Lähettäjä: hhwwa
Päivämäärä: 21.5.25 19:06:33
Ferritiini testattiin pariin kertaan joskus 4-5 vuotta sitten, niiden verikokeiden välillä siis vuosi. Ferritiini oli tuolloin 68 ja 73, eli jossain 70 ympärillä. Kuulemma ihan hyvä arvo kun hemoglobiini oli 141 ja 145 noilla samoilla kerroilla.
En ihan usko tuohon, että "Vasta 100 tai 150 on hyvä ferritiini". Kukaan lääkäri kun ei sitä mieltä ole. Eikä täällä hötölässäkään kukaan osaa sille väitteelle mitään lähteitä esittää.
Ai niin, paitsi Ritola ja Soppi, joiden elanto on kiinni siitä, että laittavat ihmiset syömään hirveät määrät rautaa vuodesta toiseen ja ramppaamaan verikokeissa vuodesta toiseen, kun "alle 150 ferritiini on niin huono"... Vaikka valtaosalle riittää, että ferritiini on alle 100. Sitten kun rautalisää on vedetty liian kauan liian isolla annoksella ja saatu siitä pahoja sivuvaikutuksia ja hakeutuu niiden vuoksi toiselle lääkärille, käskee tämä välittömästi lopettaa rautalisän käytön, jonka jälkeen ne "kummalliset oireet" loppuvat kuin seinään. Eli Ferritiinin ei tarvitse olla yli 100 ollakseen hyvä.
Nuo "rautatietäjät" ja "ferritiinifanaatikot" kun jättävät kertomatta sen, että rautalisissä on kasvikunnan rautaa, eli nonhemirautaa, eli se imeytyy todella huonosti. Jos haluaa raudan imeytyvän, niin pitää syödä hemirautaa, eli eläinperäistä rautaa, jossa on hemimolekyyli.
Minulle ei ole koskaan aiemmin suositeltu rautalisää, koska se on niin hyödytöntä ja todennäköisin vaikutus on vatsavaivat ja rahanmeno. Mikä kyllä minun kohdallani on pitänyt paikkansa. En viitsi juurikaan rautalisiä syödä, syön ennemmin hemirautaa. Mutta koska minulla on kuukautiset joka kuukausi, niin välillä syön hemiraudan lisäksi myös rautaa purkista. No, saa sillä aikaan ainakin ripulin, valmisteesta riippumatta. Se taas on mielestäni huono juttu, koska sitten mikään järkevä, edes tyroksiini tai rauta, eivät imeydy.
Todennäköisin syy tälle kestoväsymykselleni on henkinen kuormitus. Viime vuodet on olleet todella raskaita. Olen käyttänyt myös masennuslääkettä jossain välissä. Mutta nyt halutaan lisäksi tsekata verikokeilla, että onko joku muukin ongelma.
Lapsia, raskauksia ja imetyksiä ei ole, eikä mitään isoja leikkauksia, joten en ole koskaan menettänyt hirveästi verta. Menkatkaan ei ole mitenkään runsaat, viimeiset 5 vuotta olleet jopa melko niukat. En ole myöskään koskaan luovuttanut verta, kun en kelpaa siihen. Olen sekasyöjä, ja syön lihaa ja verta, joten sillä perusteella ferritiinin pitäisi olla ihan ok.
Enkä tietenkään ota thyroxinia verikoeaamuna. Ja pakkohan minun on mennä aamulla, kun noissa verikokeissa oli joku sellainen, joka vaatii 10-12 h paaston. Aina menen aamuisin verikokeisiin, koska lähes aina on se kilpirauhasarvot.
Mutta se mikä ihmetytti oli se, että läkääri meinasi laittaa pelkän TSH:n. Piti ihan pakottaa hänet laittamaan lähetteeseen myös T4V. Mikä hemmetti tuo on, ettei T4V:tä katsota? Tuon takiahan minun diagnoosini viivästyi 10 vuotta, kun otettiin aina pelkkä TSH ja hymyiltiin, että "Se oli tosi hyvä :))" vaikka oikeasti se oli kaikkea muuta kuin hyvä. Mutta kun lääkäreiden mielestä "alle 10" on "tosi hyvä :)))". Ihan oikeasti, mitä hlvettiä edelleen...??
|