Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kävelemisestä on tullut työlästä

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   16.5.25 23:09:55

Moni ihminen kävelee useita kilometrejä ilman että se ns. tuntuu missään, en tajua että miten?
Tai no kävelin itsekin joku 10 vuotta sitten, tuntui, että kävellä vois loputtomasti.

Nykyään käveleminen tuntuu todella väsyttävältä ja työläältä. Ihan tosissani en tajua, että lisää tuo muutos on tullut? Tänään esim. askeleita on tullut 8500 mutta se on monessa eri pätkässä ja välillä on pakkompysähtyä levähtämään. Olen Ihan pulassa jos ei pääse välillä kohonkin penkille istumaan.

Onko kohtalotovereita?

Re: Kävelemisestä on tullut työlästä

Päivämäärä:   16.5.25 23:12:05

Sen vielä lisään, että en ole ikinä jaksanut juosta yhtään. En edes niinä aikoina kun pystyin kävelemään vaivattomasti ja yritin harjoitella juoksemista :(

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.5.25 23:13:55

Oletko lihonut tai olisiko sinulla diagnosoimaton astma?

Päivämäärä:   16.5.25 23:17:23

Hengitätkö oikein? :D

Etenkin kroonistunut stressi aiheuttaa sen että hengittää rintakehästä ja hengitys on pinnallista. Siihen tottuu niin, että muu ei tunnu normaalilta.

Jos vatsasi ei nouse syvään hengittäessä, vaan rintakehä, et silloin hengitä oikein ja hapenkulku on alentunut.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.5.25 23:18:05

Ferritiini?

Päivämäärä:   16.5.25 23:33:32

Oon kyllä lihonut, tosin tuo peruskunnon heikkeneminen alkoi jo ennen kuin lihoin. Astmalääkkeet on ollu testissä mutta niistä ei ole mitään hyötyä. Ferritiinistä on tiedä, mutta kierukan takia mulla ei ole vuosiin ollut kuukautisvuotoja.

Oon myös nyt viiden vuoden ajan asunut hissittömässä kerrostalossa ja portaiden kiipeäminen ei ole helpottunut yhtään tai voi olla että se on vaan vaikeutunut vuosien myötä.

Päivämäärä:   17.5.25 00:07:42

Onko jotain lääkkeitä käytössä?

Mulla oli tietämättäni lääke joka poisti nestettä ja elektrolyytteja ja olin just tuollainen.

Sitten olin tuollainen kun olin aneeminen.

Molemmat kerrat oli sellaisia että esim kaupassa sain käveltyä pienen pätkän ja sitten piti taas mennä mummojen kanssa tuoleille istumaan

Lähettäjä: nxsn 
Päivämäärä:   17.5.25 01:14:50

Kaverini päätyi kiireelliseen ohitusleikkaukseen. Oli kaksi tukosta ja kolme ahtaumaa. Ainoa oire oli se, että käveleminen oli välillä vähän raskasta.

Eli kannattaa mennä lääkäriin jos tuntuu, ettet oikeasti jaksa kävellä.

Lähettäjä: nxsn 
Päivämäärä:   17.5.25 01:16:13

Ja tuo kaverini oli siis aiemmin ollut ihan terve, kuusikymppinen, kävellen ja pyörällä liikkuva, semifyysisessä työssä. Ei siis töissä juurikaan ollut ongelmia, mutta tasamaalla kävely oli tosiaan välillä sellaista, että väsytti ja hengästytti. Oli vähän pullea/pyöreä, muttei todellakaan mikään lihava.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   17.5.25 09:26:04

Sepelvaltimotauti, suosittelen ekg ja rasituskoetta. Tilttaa muuten sydän äkkiä ja varoittamatta, nuo on niitä varoitusmerkkejä.

Lähettäjä: Vanhuus 
Päivämäärä:   17.5.25 09:28:41

Ikääntyminen ja verenpaine lääkkeet tekee tota

Päivämäärä:   17.5.25 09:31:37

"Astmalääkkeet on ollu testissä mutta niistä ei ole mitään hyötyä."

Mitä spirometria sanoi?

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   17.5.25 09:32:04

Minäkin sanoisin, että mene ehdottomasti lääkäriin että tutkivat. Ei ole normaalin kuuloista.

Lähettäjä: orvocci 
Päivämäärä:   17.5.25 09:33:08

Minkä ikäinen aloittaja on?

Lähettäjä: Nougat 
Päivämäärä:   17.5.25 09:38:22

Minulle herää huoli siitä miten sun sydän voi. Minulla sydänvika nimittäin teki juuri tuollaista. Nyt kun korjattu, niin ei enää mitään ongelmia jaksamisessa ja pystyy elämään ja urheilemaan kuten ns normaalitkin ihmiset. Kannatan siis myös lääkärissä käymistä :)

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   17.5.25 09:48:23

Ferritiini / raudanpuute. Vaikka sulla ois ollut kierukka monta vuotta, raudanpuute voi silti säilyä vaikka 10 vuotta jos ei pääse missään vaiheessa oikeasti korjaantumaan.

Onko sulla sykemittaria? Se antais aika paljon osviittaa että nouseeko sykkeet liikaa (sydänperäistä) vai mistä johtuisi.

Lähettäjä: dfgh 
Päivämäärä:   17.5.25 09:52:57

Täällä toinen. Ikää 65+, paljonko sinulla?
Pikkuisen on ylipainoa, mutta ei sen pitäisi näin paljon vaikuttaa. En ole minäkään juossut koskaan, en ainakaan monta metriä kerralla, mutta kävellyt paljonkin.
Jaloissa alkaa olla vikaa. On ollut veritulppa ja kulumaa. Ei erityisesti innosta liikkumaan, kun sattuu, mutta pitäisi liikkua entistä enemmän. Hyvin alhainen ferritiini oli minullakin. Sydän tutkittiin. Siitä ei löytynyt sellaista vikaa, joka olisi selittänyt tätä.

Päivämäärä:   17.5.25 09:59:20

dfgh : Kai sä syöt rautaa riittävästi (200-300 mg / pv), jos on todettu alhainen ferritiini? Ja käyt labroissa säännöllisesti tarkistuttamassa sen?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   17.5.25 10:52:26

Mene lääkäriin, ferritiini ja kaliumin puute aiheuttaa tota. Sydänviat tietysti myös.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.5.25 10:55:35

Lääkäri on oikea osoite, jos ilman mitään selvää syytä pienetkin kävelymatkat ovat työläitä. Terve ihminen jaksaa rauhassa tasaisella kävellä kyllä aika pitkän matkan ilman isompaa ponnistelua.

Päivämäärä:   17.5.25 15:13:06

Olen kyllä käynyt lääkärissä valittamassa, kerroin siellä että mulla on hengenahdistusta. Sieltä sain astmalääkkeetkin kokeiluun. EKG on normaali ja sydän kuulostaa lääkärin korvaan myös normaalilta joten sydäntä ei ole sen enempää sitten tutkittu. Näkyykö sepelvaltimotauti EKG:ssä kun sehän otetaan levossa? Syke on aina ollut aika korkea ja verenpaineet matalahkot. Hb ollut aina 135. Kalium normaali. Ferritiini on otettu vuosia sitten ja se oli 30, mutta tuon jälkeen mulla ei ole ollut kuukautisvuotoja.

Kai sitä on pakko taas yrittää varata lääkäriaika, siitä ei vaan ole koskaan ollut mitään hyötyä. Olen vasta reilu 40v mutta nää oireet alkoi tosiaan jo joitain vuosia sitten.

Päivämäärä:   17.5.25 15:53:07

"Ferritiini on otettu vuosia sitten ja se oli 30, mutta tuon jälkeen mulla ei ole ollut kuukautisvuotoja."

No ei se ferritiini sieltä itsestään pääse oikein nousemaan, vaikka vuodot loppuisikin. Tai nousee vähän ruokavalion avulla, mutta todella hitaasti. Tuo arvo 30 on tarkoittanut tyhjää rautavarastoa. Arvo olisi hyvä saada reilusti yli sadan, jotkut ovat oireettomia vasta 150 lukemilla.

Eli otahan tuo rauta-asia tutkintaan, mutta muista että lääkärit ovat iham pihalla siitä. Itse pitää tutkia ja ottaa selvää ja mennä lääkäriin sillä asenteella, että TIEDÄT siitä asiasta paljon. Vaadit verikokeita jossa on ferritiini. Jos et saa, mene itsemaksavana ilman lähetettä Fimlabiin tai vastaavaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.5.25 16:03:03

Olisi hyvä tietää aloittajan ikä, pituus ja paino.

Päivämäärä:   17.5.25 16:04:38

Ei sepelvaltimotauti näy EKGssä, sydämen ultra tai varjoainekuvaus.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.5.25 16:09:59

Onko sinulla siis hengenahdistusta joka kerta kun käveleminen tyssää vai onko se vain yksi satunnaisempi oire?

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   17.5.25 18:08:41

Sydämen vajaatoiminta todettiin vastaavilla oireilla lääkärin jatkotutkimuksissa.
Oli superhuolestuttavaa, kun ei jaksanut multapussia liikutella ja kasvimaalla kykkiä. Varailin aina ektra-aikaa junalle kävelyyn, muut varas 10min ja mä 20min (jotta en olisi hikimärkä ja huohottava).

Elintaparemontilla (dash-dietti) ja sydän/verenpainelääkitys ja diureetit ovat auttaneet tosi paljon.

Takapakkia tuli myooman aiheuttaneista runsaista kuukautisista, joista tuli lisäksi anemia. Verenvuotoa hillitsevä lääkitys, hormonikierukka (uusien myoomien ehkäisyyn) ja rautalääkitys onneksi tuntuvat tepsivän.

Kaikkia oireita luultiin/sanoitettiin aluksi vaihdevuosiksi.

Päivämäärä:   17.5.25 21:05:30

"Varailin aina ektra-aikaa junalle kävelyyn, muut varas 10min ja mä 20min (jotta en olisi hikimärkä ja huohottava)."

Joo sama juttu.

Oon itse ajatellut että tää on sydänperäistä, mutta toisaalta tätä on jatkunut varmaan viisi vuotta, joten kai mä olisin jo heittänyt henkeni jos oikeasti olisi? Terveydenhuollossa asiaa ei ole otettu vakavasti koska ekg ja peruslabrat tosiaan kunnossa. Miksi juuri nyt tätä märehdin on kai siksi, että olen viime vuoden lopusta asti yrittänyt pitää taas kerran jonkinlaista kuntokuuria, mutta se on kuin suossa rämpisi ja uppoaisi aina vaan syvemmälle.

Päivämäärä:   17.5.25 21:17:40

Huoh, ompas ikävää jos vikaa ei löydy, eikä tutkita.

Mulla näkyi ja näkyy ekassa EKG:ssä ylimäärinen piikki alaspäin, eli vika suntaan.
Tarkemmissa tutkimuksissa johtuu ettei sydänpussi palaudu/rentoudu/palaudu, kuten normaali sydän (pumppaus on normaali).
Mistraaliläpästä löytyi reikä, joka on pienentynyt elintaparemotilla (on luultavasti synnynnäinen). Muttei leikata jos ei ole pakko.

Tuo vajaatoiminta näkyy myös edullisissa verikokeissa (NT-proBNP).

Lääkärin apua tarvitaan kyllä näissä jaksamattomuusoireissa, sopivat tosi moneen muuhunkin sairauteen.

Päivämäärä:   17.5.25 21:25:23

Mulla oli ferritiini vuosi sitten alle 12. Nyt 114. Eikä kyllä voi sanoa olossa tuntuvan mitään eroa. Ihan yhtä laiska ja huonokuntonen oon kun ennenkin.

Päivämäärä:   17.5.25 21:55:57

.

Jos ferritiiniarvo on 12 ng/ml ja sinulla on oireita, kannattaa:

Keskustella lääkärin kanssa mahdollisesta rautalisän tarpeesta.
Tarkistaa myös muut veriarvot, kuten hemoglobiini, CRP ja mahdolliset tulehdusarvot.
Kiinnittää huomiota ruokavalioon: syödä rautapitoisia ruokia (kuten lihaa, palkokasveja, pinaattia) ja yhdistää ne C-vitamiiniin, joka parantaa raudan imeytymistä.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   17.5.25 22:12:56

Matala hemoglobiini ja hapenkuljetuskyky heikentynyt? Korkeat rasva-arvot ja suonet tukossa?

Päivämäärä:   17.5.25 23:29:13

"'Mulla oli ferritiini vuosi sitten alle 12. Nyt 114. Eikä kyllä voi sanoa olossa tuntuvan mitään eroa. Ihan yhtä laiska ja huonokuntonen oon kun ennenkin."

- Oletko mennyt labroihin täysin terveenä, ettei ollut mitään alkavaa flunssaa tai juuri sairastettua tautia takana? Nimittäin se nostaa ferritiinin jopa 4-kertaiseksi hetkellisesti.

Voi myös olla ettei sinulle riitä tuo 114. Joillekin helpottaa kun on lähempänä 150-200.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   17.5.25 23:35:31

IRELT auttaa.

Lähettäjä: ejue 
Päivämäärä:   17.5.25 23:35:54

"Oon itse ajatellut että tää on sydänperäistä, mutta toisaalta tätä on jatkunut varmaan viisi vuotta, joten kai mä olisin jo heittänyt henkeni jos oikeasti olisi? Terveydenhuollossa asiaa ei ole otettu vakavasti koska ekg ja peruslabrat tosiaan kunnossa. Miksi juuri nyt tätä märehdin on kai siksi, että olen viime vuoden lopusta asti yrittänyt pitää taas kerran jonkinlaista kuntokuuria, mutta se on kuin suossa rämpisi ja uppoaisi aina vaan syvemmälle."

Ei sydänongelmiin välttämättä muutamassa vuodessa kuole. Äitini poti tympeitä oireita 15 vuotta, eikä niistä välitetty, koska ekg oli aina ok. Ekg otettiin ainoastaan silloin, kun hän käveli paikalle hyvävointisena omin jaloin. Kun hän oli sairaalassa valmiiksi jonkun muun syyn vuoksi, tajunnan rajamailla oksentaen, sanottiin vain "onpa tympeää. Oot varmaan syönyt jotain sopimatonta". Oksentaminenhan on elimistön hätäkeino koettaa saada sydän toimimaan edes jotenkin.

Viimeisenä muutamana vuonna oireet pahenivat. Oli todella huono kunto, ei juurikaan jaksanut kävellä, koko ajan olo kuin keinuvassa laivassa. Kaatuili kävellessä, seistessä tai tuolilla istuessa ihan tuosta vain. Lopulta sai sitten niin pahan rytmihäiriön, että elvytettiin sydänpysähdyksen vuoksi.

Eteisvärinäkohtaukset aiheuttivat oireet ja oireiden perusteella kohtaukset tosiaan alkaneet jo 15 v aiemmin, kun silloin tosiaan ensimmäisiä kertoja kaatuili päänsä lyöden ihan keskellä päivää, työpaikallakin. Vietiin pari kertaa ambulanssilla sairaalaan, toisella kerralla laitettiin 6 tikkiä päähän. Hänellä suvussa paljon sydänsairauksia ja hänelläkin riskitekijöistä täyttyi todella moni. Mutta kun kyseessä on nainen, niin eihän oireista välitetä...

Sehän on ihan tutkittu asia, että naisten sydänoireita ei oteta vakavasti. Siksi sydänsairaudet ovatkin naisille niin hengenvaarallisia. Oireet ovat usein erilaisia kuin miehillä, joten niitä ei noteerata, vaikka ne tiedossa ovatkin. Ja silti sanotaan, että "oireesi ovat epätyyplliset". Niin, kun miehiin vertaa. Äidilleni oli sentään sanottu, että hänen oireensa ovat hyvin tyypilliset, mutta siihen, miksi oireita ei otettu vakavasti koskaan aiemmin, ei saanut vastausta.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   18.5.25 06:36:34

Samat on oireet, ja nimenomaan "kuin suossa rämpisi" on se tunne. Alhainen ferritiini lienee syy. Kardiologi tutki sydämen ultraäänellä eikä muuta vikaa löytynyt kuin läpissä jotain lievää iän tuomaa muutosta.

Taustalla on pari veritulppaa, joista oletettavasti jalasta eteni keuhkoveritulpaksi. Se jäi kuitenkin tutkimatta, koska en juhlapyhien vuoksi välittänyt jäädä pitemmäksi aikaa sairaalaan enkä vaatinut tutkimusta. Se oli jo varattu, mutta jostakin syystä lääkäri sen perui.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.