Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko jollain refluksia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.5.25 21:04:43

Olen huomannut että maha ei kestä tomaattia, hapokkaita hedelmiä, kirpeitä marjoja eikä kofeiinia. Mahassa velloo sen seurauksena laava, alkaa yskittää ja kurkussa tuntuu käheyttä.

Söin kuurin lääkärin antamaa omepratsolia, meinasi että refluksia ja auttoikin kuuri mutta ongelma palaa kun alan syödä noita ensin mainittuja asioita.

En ajatellut olla loppua elämää ilman hedelmiä ja marjoja.
Ja tomaattia.
En halua luopua päivän ainoasta kahvikupillisesta.

Mutta onko sitten lääkityksenä se että syön näitä mahalääkekuureja? Miten teillä muilla asia hoituu?

Ylipainoa on itselläni tasan 5 kiloa, siitä tietty voisi hankkiutua eroon mutta nämä tietyt ruoka-aineet ärsytti jo silloin kun olin normaalipainon alarajalla.

Re: Onko jollain refluksia

Päivämäärä:   20.5.25 21:08:26

On, erittäin pahana ja huomenna onkin tähystys viimein. Mikään lääkitys tai ruokavalio ei auta, vatsaan vaan sattuu tauotta, ruoka tulee heti syömisen jälkeen ylös, hampaisiin sattuu ihan älyttömästi kun ne lilluu koko yön ja päivisin satunnaisesti hapoissa, en saa henkeä...

Suosittelen kuitenkin kokeilemaan elämää kunnon matalahappodieetillä. Ehkä voit sen jälkeen tilanteen tasoituttua kokeilla rajojasi. Ehkä ne asiat voivat mahtua ruokavalioosi kohtuudella.

Kannattaa myös tehdä muut elämäntapamuutokset, korottaa sängynpäätyä jne. Mitä häviät? eikö kivuttomuus ole tärkeämpää kuin tomaatti?

Lääkevinkkinä alginaatit (gaviscon, galieve, accidduo, millä nimillä tuota nyt myydäänkään). Voi helpottaa nopeammin kuin PPI. Famotidiinikin voi olla hyvä idea. Tosin jos omepratsoli auttaa niin mikset vaan söisi sitä?

Lähettäjä: Linnea 
Päivämäärä:   20.5.25 21:13:42

Itsellä myös erittäin paha, juon aamulla pari kuppia kahvia, sen kanssa pärjään ja Somac hieman myös auttanut esim. lääkkeiden kanssa otettavan mehun närästykseen. Pärjäilen aika hyvin, kunhan en syö tai juo mitään (pl. vettä) paria tuntia ennen nukkumaanmenoa. Kai vaan oppinut sietämään oireita, mutta nukkumisesta ei tule mitään jos ennen sitä syönyt noita. Ananas tuntuu itselle olevan kaikista pahin, samoin noi mehut. Kahvista ei juurikaan oireita tule jos ei innostu kuppikaupalla kiskomaan. Mulla auttaa myös purkan syönti ruokailun jälkeen, kunhan en jää liian kauaksi aikaa jauhaan.

Lähettäjä: Riepu 
Päivämäärä:   20.5.25 21:49:21

Onpa hyvinkin. Itselläni lakritsi, suklaa ja alkoholi närästävät eniten. Näitä voi nauttia samana päivänä vain yhtä, eikä mitään näistä peräkkäisinä päivinä. Kyytipojaksi otan usein Pepcidiä tai Gavisconia. Närästäviä tuotteita ei voi nauttia tyhjään eikä liian täyteen mahaan, ei illalla eikä ennen liikuntaa.
Jos tilanne äityy oikein pahaksi, ei muu auta kuin pari vrk vesipaastoa ja närästyslääkettä ainakin viikon kuuri. Ennakointi on tärkeää, sitten kun oksu on jo kurkussa, on liian myöhäistä katua.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.5.25 22:24:52

Valitettavasti on. Kahvi, suklaa, paprika, sipulit, puolukka ja aurajuusto on itselle pahimmat. Stressi myös lisää oireita ja olen kovin stressaavaa sorttia, niin tuntuu että närästystä on aina enemmän tai vähemmän.

Päivämäärä:   20.5.25 22:30:07

Missä kunnossa teidän hampaat on? Ahdistaa omien puolesta :(

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   20.5.25 22:32:57

On kyllä. Joudun syömään vahvoja kipulääkkeitä ja ne on pahimmat. Mulla on nyt Acidal 20 mg. Se kyllä auttaa. Lääkäri ei vaan enää halua antaa siitä reseptiä vaan nyt pitäis mennä tähystykseen. Ei kyllä kovasti innosta.

Päivämäärä:   20.5.25 22:38:34

Omepratsolia saa kyllä ilman reseptiäkin tuolla teholla, apteekkiin vaan.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   20.5.25 22:44:12

Tämäpä oli hyvä tietää. Monta vuotta olen tuota syönyt ja nyt pitäisi mennäkin tähystykseen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.5.25 22:53:25

Mulla äityi välillä oikein pahaksi. Se kipu oli lähes sietämätöntä tai sitten tasaista korvennusta. Söin muistaakseni yli vuoden somacia joka päivä ja se helpotti oireet siihen malliin, että maha pääsi kunnolla paranemaan. Tiputin painoa ja siivosin kaiken rasvaisen ruuan ruokavaliosta pois ja kahvia juon joka aamu puoli kuppia en muuten. Suklaata en syö yhtään. Minulla taas marjat ja hedelmät on se mitä pystyn syömään. Jogurtti on myös hyväksi, syön ab jogurttia joka aamu pellavarouheen kera ja huomaan heti, jos se jää pois.
Nykyään sanoisin, että tilanne on aika hyvä, kunhan ei kovin pahasti lipsu ruokavaliossa. Eli terveellistä ruokaa, ei rasvaa eikä suklaata, alkoholia tai liikaa kahvia, eikä myöskään chiliä tai pepperonia. Punainen liha vain pieninä annoksina. Ja pidä happosalpaajat käden lähettyvillä, jos alkaa korventaa niin parempi lääkitä heti viikon kuuri ennen kuin menee pahaksi. Nykyään itse olen jopa päässyt siihen että jo pelkkä Rennie auttaa.
Minulla ei hampaat ole kärsineet, sain kaiketi tilanteen niin nopeasti haltuun.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   21.5.25 00:26:36

On,antibiootit tuhos mahan jo vuosia sitten.Suklaa,kurkku,mausteinen ruoka,kahvi jne. on pahasta.Jatkuvasti omepratsol ja Rennie lisäksi.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   21.5.25 00:35:05

Nukkuminen vasemmalla kyljellä estää vatsahappojen nousun ylös. Kahvi, hiilihapolliset juomat, ruisleipä ja tulinen ja rasvainen ruoka ovat vatsalle pahimmat. Suuret annoskoot myös.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.