Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koetteko, että teillä on asiat järjestyksessä?i

Lähettäjä: jetsu 
Päivämäärä:   21.5.25 12:41:23

Aloin tuossa eilen miettimään, että tuntuuko ihmisistä yleisesti siltä, että elämä on jokseenkin järjestyksessä ja omia tekemisiä pystyy hallitsemaan?

Itsestäni tuntuu melkein aina siltä, että elämä on jonkinlainen kaaos, jossa on niin paljon pakollisia tehtäviä ja slevitettävää, että asiat vaan vyöryy päälle, yritän tehdä tärkeimmät ja pakollisimmat, mutta yleensä aina jokin osa-alue on aika levällään. Onko tämä vaan normaalia aikuisen arkea vai olenko poikkeuksellisen kaoottinen?

Pärjäilen kyllä elämässä ihan hyvin, olen hyvissä ja vastuullisissa töissä ja saanut muutenkin järjestettyä asiat niinkuin haluan. Mitä nyt koti on välillä kaaos. Lähinnä kaipailen muiden kokoemuksia ja mietin, olenko kuitenkin ehkä jotenkin neuroepätyypillinen tai vastaavaa.

Re: Koetteko, että teillä on asiat järjestyksessä?i

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   21.5.25 12:51:06

Tuntuuko sinusta, että sinun on jätettävä kotiasiat hoitamatta että jaksat hoitaa kodin ulkopuoliset velvollisuudet?

Me muutettiin maaliskuussa ja vielä on työhuone täynnä laatikoita, hyllyt ja taulut laittamatta seinille ja huonekaluja ostamatta, että siinä mielessä kaaosta, mutta näin se oli suunniteltukin ja asiat etenee sitä mukaa kun nyt kahden vuorotyöläisen taloudessa voi, eli aina kun on yhteinen vapaapäivä niin yritetään saada joku asia kuntoon, ja sitten yksinään kaikkea pientä mihin ei tarvita apua. En siis koe, että mikään roikkuu tai on unohtunut, vaan tilanne on ihan hallinnassa.

Lähettäjä: Kukamitämikämissä 
Päivämäärä:   21.5.25 12:51:19

Tuntuu pitkälti olevan järjestyksessä. Vuorotyöt menee omalla painollaan, puoliso auttaa paljon kodin ja lasten hoidossa. Lapsilla tiettyinä päivinä harrastuksia, kuskailen jos olen vapailla tai aamuvuorossa. Koti yleensä siisti eikä ole ahdistusta sen suhteen.

Aika seesteistä ja tasaista arkea.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   21.5.25 12:52:00

Ei ole kaaosta elämässä. Voisi olla enemmänkin tekemistä, koska olen aina tottunut suunnittelemaan ja hoitamaan perheen kaikki asiat. Nyt lapset on muuttaneet omilleen, niin luppoaikaa riittää.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.5.25 13:14:27

"elämä on jonkinlainen kaaos, jossa on niin paljon pakollisia tehtäviä ja slevitettävää, että asiat vaan vyöryy päälle, yritän tehdä tärkeimmät ja pakollisimmat, mutta yleensä aina jokin osa-alue on aika levällään"

Joo, just näin. Liikaa liikkuvia osia, ihan selviytymismoodissa mennään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.25 13:32:12

Kaikki järjestyksessä, yleensä. Kaikenlaista sattumusta tulee, mutta noin 95% elämä tuntuu olevan hallinnassa.

Lähettäjä: moro 
Päivämäärä:   21.5.25 13:41:27

Hallinnassa on, mutta ihan omia polkuja olen kulkenut ilman suurempia suunnitelmia ja tehnyt juuri niin kuin sillä hetkellä tekee mieli. Ulkopuolelle voi vaikuttaa kaaokselta tämä :D

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   21.5.25 14:39:55

Täysi kaaos, joka nurkalla puoli valmiuta tai tekemättömiä asioita. Lasten tarha asiat unohtuu ja päivistä yrittää vain selvitä.
Onneksi töissä asiat on järjestyksessä ja hallinnassa, tasapainottaa edes hieman kodin kaaosta.

Päivämäärä:   21.5.25 14:52:52

Minulla on aina tuo olo että elämä on kaaos jossa vain räpistellään.

Juurikin tuo että yritetään että suurin piirtein tärkeimmät asiat tulee hoidettua mutta siitäkin lipsun, en esim. harjannut eilen hampaitani ja jäi kilpirauhaslääke ottamatta mutta laskut on maksettu ja elukat aina ruokittu ja hoidettu.

Mun kaaosoloon vaikuttaa paljon myös kodin tavaramäärä.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   21.5.25 15:26:28

Mulla menee aika paljon energiaa siihen, että pidän ihan vaan huolta itsestäni ja omista asioistani. Onneksi ei ole lapsia (eikä tämänkään syyn takia tule).

Laskut ja raha-asiat selvitän aina etukäteen, mulla on koneella tiedosti missä on kaikki tulevat laskut ja mitä maksan mistäkin palkasta.

Vähensin työaikaa 80 prosenttiin, mikä helpottaa aika paljon yleistä jaksamista. Toki tulot väheni hiukan, mikä ärsyttää kyllä. :D

Kotona siivoilen vähän joka päivä jotain, pyykkikone pyörii varmaan 6 kertaa viikossa. Yritän pitää huolta terveellisestä syömisestä, liikunnasta ja nukkumisesta. Arkisin menen klo 20 nukkumaan (pakko, että jaksaa).

En todellakaan jaksaisi mitään lapsia tai univelkaa.

Elämä on välillä tähän asti ollut täynnä isoja stressitilanteita (lapsuudesta lähtien), siihen vielä avioero ja töissä uupuminen. Siksi haluan elämän olevan mahdollisimman helppoa tästä lähtien ja olen karsinut kaiken turhan elämästäni. Jaksaa kummasti paremmin!

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   21.5.25 16:58:10

Ei ole. Työ on vastuullista ja sen puitteissa huolehdin ja neuvon paljonkin ihmisten asioita eri viranomaistahoihin, terveydenhoitoon, Kelaan jne. Ei rahahuolia/velkaa, vippejä yms ja laskut lähtevät ajoillaan. Käyn ratsastustunnilla ja ryhmäliikunnoissa. Olen yhteydessä ja näen paljon jo kotoa muuttanut lastani sekä vanhempiani. Jonkin verran myös vanhempieni auttamista. Lähinnä vaan digiasioissa.

Mutta. Koti on täysi sekamelska. Kasat vaan lisääntyvät, imuroinnit vähentyneet, roskapussi ei meinaa tarttua mukaan. Sen vielä pakottanut itseni tekemään. Samoin vessa siisti. Suihkussa käyn, mutta nytkin takku takana hiuksissa ja nutturakampaus joka päivä kun en vaan "jaksa" setviä sitä. Ketään en kylään kehtaa pyytää ja paniikki jos sattuisikin tarvitsemaan huoltoa tilata tai joku vaikka ilmastointisäätö joka asuntoon.

En tiedä miten selvittää tilannetta, jotta ei pahenisi. Ahdistaa hitosti, mutta mitään en saa silti tehtyä.

Lähettäjä: Vihdoin 
Päivämäärä:   21.5.25 18:36:37

Nykyään koen asioiden olevan järjestyksessä, koska elämä on helpottunut. Lapset ovat pikkuisen itsenäistyneet ja sairauksien oireilut helpottaneet joten ei ole stressiä sen suunnalta.

Opiskelut on saatu päätökseen joten raha asiat ei paina, löysin alan josta pidän ja sain valituksen työn josta maksetaan ok palkkaa. Ei enää tarvitse niskalimssa tehdä vuorotyötä joka kuormitti niin henkisesti kuin fyysisesti. Olen tyytyväinen.

Monta vuotta meni kaaoksessa, mutta nyt vihdoin näyttäisi siltä, että elämä hymyilee.

Päivämäärä:   21.5.25 19:21:05

Elämäni on yhtä kaaosta. Mutta turvallista ja riittävän hallittua, jotta minun ei tarvitse pelätä että kaikki yhtäkkiä häviää alta ja ”epäonnistun”.

Olen hyväksynyt, että kaaos on osa luonnettani, ja siitä en pääse eroon. Joten olen hyväksynyt sen osaksi elämääni, ja näin tuntuu hyvältä ja turvalliselta. Tämä on minun järjestykseni.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   21.5.25 21:18:40

Koen kyllä hallitsevani omia tekemisiäni, mutten pysty hallitsemaan muiden tekemisiä. Varsinkin töissä minusta itsestäni riippumattomat tekijät aiheuttaa usein niskaan kaatuvan kaaoksen tunteen. Yhtenä päivänä kukaan ei halua edistettävän mitään ja seuraavana kaikki tarvitsee välttämättä kaiken just samaan aikaan valmiiksi. Yksityiselämän suhteen asiat on huomattavan hyvin järjestyksessä siihen nähden, että olen käytännössä asunnoton. Viime yö meni miehen sukulaisen nurkissa ja ensiyö lähes asuinkelvottomalla remonttityömaalla. Täällä pitäisi pölyä hengitellä useampi yö, sitten pääsisi vähäksi aikaa 5 tähden hotelliin, jos ei lakot sotke lentoja. Kesäkuun alusta on vuokrayksiö tiedossa, joskin vain 2kk ajaksi ja näkemättä vuokrattu...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.5.25 21:27:33

On asiat järjestyksessä, tavarat eivät. Niin työssä, kotona kuin elämässä tulee toisinaan lievää kaaosta, mutta se kuuluu asiaan. Eihän se muuten elämää olisikaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.