Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä teet lapsen askarteluille?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.5.25 12:01:02

Lapsi on 3. luokalla ja rakastaa askartelua. Näitä syntyy tietysti koulussa, mutta myös kotonakin. Ja tuotosta tulee PALJON. Tänä vuonna koulussa alkoi myös puukäsityöt ja nytkin kotona on useampia puupalikoita, missä on vähän jotain maalattu ja lyöty nauloja kiinni. Sitten on kaikenlaisia isompia askarteluita missä on glitteriä, liimattuja osia yms.

Piirustukset on vielä suht helppo säilyttää. Tai niistä voi valita parhaimmat ja ne säilyy kivasti laatikossa/kansiossa eivätkä vie kohtuuttomasti tilaa. Mutta mitä ihmettä tehdä noille käsitöille ja askarteluille? Ne vie varsin paljon tilaa ja menevät todella herkästi rikki ja lisäksi niistä helposti lähtee esim. glitteriä tai muuta materiaalia irti.

Lapsi tietenkin (ihan ymmärrettävästi) pahoittaa mielensä jos näitä teoksia "katoaa", mutta ei meillä ole liikaa tilaa muutenkaan ja nyt on jo pari isoa muovilaatikkoa täynnä lapsen taideteoksia. Ei lapsi toisaalta kovin pitkälle muistele näitä teoksiaan.

Jotain tietysti on kiva säilyttääkin, onhan ne kivoja muistoja. Mutta millä perusteella sitten valita parhaimmat.

Miten te säilytätte näitä teoksia? Missä vaiheessa heitätte niitä pois?

Re: Mitä teet lapsen askarteluille?

Lähettäjä: Kirppuli 
Päivämäärä:   21.5.25 12:35:37

Hylly askarteluille ja lapsi saa valita mitä askarteluja pidetään esillä. Jos haluaa uuden, joku vanhoista lähtee varastoon..

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   21.5.25 12:38:48

Jep, näyttelyalue kotiin ja säilytyslaatikko jonnekin lapsen kaappiin, vaatehuoneeseen, varastoon. Lapsen kanssa valitsette uudet näyttelyesineet ja laitatte edelliset varovasti arkistoon. Voitte vaikka tehdä pienet laput, jossa lukee teoksen päivämäärä arkistointia varten! Näin ne varastoidutkin jutut on tärkeitä.

Päivämäärä:   21.5.25 12:39:04

Kirppuli: Tuo vois olla hyvä, tuollainen tietty hylly mihin mahtuu muutamia esille.

Lähteekö teillä vanhat työt varastoon vai "varastoon"? Eli hävitätkö sitten niitä vanhoja?

Päivämäärä:   21.5.25 12:40:32

Tuosta varastoinnista vielä, että miten teillä mahtuu varastoon nämä vanhat työt? Piirustukset vielä jotenkin, mutta nuo askartelut vie tosi paljon tilaa. Missä tuollaista arkistoa voi säilyttää?

Näitähän tulee helposti sellainen isoin marketista ostettava muovilaatikollinen vuodessa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   21.5.25 12:43:47

Olen ohjannut askarteluintoa kortteihin, hamahelmitöihin ja oikeaan nikkarointiin, mutta onhan niitä kertynyt. Olen laittanut niitä varastoon, ja jossain vaiheessa käyn läpi ja säästän parhaat. Siinä vaiheessa voisi vielä vaikka näyttää töitä lapsille, että "ihan oikeasti ovat varastossa!" Mutta ei niitä kukaan kaipaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.25 13:43:06

Parhaat säästän, osan heitän roskiin. Olen nähnyt omalla ja mieheni kohdalla sen, mitä kaikelle sille vuosia säästetylle roinalle tapahtuu, kun sen antaa lapsille. Saimme omat kamamme ekaan omistusasuntoomme. Kävimme ne läpi ja viskasimme kaikesta yli 90% roskiin. Ei kummallekaan tullut mieleen sisustaa asuntoamme lapsuusajan askarteluilla. Ja miksi oltaisiin ne varastoon ängetty? Omille lapsille riesaksi, että kun meistä aika jättää, niin he saavat hävittää. Jotain jätettiin, niitä on joskus katseltu omien lasten kanssa. Sama juttu oli vaatteissa. Muoti ja materiaalit oli aika erilaisia. Ja kuminauhoja kun venytti, niin kuului riks, raks ja poks, eivätkä enää menneet kasaan. Säästän siis lapsilleni äitiyspakkauslaatikkoon tärkeimmät ja parhaat jutut muistoksi. Tai enemmän se taitaa olla muistojen laatikko minulle itselleni.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   21.5.25 13:47:49

.: minulla sama noissa lastenvaatteissa. Jonkun suosikkibodyn, tossut ja ekan pelipaidan/ridabyysat voi säästää muistoksi, loput kiertoon heti. Ei niitä kukaan 40 vuoden päästä halua! Yhden sukulaisen sain suututettua joskus, kun en ottanut ikivanhaa vauvakamaa vastaan. Vaatteistakin totesin vain, ettei tuo sukulainen itsekään käytä joustamattomia, koppuraisia vaatteita, jotka ovat aivan erimallisille ihmisille tehtyjä, kuminauhat lurpottavat ja kuosit ovat mitä ovat.

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   21.5.25 14:34:50

Varastossa meilläkin, sitä mukaa uutta esille kun tulee ja loput sinne varastoon. Sieltä sitten vuosien varrella hävitellyt ja jättänyt vaan sellaiset joilla muistoarvoa.

Päivämäärä:   21.5.25 14:48:55

Meilläkin kolmasluokkalainen. Lapsi tekee ne, esittelee ja kommentoin/ihailen. Sitten ne menee kaapin päälle ja lapsi ei edes muista niiden olemassaoloa.

Kaikki puukässän palikat olen heittänyt roskiin kuten muutkin tilpehöörit jotka on selvästi tehty kiireessä ja ohimennen. Samoin heitän pois kaikki värityskuvat ja hutaistut piirrokset.

Lapsi on halutessaan ikäisekseen lahjakas piirtäjä joten kaikki hienot piirrokset säästän yhteen kansioon ja muutama on aina vaihtuvassa näyttelyssä seinällä. Askarteluja olen säästänyt muistaakseni kaksi hienointa.

Jossain luki joskus että tavaroiden karsinta ja läpikäynti saattaa olla aikuiselle mahdotonta saati sitten lapselle. Näin se olen minä joka olen vastuussa talon tavarakuormasta eikä lapsi.

Päivämäärä:   21.5.25 17:55:13

Voisiko tuota esittelyhyllyn ideaa laajentaa siihen varastointiinkin? Kolmosluokkalainen on jo sen ikäinen, että ymmärtää asioita kuitenkin. Jos hänellä vaikka on oma huone niin laatikot sinne kaappiin ja niin paljon voi varastoida kun itse omaan kaappiinsa haluaa. Käy sen keskustelun että tilaa ei ole kaikelle ja jotain säästetään mutta kaikkea ei voi. Sitten lapsen kanssa voi käydä niitä laatikoita läpi, että mitä pitää laittaa pois jotta joku uusi asia mahtuu.

Toinen idea. Mitä jos valtaosasta askarteluja ottaisi kuvat. Vuoden lopulla teettäisi kuvista fyysiset kopiot ja sitten lapselle leikekirja, johon voisi laittaa vuoden askartelujen kuvat ja piirrokset, mitä haluaa muistella. Samalla saisi askarrella lisää. Säilyisi muistot, mutta ei tarvitsisi jokaista esinettä säilöä, parhaat vaan.

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   21.5.25 18:14:40

"Toinen idea. Mitä jos valtaosasta askarteluja ottaisi kuvat. Vuoden lopulla teettäisi kuvista fyysiset kopiot ja sitten lapselle leikekirja, johon voisi laittaa vuoden askartelujen kuvat ja piirrokset, mitä haluaa muistella. Samalla saisi askarrella lisää. Säilyisi muistot, mutta ei tarvitsisi jokaista esinettä säilöä, parhaat vaan."

Tätä meinasin itsekkin ehdottaa eli töistä kuvat ja sitä kautta pysyvät mielessä. Muutaman sitten säilyttää ihan konkreettisesti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.