Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Luonnostaan hoikat, millaisia tottumuksenne

Lähettäjä: Malla 
Päivämäärä:   20.5.25 23:19:21

Kiinnostaa, millaisia syömis/juomis/aktiivisuustottumuksia on täällä henkilöillä jotka kokevat olevansa ns. luonnostaan hoikkia? Miten ajattelette että ne mahdollisesti eroavat tottumuksista joita on tutuillanne jotka eivät ole?

Luonnostaan hoikalla ajattelen itse sitä kaveria, joka meillä kaikilla varmaan on, joka vaikuttaa siltä että voi tehdä mitä vain ja pysyy aina normaalipainon alarajoilla. Mutta onko se oikeasti totuus?

Re: Luonnostaan hoikat, millaisia tottumuksenne

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.5.25 23:23:09

Geeneistähän se hiukan on kiinni.
Toki elämäntavatkin vaikuttavat.

Minä syön säännöllisesti neljän tunnin välein, ja liikun paljon.
Enkä ole ikinä pitänyt makeasta niin, että tietäisin mitä on makeanhimo tai sokerikoukku.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   21.5.25 00:06:40

Kun ei ole erityisen mieltynyt moskaan kuten pikaruokaan, sipseihin, sokerilimuihin ja vastaaviin eikä tarvitse koko ajan mässyttää jotakin "välipalaa" pitämättä edes tunnin taukoa, pysyy helposti hoikkana. Ottaen huomioon, että yhden viinerin kalorit kuluttaakseen tarvitsee käydä 2,5h rivakalla lenkillä, lienee helppo päätellä kumpi on helpompaa, jättää minuutin rasvamoska syömättä vai lenkkeillä 2,5h. Jokaisen omia valintoja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.25 00:12:02

Syön aika epäterveellisesti, mutta määrällisesti vähän. Aamulla voi mennä pelkkä kermaleivos kahvin kanssa ja seuraavan kerran vasta illalla jotain.

Tai oon koko päivän syömättä ja sit illalla pizzaa kunnolla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.5.25 00:46:44

Syön mitä tekee milloinkin mieli, (172cm/ 55 kg tai +/- 1-2kg, ikää 45+ ja kaksi alakouluikäistä lasta)
Mutta se annoskoko on pienehkö ja "herkkuja" kohtuudella. En erityisesti pidä makeasta. Tummasuklaa + punkku ovat paheeni, samoin kaikenlaiset juustot (esim valkohome, sinihome ja vahvat kypsät yhdessä viinirypäleiden ja t-lusikallisen makeaa hilloa sekä lasillisen hyvää (riesling) valkoviinin kanssa.
Arjessa lähellä kasvissyöjää; punaista lihaa tai kanaa en ole syönyt yli 30 vuoteen. Kalaa silloin tällöin ( max1-2 kertaa viikossa) muutoin lakto-ovo-vege ( "juustot ovat paheeni") Sekalaista kasvisruokaa, paljon pähkinöitä, tofua, linssejä ( nuudeleita 🙈) jne.. ruoanlaitossa aina rypsi tai oliiviöljy, niissä ei säästellä.

Lähettäjä: Liliana 
Päivämäärä:   21.5.25 03:48:28

Minä olen ihan aina ollut painoltani alipainon ja normaalipainon rajoilla. Voin syödä mitä haluan ja miten paljon haluan ilman mitään rajoituksia eikä minun tarvitse millään tavalla huolehtia painostani tai murehtia sen nousun vaaraa. En ole koskaan ollut dieetillä tai osaisi edes olla. Tykkään syömisestä, syön paljon ja usein, enkä häpeile sitä vaikka olen nainen. Minä tykkään syödä paljon hedelmiä ja kasviksia ja vihaan ruoanlaittoa. Siksi arkinen ruokavalioni koostuu lähinnä eri hedelmistä, erilaisista pannulla sekaisin ja jotain maustetta päälle periaatteella kypsennetyistä vihanneksista ja tofusta sekä proteiinivanukkaista (suklaa tai vanilja) ja kofeiinista. Olen rutiineita rakastavaa ihmistyyppiä, joten en kaipaa vaihtelua ruokiini, elän noilla oikein onnellisena vuodesta toiseen :D Maistuu todella hyvältä minun makuuni, täyttää vatsan, on helppoa ja nopeaa - eli toimii, miksipä sitä vaihtamaan toimivaa kaavaa.
En oikeasti omaa kiinnostusta tai taitoja laittaa mitään ruokia tai vaikka leipoa, minulta ei edes löydy kaapista mitään jauhoja, hiutaleita, öljyjä, pastaa, sokeria, kananmunia tms monien mielestä perustarpeita. Mutta syön kyllä mielelläni hyvää ruokaa, herkkuja yms tilanteissa missä niitä on tarjolla, esim vaikka yksi ystäväni tykkää järjestellä meidän ystäväporukalle illallisia, joskus käydään kavereiden kanssa kahvilla, äitini aina kutsui luokseen syömään jne. En ole nirso, vain liha on sellainen asia mitä en syö lainkaan enkä voi sietää esim voita leivällä tai sitä jos ruoassa lilluu näkyvästi öljyä, muuten aika lailla kaikki maistuu.

Lähettäjä: Eppu 
Päivämäärä:   21.5.25 03:54:59

Syön pääasiassa aamiaisen ja myöhään kunnon illallisen. Päivisin tasaisen virtana jotain pientä, keiton, hedelmiä. En voisi kuvitellakaan lähteväni kesken päivän pitsalle tai syövän muuta raskasta.

Leipää en syö ollenkaan. Mielestäni se on täysin turhaa kaikkine ällöttävine leikkeleineen. Lukeeko ihmiset oikeasti niiden tuoteselosteita..
Jos syö myöhemmin illalla, on ihana mennä kunnolla kylläisenä nukkumaan eikä tarvitse tehdä mitään erillistä "iltapalaa".

Päivämäärä:   21.5.25 04:52:16

Mä olin nuorempana luonnostaan hoikka. Mulla ei koskaan ollut nälkä aamulla eikä päivällä, join vain vettä. Iltapäivälläkään en yleensä syönyt kun ei vaan ollut nälkä.

Sitten kuuden maissa nälkä heräsi, joku lämmin ruoka, siitä pari tuntia niin välipalaa ja jotain karkkia, sitten iltapalaksi ihan mitä mieleen tuli ja mitä teki mieli. Paljon söin leipää, jugurttia ja joka päivä karkkia ja suklaata.

Olin ainakin 20 vuotta normaalipainon alarajalla tuolla ruokavaliolla. Vuorokaudesta söin ehkä 5-6 tunnin aikajänteellä eli tietämättäni pätkäpaastosin ja ehkä se boostasi aineenvaihduntaa.

Lähettäjä: Pala 
Päivämäärä:   21.5.25 05:30:53

Sairastuin jo pikkulapsena 1-tyypin diabetekseen, jonka hyvä hoito edellyttää säännöllistä ruokarytmiä ja suht terveellistä ruokavaliota. Kyllä minä syön välillä roskaruokaa tai makeita herkkuja ja välillä liikaakin, mutta annokseni ovat aika pieniä. Syön sen verran että mahassa tuntuu sopivan täydeltä ja välttelen ähkyjä.

Lähettäjä: Hopp 
Päivämäärä:   21.5.25 05:39:36

Syön aamupalan, kaksi lämmintä ruokaa ja iltapalan, jos on kahvit niin välipalaksi kahvileipä. Lämpimät ruoat melko pieniä annoksia, esim. pari normaalikokoista perunaa ja kastike, vähäsen salaattia. Aamupalaksi puuro, iltapalaksi kaksi leipää. Viikonloput meinaa mennä melko herkutteluiksi.. Teen perjantaina esim pellillisen täyttävää pizzaa ja syön sitä vielä lauantaina, sit illalla iltapalan jälkeen esim. sipsiä ja jäätelöä.

176cm ja paino vaihtelee 63-58kg tietämillä. 63kg oli kun jaksoin nostella painoja, nyt se jäänyt kun heppa vie vapaa-ajan.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   21.5.25 05:55:44

Syön mitä haluan, myös epäterveellisiä herkkuja, silloin kun haluan, mutta määrät ei yleensä ole isoja. Ruokailutavat epäsäännölliset periaatteella syön kun on nälkä. En halua litraa jäätelöä vaan pikkukulhollisen, en sipsipussia vaan pari kourallista, jne. Lenkkeilen koiran kanssa mäkisessä maastossa pari tuntia päivässä. Että en sitten tiedä olenko hoikka "luonnostaan" vai esimerkiksi siksi, että liikun paljon enkä syö määrättömästi. Ikää noin 50 eikä liikakiloja joten hyvin on toiminut kuitenkin.

Lähettäjä: N63 
Päivämäärä:   21.5.25 05:59:03

Olen ”luonnostaan” hoikka toisten mielestä. ”Sinulle on sama, mitä sinä syöt. Hyvähän sinun on.” No, olen vegaani. Syön paljon palkokasveja, marjoja, ruisleipää. Liikun paljon, sali ainakin 5 krt/vko, kävely-, hiihto-, pyörälenkki joka päivä. Uin. Ja todella paljon hyötyliikuntaa mm hevosten, talon ja metsien takia. Mutta ilman pätkäpaastoa lihoisin. Näillä elintavoilla 168/55 jotakuinkin koko aikuisikä. Ja tässä pysyn.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.5.25 06:35:41

Liikun paljon ja syön kolme kertaa päivässä. Paljon kasviksia, mutta mukaan mahtuu myös epäterveellistä ja herkkuja. Nuorena olin alipainoinen, aikuisiän normaalipainoinen, hoikka mutten laiha.

Lähettäjä: 60 v. täti 
Päivämäärä:   21.5.25 07:00:15

Aina alipainon rajoilla. Viisikymppisenä alkoi paino nousta normaalille tasolle. Aamuisin en syö, ei ole nälkä. Lounas töissä ja illalla pari ruisleivän viipaletta. Makeanhimoa ei ole, eikä pullat tai kakut maistu. Liikun ja ratsastan 3- 4krt vko.

Kyllä se paino on pääsääntöisesti siitä kiinni mitä suuhun laittaa. Ilmasta ne läskit ei synny. Monet ei rekisteröi syömisiään.

Itsellä oli aikoinaan työkaveri joka paini ylipainon kanssa. Ei kuulemma syönyt herkkuja ym. No totuus paljastui reilun viikon yhteisellä matkalla. Ennen kun ehdittiin aamiaiselle oli yksi fazerin sininen uponnut kitusiin. Aina kun meni pöydän ohi, sujahti kitusiin yksi rivi. Osti joka päivä uuden levyn. Heräsi asiaan kun kerroin miten toimii aamulla - ei ollut ajatellut koko asiaa :O

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.5.25 07:02:15

"t-lusikallisen"

:D :D :D

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   21.5.25 07:07:49

En tiedä miten tottumukseni poikkeavat ei hoikkien tuttujeni tottumuksista sillä en oikeastaan koskaan näe heidän varsinaista arkeaan ja miten syövät ja liikkuvat kotona/vapaa-ajalla.

Mutta töissä jos vertaa, niin poljen toimistopyörää siinä missä muut ei ja käytän rappusia siinä missään muut kulkevat hissillä. Siinäpä ne erot, jota olen huomannut.

Lähettäjä: wii 
Päivämäärä:   21.5.25 07:16:15

Luulin että olen "luonnostani hoikka", sellainen joka saa syödä mitä haluaa, olin sellainen koko aikuisikäni. En syönyt säännöllisesti enkä terveellisesti, söin kotiruokaa oikealla voilla ja kermalla, paljon voileipiä, karkkia ja pullaa päivittäin. Paino pysyi kurissa kun tein seisomatyötä, töissä askeleita tuli 10k, lisäksi meillä oli kotona hevosia ja tein käytännössä kaikki tallihommat käsipelillä.

Sitten laitettiin hevoset pois ja aloin tehdä esimiestyötä, eli liikkuminen väheni radikaalisti. Parissa vuodessa on tullut viitisen kiloa, ja vaikka olen edelleen normipainon alarajalla niin työterveydessä tuli herätys nyt keväällä tämän painonnousun myötä, pitää joko alkaa liikkua tai syödä vähemmän kaloreita jotta paino pysyy kurissa näin keski-iässä ;)

Lähettäjä: wii 
Päivämäärä:   21.5.25 07:20:02

Ja siis olen tullut siihen tulokseen että luonnostaan hoikat ovat niitä, jotka liikkuvat reippaasti ja säännöllisesti arjessa. Hikitreeni salilla pari kertaa viikossa ei laihduta, mutta sellainen jatkuva toimeliaisuus ei yhdisty lähipiirissäni niihin, kenellä on reilummin ylipainoa.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   21.5.25 07:32:01

Olisiko aika päivittää puheitaan hieman neutraalimmaksi. Ei puhuttaisi enää moskan mättämisestä kitusiin muuten kuin omalla kohdalla. Asioille on omat, neutraalit nimetkin. Pysyisi puhe asiallisena. Kiitos!

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   21.5.25 07:37:17

Komppaan edellistä, nyt on ollut tosi paljon ketjuja joissa (mahdollisesti sama tyyppi) puhutaan perseistä ja paisumisesta ja moskan mussuttamisesta ja mättämisestä. Ymmärrän huonon olon ja sen tarpeen purkamisen mutta ketjuista tulee kauhean raskaita lukea kun käytetään rumaa kieltä.

Päivämäärä:   21.5.25 07:46:40

Syön yleensä kaksi ateriaa, lounaan ja päivällisen. En aamupaloja, iltapaloja tai välipaloja. Ei vaan ole nälkä tai tee mieli. Ruoka on kasvisruokaa, lounaalla sitä mitä töissä on tarjolla ja kotona yleensä keittoruoka. Päivän aikana juon noin neljä kuppia kahvia mustana. Makeita herkkuja ei tee mieli, joten niitä en syö. Sipsejä syön juhannuksena ja vappuna. Muita suolaisia herkkuja juhlissa. Hampurilaista tai pitsaa syön lomalla reissussa ollessa. Työ on pääasiassa istumatyötä enkä liiku muutenkaan muuta kuin kotityöt.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   21.5.25 07:56:48

En ole luonnostaan hoikka. Äitini on hoikka ja ei syö juuri mitään. Jos syö niin aika rasvaisia juttuja ja herkkuja. Samoin olin ennen työpaikassa, jossa oli hoikkia nuoria naisia. Ruokalassa ne otti puolikkaan perunan ja kaksi lihapullaa. Itselle normaali annos on 2-3 perunaa ja joku 6 lihapullaa. Toinen hoikka ystäväni on kasvissyöjä, joka ei syö ollenkaan rasvaa eikä suolaa. Syö kyllä karkkia. Liikkuu pakonomaisesti. Kaveripiirissä on myös yks, joka on ollut aina hoikka. Syö vaikka karkkeja vain muutaman ja samoin ruokaa saattaa syödä määrällisesti paljon, mutta terveellisesti. Ja kävelee todella paljon.

Päivämäärä:   21.5.25 07:56:58

Mässyttää rasvamoskaa
Fazerin sininen uponnut kitusiin
Sujahti kitusiin yksi rivi (luojan kiitos 60 v. täti valisti tätä moukkaa)

Lähettäjä: Minun tottumukset 
Päivämäärä:   21.5.25 08:08:58

Aktiivinen ihminen/ vanhemmat opettaneet liikkumaan ja myöhemmin itse tajunnut että lenkkeily on elämäntapa.
Ei pelkää fyysistä rasitusta vaan tekee.
Saanut kasvatuksen pula-ajan kokeneilta vanhemmilta. Kaikki jaettu osiin. Teininä mennyt överiksi mutta karkki ei näkynyt painossa koska kouluruoka pahaa. Kotona kunnon ruokaa.
Lapsuuskodin opetukset kantaneet koko elämän.
Sokeria vältetään, eläinrasvaa ja puhdasta ravinteikasta kotona tehtyä ruokaa.
Näin selvinnyt raiskauksista ja kilppariongelmistakin välillä tsempaten itseään vähähiilarisella ruokavaliolla.
Koko suku luonnostaan hoikkia ja pitkäikäisiä äidin puolelta.

Lähettäjä: amen 
Päivämäärä:   21.5.25 08:09:35

Lähettäjä: ---
Päivämäärä: 21.5.25 07:37:17

Komppaan edellistä, nyt on ollut tosi paljon ketjuja joissa (mahdollisesti sama tyyppi) puhutaan perseistä ja paisumisesta ja moskan mussuttamisesta ja mättämisestä. Ymmärrän huonon olon ja sen tarpeen purkamisen mutta ketjuista tulee kauhean raskaita lukea kun käytetään rumaa kieltä.

Tämä

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   21.5.25 08:11:29

Siskoni oli tällainen luonnostaan hoikka, melkein alipainon rajoilla. Ruoka ei oikein tarttunut, vaikka söi melko samalla lailla kuin minäkin, joka on aina ollut siinä lievän ylipainon tuntumassa. Itselläni noin 10v sitten tutkittiin kilpirauhasta ja olen viitearvojen alarajoilla ja arvot ovat siellä pysyneet. Lääkärin mukaan hyvin todennäköinen syy sille, että olen aina ollut normaalipainon yläpäässä.
Siskollani tutkittiin hormonitasoja ja huomattiin kilpirauhasen liikatoiminta viime vuonna. Nyt asiaa on alettu hoitaa ja kappas se aina hoikkana pysynyt siskoni on lihonut noin 10kg vuoden aikana. Nyt on siis normaalipainoinen, ei alipainon rajoilla. Syitä hoikkuuteen voi olla monia, toki elintavat on se suurin tekijä aina.

Lähettäjä: Minun tottumukset 
Päivämäärä:   21.5.25 08:11:38

* apua , ei raiskauksista vaan raskauksista!*

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.5.25 08:22:28

Itse olen aina ollut alipainoinen tai normaalipainon alarajoilla ilman että olen halunnut olla. Syön kaksi kertaa päivässä lämpimän ruuan, ja sen lisäksi välipalan ja iltapalan, aamupalaa en oikein ikinä ole oppinut syömään. Tykkään paljon kasviksista ja hedelmistä, joita syön reilusti, niiden lisäksi sitten kanaa ja jauhelihaa. En ole laskenut, mutta todennäköisesti syön päivän aikana noin 1900-2000 kcal edestä ruokaa. Toisinaan saatan vedellä pussillisen karkkia ja perään pussillisen sipsiä, mutta joka päivä tai edes viikko en herkuttele.

Olen sellainen vaihtelevan aktiivinen, askeleita päivän aikana tulee sellainen 10 000-15 000, käyn salilla kerran pari viikossa, lenkillä ehkä kerran viikossa jos siltä tuntuu, ratsastamassa käyn 2-3 kertaa viikossa, rakastan myös löhötä sohvalla, mutta huomaan että kun olen rauhoittunut paikalleni niin silti helposti vispaan jaloilla / käsillä tms. joka tietenkin myös kuluttaa pitkällä aika välillä kaloreita.

Lähettäjä: effie 
Päivämäärä:   21.5.25 08:36:05

No, mä syön ihan mitä tekee mieli. Jos herkkuja on kaapissa- ne häviää hyvin nopeasti. Haluaisin syödä tosi terveellisesti mutta ei se ole niin hyvää kuin hampparit, pizza ja muu roskaruoka.
En oo mikään sohvalla loikoilija mutta en kyllä mitenkään erityisen aktiivinenkaan ellei ole jotain tiettyä tekemistä mikä vaatii hääräämistä. En käy salilla, enkä lenkkeile, koirat toki kävelytän joka päivä ja käyn ratsastamassa 2-3 kertaa viikossa.

169/57 /nuorempana lukema oli yleensä siinä 54-55 kilossa et on tässä pari kiloa tullut lisää vuosien mittaan :D

Päivämäärä:   21.5.25 08:44:35

Oon vasta 26v, joten seuraavaksi varmaan tulee niitä ”ootappa ku oot xx ikäinen!” -kommentteja. Pituutta 170cm, paino huitelee siinä alle kuudessa kympissä, 56-57kg. Näin ollut jo pitkään.

Syön mitä haluan, silloin kun haluan. Syön aika epäterveellisesti ja herkut kuuluvat säännöllisesti arkeeni.

Arkisin päivä sujuu hyvin; aamupala töissä, lounas töissä ja toisinaan välipala töissä. Aamulla jugurtti + mysli, lounas useimmiten itsetehtyä (toisinaan eineksiä) ja välipalaksi leipä. Muutamia kertoja viikossa energiajuoma. Tekemäni ruuat on aika pastapainotteisia. Kasviksia vähänlaisesti, käytän oikeastaan kurkkua, porkkanaa ja tomaattia säännöllisesti. Hedelmiä todella harvoin, banaani/omena/mandariini.

Päivälliseksi saatan syödä sipsiä, joka sitten kattaakin illan energian tarpeen. Toki en vedä sipsipussia yhdeltä istumalta, suurin piirtein 1/3 kerrallaan tuollaisesta taffelin big time-pussista. Jos kaapista löytyy, niin muutama pala suklaata pitkin iltaa. Välillä kyllä syön ihan oikean ruuan iltaisin, ei mulla ihan 24/7 ole herkkuja kaapissa.

Viikonloppuisin yleensä haetaan jotain pikaruokaa, rakastan hampurilaisia ja ranskalaisia. Harvaa hamppariateriaa jaksan syödä kokonaan, Hesen kerrosaterian syömiseksi pitää olla jo kova nälkä. Pizzasta syön neljästi. Viikonloppuisin myös herkästi skippaan aterioita, aamupalaleipä tulee vasta lounaan tienoilla (vaikka herään aamulla 7 aikoihin) ja iltapäivästä vasta sitten ruoka, jolla pärjääkin seuraavaan päivään.

Kilppariarvot katsottu pari vuotta sitten, ei ongelmia niissä. Käyn koiran kanssa päivittäin kävelyillä, n. 1.5h/päivä. Edetään reippaasti. Nyt olen aloitellut juoksemista rinnalle. Kerran viikkoon käyn ratsastamassa.

Päivämäärä:   21.5.25 08:51:04

Hyvin pysyin hoikkana alle nelikymppisenä sen enempää ruokavaliota miettimättä. Kunnes painoa alkoi kertyä, kun 40 tuli täyteen ja arjen rakenne muuttui. Aloin kiinnittämään huomiota ruokavaliooni ensimmäisen kerran elämässäni ja voi herranjumala, miten retuperällä se oli! En olisi tätä ikinä tajunnut jos en olisi alkanut tosiaan listaamaan kaikkea syömääni. Kauheasti ylimääräisiä kaloreita sitä tulikin vedettyä. Nyt on-10kg tuosta tippunut tämän jälkeen, kun olen alkanut vähän katsoa mitä syön. Aiemmin ei tarvinnut, kun arjessa tuli liikuttua niin järkyttäviä määriä huomaamatta. Sillon sai syödäkin mitä sattuu. Varmasti hormonitoiminnan muutoksetkin vaikuttaa, mutta eniten se, mitä suuhunsa laittaa.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   21.5.25 08:51:45

Syön mitä sattuu tekemään mieli, nuorempana söin isoja annoksia nykyään syön kerran päivässä tukevamman ruuan. Liikun paljon dn ole silti mikään kuntoilija. Varmaan geeneistä kiinni ja aineenvaihdunnasta etten liho vaan paremminkin laihdun helposti etenkin nuorempana jos syöminen on jäänyt heiklmmalle.

Lähettäjä: #¤% 
Päivämäärä:   21.5.25 09:16:28

Onko kaikki luonnostaan hoikat ns. läpip*skoja? Anteeksi brutaali nimitys, en keksinyt parempaa.

Lähettäjä: Mummeli 
Päivämäärä:   21.5.25 09:26:12

Aina ollut pätkäpaasto, silloin jo kun en edes tiennyt mistään pätkäpaastosta. Syön mitä huvittaa.

Päivämäärä:   21.5.25 09:32:35

En syö isoja määriä mitään herkkuj, ei vaan maistu. Jos olen täynnä, niin en halua syödä mitään. Teen kaikkea muuta mielummin kuin syön. En saa mitään super kiksejä mistään ruuasta..
Silloin lihon, jos on todelllla tylsää eikä mitään tekemistä, niin tapan aikaani syömällä, mutta sekin on vain väliaikaista, koska harvemmin on tylsää pitkiä aikoja

Lähettäjä: Glow 
Päivämäärä:   21.5.25 10:01:32

Lähettäjä: #¤%
Päivämäärä: 21.5.25 09:16:28

Onko kaikki luonnostaan hoikat ns. läpip*skoja? Anteeksi brutaali nimitys, en keksinyt parempaa.

Ei tietenkään ole. Ihan myös luonnostaan erilaiset ruokailumieltymykset , ruokailutavat ja perusruokavalio vaikuttaa paljon. Kuten ylläkin olevista viesteistä tai muista topikeista huomaa, niin toisen normaali hänelle mieluinen ruokavalio on luonnostaan vähäkalorisempi kuin toisen. Toinen vaikkapa nauttii hedelmistä ja kasviksista ja ne on ruokavalion perusta, toiselle ne voi olla vain pakollinen paha. Jollain on kova himo sokeriin ja rasvaan, joku ei niistä välitä lainkaan.
Esim itse en siedä rasvaisia ruokia, lihaa tai vaikka leipää enkä tykkää ns herkuista. Ei vaan uppoa, Mutta rakastan ruokaa, syön kyllä paljon ja isoja annoksia vihannneksia ja hedelmiä eri muodoissa, herkuttelen taateleilla ja kalorittomilla energiajuomilla. Eli satun vaan rakastamaan ruokia jotka eivät lihota minua, vaikka söisin kuinka paljon. Esim oma siskoni taas syö paljon rasvaa, viljoja, lihaa, rasvaa jne ja hän taas on hieman ylipainoinen vaikka syö määrällisesti huimattavasti vähemmän ja harvemmin kuin minä.

Päivämäärä:   21.5.25 10:14:35

Kroppani on jostain syystä ainakin nyt 30-vuotiaana vielä sellainen, että lähden helpommin laihtumaan kun lihomaan. Rakastan raikkaita raaka-aineita, enkä lisää esimerkiksi kermaa kovin moneen ruokaan. Syön aina vatsani täyteen enkä laske kaloreita. En edes yritä rajoittaa omaa herkutteluani, sillä tiedän ettei se mene yli, minulle ei ole mikään ongelma ottaa yhtä konvehteja kahvin kanssa ja laittaa sitten rasiaa hyllylle. En pidä ähkyn tai ällötyksen tunteesta, ja samasta syystä otan juomani usein holittomana. Syön mielummin monta kertaa riittävästi (4-5 kertaa päivässä) kun kerralla liikaa. Mulla tulee myös helposti heikotus, jos jätän vaikka aamiaisen väliin. Suoli toimii joka aamu samoihin aikoihin. Olen hyötyliikkuja ja kävelen päivittäin tosi paljon, jos aloittaisin voimatreenin niin pitäis ruveta kattomaan että syön tarpeeksi.

Päivämäärä:   21.5.25 10:16:00

Mun tuntemat hoikat syö ainakin tosi paljon vähemmän mitä itse. Huomaa hyvin lomareissuilla, että eihän ne syö lähes mitään.

T. Lihava

Lähettäjä: Simple 
Päivämäärä:   21.5.25 10:17:28

Syön usein, mutta eläinrasvoja ja sokeria vältellen. Liikun päivittäin tunnin kävelyä ja salilla pari kertaa viikossa.

Lähettäjä: Ploloo 
Päivämäärä:   21.5.25 10:18:46

Olen tuo ylempi 30-vuotias Piste. Itsekin lisäisin sen, että ruoka on minulle enemmän polttoaine kun nautinnon lähde. Pystyn myös syömään samoja ruokia vaikka kuinka pitkään kyllästymättä, enkä kuitenkaan ole nirso. Oma paheeni on myös pikanuudelit iltapalana , kertoo ehkä siitä että käyttää aikaansa mielummin muuhun kun keittiössä hääräämiseen.

Lähettäjä: macadamia 
Päivämäärä:   21.5.25 10:20:34

Minä en ole koskaan joutunut edes miettimään, että pitäisi jotenkin rajoittaa, laskea tai miettiä syömisiä tai vältellä vaikka herkuttelua saati pelätä että se lähtisi käsistä. Sellainen suhtautuminen ruokaan on minulle aivan vieras ja kuulostaa surulliselta. Pidän ruoasta, nautin hyvistä mauista, syön noin viisi kertaa päivässä koska se saa minut pysymään energisenä ja kylläisenä, ja jos on nälkä niin syön lisää. Ikää aika paljon ja koko aikuiselämäni olen ollut tässä hitusen vajaan 50 kg painossa

Lähettäjä: Råtta 
Päivämäärä:   21.5.25 10:26:02

Aiemmin liikuin ihan tosi paljon, joten sain syödäkin reilummin. Tosin olen aina syönyt perusterveellisesti vaikka herkkujakin on mennyt. Nykyisin kulutus on vähäisempää, joten joudun kyllä katsomaan mitä ja miten syön. Moni olettaa että hoikkuus pysyy itsestään, ja kuulen usein "hyvähän sun on kun voit syödä mitä haluat"- kommentteja. En voi, mutta osaan tasapainotella hyvin. Satunnainen reilumpi syöminen buffassa silloin tällöin ei vaikuta, jos arjen ruokailut on kohtuullisesti hanskassa. Yritän ottaa painon kiinni aina siinä vaiheessa kun kiloja on tullut vasta muutama, se on helpompaa kuin suuremman määrän pudottaminen. Nyt esimerkiksi olen jonkin aikaa täysin herkkulakossa, koska huomasin että viime kesäiset mekot tuntuvat turhan kireiltä keskivartalon kohdalta.

Päivämäärä:   21.5.25 10:27:37

Syön kun on nälkä enkä pyri mihinkään 4h välein ruokailuun. Syön yleensä yhden lämpimän aterian päivässä ja aamupalan. Sitten iltaisin syön jotain pientä kuten leipää, terveellisiet smoothiet, jogurtit marjoilla, pikanuudeleita tms niin paljon että nälkä lähtee, usein kaks leipää ja smoothie riittää eli periaatteessa syön 3krt päivässä. Herkuteltuakin tulee eli en pyri olemaan mikään täydellinen ruoan kanssa. Nyt olen tosin ekaa kertaa vuosiin ollut kuukauden ilman herkkuja. Sokeririippuvaisuus oli vahva ja se oli kyllä päänsärkyä päästä eroon. Ei tule erikseen kaivattua enää herkkuja vaan nyt tekee mieli hedelmiä ja marjoja, joka on hyvä vaihtoehto jogurtin ja smoothien kanssa :D

Olen hoikka mutta jos pudotan pari kiloa niin en todellakaan ole alipainoinen eli missään mallikunnossa en kuitenkaan ole vaan ihan normaali. Mulle paras laihduttaja koskaan on ollut stressi :D 2021 oli todella hirveä elämänvaihe kun kaikki mitä vaan pystyi elämässä mennä alamäkeen niin meni. Laihduin 10kg parissa kuukaudessa vaan stressin takia. Nyt olen taas saannut painon takaisin. En suosittele :D

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   21.5.25 10:42:14

Itsellä kausittain tapana syödä vähän monta kertaa päivässä, liikun joka päivä työn (kisatallilla työntekijänä eli fyysisesti raskas työ kun 35 karsinaa siivottavana ym) jälkeen myös oman hevosen ja ponin kanssa sekä lenkkeilen pari kertaa viikossa. Olen aina ollut tosi liikkuvainen eikä paino kerry. En juo vettä oikeastaan ollenkaan, kesäkuumilla ehkä joskus. Pääasiassa mehua ja makuvissyjä sekä energiajuoman silloin tällöin jos esim. hevosten takia valvonut/mennyt tallilla myöhään varsomisen tmv kanssa.

Verrattuna esim. ylipainoisiin kavereihin syön tuplasti pienempiä annoksia ja useammin kun he. Napostelua teen itsekin mutta en tuossa määrin (saattavat vetästä helposti kerralla megasipsipussin tai pussillisen karkkia/suklaalevyn tai pari). Lisäksi työni on liikunnallisempaa ja perussairauksien takia pidettävä itseni fyysisesti hyvässä kunnossa. He juovat myös tosi paljon enemmän energiajuomia, colajuomia ja alkoa (itse en käytä ollenkaan). Tuossa nyt muutama ero mitä tuli mieleen, en myöskään ole päivittäin tietokoneella/puhelimella tai sohvalla koko ajaa, kun tottunut liikkumaan niin ei kiinnostusta, en ole varma onko tekoa asian kanssa, ainakin sillä tavalla että mulla menee yöt nukkuessa, he pelaa ym puhelimella monta tuntia ennen nukkumaanmenoa ja yöunet jää tosi lyhyiksi.

Päivämäärä:   21.5.25 10:50:14

"Mun tuntemat hoikat syö ainakin tosi paljon vähemmän mitä itse. Huomaa hyvin lomareissuilla, että eihän ne syö lähes mitään."

Tämä! Oikein ärsyttää se, mä syön hirveitä annoksia ja voin syödä mitä vaan. Mutta totuus on toinen. Kai sitä ei osaa oikeasti suhteuttaa mikä on paljon ja mikä vähän. Mut ärsyttää se annoskokojen vouhottaminen.

Olen siis itse hoikka, mutta pitkä. Syön isoja annoskoja, koska tarvitsen enemmän energiaa kuin 20cm lyhyempi kaverini. Silti en jaksa vouhottaa niistä lautaskoosta tai siitä kuinka paljon pystyn syömään.
Ärsyttäö myös eräs kaverini, joka langanlaiha, treenaa salia, mutta ei tajua syödä riittävästi. Yritän vaivihkaa vihjailla et ruoka on tärkeää kun treenaa noin paljon. Sanoo ettö mähän syön paljon! Sitten kun ollaan jossain reissun päällä niin näkee että sen toisen paljon on ihan kaikkea muuta. Nökäre sitä, nökäre tätä. Joku sämpylä on hänelle lounasta vastaava, itselle se on lisuke

Päivämäärä:   21.5.25 10:53:36

Tuo Lilianan esimerkki havainnollistaa hienosti "luonnollisen hoikkuuden" - luonnostaan hoikka "syö paljon ja usein, mitä haluaa" = kasviksia ja tofua, hedelmiä ja proteiinivanukkaita. Ei-luonnostaan-hoikille tuo on yhtä kuin kitudieetti :'D

Ja sanon tämän siis normipainoisena, joka pysyy sellaisena vain vastaavalla kituuttamisella, ja joka usein kuulee sanat "helppohan sinun on, kun olet tuollainen luonnostaan hoikka". :D

Lähettäjä: Pikkus 
Päivämäärä:   21.5.25 11:05:25

Mieheni on saanut tältä osin geneettisen lottopotti. Pysyy laihana vaikka söisi mitä. Hänellä on tapana syödä useita kertoja viikossa pitsaa lounaaksi, koska pitseria on ainut työpaikan läheisyydessä oleva lounaspaikka. Illalla kotona syö perus kotiruokaa, mutta isoja annoksia. Viikonloppuisin menee useampi pussi sipsiä ja makea maistuu myös. Ainut liikunta, mitä harrastaa on työmatkapyöräily sähköpyörällä n.16 km/päivä. Työ on istumatyötä koneella. Ikää miehellä tulee vuoden päästä 50, joten hänen kohdalla ei ole tapahtunut myöskään iän tuomaa kilojen kertymistä.

Vaikka mies ei tunnu lihovan sitten millään, on elämäntavat muutoin jättäneet jälkensä. Kolesteroli huitelee pilvissä, eikä verenpaineissakaan ole kehumista. Kolesterolilääkityksen saatuaan mies hetken yritti katsoa, mitä syö, mutta luovuttu hyvin pian. Hänen mielestä ongelmaa ei oikeastaan ole kun hän ei ole ylipainoinen. Minusta tuo on aivan käsittämättömän itsepetos.

Täyttää vuo

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   21.5.25 16:23:31

Oon normaalipainoinen ollut aina, en varsinaisesti mikään hoikka, mutta en koskaan myöskään ylipainoinen. Rasva mikä kertyy, kertyy tisseihin ja takalistoon, vyötäröllä ei ole koskaan ollut ylimääräistä.

En mieti oikeastaan yhtään mitään mitä syön, mutta syön määrällisesti vähän ja vaan pari kolme krt päivässä. En käy töissä koskaan lounaalla, vaan eväänä on leipää, puuroa... Aamiaista en yleensä syö eli jonkinlainen pätkäpaasto tulee joka päivälle. Yleensä syön töissä ja sitten illalla kotona. Saan usein kommentteja siitä, että syön liian vähän. No, syön kun tuntuu siltä.

Teen istumatyötä, arjessa sitten muuten enemmän fyysistä hommaa, mutta en enää treenaa kovin aktiivisesti. Olen siis 35 v.

Vatsa ja aineenvaihdunta toimii vähän liiankin vilkkaasti istumatyöstä huolimatta, se on varmasti myös osasyy siihen, että ylimääräistä ei kerry.

Mulla ei ole lähisuvussa yhtäkään ylipainoista, diabeetikkoa tai verenpaine/kolesteroli-ongelmaista. Itselläkin kaikki nuo paineet ja verensokerit aina ihan priimaa. Eli varmasti geeneillä on iso osa.

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   21.5.25 16:25:26

Niin ja lämpimäksi ruuaksi teen sitten usein illalla vaan salaattia ja siihen jotain lihaa, kanaa tai kalaa kylkeen. Eli en syö juurikaan arkena pastaa/perunaa/riisiä. Syön myös paljon marjoja.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   21.5.25 16:40:46

Liikun paljon. Vatsan ongelmien takia en voi syödä esim vehnäjauhoja+monia muita. Olen kasvissyöjä. Aamuisin ei ole nälkä, joten "paastoan" päivittäin 14-16 tuntia.

Muuten syön aika lailla mitä haluan ja millon haluan. Satun pitämään kasviksista, mutta niin tykkään myös sokerista. Ei mitään ongelmaa syödä suklaalevyä kerralla. Terveyden vuoksi pyrin rajoittamaan sokerin syömistä.

Päivämäärä:   21.5.25 16:41:11

Yksi kaveri on luonnostaan hoikka. Aivan sama mitä syö ja kuinka paljon, ei näy ulospäin missään. Hemmetin ärsyttävää kun itse ei tarvitse kuin ajatella ruokaa niin vyötärö on kasvanut 10 cm.

Päivämäärä:   21.5.25 16:56:41

Luonnostani pätkäpaastoilen, nyt olen vatsavaivojen vuoksi pyrkinyt syömään säännöllisesti eikä sekään kyllä painoon vaikuta. Pitkälti varmaan koska vatsavaivat estää tehokkaasti kaiken ylensyönnin, tapella pitää että saa tarpeeksi energiaa pysymään alhaalla.

Lähettäjä: tlö 
Päivämäärä:   21.5.25 17:08:27

"Miten ajattelette että ne mahdollisesti eroavat tottumuksista joita on tutuillanne jotka eivät ole?"

Ihan vaikka siten, että nämä, jotka eivät ole hoikkia, syövät ihan järjettömän paljon enemmän.

Minäkään en ole pieniruokainen, mutta olin aivan ähkyssä koko ajan siitä määrästä, mitä ei-hoikka kaverini syötti minulle samalla kun itsekin söi. Söimme siis samoja ruokia samaan aikaan päivästä, mutta hänen annoskokonsa isompia kuin minulla ja hän halusi syödä useammin kuin minä.

Eli he syövät useammin ja määrälliseti enemmän. Lisäksi yleensä vielä paljon turhia kaloreita esim. mehun ja limsan tai alkoholin muodossa, ja yleensä syövät vielä jotain karkkia/sipsiä/kakkua normaalien ruokien lisäksi.

Eräs tuttu esim. söi 7 mehujäätä, suklaapatukkaa tai jäätelötuuttia päivässä, jälkiruokina ja välipaloina "ihan vain koska voi", vaikka omien sanojensa mukaan oli tehnyt elämäntaparemontin. En tiedä mitä ja miten oli syönyt ennen muutosta, mutta kyllähän ne hänen annoskokonsa olivat ihan järjettömät. Ja kyseessä siis eri kaveri kuin tuo, josta ensin mainitsin.

Ja yksi tuttu on "yrittänyt pudottaa painoa, nimenomaan yrittänyt" omien sanojensa mukaan. Hänelläkin annoskoot ihan hirveän isoja ja ruokavalio todella hiilaripitoinen. Olen sanonut, että hän voisi aivan hyvin puolittaa jokaisen annoksensa ja ne olisivat silti riittävän isoja.

En juurikaan harrasta liikuntaa, koska olen laiska. Mutta pyrin pitämään ruokavalion edes suurin piirtein järkevänä. Syön välillä epäterveellisesti, mutta cal in taitaa olla suhteessa sopiva cal outiin nähden, kun ei ole juurikaan painonhallintaongelmia.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   21.5.25 17:42:51

Minä syön 3-5 x/vrk. Syön mielestäni suuria annoksia ja syön melko usein myös herkkuja (pitäisi vähentää). Syön kuitenkin kasvis- kalaruokavaliota niin uskon tämän olevan yksi syy hoikkuuteen. Lisäksi urheilen joka päivä sanotaanko 1-3h ja harrastan paljon hyötyliikuntaa koska ei ole autoa. Menen siis joka paikkaan pyörällä ja kävellen, usein myös esimerkiksi shoppailemaan naapurikuntaan.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   21.5.25 17:53:15

Näitä kun lukee niin voisi sanoa, että "luonnostaan hoikat" syövät vähemmän ja liikkuvat enemmän kuin painoa kerryttävät. Ihme ja yllätys.

Lähettäjä: jde 
Päivämäärä:   21.5.25 18:02:17

Luonnostaan hoikat syövät sopivasti, eivät liikaa kuten painoa kerryttävät. Yllätys :)

Lähettäjä: Syöjätär 
Päivämäärä:   21.5.25 18:12:43

En kauheasti mieti syömisiäni. Syön kun on nälkä, ja sen verran, että tulen kylläiseksi. Perusruokaa, kuten kalaa, kanaa, kasviksia, leipää, jonka päällä vähärasvaista juustoa tai leikkelettä. Rasvaiset ja suolaiset ”herkut” ei niinkään maistu, makeaa menee päivittäin, mutta määrät on pieniä. Eniten varmaan vaikuttaa se jo aiemmin mainittu yleinen aktiivisuus ja toimeliaisuus. Autoa ei ole, niin omat jalat ja fillari liikuttaa. Vähintään bussipysäkille tai asemalle. Lisäksi hikiliikuntaa pari kertaa viikossa.

Lähettäjä: vappu 
Päivämäärä:   21.5.25 21:15:34

Käyn töissä kävellen tai pyörällä (3,5 km/suunta), en harrasta muuta liikuntaa ja teen kevyttä toimistotyötä. Syön kolme kertaa päivässä; aamiaisen, lounaan ja päivällisen, harvoin mitään klo 18-19 jälkeen koska nukun huonosti jos menen vatsa täynnä nukkumaan. Tykkään salaateista ja muutenkin kevyistä ruoista. Ei ole mielitekoa alkoholiin, sipseihin, roskaruokaan tai leivottuihin asioihin (en syö leipää kuin hyvin harvoin), karkkia voisin syödä rajattomasti mutta pyrin rajoittamaan pariin päivään viikossa. Ikää 40+, en ole koskaan ollut ylipainoinen.

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   21.5.25 21:17:09

En usko tekeväni mitään kauhean eri tavalla kuin monet ei-hoikat. Luulen, että perimä ja se, millaiseksi suolistomikrobisto on sattunut kehittymään, vaikuttaa paljon.

Asioita jotka tukevat hoikkana pysymistä ovat esimerkiksi seuraavat jutut. On tietyt aika vakiintuneet säännölliset ruoka-ajat. Syön vegaanisesti ja ruokavaliossa on paljon kasviksia, täysjyväviljaa, palkokasveja jne. Kuljen arjen matkat pääosin kävellen tai pyörällä. Imetän. Kuitenkin syön myös usein herkkuja ja annoskokoni eivät ole sieltä pienimmästä päästä.

Olen painanut täsmälleen yhtä paljon silloin, kun olen juonut litran sokerillista energiajuomaa päivässä tai kun pikanuudelit ja karkki ovat olleet ruokavalioni perusta. Se, mitä tai miten paljon tai vähän syön, on vaikuttanut painooni hyvin vähän. Olen painanut teini-iästä alkaen lähes koko ajan 50-55 kg, ja paino pienien heittelyiden jälkeen on yleensä vakiintunut 53 kilon paikkeille.

Lähettäjä: neiti 
Päivämäärä:   22.5.25 09:12:19

Olen ollut aina "luonnostaan hoikka".
Syön säännöllisesti, aamupala (yleensä pari paahtoleipää, appelsiinimehu ja kaksi kuppia kahvia)
Päivän aikana kaksi lämmintä ruokaa (tavallista kotiruokaa, tavallisia annoksia), joskus myös iltapala (yleensä pari leipäpalaa juustolla/kurkulla/tomaateilla)
En ole makean perso, todella harvoin meillä on kotona mitään makeaa. Sipseistä ja suolaisesta pidän, sipsejä ostan ehkä kaksi kertaa kuussa. Ns. roskaruokaa syödään yhtä usein, eli noin kaksi kertaa kuussa. (Grilliltä tai pitseriasta noutoruokaa)

Työ on päätetyötä, joten istun paljon. Työpäivän päätteeksi olenkin sitten liikkeessä iltaan asti.
Koiran lenkitykset, tallihommat ja ratsastus, muutamana päivänä viikossa lisäksi koiran kanssa agilityssa.
Päivittäin tulee se 15-20t askelta kuitenkin näissä "normihommissa".

Todennäköisesti siis "luonnollinen hoikkuus" on ihan siitä että liikun päivittäin useamman tunnin ajan ja syön vain ruoka-aikoina eli en napostele mitään päivittäin.

Päivämäärä:   22.5.25 09:18:33

Mulla ei ollut nuorena autoa vaan liikuin julkisilla ja kävelin paljon. Pahimmillaan tallille oli pysäkiltä 2km. Raha oli tiukalla niin mitään mässäystä ei voinut ajatellakaan. Joskus ei ollut yhtään rahaa niin sitä sulatti pakastimesta sieniä ja paistoi niitä pannulla. Ratsastin ja mätin paskaa. Työkseni siivosin eli olin todella paljon liikkeessä. Ja lihoin koko ajan!

Lähettäjä: hummaniheippaa 
Päivämäärä:   22.5.25 09:29:56

Olen aina ollut nomaalipainoinen, pikemminkin alipainoinen.Ruokahalu vaihtelee,ulkotyöt ja -liikunta lisää ruokahalua.Syön pääasiassa kotiruokaa, hampparit, pitsat ja sipsit ja limppari ja olut nonou.Selkeät ruokailuajat. Vastaavasti suurinosa tuntemistani ylipainon kanssa kamppailevista himoitsevat paskaruokaa ja karkkeja.Geenit ja ruoansulatus toinenpuoli palettia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.5.25 09:31:43

Olen jo yli kuusikymppinen, mutta aina olen joutunut tarkkailemaan painoani.

Lasten saannin jälkeen mitat olivat 172/57, mutta en viihtynyt painossani silloin, olen melko isoluinen.
Syön paljon herkkuja, aiemmin myös suklaata päivittäin paljon. Painoin enimmillään 68 kg, eli vielä normaalipainossa, mutta vaihdevuosien jälkeen kilot uhkasivat kertyä keskivartaloon. Jätin lopulta suklaan kokonaan pois ja kas, paino putosi n. 5kg.
Nykyiseen painooni 62-62 kg olen tyytyväinen. Säännöstelen silti jonkin verran syömisiäni, paino ei pysy tuossa helposti, voi kyllä lähteä välillä alaspäinkin.

Olen aina liikkunut paljon ja monipuolisesti. Hevosteluni on lähenemässä loppuaan viimeisen hevosen myötä, saa nähdä, kuinka sitten käy.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   22.5.25 10:47:27

En varmaankaan ole ap:n tarkoittama "luonnostaan hoikka": olen enemmänkin persjalkainen atleetti: saan lihasta helposti ja rasva palaa myös nopeasti. Enemmän normaalipainon alarajalla kuin ylärajalla olen kuitenkin. Aineenvaihduntani lienee nopea. Osin varmaan kiitos geenien. Olen asunut suurimman osan elämästäni maalla. On ollut hevosia, koiria jne. Nykyisin en mielestäni edes harrasta liikuntaa...tosiasiassa hyötyliikuntaa ja koiralenkkejä ym. tulee kuitenkin väkisinkin säännöllisesti. Säännöllisyys ja kohtuus lienee siis se juju. Niin liikunnassa ja syömisessäkin. Syömisessä ei tarvitse pihistellä. Mutta toisaalta todella harvoin tulee mitään övereitäkään vedettyä. En ole koskaan ollut mikään ahmija-tyyppi. Syön kyllä "herkkuja", mutta en koskaan paketillista jäätelöä tai keksejä kerralla tmv. Syön normaalia kotiruokaa 2 kertaa päivässä ihan reilut annokset ja välipalat päälle. Ruuan laitossa en noudata mitään "kevyttä linjaa", käytän voita, kermaa, juustoa jne., mutta toisaalta taas aika harvoin teen/käytän kastikkeita tai muita raskaita tai "monimutkaisia" aineksia. "Roskaruokaa" syön silloin tällöin, aina kun huvittaa siis.

Mielestäni syön siis aika paljon. Siihen nähden, että moni ylipainoinen valittaa että lihovat, vaikka eivät syö mitään...Veikkaan kyllä, että syövät... Esim. yhdellä työpaikalla oli tapana syödä joka kahvitauolla keksiä ja/tai pullaa ja vielä lounasruokalassakin oli usein jälkiruuaksi kahvi ja pullaa/kakkua. Jokainen voi laskea paljonko jo pelkästään keksejä tulee vuodessa jos syö 5 keksiä päivässä*365...

Lisäksi tulee mieleen eräät sukulaiset: perheen tytärtä ylistettiiin hyvä ettei vuosikausia, kun tämä oli kävellyt teininä koiran kanssa aivan jäätävän matkan paikkaan x ja taikaisin. Matka oli n. 5 km suuntaansa. Normaali lenkki heille on hiljainen kävely 500 m ja takaisin.

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   22.5.25 10:53:49

Kylläisyyden tunne ja sen kunnioittaminen. Syön sen, että nälkä lähtee, mutta en ahda.

Päivämäärä:   22.5.25 10:59:15

En ole laiha mutta on ollut aina helppo pysyä normaslipainossa. Ikää 35 ja 164 cm, 56 kg. Luulen että kyse on hyvästä aineenvaihdunnasta. Aamuisin syön vähän (puuron jos mitään), mutta syöminen lisääntyy iltaa kohti. Syön 2 lämmintä ruokaa päivässä (Mies kiusaa että mätän isompia annoksia kuin hän). Karkkia tulee näytettyä pitkin viikkoa ihan liikaa, varsinkin suklaata.

Tallilla käyn 4 kertaa viikossa muuten lähinnä hyötyliikuntaa.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   22.5.25 11:05:09

"Mun tuntemat hoikat syö ainakin tosi paljon vähemmän mitä itse. Huomaa hyvin lomareissuilla, että eihän ne syö lähes mitään."

"Tämä! Oikein ärsyttää se, mä syön hirveitä annoksia ja voin syödä mitä vaan. Mutta totuus on toinen. Kai sitä ei osaa oikeasti suhteuttaa mikä on paljon ja mikä vähän. Mut ärsyttää se annoskokojen vouhottaminen."

Näinpä juuri. Yksi hoikka työkaveri aina mainostaa ja naureskelee, miten hän syö tosi paljon ja suuria annoksia, hänen lapsensakin kuulemma kuittailee miten äiti syö paljon enemmän kuin isä. No, muutaman kerran kun on tämän kanssa lounasbuffettiin osunut, niin se "valtava" annos on pieni peruna, 2 lihapullaa ja kourallinen salaattia. Itse en ole erityisen isoruokainen, mutta kyllä minulle normaali annos on neljä lihapullaa.
Sitten toinen hoikka tapaus syö juuri niin kuin jollain dieetillä neuvotaan, eli esim aamupalaksi 2 palaa täysjyvä ruisleipää ja päälle runsaasti vihanneksia. Ei mitään levitettä edes, korkeintaan pikku siivu juustoa. Kehuu syövänsä joka päivä suklaata. No varmaan yhden palan jotain 90 % tummaa.

Päivämäärä:   22.5.25 11:59:58

Törkeän huonot elämäntavat ollut aina: mitään väliä millään paitsi kahvia ja tupakkaa pitää olla. Liikuntaa en ole asioikseni harrastanut koskaan, mutta noin nelikymppiseksi tein sentään suht fyysistä työtä. Se ei ollut kuitenkaan mitään älyttömän raskasta ja kovin yksipuolista, käsillä vääntämistä.
Ikinä ei ole tarvinnut miettiä syömisiä, paitsi niinä aikoina kun ruokahalu on hävinnyt täysin. Joskus ei maistunut mikään muu kuin tomaatit, joskus banaanit, joskus pulla. En ole jaksanut silläkään päätäni vaivata, parempi kai se pullakin on kuin ei yhtään mitään, ja nämä vaiheet on yleensä liittyneet kovaan stressiin ja/tai masennukseen.
Normaalistikin ruokavalio on tosi yksipuolinen, viimeiset viisi vuotta olen tainnut nautiskella pääasiassa rahkaa, ryynimakkaraa ja voileipiä. Sekä suklaata.
Kun muut kohkasi koronakiloista, mä sain keskiaikakiloja. Eli keski-ikälisää tuli viitisen kiloa. Entistä vyötäröä on joskus ikävä, mutta kun tätä nykyistäkin vielä silloin tällöin kehutaan niin mitäpä tuosta.
Mikään ei siis ole omaa ansiotani, geenejä on kaikesta kiittäminen.

Lähettäjä: Huooh 
Päivämäärä:   22.5.25 12:53:54

Vanhempani olivat hoikkia ihmisiä, eli geenit ovat osasyy ( toisaalta siskoni on selkeästi isompi kuin minä).
Olen aina ollut aktiivinen ja liikkuva. Olen myös aina syönyt ihan mitä sattuu, tosin pikaruoka ei ole yhtään mun juttu. Mutta eineksiä, karkkia, suklaata. En tupakoi eikä ole ehkäisyä käytössä. Työni on fyysistä, ratsastan , ulkoilen lasten kanssa ja teen esim.puutarhahommia.
Siinäpä se..

Päivämäärä:   22.5.25 12:56:23

Itse mätän jotain 6 isoa perunaa ja 5kauhallista kastelusta plus salaattia ja otan usein lisää. Eli siis oikeasti syön. Kirjoitin siis aiemmin että mies vitsailee kun syön enemmän kuin hän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.