Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nettikirppis ja typerät ostajat

Lähettäjä: huoh taas 
Päivämäärä:   19.5.25 18:08:32

Onko oikeasti niin hankalaa lukea ilmoitus, katsoa kuvat, ymmärtää lukemansa ja tarvittaessa tarkistaa mitat ihan mittanauhan kanssa?

Tinkiminen. Ostajat tinkivät aina.
Hinta 20 e. - "Tarjoan 18 e."
Hinta 50 e. Vain nouto, en postita. - "Tarjoan 50 e posteineen."
Jos myyjä ei aio postittaa, niin miksi ihmeessä tingit hinnasta, jos haluat hänen postittavan? Silloinhan pitäisi maksaa ekstraa siitä, että näkee postittamisen vaivan, ja siihen päälle postikulut.

Tuotteen leveys/halkaisija 70 cm. Ostaja tulee hakemaan tuotteen "Siis onko se noin iso? No ei se mahdu mun reppuun. Mä luulin että se on pienempi."
No se koko luki kyllä ilmoituksessa....

Nouto Pöykkölästä. - "Missä päin Rovaniemee tää on?" tai "Voitko tuoda Ouluun?"

Ei kulkeudu mihinkään. - "Voitko tuoda 30 km päähän?"

Nouto tämän tai huomisen aikana. - "Voitko varata mulle 2 viikkoa?"

Omat pakkausmateriaalit mukaan (esim. särkyvä tuote). - "No emmä kyllä ottanu mitään mukaan. Voitko sä pakata sen jotenkin?" tai "Siis etkö sä pakkaa tätä mulle mitenkään?" ja "Kai sä voit antaa edes muovipussin?" (Yhtä hyvinhän se ostaja olisi voinut tuoda tullessaan muovipussin...)

Omat kantajat mukaan. - "Oon pihassa, voitko nyt tuoda sen kirjahyllyn mulle tänne autoon" (johon se hylly ei edes mahdu). tai sitten ostaja tulee bussilla paikalle ja olettaa, että minä kannan yksin työpöydän kerrostalon yläkerroksesta alas ja vien hänet kotiinsa samalla kun tuon kirjahyllyn. What?

Nouto iltaisin klo 17-21. - Ostaja olisi tulossa klo 01 yöllä tai klo 04.45 aamulla.

Ilmoituksessa on tarkat mitat tuotteesta, vaatteesta, tms. - Voitko antaa sen tavaran/vaatteen mitat? tai "Onkohan tää sopiva mun 14 v tyttärelle? (No kuule en tiedä. Mittaa se tytär tai tulkaa sovittamaan...)

Myynnissä jotain tavaroita ja lisäksi lukee, että voin antaa tämän ostajalle kaupan päälle jotain. (esim. jonkun kokonaisen kasvin ostajalle toisen kasvin pistokkaita tai villasukkien tai kokonaisten lankakerien ostajalle kaupan päälle jämälankakeriä) - Ostaja laittaa viestin, että "tulen hakemaan nuo ilmaiset kaupanpäälliset". No, ei niitä yksinään anneta vaan ne annetaan kaupan päälle sellaiselle, joka ostaa jotain...

Ohareiden tekijät. Miksi ei voi ilmoittaa, että en tulekaan? Miksi tehdään oharit?

Aina, kun itse olen ostajana, niin olen ottanut omat pakkausmateriaalit mukaan. Mutta vaikka ilmoituksessa sanon, että omat pakkausmateriaalit mukaan, niin vain muutamalla ostajalla on ollut mitään mukanaan. Yleensä kun itse olen ollut ostajana, ei ole annettu mitään mahdollisuutta pakata tuotteita myyjän luona vaan tuote on tuotu ovelle, tyrkätty käteen ja vedetty ovi kiinni. Eli minun on todellakin pitänyt pakata tavarat itse myyjän kodin ulkopuolella omiin materiaaleihin.

Minun pitäisi kai itsekin alkaa tehdä niin, etten anna ostajille/noutajille mitään materiaaleja. Kun olen esim. lahjoittanut kasvien pistokkaita, niin niitä menee paljon ja useille hakijoille, joten en ymmärrä, miksi minulla pitää olla rullallinen muovipusseja ja kasa jugurttiämpäreitä, muovirasioita, sanomalehteä ja vaikka mitä, kun yhdenkään ostajan ei tarvitse tuoda mukanaan edes sitä yhtä muovipussia.

Laitoin vajaa viikko sitten paljon tavaraa myyntiin. Alkaa taas vähän rasittaa nämä ostajien viestit. Ärsyttää myös jaella osoitetta, kun tehdään oharit. Aina kun joku ostaja kysyy jotain perusasiaa, kuten "missä tää tuote on?" tai pyytää mittoja, niin menen ihan tarkistamaan, että unohdinko oikeasti tuon tiedon ilmoituksesta. Mutta en, kyllä se asia siellä selkeästi lukee. Ihmiset eivät vain osaa lukea.

Re: Nettikirppis ja typerät ostajat

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.5.25 18:19:59

Tuttu juttu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.25 18:20:07

Eivät, vastaa vain että kuvan ja ilmotuksen mukainen jos ne tiedot ovat siinä. Ei osoitetta tarvitse jaella, kaupunginosa riittää.

Lähettäjä: Linnea 
Päivämäärä:   19.5.25 18:20:14

Minä aika kylmästi vaan en vastaa noille turhan kyselijöille.

Lähettäjä: kira 
Päivämäärä:   19.5.25 18:24:27

Ehkä se on sitä pikamuotia?

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   19.5.25 18:33:12

1 - aina kannattaa kysyä, ei se ostaja mitään menetä jos heittää tarjouksen hieman alle

Muuten ymmärrän noita ostajia ku ei aina voi tietää kaikkea esim viikon päähän ja joskus tulee joku hyvä tarjous vastaan niin kai siitä voi udella. älä myy jos menisi liian halvalla.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   19.5.25 18:39:29

Lähettäjä: M
Päivämäärä: 19.5.25 18:19:59

Tuttu juttu!

Kompataa, niin tämä🤢

Päivämäärä:   19.5.25 18:42:32

"Eivät, vastaa vain että kuvan ja ilmotuksen mukainen jos ne tiedot ovat siinä. Ei osoitetta tarvitse jaella, kaupunginosa riittää."

Miten se ostaja osaa tulla hakemaan tuotteet oikeasta paikasta, jos en anna hänelle osoitetta, josta tavarat voi noutaa?

Päivämäärä:   19.5.25 18:45:59

"Muuten ymmärrän noita ostajia ku ei aina voi tietää kaikkea esim viikon päähän ja joskus tulee joku hyvä tarjous vastaan niin kai siitä voi udella."

Jos pääsee hakemaan tuotteet vasta viikon päästä, niin miksi ihmeessä tinkii? Siinä viikon aikana löytyy todennäköisesti joku, joka hakee heti ja maksaa pyydetyn summan.

Yksi naurettavuus ovat myös ne, jotka tinkivät reilusti sillä perusteella, että "noutavat heti". Ilmoituksessa kuitenkin lukee, että nouto heti, joten se on ehtona sille, että kaupat syntyy... Kuitenkin ostajien "heti" on huomenna, ei suinkaan tänään. Ja jos olisikin tänään, niin se on vasta tuntien päästä, mikä taas ei minun mielestäni ole sama asia kuin "heti".

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   19.5.25 19:58:24

""Eivät, vastaa vain että kuvan ja ilmotuksen mukainen jos ne tiedot ovat siinä. Ei osoitetta tarvitse jaella, kaupunginosa riittää."

Miten se ostaja osaa tulla hakemaan tuotteet oikeasta paikasta, jos en anna hänelle osoitetta, josta tavarat voi noutaa?"

Tätä minäkin ihmettelin :DDD

Päivämäärä:   19.5.25 20:05:08

Tämän takia en harrasta mitään kirppurointia. En ostajana enkä myyjänä. Jos jotain en enää tarvitse, tarjoan ilmaiseksi lähipiirille, vien konttiin tai kierrätyskeskukseen tai roskiin.

Ostajana mulla ei ole aikaa aikatauluttaa vitosen paidan hakua vuorotyöläismyyjän elämän mukaan. Ja usein myydään rikkinäistä ehjänä tai muuten kusetetaan. Ostan vain uutta, suuremmat todennäköisyydet saada juuri sitä mitä haluaa.

Päivämäärä:   19.5.25 20:29:52

No sitten vasta, jos joku sanoo ostan tämän niin annan osoitteen, kyllä sillä postinumerolla pystyy katsomaan, mihin suuntaan osoittaa.

Päivämäärä:   19.5.25 20:44:00

.
Niin siis ilmoituksessahan on postinumeron perusteella sijainti ja sen lisäksi vielä lukee tekstiosiossa että mistä kaupunginosasta voi noutaa. Jos ei tuon vertaa osaa lukea niin... Ja osoitteen annankin vasta siinä vaiheessa kun ostaja on sanonut, että milloin tulee hakemaan. Mutta ostaja tekee oharit.

Ei hyvänen aika sinunkin lukutaidottomuuttasi...

Lähettäjä: -!- 
Päivämäärä:   19.5.25 21:15:07

Muista samaa mieltä, mutta on ihan normaalia tinkiä. Eli tuo 20-18 esimerkki. Ei toki se että ei postiteta ja tarjotaan posteineen.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   19.5.25 21:35:05

” Miten se ostaja osaa tulla hakemaan tuotteet oikeasta paikasta, jos en anna hänelle osoitetta, josta tavarat voi noutaa?”

Minä annan osoitteen vasta, kun ostaja on selkeästi ilmaissut että haluaa ostaa tuotteen ja sanonut koska suunnilleen tulee noutamaan. Turha jaella osoitetta niille jotka kyselee kysymisen ilosta ja katoaa sitten.

Päivämäärä:   19.5.25 21:55:37

No sitten jos hakijalla ei ole mukana kassia tms niin tyrkkää sen käteen ja vetää oven kiinni. Se on oma vika, jos ei ole varautunut. Sitten kuljettaa sen kasvin vaikka käsin sitten. En ainakaan itse anna nouhin noutoihin määrättömästi aikaa. Max 2 h illasta. Ja usein sanon, että jos ei hae, menee seuraavalle. Ei tuolla kyllä moni ole perunut hakuja. Joku sen aina hakee.

Päivämäärä:   19.5.25 22:00:14

Huoh taas: ei sinulla kyllä lue viestissä, että ilmoitatko postinumeron , ksupunginosan vai osoitteen ilmoituksessasi.

Päivämäärä:   19.5.25 22:00:27

Minäkään en ymmärrä mitä vikaa tinkimisessä on. Normaalia kaupankäyntiä etenkin käytettyjen tavaroiden kanssa. Ja usein tavaroissa on paljon ilmaa/tunnearvoa, eli tinkivaraa on.

Lähettäjä: ns 
Päivämäärä:   19.5.25 22:15:02

"Minä annan osoitteen vasta, kun ostaja on selkeästi ilmaissut että haluaa ostaa tuotteen ja sanonut koska suunnilleen tulee noutamaan. Turha jaella osoitetta niille jotka kyselee kysymisen ilosta ja katoaa sitten."

Siis oliko aloittaja jotenkin epäselvä vai miksi täällä kommentoidaan että osoite annetaan vasta kun on sovittu, milloin tuote noudetaan? Niinhän aloittaja on tehnytkin ja ostajat ovat tehneet oharit ja aloittaja on sen täällä sanonut. Oletteko te niitä aloittajalle oharit tehneitä nettikirppis ostajia?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.5.25 22:16:19

Aloituksessa oelvassa esimerkissä kyllä annetaan kaupunginosan nimi. Pöykkölä mainittu. Eikö se riitä?

Päivämäärä:   19.5.25 22:52:37

—:
Minä annan osoitteen vasta, kun on sovittu milloin ostaja tulee tuotteen hakemaan. Mutta nuo ihmiset tekevät oharit. Mikä tuossa on epäselvää?

.:
Käytän nettikirppisalustana tori.fi:ä. Siinä laitetaan ilmoitukseen postinumero ja tori ilmoittaa ilmoituksissa sen perusteella maakunnan ja kaupunginosan. Kyllä sen perusteella pitäisi kaupunginosa tietää kun se selkeästi sanotaan. Ja vielä kun ilmoituksissa lukee, että "nouto *kaupunginosasta*", niin on se kaupunginosa mainittu ihan tekstimuodossa ilmoituksessa. Aloitukseen laitoin esimerkkinä Pöykkölän. Eikö ihmiset senkään vertaa osaa nykyään lukea?

.:
Minulla olevissa tavaroissa ei ole hinnoissa ilmaa, saan usein ihmisiltä kehuja ja kiitoksia siitä, kun myyn niin halvalla. Ja tuotteet menee kyllä kaupaksi pyytämilläni hinnoilla, joten senkään vuoksi en ymmärrä, miksi tingitään. Ymmärtäisin tinkimisen, jos tuote roikkuisi edelleen myynnissä 2 kk vanhalla ilmoituksella, mutta minulla tuotteet menee pääosin kaupaksi viimesitään 2-3 viikossa, parhaimmillaan on ostaja ollut hakemassa tuotteita vartin päästä ilmoituksen laittamisesta. Eikä edes ollut ilmaiseksi annettava.

.
Tinkivaraa ei ole, jos myyjä ei halvemmalla myy ja saa tuotteen myytyä pyytämällään hinnalla.

ns ja --:
Niinpä.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   20.5.25 05:56:54

Noinhan se menee. Luetunymmärtäminen nolla.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   20.5.25 08:13:49

Aloittajalle terveisiä, että tämä on sitä nykyaikaa. Mitään päätöksiä ei pystytäkään tekemään ilman ihme vatkaamista ja todellakaan ei lueta aivojen kanssa mitään tekstejä.

Lähettäjä: barbi 
Päivämäärä:   20.5.25 08:46:07

Te joiden mielestä on ok tinkiä, niin saatehan te toki tinkiä, mutta jos teidän viesteihinne ei vastata, niin johtuu todennäköisesti juuri tuosta tinkimisestä. Sitten on ihan turha rueta jankkaamaan ja lähettelemään useita viestejä.

Itse pyrin pitämään kaupankäynnin mahdollisimman simppelinä ja vähän aikaa vievänä. Hinnat laitan valmiiksi hiottuna, joten en anna alennusta. En vastaa tinkaajille tai typerien kyselijöille lainkaan. En postita enkä kuljeta mihinkään (ja tämä lukee ilmoituksessa). Tarkan osoitteen annan siinä vaiheessa kun noutoaika on jo sovittuna, kaupunginosa näkyy jo ilmoituksessa. Jos ostaja ei tule sovittuna aikana, en sovi hänen kanssaan uutta aikaa vaan myyn seuraavalle. Jos ostaja jahkaa ja vaihtaa hakuaikaa, ilmoitan että tämä oli tässä myyn seuraavalle.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   20.5.25 08:49:58

Itse myyn jonkun verran nettikirppiksillä, enkä vastaa tinkijöille (mulla on hinnat kohdillaan ja tavara menee nopeasti) enkä lukutaidottomille (jos toimitustapa on nouto niin en vastaile postituksen kysyjille enkä "kulkeutuuko sinnetänne ja tonne"- tyypeille). Harva laittaa niistä laittaa enää toista viestiä, nettikirppikset ovat suurelle osalle ajanvietettä, ei ole tarkoituskaan ostaa oikeasti mitään.

Noudot sovin aina vapaapäiville kun olen kotona joka tapauksessa, ei haittaa oharit tai myöhästymiset, vaikka harvoin niitä tapahtuu.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   20.5.25 09:23:44

No eikö kannata kirjata siihen ilmoitukseen, että ensimmäinen hakija tai se , jolle postitetaan saa sen ja jos joku on tulossa hakemaan, niin antaa ajaksi yhden tunnin illasta esim 18-19, ei mitään tyylii 14-22 , sittenhän joudut olemaan passissa koko illan odottelamassa mille aikavälille osuu ja yleensähän se noutokin kun sovitaan, pitää pystyä sopimaan tarkka aika.

Kyllä normaali ihminen pystyy tähtäämään tasan kello siihen jos se on sovittu.. Jos tämä ei ilmaannu paikalle, et ota sitä enää jonoon ja seuraava saa sen .
Ja jättää vastaamatta noihin kysymyksiin, tuotko Ouluun,hankitko ferrarin tuomaan sitä.

Jättää siis vain ihan vastaamatta näihin hölmöihin kysymyksiin eikä pohdi niitä enempää.

Samoin nuo varaukset, jos siellä lukee että en varaa, ensimmäinen hakija saa, niin jättää vaan vastaamatta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.5.25 09:29:55

Se on ihan ok että tingataan viestittelyvaiheessa. Se taas ei, että tingataan vasta silloin kun on katsomassa tuotetta! Hinta on se mikä on viesteissä sovittu, muuten hukataan molempien aikaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.