Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhojen kroonikkolemmikkien omistajille

Lähettäjä: Ellikki 
Päivämäärä:   20.5.25 09:27:34

tiedoksi tässä juuri kesän ollessa eteisessä odottamassa.

Käyttäydythän eläimesi edun (=kivuttomuus ja muu eläimen elämänlaatu) ja eläinsuojelulain mukaisesti, mitä tulee eutanasiakäynnin varaamiseen ja käynnille saapumisen ajoittamiseen silloin kun eutanasiakäynti on ainoa, mikä kärsimyksen/huonoksi muljahtaneen elämänlaadun lopettaa.

Jotta lemmikkisi on ok olla hengissä: (muutama nosto kaikkein kriittisimmistä seikoista)

-sen on pystyttävä itsenäisesti nousemaan ylös ja käymään makuulle joka tilanteessa. Jos ei se pysty eli jos ei kipulääkeet ja Solensia/Librela auta, on pikaisen eutin aika. Älä ole itsekäs sonta, vaan ajattele sitä lemmikkiä omien tunteidesi sijaan. Huom. Liikuntakyvyttyömäksi mennyt koira/kissa ei odota päivä-/saati viikkotolkulla sitä että sinun Ruotsissa asuva poikasi töiltään ehtii tulla hyvästelemään Mirrin.

-sen on pystyttävä sujuvasti tekemään tarpeensa lajista riippuen joko ulos tai sitten hiekkalaatikolle. Jos aikuisikäiseltä eli vanhalta lemmikiltä tulee jatkuvasti tarpeet lattialle, koska se ei enää pysty pidättämään tai ei muista miten piti toimia, se ei voi itsekään hyvin.

-sen on syötävä ja juotava ruoka-annoksensa täysin itsenäisesti. Normaali syöminen ja juominen ei voi olla ihmisen ruiskuruokinnan varassa.

Elo-syyskuussa meillä tulee taas näkymään piikki euttivarausten määrässä, koska Mirrin ja Mustin piti ihmisensä itsekkyyden takia "nähdä ja kokea vielä yksi kesä". Vaikka Ht.netissä kukaan ei tätä käyntiä koskaan tietenkään vetkuta, koska aina toimitaan oikein tietenkin, niin iso osa muista asiakkaista sössii tämä pahasti. Toinen piikki on heti vuoden alussa, koska Missen ja Tessun piti olla vielä yksi perheen joulu paikalla.

Ottakaa nyt aivoihinne tästä: lemmikkinne ei ymmärrä "viimeisestä kesästä ja viimeistä joulusta" hevonpaskaa. Sinun tehtäväsi on viedä se mieluummin sinun kannaltasi liian aikaisin, kuin lemmikin kannalta liian myöhään, piikille. Vaikka se päivä olisi sitten jouluaatto, kun Musti ei enää pysty nousemaan itse jalkeille, niin sinä tuot sen sitten jouluaattona. Tai juhannusaattona.

Kiitos.

Re: Vanhojen kroonikkolemmikkien omistajille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.5.25 09:30:09

Minä sanoin jo viimeksi tuosta ikävästä sävystäsi, millä kirjoitat. Nyt se on parantunut hieman, mutta vielä riittää korjattavaa. Nyt saatavilla vain ihmiset puolustuskannalle.

Päivämäärä:   20.5.25 09:42:43

Ikävää sävyä on, piste, siinä kun elokuun viimeisellä viikolla tuodaan pää painuksissa näitä jäykistyneitä liikuntakyvyttömiä vanhoja parkoja, jotka on "kesän nauttineet".

Minä en päästä silitä näitä, joille olen ns. hyvän saan aikana sanonut neutraalisti kasvotusten muistuttanut asioiden kulusta ja ovat sanoneet ymmärtävänsä. Tulehan itse katsomaan tätä meininkiä kärpäseksi kattoon ja valita sitten uudelleen. Mielipaha suorasta puheesta on ihan turhaa niin kauan, kun klinikoilla nähdään tätä itsekkyydestä johtuvaa kaltoinkohtelua joka toinen päivä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.5.25 09:43:18

Tuosta voinkin stilisoida hoitotahtoni ennen kuin alzheimeria alkaa pukkaamaan.

Päivämäärä:   20.5.25 09:50:01

"Tuosta voinkin stilisoida hoitotahtoni ennen kuin alzheimeria alkaa pukkaamaan."

Mahtava idea. Jospa tämä armokuolema saataisiin muutaman vuosikymmenen sisällä jo meikäläisillekin.

Lähettäjä: muonavaranen 
Päivämäärä:   21.5.25 13:51:28

1. lemmikkiä tuli pidettyä hengissä ihan liian pitkään kitkuttaen. Jatkossa olen viisaampi.

Lähettäjä: Jade 
Päivämäärä:   21.5.25 15:45:27

Joillekin koirille tulee steriloinnin seurauksena virtsanpidätyskyvyttömyyttä, mikä voidaan hoitaa. Tai eläin juo paljon vettä eikä siksi pysty pidättämään esim. omistajan työpäivän ajan. Silloin vedenjuonnin syy pitää selvittää, ja se syy hoitaa, oli syy sitten cushingin tauti, diabetes tai joku muu.

Vestibulaarisyndrooma voi ilmetä kaatuiluna, hoippumisena ja/tai syömisen ja juomisen vaikeutena. Idiopaattinen vestibulaarisyndrooma paranee usein ilman hoitoakin muutamassa viikossa. Toki, sairas eläin pitää aina viedä eläinlääkäriin.

Itse pitäisin syksyisin tehtävien eutanasioiden syynä useimmin sitä, että halutaan vanhus säästää talven liukkaudelta ja kylmyydeltä, kuin "nauttia vielä yksi kesä".

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   22.5.25 13:52:44

Eihän tuota jaksa erkkikään lukea, että ihan se ja sama mitä sävyä on.
Ihmisen pitää tehdä sellaisia valintoja joiden kanssa se ite pystyy elämään. Siihen ei lait, asetukset eikä jeesukset pysty vaikuttamaan.

Päivämäärä:   22.5.25 17:07:42

"
Ihmisen pitää tehdä sellaisia valintoja joiden kanssa se ite pystyy elämään. Siihen ei lait, asetukset eikä jeesukset pysty vaikuttamaan."

Tehdään me miten huonoja ja sairaita valintoja niin siitä huolimatta niiden kanssa on elettävä.

Aloittaja puhuu ihan täyttä asiaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.5.25 18:49:54

Ellikki: toivottavasti osaat käyttäytyä asiallisesti kun se lemmikki viimeiselle matkalleen tuodaan. Ihan tiedoksesi: iäkkään lemmikin kunto voi romahtaa todella nopeasti ja ihan viimeinen mitä siinä tilanteessa kaipaa on joku besser wisser joka alkaa pätemään että olisi pitänyt aikaisemmin lopettaa.

Päivämäärä:   22.5.25 20:30:18

Aloittaja kirjoitti ihan totta. Vastauksista näkee, miten taas totuus sattuu ja menee tunteisiin.

Päivämäärä:   22.5.25 21:27:25

Varmasti syksyn piikissä on myös niitä, jotka tekevät sen nimenomaan eläimen hyvinvoinnin eduksi.
Esim. hieman nivelvaivainen koira voi olla oikein hyvässä kunnossa kesällä mutta koleus ja kylmyys pahentavat oireita. Näissä tilanteissa on ihan hyvä veto että jonain talvena päättää että tämä meni vielä ihan hyvin, mutta seuraavaa ei lähdetä testaamaan.

Joulusta olen samaa mieltä.

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   22.5.25 21:43:59

No ei se joulukaan nyt niin paha aika ole odotella sellaisessa tapauksessa, että päätös on ollut harkinnassa kuukausia eikä mitään ihan akuuttia pahenemista ole tapahtunut. Siinä ei muutama päivä sinne tai tänne haittaa yhtään mitään.

Oman yhden vanhan lemmikkini vein lopetettavaksi päätöksen teosta vasta kuukauden päästä. Ei siinä ollut mitään erityistä isoa vikaa. Vai n pikkuhiljaa pahenevia pikkuvikoja. Luopuminen tuntui jotenkin helpommalta, kun se tietty päivä oli perheellemme merkityksellinen.

Yhden hevosen annoin vielä laiduntaa yhden kesän, koska sen maha voi aivan hyvin laiduntaessa ja kolotukset pysyivät kesällä lämpimässä ja hyvillä pohjilla poissa.

Ei se ole aina niin mustavalkoista, että milloin se oikea aika on. Toki jos on oikeasti eläin, joka ei pääse ylös makuulta tai ei syö, niin sitten se aika on heti. Mutta tuo nyt on aika kärjistettyä. En usko, että on montaakaan eläimen omistajaa, joka katselee 3 kuukautta sitä, että koira ei pysty kävelemään ollenkaan.

Päivämäärä:   23.5.25 02:18:13

Olipa hyvä kirjoitus ja suurinta rakkautta on luopua ajoissa ilman että kärsimystä pitkitetään omista itsekkäistä tunnesyistä .

Lähettäjä: Yrmy 
Päivämäärä:   23.5.25 06:58:41

Mitäpä jos ap huolehtisi vain omasta varsin vaatimattomasta elämästänsä.

Lähettäjä: .......... 
Päivämäärä:   23.5.25 07:04:24

Mikä ihmeen oikeus ap:lla on puuttua ihmisten asioihin? Ehkä ap hoitaa omat eläimensä nyt hyvin ja keskittyy niihin

Päivämäärä:   23.5.25 07:28:56

Jaahas. Kolahti kahteen viimeiseen aloituksen teksti. Hyvä hyvä, näitä selvästi tarvitaan lisää.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   23.5.25 07:35:11

Aloittaja on oikeassa. Hirveän moni pitkittää tilannetta aivan liian kauan.

Päivämäärä:   23.5.25 10:02:45

"Mielipaha suorasta puheesta on ihan turhaa niin kauan, kun klinikoilla nähdään tätä itsekkyydestä johtuvaa kaltoinkohtelua joka toinen päivä."

Aloittaja ei taida ymmärtää että vttuileva Ellikki ei suinkaan edesauta kärsivien eläinten asiaa vaan homma kääntyy päinvastoin.

Suoraa tekstiä pystyy tuottamaan myös asiallisesti ilkeilemättä ja piikittelemättä, siinä on aloittajalla vielä paljon petrattavaa. Mutta se kannattaa sillä asiallisuudella saa eläimille enemmän hyvää aikaan.

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   23.5.25 11:01:14

Valkoinen nainen pitää itseään jumalana. Haluaa päättää toisten viimeisistä päivistä ja kutsuu sitä armoksi? Vanhuus ei ole sairaus. Ja elämään kuuluu myös kipuja.

Lähettäjä: Zhä 
Päivämäärä:   23.5.25 12:20:42

Mitä on kroonikkolemmikit?

Päivämäärä:   23.5.25 12:28:41

Ihanaa. W on näitä jotka eivät ymmärrä yhtään mistä puhutaan ja pitää ok:na pitää väkisin elossa eläintä, joka ei kykene liikkumaan itse saati kivuitta koska "VaNhUUs Ei OLe SaiRaUs ja KiVuT KuuLuU elämään."

Päivämäärä:   23.5.25 13:27:59

Meillä on eläinlääkärin kanssa sopimus, että kertoo siinä vaiheessa kun tilanne vaatii euranasiaa, ellen itse jo siihen mennessä asiaa oivalla. Ja mitä tulee näihin ellikkeihin ja allikkeihin jotka tietää aina muiden asiat paremmin, niin yleensähän kysymyksessä on tyyppi joka ei saa hallittua edes omaa painoaan, saati kieltään.

Päivämäärä:   23.5.25 13:32:03

Kun ei muuta keksitä enää, aletaan haukkumaan ihmisen painoa. Wau miten älykästä artikulaatiota.

Päivämäärä:   23.5.25 13:33:56

^ kolahti vissiin itseen?

Päivämäärä:   23.5.25 13:43:41

Ei valitettavasti kolahtanut. Jaksan vain ällistyä ainaisista läski-korteista, kun muuta ei enää keksitä sanoa. Vaikka aihe ei ihmisten painoon liittyisikään. Toinen, mikä heitetään täälläkin herkästi argumenttejen loputtua, on persu-kortti. Sitä odotellessa.

Lähettäjä: */* 
Päivämäärä:   23.5.25 18:00:12

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 20.5.25 09:30:09

Minä sanoin jo viimeksi tuosta ikävästä sävystäsi, millä kirjoitat. Nyt se on parantunut hieman, mutta vielä riittää korjattavaa. Nyt saatavilla vain ihmiset puolustuskannalle."

No tässäpä todella viehättävästi ja miellyttävästi laadittu topikin aihetta käsittelevä kommentti henkilöltä, joka selvästi kuvittelee olevansa niin tärkeä, että hänen mielipiteidensä takia toisten täytyy hypätä sinne suuntaan ja sillä tavalla kuin Hän Itse käskee. Taas jumalvita joku oman elämänsä kuningatar arvostelemassa. Jööses, että kehtaakin.

Aloittajan kirjoitus oli asiantunteva ja asiallinen.

Suurin osa kommentoijista ei tätä määritelmää täytä.

Totuus on, että nykyään järkyttävän iso osa lemmikinomistajista ovat sanoinkuvaamattoman itsekkäitä ihmisiä ja pitävät kroonisesti sairasta eläintä kärsimässä, kun eivät itse kestä luopumisen surua. "Eläimellä on _oikeus_ elää lässynlää."

Ja p*kat, eläimellä on oikeus elää _hyvää_elämää_. Kun elämä ei enää ole hyvää, eläimillä on oikeus päästä lempeästi pois kivuistaan. Eläimelle se luksus on mahdollista, ihmisille ei.

Käykääpä ihan itse kuuntelemassa vanhusten palvelutalossa, miten moni kroonisista kivuista ja vanhuuden vaivoista kärsivä ihminen sanoo "kun tulisi jo kuolema pois ja korjaisi kärsimästä", ja miten monta kertaa päivässä...

Sitten miettikää, sanoisiko se jäykkä, kipeä, hengitysvaivoista tai pidätysvaivoista kärsivä koiranne tai kissanne teille samalla tavalla, jos osaisi. Tai jos vaivautuisitte sitä kuuntelemaan...

Onneksi on vastuullisiakin lemmikinomistajia, ja vastuullisia eläinlääkäreitä, jotka pitävät tätä asiaa esillä näiden itsekkäiden eläinrääkkääjien sonnanheitonkin keskellä. Pisteet Ellikille, hyvä kirjoitus ja tärkeästä asiasta!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.5.25 18:32:39

Jos ovesta tuppaisi sisään joka toinen päivä eläimiä jotka ovat kituneet pitkän aikaa pakkosyötettynä ilman liikuntakykyä omissa eritteissään niin alkaisin kyllä kyseenalaistaa millaista laitosta oikein pyöritän.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   24.5.25 16:40:34

Ei kolahtanut.
Vaikea myöskään uskoa, että teksti olisi oikeasti kenenkään eläinlääkärin kirjoittama, kirjoitus ei vaikuta korkeakoulutetun ihmisen kirjoittamalta.

Itselläni on vanha koira jonka vointia tarkkailen joka päivä. Ei tosin juokse innosta eläinlääkärin huoneeseen kun käymme säännöllisissä senioritarkastuksissa. Kun jumittaa, pää on painuksissa ->pitäisi lopettaa?

Päivämäärä:   24.5.25 17:47:28

Olipa onni, että satuin huomaamaan tämän täysin unohtamani ketjun!

Nyt kun tähän ketjuun palaan, niin tästä ketjusta ilmenee täydellisesti se kuinka monelle tuo napakka ulostuloni aiheesta iski kipeästi hermoon. Aloitus on napakka ja sävyltään terävä, koska törmään jatkuvasti siihen, ettei kasvotusten annettua neutraalia tieteellistä tietoa vahvalla etiikkahöysteellä ole otettu asiakseen kunnioittaa. Sanoin tämän jo aiemmin näemmä, mutta silti pamahtaa monella defenssit repeat -napilla päälle.

Omistajan saatua naamatusten uusimman saatavilla olevan lääketieteellisen tiedon esimerkiksi aggressiivisesti etenevästä munuaisten vajaatoiminnasta, koskien eläimen elämänlaatua kys. sairauden kanssa sairauden edetessä, on omistajan henk.koht. vastuulla tuoda se eläin lopetettavaksi annettujen kriteerien täyttyessä. On kerrottu munuaisten olevan ihan siinä viimeisen pettämisvaiheen kynnyksellä ja on kerrottu kaiken saatavilla olevan hoidon olevan jo käynnissä.

Minä en päästä silitä (eikä silitä yksikään toinenkaan lääkäri), kun se eläin tuodaan saatesanoilla, että tämä alkoi jo neljä (4) päivää sitten, mutta ei pystyttty tuomaan heti. Minä sanon, kuten asia on, esimerkiksi "tulitte nyt sitten aivan viime hetkillä". En ala raivoamaan suu vaahdossa, vaikka miten sisälläni kiehuu eläimen pitkällisen kärsimyksen takia. Kun ihminen kohtaa tätä toistuvasti, niin se viha ihmisen pahuutta koskien alkaa kuule patoutumaan. Tämä työ on paljon asiakaspalvelua ihmiselle, ja kun asiakas on kaltoinkohdellut eläintään viivyttämällä romahtaneen lemmikin eutanasiakäynnille tuontia, on valtava kuormitus kun asiakasta on sosiaalisesti kiellettyä ojentaa siinä hetkessä tai edes lopuksi.

Joku myös jollotteli mielipahaisena ylempänä siitä, että pitäis minunkin ymmärtää, että vanhan lemmikin kunto saattaa romahtaa hyvin äkisti. Kiitos tästä tiedosta kauhean kovasti, mutta muistathan tuoda sen lemmikkisi välittömästi sitten, kun tämä romahdus tapahtuu? Ei odotella niitä lapsia ulkomailta eikä ei Veijo-miesystävää jalkkismatsista 200 km päästä.

Facebookissa moni näytti huomanneen muutama päivä sitten klinikkamme julkaisun aiheesta. Sydäntä ja peukkua on pukannut. Kas kun totuus tilanteen ollessa päällä olisi samanmoinen. Ja ei, julkaisussa ei käytetä sanaa sonta ja se ei ollut itse asiassa tänä vuonna minun kirjoittamani muistute. Minä kirjoitin samasta aiheesta vuosi sitten. Teema on läsnä valitettavalla tavalla. Napakka ja suora oli/on teksti tänä vuonna kuten oli viime vuonnakin. Korulauseille on aika ja paikka, mutta on asioita, joista puhutaan niiden omilla nimillä.

"Ehkä ap hoitaa omat eläimensä nyt hyvin ja keskittyy niihin"

Valitettavasti itselläni ei ole varaa ottaa pomolta kengänkuvaa perskannikkaan, sulkemalla työnteolta silmäni ja keskittymällä vain taukohuoneessa hupsuttelemaan oman koirani kanssa ajanvaraukset skipaten.

Sitten vielä lisään sen, että koen melko ylimielisenä, että moni täällä luulee tietävänsä totuuden el.lääkäriasemien eutanasiapotilaiden tilasta sisääntulohetkellä, vaikkei itsellä ole kokemusta eläinlääkärin tai klinikalla työskentelevän hoitajan työstä. Nuo ammatit kun ovat ainoat, joilla on suora käytännön kosketuspinta asiaan. En minäkään ota kantaa muiden tieteenalojen asikaskunnan käytökseen, koska ei minulla ole kokemusta esim. lasten vaikeista tai jopa mielipuolisista vanhemmista. Olen vain nyökytellyt opettajakaverini yleispiirteisille jutuille, että mitä se vanhempien kanssa asiointi pahimmillaan on. Minulla ei ole kokemusta, mutta mieleeni ei tietenkään tule ölistä ja möykätä että Ei VaRmASTi OlE toTTa! Itselle vieras asia ei ole sama kuin epätosi.

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   24.5.25 18:21:11

Ehkä sinun ulosantisi sitten ei ole kasvotusten tarpeeksi selkeä, että eläimen omistaja oikeasti ymmärtää, että sinä suosittelisit eutanasiaa.

Itselläni ja monella ystävällä on sensijaan sellainen kokemus, että eläinlääkärit ehdottelevat vielä jos jonkinlaista hoitoa, vaikka omistajakin jo näkee, että eläin kärsii ja tilanne on toivoton. Parin eläimen kohdalla tunsin olevani itsekäs ja huono omistaja, kun en halunnut hoidattaa eläintä enää enempää, vaan vaadin eutanasiaa, vaikka eläinlääkäri ehdotteli kaikenlaista, mitä voisi vielä kokeilla.

Päivämäärä:   24.5.25 19:00:48

"Ehkä sinun ulosantisi sitten ei ole kasvotusten tarpeeksi selkeä, että eläimen omistaja oikeasti ymmärtää, että sinä suosittelisit eutanasiaa."

Varmastikaan ammatillinen ulosantini ei ole näissä(kään) tilanteissa täydellistä, kun olen muutoinkin ihan epätäydellinen ihminen. Ulosantini sekä ihmisenlukutaitoni on kuitenkin vuosien saatossa tässä päivittäisessä asiakaspalvelutyössä kehittynyt sellaiseksi, että säännöllisesti huomaan kyllä, jos vastapäätä seisova asiakas ei ymmärrä annettua tietoa. Lisäksi meillä on tapana vähintäänkin näissä tunnepitoisissa hetkissä tietoisesti puhua mahdollisimman yksinkertaisesti. Selkokieltä en voi sanoa omalla ajallani netissä opettelun jälkeen osaavani, koska osaaminen perustuu kuitenkin "oikeaan" opiskeluun aina. Lukuisat kollegat ovat opiskelleet selkokielenkäytön ihan virallisesti, koska siitä on valtava hyöty niin tunnekuohussa olevien kuin suomea vielä opettelevien asiakkaiden kanssa kommunikoinnissa.

Nn, oletko sinä antanut ja ovatko ystäväsi antaneet kyseisille eläinlääkäreille suoraan palautetta siitä, että koit hoidon olleen epäeettistä jatkuvien uusien hoitojen tuputtamisen takia? Oletko antanut palautteen sille, jota palautteen sisältö koskee?

Pelkkä epämääräinen somessa argumentointi sinällään ei auta meitä lääkäreiltä eikä tosin muitakaan ammattilaisia, korjaamaan omaa virheellistä ammatillisista toimintaa. Vala on aikoinaan vannottu eli eläimen kärsimyksen päättäminen ajallaan pitäisi olla selkärangassa kaikilla. Mikäli näin ei ole, niin olisi syytä tarkastella edellytyksiä toimia potilastyössä.

Huomautin palautteen antamisesta kohteelle itselleen, koska pelkkä juoruaminen asiasta kavereiden kanssa ja somessa ei auta henkilöä tulevaisuudessa toimimaan asiallisesti. Itse toivon perusteltua palautetta ovista ja ikkunoista. "Paras lääkäri!" tai "Paskaa palvelua" ei kerro minulle valitettavasti mitään siitä mikä oli hyvää tai missä kohtaa palvelupolkua en vastannut odotettuun ja miksi.

Päivämäärä:   24.5.25 19:12:45

"sinä suosittelisit eutanasiaa."

Nythän tässä ei ollut kyse minun omasta suosituksestani näissä tilanteissa. Minä kerron mahdollisimman ennalta (ainahan se ei suinkaan ikävä kyllä tule ennalta vaan puskista), että missä ajassa keskimäärin eutanasia tulee eteen mikäli siis on kyse pitkäaikaissairaudesta. Kyse ei silloin ole mistään "minä suosittelen" -asiasta, vaan että eläimen tila on sellainen, että se yksiselitteisesti on lopetettava koska mikään muu ei poista sen kärsimystä.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   24.5.25 19:49:40

"...jos ei kipulääkeet ja Solensia/Librela auta..."

Asiallinen kirjoitus. Hyvä pitää kuitenkin mielessä se, että vanhuus ei ole sairaus. Vanhana liikkeet hidastuvat ja jäykistyvät ja se on ihan normaalia. Kipulääkkeellä voi helpottaa oloa.

Tuosta Librelasta kuitenkin sen verran, että harkitsin sitä omalle koiralleni, koska eläinlääkäri kertoi vaihtoehdoista, jotka eivät vielä onneksi ole ajankohtaisia meidän kohdalla. Aloin kuitenkin hankkimaan tietoa tuosta lääkkeestä ja liityin johonkin jenkkiläiseen fb-ryhmään. Nykyään olenkin hyvin vastahakoinen tuon lääkityksen suhteen. Vaikka tähän tulisi nyt sata vastausta, kuinka mun koiralla ainakin auttoi, niin mulla on esittää sata kappaletta kertomuksia koirista, jotka on jouduttu lopettamaan hyvin pian tuon lääkkeen aloituksen jälkeen.

Lähettäjä: lähde 
Päivämäärä:   24.5.25 20:09:22

"Aloin kuitenkin hankkimaan tietoa tuosta lääkkeestä ja liityin johonkin jenkkiläiseen fb-ryhmään. Nykyään olenkin hyvin vastahakoinen tuon lääkityksen suhteen. Vaikka tähän tulisi nyt sata vastausta, kuinka mun koiralla ainakin auttoi, niin mulla on esittää sata kappaletta kertomuksia koirista, jotka on jouduttu lopettamaan hyvin pian tuon lääkkeen aloituksen jälkeen."

Palataan asiaan sitten kun lähteesi on jokin muu kuin jenkkiläinen Fbryhmä. Sitten kun Suomessa tai muissa Pohjoismaissa aletaan ottaa kantaa aiheeseen (kannanotto = ortopedien kannanotto, ei Ht.netin Kai :n kannanotto Fbryhmien perusteella) niin voidaan sanoa tiedon olevan luotettavaa.

Lähdekritiikki käyttöön, pliis.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   26.5.25 09:24:50

Tämän aloituksen ja ketjun luettuani olen entistäkin kiitollisempi omaeläinlääkäristäni, joka on empaattinen, ystävällinen, erittäin taitava työssään, jonka seurassa tulee nähdyksi ja kuulluksi. Ei katkera eikä aliarvioi asiakasta.

Toimimme aina yhteisymmärryksessä. Ja lemmikit lopetetaan kun on oikea aika.

Hänen kohtaamisensa on aina ilo, vaikka uutiset tai lopputulema ei olisikaan lemmikin kannalta hyviä. Luotan häneen 110%.

Lähettäjä: Vetnurse 
Päivämäärä:   26.5.25 09:49:02

Se koira älähtää kehen kalikka kalahtaa :D

Hyvä Ellikki! Täyttä asiaa ja aivan liian yleistä!!

Jos kissan kuntoluokka on 1 tai koiralla ripuli polttanut takapuolen vereslihalle siinä kohtaa kun viitsitään tulla klinikalle niin omistajat ei todellakaan kaipaa päähän silittelyjä.
Eikä myöskään ne ketkä antaa lemmikin kasvaimen kasvaa jalkapallon kokoiseksi ja odottaa että se repeää tms itse ”hoitaa” sitä eli piilottaa märkivä kipeä kasvain sideharson alle.. mitä näitä nyt on, ihan liikaa kaikkea hirveää. Sietääkin jonkun paasata.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   26.5.25 09:58:35

Sinänsä tämä on vähän erikoista. Teen itse saattohoitoa ja ihmisillähän ei ole ollenkaan samanlaiset oikeudet kuin eläimillä. Kärsiä pitää loppuun saakka. En siis tarkoita etteikö eläimiä vietäisi ihan liian myöhään lopetettaviksi, mutta joku moraalinen ristiriita on siinä että ihmiselämää ei saisi koskaan lopettaa, mutta eläin pitäisi lopettaa tyyliin kun ensimmäinen nivelrikko-oire ilmaantuu.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   26.5.25 12:40:25

"Palataan asiaan sitten kun lähteesi on jokin muu kuin jenkkiläinen Fbryhmä."

Käyttäjien kokemuksia. Minkä ihmeen takia jättäisin sellaiset huomiotta?

Päivämäärä:   26.5.25 12:50:28

"joku moraalinen ristiriita on siinä että ihmiselämää ei saisi koskaan lopettaa, mutta eläin pitäisi lopettaa tyyliin kun ensimmäinen nivelrikko-oire ilmaantuu."

Et ole vissiin ymmärtänyt että ihmisille ei Suomessa ole avustettua itsemurhaa eli eutanasiaa olemassa. Mutta eläimet ovat niin onnekkaita että niille on. Itsekin työskentelin loppuvaiheen vanhusten parissa ja voi kuinka monta kertaa minulta pyydettiin " itä yhtä pilleriä, tiedän että se on sinulla. Loppuisi tämä kaikki." ja kyllä, ihmisille pitäisi eutanasia olla ehdottomasti olemassa.

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   26.5.25 12:56:53

Eläinlääkäreissäkin on monenlaisia...
Vaikka työ olisikin kyynistävää ja katkeroittavaa, ei se saisi näkyä asiakkaille. Eikä satunnaisille nettipalstoille. Paljon hedelmällisempää on käydä keskustelut asianosaisten kanssa kuin oksentaa random tyypeille netissä.

Suurin osa ihmisistä kuitenkin hoitaa eläimensä hyvin ja varmaan yhtä iso osa mallikelpoisesti kuin sinnepäinkin.

Päivämäärä:   26.5.25 13:22:31

Lasketaanko peniksellinen homo sapiens tähän kategoriaan? Viallinen yksilö kuitenkin.

Päivämäärä:   26.5.25 13:27:28

Et ole vissiin ymmärtänyt että ihmisille ei Suomessa ole avustettua itsemurhaa eli eutanasiaa olemassa. Mutta eläimet ovat niin onnekkaita että niille on
--
Paitsi että ei toisen elävän olennon tappaminen ole eutanasia vaan lopettaminen. Ei eläin itse itseään silloin tapa

Päivämäärä:   26.5.25 13:41:06

Tää menee nyt vähän aiheen sivuun, mutta kuinka ..tun tyhmiä ihmiset oikeesti on? Pullo viinaa ja sopivat muut aineet ja se on ihmisellä siinä. Vanhuksilla ne lääkkeet löytyy lääkekaapista. Mutta pitää silti maksaa 15-20k ja lähteä Sveitsiin ku itellä ei oo kanttia ja sit marista julkisuudessa.

Eläintäni en kyllä tietenkään alko+lla noin lopettaisi.

Päivämäärä:   26.5.25 13:51:20

"Pullo viinaa ja sopivat muut aineet ja se on ihmisellä siinä. Vanhuksilla ne lääkkeet löytyy lääkekaapista"

Kannattaa tutustua sairauksiin ja vammoihin jotka vie toimintakyvyn. Ei ole noin helppoa kuin kuvittelet siinä tilanteessa.

Päivämäärä:   26.5.25 14:05:05

Toki. Ja sama ongelma jos dementoituu. Enkä rupea täällä ohjeita jakamaan, liikaa itsetuhoisia ihmisiä lukemassa kuitenkin. Mutta elämässä on asioita mitkä pitäis tehdä kun vielä pystyy. Tai sit vaan jättää suosiolla tekemättä.

Päivämäärä:   26.5.25 14:46:10

Eli varmuuden vuoksi nappia naamaan viinan kanssa, kun et voi tietää, oletko huomenna onnettomuudessa jossa neliraajahalvaannut? Wou...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.