Lähettäjä: Lastenhoitaja
Päivämäärä: 21.5.25 17:39:44
Kävin aikuisena monimuotokoulutuksella lastenohjaajan tutkinnon, kun sain opintovapaata töistä ja aikuiskoulutustukea. Kesti 15 kuukautta. Sain kaikki yto aineet hyväksiluettua lukio pohjan kautta eli minulla oli vain ammatilliset pakolliset ja valinnaiset aineet plus harkat.
Työllisyys tilanne ainakin oman alueen lähi kunnissa on se ettei ilman koulutusta pääse kuin sijaistamaan. Päteviä työntekijöitä on alueella niin paljon, että määräaikasuuksiin hakee valtavasti päteviä hakijoita. Vakipaikat kiven alla tulevan lakiuudistuksen myötä eli sosionomeista ja opeista kysyntää.
Työskentelen pienten puolella ja rakastan työtä. Meidän ryhmässä lapset eivät ole itkuisia, sillä ryhmän aikuiset ovat kaikki sensitiivisiä ja samalla aaltopituudella. Syliin saa aina tulla, itkuun/mielipahaan yms. Aina reagoidaan, lapset tuntevat, että aikuiset oikeasti välittävät ja ovat läsnä. Yllätyksiä ei itselle oikeastaan ole tullut, sillä harkoissa valitsin tarkoituiksella erilaisia paikkoja jotka hyvin valmistivat tulevaan ja töitä hakiessa olin hyvin tarkka minne haen.
Ehkä olen vähän iloisesti yllättynyt kuinka tämä ala tosiaan on selkeästi kuin tehty minulle eikä yhtään niin kuormittava kuin jotkut ovat pelotelleet, mutta olen jo aikaisemmilla aloilla tottunut työskentelemään hälinässä, vaativien asiakkaiden, eritteiden parissa jne.
|