Lähettäjä: Liia
Päivämäärä: 21.5.25 11:20:20
Itselläni vakava masennus ollut 6v, lisäksi dissosiaatiohäiriönä pitkiä kuumejaksoja (38-39'C) sekä tajuttomuuskohtauksia joille ei ole löydetty siis elimellistä selitystä useista tutkimisjaksoista huolimatta. Masennukseen liittyy perinteinen kova väsymys, päätösvaikeudet eikä saa mitään aloitettua. Lisäksi minulla on OCD diagnosoitu 14v, jonka vuoksi tulee aloitettua paljon hommia, jotka jää kesken kun en masennuksen takia jaksakaan ja koen siitä huonoa omatuntoa jatkuvasti, kun vaikka kotityöt tekemättä tai koti likainen. Meni tosi pitkään, että olen noiden kanssa edes jotakin arkea oppinut elämään (minulla ollut alusta saakka käytössä henk.koht. avustaja ja saan vammaistukea, käytössä myös sotekyydit ja kelataksi, yksin en kykene hoitamaan asioita tai liikkumaan kodin ulkopuolella). Laitan näistä lähtökohdista vastaukset kysymyksiisi :)
Millaista sen kanssa on ollut elää? Miltä se tuntuu siellä kaikkein sisimmässä itsessä, jota on vaikeaa kertoa muille?
- tämä oikeastaan on se kinkkisempi juttu, kun muistin ja hahmotuksen ongelmia lukuunottamatta (johtuvat kohtauksista) näytän ulospäin täysin "normaalille" eikä uudet ihmiset varsinkaan huomaa mitään välttämättä, väsyn myös sosiaalisista tilanteista ja liikkumisesta valtavasti joka eniten haittaa seurustelua, ulkoilua ja ihan kaikkea asiointia. Masennuksen olen oppinut peittelemään hyvin, samoin muut oireet. On välillä tosi vaikeaa, kun ei vaan muut ymmärrä etten täällä kotona huvikseen istu ja käy vaativassa lääkinnällisessä kuntoutuksessa viikottain. Päivittäiset tunteet vaihtelevat ahdistuksesta paniikkiin hoitamattomista asioista tai jos olen unohtanut jotakin, itseken myös täysin ilman syytä monta kertaa viikossa, varmaankin väsymyksen takia. Menetykset on tavallista vaikeampi (sukulaisia kuollut korona-aikaan useampia parin vuoden sisään) käsitellä ja suhtaudun haluamattani muutoksiin aikatauluissa, sovituissa asioissa ym niin kuin ne olisi elämääkin isompi asia eli pettymysten sietokyky tällä hetkiä väsymyksen ja stressin takia aivan nolla. Tämä johtaa siihen, ettei mulle useinkaan kerrota asioita, koska luullaan että rasitun niistä liikaa (etenkin vanhemmat). Välillä myös ärsyttää se jatkuva kysely miten voin, vaikka ihmiset hyvää tarkoittaa. Lisäksi sairauden alkuvaiheessa asioita tehtiin paljon mun puolesta (hankittiin avustaja, sos.työntekijä ja kämppä sekä edunvalvoja kysymättä) ja tämä jäi vähän päälle, kunnes jaksoin aika tiukasti alkaa sanoa ei. Se on myös se asia, mikä mun on pitänyt opetella, olen tehnyt fyysisesti raskasta työtä ja pitänyt hevosia 14v saakka ja pitkiä työviikkoja hoitoalalla, yhtäkkiä pitkän sairaalajakson (6kk) jälkeen viimein kotiuduttuani putosin ihan tyhjän päälle, ei ollut mitään ohjelmaa, hevoset joutui muuttamaan mun kaverille, jonne 1.5h ajomatka sekä oman tilanteen että taloustilanteen takia (toisaalta olen ikuisesti kiitollinen, että tällainen mahdollisuus oli kun itsellä oli hepat siinä kohtaa jo 15v). Eli käytännössä kaikki, millä olin täyttänyt päiväni oli poissa ja piti keksiä mitä sillä ajalla teki. Paluu sairaalajaksolta kotiin oli aivan hirveä suoraan sanoen, piti opetella uudessa kodissa olemaan vieraassa ympäristössä, muutto rivarista kerrostaloon oli shokki koko nuoruuteni maalla asuneena ja lisäksi sairaalajaksoni aikana vanhempi oli päästänyt vahingossa kissan karkuun muutossa (josta olin monesti varoitellut että pitää olla häkin oven kunnolla kiinni, muuttoon mua ei päästetty mukaan vanhempien toimesta ja korona-ajan). Kissaa ei ole koskaan tullut takaisin ja lisäksi mulle vielä valehdeltiin sen karanneen uudessa asuinkaupungissa vaikka kuulin jälkeenpäin vanhemman tunnustaneen veljelle että se tapahtui vanhassa kodissa muuttotilanteessa kuten arvelinkin. Kaikista ikävintä tuossa on se, etten ole asiasta vieläkään 5v jälkeen päässyt irti ja talvet etenkin pelkään että jos on vielä elossa jossakin (tehtiin kyllä heti ilmoitukset ym kun asia selvisi ja kissasta olisi ollut näköhavaintoja vielä pari vuotta karkaamisen jälkeenkin). Lisäksi kaksi vanhempaa kissaa (18 ja 20) oli jouduttu lopettamaan sairaalajaksoni aikana. Iso shokki ei siis ainakaan auttanut tilannetta mitenkään uuteen arkeen palatessa. Eläimet tosi tärkeitä mulle enkä usko että olisin enää tässä jos niitä ei olisi ja tuota kaveria jonka luona hevoset on. Kaikki yhteydet multa jäi kavereihin, asiat hoitamatta 2 vuotta jolloin oli kaikista vaikeinta aikaa. Huh, tulipa pitkä juttu, toivottavasti joku jaksaa lukea :D
Miltä juuri sinusta tuntuu, jos olet ollut masentuntut?
- siltä ettei saa mitään aikaiseksi, on täys luuseri kun ei pysty ja jaksa samaa kuin muut lähipiirissä tai mihin olen ennen kyennyt. Itsellä ei ollut tota yleistä ongelmaa masennuksen kanssa mikä monella on että jää sänkyyn makaamaan, väsynyt olin kyllä mutta nukuin vaan yöt, nekin hyvin satunnaisia painajaisia lukuunottamatta lääkkeistä johtuen. Mikään ei tuota mielihyvää, kaikki on samantekevää, joskus tosissaan mietin että olisi vaan helpompaa kun ei olisi enää täällä. Kuitenkin niin paljon välitin lähipiiristä, etten mitään varsinaisesti tehnyt. Tai otin mä joskus osastolla yliannoksen lääkkeitä (olin jemmannut monen viikon lääkkeet kasaksi jotka otin kerralla) mutta sekin enemmän sellainen hätähuuto kun im yritys, ei mitään edes niistä tullut huimauksen lisäksi. Masentuneena ei jaksa pitää yhteyttä kehenkään ja harrastukset, liikunta ym jää jolloin tulee helposti painoa lisää paljon (itselleni 35kg kuuden vuoden aikana!) joka masentaa entisestään.
Miltä tuntuu ahdistushäiriö?
- siltä miltä kuulostaakin, kaikki ahdistaa jatkuvasti ja koko ajan, suhtautuminen uuteen ja muutoksiin aivan mahdotonta, ahdistun pelkästä ajatuksesta ja se näkyy käytännössä nopeana sykkeenä johon tarvinnut jo lääkkeet, huonovointisuutena eikä jaksa aloittaa mitään kun ajatukset tuossa asiassa. Härkäsestä tulee usein tehtyä härkänen, kaikki pienetkin asiat ärsyttää ja ahdistaa. Lisäksi fyysisesti ahdistus tuntuu rintakipuna joskus, hengästymisenä sykkeen takia sekä siltä ettei voi olla paikallaan yhtään.
Dissosiaatiohäiriö?
- tästä tuli tuossa pidemmässä tekstissä jo aika hyvä kuvaus :) Lisäksi esim. kauppareissut ja muu järjestelmällisyyttä vaativa asia on mahdottomia, vaikka mulla ois kauppalista mukana voi siitä jäädä asioita ostamatta, koska en huomaa niitä tai löydä kaupasta, jolloin turhaudun ja saatan lähteä pois niitä ostamatta vaan eli kauppareissut jää monesti "kesken" jos ei ole apua mukana.
Ocd?
- kaikki on tehtävä samalla tavalla, myöhästyt sovituista asioista ja tapaamisista, dl paukkuu koska asiat on saatava tehtyä rutiineina, ennen sitä ei voi kotoa poistua. Ärsyttävintä itselle on tässä se, että nyt vasta psykologille juttelun myötä (oon 35v) olen oppinut pääsemään vähän irti tuosta täydellisyyden tarpeesta. Asiat tulee tehtyä monta kertaa, myös kavereiden ja perheen jäljiltä vaikka he ois tehneet homman tosi hyvin. Lisäksi oon supertarkka rutiineista, vaadin paljon aikaa tottumiseen uuden suhteen ja jos rutiinit muutettava. Sairauden myötä oon oppinut antamaan itselle siimaa ja joskus voi tiskit odottaa yön yli tai pyykit hetken koneessa. En myöskään pysty juomaan tai syömään kenenkään kanssa samoilla välineillä, lautaselta tai pullosta. Toistelen usein samoja numeroita, kaavoja, tarkastelen tuhat kertaa asioita (nyt vielä enemmän kun muisti huono) ja nyt uutena oireena tullut sairauden myötä tuo lauseiden jankkaus ja toistelu. Nuorempana, yläasteikäisenä mulla oli myös tosi paljon pakkoliikkeitä, pään ja suun nykymistä ym osana ocd:tä jotka paheni sitä enemmän mitä enemmän niitä yritti peittää. Ne onneksi loppui miltei kokonaan lääkityksellä ja palanneet vasta tänä vuonna.
|