Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaihdevuosivítutuksen todelliset(??)syyt?

Lähettäjä: Nuppi 
Päivämäärä:   20.5.25 18:38:28

Minua on vítuttanut jo jokusen vuoden niin ettei aiemmin ole näin vítuttanut. Sellaista ärsyyntymisvítutusta. On muutakin selkeää vaihdevuosioireilua mutta ei ne niinkään kuin tämä päähän ottaminen.

Tänään raivosiivosin tunnin verran. Inhoan siivoamista, mutta vielä enemmän vihaan kaaosta kotona. Ja mitenkään ihmeemmän näköistä ei siinä ajassa tullut. Meitä asuu vain kolme täällä. Aloin pohtimaan, että johtuukohan paljon puhutut vaihdevuosi"raivoilut" naisilla enemmän ihan vaan siitä että arkisten asioiden vuosikausien aiheuttamat patoumat alkavat pulpahtelemaan, kuin siitä että hormonit säätelisivät mielialoja.

Ensinnäkin tämä kämppä. Vaikka kuinka olen ystävällisesti ja joskus vähemmän ystävällisesti sanonut muille omien jälkiensä siivoamisesta niin aina ne samat asiat ovat syynä raivosiivoamiselle ja samat asiat tulee siivotessa vastaan. Vaatteet sikin sokin pitkin nojatuoleja. Sänkyjen alle kasataan lautasia ja muuta roskaa, kaljatölkkejä jos tuuri käy. Keittiössä aina uudet roiskeet pitkin kaappien ovia ja lattioita, jääkaappi taas paskaantuu kun yösyömäri käy haukkaamassa lihapiirakkaa ja sinne vaan heitetään se takaisin ja taas varisee murusia kaappiin. Joka saa´tanan taso jonka siivoan, on kohta taas täynnä jotain joutavaa roinaa ihan vaan siksi että siinä on tyhjää tilaa jonkun mielestä johon voi kasata tavaraa. Ei v´ttu voida laittaa niitä tavaroita omille paikoilleen. Jos siivoan tason, siirrän ensin KYMMENIÄ jotain prkeleen juttuja muualle jotta pääsen pyyhkimään sen tatinasta ja roskasta.

Olen huomannut, että tämä epäsiivo on oikeasti suurin oman arkeni víttuunnuttaja ja päivän pilaaja. En viihdy omassa kotonani jota muut huoletta sotkevat. Sotken sitäpaitsi itsekin enkä jaksa heti korjata jälkiäni. Siinä mielessä en mitenkään ole viaton, mutta kun siivoan muidenkin sotkut.

Päätäni särkee juuri nyt ja se tuli ihan vaan tästä ärsyyntymisestä. Todellisuudessa ei tämä niin kauhea kämppä edes ole. Mutta sotku tekee levottomaksi ja ärsyttää. Ärsytttttääää!

Jos tänne asti joku luki niin varmaan ajattelee että vttu mikä ääliö aloittaja. Toisilla on syöpää ja toisilla jotain muuta. Ja aloittaja vinkuu tällaisesta.

Tarkoitus on nyt vaan keskustella tai avautua vaihdevuosista. Niistä kuulemma niin moni kärsii. Onko kellään muulla olo, että ei näissä ole niinkään kärsimistä vaan aletaan olla yksinkertaisesti siinä iässä että on katseltu niin kauan samaa, ja toistettu samoja asioita kuuroille korville että hermot ei vaan enää kestä. Olen miettinyt että loppuisiko víttuuntumiset yksinkertaisesti sillä että muuttaisin asumaan yksin. Kyllähän naiset tuntuvat eroavankin paljon viisissäkymmenissä. Johtuuko ne erot vaihdevuosien tuomista muutoksista ja valaistumisista että esim tuotakaan juoppoa nahjusta en enää katsele. ( oma mies ei ole nahjus, tosin välillä juoppo). Moni nainen keski-iässä alkaa ihan kukoistamaan eron jälkeen, on nähty lähipiirissäkin.

Sama miehillä, siis varmaan heitäkin riivaa teston laskemiset ym. Kyllä täälläkin mies välillä huutaa melkein kurkku suorana kun hänen mielestään joku taas on jättänyt jotain tai tehnyt jotenkin vaikka noin miljoona kertaa on asiasta sanottu.

En tiedä, mutta vahvasti tuntuu siltä että mulla ei ole vaihtarien kanssa se suurin ongelma vaan ihan jossain muussa. Mutta taitavat vahvistaa ärsyyntymistä.

Re: Vaihdevuosivítutuksen todelliset(??)syyt?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   20.5.25 18:53:51

Täällä kans vaihtelevasti ärsyttää. Ihan selvästi menee kierron mukaan ja estrogenit vaihtelee/vähenee.
Eilen raivosin vesiletkulle kun ei löydy osia.
Välillä mies ärsyttää vaan että hengittää. Sitten välillä ei ärsytä mikään. Ja se vtutuksen tunne on juuri sellainen että tulee syvältä ja tuntuu ihan rinnassa asti. Melkein sattuu. Aina olen ollut aika nollasta sataan, mutta tää on jotain ihan muuta.
Miehillä kans se teston väheneminen aiheuttaa erinäisiä oireita.
Sitten kun muut oireet pahenee niin hän kyllä hormoni apuja.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   20.5.25 18:57:47

Aika white trash meno jos kaljatölkit pyörii lattialla ja ruoaksi on lihapiirakkaa.. Noin huono ruokavalio muuten vaikuttaa oloon ihan hirveästi, että on se mies tai joku muu sotkijoista niin on varmaan aika pöhöttynyt ja väsynyt olo. Sinun ongelmasi tuskin on ne vaihtarit vaan epäsopiva ja huonokäytöksinen puoliso ja huonosti kasvatettu jälkikasvu. Raivoisana siivoojana ja huolehtijana siellä painelet kodissa missä ilmeisesti on useampikin kykeneväisen ikäinen oman osansa tekemään mutta ei tee. Onnittelut, miten meni noin omasta mielestä ?

Päivämäärä:   20.5.25 19:33:28

Joo, tottakai jääkaapissa on vain lihapiirakkaa ja sängynaluset täynnä tölkkejä. Wt-porukkaa voidaan olla kyllä muuten.
Ehkäpä tämä elämä riittää pikkuhiljaa kun miettii.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   20.5.25 19:58:48

Eivätkö nuo asiat ole aiemmin ärsyttäneet? Olet vuosia sietänyt kaljatölkkejä ja likaisia lautasia kuin äiti teresan ja lehmän risteytys, ja yhtäkkiä tuli ahaa-elämys, että ei helevetti, enpä jaksa katsella tällaista.

Mitä lapsi ja mieslapsi sanovat, kun kehotat heitä siivoamaan tiskinsä? Mitä te olette sopineet siivoamisesta, ja mitä (aidolle) lapselle on opetettu?

Itse kasaisin kaiken roinan sotkijoiden sänkyyn. Roskat, likaiset astiat, kaljatölkit, muruset. Vaatteet myös. Tekisin tämän kerran päivässä.

Jääkaappiin en toisi lisää ruokaa ennen kuin se olisi siivottu.

Ei tuo ole vaihdevuosiveetutusta, vaan aivan normaalia veetutusta.

Lähettäjä: Pala 
Päivämäärä:   20.5.25 20:03:48

"

Lähettäjä: Pala 
Päivämäärä:   20.5.25 20:05:59

"Jos tänne asti joku luki niin varmaan ajattelee että vttu mikä ääliö aloittaja."

En ajatellut, vaan mietin että kyllä mullakin hitsaisi kiinni tuollaiseen sotkemiseen. En ole itsekään mikään supersiisti, mutta kyllä kodin pitää jonkinlaisessa siivossa olla. Ja KAIKKI osallistuvat siivon pitämiseen vähintään hoitamalla omat sotkunsa, mieluiten olemalla sotkematta alunperinkään.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.5.25 20:18:18

Mä just mietin yksi päivä, että kuinkahan monella vaihdevuosiraivoaminen johtuu ennemminkin ympäristötekijöistä kuin varsinaisesti vaihdevuosista. Ehkä vaihdevuodet voivat jotenkin herkistää, että raivoaa herkemmin, mutta varsinaisen raivoamisen laukaisee jokin muu, ja sitä muuta ei olisi niin ei raivoaminen laukeaisi.

Mulla siis vaihdevuodet ja elän elämäni parasta aikaa. Mikään ärsytä eikä tarvi raivota kenellekään eikä millekään. Kaikki kommellukset, hankaluudet ja hajoamiset otan ennemminkin huumorilla. Mut mä asun yksin ja elän just sellaista elää kun haluan. Ei mulla kyllä oikein mitään muitakaan vaihdevuosioireita ole. Voi toki olla että tää muuttuu tästä vielä paskemmaksi, mutta nyt nautin ihanasta elämästä.

Lähettäjä: Klp 
Päivämäärä:   20.5.25 20:23:56

Olen itse todella leppoisa ihminen enkä huuda oikeastaan ikinä. Ei ollut PMS oireita ikinä. Vaihdevuodet kyllä yllätti. Olin koko ajan raivona. Jos en olisi saanut hormonikorvaushoitoa, olisi. eronnut ihanasta miehestäni ja joutunut riitoihin jokaisen tuntemani ihmisen kanssa. Kun sain hoidon, muutuin taas itsekseni.

Päivämäärä:   20.5.25 20:55:37

Tämä siivoushomma onkin oikeastaan suurin mikä risoo. Koko ajan jotain on tiellä ja kun keittiössä aukaisee vetolaatikon, aivan varmasti on käsi jossain vtun tahmassa kun joku on vaan roiskinut. En tajua välillä itseänikään että miten kierrokset nousevat ennenkuin se siivousraivo alkaa. En ole mikään tip top-siivoaja mutta ihan normaali siivo tuntuu olevan mahdotonta.

Mies tekee kyllä sitten muita asioita joihin minä en puutu enkä taivu, ja tätä on välillä vaikea muistaa. Ne muut asiat kun ovat yleensä talon seinien ulkopuolella. Kodin siivottomuus on koko ajan siinä silmissä.

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   20.5.25 21:10:01

No jos hormonikorvaushoito auttaa, niin tuskin se ympäristötekijöitä kuitenkaan muuttaa. Joten mulla ainakin ihan puhtaasti hormoneista kyse nyt viisikymppisenä, kun mielialat heittelehti. Mullakin oli ihan viittävaille, etten eronnut miehestä ja irtisanoutunut töistä ja harrastusporukoista. Sitten sain hormonigeelin ja nyt on taas tasaisempaa.

Joillain varmasti voi olla ympäristötekijätkin. Itselläni tuota parisuhderaivousta oli myös kolmevitosena ja silloin siihen auttoi eroaminen, ei ollut vaihdevuodet vielä silloin.

Lähettäjä: heeeh 
Päivämäärä:   21.5.25 05:57:24

Ainakin sai hyvät naurut Nupin kertomuksesta!!
Kuulostaa tutulta. Itsellä lisäksi se ongelma, että saan raivarin siitäkin, että pitäisi taas alkaa tumppaamaan itseensä jotain hormonia. Kakarasta asti kroppaa manipuoitu kaikilla stnan pillereillä ja vekottimilla, joten ei enää, kiitos.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.5.25 06:19:09

Olen myös ollut aina kiltti, sävyisä ja joustava ihminen. Nyt vaihtareilla ei vain kiinnosta joustaa, sietää ja olla sävyisä. Miksi pitäisi? Mitäs menettävää tässä enää on? Rähisen, jos siihen pisteeseen ajetaan ja nautin loppuelämästä, josta teen juuri omannäköiseni.
Suuntaa aloittaja sinäkin se raivoenergia siihen, että virittelet asiat niin, että nostat kytkintä ja alat elämään uutta elämää, kun sitä vähän on vielä jäljellä!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.25 07:04:09

Olisi mukava kuulla ikä.

Lähettäjä: Vanha romu 
Päivämäärä:   21.5.25 07:16:54

Kyllä siinä hermo ois palanut ilman miehen ymmärrystä moneen kertaan.
Ei mielialat vaihtele mulla jos on ymmärrystä edes vähän kumppanilla siihen kuumuusvaivaan ja unettomuuteen.
Ehkä jollain on mielialan vaihteluita sit enemmän vaikka mistä syystä. Onneksi niiltä vältyin koska energiataso oli muutenkin matalalla.
Onneks helpotti jo ja selvisin kaikesta ilman yhtään mitään mömmöjä.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   21.5.25 07:19:33

Kyllä ne vaan on ne hormonit, jotka saa sut nyt kovasti reagoimaan ennen vähemmän ärsyttäneisiin asioihin.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   21.5.25 07:35:18

Minä en kattelis sottapyttyjä päivääkään. Teinit ei sotke meillä vaan koti pysyy siistinä. Niin ku joku tuolla jo kirjottikin niin kaikki sotkut vaan sotkijan sängylle joka ainut päivä.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   21.5.25 07:37:16

"johtuukohan paljon puhutut vaihdevuosi"raivoilut" naisilla enemmän ihan vaan siitä että arkisten asioiden vuosikausien aiheuttamat patoumat alkavat pulpahtelemaan, kuin siitä että hormonit säätelisivät mielialoja."

Johtuu. Ja nimenomaan ne naiset alkavat raivoamaan, jotka ovat siihen saakka vaan nielleet kaiken.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.5.25 07:45:24

Kyllä se ainakin osittain johtuu tuosta, että realiteetit avautuu erilailla. Olet esim vuosikausia tehnyt parhaasi töissä, yrittänyt saada vastuuta, olet todella hyvä ja osaava ammatissani ja ei. Edelleen puhutaan päälle, vastuuta annetaan nuoremmille kokemattomammille miehille ohitsesi jne. Kyllä siinä vähitellen tulee ole, että vtu aivan sama, pitäkää tunkkinne..

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   21.5.25 07:49:08

Mua ei jaksa mitkään kämpän sotkut ärsyttää, mutta ihmiset enemmän ja vaikka koira. On ilmeisesti esivaihdevuodet, koska pinnaa kiristää ja menkat tulee useammin ja runsaammin. Lisäksi kolottaa koko ajan. Olen varmaan liikuntakyvytön sitten kun ne oikeat vaihdevuodet tulee. Pari vuotta sitten sain öisin kuumia aaltoja, mutta niitä ei onneksi enää ole.

Päivämäärä:   21.5.25 08:04:08

Kyllä se vitutus tulee hormoneista. Ne samat asiat ei ennen ärsyttäneet yhtä paljon ja nimenomaan sielua myöten. Mulla on se ongelma että osaan käyttäytyä eli en raivoa tai pura tätä mieheen. Kaikki se raivo ja vitutus muhii sisällä ja välillä itken yksin pahaa oloa. Estrogeeli on käytössä mutta tuntuu ettei se riitä. Suren elämänlaadun laskua ja sitä ettei ole mitään takeita onko tämä tätä vielä 10 seuraavaakin vuotta.

Meilä on siistiä ja niin oli lapsuudenkodissakin. Ei ole naisten tarvinut raivota kenenkään sotkemisista kun on täysijärkisiä ihmisiä ympärillä.

Päivämäärä:   21.5.25 08:24:37

Mulla on se ongelma että osaan käyttäytyä eli en raivoa tai pura tätä mieheen. Kaikki se raivo ja vitutus muhii sisällä ja välillä itken yksin pahaa oloa.

No onneksi et sentään pura mieheen, jos ei ole miehen syytä. Mutta tuo, että patoat raivoa ja vitutusta on sairasta ja sairastuttaa sinut itsesi. Ei tuo ole mitään hyvin käyttäytymistä, vaan itsetuhoista. Malliesimerkki siitä, että kun malja täyttyy niin jälki tulee olemaan kaameaa.

Lähettäjä: Vanha elukka 
Päivämäärä:   21.5.25 08:43:35

Olen ajatellut niin, että kun hormonituotanto loppuu, kaikki, mikä liittyy esim. lisääntymiseen myös loppuu.
Ei tarvi miellyttää, tulla toimeen, palvella, huoletia, ruokkia, tehdä vaikutusta, ylläpitää omaa asemaa jne.
Saa olla rauhassa, koska velvollisuus on täytetty ja saa siirtyä sivuun ja nuoremmat saa jatkaa.

Se raivo tulee siitä, että ei saakaan olla rauhassa vaan vielä vaaditaan jotain, mitä ei ole tarkoituskaan enää pystyä tuottamaan.

Olen päättänyt nautiskella ihan luomuna tästä siirtymästä raivareineen ja muuttuvine kehoineen. Ihan mielenkiintoistakin aikaa, koska eipä vaihtiksista ihan hirveästi ole puhuttu, eikä oikein puhuta vieläkään. Ainakaan muuten kuin negatiiviseen sävyyn.

Päivämäärä:   21.5.25 16:28:09

Minuakaan ei hevin saa lääkitsemään itseäni, e-pillerit olivat hirveitä aikoinaan. Katsotaan mihin perushyvät elintavat riittävät. Vanha elukka jotenkin sanoittaa paljon paremmin sitä miten itsekin näen tätä asiaa. Vaihdevuosissa on pakko olla kaikenlaista muutakin kuin sitä mistä tunnutaan pelkästään puhuttavan. Tuo oman roolin muuttuminen jne. Toivoisin kyllä seksihalujen pysyvän vielä pitkään, ja niihinhän vaikuttaa kyllä se millainen kumppani on arkielämässä. Vielä tunnen kroppani toimivan aika hyvin siinä mielessä, mutta kieltämättä etenkin nyt huomaa että se tärkein sukupuolielin on aivotoiminnassa..

Päivämäärä:   21.5.25 16:39:07

Malliesimerkki siitä, että kun malja täyttyy niin jälki tulee olemaan kaameaa.

Totta. Pärinällä häiritsevät mopopojat olen jo valmis eliminoimaan yhteiskunnasta. Vankilassa saisi olla rauhassa ;)

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   21.5.25 17:50:13

On ihan luonnollista, että ihminen tajuaa, ettei voi koko elämäänsä käyttää muiden palvelemiseen. Kun pennut on isoja, ne joko noudattavat sääntöjä eivätkä porsastele tai muuttavat pois.
Suosittelen valtaamaan itsellesi oman tilan kotoa, jonka pidät siistinä ja jossa viihdyt. Muualle asuntoon voit harvakseltaan tehdä inspiraation iskiessä siivousta, mutta muuten anna olla vaan.

Lähettäjä: Noni 
Päivämäärä:   21.5.25 17:51:37

Minäkin kuulun siihen ryhmään, joka sanoo sen johtuvan enemmän hormoneista. Varmasti joillain se ympäristö vain antaa lisää pontta mutta itsellä ei ollut mitään erityistä, mikä kaiken sen ärsyyntymisen olisi saanut aikaan. Aloin saada itkupotkuraivareita aivan mitättömistä asioista ja huomasin ensireaktion monesti olevan tiuskaisu, jota en normaalisti ikinä tee.

Mulla elämänlaatu heikkeni kaikilla osa-alueilla niin paljon vaihdevuosien myötä, ettei siinä puhuta mistään pienistä vitutuksista tai kolotuksista. Ekat oireet tuli 44-vuotiaana ja nelivitosena aloitin ilolla hormonikorvaushoidon. Lyhyesti sanottuna sain elämäni takaisin. Mulle oireet oli ihan s*tanasta: niin nivelsärkyinen, ettei pysty liikkua, niin dementoitunut, ettei pysty työhönsä, niin masentunut, että itkee kaiket illat, niin hikinen kaiket yöt, ettei pysty nukkua jne. Ei kaikki tietenkään saa vaihdevuosia tällä tavoin kaikilla mausteilla ja tuo ärsyyntymisherkkyys oli huolista pienimpiä tuon kaiken keskellä, kun pelkäsin tulevani oikeasti hulluksi.

Päivämäärä:   21.5.25 18:36:34

''Minuakaan ei hevin saa lääkitsemään itseäni, e-pillerit olivat hirveitä aikoinaan.''

Jos tarkoitat aikoinaan = 20-30 vuotta sitten, niin ne on aika paljon muuttuneet siitä ajasta.

Suosittelisin kyllä kokeilemaan. Itse sain niillä sekä mielen että kehon rauhoittumaan. Myös endo pysyy kurissa, eikä ole menkkoja _ollenkaan_ enää. Raudanpuute korjaantui kun rautatabletit alkoi vihdoin imeytyä kun ei kaikki valunut heti pois...

Toki, anteeksi että kommentoin ketjua 33-vuotiaana! Mutta muistan erittäin hyvin kun äidilläni oli tuo ihan sama vaihe mikä aloittajalla nyt. Siinä sai kaikki olla varpaillaan kotona, ei ollut kivaa.

Tee jotain.

Päivämäärä:   21.5.25 18:47:49

Luulen että iso osa tästä tämän hetken vaihdevuosikohkannasta johtuu e-pillereiden valtaisasta käytöstä. Monet syöneet 20 vuotta yhtä putkea. Kai siinä oma keho ja sen muutokset tuntuu vieraalta.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   21.5.25 18:56:18

Oma äiti ei käyttänyt mitään hormonia elämänsä aikana, vaihdevuodet alkoivat jo 44-vuotiaana ja kestivät yli 10 vuotta. Oli kiukkuinen ja väsynyt, hikoili ja lihoi, vaikka oli fyysinen työ. Itse olen nyt 44-vuotias ja kävin hakemassa heti estrogeeliä, kun ensimmäiset oireet ilmaantuivat. Minä en aio käydä samaa @!#$ä läpi!

Päivämäärä:   21.5.25 19:07:06

Itse en vielä vaihdevuosi iässä, mutta omalla äidilläni ainakin hormoonikorvaushoito auttoi. Ennen

Päivämäärä:   21.5.25 19:09:55

Karkasi. Ennen hoitoa oli hyvin usein pelkkää itkua ihan mitättömistä asioista. Mutta aloittajan täytyy kyllä puhua perheenjäsenilleen kotitöiden jakamisesta ja omien jälkien siivoamisesta. Voi olla, että enin vitutus poistuisi jos ei tarvisi muiden sotkuja siivota.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   21.5.25 19:13:06

Käyttäkää hyvät naiset estrogeenikorvaushoitoa, niin ei vituta!

Päivämäärä:   21.5.25 20:22:26

Luulen että iso osa tästä tämän hetken vaihdevuosikohkannasta johtuu e-pillereiden valtaisasta käytöstä. Monet syöneet 20 vuotta yhtä putkea. Kai siinä oma keho ja sen muutokset tuntuu vieraalta.

Kilinvi+ut. Nyt asioista keskustellaan julkisesti eli kaikki tietävät enemmän myös muiden kokemuksista, kiitos netin. Kyllä niitä raivottaria on aina ollut, ennen vielä pahempina kun ei apuja ollut saatavilla.

Päivämäärä:   21.5.25 21:13:58

Pitää tuumailla miten kovaa vítutusta kestää ennenkuin jotain korvaushoitoa lähden pyytämään, muut fyysiset oireet vielä sellaisia että kestää hyvin, entisenä urheilijana ja kovaan fyysiseen työhön tottuneena kun on tottunut siihen että aina johonkin vähän väliä särkee. Olen aina ollut kehoni kuuntelija, siis kierrot ja kaikki kulkeneet tuntemuksineen mukana. Pillereitä kokeilin muistaakseni kolmea merkkiä ja joko tekivät ihan hulluksi ja haluttomaksi tai vähemmän hulluksi ja haluttomaksi. Yhdistelmät ja minit. Kynnys on tosi korkea ja toisaalta kynnysmattoilukin monessa asiassa vähentynyt tämän v´tutuksen myötä, ei se niin huono asia ole että on tullut selkärankaisemmaksi.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.5.25 21:20:44

En lukenut kommentteja, mutta kolmekymppinen täällä hei - vaihdevuosista siis vielä kaukana (toivottavasti). Tulin vain sanomaan, että kyllä minuakin ärsyttäisi elää kahden porsaan kanssa. Lapsi nyt on lapsi (toki riippuu vähän minkä ikäinen), mutta siis ihan aikuinen mies sotkee noin? Joo, en katselisi. Enkä katsellut nuoruuden eksääkään, joka oli samanlainen porsas. Hyi helvata, en ala siivoomaan enää yhdenkään mieslapsen puolesta.

Päivämäärä:   21.5.25 21:30:37

Ei täällä mikään älytön meininki sotkemisessa ole, mutta jos olisin kaksi viikkoa pois kotoa, niin mitähän olisi vastassa. niin etteivät tietäisi milloin palaan. Ja sotken itsekin, minä en jaksa joka päivä siivota omiakaan jälkiä mutta kun menee viikko, kaksi kun kaikenlaista vaan kerääntyy jo muidenkin jäljiltä niin sitten alkaa hiertämään hermoja kun mikään normaali pikasiivous ei riitä pitämään paikkaa sellaisena että sinne kehtaisi esim päästää vieraita.

Lähettäjä: Manipuloitu 
Päivämäärä:   21.5.25 21:46:49

Juu, nainen on aina ollut hormoniensa takia holtiton raivopää, jopa hysteerinen.

Sopivat pillerit pikkutytöille, että ei raskaudu ja eletään 50 vuotta hakien erilaisia pillerietä, kierukoita ja laastareita. Välillä yritetään raskautua ja jätetään hormonit pois. Sitten aloitetaan uudestaan. Ja nyt sitten vaihdevuosina voi laittaa vaikka voidetta, että on sävyisämpi.

Kiitos ei enää pillerit, kierukat, tutkimukset, minipillerit, laastarit, synnytykset ajoitettuina, sitten lisää pillereitä, kierukoita ja perkeleen pessaareja, kondomeja, ehkäisyvaahtoja ja keskeytettyjä yhdyntöjä..

Olen oman osani tehnyt ja myös kehoni. Nyt saan olla, kuten yllä, rauhassa ja kokeilla miten keho toimii ilman manipulointia. Lihomista ja särkeviä niveliä; ihan hirveää, mutta keho on puhdas.
Tässä vaiheessa jos joku vielä pieksää sillä, että pitäisi olla parempi keho ja sali auttaisi, niin vetelen ympäri korvia refleksinä ja selittämättä ja perustelematta.
Olisi pitänyt toimia näin jo vuosia sitten.
Tehkääpä perässä.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   21.5.25 22:38:51

Käytin e-pillereitä viimeksi alle 30v, sitten sain 3 lasta ja sen jälkeen en ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä enkä lääkitystä vaihdevuosiin. Olen nyt 60v. Tulin aina raskaaksi kun halusin. Yksi kaksosten keskenmeno tuli 38v. Sen jälkeen vielä yksi raskaus&synnytys. Olen luottanut omaan kroppaani ja kokenut oikeudekseni olla sellainen kuin olen. Mieskin tuossa pyörinyt jo 35 vuotta. Olen ollut onnekas, enkä tarkoita, että kenenkään tarvitsee toimia näin, mutta ilman hormonejakin voi ehkä elää hyvin.

Lähettäjä: Sielunsiskoko 
Päivämäärä:   21.5.25 22:52:10

Nyt osui ja upposi, puit loistavasti sanoiksi mitä ajattelennja tunnen tässä sikolätissä. Annoin miehelle luettavaksi aloituksen, niin osuva se on, että luuli minun kirjoittamaksi. Tuollaista meilläkin on. Olen vuosia asiasta kärsinyt ja nyt alkaa mitta olemaan täysi. Vielä työnkuvani muuttui niin että asiakkaita vaan lampsii sisään ennakkoon varoittamatta kotiimme, joten pitäisi olla jo senkin vuoksi perussiistiä. Ja tietysti mielenterveydenkin vuoksi olisi kiva siisti koti. Muita perheenjäseniä kaaos ja sotku ei haittaa, minä en viihdy.

Päivämäärä:   22.5.25 06:21:52

Sielunsisko ja aloittaja: Ottakaa se voima vaikka siitä vitutuksesta ja EROTKAA!!! Eläkää itse omaa elämäänne siistissä kodissa! Ihan oikeasti.

Mutta tiedän, että kumpikaan teistä ei oikeasti pysty siihen. Kärsitte vaan kun ''ei voi erota''.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   22.5.25 07:31:00

Ilmankos erotaan aika usein keskiikäisenä. Toisaalta luonnon kiertokulkua on pariutuminen, pesiytyminen ja jälkeläisten tuotto. Tehtävä kun on täytetty joten joutaa nahistumaan.
Jollei sitä puolisoa enää tarvitse mihinkään niin vapautus on armeliainta. Löytää vielä toisen elämän sulostuttajan. Vanheneva nainen on kieltämättä kohtuullisen kamala. Haahkoittumista ei voi välttää millään ja pahoittaa mielensä joka asiasta. Kiukkuinen jollei ole surullinen. Kovilla on putkiaivoinen miespolo.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   22.5.25 07:41:14

"Mulla siis vaihdevuodet ja elän elämäni parasta aikaa. Mikään ärsytä eikä tarvi raivota kenellekään eikä millekään. Kaikki kommellukset, hankaluudet ja hajoamiset otan ennemminkin huumorilla. Mut mä asun yksin ja elän just sellaista elää kun haluan. Ei mulla kyllä oikein mitään muitakaan vaihdevuosioireita ole. Voi toki olla että tää muuttuu tästä vielä paskemmaksi, mutta nyt nautin ihanasta elämästä."

Niin tämä <3 Mutta jos joku tulisi mun kaunista ja siistiä kotiani sotkemaan, saisi välittömästi kengän kuvan persiiseen. Muistan kyllä kun kolmekymppisenä välillä itkin ja raivosin, kun silloinen avosiippa jätti omenanrontit ja huonosti tyhjennetyt jugurttipurkit pöydille ja likaiset sukat lattialle. Ei kiitos enää.

Aikanaan e-pillereitäkin söin vain 5 vuotta. Ihme aivosumun ainakin aiheuttivat, minkä huomasi vasta kun käytön lopetti. Ei kiitos hormoneita enää.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   22.5.25 07:45:30

"Toisaalta luonnon kiertokulkua on pariutuminen, pesiytyminen ja jälkeläisten tuotto. Tehtävä kun on täytetty joten joutaa nahistumaan."

Näinhän se on. Ulkoisesti nahistuu ja se saa minun puolestani tapahtua, ei sitä oikein estääkään voi kun en mihinkään kiristysleikkauksiin halua. Mutta sisäisesti voi kukoistaa kun ei tarvitse enää miehiä tai ketään muutakaan miellyttää :)

Päivämäärä:   22.5.25 07:45:45

Manipuloitu: Olin silloin erittäin huolissani yleisesti ottaessa e-pillereiden käytöstä ja niiden vaikutuksista. Aivan taatusti monen parisuhde kariutui niiden takia. Naiset eivät vaan tajunneet että mahdolliset toosan kuivuus ja uudenlaiset mielialojen muutokset olivat pillereiden syytä. Huomasin itse muutoksia hyvin pian, ja kun totesin että sen tauon aikana mitä piti pitää napeista, alkoi panettamaan parin päivän päästä, heivasin vttuun liuskat. Normaalisti kun toimin niin että menkkojen aikana ei paneta niin näillä sitten täysin päinvastoin. Keho sammui ihan kokonaan. Nykytilannetta en tiedä miten (nuoret) naiset pärjäävät näissä asioissa. Siihen en kommentoi, jos pillereitä tarvitaan hillitsemään jotain muuta ongelmaa, mutta omalla kohdallani hormonit olivat täysin väärä ratkaisu kun tarve oli vain ehkäisyyn.

Päivämäärä:   22.5.25 08:15:33

Olen ollut onnekas, enkä tarkoita, että kenenkään tarvitsee toimia näin, mutta ilman hormonejakin voi ehkä elää hyvin.

Niin jotkut naiset ei viitti pillereitä vetää. Sitten ehkäisy jää miehelle, joka tilaa laatikon spärdäreitä. Mutta kun miehestä ja sen munasta ei tunnu kivalta niin mies alkaa käyttää keskeytettyä. Siitä tulee tapa, joka piintyy niin että mies tekee sen aina automaattisesti. Kiitos vaan sille miehen exälle joka tämän aiheutti. Mun nautinto kärsii siitä kun just h-hetkellä muna vedetään ulos, se siitä orkusta. Mut hei kiva et exä ei syöny pillereitä. Miehen mukaan exän syy oli se että spärdärit on ihan yhtä hyviä.

Lähettäjä: vai niin teillä 
Päivämäärä:   22.5.25 08:31:15

Ei meillä tuollainen ole minun orkkuihini vaikuttanut.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   22.5.25 08:35:41

Kyl mulla vaikuttaa jos paneminen lopetetaan just ennen orkkua. Jää vaan tulematta.

Päivämäärä:   22.5.25 09:05:30

Siis mies jää tulematta?

Jos sinä jäät sen takia tulematta niin mies on huono sängyssä ja/tai olet lukkiutunut pakkomielteeseen.

Päivämäärä:   22.5.25 09:13:44

Tottakai mies tulee, sehän nyt on perus. Vaan itseltä jää väliin jos se stimulaatio lopetetaan väärällä hetkellä. Vai saatko itse siitä että mies ruikkii selkäsi päälle ja toosa on tyhjä?

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   22.5.25 09:29:23

Hormoonit ovat kamalia tai kamalan ihania, riippuu siitä mihin suuntaan sattuvat meitä naisia milloinkin viemään.

Nuppi - älä jää taistelemaan raivon kanssa, kokeile ihmeessä lääkitystä, sen voi aina lopettaa. Se, että omaa oloaan jatkuvasti vihaa ja on raivon vallassa ei ole tervettä, eikä siitä koidu terveydellesi mitään hyvää. Kaikkea ei ruokavaliolla voi korjata ja ruokavalion noudattaminen voi tuossa tilanteessa tuntua vielä ihan hirveälle itsekidutukselle kun muutenkin kaikki v*tuttaa... Ei elämän ole tarkoitus olla mikään kärsimysnäytelmä ja selviytymistä. Hormoni vajeeseen auttaa hormonikorvaus.

Päivämäärä:   22.5.25 12:09:53

Jos et pysty laukeamaan muulloin kuin että mies on sisälläsi, vaihda miestä. Minulla ei ole tuollaisia ongelmia orgasmieni kanssa, saan muillakin tavoin.

Päivämäärä:   22.5.25 12:20:06

"Olen ajatellut niin, että kun hormonituotanto loppuu, kaikki, mikä liittyy esim. lisääntymiseen myös loppuu.
Ei tarvi miellyttää, tulla toimeen, palvella, huoletia, ruokkia, tehdä vaikutusta, ylläpitää omaa asemaa jne.
Saa olla rauhassa, koska velvollisuus on täytetty ja saa siirtyä sivuun ja nuoremmat saa jatkaa."

Hmm. Tässäkö syy miksi lapsettomat naiset eivät raivoa? Lapsettomana naisena ei ole koskaan tarvinnut tuollaista hlvettiä läpikäydä. On saanut olla aina rauhassa ja elää elämäänsä, niin ei tarvitse alkaa raivottareksi vaihdevuosi-ikäisenä. En nimittäin tiedä yhtäkään lapsetonta naista, josta olisi tullut vaihdevuosi-ikäisenä raivotar.

Lähettäjä: Huooh 
Päivämäärä:   22.5.25 12:23:31

Vai niin teillä: oletko jotenkin parempi sitten niin? Et ilmeisesti ole tajunnut että kaikki naiset eivät ole samanlaisia ja mieltymykset samanlaisia.

Päivämäärä:   22.5.25 13:13:44

Eihän kyse ollut siitä ettei pystyisi laukeamaan muuten vaan siitä että se kiihoke otetaan pois ja siksi jää sillä kerralla ilman. Ja se tapahtuu joka panemisella...

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   22.5.25 14:02:44

oka saa´tanan taso jonka siivoan, on kohta taas täynnä jotain joutavaa roinaa ihan vaan siksi että siinä on tyhjää tilaa jonkun mielestä johon voi kasata tavaraa. Ei v´ttu voida laittaa niitä tavaroita omille paikoilleen. Jos siivoan tason, siirrän ensin KYMMENIÄ jotain prkeleen juttuja muualle jotta pääsen pyyhkimään sen tatinasta ja roskasta.

Ota taktiikaksi sellainen, että otat ison mustan jätesäkin, näytät sitä niille, joiden tavaroita on väärissä paikoissa että jos niitä ei korjata, ne menevät jätesäkkiin ja säkki ulos ja tarvittaessa roskiin.

Kyllä se alkaa aika äkkiä tehota....

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   22.5.25 14:08:03

Kuparikierukka on vastaus niitten kumien hormoonittomaksi vaihtoehdoksi.

E-pillerithän toimii loistavana ehkisynä, jos vievät panetuksen pois.

En ole e-pillereihin koskenut. Ei ole ollut ongelmia kuivuuksien tai panettamisten suhteen. Lapsi tehty parikymppisenä. Nyt 46-vuotiaana ei ole kotona holhottavaa ja hyysättävää ollut enää vuosiin, mielenkiinnolla odotan, meinaanko ruveta tästä raivottareksi siipan "iloksi". Vai onko niin, että kun ei ole passattavia, ei tartte raivota? Lakkasin miellyttämästä kaikkia yläasteikäisenä, ja sekös on ollut hankalaa, kun nainen ei joka asiaan sano joo ja toteuta. Nyt iän myötä on huomannut auktoriteettini kasvaneen, mut otetaan tosissaan ihan eri tavalla. En ole ilkeä ja olen kohtelias, mutta en anna kenenkään kävellä ylitseni.

Olen ikäni palellut likimain aina, joten suorastaan odotan, että mokomalle hytinälle tapahtuisi jotain. Koskahan olisi odotettavissa? Menkkani alkoivat 12-vuotiaana, korreloikohan se yhtään?

Nyt ei vituttele mikään. Harvemmin mikään. Elämä on kivaa.

Päivämäärä:   22.5.25 14:36:10

X. No mikset laukea ennen sitä miehen laukeamista silleen "muuten vaan"? Vai onko ongelma se että ikinä et ehdi muna sisällä-tuntemuksen kanssa saada koska mies ehtii ensin?

Päivämäärä:   22.5.25 14:41:18

No en ehdi niin. Siitä loppukiihdytyksestä saisi sen viimisen tarvittavan kipinän mut se sit lopetetaan kesken. Itseä ei saa räplätä kun miehen exäkin tuli aina pelkästä panemisesta.

Päivämäärä:   22.5.25 14:58:25

On mulla ollut kuparikierukka, se pelasi kyllä. Hormonikierukkaan en suostunut edes.

"Itseä ei saa räplätä kun miehen exäkin tuli aina pelkästä panemisesta."

Mitä vi´ttua. Vaikka kyse onkin tässä vaihtareista eikä huonoista petikavereista niin pakko sanoa. Yksi minun eksä meni ihan solmuun kun minä tein sen kllin päällä mitä minua huvitti. " Enkö minä riitä ". - No et, ja mitä sitten kun en minä saa pelkällä munalla. " On ne muutkin saaneet ". - Jaa, no minä en saa ja en usko muuten pätkääkään että kaikki ne muutkaan ovat saaneet, kunhan ovat teeskennelleet tai sä luullut että saivat.

Minä ilmoitin asian heti kärkeen noin ja lisäsin että ei tämä minulle ole ongelma vaan minä, mun kehoni kanssa TOIMIN näin. Kyllä se sen sitten hyväksyi mutta jälkikäteen ajateltuna sellaiset on heivattava kylmästi mäkeen, ei siitä ikinä tullut kunnon miestä sänkyyn. Nykyinen pikku siivousraivo on ihan pientä siihen verrattuna, tämä siivoushomma ei kuitenkaan kurista koko aikaa vaan aaltoillen ilmaantuu.

Päivämäärä:   22.5.25 15:20:53

Kappas, nytkö X kerroit sen oleellisimman asian. On se kumma kun ei saada sanotuksi heti että mistä siinä sinunkin ongelmassasi oikeasti kiikastaa.

Päivämäärä:   22.5.25 17:08:21

"Itseä ei saa räplätä kun miehen exäkin tuli aina pelkästä panemisesta."

Järkyttävää millaisissa suhteissa jotkut suostuvat elämään.

Lähettäjä: Nnn 
Päivämäärä:   22.5.25 17:50:34

"Hmm. Tässäkö syy miksi lapsettomat naiset eivät raivoa? Lapsettomana naisena ei ole koskaan tarvinnut tuollaista hlvettiä läpikäydä. On saanut olla aina rauhassa ja elää elämäänsä, niin ei tarvitse alkaa raivottareksi vaihdevuosi-ikäisenä. En nimittäin tiedä yhtäkään lapsetonta naista, josta olisi tullut vaihdevuosi-ikäisenä raivotar."

No minä olen lapseton ja olin ilman hormonikorvaushoito raivotar.

Hassua kun tässäkin asiassa moni nosta itseään jalustalle, kun ei ole niin pahoja oireita, että tarvisi hoitoa. Ihan kuin se olisi omaa ansiota ja pahojen oireiden kanssa kamppaileva on varmasti tehnyt jotain väärin elämässään. Tai vähätellään toisen oireita ja todetaan, että kyllä sitä pitää pystyä olemaan ihan luomuna.

Itse en aio kärsiä ja katsoa, että teenkö vielä murhan tai itsemurhan, kun helpotusta on kerran olemassa. Otanhan särkyynkin särkylääkkeen.

Sympatiat niille, joilla on jokin riski, että ei voi siksi hormoneita käyttää.

Ja eipä siinä mitään jos elää yksin, työskentelee yksin ja harrastaa yksin. Saa sitä elellä omien raivoilujensa kanssa ihan rauhassa. Mutta pliis te jotka joudutte elämään muiden ihmisten keskellä, niin harkitkaa kuitenkin vielä. Minäkin olin aivan kamala puoliso, työkaveri, kaveri ja eläinten omistaja ennen hkh:ta.

Päivämäärä:   22.5.25 17:57:44

"Hassua kun tässäkin asiassa moni nosta itseään jalustalle, kun ei ole niin pahoja oireita, että tarvisi hoitoa. Ihan kuin se olisi omaa ansiota ja pahojen oireiden kanssa kamppaileva on varmasti tehnyt jotain väärin elämässään. Tai vähätellään toisen oireita ja todetaan, että kyllä sitä pitää pystyä olemaan ihan luomuna."

Tämä! Ette te ole parempia ihmisiä, teillä on vain parempi tuuri jos ei hormonit heittele. Itsellä menossa maksimiannos geeliä ja selviän just ja just elämästä mutta en hyvin.

Päivämäärä:   22.5.25 18:59:51

En minä nosta itseäni jalustalle, tässä voi käydä vielä niin että pannussa alkaa suhisemaan 24/7. En osaa sanoa onko pahempaa luvassa.

Lähettäjä: Sielunsiskoko 
Päivämäärä:   22.5.25 20:08:27

Ketjussa esitettiin, että me sikolätin siivoojat jättäisimme perheemme ja asuisimme onnellisina omissa kodeissamme. On käynyt mielessä. Jopa usein. Olen kuitenkin toistaiseksi tyytyväinen muihin elämän osa-alueisiin enkä halua rikkoa perhettä tämän vuoksi, vaikka mitta ajoittain alkaa olla täynnä.

Päivämäärä:   23.5.25 06:20:53

Jos ensin passaa perhettä kymmeniä vuosia ja sitten vaihdevuosi-iässä se alkaa vltuttaa niin oma vikahan se on. Olisi kannattanut opettaa ne porsaat korjaamaan jälkensä itse.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.