Lähettäjä: Q
Päivämäärä: 21.5.25 12:16:18
Rahoitus ja työn luonne riippuu paljon alasta. Minullekin on tutumpaa tutkimusryhmissä työskentely, koska olen väitellyt luonnontieteelliseltä alalta. Luonnontieteissä laitteet ovat kalliita investointeja ja yhteen tutkimusartikkeliin tarvitaan monenlaista osaamista, joten tutkimusta tehdään ryhmissä. Ihmistieteissä on yleisempää, että väitöskirjatyöntekijä tekee tutkimustaan yksin, jolloin esimerkiksi rahoitusrakenne on ihan erilainen. Tutkimusryhmällehän on hyötyä mitä kauemmin väitöskirjatyöntekijä tekee siellä hommia pienellä palkalla. Ääriesimerkkinä minulla on tuttava, jota ryhmänjohtaja kielsi väittelemästä, vaikka artikkeleja oli enemmän kuin riittävästi. Nykyään ei varmasti näin voisi käydä, kun on ohjausryhmät yms. Mutta henkilökohtaiset apurahat ja tutkijakoulupaikat ovat kestoltaan rajallisempia, ja jos et ole tutkimusryhmässä, ketään ei kiinnosta jos aika ja raha loppuu.
YAMK:ta ei ollut olemassa kun itse väittelin, mutta määritelmän mukaisesti AMK pitäisi olla käytännönläheisempää, joten kannattaa ottaa selvää mitä aukkoja omassa osaamisessa on (jos on) tutkimusmenetelmien ja englanninkielisen tieteellisen kirjoittamisen suhteen.
Jatkotutkintoon kuuluu tietty määrä opintoja, mutta sanoisin että ne ovat noin 5 % työmäärästä, pääpaino on omalla tutkimuksella.
Itse tein 100 vuotta sitten väitöskirjan kolmessa vuodessa päätoimisesti työskennellen tutkijakoulurahoituksella, alalta jossa tutkimus on omin käsin tehtävää laboratoriotyötä. Ei olisi mitenkään onnistunut muu työ samalla, päivät olivat pidempiä kuin normaali 9-17 työ. Mutta en osaa sanoa pystyisikö jonkinlaista ihmistieteiden tutkimusta tekemään oman työn ohessa iltaisin, jos varautuu siihen, että siinä tulee kestämään kauan, eikä ole muita harrastuksia, perhettä etc. Esim. hoitotyön johtaminen taitaa olla tyypillinen mistä voi jatkaa YAMK:sta väitöskirjaan. Luonnontieteiden alalta en heti keksi YAMK tutkintoa, jossa olisi riittävä tieto- ja osaamispohja väitöskirjaa ajatellen.
|