko, että veriarvoissa on mitään kovin pielessä. Entä jos onkin? Luulen tuntevani itseni ja olevani kunnossa, mutta mitä jos ferritiini laahaakin lattiaa ja kilpirauhasarvot on päin persettä? Hävettäisi ihan hirveästi, jos olisinkin väittänyt naama pokkana, että arvot on varmasti ok ja thyroxin-annostus kohdallaan.

Enkä ole enää mikään teini, olen 44-v.

Mutta minua on koko elämäni ajan kiusattu ja halveksittu, niin pelkään epäonnistumisia jo kohtuuttomasti. Jos ne veriarvot onkin jotain ihan mitä sattuu, niin tunnen epäonnistuneeni, kun väitin, että varmaankin ne on ihan ok.

Haukkukaa vain. Niinhän kaikki muutkin tekevät. Ovat aina tehneet.

Re: Jännittää mennä verikokeisiin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.5.25 17:27:18

Potilas on aina oman olonsa asiantuntija. Ei lääkäri odotakaan, että voisit mitenkään tietää mitään veriarvoistasi, mutta arvostaa sitä että osaat kertoa, että olosi on hyvä. Sitähän tuo "etten usko, että veriarvoissa on mitään kovin pielessä" tarkoittaa.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   21.5.25 17:49:19

Mikään lääkäri ei edes muista, että sanoit niin eikä todellakaan syytä sinua mistään. Hän tietää, että et voi tietää onko veriarvoissasi jotain pielessä eikä alkaa syyttämään sinua jos niissä on vikaa.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   21.5.25 18:20:53

Hemmetin hyvä että sait ferritiinitestin siihen myös!!! Nimittäin sitä ei kovin helposti saa, sanotaan sen olevan vain muoti-ilmiö (pah).

Muista mennä testiin vain terveenä. Ja sitten... alle 30 tulos ferritiinissä tarkoittaa TÄYSIN TYHJIÄ rautavarastoja, VAIKKA hemoglobiini olisi hyvä. Alle 50 ferrtitiinikään ei ole mikään hyvä. Vasta yli 100 arvot ovat ihan ok, toisille riittää vasta 150.

Lääkärit ovat ihan pihalla tästä, mutta toivotaan että sun lääkäri tietää jotain, kun kerran laittoi sen labroihin mukaan.

Ps. musta on vaan kivaa mennä verikokeisiin! Odotan oikein innolla tuloksia ja sitten vertailen niitä edellisiin. :D

Lähettäjä: ES 
Päivämäärä:   21.5.25 18:42:23

Jos on kilpirauhaskokeet niin älä ota lääkettä ennen koetta. Mieluiten aamupäivä näyte koska kilpirauhashormooneissa on vaihtelua eri vuorokauden aikoina. Aamu arvot luotettavimmat.

Päivämäärä:   21.5.25 19:06:33

Ferritiini testattiin pariin kertaan joskus 4-5 vuotta sitten, niiden verikokeiden välillä siis vuosi. Ferritiini oli tuolloin 68 ja 73, eli jossain 70 ympärillä. Kuulemma ihan hyvä arvo kun hemoglobiini oli 141 ja 145 noilla samoilla kerroilla.

En ihan usko tuohon, että "Vasta 100 tai 150 on hyvä ferritiini". Kukaan lääkäri kun ei sitä mieltä ole. Eikä täällä hötölässäkään kukaan osaa sille väitteelle mitään lähteitä esittää.

Ai niin, paitsi Ritola ja Soppi, joiden elanto on kiinni siitä, että laittavat ihmiset syömään hirveät määrät rautaa vuodesta toiseen ja ramppaamaan verikokeissa vuodesta toiseen, kun "alle 150 ferritiini on niin huono"... Vaikka valtaosalle riittää, että ferritiini on alle 100. Sitten kun rautalisää on vedetty liian kauan liian isolla annoksella ja saatu siitä pahoja sivuvaikutuksia ja hakeutuu niiden vuoksi toiselle lääkärille, käskee tämä välittömästi lopettaa rautalisän käytön, jonka jälkeen ne "kummalliset oireet" loppuvat kuin seinään. Eli Ferritiinin ei tarvitse olla yli 100 ollakseen hyvä.

Nuo "rautatietäjät" ja "ferritiinifanaatikot" kun jättävät kertomatta sen, että rautalisissä on kasvikunnan rautaa, eli nonhemirautaa, eli se imeytyy todella huonosti. Jos haluaa raudan imeytyvän, niin pitää syödä hemirautaa, eli eläinperäistä rautaa, jossa on hemimolekyyli.

Minulle ei ole koskaan aiemmin suositeltu rautalisää, koska se on niin hyödytöntä ja todennäköisin vaikutus on vatsavaivat ja rahanmeno. Mikä kyllä minun kohdallani on pitänyt paikkansa. En viitsi juurikaan rautalisiä syödä, syön ennemmin hemirautaa. Mutta koska minulla on kuukautiset joka kuukausi, niin välillä syön hemiraudan lisäksi myös rautaa purkista. No, saa sillä aikaan ainakin ripulin, valmisteesta riippumatta. Se taas on mielestäni huono juttu, koska sitten mikään järkevä, edes tyroksiini tai rauta, eivät imeydy.

Todennäköisin syy tälle kestoväsymykselleni on henkinen kuormitus. Viime vuodet on olleet todella raskaita. Olen käyttänyt myös masennuslääkettä jossain välissä. Mutta nyt halutaan lisäksi tsekata verikokeilla, että onko joku muukin ongelma.

Lapsia, raskauksia ja imetyksiä ei ole, eikä mitään isoja leikkauksia, joten en ole koskaan menettänyt hirveästi verta. Menkatkaan ei ole mitenkään runsaat, viimeiset 5 vuotta olleet jopa melko niukat. En ole myöskään koskaan luovuttanut verta, kun en kelpaa siihen. Olen sekasyöjä, ja syön lihaa ja verta, joten sillä perusteella ferritiinin pitäisi olla ihan ok.

Enkä tietenkään ota thyroxinia verikoeaamuna. Ja pakkohan minun on mennä aamulla, kun noissa verikokeissa oli joku sellainen, joka vaatii 10-12 h paaston. Aina menen aamuisin verikokeisiin, koska lähes aina on se kilpirauhasarvot.

Mutta se mikä ihmetytti oli se, että läkääri meinasi laittaa pelkän TSH:n. Piti ihan pakottaa hänet laittamaan lähetteeseen myös T4V. Mikä hemmetti tuo on, ettei T4V:tä katsota? Tuon takiahan minun diagnoosini viivästyi 10 vuotta, kun otettiin aina pelkkä TSH ja hymyiltiin, että "Se oli tosi hyvä :))" vaikka oikeasti se oli kaikkea muuta kuin hyvä. Mutta kun lääkäreiden mielestä "alle 10" on "tosi hyvä :)))". Ihan oikeasti, mitä hlvettiä edelleen...??

Lähettäjä: sitten 
Päivämäärä:   21.5.25 19:06:54

Ihan tavallista että asiakas vähättelee ja epäilee. Ei noihin kommentteihin kiinnitä sen enempää huomiota.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.25 19:36:12

Mä en myöskään allekirjoita sitä, kuinka ferritiinin pitäisi olla jotain ja kaikki oireet johtuu alhaisesta ferritiinistä. Mun ferritiini oli alle 12 viime keväänä. Nyt ne on 114. Enkä mä kyllä suoraan sanoen huomaa olossa yhtään mitään eroa.

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   21.5.25 19:53:58

Minunkin ferritiinini oli 9. Nyt se on oletettavasti noussut mutta en kyllä huomaa oloissa mitään muutosta. Olen väsynyt mutta se johtuu siitä että olen huonouninen. Olen erittäin hyvässä kunnossa ja jaksan liikkua. Jaksoin ihan yhtä hyvin myös myös silloin, kun ferritiini oli todistetusti matala.

Mutta verikokeista, minulla on krooninen sairaus ja loppuelämän lääkitys, ja joudun käymään kontrolliverikokeisssa. Arvot ovat olleet aina aivan priimaa noita rauta-arvoja lukuunottamatta, ja aiemmin olin utelias ja jo valmiiksi tyytyväinen tulosten suhteen. Ehkä tämä on joku ikäjuttu, mutta nykyään jännittää. Mitä jos maksa-arvot ovatkin nousseet? Mitä jos munuasarvot ovat vinksallaan? Mitä jos kokeesta paljastuukin vakava sairaus, joku tyyliin verisyöpä?

Päivämäärä:   21.5.25 20:16:08

Koko lapsuuden perheeni on sairastanut jonkun syövän, yksi heistä menehtyikin siihen. Olen myös itse käynyt kertaalleen mammografiassa ja ultrassa alle nelikymppisenä, mutta se oli vain fibroadenooma. Mutta eipä minulla muita oireita oikein ole kuin tämä väsymys. Ja se tosiaan vaihtelee paljon henkisen kuormituksen mukaan. Jos se johtuisi esim. ferritiinistä tai kilpparista, niin tuskin menisi täysin henkisen kuormituksen ja stressin mukaan? Senkään perusteella en usko, että ferritiini kovin pohjamudissa on.

Kilppariarvotkin on todennäköisemmin liikatoiminnalla kuin vajiksella. Mutta oireita ei ole kumpaankaan suuntaan nyt ollut.

En tiedä mitä vitamiineja laittoi tsekattavaksi, mutta jotain.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   21.5.25 22:24:08

D ja b12 vitamiinit varmaankin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.5.25 22:37:33

"Sanoin lääkärille, etten usko, että veriarvoissa on mitään kovin pielessä. Entä jos onkin? Luulen tuntevani itseni ja olevani kunnossa, mutta mitä jos ferritiini laahaakin lattiaa ja kilpirauhasarvot on päin persettä? Hävettäisi ihan hirveästi, jos olisinkin väittänyt naama pokkana, että arvot on varmasti ok ja thyroxin-annostus kohdallaan."

Lääkärit näkevät ja kuulevat päivittäin monenlaisia asioita, tuo ei aiheuta lekurissa mitään erikoista. Ole ihan huoleti.

Jos verikokeissa on jotain pielessä, aletaan toimenpiteisiin.

Päivämäärä:   21.5.25 23:35:04

"En ihan usko tuohon, että "Vasta 100 tai 150 on hyvä ferritiini". Kukaan lääkäri kun ei sitä mieltä ole. Eikä täällä hötölässäkään kukaan osaa sille väitteelle mitään lähteitä esittää."

Esim. levottomia jalkoja hoidettaessa ferritiinin alaraja on 75-100.

"Ai niin, paitsi Ritola ja Soppi, joiden elanto on kiinni siitä, että laittavat ihmiset syömään hirveät määrät rautaa vuodesta toiseen ja ramppaamaan verikokeissa vuodesta toiseen, kun "alle 150 ferritiini on niin huono"..."

Salaliittoteoriaa ja foliohattuilua ilmassa? Miten ne Ritola ja Soppi apteekista ostetusta raudasta hyötyvät? Tai jostain julkisella otetuista laboratoriokokeista?

Lisäätkö seuraavaksi listaasi sisätautien ja kliinisen hematologian erikoislääkäri Tom Wideniuksen, jonka mukaan rautavarastot ovat riittävät kun ferritiini on keskimäärin yli 100 ja hyvä tavoiteväli 100-300?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.5.25 03:04:47

Yksityisellä sanottiin että ferritiinin mittaustapa ja viitearvot ovat tänä keväänä muuttuneet ja normaali arvo olisi 30-50 ja siitä ylöspäin, tuo yli 30 hyvä. Itselläni oli 41. Mitä tässä nyt sitten pitäisi uskoa. Testattiin siis lapsettomuushoitojen ohessa. Syön varmuudeksi rautaa joka toinen päivä.

Lähettäjä: Lääkäri melkein 
Päivämäärä:   22.5.25 05:14:34

No 44 vuotiaana en edes menisi mihkään verikokeisiin, miksi menisin ,jotta saisin kauhean määrän pillereitä syötäväksi. Ettekö tiedä että lääketiede pitää ihmisiä koe eläiminään. Nyt tiedätte.

Päivämäärä:   22.5.25 07:11:01

"Yksityisellä sanottiin että ferritiinin mittaustapa ja viitearvot ovat tänä keväänä muuttuneet ja normaali arvo olisi 30-50 ja siitä ylöspäin, tuo yli 30 hyvä."

Ainakin Mehiläisellä on mittaustapa muuttunut. Tulos pitää kertoa 0,6:lla että se on verrattavissa vanhoihin tuloksiin. Uusilla arvoilla 30 on vanhoilla 18 eli tyhjät rautavarastot.

Lähettäjä: ooo 
Päivämäärä:   22.5.25 07:45:39

"Alle 50 ferrtitiinikään ei ole mikään hyvä. Vasta yli 100 arvot ovat ihan ok, toisille riittää vasta 150.

Lääkärit ovat ihan pihalla tästä, mutta toivotaan että sun lääkäri tietää jotain, kun kerran laittoi sen labroihin mukaan."

^

miten on mahdollista, että lääkärit eivät tietäisi, millaisia veriarvoja ihmisillä pitäisi olla?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.