Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millä verkokeilla selvitetään (esi)vaihdevuosia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.5.25 22:30:27

Jos epämääräisten oireiden epäillään johtuvan (esi)vaihdevuosista, millä verikokeilla sen voi todentaa? Vai voiko millään?

Re: Millä verkokeilla selvitetään (esi)vaihdevuosia?

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   18.5.25 22:31:38

Miksi pitäisi ottaa kokeita/en usko että pääsee kokeisiin. Pyydät lääkkeen kokeiluun, jos se auttaa, niin hyvä

Päivämäärä:   18.5.25 22:33:23

Estrogeeni.
Osta kaupasta vaihdevuositesti.

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   18.5.25 22:34:47

Mikä on vvtesti? Mistä, miten ja mitä se mittaa?

Päivämäärä:   18.5.25 22:42:13

Testi tunnistaa kohonneen FSH-hormonipitoisuuden virtsassa. Kotitesti havaitsee FSH-hormonin esiintymisen virtsassa, kun sen taso nousee arvoon 25 mIU/ml tai enemmän. FSH-hormonin määrä kehossa lisääntyy perimenopaussin, vaihdevuosien sekä menopaussin aikana, kun estrogeenin tuotanto vähitellen vähenee.

Lähettäjä: pienyrittäjä 
Päivämäärä:   19.5.25 10:28:44

Menet lääkäriin (ihan terveyskeskus), valitat vaihdevuosioireista, lääkäri määrää sulle labrakokeet, käyt niissä ja lääkäri soittaa sulle ja selittää tulokset. Itse en saanut estrogeenia vaikka oli kovat oireet hetkellisesti, FSH-hormonipitoisuus oli liian pieni. Suomessa ei puheista huolimatta saa oireenmukaista hoitoa, tuijotetaan liikaa tuota hormonipitoisuutta. Itsellä nää vaihdevuosioireet tulee kausittain, koronarokotteen jälkeen oli hurjat oireet seuraavat 3kk, siksi meninkin testauttamaan FSH-hormonitasot. Sittemmin ei ole ollut niin kamalia oireita mutta kyllä tässä satunnaisesti on mielialan vaihteluita, yöhikoilua, kuumia aaltoja, kipeitä rintoja yms yms. Pahin oireeni on jaksamattomuus.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.5.25 10:52:50

Estrogeenin saa kyllä kokeiluun osaavalta gynekologilta ilman mitään testejä oireiden perusteella. Esivaihdevuosissa, jos omat kuukautiset vielä on, ei FSH ole vielä niin korkealla, että se heittäisi niin paljon, että sen perusteella saisi mitään, oireet kertoo enemmän.

Samoin tuo apteekin testi, siinä on tasan yksi FSH-taso, mitä testaa. Ihan älytön on/off, joka ei paljon kerro.

Itse olen käyttänyt 5 vuotta hormonikorvaushoitoa jatkuvasti, sitä ennen jo tiettyyn aikaan kuukaudesta. Ikinä ei ole mitään testejä tehty. Oireiden mukaan lääkitys, sen nosto tai lasku. Kyllä sen tietää, koska olo on hyvä, ei testit sitä kerro.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.5.25 11:13:13

Minulla on otettu joku verikoe, jossa on selvitetty vaihdevuosien tilannetta. En muista mikä se oli, mutta gynekologi sen määräsi ja tulokset katsoi. Kävin yksityisellä ei se ollut mitenkään älyttömän kallis. En aloittaisi kyllä mitään hormonilääkitystä ilman lääkärin määräystä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.25 11:20:04

No ei mitään hormonilääkitystä saa ilman lääkärin määräystä/ reseptiä.

Lähettäjä: Liäkär 
Päivämäärä:   19.5.25 11:40:46

Esivaihdevuosissa hormonipitpisuudet alkavat heittelehtiä voimakkaasti ja yksittäinen mittaus ei kerro tilanteesta oikein mitään. Kun kuukautiskierto on jo loppunut, FSH nousee voimakkaasti, mutta silloin ollaan jo pitkällä prosessissa. Jos sinulla on yöhikoilua ja univaikeutta, epäsäännölliset kuukautiset, kuumia aaltoja päivällä, voi estrogeenin aloittaa kokeeksi, jos sinulla ei ole vasta-aiheita kuten taustalla oleva veritulppa tai syöpä Progesteronin tarvitsee rinnalle jos on kohtu. Mirena on hyvä konsti tähän.

Lähettäjä: Liäkär 
Päivämäärä:   19.5.25 11:41:33

Esivaihdevuodet ovat myös poissulkudiagnoosi, eli muut mahdolliset oireen aiheuttajat on hyvä sulkea pois, kuten kilpirauhasen vajaatoiminta.

Lähettäjä: Jokunen 
Päivämäärä:   19.5.25 11:46:27

Minä kävin joulukuussa valittamassa hikoilua, huonoja unia ja runsastuneita kuukautisia sekä lyhentynyttä kiertoa. Laitettiin Mirena ja sain estrogeenigeelin. Suurin osa mun oireista loppui kierukkaan, en ole vielä testannut estroa.

Päivämäärä:   19.5.25 18:58:15

Lääkärissä olen kyllä juossut jo kymmenen vuotta. Viimeksi lääkäri kysyi, mitä itse haluan tutkittavan. Kun kyselin esivaihdevuosien mahdollisuutta, laittoi TSH, FSH ja PRL. Näissä ei ilmeisesti ollut mitään ihmeellistä. Tuo ei lääkitystä kirjoita, jollei oireiden aiheuttajaa voi todentaa jollakin testillä.

Päivämäärä:   19.5.25 20:15:24

Hop!

Päivämäärä:   19.5.25 20:22:04

Olen 52v ja monenlaisia oireita ollut, ainoastaan kuumia aaltoja en ainakaan ole huomannut. Just otettiin FSH ja se oli 8. Runsaisiin menkkoihin lääkäri suositteli hormoonikierukkaa. Ens kuun alussa ultra ja toivottavasti sen puoleen ok että se kierukka laitetaan.

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   19.5.25 20:24:59

Kuten Liäkär tuossa kertoi.

T: toinen lekuri

Päivämäärä:   19.5.25 20:47:00

Mulla on steriklipsit, joten hormonikierukkaa en saa, kun ei ole ehkäisytarvetta.

Varmaan kaikki mahdollinen ja mahdoton on tutkittu, mutta jatkuville jänteiden/lihasten kiinnityskohtien kivuille, päänsäryille, lamannuttavalle uupumukselle ja hengästymiselle/yskälle ei vain löydy syytä. Jos jokin syy löytyykin (rasitusmurtuma, jännerepeämä), niille ei ilmeisesti tarvitse tehdä mitään, eikä niistä saa edes sairauslomaa, kun kipuja monessa muussakin paikassa.

Miten jänteenrepeämän pitäisi sormessa parantua, jos töissä joutuu jatkuvasti kääntelemään painavia kappaleita?

Päivämäärä:   19.5.25 20:57:22

Mulla myös steriklipsit ja ne ei estä kierukan laittoa

Päivämäärä:   19.5.25 21:21:14

Käytännössä estävät. Ainakaan lähetettä ei työterveydestä saa, eikä julkiselle pääse, kun on kattava työterveys.

Päivämäärä:   19.5.25 21:33:31

Maksat ihan itse, niin saat.

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   19.5.25 23:46:10

Ei noihin lääkkeisiin gyneä tarvita. Itse kävin valittamassa tosi epämääräisiä oireita kuukausi sitten työterveyslääkärille. Sanoin, että olen varma että ovat vaihdevuosioireita. Mirena on ennestään. Sain saman tien lenzetto suiihkeen kokeiluun. Se toimi paremmin kuin olisin toivonut. Kolottelut lähti ja uni parani. Olo on kuin 10 v nuorempi, kun estrogeenitaso kohdallaan. Mieliala on todella valoisa. Ikää 48 v

Päivämäärä:   20.5.25 16:19:51

En maksa itse, jollei tarvetta voi jotenkin todentaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.