Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko pomolle pakko kertoa...

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   18.5.25 19:15:50

...sairausloman syy jos on lääkärin todistus?
Olen pieneen toimenpiteeseen joutumassa josta tulee viikko sairaslomaa mutta sen luonteinen asia että en haluaisi (mies)pomolleni leikkauksen syytä sanoa. Velvoittaako joku laki tms ilmoittamaan syyn?

Re: Onko pomolle pakko kertoa...

Lähettäjä: Tth 
Päivämäärä:   18.5.25 19:19:44

Työnantaja näkee joka tapauksessa sen syyn siitä sairauslomatodistuksen diagnoosikoodista. Sano että olet menossa pieneen operaatioon ja toimita sitten lääkärintodistus kun sen saat.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   18.5.25 19:26:27

Jos kysymyksellä haettiin sitä, että onko pakko toimittaa todistus, jos diagnoosi on näkyvissä, niin ei ole eli voit pyytää todistuksen, jossa ei näy koodia, mutta sitten ei todennäköisesti tule palkkaakaan.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   18.5.25 19:45:04

Harva esihenkilö nykyään hämmentyy mistään terveydenedistämiseen tehtyyn toimenpiteeseen.

Itseltä poistettiin myooma, alakautta laserilla ja ultralla hajottamalla, "asennettiin" hormonikierukka. Sairaslomaa vrk. Myooman poisto oli tarpeellista holtittoman kuukautisvuodon vuoksi. Oli omalla ilmoituksella lisäksi 2vrk sairaslomalla kiputuntemuksien vuoksi.

Edellä mainituilla sanoilla kerroin syyn sairaslomaani 20v itseäni nuoremmalle esimiehelleni. Hän hämmästeli, että voidaanko noin poistaa myooma, tuohan helpottaa tosipaljon toipumista (hänen isoäidiltään oli poistettu kohtu samasta syystä). Hän kiitteli paljon avoimuudesta ja hyväksyi kaikki omalla ilmoituksella pitämänikin sairaslomat.

Mun mielestä sairaudenvaatimat sairaslomat pidetään ja avoimuus yleensä pitäisi helpottaa esihenkilön ja alisen luottamusta.
Sairaudenhoitoon tarviitava sairasloma kuuluu sairaslomalle.
Jos taas olet menossa ns. kauneusleikkaukseen, se on omaa aikaasi.

Ns. abortti tms. kyllä niistäkin kannattaa pomolle kertoa, voit tarvita oman mielesi hoitoon toimenpiteen jälkeen apua. Helpotat avoimuudella omaa parantumistasi normaaleissa työpaikoissa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   18.5.25 19:47:44

Tuskin se pomo niitä koodeja selvittelee -haluaa vaan saikkupaperin ja päivät tietty .

LähettäjäYlämaan Robin 
Päivämäärä:   18.5.25 20:42:40

Ei,pomo ei ole lääkäri

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.5.25 20:48:46

Ei ole pakko kertoa, voi toimittaa todistuksen jossa koodi (koodista toki saa selville sairauden halutessaan). Ilman koodiakin voi todistuksen pyytää mutta silloin työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta, koska kaikki sairaudenhoito ei oikeuta palkalliseen poissaoloon.

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   19.5.25 09:07:46

Ei tarvitse kertoa. Mä olin muutama vuosi sitten vastuuvuorossa eli olin päivävuoron esimies, sairastuin kesken päivän ja ilmoitin mun esimiehelle että hommaisi mulle sijaisen loppupäiväksi. Tämä miespuolinen esimies sitten kysyi mikä mulla on, vastasin että voimakkaat vaihdevuosioireet ja se aika kuukaudesta, haluaako hän kuulla enemmän yksityiskohtia? Ei halunnut, kummallista ;DDD

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.5.25 09:25:09

Ei tarvitse kertoa, mutta silloin ei työnantajalla myöskään ole palkanmaksuvelvollisuutta.
Tämä on jännä kun osa ottaa sen loukkauksena ja utelemisena, luulisi että jos tekee esimiestyötä itsekin niin tietää, etteivät kaikki sl-koodit velvoita työnantajaa palkanmaksuun.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   19.5.25 09:26:57

ö, mä olen myös nainen enkä esimiehenä haluaisi kuulla "enemmän yksityiskohtia" jonkun menkkakivuista. Miksi ihmeessä esimies haluaisi? Miten oletettu sukupuoli liittyy tähän?

Päivämäärä:   19.5.25 09:35:02

k, minä en ole ikinä kysynyt mun alaisilta mikä niitä vaivaa kun ovat ilmoittautuneet sairaaksi, se ei ole nykypäivää eikä esihenkilö tee sillä tiedolla mitään. Se tieto pitää riittää että työntekijä on poissa rivistä. Tässä tapauksessa esimiehen äänensävy kysyessä oli sellainen, että en voinut mieltäni malttaa. Mainittakoon vielä että on hyvin miesvoittoinen ala.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   19.5.25 09:37:46

Eikös sen sairaslomatodistuksen voi toimittaa HR:n tai palkanmaksuun? Kerrot vain esihenkilölle, että olet toimittanut sen.

Sinänsä en ymmärrä miksi asiasta pitää tehdä ongelma. Sanot, vain että olet menossa operaatioon, toimitat lapun ja siinä se. Mitä isomman asian itse teet asiasta, sitä enemmän siihen kiinnitetään huomiota.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.5.25 10:07:47

Työnantaja rikkoo lakia, mikäli googlettaa tai muuten koittaa selventää diagnoosikoodia.

Vastaus kysymykseen: Ei tarvitse kertoa leikkauksen syytä. Kerrot meneväsi operaatioon, näin pitkä sairasloma ja toimitat lääkärintodistuksen. Ei sen kummempaa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.5.25 11:02:22

" sairastuin kesken päivän ja ilmoitin mun esimiehelle että hommaisi mulle sijaisen loppupäiväksi. Tämä miespuolinen esimies sitten kysyi mikä mulla on, vastasin että voimakkaat vaihdevuosioireet ja se aika kuukaudesta, haluaako hän kuulla enemmän yksityiskohtia? Ei halunnut, kummallista "

Onpa lapsellista sinun osalta. Totta kai kuka tahansa normaali ihminen kysyy, mikä on hätänä, jos toinen yhtäkkiä sairastuu. Siihen voi sitten vastata että kuukautiset vaivaa tai vaikka vaan että päänsärky, huono olo tai mikä nyt onkaan syynä. Miksi siitä pitää alkaa kuittailemaan jotain "haluatko kuulla lisää".

--

"Työnantaja rikkoo lakia, mikäli googlettaa tai muuten koittaa selventää diagnoosikoodia."

Jos työnantaja rikkoo tällä lakia, miten työnantaja voi tietää, onko velvollinen maksamaan palkkaa vai ei, jos ei voi selvittää syytä? Eihän kaikki toimenpiteet ole sellaisia, että oikeuttavat palkalliseen saikkuun.

Lähettäjä: Rilla 
Päivämäärä:   19.5.25 11:06:45

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 19.5.25 10:07:47

Työnantaja rikkoo lakia, mikäli googlettaa tai muuten koittaa selventää diagnoosikoodia.

Vastaus kysymykseen: Ei tarvitse kertoa leikkauksen syytä. Kerrot meneväsi operaatioon, näin pitkä sairasloma ja toimitat lääkärintodistuksen. Ei sen kummempaa.

--

Höpö höpö, ei riko esihenkilö lakia. Oikeus on selvittää onko poissaolon syy sairaus tai vamma, josta maksetaan palkkaa. Jos vaikka olisi kierukan asennus, josta tulee kipua ja työkyvyttömyys, niin ei olisi palkallinen saikku. Ellei kierukkaa ole asennettu sairauden takia. Seksi tai raskauden ehkäisy ei ole sairaus.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   19.5.25 11:12:58

Minulle tehtiin luomileikkaus ja sain muistaakseni viikon saikkua, ihan palkallisena, ilmoitin ajoissa että menen pieneen leikkaukseen ja arvion saikun kestosta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.5.25 11:13:42

LähettäjäRilla 

Päivämäärä19.5.25 11:06:45

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 19.5.25 10:07:47

--

Höpö höpö, ei riko esihenkilö lakia. Oikeus on selvittää onko poissaolon syy sairaus tai vamma, josta maksetaan palkkaa. Jos vaikka olisi kierukan asennus, josta tulee kipua ja työkyvyttömyys, niin ei olisi palkallinen saikku. Ellei kierukkaa ole asennettu sairauden takia. Seksi tai raskauden ehkäisy ei ole sairaus.

Kierukan asennuksen jälkeen sairausloman hyväksyminen riippuu työnantajasta. Joku hyväksyy, joku ei.

Mutta kosmeettisia leikkauksia, rintojen suurennus/silmäpussit/nenän korjaus..., ei makseta palkkaa.

Työnantajalla ON oikeus tarkistaa diagnoosikoodi.

Ps. Myös krapulalla on oma diagnoosikoodi.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   19.5.25 11:48:17

"
Eikös sen sairaslomatodistuksen voi toimittaa HR:n tai palkanmaksuun? Kerrot vain esihenkilölle, että olet toimittanut sen."

Ihana ajatus, ettyihsn jokaisessa työpaikassa on erikseen se HR ja/tai palkanlaskenta, johon vaan toimitetaan kaikkea ohi oman esihenkilön tai työnantajan. Tiedoksi, että näin ei ole. Se työnantaja voi hyvin olla samalla se esihenkilö, HR ja palkanlaskija. Tai palkanlaskenta on ulkoistettu ja sinne ei välttämättä toimiteta itse mitään vaan kaikki kiertää esihenkilön kautta.

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   19.5.25 20:13:22

"Eikös sen sairaslomatodistuksen voi toimittaa HR:n tai palkanmaksuun? Kerrot vain esihenkilölle, että olet toimittanut sen."

Ei. Työnantaja myöntää sairausloman, joten.hänen pitää tietää syy/diagnoosikoodi, että oikeuttaako sairausloman syy palkalliseen poissaoloon.

Lääkärintodistus on vain lääkärin näkemys työkyvystä, lääkäri ei myönnä sairauslomaa vaan työnantaja. Työnantajalla on oikeus evätä sairausloma tai määrätä työntekijä korvaavaan tai kevennettyyn työhön.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   19.5.25 20:23:05

Minulle esimiehenä riitti, kun työntekijä näytti sairauslomatodistuksen, josta tarkistin päivät. Diagnoosia en katsonut, kun ei olisi ollut tarjota korvaavaa työtä. Muuten se meni palkanlaskijalle, joka haki kelakorvauksen.

Päivämäärä:   20.5.25 11:14:15

"Onpa lapsellista sinun osalta. Totta kai kuka tahansa normaali ihminen kysyy, mikä on hätänä, jos toinen yhtäkkiä sairastuu. Siihen voi sitten vastata että kuukautiset vaivaa tai vaikka vaan että päänsärky, huono olo tai mikä nyt onkaan syynä. Miksi siitä pitää alkaa kuittailemaan jotain "haluatko kuulla lisää"."

Sanoin kyllä ensin sen huonon olon mutta kun se ei riittänyt sille vaan alkoi ylimieliseen äänensävyyn tivaamaan ai mistä muka sulla on huono olo...

Onpa typerää pahoittaa mielensä asiasta mitä ei tiedä.

Lähettäjä: viik 
Päivämäärä:   20.5.25 11:31:29

Tuuraan välillä esimiestä, ja meillä on käytössä sairausloman omailmoitus 3päivää, mutta silloin mun pitää kirjata se syy, koska omailmoituksella saa olla pois vain tietyistä syistä, osasta pitää ohjata työntekijä lääkäriin. Pelkkä "huono olo" ei siis riitä, vaan joudun kysymään syytä siihen.

Ja omailmoitus on tietenkin ihan vapaaehtoinen, työntekijä voi aina valita suoraan lääkäriin menon ja toimittaa sl-todistuksen, halutessaan koodilla, niitä en selvitä kuin sen verran että onko saikku siinä kohtaa palkallinen vai ei.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.