Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lahjan hinta, mitä tekisitte?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.5.25 09:33:12

Meillä on aika tiivis kaveriporukka ja juhlistamme isommat merkkipäivät keskenämme. Eräs kaverimme täytti pyöreitä. Kyselin yhtä tästä porukasta lahjakimppaan kanssani. Hintaa olisi ollut 40e per nenä. No kaveri vähän yskähteli, kun oli aika kova hinta. Noh sanoin että keksin sitten jotain muuta ja ostan sen yksinään. Lopulta ostin 30euron arvoisen lahjan. No tämä kaveri antoi sitten 10euron lahjakortin. Joo en kenenkään akuuteista rahatilanteista tiedä, mutta hän on meistä kaikista parhaiten tienaava. Tuntuu että hän on usein pihi siinä, kun muille pitäisi ostaa jotain. No nyt hänellä on tulossa isommat juhlat. Ostaisitteko halvan vai kalliin lahjan?

Re: Lahjan hinta, mitä tekisitte?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.25 09:33:52

Halvan

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   19.5.25 09:35:34

Pyöreitä täyttävälle ostaisin 59-100 euron lahjan.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   19.5.25 09:36:30

Ostaisin 10 euron lahjan.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   19.5.25 09:38:02

Ei kaikki välitä kalliista lahjoista, ei välitä saada eikä antaa. Varsinkin jos on tuloja sen verran että saa hankittua kaiken tarpeellisen itsekin, kallis lahja voi olla jopa riski: mutä jos se ei olekaan selllainen mitä on toivonut ja halunnut ja omalla rahlla olisi voinut ostaa paremman?

Eli jos kaveri ei ole sitä tyyppiä joka haluaa panostaa lahjoihin, en hänellekään ostaisi mitään kallista.

Itse siis ymmärrän hyvin kaveria enkä toivoisi kalliita lahjoja. Joku pienen summan lahjakortti tai vaikka se perus suklaalevy on oikein hyvä.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   19.5.25 09:39:40

Ja jatkan vielä edelliseen. Itse ostaisin porukalla lahjan, johon voi käyttää sen n 10€/ hlö, esim lahjakortti jonnekin. Se on usein parempi kuin ostaa jotain tavaraa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.5.25 09:40:06

Antaisin 10 euron lahjakortin.

Päivämäärä:   19.5.25 09:43:11

40e synttärilahjaan on paljon. Niitä synttäreitäkin helposti kertyy ja tulee lopulta aika iso summa. Ja niitä on joka vuosi.

Tarkoittaako isommat juhlat esimerkiksi häitä? Sinne mielestäni viedään hieman arvokkaampi lahja. Se on kuitenkin aika harvinainen tilaisuus. Perussynttärit eri asia kuitenkin.

Itse ainakin jaan, että noin 5-20e perussynttärilahjat, 20-70e valmistujaiset, 50-100e häät.

Päivämäärä:   19.5.25 09:51:53

Itse ajattelen lahjan kohdalla hinnan lisäksi myös sopivuutta. Siksi tuolloin olin ostamassa vähän arvokkaampaa, koska oli juuri lahjan saajalle sopiva lahja. Lahja voi olla halpakin kyllä, mutta minusta turha antaa jotai halpaa sälää, mikä oikein kertoo että ajatusta ei ole käytetty yhtään. Siksi nyt mietin tämän ystävän kohdalla, että jaksanko edes käyttää energiaa lahjapohdintaan, mut toisaalta, haluanko vajota samalle tasolle..olen aikaisemmin ostanut mietityt ja joskus arvokkaatkin lahjat hänelle, ja aina ollut yhtä ilahtunut.

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   19.5.25 10:07:57

. : melko iso ystävä- ja sukulaispiiri sais olla, että osuu joka vuosi _monet_ pyöreät samalle vuodelle. Toki voi pari vuotta olla putkeen, että muutamat kaverit täyttää pyöreitä, mutta sitten taas ootellaan seuraavia 10 vuotta. Joten 40e ei ole iso lahja pyöreitä täyttävälle, ainakaan sellaiselle joka käy töissä ja tienaa normaalisti. Aloituksessa on kyse pyöreistä.

Ap, ostaisin myös halvan lahjan tai tekisin jonkun pienen juustokakun tms lahjaksi.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.5.25 10:16:21

"Siksi nyt mietin tämän ystävän kohdalla, että jaksanko edes käyttää energiaa lahjapohdintaan, mut toisaalta, haluanko vajota samalle tasolle"

Miten niin "vajota samalle tasolle"? Jos kaveri ei halua maksaa lahjoista kymmeniä euroja, se on hänen valintansa. Ei siinä ole mitään hävettävää. Vaikka toinen tienaisi enemmän, et voi tietää hänen rahatilanteesta ja siitä, paljonko oikeasti on käyttörahaa. Ei kaikilla ole laittaa kymmeniä euroja toisten lahjoihin tai ei vain ole halua siihen, jos ei näe lahjaa järkevänä.

Halpa sälä on ihan eri asia, kuin halpa, mutta harkittu lahja. Esim. lahjakortti on ihan kiva vaikka olisi edullisempikin, jos on sellaiseen paikkaan jossa lahjansaaja varmasti käy.

"Siksi nyt mietin tämän ystävän kohdalla, että jaksanko edes käyttää energiaa lahjapohdintaan, mut toisaalta, haluanko vajota samalle tasolle"

Hyvin kasvatettu ihminen tietenkin ilahtuu lahjasta ja kiittelee paljon. Ei se silti tarkoita, että henkilö oikeasti haluaisi kalliita lahjoja tai että osaisi kaivata niitä, jos niitä ei saisi.

Esim. itse olen hyvä tuloinen ja kyllä minusta on ihan mukava saada lahjoja. Usein tullut oikein kivojakin. Mutta en niin välitä lahjoista, että osaisin niitä kaivata ja usein lahjojen saaminen jopa vähän jännittää, kun pelkään että ihmiset ostaa jotain kovin kallista joka ei sitten miellyttäisikään.

"melko iso ystävä- ja sukulaispiiri sais olla, että osuu joka vuosi _monet_ pyöreät samalle vuodelle. Toki voi pari vuotta olla putkeen, että muutamat kaverit täyttää pyöreitä"

Nimenomaan ongelmanahan on siinä, että kaverukset usein samaa ikäluokkaa, jolloin voi tullla monet pyöreät samalle kertaa. Ja jos vielä ollaan siinä 30- tai 40v. ikäluokassa, saattaa samalle vuodelle osua häitä, lapsen syntymiä yms. Kyllä siihen äkkiä rahaa palaa, jos vielä yhdistää siihen että kenties juhliin menee muutenkin rahaa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   19.5.25 10:16:25

Minulle on se ja sama, millaisia lahjoja saisin vai saanko mitään.meillä on kaveriporukassa aika yleistä maksaa toiselle tuoppi ja pizza esim, ei sen erikoisempaa. Jos joku täyttää pyöreitä ja järjestää isommat juhlat, niin saatetaan kerätä isompi lahja, vaikka matka jonnekin, lahjakortti ravintolaan tms.

Päivämäärä:   19.5.25 10:24:54

"Miten niin "vajota samalle tasolle"? Jos kaveri ei halua maksaa lahjoista kymmeniä euroja, se on hänen valintansa. "

Joo kuten sanoin ei se hinta pelkästään, vaan se ettei ole viitsinyt käyttää lahjaan hirvesti ajatusta. Ja mistäkö tiedän, no kun tosiaan nähnyt nämä hänen lahjansa...jos jollain on hyvä idea toisen lahjaksi, niin minusta on vain pihiä olla osallistumatta, jos nyt kyse on vain neljästä kympistä. Aikamoista kulissielämää kyllä sitten viettää, jos 40e on kipuraja.

Ja jos kaveripiiri on saman ikäistä, niin silloinhan välissänä just se 10 vuotta että ei tarvi lahjoja ollenkaan. Noh ehkäpä nyt vedän tästä johtopäätöksen, että feikkaa ilahtunutta enkä siis osta hänelle kuin suklaalevyn

Päivämäärä:   19.5.25 10:25:17

Jos porukalla hankitaan lahjaa, on minusta ihan selvää että lahjan hinta on yhteinen päätös. Niin että se summa käy kaikille.

Päivämäärä:   19.5.25 10:27:46

Tottakai, siksi kysyinkin häneltä ensin. Enkä sitten ostanut kun oli eri mieltä hinnasta. Mutta itse ensisijaisesti kuitenkin haluan ostaa sopivan lahjan, niin en lähde mihinkään 10 euron lahjakorttikimppaan vaan mielummin ostan sitten oman, sopivan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.5.25 10:31:47

"Mutta itse ensisijaisesti kuitenkin haluan ostaa sopivan lahjan, niin en lähde mihinkään 10 euron lahjakorttikimppaan"

Miksi ihmeessä? Jos esim. 6 ihmistä ostaa kimpassa lahjakortin, saadaan 60e lahjakortit. Se on oikein kiva summa moneen paikkaan. Minusta se on erittäin hyvä lahja.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   19.5.25 11:00:29

Itse olen ostanut nyt useamman vuosikymmenen kaikille ties mitä lahjoja. Ja osallistunut kaikenmaailman työpaikan keräyksiin.

Olisi ihan kiva, että jos vihdoin itselle tulee merkkipäivä, se huomioitaisin.

Ehkä tuolle pihistäjälle voi antaa pihin lahjankin?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   19.5.25 12:46:42

Höpöhöpö aikuiset tarvitse mitään lahjoja tai joku 10e symbolinen muistaminen riittää aivan mainiosti. Kaverisi on aivan hyvällä "tasolla" lahjojensa kanssa.

Lähettäjä: barbi 
Päivämäärä:   19.5.25 12:54:19

Olettaisin, että tämän kaverisi mielestä lahjojen hinnan ei tarvitse olla korkea ja hän arvostaa nimenomaa pientä muistamista. Joten muistaisin häntä jollain pienellä 10-15 euron arvoisella lahjalla tai lahjakortilla.
Asiassa ei mielestäni ole kyse mistään "samalle tasolle vajoamisesta" vaan kaverin arvot huomioon ottamisesta. Kaveri on itse tuonut esiin oman näkemyksensä lahjoista ja niiden merkityksestä, joten kunnioittaisin tätä ja ostaisin lahjan samalla periaatteella.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.5.25 12:59:07

40e ei ole työssäkäyvälle sinänsä iso raha, mutta kun juhlia on muitakin kuin kaveripiirin pyöreät, on häitä, ristiäisiä, työpaikalla läksiäisiä, nyt keväällä yo-juhlia ja kesällä rippijuhlia...
Siinä palaa äkkiä satasia pelkkiin lahjoihin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.