Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  16:8 paastosta

Lähettäjä: kokemuksia? 
Päivämäärä:   19.5.25 19:27:52

Onko kellään jakaa kokemuksia 16:8 paastosta, eli rajoittaa syömiset 8 tunnin aikaikkunaan ja loput 16h paastoaa. Kerro oletko kokeillut, hyviä ja huonoja puolia löytyikö? Vaikuttiko painoon tai olotilaan?

Re: 16:8 paastosta

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   19.5.25 19:34:42

Toimii mulla tosi hyvin, koska haluan syödä kerralla paljon (hankala tuntea kylläisyyttä) mutta pystyn kuitenkin olla pitkiä aikoja syömättä. Syön yleensä n. klo 10-18 välillä. Alkuun oli totuttelemista jos meni vähän liian myöhään nukkumaan niin saada unta pienen nälän kanssa, mutta helpotti nopeasti.
Painoa on lähtenyt samalla myös 40kg mutta ei vahingossa vaan tarkoituksella :D

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   19.5.25 20:23:38

Onko niin että kahvi maidolla katkaisee paaston?

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   19.5.25 20:29:51

Maito, kyllä. Kaikkeen tottuu. Mutta kahvi saa paaston aikaan niin kamalat tykytykset että ei paljon houkuttele.

Hyvä olo tulee paastoilusta.

Päivämäärä:   19.5.25 20:32:45

Musta kahvi eikös ole paastolla ok?

Lähettäjä: pena 
Päivämäärä:   19.5.25 20:53:10

Normaali liraus maitoa kahviin ei tunnu elimistössä edes ketoillessa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.5.25 21:02:02

Musta kahvi ja tee ovat ok

Päivämäärä:   19.5.25 21:30:37

Oletteko olleet tällä 16:8 rytmillä pidempiä jaksoja vai pidättekö vaikka vain muutamana päivänä viikossa?

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   19.5.25 21:52:28

Olen ollut vuosia pätkäpaastolla, ei ongelmia. Vaatii totuttelua, samalla vhh käytössä. Pätkäpaasto ei liiemmin laihduttanut, kun siirtyi vhh:lle niin alkoi tapahtua reipasta painon laskua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.25 22:15:50

Ei sillä kahvimaidolla ole mitään merkitystä. Pointti tuossa on se, että kaloreita tulee vähemmän, kun osa aterioista jää syömättä. Kalori on kalori, ei ihminen mystisesti laihdu, jos syö liikaa kaloreita kahdeksassa tunnissa. Eikä toisaalta liho, vaikka söisi kulutuksensa mukaan niin, että syö joka toinen tunti vuorokauden ympäri. Jos hommaan tulee liikaa rajoituksia alkaen kahvimaidoista, lässähtää into yleensä ennen kun tavoite on edes saavutettu. Ylläpidosta puhumattakaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.5.25 22:29:06

Mä laihduin tolla pari vuotta sitten suunnilleen kaksi kiloa kuussa normaalipainonsisällä. Nyt oon ollu yhtä lomapätkää lukuunottamatra kolmisen kuukautta ja painossa ei ole tapahtunut mitään, ei myöskään nousua, eli hyvä niin.

Muuten olo on mainio. Mä en oo koskaan ollut nälkäkiukkuista tyyppiä, eli ei haittaa vaikka paasto joku päivä päättyisikin vasta lounaaseen. Yleensä yritän ajoittaa niin, että saan jotain aamupalaa kasin ja ysin väliin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.5.25 05:23:52

Riippuu onko ketoosivaihe päällä vai ei. Eli voi olla merkitystä.

Lähettäjä: lilli 
Päivämäärä:   20.5.25 05:46:16

Piste: Pätkäpaasto ei perustu kaloreitten vähyyteen ja kyllä se paasto katkeaa lirustakin kahvimaitoa.

Pätkäpaaston hyödyt saa jo 14:n tunnin syömättömyydellä, mutta 16 tuntia on yleisin tapa.

Lähettäjä: KLO 
Päivämäärä:   20.5.25 09:55:07

Kerro oletko kokeillut, hyviä ja huonoja puolia löytyikö?
Noudatan tällä hetkellä suunnilleen 16:8 rytmiä. En ole niin tarkka aikavälistä enää, kun sain painon tippumaan tavoitepainooni. Pidän huolen, että paastoaika on vähintään 12 tuntia. Yleensä se on jotain 17, mutta vaihtelee riippuen päivän menoista ja sitä kautta syömisestä. Välillä pidän päiviä, jolloin syön vain yhden aterian.

Vaikuttiko painoon tai olotilaan?
Pidempi paastoaika (yli 20 h) vaikuttaa keveyttävästi oloon. Kun olin 18:6-rytmissä paino tippui hyvin. Saavutin kuitenkin tavoitepainon, joten nyt yritän tutkailla, että mikä olisi hyvä ja helppo aikaikkuna omaan arkeen loppuelämäksi.

[i{Oletteko olleet tällä 16:8 rytmillä pidempiä jaksoja vai pidättekö vaikka vain muutamana päivänä viikossa?
Tarkoitus on olla koko loppuelämä.

Paaston aikana voi juoda vettä, mustaa kahvia tai teetä. Parasta olisi juoda pelkkää vettä sen aikana. Jos lisää kahviin/teehen jotain, paasto katkeaa. Paaston tarkoitus on käynnistää autofagia, ei niinkään vähentää syötyjen kalorien määrää.

Päivämäärä:   20.5.25 10:06:24

Nämä vaan ei perustu mihinkään. Jos ihminen syö kulutukseen nähden liikaa, on se auttamatta tie lihomiseen. Kaloreiden saanti ratkaisee laihtuuko vai lihooko ihminen. Suomessa olisi muuten todella paljon laihoja ihmisiä, mutta näin ei ole. Meillä on paljon lihavia ihmisiä, jotka tiedostamattaan noudattavat pätkäpaastoa. Aamiainen skipataan, saatetaan vetää se (musta) kahvi naamaan ja menoksi. Lounaan syöminenkin venyy myöhäiseksi, kun painetaan hommissa. Sitten illalla tullaan nälkäisenä kotiin ja syödään kaikki ja vähän enemmänkin, mitä käsiin sattuu. Ei, nämä ihmiset eivät usein ole laihoja. Ja näillä on usein iso vyötärönympärys, eli paljon sisäelinten ympärillä olevaa rasvaa. Sitten meillä on ihmisiä, jotka aloittavat aamut terveellisellä aamiaisella, sitä seuraa täysipainoinen lounas, päivällinen ja iltapala. Ehkä jopa pieni välipala. He taas ovat laihoja. Kyse on siitä, että mitä ruokailuissa laittaa suuhunsa. Lyhyessäkään aikaikkunassa ei voi laittaa suuhun mitä tahansa. Tai jos viisi kertaa päivässä mättää ison annoksen terveellistäkin ruokaa oman kulutuksen ollessa pieni, lihoo. On olemassa lihavia ketoilijoita ja taas laihoja, paljon hiilareita tankkaavia. Enemmän kyse on siitä, että millaisella ruokarytmillä ja valiolla pystyy elemään pitkiä aikoja. Itselle sopii paremmin pätkäpaasto, koska viidellä aterialla päivässä minun kulutuksella kärsisin jatkuvasti nälästä.

Lähettäjä: lilli 
Päivämäärä:   20.5.25 12:37:14

Itähän sä piste yrität sanoa? Mollaat ensin pätkäpaaston selittämällä kuinka siinä oman kuvitelmasi mukaan syödään.

Lopuksi sanot itse noudattavasi pätkäpaastoa.

Se pätkäpaaston hyöty ei muuten perustu kaloreihin.

Päivämäärä:   20.5.25 14:11:54

En, vaan kerron, että todella moni lihava suomalainen noudattaa pätkäpaastoa, vaikka eivät itse ymmärrä sitä noudattavansa, eikä sitä kukaan pätkäpaastona mainosta. Kun katsoo vaikka Olet mitä syöt ohjelmaa ja kuuntelee ihmisten ravitsemustottumuksia, niin pätkäpaastoahan se monella on.

Ja kyllä, noudatan pätkäpaastoa. Mutta se hyöty perustuu siihen, että syön vähemmän. Sillä tavalla, kun en laita koko ajan jotain suuhuni, pysyy minulla paino kurissa. Se kuitenkin yhtälailla vaatii sen itsekurin, etten sitten illalla kompensoi mättämällä kaappeja tyhjiksi. Pitkäkään paastoaika ei auta mitään, jos kaloreita tulee liikaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.