Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihdevuosivítutuksen todelliset(??)syyt?

Lähettäjä: Nuppi 
Päivämäärä:   20.5.25 18:38:28

Minua on vítuttanut jo jokusen vuoden niin ettei aiemmin ole näin vítuttanut. Sellaista ärsyyntymisvítutusta. On muutakin selkeää vaihdevuosioireilua mutta ei ne niinkään kuin tämä päähän ottaminen.

Tänään raivosiivosin tunnin verran. Inhoan siivoamista, mutta vielä enemmän vihaan kaaosta kotona. Ja mitenkään ihmeemmän näköistä ei siinä ajassa tullut. Meitä asuu vain kolme täällä. Aloin pohtimaan, että johtuukohan paljon puhutut vaihdevuosi"raivoilut" naisilla enemmän ihan vaan siitä että arkisten asioiden vuosikausien aiheuttamat patoumat alkavat pulpahtelemaan, kuin siitä että hormonit säätelisivät mielialoja.

Ensinnäkin tämä kämppä. Vaikka kuinka olen ystävällisesti ja joskus vähemmän ystävällisesti sanonut muille omien jälkiensä siivoamisesta niin aina ne samat asiat ovat syynä raivosiivoamiselle ja samat asiat tulee siivotessa vastaan. Vaatteet sikin sokin pitkin nojatuoleja. Sänkyjen alle kasataan lautasia ja muuta roskaa, kaljatölkkejä jos tuuri käy. Keittiössä aina uudet roiskeet pitkin kaappien ovia ja lattioita, jääkaappi taas paskaantuu kun yösyömäri käy haukkaamassa lihapiirakkaa ja sinne vaan heitetään se takaisin ja taas varisee murusia kaappiin. Joka saa´tanan taso jonka siivoan, on kohta taas täynnä jotain joutavaa roinaa ihan vaan siksi että siinä on tyhjää tilaa jonkun mielestä johon voi kasata tavaraa. Ei v´ttu voida laittaa niitä tavaroita omille paikoilleen. Jos siivoan tason, siirrän ensin KYMMENIÄ jotain prkeleen juttuja muualle jotta pääsen pyyhkimään sen tatinasta ja roskasta.

Olen huomannut, että tämä epäsiivo on oikeasti suurin oman arkeni víttuunnuttaja ja päivän pilaaja. En viihdy omassa kotonani jota muut huoletta sotkevat. Sotken sitäpaitsi itsekin enkä jaksa heti korjata jälkiäni. Siinä mielessä en mitenkään ole viaton, mutta kun siivoan muidenkin sotkut.

Päätäni särkee juuri nyt ja se tuli ihan vaan tästä ärsyyntymisestä. Todellisuudessa ei tämä niin kauhea kämppä edes ole. Mutta sotku tekee levottomaksi ja ärsyttää. Ärsytttttääää!

Jos tänne asti joku luki niin varmaan ajattelee että vttu mikä ääliö aloittaja. Toisilla on syöpää ja toisilla jotain muuta. Ja aloittaja vinkuu tällaisesta.

Tarkoitus on nyt vaan keskustella tai avautua vaihdevuosista. Niistä kuulemma niin moni kärsii. Onko kellään muulla olo, että ei näissä ole niinkään kärsimistä vaan aletaan olla yksinkertaisesti siinä iässä että on katseltu niin kauan samaa, ja toistettu samoja asioita kuuroille korville että hermot ei vaan enää kestä. Olen miettinyt että loppuisiko víttuuntumiset yksinkertaisesti sillä että muuttaisin asumaan yksin. Kyllähän naiset tuntuvat eroavankin paljon viisissäkymmenissä. Johtuuko ne erot vaihdevuosien tuomista muutoksista ja valaistumisista että esim tuotakaan juoppoa nahjusta en enää katsele. ( oma mies ei ole nahjus, tosin välillä juoppo). Moni nainen keski-iässä alkaa ihan kukoistamaan eron jälkeen, on nähty lähipiirissäkin.

Sama miehillä, siis varmaan heitäkin riivaa teston laskemiset ym. Kyllä täälläkin mies välillä huutaa melkein kurkku suorana kun hänen mielestään joku taas on jättänyt jotain tai tehnyt jotenkin vaikka noin miljoona kertaa on asiasta sanottu.

En tiedä, mutta vahvasti tuntuu siltä että mulla ei ole vaihtarien kanssa se suurin ongelma vaan ihan jossain muussa. Mutta taitavat vahvistaa ärsyyntymistä.

Re: Vaihdevuosivítutuksen todelliset(??)syyt?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   20.5.25 18:53:51

Täällä kans vaihtelevasti ärsyttää. Ihan selvästi menee kierron mukaan ja estrogenit vaihtelee/vähenee.
Eilen raivosin vesiletkulle kun ei löydy osia.
Välillä mies ärsyttää vaan että hengittää. Sitten välillä ei ärsytä mikään. Ja se vtutuksen tunne on juuri sellainen että tulee syvältä ja tuntuu ihan rinnassa asti. Melkein sattuu. Aina olen ollut aika nollasta sataan, mutta tää on jotain ihan muuta.
Miehillä kans se teston väheneminen aiheuttaa erinäisiä oireita.
Sitten kun muut oireet pahenee niin hän kyllä hormoni apuja.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   20.5.25 18:57:47

Aika white trash meno jos kaljatölkit pyörii lattialla ja ruoaksi on lihapiirakkaa.. Noin huono ruokavalio muuten vaikuttaa oloon ihan hirveästi, että on se mies tai joku muu sotkijoista niin on varmaan aika pöhöttynyt ja väsynyt olo. Sinun ongelmasi tuskin on ne vaihtarit vaan epäsopiva ja huonokäytöksinen puoliso ja huonosti kasvatettu jälkikasvu. Raivoisana siivoojana ja huolehtijana siellä painelet kodissa missä ilmeisesti on useampikin kykeneväisen ikäinen oman osansa tekemään mutta ei tee. Onnittelut, miten meni noin omasta mielestä ?

Päivämäärä:   20.5.25 19:33:28

Joo, tottakai jääkaapissa on vain lihapiirakkaa ja sängynaluset täynnä tölkkejä. Wt-porukkaa voidaan olla kyllä muuten.
Ehkäpä tämä elämä riittää pikkuhiljaa kun miettii.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   20.5.25 19:58:48

Eivätkö nuo asiat ole aiemmin ärsyttäneet? Olet vuosia sietänyt kaljatölkkejä ja likaisia lautasia kuin äiti teresan ja lehmän risteytys, ja yhtäkkiä tuli ahaa-elämys, että ei helevetti, enpä jaksa katsella tällaista.

Mitä lapsi ja mieslapsi sanovat, kun kehotat heitä siivoamaan tiskinsä? Mitä te olette sopineet siivoamisesta, ja mitä (aidolle) lapselle on opetettu?

Itse kasaisin kaiken roinan sotkijoiden sänkyyn. Roskat, likaiset astiat, kaljatölkit, muruset. Vaatteet myös. Tekisin tämän kerran päivässä.

Jääkaappiin en toisi lisää ruokaa ennen kuin se olisi siivottu.

Ei tuo ole vaihdevuosiveetutusta, vaan aivan normaalia veetutusta.

Lähettäjä: Pala 
Päivämäärä:   20.5.25 20:03:48

"

Lähettäjä: Pala 
Päivämäärä:   20.5.25 20:05:59

"Jos tänne asti joku luki niin varmaan ajattelee että vttu mikä ääliö aloittaja."

En ajatellut, vaan mietin että kyllä mullakin hitsaisi kiinni tuollaiseen sotkemiseen. En ole itsekään mikään supersiisti, mutta kyllä kodin pitää jonkinlaisessa siivossa olla. Ja KAIKKI osallistuvat siivon pitämiseen vähintään hoitamalla omat sotkunsa, mieluiten olemalla sotkematta alunperinkään.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.5.25 20:18:18

Mä just mietin yksi päivä, että kuinkahan monella vaihdevuosiraivoaminen johtuu ennemminkin ympäristötekijöistä kuin varsinaisesti vaihdevuosista. Ehkä vaihdevuodet voivat jotenkin herkistää, että raivoaa herkemmin, mutta varsinaisen raivoamisen laukaisee jokin muu, ja sitä muuta ei olisi niin ei raivoaminen laukeaisi.

Mulla siis vaihdevuodet ja elän elämäni parasta aikaa. Mikään ärsytä eikä tarvi raivota kenellekään eikä millekään. Kaikki kommellukset, hankaluudet ja hajoamiset otan ennemminkin huumorilla. Mut mä asun yksin ja elän just sellaista elää kun haluan. Ei mulla kyllä oikein mitään muitakaan vaihdevuosioireita ole. Voi toki olla että tää muuttuu tästä vielä paskemmaksi, mutta nyt nautin ihanasta elämästä.

Lähettäjä: Klp 
Päivämäärä:   20.5.25 20:23:56

Olen itse todella leppoisa ihminen enkä huuda oikeastaan ikinä. Ei ollut PMS oireita ikinä. Vaihdevuodet kyllä yllätti. Olin koko ajan raivona. Jos en olisi saanut hormonikorvaushoitoa, olisi. eronnut ihanasta miehestäni ja joutunut riitoihin jokaisen tuntemani ihmisen kanssa. Kun sain hoidon, muutuin taas itsekseni.

Päivämäärä:   20.5.25 20:55:37

Tämä siivoushomma onkin oikeastaan suurin mikä risoo. Koko ajan jotain on tiellä ja kun keittiössä aukaisee vetolaatikon, aivan varmasti on käsi jossain vtun tahmassa kun joku on vaan roiskinut. En tajua välillä itseänikään että miten kierrokset nousevat ennenkuin se siivousraivo alkaa. En ole mikään tip top-siivoaja mutta ihan normaali siivo tuntuu olevan mahdotonta.

Mies tekee kyllä sitten muita asioita joihin minä en puutu enkä taivu, ja tätä on välillä vaikea muistaa. Ne muut asiat kun ovat yleensä talon seinien ulkopuolella. Kodin siivottomuus on koko ajan siinä silmissä.

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   20.5.25 21:10:01

No jos hormonikorvaushoito auttaa, niin tuskin se ympäristötekijöitä kuitenkaan muuttaa. Joten mulla ainakin ihan puhtaasti hormoneista kyse nyt viisikymppisenä, kun mielialat heittelehti. Mullakin oli ihan viittävaille, etten eronnut miehestä ja irtisanoutunut töistä ja harrastusporukoista. Sitten sain hormonigeelin ja nyt on taas tasaisempaa.

Joillain varmasti voi olla ympäristötekijätkin. Itselläni tuota parisuhderaivousta oli myös kolmevitosena ja silloin siihen auttoi eroaminen, ei ollut vaihdevuodet vielä silloin.

Lähettäjä: heeeh 
Päivämäärä:   21.5.25 05:57:24

Ainakin sai hyvät naurut Nupin kertomuksesta!!
Kuulostaa tutulta. Itsellä lisäksi se ongelma, että saan raivarin siitäkin, että pitäisi taas alkaa tumppaamaan itseensä jotain hormonia. Kakarasta asti kroppaa manipuoitu kaikilla stnan pillereillä ja vekottimilla, joten ei enää, kiitos.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.5.25 06:19:09

Olen myös ollut aina kiltti, sävyisä ja joustava ihminen. Nyt vaihtareilla ei vain kiinnosta joustaa, sietää ja olla sävyisä. Miksi pitäisi? Mitäs menettävää tässä enää on? Rähisen, jos siihen pisteeseen ajetaan ja nautin loppuelämästä, josta teen juuri omannäköiseni.
Suuntaa aloittaja sinäkin se raivoenergia siihen, että virittelet asiat niin, että nostat kytkintä ja alat elämään uutta elämää, kun sitä vähän on vielä jäljellä!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.25 07:04:09

Olisi mukava kuulla ikä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.