Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Päiväkotiin töihin? Kerro kokemuksistasi!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.25 16:01:49

Hei kertokaas millä koulutuksella olette päiväkodissa töissä? Opiskelen itse tällä hetkellä sairaanhoitajaksi, mutta koen ettei tämä ehkä olekaan oma ala, voisin kuvitella itseni ennemmin päiväkotiin. Ilmeisesti lastenohjaajan koulutus tai lähihoitajan koulutus vaaditaan, mutta olen kuullut että voisi ehkä päästä myös ilman koulutusta? Kerro työpäivästäsi ja palkastasi! Kerro jotain yllättävää mitä en osaisi ehkä kuvitella työstä?

Re: Päiväkotiin töihin? Kerro kokemuksistasi!

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.5.25 16:08:17

Kaveri tekee keikkaa päiväkodissa, ei koulutusta.

Päivämäärä:   21.5.25 16:13:23

Mulla pari tuttua ja heillä ei ollut mitään lapsikokemusta tai koulutusta eikä työkokemustakaan. Toisella ei ollut koulutusta ollenkaan ja toinen valmistui merkonomiksi. Keikkaa taisi olla sinne tänne mutta siitä tuli lähes vakituinen työ kun jatkuvasti alueen eri päiväkodit tartti apukäsiä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   21.5.25 16:17:48

Luokanopettajan koulutus. Varhaiskasvatuksen opettajana palkka oli noin 2700e. Varsinkin lastenhoitajaksi voi päästä hyvinkin ja pitkään talossa olleet pääsee myös tekee opettajan hommia helpommin. Hoitajan ja open hommat ei hirveästi eroa. Vähän palkassa ja ope suunnittelee tuokiot ja käy keskustelut vanhempien kanssa.

Työpäivät riippuu paljon ryhmästä. Sielläkin on joitain hyvin hankalia tapauksia niin lapsissa kuin vanhemmissa ja useasti kuulin kun vanhempi haukkui henkilökuntaa (mm. siitä että 6v lapsi oli livahtanut ulos ilman hanskoja...). Vanhemmat osaavat olla tosi vaikeita. Näistä toki yleensä tieto liikkuu talon sisällä. Hankalille sitten kerrotaan vaan kivoja asioita päivästä, koska lähtevät herkästi syyttelemään ja raivoamaan jos kertoo mitään negatiivista päivästä.

Yllätti miten paljon alle 3v ryhmässä itketään vanhempien perään ja se särki omaa sydäntä. Yllätti myös miten välinpitämättömästi henkilökunta suhtautui itkuun eikä itkevää pikkulasta välttämättä otettu edes syliin vaan annettiin itkeä missä sitten olikin.

Omaa kuuloa kannattaa suojella varsinkin pienten ryhmissä.

Lähettäjä: Liu 
Päivämäärä:   21.5.25 16:32:15

Kaveri (38v.) on päiväkodissa töissä. Käynyt peruskoulun ja lukion. Lukion jälkeen piti välivuoden, kun mietti mitä haluaa tehdä ja meni päiväkotiin töihin. Viihtyi siellä ja on työn ohessa opiskellut lastenhoitajaksi. En muista, oliko joku oppisopimuskoulutus.

Päivämäärä:   21.5.25 16:36:22

Onko siellä aputöitä joissa ei tarvi olla koko ajan lasten kanssa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.5.25 16:38:57

Lähettäjä. 

Päivämäärä21.5.25 16:36:22

Onko siellä aputöitä joissa ei tarvi olla koko ajan lasten kanssa?

On, laitosapulaisen, joka jakaa ruoan ja siivoaa.

Lähettäjä: Neppari 
Päivämäärä:   21.5.25 17:19:08

Olen sosionomipohjainen vakaope, tällä hetkellä teen töitä lastenhoitajan nimikkeellä ryhmäperhepäivähoidossa. Kaksi pahaa uupumusta takana, ryhmissä ollut todella aggressiivisia lapsia ja tulin aina hakattuna kotiin. Tarvittavia tukitoimia ei lapsille rahasyistä helposti heru. Joskus pelkkää selviytymistä, jos sijaista ei saa. Yksinään 21 lapsen vasujen puurtaminen + kaikki muu suunnittelu on aivan hullun hommaa, onneksi nykyään suuntana 2 opea / ope + sosionomi ryhmässä, että edes noi hommat jakautuu.

Lasten aito ilo ja yhdessä touhuaminen ja kehittymisen näkeminen on aivan ihanaa, mutta korvat on kyllä kovilla ja kun räkänokat yskii lautaselle, niin itsekin olen nyt saanut kolme eri flunssaa peräkkäin..

Lähettäjä: Lastenhoitaja 
Päivämäärä:   21.5.25 17:39:44

Kävin aikuisena monimuotokoulutuksella lastenohjaajan tutkinnon, kun sain opintovapaata töistä ja aikuiskoulutustukea. Kesti 15 kuukautta. Sain kaikki yto aineet hyväksiluettua lukio pohjan kautta eli minulla oli vain ammatilliset pakolliset ja valinnaiset aineet plus harkat.

Työllisyys tilanne ainakin oman alueen lähi kunnissa on se ettei ilman koulutusta pääse kuin sijaistamaan. Päteviä työntekijöitä on alueella niin paljon, että määräaikasuuksiin hakee valtavasti päteviä hakijoita. Vakipaikat kiven alla tulevan lakiuudistuksen myötä eli sosionomeista ja opeista kysyntää.

Työskentelen pienten puolella ja rakastan työtä. Meidän ryhmässä lapset eivät ole itkuisia, sillä ryhmän aikuiset ovat kaikki sensitiivisiä ja samalla aaltopituudella. Syliin saa aina tulla, itkuun/mielipahaan yms. Aina reagoidaan, lapset tuntevat, että aikuiset oikeasti välittävät ja ovat läsnä. Yllätyksiä ei itselle oikeastaan ole tullut, sillä harkoissa valitsin tarkoituiksella erilaisia paikkoja jotka hyvin valmistivat tulevaan ja töitä hakiessa olin hyvin tarkka minne haen.

Ehkä olen vähän iloisesti yllättynyt kuinka tämä ala tosiaan on selkeästi kuin tehty minulle eikä yhtään niin kuormittava kuin jotkut ovat pelotelleet, mutta olen jo aikaisemmilla aloilla tottunut työskentelemään hälinässä, vaativien asiakkaiden, eritteiden parissa jne.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   21.5.25 18:43:43

Lastenohjaaja, palkka 2489€ brutto. Ei koulutusta alalle.
Ihanaa, antoisaa mutta myös raskasta työtä. Hyvät työkaverit pelastaa paljon, varsinkin haastavassa ryhmässä.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   21.5.25 20:47:01

Sijaistamaan pääsee Helsingissä kuka vaan. Olen tehnyt yksityisessä PK:ssa sijaisuuksia. Jotkut lapsista on sielläkin todella hankalia. Kunnallisessa meno on villiä. Tuttuni oli Helsingin kunnallisessa töissä ja osa lapsista oli todella aggressiivisia. Lapset, joiden pitäisi olla sairaalakoulussa oli myös siellä. Lopulta vaihtoi lähihoitajan töihin kun ei enää jaksanut. Varmasti riippuu myös alueesta ja päiväkodista.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   21.5.25 21:22:36

Sijaistamaan pääsee usein todella helposti, koska on paljon pulaa. Mutta tulevien muutosten vuoksi en usko, että kannattaa lähäriksi opiskella jos päikkyyn haluaa, kun muuttavat niitä paikkoja opeiksi..

Päivämäärä:   21.5.25 21:37:53

Voisiko joku kertoa mikä tämä lakiuudistus on?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.