Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Luonnostaan hoikat, millaisia tottumuksenne

Lähettäjä: Malla 
Päivämäärä:   20.5.25 23:19:21

Kiinnostaa, millaisia syömis/juomis/aktiivisuustottumuksia on täällä henkilöillä jotka kokevat olevansa ns. luonnostaan hoikkia? Miten ajattelette että ne mahdollisesti eroavat tottumuksista joita on tutuillanne jotka eivät ole?

Luonnostaan hoikalla ajattelen itse sitä kaveria, joka meillä kaikilla varmaan on, joka vaikuttaa siltä että voi tehdä mitä vain ja pysyy aina normaalipainon alarajoilla. Mutta onko se oikeasti totuus?

Re: Luonnostaan hoikat, millaisia tottumuksenne

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.5.25 23:23:09

Geeneistähän se hiukan on kiinni.
Toki elämäntavatkin vaikuttavat.

Minä syön säännöllisesti neljän tunnin välein, ja liikun paljon.
Enkä ole ikinä pitänyt makeasta niin, että tietäisin mitä on makeanhimo tai sokerikoukku.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   21.5.25 00:06:40

Kun ei ole erityisen mieltynyt moskaan kuten pikaruokaan, sipseihin, sokerilimuihin ja vastaaviin eikä tarvitse koko ajan mässyttää jotakin "välipalaa" pitämättä edes tunnin taukoa, pysyy helposti hoikkana. Ottaen huomioon, että yhden viinerin kalorit kuluttaakseen tarvitsee käydä 2,5h rivakalla lenkillä, lienee helppo päätellä kumpi on helpompaa, jättää minuutin rasvamoska syömättä vai lenkkeillä 2,5h. Jokaisen omia valintoja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.25 00:12:02

Syön aika epäterveellisesti, mutta määrällisesti vähän. Aamulla voi mennä pelkkä kermaleivos kahvin kanssa ja seuraavan kerran vasta illalla jotain.

Tai oon koko päivän syömättä ja sit illalla pizzaa kunnolla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.5.25 00:46:44

Syön mitä tekee milloinkin mieli, (172cm/ 55 kg tai +/- 1-2kg, ikää 45+ ja kaksi alakouluikäistä lasta)
Mutta se annoskoko on pienehkö ja "herkkuja" kohtuudella. En erityisesti pidä makeasta. Tummasuklaa + punkku ovat paheeni, samoin kaikenlaiset juustot (esim valkohome, sinihome ja vahvat kypsät yhdessä viinirypäleiden ja t-lusikallisen makeaa hilloa sekä lasillisen hyvää (riesling) valkoviinin kanssa.
Arjessa lähellä kasvissyöjää; punaista lihaa tai kanaa en ole syönyt yli 30 vuoteen. Kalaa silloin tällöin ( max1-2 kertaa viikossa) muutoin lakto-ovo-vege ( "juustot ovat paheeni") Sekalaista kasvisruokaa, paljon pähkinöitä, tofua, linssejä ( nuudeleita 🙈) jne.. ruoanlaitossa aina rypsi tai oliiviöljy, niissä ei säästellä.

Lähettäjä: Liliana 
Päivämäärä:   21.5.25 03:48:28

Minä olen ihan aina ollut painoltani alipainon ja normaalipainon rajoilla. Voin syödä mitä haluan ja miten paljon haluan ilman mitään rajoituksia eikä minun tarvitse millään tavalla huolehtia painostani tai murehtia sen nousun vaaraa. En ole koskaan ollut dieetillä tai osaisi edes olla. Tykkään syömisestä, syön paljon ja usein, enkä häpeile sitä vaikka olen nainen. Minä tykkään syödä paljon hedelmiä ja kasviksia ja vihaan ruoanlaittoa. Siksi arkinen ruokavalioni koostuu lähinnä eri hedelmistä, erilaisista pannulla sekaisin ja jotain maustetta päälle periaatteella kypsennetyistä vihanneksista ja tofusta sekä proteiinivanukkaista (suklaa tai vanilja) ja kofeiinista. Olen rutiineita rakastavaa ihmistyyppiä, joten en kaipaa vaihtelua ruokiini, elän noilla oikein onnellisena vuodesta toiseen :D Maistuu todella hyvältä minun makuuni, täyttää vatsan, on helppoa ja nopeaa - eli toimii, miksipä sitä vaihtamaan toimivaa kaavaa.
En oikeasti omaa kiinnostusta tai taitoja laittaa mitään ruokia tai vaikka leipoa, minulta ei edes löydy kaapista mitään jauhoja, hiutaleita, öljyjä, pastaa, sokeria, kananmunia tms monien mielestä perustarpeita. Mutta syön kyllä mielelläni hyvää ruokaa, herkkuja yms tilanteissa missä niitä on tarjolla, esim vaikka yksi ystäväni tykkää järjestellä meidän ystäväporukalle illallisia, joskus käydään kavereiden kanssa kahvilla, äitini aina kutsui luokseen syömään jne. En ole nirso, vain liha on sellainen asia mitä en syö lainkaan enkä voi sietää esim voita leivällä tai sitä jos ruoassa lilluu näkyvästi öljyä, muuten aika lailla kaikki maistuu.

Lähettäjä: Eppu 
Päivämäärä:   21.5.25 03:54:59

Syön pääasiassa aamiaisen ja myöhään kunnon illallisen. Päivisin tasaisen virtana jotain pientä, keiton, hedelmiä. En voisi kuvitellakaan lähteväni kesken päivän pitsalle tai syövän muuta raskasta.

Leipää en syö ollenkaan. Mielestäni se on täysin turhaa kaikkine ällöttävine leikkeleineen. Lukeeko ihmiset oikeasti niiden tuoteselosteita..
Jos syö myöhemmin illalla, on ihana mennä kunnolla kylläisenä nukkumaan eikä tarvitse tehdä mitään erillistä "iltapalaa".

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.25 04:52:16

Mä olin nuorempana luonnostaan hoikka. Mulla ei koskaan ollut nälkä aamulla eikä päivällä, join vain vettä. Iltapäivälläkään en yleensä syönyt kun ei vaan ollut nälkä.

Sitten kuuden maissa nälkä heräsi, joku lämmin ruoka, siitä pari tuntia niin välipalaa ja jotain karkkia, sitten iltapalaksi ihan mitä mieleen tuli ja mitä teki mieli. Paljon söin leipää, jugurttia ja joka päivä karkkia ja suklaata.

Olin ainakin 20 vuotta normaalipainon alarajalla tuolla ruokavaliolla. Vuorokaudesta söin ehkä 5-6 tunnin aikajänteellä eli tietämättäni pätkäpaastosin ja ehkä se boostasi aineenvaihduntaa.

Lähettäjä: Pala 
Päivämäärä:   21.5.25 05:30:53

Sairastuin jo pikkulapsena 1-tyypin diabetekseen, jonka hyvä hoito edellyttää säännöllistä ruokarytmiä ja suht terveellistä ruokavaliota. Kyllä minä syön välillä roskaruokaa tai makeita herkkuja ja välillä liikaakin, mutta annokseni ovat aika pieniä. Syön sen verran että mahassa tuntuu sopivan täydeltä ja välttelen ähkyjä.

Lähettäjä: Hopp 
Päivämäärä:   21.5.25 05:39:36

Syön aamupalan, kaksi lämmintä ruokaa ja iltapalan, jos on kahvit niin välipalaksi kahvileipä. Lämpimät ruoat melko pieniä annoksia, esim. pari normaalikokoista perunaa ja kastike, vähäsen salaattia. Aamupalaksi puuro, iltapalaksi kaksi leipää. Viikonloput meinaa mennä melko herkutteluiksi.. Teen perjantaina esim pellillisen täyttävää pizzaa ja syön sitä vielä lauantaina, sit illalla iltapalan jälkeen esim. sipsiä ja jäätelöä.

176cm ja paino vaihtelee 63-58kg tietämillä. 63kg oli kun jaksoin nostella painoja, nyt se jäänyt kun heppa vie vapaa-ajan.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   21.5.25 05:55:44

Syön mitä haluan, myös epäterveellisiä herkkuja, silloin kun haluan, mutta määrät ei yleensä ole isoja. Ruokailutavat epäsäännölliset periaatteella syön kun on nälkä. En halua litraa jäätelöä vaan pikkukulhollisen, en sipsipussia vaan pari kourallista, jne. Lenkkeilen koiran kanssa mäkisessä maastossa pari tuntia päivässä. Että en sitten tiedä olenko hoikka "luonnostaan" vai esimerkiksi siksi, että liikun paljon enkä syö määrättömästi. Ikää noin 50 eikä liikakiloja joten hyvin on toiminut kuitenkin.

Lähettäjä: N63 
Päivämäärä:   21.5.25 05:59:03

Olen ”luonnostaan” hoikka toisten mielestä. ”Sinulle on sama, mitä sinä syöt. Hyvähän sinun on.” No, olen vegaani. Syön paljon palkokasveja, marjoja, ruisleipää. Liikun paljon, sali ainakin 5 krt/vko, kävely-, hiihto-, pyörälenkki joka päivä. Uin. Ja todella paljon hyötyliikuntaa mm hevosten, talon ja metsien takia. Mutta ilman pätkäpaastoa lihoisin. Näillä elintavoilla 168/55 jotakuinkin koko aikuisikä. Ja tässä pysyn.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.5.25 06:35:41

Liikun paljon ja syön kolme kertaa päivässä. Paljon kasviksia, mutta mukaan mahtuu myös epäterveellistä ja herkkuja. Nuorena olin alipainoinen, aikuisiän normaalipainoinen, hoikka mutten laiha.

Lähettäjä: 60 v. täti 
Päivämäärä:   21.5.25 07:00:15

Aina alipainon rajoilla. Viisikymppisenä alkoi paino nousta normaalille tasolle. Aamuisin en syö, ei ole nälkä. Lounas töissä ja illalla pari ruisleivän viipaletta. Makeanhimoa ei ole, eikä pullat tai kakut maistu. Liikun ja ratsastan 3- 4krt vko.

Kyllä se paino on pääsääntöisesti siitä kiinni mitä suuhun laittaa. Ilmasta ne läskit ei synny. Monet ei rekisteröi syömisiään.

Itsellä oli aikoinaan työkaveri joka paini ylipainon kanssa. Ei kuulemma syönyt herkkuja ym. No totuus paljastui reilun viikon yhteisellä matkalla. Ennen kun ehdittiin aamiaiselle oli yksi fazerin sininen uponnut kitusiin. Aina kun meni pöydän ohi, sujahti kitusiin yksi rivi. Osti joka päivä uuden levyn. Heräsi asiaan kun kerroin miten toimii aamulla - ei ollut ajatellut koko asiaa :O

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.5.25 07:02:15

"t-lusikallisen"

:D :D :D

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   21.5.25 07:07:49

En tiedä miten tottumukseni poikkeavat ei hoikkien tuttujeni tottumuksista sillä en oikeastaan koskaan näe heidän varsinaista arkeaan ja miten syövät ja liikkuvat kotona/vapaa-ajalla.

Mutta töissä jos vertaa, niin poljen toimistopyörää siinä missä muut ei ja käytän rappusia siinä missään muut kulkevat hissillä. Siinäpä ne erot, jota olen huomannut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.