Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia hybridistä, etenkin Skoda Octavia

Lähettäjä: Ratti-Raisa 
Päivämäärä:   19.5.25 11:02:23

Olen ollut vannoutunut dieselillä ajaja, mutta nyt siirryin täysin etätöihin ja ajelen lähinnä kauppa- ja harrastusreissuja 25km säteellä. Mietinnässä Skoda Octavia RS hybridi, ostaisin muutaman vuoden vanhana, joten takuu mennyt. Onko riskinä että tulee kallis akkuremontti? Onko näillä katsastuksessa jokin akkutason testaus? Mietin et jos akun teho heikkenee niin sitten ajelee enemmän bensalla.

Re: Kokemuksia hybridistä, etenkin Skoda Octavia

Lähettäjä: Mamba 
Päivämäärä:   19.5.25 11:06:23

Nuo testataan aina autoliikkeessä ja ne yleensä ilmoittavat akun varauksen tason. Muutaman vuoden vanhassa autossa ei pitäisi tulla akkuremonttia.

Oma Volvon hybridi on 8 vuotta vanha, akkutaso 88%.

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   19.5.25 11:14:17

Kannattaisiko tuossa tapauksessa harkita ihan täyssähköä tai puhdasta bensavehjettä? Kun matkaa ei tule paljon mitään.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   19.5.25 13:08:08

Pelkkä bensa oli ajatuksissa ja kävin koeajamassa sellaisen tavisoctavian, sen verran turhamainen olen autojen suhteen että siinä pitäisi olla sitä jotain :) RS malli olisi siis mieleinen mutta niitä liikkuu aika vähän pelkkänä bensana tai sitten väri on väärä tai ei haluamiani varusteita. Hybridinä olisi tarjolla niin ajattelin oisko sittenkään huono vaihtoehto... ja eikö se ole hyvä just tuollaiseen nurkka-ajeluun?

Päivämäärä:   19.5.25 13:08:49

Nimmari vaihtui, olen siis aloittaja

Lähettäjä: Mamba 
Päivämäärä:   19.5.25 13:20:29

Millaiset latausmahdollisuudet sulla on? Vai hankkisitko itselataavan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.25 14:23:10

Kovasti hybridejä haukutaan, en tiedä miksi :D Moni autoihin enemmän perehtynyt on sitä mieltä, että se on joko tai, polttomoottori tai sähkö eikä mitään molempia samassa. En ole kyllä kunnon perusteluja saanut keneltäkään vaikka olen yrittänyt kysyä, ehkei sitten naiselle jakseta selittää tai sitten sellaisia ei oikeasti ole.

Mun vanhemmilla on molemmilla hybridit, isällä volvo jota latailee kotona ja äidillä itselataava ford. Ja työkaverilla ollut jo pitkään joku mitsubishi. Ihan tyytyväisiä kaikki ovat autoihinsa olleet. Jos olisi enemmän rahaa niin saattaisin itsekin jonkun hybridin seuraavaksi ostaa, säästäisi bensakuluissa. Miehellä on kokonaan sähköauto mutta minen ainakaan vielä sellaista huoli, en jaksa säätää sen latausasemien etsimisen ja latauksen odottelun kanssa etenkään kun suurin osa ajoista tulee syrjäseuduilla. Muutenhan se on ihan kiva peli sekin.

Lähettäjä: eje 
Päivämäärä:   19.5.25 14:56:35

Minä en halua hankkia hybridiä, koska niitä osataan korjata järkevillä tavoilla ja kohtuullisilla kustannuksilla toistaiseksi oikeastaan vain Kokkolassa. Enkä asu lähelläkään Kokkolaa. Ajan siis bensa-autolla ja sitten kun sähköautoja osataan korjata muuallakin kuin Kokkolassa, niin voin harkita sellaista. Nykyään iso osa elämästäni kuluu kaukana pohjoisessa, jossa harvalla on hybridi ja täyssähköautoja ei kai juuri kenelläkään, joten ei minuakaan kiinnosta hankkia sellaista.

Hybridiautoista monilla on sellainen ajatus, että jos sähköpuoli hajoaa, niin sitten ajetaan polttomoottorilla. No, ei se kyllä niin mene, sillä yleensä kun sähköpuoli vikoo, niin ei se polttomoottoripuolikaan ongelmitta toimi, vaan auto hälyttää ties mitä vikoja ja sähköpuoli on korjattava joka tapauksessa.

Hybrideihin on jouduttu myös änkäämään sekä sähkö- että polttomoottoripuoli, joten ahdasta on, joten se altistaa vioille.

Olen seurannut Kokkolan autokorjaamon juttuja sähkö- ja hybridiautoihin liittyen, ja sielläkin ollaan välillä sitä mieltä, ettei valmistajan vaatimukset ole aina järjen kanssa laadittu, mutta he eivät sille mitään voi. Tai he joutuvat korjaamaan jonkun muun korjaamon tekemiä "patenttiratkaisuja", joista reaktiona on "Voi voi. Mitähän tällekin tekee ja miksi tätä on edes yritetty".

Hybridi on siis minulle täysin poissuljettu vaihtoehto ja sähköautoon siirryn sitten, kun omassa kotikaupungissani hommat on samalla tasolla kuin Kokkolassa, ja osaamista riittää myös pohjoisemmaksi.

Eihän siinä mitään järkeä ole, että Kokkolaan kuskataan lavetilla autoja pääkaupunkiseudulta, koska pks:lla osaamista ei ole tai korjaus maksaisi moninkertaisesti Kokkolaan verrattuna.

Lähettäjä: pölö 
Päivämäärä:   19.5.25 15:00:28

Piste, no hybridin huonona puolena on ihan jo vaikka se, että autossa on kaksi erillistä voimanlähdettä (polttomoottori ja sähkömoottori), jotka eivät voi toimia siinä mielessä itsenäisesti, että jos toinen hajoaa niin toinen voisi jatkaa normaalisti toimintaansa, vaan sitten auto on joko täysin tai lähes ajokelvoton korjaukseen saakka. Kahden erilaisen voimanlähteen mahdolliset viat yhdessä paketissa, tuplasti korjattavaa ja huollettavaa, näin kärjistetysti.

Itsekin olen Skodan hybridiä kuitenkin pohtinut, mutta vielä en ole uskaltanut hankkia, koska muun muassa tuo edellä mainitsemani :D Ja ihan tuota samaa kysymystä oon myös pyöritellyt kuin aloittajakin.

Päivämäärä:   19.5.25 16:46:03

Samoja ajatuksia itselläkin ollut mm. vikaherkkyyden suhteen, taidan päätyä bensa-autoon. Niin kovasti vain houkuttelisi edulliset pikkuajot :) pörssisähköllä saisi hyödynnettyä halvat latausajat.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   19.5.25 17:02:03

Eikö nämä hybridit liiku ainoastaan sähkömoottorin avulla? Siis polttomoottori lataa akkuja ja akut pyörittää sähkömoottoria! Vai olenko väärässä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.