Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Annatko lastesi nukkua niin myöhään...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.25 15:12:50

kuin haluavat lomilla, viikonloppuisin jne?

Haen tässä nyt vähän isompien lasten vanhempien kokemuksia.

Kaverillani on tarkat nukkuma-ajat lapsillaan, mikä on perusteltua, koska heillä menee muuten aivan hulinaksi. Isoin lapsista on 12-vuotias, ja nykyään hän ymmärtää itsekin, ettei nukkuma-ajoista kannata hirveästi poiketa, koska se vaikuttaa niin paljon häneen.

Mutta sitten on paljon lapsia, joiden elämään epäsäännöllisyys ei vaikuta. Tuo em. kaverini paheksui minua, kun kerroin eilen, että esikoinen oli vielä nukkumassa puoli yhdentoista aikoihin. Käytiin la-iltana myöhään järvellä esikoisen toiveesta, niin nukuttiin kaikki pitkään. Ei minulle ollut tullut mieleenkään, etten saisi antaa lasten nukkua. Esikoiseni on siis 11-vuotias.

Sanon aina, että kun nuori nukkuu, niin se on kuin rahaa panisi pankkiin.

Miten teillä?

Re: Annatko lastesi nukkua niin myöhään...

Päivämäärä:   19.5.25 15:17:26

Kun olin tuossa iässä niin saatiin nukkua niin pitkään kuin unta riitti (onneksi) mutta heräämisen jälkeen ei saanut jäädä vetelehtimään sänkyyn pitkäksi aikaa vaan piti nousta aamiaiselle ja hammaspesulle jne.

Kasvava lapsi tarvitsee välillä kunnolla pitkiä unia ja mielestäni ne pitää suoda. Eri asia jos räppää puhelintaan yötä myöten tms, mutta silloinkaan ongelma ei ole pitkään nukkuminen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.5.25 15:29:23

Kun olin tuon ikäinen vanhempani pakkoherättivät meidät viimeistään klo 9. Se oli ihan hirveää ja jos minulla olisi lapsia, niin ehdottomasti antaisin nukkua jos nukuttaa. Tietenkään se ei tarkoita sitä, että iltaisin tai öisin saisi valvoa määrättömästi.

Kasvava nuori tarvitsee unta.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.5.25 15:31:23

Meillä on ollut kausia, jolloin pitemmät unet ovat laittaneet illat sekaisin, jolloin tietysti ollaan herätelty lapsia aikaisemmin. Yleensä nämä on olleet alle kouluikäisillä. Teineillä sitten heittää rytmi muutenkin, mutta saavat vapaa-ajalla nukkua kyllä ja yritetään pitää järjellisistä nukkuma-ajoista kiinni iltaisinkin.

Eli tilanteen mukaan, eikä missään nimessä tehdä unesta moraalikysymystä.

Lähettäjä: Pala 
Päivämäärä:   19.5.25 15:32:37

Lähettäjä-

Päivämäärä19.5.25 15:29:23

Kun olin tuon ikäinen vanhempani pakkoherättivät meidät viimeistään klo 9. Se oli ihan hirveää ja jos minulla olisi lapsia, niin ehdottomasti antaisin nukkua jos nukuttaa. Tietenkään se ei tarkoita sitä, että iltaisin tai öisin saisi valvoa määrättömästi.

Meillä oli sama. Äiti olisi antanut nukkua, isä ei. Viikonloppuaamuina isä tuli mekastamaan viimeistään kahdeksalta, että nyt pitää jo herätä eikä maata koko päivää!

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   19.5.25 15:36:31

Meillä sai kotona nukkua suhteellisen pitkään, mutta ne lomareissut! "Ei tänne ole nukkumaan tultu!" oltiinpa sitten hotellissa tai mikä pahinta, sukulaisten luona. Sitten oli pakko herätä paljon aikaisemmin kuin arkena ja syödä aamupala, joka ei maistunut siihen aikaan. Ja voi sitä marmatusta, kun myöhemmin oli nälkä.

Niin ja pakko vielä avautua, että olisin kyllä hotellissa voinut syödä pekonia ja nakkeja, mutta kun enhän minä niitä kotonakaan syö :D No daa, kun niitä ei meillä koskaan ollut! Kaverin luona olin maistanut.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   19.5.25 15:40:04

Saavat nukkua niin pitkään kuin unta riittää vaikka ovat vasta 3 ja 5.

Sehän on kuin kidutusta ellei anna nukkua.

Lapsi nukkuu sen mitä tarvitsee.

Jos tauotta nukkuisi aamulla "liian myöhään" pitää sitten huolehtia lasten unesta laittamalla aikaisemmin nukkumaan.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   19.5.25 15:54:52

Kyllä puoleen päivään mennessä olisi hyvä konkoilla ylös, mikäli ei ole erityistä syytä nukkua pitempään. Samoin sänkyyn mennään ennen aamuyötä. Nukkumarauha annettava klo 22:00-9:00, mikäli joku on kys. aikoihin nukkumassa. Eli ei metelöintiä, sis. suihkussa käynti, koska pesuhuone on makkareiden seinän takana. Jos haluaa nukkua pitkään, ei ole oikeutta valittaa, jos muut tekevät jotain kivaa. Mukaan kysytään, mutta jos haluaa jäädä sänkyyn, ei se muuta muiden aikataulua.

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   19.5.25 16:10:01

Toistaiseksi en ole antanut nukkua vaan huhuilen hereille klo 9 aikaan. Yleensä on kyllä jo herännyt nuorempien meteliin. Esikoinen siis 11v. Vielä ei ole pitkiä lomia ollut joilla olisi halunnut nukkua vaan tämä on melko uusi juttu. Lienee lähestyvää murrosikää. Viikonloppuisin en voi antaa nukkua kun illalla sitten ei saa unta ja häiritsee minua kun itse yritän nukkua + ma aamuna aina kouluun pitää haksaa lähteä. Minä tarvitsen paljon unta ja olen sängyssä jo 21.30. Saa nähdä miten käy kesällä kun itse olen töissä ja lapset jää kotiin.

Omassa lapsuudessa/teininä en kyllä koskaan nukkunu kovin pitkään. Aina heräsin sisaruksineni klo 9 tai klo 10 ihan viimeistään enkä ole sen pidempään koskaan elämäni aikana kyllä nukkunut.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   19.5.25 16:30:52

Saavat nukkua.

Miehen vanhempien kanssa yritettiin joskus mökkeillä yhdessä ja siellähän oli pakko herätäklo 8:30 ihan vaan periaatteen takia, vaikka nukkuma-aitat oli erikseen eikä kenenkään nukkumisen olisi pitänyt häiritä muita.. Kamalaa, enkä enää mene. Ei ole kyllä lapsetkaan enää muutamaan vuoteen käyneet.

Päivämäärä:   19.5.25 16:38:52

Tietysti saavat nukkua.

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   19.5.25 16:44:09

Vielä tämän kesän loman saa nukkua. On kasvupyrähdys, urheilee paljon 14v. Ensi kesänä kesätyöt odottaa, niin silloin vähän vähemmän. Kuitenkin lihaksille ja aivoille uni on äärimmäisen tärkeää ja siksi saa nukkua kun nukuttaa.

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   19.5.25 21:34:05

Annan lapseni nukkua, todennäköisesti tarvitsee sen unen. Siis vklo/lomilla.

Lähettäjä: Alina 
Päivämäärä:   19.5.25 21:37:23

Annoin nukkua jos ei ollut menoa minnekään sovittuna. Varsinkin teini-ikäisenä !

Päivämäärä:   19.5.25 21:39:31

Lapsi muuten kasvaa vain nukkuessaan koska valtaosa kasvuhormonista erittyy silloin. Tämä ehkä kannattaisi kertoa aloittajan kaverille. Sano myös ettet halua lapsistasi lyhytkasvuista.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   19.5.25 21:46:04

"Sano myös ettet halua lapsistasi lyhytkasvuista".

Mitä mä juuri luin! Lyhytkasvuisuus liittyy erilaisiin diagnooseihin, ei siihen, miten paljon lapsi nukkuu, voi luoja...

Päivämäärä:   19.5.25 21:55:22

Pääosin saivat/saavat nukkua niin pitkään kuin unta riittää. Nukuttiin mun äippälomallakin usein ainakin kymmeneen. Aamu-unisia ollaan kaikki

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   19.5.25 22:04:02

Saavat nukkua niin paljon, kun haluavat. Jos 11-vuotiaalla on jotain tulossa kesäviikonloppuna, vaikka kisat, voisin herättää to ja pe hieman aikaisemmin, jotta saa aikaisenmin unta eikä herääminen olisi varsinaisena kisapäivänä niin paha. Mutta muuten lomalla, jos ei ole menoa, saa nukkua niin paljon kuin haluaa. Iltaisin käsken huoneeseen aivan viimeistään 22, siellä sitten valvoo vielä mitä valvoo. Kouluarkena on hyvä rytmi, on unessa 21 aikaan ja herää aamuisin virekänä.

Loput on pienempiä, pyritään sänkyyn arkena ja lomalla 19.30 aikaan ja 20 mennessä unessa. Siitä saavat sitten nukkua lomalla niin kauan kuin haluavat, arkisin herätys viimeistään 7, yleensä heräävät itse ennen.

Päivämäärä:   19.5.25 22:44:25

minulla ei ole lapsia mutta sain kyllä aina nukkua myöhään. jossain kohtaa saatettiin huhuilla että oonko hengissä, jos ei puoleenpäivään alkanut kuulua :D kersana oli kyllä aina kello soimassa että ehtii kattoa lastenohjelmat, alkoko ne nyt 8 vai 9? tietokonekin meille tuli vasta kun olin joku 12v ja se oli äitin makkarissa ja älypuhelin tuli vasta 16v. eli kauheen myöhään ei voinut somettaa, hyvä niin.

Päivämäärä:   20.5.25 00:09:08

Herättelen yleensä 9-10 aikoihin lomilla, lapset on 14v ja 15v. Saavat vielä jäädä sänkyyn jos haluavat. Yritän kummiski herättää kunnolla 10.30 mennessä.

Joskus saavat nukkua pidempään, mutta eivät tykkää siitä, kun ei illalla tule uni. Eikä toinen voi ottaa enää ADHD-lääkettä, jos on jo puoli päivä.

Päivämäärä:   20.5.25 00:39:19

Saa nukkua, huoleton lapsuus on lyhyt ja oravanpyörään ehtii kyllä.

Päivämäärä:   20.5.25 00:47:03

"Mitä mä juuri luin! Lyhytkasvuisuus liittyy erilaisiin diagnooseihin, ei siihen, miten paljon lapsi nukkuu, voi luoja..."

Vaikutat muuten fiksulta, onko sinulla sitten yleistiedossa tässä kohtaa aukko? Vai oletko ollut foorumilla liian kauan... Lapsen unen rajoittaminen johtaa kasvuhäiriöihin aiemmin mainitusta syystä ja seurauksena jatkuvasta unen rajoittamisesta ja liian lyhyestä kestista on lyhytkasvuisuus. Tämä todettiin mm. englannissa lapsityöläisten käytössä teollistumisen aikaan. Ei kukaan ole sanonut että se olisi lyhytkasvuisuuden ainoa syy.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   20.5.25 00:53:54

., minusta tuo on on jopa loukkaavaa. Tunnen kaksi lyhytkasvuistaja ei, heidän pituutensa ei todellakaan liity siihen, etteivät olisi saaneet lapsena riittävästi unta, ihan on muista syistä käynyt näin.

Haluaisin myös mielelläni nähdä sen lyhytkasvuisen, jolla ei ole lääketieteellistä diagnoosia asiaan, mutta on todettu, ettei ole saanut riittävää lepoa lapsena.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.5.25 08:42:31

Niin pieneksi kuin lyhytkasvuinen ei tosiaan nuoren unenpuutteen takia jää, vaikka se kasvuun vaikuttaisikin.

Päivämäärä:   20.5.25 08:50:17

Voi ei ällö :'D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.