Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Väärät adhd-diagnoosit

Lähettäjä: Nono 
Päivämäärä:   19.5.25 17:17:49

Onko joku saanut adhd-diagnoosin ja myöhemmin selvisi, että onkin kyse traumareaktiosta, jonka olemassaolon olet esim. torjunut? Mitä siitä seurasi?

Re: Väärät adhd-diagnoosit

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   20.5.25 05:43:03

No, aika suurella prosentilla diagnosoiduista on traumakokemuksia ja muita diagnooseja adhd:n lisäksi. Eivät kumoa toisiaan mitenkään, ja niissä on kuitenkin myös melkoisesti eroavaisuuksia. Vaikuttavat vaan eri asioihin, ja aiheuttavat ongelmia vähän eri aiheissa ja voimistavat toisiaan. Eli seuraus: more @!#$, different package. Mutta aina on mahdollista onnistua esim terapian ja sopivan lääkityksen avulla helpottamaan tilannetta.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.5.25 05:50:35

Jos traumareaktio aiheuttaisi niin paljon ongelmia elämän eri osa-alueilla kun Adhd, niin kuulostaa erikoiselta.
Jos olet irse tehnyt tällaisen oivalluksen omalla kohdallasi, niin puhuisin siitä psykologin kanssa.

Lähettäjä: Äö 
Päivämäärä:   20.5.25 05:54:25

Sitä varten on ns. erotusdiagnostiikka että nämä kaksi voidaan eroittaa toisistaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.5.25 09:51:54

ADHD-lääkkeet eivät toimi traumaoireisiin, eli jos lääkkeistä on apua, tarve on todellinen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.5.25 10:01:05

Traumaoireet eivät ole vain traumaoireet vaan se (etenkin lapsena koettu) trauma voi vaikuttaa koko hermoston toimintaan ja muokata aivoja. Aivot muokkautuvat koko eliniän.

Lääkkeet eivät sovi diagnotistiseksi työkaluksi. Niiden toimintaan vaikuttaa ihan muut asiat. Ihan niinkuin jo e-pillerit vsikuttavat eri tavoin eri naisiin eikä niiden vaikutuksista voi päätellä onko henkilö nainen vai ei.

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   20.5.25 12:22:41

Toinen ei poissulje toista, valitettavasti varsinkin hoitamaton ADHD altistaa mm traumakokemuksille, onnettomuuksille, päihdeongelmalle jne. ADHDn ytimessä ovat kognition säätelyongelmat, vaikkakin tunnesäätelynkin kehitys on hidasta. Traumaoireilussa tunnesäätely on keskeinen ja kognitio periaatteessa sama kuin ennenkin.

Päivämäärä:   20.5.25 18:58:34

Minulla on molemmat. Erotan mikä johtuu adhd:sta ja mikä traumoista useimmiten sen perusteella, että adhd-säätäminen ei johdu pelosta toisin kuin sama toiminta trauman takia. Mutta useimmat ovat traumatisoituneet myös oireistaan kun niistä on niin rumasti muut puhuneet koko elämän tai niistä on rangaistu.

Aikakäsitys ja ympäristö esimerkiksi on yhtä sekavaa adhn kuin traumojen takia. En tiedä siirtyvätkö vaikkapa tavarat ympärilläni siksi, että olen dissoillut vai siksi, että adhd:n takia en ole kiinnittänyt huomiota siihen mitä teen.

Päivämäärä:   20.5.25 19:06:13

Trauma ja ADHD ei poissulje toisiaan, voi hyvin olla molemmat. Autismia ja CPTSD:tä on paikoin tosi vaikea erottaa toisistaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.5.25 21:02:06

Adhd-lääkitys saa jokaisen "keskittymään" paremmin, joten miten määritellään että toimiiko lääkitys vai ei?

Päivämäärä:   20.5.25 21:11:15

”Adhd-lääkitys saa jokaisen "keskittymään" paremmin, joten miten määritellään että toimiiko lääkitys vai ei?”

No ei todellakaan saa jokaista keskittymään paremmin.

t. Seuraan työkseni ADHD-lääkkeiden vastetta

Päivämäärä:   20.5.25 21:30:28

., juu. niin minäkin. huomaa että "keskittymään" on lainausmerkein. Amfetamiini aiheuttaa tunteen kontrollista. Sen takia tuntee olonsa älykkääksi ja keskittyneeksi, vaikka ei päällepäin olisi. Joten ihmisen on vaikea itse arvioida lääkityksen vaikutusta.
Oletko itse kenties ikinä kokeillut?

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   20.5.25 21:34:05

"t. Seuraan työkseni ADHD-lääkkeiden vastetta"

Eli sinuun ei kannata tässä asiassa luottaa. Adhd väärindiagnosoitu muun muassa Ruotsissa hyvinkin paljon. Suomessa juuri meneillään laajat kartoitukset. Kyllä liian kepeästi diagnosoidaan.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   21.5.25 06:17:52

No ei todellakaan saa jokaista keskittymään paremmin.

t. Seuraan työkseni ADHD-lääkkeiden vastetta

---

Mielenkiintoista. Jos amfetamiini heikentää keskittymistä joissakin, mistä se saattaa johtua? Yleisesti amfetamiinia on käytetty opiskelustimulanttina, auttaa opiskelussa ja motivoinnissa. Esiintymisstimulanttina sitä käytetään edelleen hyvin paljon, nostaa itseluottamusta ja tekee mielen kirkkaaksi ja varmaksi.
Ymmärtäkseni selkein ero on se, että adhd henkilöille amfetamiini ei boostaa energiatasoja kuten neurotyypillisille.

Päivämäärä:   21.5.25 06:43:41

Amfetamiini ja amfetamiinijohdannainen ovat kumminkin pikkusen eri asioita.

Päivämäärä:   21.5.25 07:20:40

., vaikutus on hyvin samanlainen. Deksamfetamiini erityisesti samanlainen vaikutus kuin pelkistetyllä amfetamiinilla. Ja vaikuttava aine on amfetamiini. Metylfenidaatti taas hieman erilainen ja siihen en ole eriyisen perehtynyt, millä tavalla vaikuttaa verrattuna pelkistettyyn amfetamiiniin.

Väärinkäyttö on varsin yleistä, ja päihdetyötä tekevät tietävät ettei riippuvaisille ole väliä onko se kadulta saatavaa pulveria vai pillerimuodossa. Molemmat toimii kuulemma samankaltaiseati neurotyypillisille.

Päivämäärä:   21.5.25 07:28:02

”Väärinkäyttö on varsin yleistä, ja päihdetyötä tekevät tietävät ettei riippuvaisille ole väliä onko se kadulta saatavaa pulveria vai pillerimuodossa. Molemmat toimii kuulemma samankaltaiseati neurotyypillisille.”

Monilla päihteidenkäyttäjillä onkin diagnosoimaton adhd.

Päivämäärä:   21.5.25 08:40:23

., mistä tämä tieto? Tajuatko paljonko viihdekäyttäjiä on olemassa?

Päivämäärä:   21.5.25 08:48:00

”Hoitamattomana adhd voi lisätä päihteiden käytön riskiä ja päihteiden (alkoholi, huumeet, nikotiini) käytön tai päihderiippuvuuden riski on adhd-diagnoosin saaneilla 2–3-kertainen muuhun väestöön verrattuna. Päihdehäiriöisistä adhd todetaan noin neljäsosalla.” (ADHD-liitto)

”Arviolta joka seitsemännellä (n. 15%) ADHD-henkilöllä on samanaikainen, ajankohtainen päihdehäiriö. Koko elämän aikana päihdehäiriö on ollut jopa 20-40%:lla niistä joilla on ADHD. Ja päinvastoin – mahdollisesti joka neljännellä päihdehäiriöisellä on ADHD. Yhteys on varsin vahva molempiin suuntiin.” (ADHDtutuksi.fi)

Eli kyllä, päihteidenkäyttäjissä on paljon neuroepätyypillisiä.

Päivämäärä:   21.5.25 08:55:21

Jep myös hyvin alkuun viestissään kommentoi juurikin riippuvaisia (”ettei riippuvaisille ole väliä..”, mutta sitten yhtäkkiä siirtyikin myös viihdekäyttäjiin. :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.5.25 09:17:54

"vaikutus on hyvin samanlainen"

No ei todellakaan ole. :D

Päivämäärä:   21.5.25 10:06:40

Mulla ainakin adhd- lääke rauhoittaa mielen, niin että voin jopa nukahtaa. Ei liene tyypillinen amfetamiinin vaikutus?

Ei mulle tule mikään kirkas, energinen eikä itsevarma olo, vaan se mielen taustahälinä ja sinkoilu lakkaa.

Päivämäärä:   21.5.25 10:49:03

No onko yllättävää, jos stimulantin vaikutus on, stimulantin kaltainen?

Olennainen ero on siinä että _ADHD:lle vaikutus on hyvin erilainen_

ADHD- lääkkeet ovat yksiä tutkituimmista lääkkeistä mitä on. Niiden vastetta on tutkittu aivan hemmetisti, ja ne ovat parhain vaihtoehto tällä hetkellä ADHD:n lääkkeellisessä hoidossa. Sillä ei pitäisi olla yhtään sen enempää painoarvoa mitä neurotyypilliset väärinkäyttäjät aineesta ajattelee kuin sillä, mitä nisti tykkää opiaateista silloin kun puhutaan kivunlievityksestä, kipupotilaille :D

Lääke on lääke. Ei mikään jumalan luoma "tällä lähtee ADHD pois!"- taikaisku. Se auttaa joissain asioissa, ja aiheuttaa sivuoireita joissain asioissa. Voin luvata että kyllä jokainen lääkitty ADHD mieluummin eläisi ilman stimulantteja jos olisi parempia vaihtoehtoja. Toistaiseksi Elvanse toimii minulla ja sillä mennään, mutta kyllä mä niitä taukopäiviä enemmän odotan, kuin lääkittyjä.

Päivämäärä:   21.5.25 11:12:39

On vaarallista ajatella, että se, kokeeko lääkkeen olevan kiva olisi merkki siitä, että lääkettä tarvitsee. Myös ajatus siitä, että lääkkeellä saisi normaalit aivot, on vaarallinen. Ihan niinkuin opiaattejakaan ei määräillä joka toiselle ja jos potilas kokee ne hyväksi, todetaan, että niille oli tarve ja jatketaan käyttöä.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   21.5.25 11:16:19

Mun kumppania alkoholi rauhoittaa. Hän mielellään tissuttelee sohvalla telkkaa katsoen ja menee aikaisin nukkumaan. Minusta alkoholi tekee duracell pupun.

Lähettäjä: kalkku 
Päivämäärä:   21.5.25 17:00:31

Kaverillani epäilen olevan virheellinen adhd dg. Vahva traumatausta ja siitä oireilee kyllä, ei ole nepsy mielestäni yhtään. Itselläni on adhd ja autismi ja adhd lääke rauhoittaa jo pienellä annoksella merkittävästi. Kaverini alkoi sekoilemaan ihan urakalla kun sai adhd lääkityksen, deittailee useaa miestä ja on jatkuvasti hermostunut ja menossa jossain. Itse makaan kotona kun otan lääkkeen ja siksi käytänkin vain silloin tällöin. Olen aika huolissani siitä kuinka monella on virheellinen adhd diagnoosi ja lääkitys siihen...

Päivämäärä:   21.5.25 17:06:26

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 21.5.25 10:06:40

Mulla ainakin adhd- lääke rauhoittaa mielen, niin että voin jopa nukahtaa. Ei liene tyypillinen amfetamiinin vaikutus?

Ei mulle tule mikään kirkas, energinen eikä itsevarma olo, vaan se mielen taustahälinä ja sinkoilu lakkaa.

----------

Juuri samanlainen olo minullekin tulee lääkkeestä, saatan nukahtaa päiväunille kun lääke alkaa vaikuttaa. Se häslääminen ja ajatusten sinkoilu vähenee merkittävästi tai loppuu kokonaan. Autoa jos pitää ajaa päivän aikana, niin en ota lääkettä koska saattaa alkaa nukuttaa ratissa.

Päivämäärä:   21.5.25 17:11:24

^eikö se ole aika huono, jos lääke nukuttaa? Eikö sen pitäisi auttaa enemmänkin arjen toiminnoissa ja keskittymisessä? Se, että nukahtaa rattiin ei kuullosta siltä että parantaa keskittymiskykyä.

Päivämäärä:   21.5.25 17:49:33

Päivämäärä: 21.5.25 17:11:24

^eikö se ole aika huono, jos lääke nukuttaa? Eikö sen pitäisi auttaa enemmänkin arjen toiminnoissa ja keskittymisessä? Se, että nukahtaa rattiin ei kuullosta siltä että parantaa keskittymiskykyä.

--

Autolla ajaminen on minun aivoille tylsää ilman lääkettä ja silloin nukuttaa, varsinkin jos kuormitus on ollut ennestään suurta. Tätä ei siis aina tapahdu mutta yhdellä lääkkeellä esim vaikutuksen lakatessa alkoi nukuttaa. Juuri siksi syön lääkettä vain "tarvittaessa" Autismipiirteet nousee pintaan lääkityksellä herkästi.

Lähettäjä: ip 
Päivämäärä:   21.5.25 19:03:30

"Adhd-lääkitys saa jokaisen "keskittymään" paremmin, joten miten määritellään että toimiiko lääkitys vai ei?"

Mua ei. Päässä oleva hälinä ja ajatustulva hiljenee liikaa niin että alan etsiä ärsykkeitä ulkopuolelta, mikä päinvastoin häiritsee keskittymistä. Ehkä heittomerkit olisi sopineet paremmin "jokaisen" kohdalle?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   21.5.25 19:09:54

Ip, jos adhd lääke vaikeuttaa sinun keskittymistä niin sanoisin että sulla on väärä lääkitys tai väärä diagnoosi..

Päivämäärä:   21.5.25 19:13:13

L, höpö höpö.

Päivämäärä:   21.5.25 19:13:19

Tunnen yhden johtoasemassa olevan joka ottaa adhd-lääkettä ilman reseptiä ennen tärkeitä esityksiä/kokouksia. Auttaa keskittymään. Ehkä on adhd tai sitten ei. Ymmärtääkseni hyvin yleistä.

Päivämäärä:   21.5.25 19:14:52

L, tai no, ehdottomasti väärä lääkitys, jos se kerran ei toimi tarkoitetulla tavalla. Lääkkeiden vaikutuksista tai vaikuttamatta jättämisestä ei voi päätellä mitään diagnoosista.

Päivämäärä:   21.5.25 19:15:32

ip.
jos ei kestä aivojen hiljentymistä on yleensä kyse traumaperäisestä stressihäiriöstä. Saattaa sulla silti olla adhd mutta jotain muutakin on taustalla...

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   21.5.25 19:39:52

ADHD-lääkkeitä taitaa olla tällä hetkellä tarjolla kuutta-kahdeksaa erilaista? Ei ole yhtä lääkettä.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   21.5.25 19:47:59

Päihdehoidossa olevalle lääkkeitä käyttävälle tullut ihan mielettömät adhd oireet ei kuuntele vaan puhuu ihan omissa maailmoissaan,yksinkertaisesti hänen kanssaan ei pysty keskustelemaan kun ajatuksensa hyppii sinne tänne. epäilen johtuvan jostakin lääkkeestä. Aikaisemmin kun ei ollut lääkkeitä oli normaalin oloinen johon sai kontaktia.

Päivämäärä:   21.5.25 19:48:54

., mulle tulee vaan sietämättömän tylsää ja alistimuloitunut olo.

Lähettäjä: add 
Päivämäärä:   21.5.25 21:37:44

Itselleni tulee tuollainen päättömän levoton olo kahdesta kupista kahvia. Ei sovi ollenkaan. Kofeiinilaskuista kamala ahdistus päälle.

Päivämäärä:   21.5.25 22:23:27

"Autolla ajaminen on minun aivoille tylsää ilman lääkettä ja silloin nukuttaa, varsinkin jos kuormitus on ollut ennestään suurta. "

Niin, eli et voi ajaa ilman lääkettä kun se on tylsää etkä lääkkeen kanssa, kun alkaa nukuttaa? Mikä sitten auttaa keskittymään?

Päivämäärä:   21.5.25 22:35:24

Onko nyt sitten päästy siihen, että se adhd-diagnoosi on vähän huono homma siellä rekkarissa..? Haet töitä, terveuspalveluita jne..?

Lähettäjä: Ää 
Päivämäärä:   21.5.25 23:07:02

Et kai sinä työhakemukseen mitään diagnooseja laita! :D

Päivämäärä:   22.5.25 01:05:00

Ah vihdoin tämä kohu alkaa olla ohi eikä lääkärit tuputa tutkimuksia minulle kokoajan. Mitä se tutkimus hyödyttää aikuista jos hoitoa ei ole ja vakituisille lääkkeille en ala?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   22.5.25 06:25:12

Olen kokeillut lääkitystä ja selvästi auttaa minua opiskelussa ja motivoitumisessa. Diagnoosia en tosin saanut, vaikka yritin. Eli lääkitys toimii ilman diagnoosia minun kohdallani.

En tiedä voiko vetää mitään johtopäätöstä: onko minulla adhd, vaikka lääkärit eivät siihen usko vai toimiiko lääkitys kaikille eri tavoin, jopa positiivisesti, ilman adhd:takin.

Päivämäärä:   22.5.25 06:49:30

Dopamiinitasot voi olla alhaiset ilman adhd:ta. Jolloin lääkitys "toimii" hetkellisesti. Ei kuitenkaan poista ongelmaa.

Päivämäärä:   22.5.25 07:03:07

Nyt kun luin tarkemmin ketjua, huomasin että jopa lääketieteen ammattilaiset levittävät tietoa, jota kritisoitu tutkijoiden puolesta viime vuosina. Muun muassa, kun puhumme päihdekäyttäjistä ja mahdollisesta adhd:sta. Tätä ei voi tutkia, mutta se on totta, että päihdekäyttäjillä on usein samankaltaiset oireet kuten adhd-henkilöllä. Siitä syystä, että runsas päihteiden käyttö, masennus, stressi, huono ruokavalio etc aiheuttavat matalaa dopamiinitasoa. Silloin lääkitys "auttaa" mutta ei poista ongelmaa.

Päivämäärä:   22.5.25 13:13:19

Sain itse ADHD-diagnoosin 7 vuotta sitten ja vuosi sitten C-PTSD-diagnoosin.

Olen käyttänyt ADHD-lääkkeitä 7 vuotta, ne auttavat kyllä mutta olen kyllä epäillyt, että kohdallani ADHD ei ole välttämättä ongelma vaan tuo C-PTSD pelkästään. Oireiluissa on paljon samaa ja diagnosoimaton ADHD on kyllä iso traumojen aiheuttaja joten kulkevat monesti käsikädessä.

Omituinen legenda täälläkin liikkuu, jonka mukaan ADHD ainoastaan hyötyisi stimulanteista. Monen neurotyypillisen olen nähnyt käyttävät ADHD lääkkeitä ja kyllähän ne heilläkin toimii ja osalla eri tavalla (energisoi, rauhoittaa) ja jopa omalla kohdallani lääkityksen vaikutus on hyvin erilainen riippuen omasta vireystilasta. Lääkekokeilu on mielestäni typerin tapa varmistaa ADHD diagnoosi.

Päivämäärä:   22.5.25 13:49:39

Päivämäärä: 21.5.25 22:23:27

"Autolla ajaminen on minun aivoille tylsää ilman lääkettä ja silloin nukuttaa, varsinkin jos kuormitus on ollut ennestään suurta. "

Niin, eli et voi ajaa ilman lääkettä kun se on tylsää etkä lääkkeen kanssa, kun alkaa nukuttaa? Mikä sitten auttaa keskittymään

--

Sanopa se :D

Lähettäjä: Nono 
Päivämäärä:   22.5.25 13:57:30

- : Juuri tuota ajattelin. Eräällä puoli vuotta käytetty ADHD:n selvittelyyn, mutta kun kysyin oletko kertonut siellä lapsuuden traumasta sanoi, ettei muista onko puhunut siitä ollenkaan. Oireina lähinnä ahdistus ja asioiden aloittamisen vaikeus.

Lähettäjä: Ainokainen 
Päivämäärä:   22.5.25 15:18:19

Tottakai lääkkeet auttavat jaksamaan ja keskittymään myös niitä, joilla adhd:ta ei ole. Siksi niitä käytetään runsaasti väärin, ei suinkaan vain päihdetarkoituksessa vaan myös jaksamaan töissä ja opiskeluissa. Kaikille neurotyypillisille ne eivät kuitenkaan sovi vaan aiheuttavat vain levottomuutta ja ahdistusta.

Olen myös sitä mieltä, että erityisesti yksityisellä puolella diagnosoidaan turhan heppoisin perustein. Sieltä voi usein käydä "ostamassa" diagnoosin ja osa yksityisistä mainostaa avoimesti, että heiltä sen saa "nopeasti, helposti ja edullisesti".

En kuitenkaan usko, että kunnallisella diagnooseja jaetaan sen helpommin kuin ennenkään. Oma diagnoosi sieltä, täysin pistein. Ja aivan taatusti ei ole väärä diagnoosi.

Päivämäärä:   22.5.25 15:30:47

” En kuitenkaan usko, että kunnallisella diagnooseja jaetaan sen helpommin kuin ennenkään. ”

Kunnallisella ei aleta edes tekemään tutkimuksia, jos oireet eivät kunnolla hankaloita arkea. Jos siis olet vaikka korkeakoulutettu ja työelämässä, ihan turha haaveilla diagnostisista tutkimuksista julkisella.

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   22.5.25 16:23:45

Ei niistä testeistä tule diagnoosia traumoilla. Ei traumat aiheuta hahmotusvaikeuksia, aistiyliherkkyyksiä, keskittymisvaikeuksia, oppimisvaikeuksia, lukihäiriöitä, omantoiminnan ohjaamisen vaikeuksia, aloittamisen vaikeutta, loppuunsaattamisen vaikeutta, ajan hahmottamisen vaikeutta. Noita mm. mitataan niillä testeillä. Eikä ADHD lääkitys auta traumoihin.

Päivämäärä:   22.5.25 16:28:45

ADHD lääkkeet ovat amfetamiini johdannaisia, ei amfetamiinia.
Eli niillä on pieni molekyylin osanen samanlainen. Täysin eri asioita siis ja jos dopamiinivajetta ei ole niin adhd lääke ei vaikuta yhtään mitenkään normaaleihin aivoihin.

Kannattaa ehkä vähän tutkia asioita ennenkuin laukoo typeryyksiä.

Päivämäärä:   22.5.25 16:31:29

"Amfetamiinijohdannaiset ovat amfetamiinista johdettuja aineita, jotka omaavat samanlaisen
rakenteen, mutta erilaiset ominaisuudet. Amfetamiineja yhdistää rakenteessa aromaattinen
rengas ja typpi sen sivuketjussa (Y.-Q. Li et al., 2019)."

Lähettäjä: Miksi 
Päivämäärä:   22.5.25 17:00:26

Ihmettelen miksi kukaan haluaisi itselleen adhd diagnoosin. Ei siitä varmaan palkintoja saa.

Päivämäärä:   22.5.25 17:20:32

"Ei traumat aiheuta hahmotusvaikeuksia, aistiyliherkkyyksiä, keskittymisvaikeuksia, oppimisvaikeuksia, lukihäiriöitä, omantoiminnan ohjaamisen vaikeuksia, aloittamisen vaikeutta, loppuunsaattamisen vaikeutta, ajan hahmottamisen vaikeutta. "

Juuri tuolaisia oireita traumat aiheuttaa. Yliherkkyyttä, keskittymisvaikeuksia, oppimisvaikeuksia, toiminnan ohjauksen vaikeuksia, loppuun saattamisen vaikeutta.

Mieti esim. 3v lapsi, jota oma isä alkaa käyttää seksuaalisesti hyväkseen. Lapsi ei saa puhua asiasta ja lapsen ajatukset ovat sekaisin. Hän ei tiedä mikä on oikein ja mikä väärin. Hänen hermostonsa toimii alitajuisesti. Hän on jatkuvasti "hälytystilassa". Koskaan ei voi tietää milloin hyväksikäyttäjä hiipii huoneeseen. Hän ei pysty keskittymään, hän ylikeskittyy ympäristöönsä, kuulee kaiken, näkee kaiken, reagoi kaikkeen. Hän ei voi sulkea mitään huomion ulkopuolelle, sillä se voi olla huonoksi. Paitsi tietysti koulutehtävän. Hänen hermostonsa pyrkii selviytymään. Tilanne jatkuu, aivoissa tietyt yhteydet vahvistuvat. Lapsi on se hankala, keskittymiskyvytön lapsi koulussa. Hänellä on mukavan oloinen perhe. Lapsi on koko ajan kuin lentoon lähdössä. Ja se on juuri siksi, että hänen hermostonsa vastaa traumaan. Tämä voi jatkua jopa loppuiän, vaikka trauman aiheuttaja poistuisi. Jos asiaa ei opi käsittelemään eikä löydä sisäistä turvallisuudentunnetta voi tilanne jatkua.

Monesti vain traumalla voidaan tarkoittaa mitä vain. Kuitenkin esim. väkivalta, seksuaaliben hyväksikäyttö tai vanhemman päihderiippuvuus ovat sellaisia traumoja, jotka hyvinkin vaikuttavat lapseen vielä pitkään.

Ja täytyy muistaa että jokainen reagoi eri tavoin. Siinä missä toinen muuttuu sulkeutuneeksi, on toinen yli-iloinen, toinen dissosioi ja joku lopettaa puhumisen.

Lähettäjä: jooo 
Päivämäärä:   22.5.25 17:31:42

No ei aiheuta, terveisin traumaperäisen stressihäiriön saaneen nuoren vanhempi. Oirekuva muuttui trauman jälkeen monelta osin ja trauman osuus oirekuvassa ilmenee nyt ahdistuksena, pelkotiloina ja paniikkihäiriönä sekä unettomuutena. Nämä tulivat lisää oirekuvaan trauman jälkeen.

Aiemmin oirekuva koostui keskittymiskyvyttömyydestä, hyperaktiivisuudesta, oppimisvaikeuksista, unohteluista, hahmottamisen vaikeuksista, jumittamisena, yli keskittymisenä ja tiettyihin asioihin fiksoitumisena, asioihin juuttumisista, toiminnanohjauksen vaikeuksista, aistioimintojen yli ja -aliherkkyyksistä.

Päivämäärä:   22.5.25 17:57:03

LähettäjäW
Päivämäärä22.5.25 16:23:45

Ei niistä testeistä tule diagnoosia traumoilla. Ei traumat aiheuta hahmotusvaikeuksia, aistiyliherkkyyksiä, keskittymisvaikeuksia, oppimisvaikeuksia, lukihäiriöitä, omantoiminnan ohjaamisen vaikeuksia, aloittamisen vaikeutta, loppuunsaattamisen vaikeutta, ajan hahmottamisen vaikeutta. Noita mm. mitataan niillä testeillä. Eikä ADHD lääkitys auta traumoihin.

——

Moniakin näistä luettelemistasi asioista traumat voivat aiheuttaa. Ja aiheuttavat. Näitä oireita myös ADHD-lääke voi helpottaa/piilottaa alleen. C-PTSD voi aiheuttaa hyvin samankaltaista oireilua kuin ADHD. Kannattaa googlata vaikka ”c-ptsd cognitive symptoms” ennenkuin tulee kirjoittelemaan asiaa josta ei tiedäkään tarpeeksi. :)

Päivämäärä:   22.5.25 18:07:31

"No ei aiheuta, terveisin traumaperäisen stressihäiriön saaneen nuoren vanhempi. Oirekuva muuttui trauman jälkeen monelta osin ja trauman osuus oirekuvassa ilmenee nyt ahdistuksena, pelkotiloina ja paniikkihäiriönä sekä unettomuutena. Nämä tulivat lisää oirekuvaan trauman jälkeen."

Ja tällä kokomuksella luulet olevasi pätevä. Jokainen reagoi asioihin eri tavoin ja se, että jonkun traumaoireilu on jonkun tyyppistä ei tarkoita että jonkun toisenkin olisi.

Päivämäärä:   22.5.25 18:12:27

Ja on siis eroa onko trauma lyhytaikainen vai pitkäaikainen. On ihan eri asia esim. joutua kerran raiskatuksi, kun perusturvallisuus on syntynyt ja elämä tuntuu vakaalta muuten kuin pelätä esim. 10 VUOTTA joka päivä tulevansa raiskatuksi.

Päivämäärä:   22.5.25 18:21:05

Täällä yksi lapsuusaikana traumatisoitunut, eli kompleksi/monimuotoinen PTSD ja minun oireiluni voisi hyvin olla ADHD-oireilua. Hyvin, hyvin samankaltaista oirehdintaa mutta lisänä sitten nämä traumaa triggeröivät asiat, mitä tosin harvoin edes tunnistan (kyseessä voi olla vaikka joku haju, ääni, mikä vain pienikin asia). Hyvin erilaisia me ihmiset ollaan, meillä on eri historiat ja vaikka saman diagnoosin alle mahduttaisiin niin oireilu voi olla hyvin erilaista toisilla.

Päivämäärä:   22.5.25 18:52:21

"Täysin eri asioita siis ja jos dopamiinivajetta ei ole niin adhd lääke ei vaikuta yhtään mitenkään normaaleihin aivoihin."

Kyllä amfetamiini ja amfetamiinijohdonnainen deksamfetamiini toimivat hyvin samalla tavalla. Tuttavani sai adhd-diagnoosin ja oli ennen sitä rauhottanut mieltään laittomasti amfetamiinilla.

Ja miten muuten tiedät kenellä on dopamiinivajetta ja kenellä ei? Sitä kun ei mitata ennen adhd-lääkkeen aloittamista. Masentuneilla, stressaantuneilla, lihavilla, liikkumattomilla, huonosti syövillä, ahdistuneilla jne jne on usein dopamiinivajetta. Eli erittäin isolla osalla väestöstä..

Päivämäärä:   22.5.25 21:06:59

""No ei aiheuta, terveisin traumaperäisen stressihäiriön saaneen nuoren vanhempi."

C-ptsd eli kompleksinen trauma muuttaa aivojen kehitystä lapsilla, mikä voi johtaa noihin adhd:ta muistuttaviin oireisiin. Sama ei tietenkään tapahdu enää samassa mittakaavassa nuorilla ja aikuisilla.

Päivämäärä:   22.5.25 21:11:09

Käytin amfetamiinia vuosia ennen diagnoosia ja oman kokemukseni perusteella lähtisin väittämään että elvanse ja attentin ovat katupiriä vahvempia. Nyt takana melkein 10 vuotta ilman amfetamiinia, mutta elvanse ja attentin on. Voi näitä viihdekäyttääkin, jopa minä joka olin 10 vuotta amfe-koukussa. :D

Nii ja mullaki myös toi lapsuusajan trauma. ADHD oli silti kai ekana.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   23.5.25 00:53:02

Mikä ihme niissä on "vahvempaa"? Ei niistä tule mitään euforiaa, muissa kun placebo-vaikutuksena. Pää menee sekaisin kun tavaa purkin kyljestä "amfetamiini"..? :D

Päivämäärä:   23.5.25 06:16:25

??

Vaikutus sama, eli nostaa dopamiinitasoja. Eli luo euforista tunnetta JOS dopamiinitasot nousee yli normaalin. Sitä ei kuitenkaan haeta adhd- henkilölle.

Viihdekäyttää voi pilleri- tai pulverimuodossa. Ei suurta eroa. Muuta kuin, että pulveriin on saatettu sekoittaa jotain muuta p*skaa.

Päivämäärä:   23.5.25 06:19:39

Adhd-lääkkeet on depotteja. Niillä ei saa aikaan mitään nousuja.

Päivämäärä:   23.5.25 06:20:12

Ymmärtäkää, että sekä amfetamiini ja amfetamiinijohdannainen nostaa dopamiinitasoja. Se on se päihdyttävä ainesosa.
Aineena amfetamiini koukuttaa enemmän kuin markkinoilla suurin osa amfetamiinijohdannaisista. Riippuvuuden estämiseksi on siis kehitetty näitä amfetamiinijohdannaisia, ennen oli pelkkä amfetamiini. Lukekaa vanhempia tutkimustuloksia google scholarista, amfetamiini käytettiin onnistuneesti vähentämään oireita.

Päivämäärä:   23.5.25 06:21:45

"Adhd-lääkkeet on depotteja. Niillä ei saa aikaan mitään nousuja."

Olet väärässä. Lääke nostaa dopamiinitasoja, joten luonnollisesti aiheuttaa nousun jos tasot nousee yöi normaalin.

Lähettäjä: Google 
Päivämäärä:   23.5.25 06:24:13

"Adderall can help boost alertness, wakefulness, and concentration. By increasing the production of dopamine in the brain, the drug can also cause feelings of euphoria and improved mood."

Terveyslehti Healthline, arvioitu artikkeli. Löytyi ihan ekalla googlauksella.

Päivämäärä:   23.5.25 06:28:19

Ja adderall on täysin vertailukelpoinen meidän medikinetteihin ja elvanseihin?

Päivämäärä:   23.5.25 06:39:20

Brintellixillähän pitäisi kans saada nousut aikaiseksi, sillä sekin lisää dopamiinin eritystä!

Päivämäärä:   23.5.25 06:45:21

., tajuatko, että adhd-lääkkeitä on useampia. Ja Adderall on deksamfetamiini kuten Elvanse ja Attentin.
Concerta on metyylifenidaatti. Kaikissa tärkein vaikutus on dopamiinitasojen nosto. Alhaiset dopamiinitasot aiheuttavat adhd-oireita.
Brintellix nostaa myös dopamiinitasoja, mutta siinä on muitakin vaikutuksia jotka eivät sovi viihdekäyttöön. Toki sitäkin myydän joskus satunnaisesti katukaupassa.

Päivämäärä:   23.5.25 06:48:56

Niin ja brintellix, eli vartioksetiinia, on käytetty myös adhd:n hoitoon.

Päivämäärä:   23.5.25 07:11:28

”tajuatko, että adhd-lääkkeitä on useampia. Ja Adderall on deksamfetamiini kuten Elvanse ja Attentin.”

Vaikka vaikuttava aine olisi sama, niin se ei tee adderalista ja elvansesta samalla tavalla toimivaa lääkettä.

Concerta ja medikinet on molemmat metyylifenidaattia, mutta silti ne eivät ole täysin samanlaisia lääkkeitä. Joillain toimii medikinet, muttei concerta. Tai toisin päin.

Päivämäärä:   23.5.25 07:50:52

Lisäksi elvanse on lisdeksamfetamiini, se hajoaa vasta elimistössä deksamfetamiiniksi.

Pikainen googlaus myös kertoo, että Adderall vaikuttaa nopeammin kuin Vyvanse (Elvansen jenkkiversio), jolloin Adderallilla on mahdollista jonkinlaiset nousut saadakin aikaiseksi.

Päivämäärä:   23.5.25 08:06:27

Mitä toinen piste tarkoitat nousuilla? Dopamiini sen aiheuttaa, nousu tulee jos tasot nousee yli normaalin. Kuten esimerkiksi hyvän treenin jälkeen. Vai erotatko siis nopeasti nousevan euforian ja hitaammin nouseva? Molemmat nousuja.

Tutkimuksia löytyy myös lisdeksamfetamiinista, aiheuttaa nousua
Amphetamines such as Vyvanse can cause a feeling of euphoria or intense happiness if you take them in large doses. They can also help you feel more focused and alert. Some people misuse these drugs to get more of these effects. However, overuse or misuse can lead to dependence and withdrawal symptoms.

Päivämäärä:   23.5.25 08:13:34

Kai sä itsekin tiedät, mitä nousuilla tarkoitetaan ja nousu on juuri se, mitä päihteidenkäyttäjät hakevat. Tai nohh, nyt kun luen viimeisimmän viestisi, niin et todellakaan tiedä. Hyvän treenin jälkeen ei nousua tule. Jos tulisi, meillä ei olisi lääkkeiden väärinkäyttäjiä vaan jengi narkkaisi liikuntaa :D

Se, että lääke kohottaa mielialaa hitaasti pitkällä aikavälillä ei ole nousu, eikä se ole se, mitä päihteiden käyttäjät haluavat. Xanoreita väärinkäytetään paljon mielummin kuin diapamia, kun xanorin nousu on nopeampi. Toki diapamit menee paremman puutteessa, mutta sen vaikutus on erilainen.

Päivämäärä:   23.5.25 08:21:38

Saan nousun Elvansesta :) ei ole adhdta

Päivämäärä:   23.5.25 08:24:25

Mihin vedetään raja mikä on tarpeeksi nopea nousu?Sinökö sen päätät piste? Adhd-lääkkeen väärinkäyttäjiä löytyy paljon, joten oletan, että he kokevat sen hyväksi nousuksi.

Päivämäärä:   23.5.25 08:24:56

”Saan nousun Elvansesta :) ei ole adhdta”

Kerro toki enemmän nousustasi. Miten se alkaa, kuinka nopeasti? Milloin voimakkaammillaan? Miten se päättyy?

Vai vaihtoiko vain piste nimimerkkiään :D

Päivämäärä:   23.5.25 08:26:50

”Mihin vedetään raja mikä on tarpeeksi nopea nousu?Sinökö sen päätät piste? Adhd-lääkkeen väärinkäyttäjiä löytyy paljon, joten oletan, että he kokevat sen hyväksi nousuksi.”

ADHD-lääkkeiden väärinkäyttö ei taida liittyä suoraan siihen, että siitä saadaan nousu.

Kuten jo aiemmin ketjussa sanottu, niin päihteiden käyttäjillä ADHD on yleinen. Silloin he hyötyvät ADHD-lääkkeestä, mutta joutuvat väärinkäyttämään kun reseptiä ei ole, eivätkä sellaista saa.

Päivämäärä:   23.5.25 08:32:45

"Amphetamines such as Vyvanse can cause a feeling of euphoria or intense happiness if you take them in large doses."

Tutkimusten mukaan. Väitätkö vastaan piste? Intense happiness= nousu

Päivämäärä:   23.5.25 09:21:16

”Tutkimusten mukaan.”

Mikä tässä tutkimuksessa on ”large doses”

Päivämäärä:   23.5.25 09:42:20

40 mg ainakin mainittu.
Mistä sinun tietosi tulee ettei esim Elvanse aiheuta nousuja? Vai onko vain sun oma mielipide?

Päivämäärä:   23.5.25 09:52:16

”Mistä sinun tietosi tulee ettei esim Elvanse aiheuta nousuja? Vai onko vain sun oma mielipide?”

Takedalta.

Päivämäärä:   23.5.25 09:53:00

Laitatko myös linkkiä tuohon tutkimukseen sillä suoralla lainauksella löytyi ainoastaan healthlinen artikkeli, joka ei ole tutkimus.

Päivämäärä:   23.5.25 10:18:45

Laitatko itse linkin?

Google scholar antaa sinulle vastauksia. Healthlinen artikkeli on vertaisarvioiu tieteellinen artikkeli perustuen useampaan tutkimustulokseen.

Päivämäärä:   23.5.25 10:21:22

https://www.medicines.org.uk/emc/files/pil.14093.pdf

Tuosta löytyy kun googlaa Takeda Elvanse, tämä kumoaa sinun väitteesi ettei Elvansesta saa nousuja.

Päivämäärä:   23.5.25 10:27:26

”Laitatko itse linkin?”

Ei löydy aiemmin tapahtuneeseen live-tapaamiseen linkkiä. En kumminkaan usko, että olisi Takedan edun mukaista valehdella lääkkeensä vaikutuksista.

Päivämäärä:   23.5.25 10:30:54

Juu haittavaikutuksista löytyy melko harvinainen ”epätavallinen hyvänolontunne.”

Melko harvinainen tarkoittaa: korkeintaan yhdellä sadasta ja sitten se seuraava keskustelu onkin, että monet haittavaikutuksethan tuolle listoille lisätään ihan ihmisten tekemien ilmoituksien vuoksi. Meidän aivot on kumminkin aika tehokkaita lumevaikutuksien kanssa ;)

Päivämäärä:   23.5.25 10:49:26

"In conclusion, at an equivalent amount of amphetamine base taken orally, LDX 100 mg had attenuated responses on measures of abuse liability compared with immediate-release d-amphetamine 40 mg. Abuse-related liking scores of LDX at a dose corresponding to a 50% higher amphetamine base (LDX 150 mg) were similar to d-amphetamine 40 mg."

Suomeksi käännettynä selaimen kääntäjällä: "Yhteenvetona voidaan todeta, että suun kautta otetun vastaavan amfetamiinimäärän LDX 100 mg:n väärinkäyttöalttius oli heikompi kuin välittömästi vapautuvan d-amfetamiini 40 mg:n annoksen. LDX:n väärinkäyttöön liittyvät mieltymyspisteet annoksella, joka vastasi 50 % suurempaa amfetamiiniemästä (LDX 150 mg), olivat samankaltaisia ​​kuin d-amfetamiini 40 mg:n annoksella."

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177

Eli aiemmin mainitsemasi 40mg annos oli paskapuhetta. Elvansen kohdalla puhutaan 150mg annoksista. Isoin suositeltu annos (ja saatavilla oleva tabletti) on 70mg.

Päivämäärä:   23.5.25 11:03:21

"Results summarized in the preceding section indicate that approximately 15% of the respondents abused stimulants used to treat ADHD, and that short-acting agents were used significantly more often than long-acting agents (approximately 80% vs 17%, respectively)."

"lthough only a small number of studies have evaluated the relative risks for abuse of various stimulant formulations, available data are consistent with those from the present study that indicate that long-acting or controlled-release formulations are less likely to be abused than short-acting agents."

"There are several possible reasons for lower risk for abuse for long- vs short-acting stimulant medications used to treat ADHD. The kinetics of immediate-release stimulant formulations more closely match those of agents that have been demonstrated to be euphorigenic. Short-acting methylphenidate has reinforcing effects, characterized by a rapid rise in serum concentrations and concomitant increases in CNS dopamine levels.[8,25] These effects are readily achieved with an immediate-release formulation, but less so with an extended-release preparation. These findings are supported by significant differences in brain imaging/dopamine transporter occupancies for extended- and immediate-release methylphenidate. "

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PM

Eli kyllä se ADHD-lääkkeiden väärinkäyttö painottuu sinne nopeavaikutteisiin ja ihan syystä. Pitkävaikutteinen (joka siis elvanse on) ei saa aikaan samanlaista nousua. Ja elvansesta ei saa nopeavaikutteista vaikka ne kapselin sisällä olevat rakeet vetäisi ilman kapselia tai kokeilisi nuuskata.

Päivämäärä:   23.5.25 11:16:49

"Adhd-lääkkeet on depotteja. Niillä ei saa aikaan mitään nousuja."

Eli kumoatko väitteesi? Nopeavaikutteiset adhd-lääkkeet saa aikaan nousun ja runsas määrä Elvansea saa aikaan nousun joissakin henkilöissä.

Päivämäärä:   23.5.25 11:19:04

Minun tietoni viittaa Adderallin ja Vivanseen, en ole puhut 40mg Elvansesta. Tosin joku kommetoi että hänellä Elvanse aiheuttaa nousun, mutta ei maininnut määristä mitään.

Mutta tosiaan, päihteitä ne on ilman respetiä

Lähettäjä: Zeta 
Päivämäärä:   23.5.25 11:36:04

Kahdella kolmasosalla vankiloissa olevilla on diagnostisoimatonn adhd. Se ei kuitenkaan tarkoita, että 2/3 ADHD ihmisistä päätyisi vankilaan.

Toinen fakta on se, että ADHD:n esiintymistiheysvon maailmassa sama kahta aluetta lukuunottamatta jossa esiintyminen on tihentynyttä. Nämä tihentymät löytyvät USA:sta, jonne aikanaan kaikki rohkeat ja seikkailunhaluiset muuttivat ympäri maailmaa.

Se toinen ADHD tihentymä löytyy Australiasta ja syy on se, että sinne siirrettiin aikanaan valtaisa määrä rangaistussiirtolavankeja.

Päivämäärä:   23.5.25 11:49:38

"Minun tietoni viittaa Adderallin ja Vivanseen, en ole puhut 40mg Elvansesta. Tosin joku kommetoi että hänellä Elvanse aiheuttaa nousun, mutta ei maininnut määristä mitään."

Vyvansehan on siis sama kuin Elvanse, Takedalta jenkkimarkkinoille ainoastaan eri nimellä.

Adderall on ihan eri lääke, eikä se ole verrattavissa Elvanseen (tai Vyvanseen).

---

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 23.5.25 08:32:45

"Amphetamines such as Vyvanse can cause a feeling of euphoria or intense happiness if you take them in large doses."

Tutkimusten mukaan. Väitätkö vastaan piste? Intense happiness= nousu!

Tämän kommenttisi jälkeen kysyin, mikä se "large doses" on ihan milligramoissa ja vastauksesi oli, että puhuttiin 40 mg:sta.

Päivämäärä:   23.5.25 11:58:24

"Nopeavaikutteiset adhd-lääkkeet saa aikaan nousun"

Suomen ADHD-lääkkeet lähtökohtaisesti ovat depotteja, jolloin ne eivät ole nopeavaikutteisia.

Concerta, depot
Medikinetistä on depot sekä tabletti, pääasiassa lääkärit määräävät depottia
Elvanse, depot.
Atomoksetiini/strattera, depot

Ja käytännössä Suomessa käytetään kolmea ensimmäistä. Aloitetaan kokeilu Concertasta, sitten kokeillaan Medikinet CR ja viimeisenä Elvanse.

Myös siitä sinun Adderallista on depot-versio, mutta minusta hyvin turhaa Suomessa käytyyn suomalaiseen keskusteluun napata mukaan pohjois-Amerikassa käytössä olevia lääkkeitä.

Päivämäärä:   23.5.25 12:00:50

Onpa turha väittely täällä.
On nopeasti ja hitaasti vaikuttavia. Molemmat aiheuttaa hyvän olon tunteen (yleensä), josta ensimmäinen tietty sen pisteen mainitsema nosto. Tosin nosto sekin on vaikka tapahtuisi hitaammin. Noste on euforia. Evanse/Vyvanse aiheuttaa euforiaa joissakin ihmisissä.
https://americanaddictioncenters.org/stimulants/amphetamine/vyvanse
T. Päideklinikan työntekijä.

Päivämäärä:   23.5.25 12:06:06

Oliko M nyt päihdeklinikan työntekijä vai päihteiden käyttäjä :D

Lähettäjä: M
Päivämäärä: 23.5.25 08:21:38

Saan nousun Elvansesta :) ei ole adhdta

Päivämäärä:   23.5.25 12:08:20

En ole kyseinen M.

Päivämäärä:   23.5.25 12:09:07

No sepäs sattui.

Tais vaan nimimerkki unohtua vaihtaa välissä. Tai sitten nousuissa (vai nostoissa) ei muistunut mieleen, että aamusta jo kommentoit.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.