Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kesäkurpitsan kasvatus näin vaikeaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.5.25 17:32:24

https://www.meillakotona.fi/artikkelit/kesakurpitsan-kasvatus

Näitä ohjeita luen. Ymmärrän esikasvatuksen sisällä mutta tuo ulos siirtäminen...

Ensin istutuskuoppaan hevosenlantaa tai kanankakkaa. Entä jos ei ole hevosia tai kanoja?

Sitten pitää mennä ostamaan kasvuharsoa. En tiennyt että harsoja tarvitaan, miten ajattelin että kesäkurpitsa olisi yksinkertaisempi eikä niin herkkä. Mutta tilataan sitten harsoa jostain.

Mutta lisäksi tarvitaan ikkunanpokia ja muovitunneleita? Nämä pitää vielä googlata, miten ne ikkunanpokat pitäisi virittää? Miksi muovitunneleita? Oikeastiko tämä on näin monimutkaista? Tekeekö ihmiset tuollaisia virityksiä todella?

Luulin että kesäkurpitsa olisi todella helppo kasvatettava.

Re: Kesäkurpitsan kasvatus näin vaikeaa?

Päivämäärä:   20.5.25 17:34:39

Voit istuttaa ihan miten haluat, tuossa vain autetaan maksimoimaan onnistumisen mahdollisuudet.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   20.5.25 17:38:50

Luin eilen varmaan saman ohjeistuksen enkä ajatellut tänäkään vuonna toimia sen mukaan... Toivon, ettei hallaa enää tule, ajattelin huomenna istuttaa taimet ulos ilman harsoa.
Jotain lannoitetta kyllä kannattaa käyttää, sen suhteen nämä ovat aika syöppöjä, mutta lannoitetta saa ihan vaikka Prismassa tai Rustasta jos ei tallia ole lähelläkään.

Lähettäjä: Kkk 
Päivämäärä:   20.5.25 17:50:58

Itse olen aina kylvänyt suoraan isoihin astioihin pihalle. Kasvuharsoa olen laittanut. Saat harsoa ja kanankakkaa vaikka tokmannilta. Ei ole vaikeaa.

Joskus esikasvatin avomaakurkut ja kesäkurpitsat ja aina ne kärsi niin paljon ulos siirtämisessä, vaikka kuinka yritin totuttaa, että vahvemmat ja paremmat taimet olen saanut suoraan ulos kylvämällä.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   20.5.25 17:55:49

Mun mielestä kesäkurpitsa on pihalla se helpoin kasvatettava :D Mutta toki mulla on sitä hevosenlantaa käytössä, laitan sitä näille kyllä reilusti. Ollaan miehen pihassa kasvatettu mm ihan maakuorman päällä (siis ison kasan päällä), isossa muoviastiassa ja sitten ihan lavassa. Tänä vuonna menee lavaan ainakin. En ole pitänyt harsoja enkä tehnyt mitään kehikoita sen ihmeemmin.

Oon aiemmin esikasvattanut sisällä, mutta nyt laitoin vain 2 siementä esikasvatukseen (nekin vasta eilen) ja loput laitan suorakylvönä, ensi viikolla jos ennusteet näyttää hyvältä. Viime vuonna esikasvatuksessa olleet kasvoi huonommin kuin suoraan kylvetyt. Ne venähtää tosi herkästi liian pitkäksi sisällä jolloin se siirto on hankala. Toki mulla on nyt ekaa vuotta kasvivalot käytössä, joten ei pitäisi pitkiä haituvia kuitenkaan kasvaa. Nyt niiden lamppujen alla on tilaakin :D

Mutta kylmänarkoja kesäkurpitsat toki on. Ei ne mitään pakkasia oikein kestä.

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   20.5.25 17:59:07

Olen todennut että kesäkurpitsat kannattaa kylvää suoraan. Itselläni käytössä lavat. Joskus olen esikasvattanut, ja aina taimet menehtyneet siirrossa.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   20.5.25 18:24:42

Minulla on esikasvatus toiminut yleensä hyvin, mutta tänä vuonna on ollut vaikeaa saada siemeniä itämään. Olen laittanut varmaan 20 siementä multaan ja vain kaksi on itänyt. En tiedä missä mättää.

Wetehinen, oletko muistanut karaista taimesi ennen ulos siirtämistä? Olen huomannut, että jos taimet esikasvattaa sisällä ja lykkää suoraan ulos ne eivät kestä (ainakaan täällä Pirkanmaan pohjoisrajan tuntumassa), mutta karaistuksen kautta kestävät hyvin. Ja toinen asia mikä on vaikuttanut on se, että jos juuripaakku pääsee hajoamaan, hauraat juuret vahingoituvat herkästi eikä taimi välttämättä kestä sitä. Ehjänä pysyneet juuripaakut auttavat taimia selviytymään.

Ja ainakin täällä ne pitää muistaa myös suojata hallaa vastaan harsolla. Hallaöitä on aika pitkälle kesään ja ilman harsoa paleltuisivat varmasti.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   20.5.25 18:37:27

Ei ole hankala, voit istuttaa maahan ilman mitään ihme virityksiä. Ei kuitenkaan vielä kannata istuttaa ulos tai sitten todellakin pitää tilata sitä harsoa, kun on kylmiä öitä vielä luvassa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.5.25 18:37:59

Minä ostan torilta taimet ja tyrkkään koriin kasvamaan puutarhamultaan. Lannoittelen ihan markettilannoitteella pitkin kesää ja hyvä tulee.

Lähettäjä: Ei ole vaikeaa 
Päivämäärä:   20.5.25 20:03:09

Miksi ajattelet kasvatuksen olevan vaikeaa?
Laitat vaan siemenet multaan ja odotat. Koulutat vähän ja siirrät lavaan jossa on lasit päällä tai laitat harson siihen päälle. Multa saa olla ravinteikasta koska kastelukin on runsasta.
Otat uroskukat veks ja odotat että kurpitsaa pukkaa. Kohta ihmettelet mitä siitä kaikesta sadosta vielä keksit tehdä kun olet jo korvia myöten kyllästynyt täytettyyn kesäkurpitsaan.
Niinpä. Yksikin taimi tuottaa yhdelle ihmiselle ihan tarpeeksi satoa, muista se.

Päivämäärä:   20.5.25 20:34:00

ainoat mitä saan kasvatettua on kaikki kurpitsat :D juuri taas eilen kävin tökkimässä siemenet vanhaan kanojen ja lampaiden pehkukasaan tontin nurkalle, siellä ne rehottaa oman onnensa nojassa sitten.

Lähettäjä: Linnea 
Päivämäärä:   20.5.25 21:32:20

Ehdottomasti siemenet suoraan ulos, tulee parhaimmin onnistuneet kun esikasvatuksella. Laitoin tällä viikolla siemenet ulos, ei ole yöpakkasia ollut viikkoon eikä pitäisi ollakaan. Vettä luvattu loppuviikolle joka jouduttaa kivasti itämistä. Meillä kasvaneet tosi hyvin ihan peruslannotteella mitä saa halvalla jostain tokmanneilta ym. Syksyllä viileni viime vuonna vaan niin nopeasti etteivät ehtineet kypsyä ulkona.

Lähettäjä: maalla 
Päivämäärä:   20.5.25 22:36:21

Älä laita kesäkurpitsaa vielä ulos, paleltuu vielä. Yleisesti ei kannata laittaa mitään kylmänarkaa ulos ennen kesäkuun puoliväliä, toki riippuen keleistä ja miten suojaisella tontilla kasvimaa on.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   20.5.25 23:39:23

maalla: Ja riippuu missäpäin maata asuu. Kyllä minä sentään kesäkuun alkupäivinä viimeisetkin laitan. Olisi ihan poikkeusvuosi jos en.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.