Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yo-juhlien etiketti, onko pakko muistaa?

Lähettäjä: Miten menee 
Päivämäärä:   19.5.25 10:20:07

Miten menee yo-juhlien etiketti? Jos saa juhliin kutsun, onko pakko muistaa ylioppilasta?

Olen vuosia käynyt eräässä ohjatussa harrastuksessa kerran viikossa. Tunnin aikana ei muiden ryhmäläisten kanssa puhuta. Ennen ja jälkeen tunnin jutellaan niitä näitä pukuhuoneessa.

Ennen koronaa yhden osallistujan alakouluikäinen lapsi tuli tunnin jälkeen pukkariin odottamaan äitiään. Lapsella oli harrastus samassa paikassa ja hänen tuntinsa loppui hieman aiemmin. Silloin aina välillä juttelin lapsen kanssa jotain. Lapsen harrastus oli ehkä n. 2 vuotta samana päivänä. Sen jälkeen en ole lasta nähnyt. Jos tulisi jossain vastaan ilman äitiään, en tunnistaisi lasta.

Nyt sain kutsun kyseisen lapsen yo-juhliin. Kutsussa oli lapsen tilinumero, johon muistamiset toivotaan.

Tietääkseni yo-juhlien (tai ylipäätään ”kerran elämässä” juhlien) etikettiin kuuluu, että jos saa kutsun, pitäisi antaa lahja, vaikka ei juhliin pääsisikään. Yleensä kuitenkin juhlittava on joku tuttu (tai kihlajaisissa/häissä tuntee ainakin toisen osapuolen). Kuuluuko yo-juhlien etikettiin lähettää kutsut kaikille vanhempien hyvänpäiväntutuille, jotka eivät ylioppilasta edes tunne?

Kutsusta tuli tunne, että halutaan vain mahdollisimman paljon rahaa lapselle.

Re: Yo-juhlien etiketti, onko pakko muistaa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   19.5.25 10:22:08

En menisi enkä antaisi lahjaa tilanteessasi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.25 10:26:49

En menisi koko juhliin, ja jos menisin, niin tietysti muistaisin budjettiini sopivalla summalla tai vaikka kukalla ja lahjalla.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   19.5.25 10:37:38

Jos kutsussa vastauspyyntö ilmoittaisin etten pääse paikalle. Vähän haiskahtas rahan keruulta tuo kutsu jos et kunnolla edes heitä tunne.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.5.25 10:41:59

Jos menet juhliin, niin tietenkin laitat jonkun summan ylioppilaan tilille.
Jos et mene, et laita.

Lähettäjä: Möf 
Päivämäärä:   19.5.25 10:47:48

No jos tyyliin et pääse kummityttösi juhliin, niin laittaisin lahjan joka tapauksessa, mutta en tuossa tapauksessa missään nimessä. Taitaa olla juhlijoista puutetta, kun sinut kutsuttiin, vaikka hädin tuskin tunnette.

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   19.5.25 11:52:10

Joko rahankeruuta tai sitten se, mikä itselle tuli mieleen, että sukua tai läheisiä on vähän tai ovat riidoissa, ja nuorelle halutaan edes jonkunlainen juhlakokemus ja siksi kutsutaan puolituttujakin. Mitä jos oletkin nuorelle turvallisen tuntuinen aikuinen, mahdollisesti vaikka ainut, ja siksi halusi sinut kutsua.

Lähettäjä: Lu 
Päivämäärä:   19.5.25 12:42:14

Miten voi olla turvallisen tuntuinen aikuinen, kun ei ole vuosiin edes nähnyt:D En menisi enkä laittaisi rahaa. Edes lapsen vanhempi ei ole sinun kaverisi vaan moikkaustuttu harrastuksesta.

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   19.5.25 13:05:12

"Miten voi olla turvallisen tuntuinen aikuinen, kun ei ole vuosiin edes nähnyt:D"

Kyllä minä muistan lapsuudestani aikuisia, joiden lähellä minulla oli turvallinen tunne. Vaikka en ole heitä melkein 30 vuoteen nähnyt.

En toki ryhtyisi kutsumaan nelikymppisille

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   19.5.25 13:08:08

"Jos kutsussa vastauspyyntö ilmoittaisin etten pääse paikalle. Vähän haiskahtas rahan keruulta tuo kutsu jos et kunnolla edes heitä tunne."

Lähettäjä: ------ 
Päivämäärä:   19.5.25 13:16:01

Eihän se sen lapsen vika ole että et tunne heitä lähemmin. Itse laittaisin sille LAPSELLE pienen lahjakortin vaikka urheiluvälineliikkeeseen.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   19.5.25 14:18:45

Meillä tuli kutsu parin hevostutun lapsen yo-juhliin. Toista ei juurikaan edes tunneta, eli emme mene juhliin emmekä siinä tapauksessa myöskään muista tuota ylioppilasta minkäänlaisella lahjalla tai rahalla. Toinen taas on aika läheinen ollut monta vuotta eli olemme menossa juhliin ja muistamme lahjalla. Ja vaikka emme menisi edes juhliin niin häntä muistaisimme joka tapauksessa.

Päivämäärä:   19.5.25 14:27:16

Menisin tervehtimään ja veisin kukan

Päivämäärä:   19.5.25 14:30:24

Ei kutsu tarkoita sitä, että olisi pakko antaa joku lahja. Jos tarkoittaisi, niin kai sitä sitten lähetettäisiin kutsut ihan jokaiselle etäisesti tutulle tai vaikka tuntemattomillekin tilinumeron kera :D

Ja toisaalta ei ne etiketitkään aina niin tarkkoja ole. Mä olen ollut useammissa häissä ilman että olen antanut mitään lahjaa. Olin pitkään työttömänä sairauden takia ja talous oli todella tiukilla. Ei haitannut ketään, pitivät paikalle saapumista lahjoja tärkeämpänä. Jos joskus vielä itse jotain juhlia pidän niin ei minuakaan kiinnosta kuka lahjoo ja miten paljon, vaan tärkeämpää on saada ne läheiset ihmiset paikalle.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.5.25 14:31:05

En laittaisi rahaa, onnittelisin ja pahoittelisin etten pääse paikalle.

Vaikka miten olisi aikanaan ollut lapselle turvallinen aikuinen, siitä on jo niin monta vuotta, että asialla ei voi enää olla merkitystä. Lapsi on siis ollut ala-asteikäinen, kun aloittaja on häntä nähnyt. Tästä täytyy siis olla vähintään 6 vuotta aikaa. Jos aloittaja olisi ollut jotenkin merkityksellinen aikuinen, häntä olisi kutsuttu esim. synttäreille, mahdollisiin rippijuhliin tai muuten vaan oltu joskus yhteydessä.

Päivämäärä:   19.5.25 15:31:00

"No jos tyyliin et pääse kummityttösi juhliin, niin laittaisin lahjan joka tapauksessa, mutta en tuossa tapauksessa missään nimessä."
Näin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.5.25 15:41:03

Ei ole pakko todellakaan. Sain kutsun pikkuserkkuni häihin enkä tiennyt kutsun perusteella kuka se hääpari oikein on. En osallistunut häihin enkä laittanut lahjaakaan. Kyseinen henkilö on täysin vieras, ei olla nähty vuosiin.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   19.5.25 16:04:54

Voi apua miten monenlaisia vastauksia.

Itse täällä kipuilen että ketä on korrektia kutsua nyt lapseni valmistujaisiin. Loukkaantuuko joku jos en erikseen kutsu vai tulevatko kutsumattakin. Luullaanko noloksi kerjuuksi jos viestillä kutsun kahville. Missä se raja menee ihan lähimpien jälkeen. Lapsi itse tykkää kaikista puolitutuistakin ja ottaisi vastaan kaikki jotka haluavat tulla.

Aloittajan tapauksessa kävisin kahvilla, veisin ruusun ja onnittelisin. Rahaa laittaisin aika vähän.

Päivämäärä:   19.5.25 16:30:24

J ehkä noissa voi sitten miettiä laittaisitko erilaisia kutsuja. Läheisille lahjatiedot heti mukaan ja vähemmän tutuille vaan kutsu kahville juhlistamaan ylioppilasta. Silloin ei tule olo lahjakerjuusta, mutta jokainen voi halutessaan tuoda jotain/kysyä lisätietoja lahjoista.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.5.25 16:37:16

Minä en menny edes kummipoikani rippi tai yo juhliin. Mielelläni kävin synttäreillä ja muuten kylässä kun lapset oli pienempiä mutta minä olin se joka kyläili. Jos en kolmeen vuoteen ole kummilasta nähny niin koen että nämä juhlat on pelkästään tilipäivä nuorelle. Välimatkaa oli 15km, luulis että sen matkan jaksaa autolla ajaa pari kertaa vuodessa. Rippi kirkossa en välttämättä ois kummipoika edes tunnistanut aivan heti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.5.25 17:56:14

Yo-juhlissa ainakin meillä päin etikettiin kuuluu, että erikseen ei kutsuja laiteta, vaan juhlat ovat avoin tilaisuus. Käytännössä kerrotaan juhlien olevan silloin ja silloin, muttei mitään vastauspyyntöjä tai tilinumeroita laiteta. Ei kuulu laittaa rahaa, varsinkaan jos ei osallistu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.