Lähettäjä: ejue
Päivämäärä: 17.5.25 23:35:54
"Oon itse ajatellut että tää on sydänperäistä, mutta toisaalta tätä on jatkunut varmaan viisi vuotta, joten kai mä olisin jo heittänyt henkeni jos oikeasti olisi? Terveydenhuollossa asiaa ei ole otettu vakavasti koska ekg ja peruslabrat tosiaan kunnossa. Miksi juuri nyt tätä märehdin on kai siksi, että olen viime vuoden lopusta asti yrittänyt pitää taas kerran jonkinlaista kuntokuuria, mutta se on kuin suossa rämpisi ja uppoaisi aina vaan syvemmälle."
Ei sydänongelmiin välttämättä muutamassa vuodessa kuole. Äitini poti tympeitä oireita 15 vuotta, eikä niistä välitetty, koska ekg oli aina ok. Ekg otettiin ainoastaan silloin, kun hän käveli paikalle hyvävointisena omin jaloin. Kun hän oli sairaalassa valmiiksi jonkun muun syyn vuoksi, tajunnan rajamailla oksentaen, sanottiin vain "onpa tympeää. Oot varmaan syönyt jotain sopimatonta". Oksentaminenhan on elimistön hätäkeino koettaa saada sydän toimimaan edes jotenkin.
Viimeisenä muutamana vuonna oireet pahenivat. Oli todella huono kunto, ei juurikaan jaksanut kävellä, koko ajan olo kuin keinuvassa laivassa. Kaatuili kävellessä, seistessä tai tuolilla istuessa ihan tuosta vain. Lopulta sai sitten niin pahan rytmihäiriön, että elvytettiin sydänpysähdyksen vuoksi.
Eteisvärinäkohtaukset aiheuttivat oireet ja oireiden perusteella kohtaukset tosiaan alkaneet jo 15 v aiemmin, kun silloin tosiaan ensimmäisiä kertoja kaatuili päänsä lyöden ihan keskellä päivää, työpaikallakin. Vietiin pari kertaa ambulanssilla sairaalaan, toisella kerralla laitettiin 6 tikkiä päähän. Hänellä suvussa paljon sydänsairauksia ja hänelläkin riskitekijöistä täyttyi todella moni. Mutta kun kyseessä on nainen, niin eihän oireista välitetä...
Sehän on ihan tutkittu asia, että naisten sydänoireita ei oteta vakavasti. Siksi sydänsairaudet ovatkin naisille niin hengenvaarallisia. Oireet ovat usein erilaisia kuin miehillä, joten niitä ei noteerata, vaikka ne tiedossa ovatkin. Ja silti sanotaan, että "oireesi ovat epätyyplliset". Niin, kun miehiin vertaa. Äidilleni oli sentään sanottu, että hänen oireensa ovat hyvin tyypilliset, mutta siihen, miksi oireita ei otettu vakavasti koskaan aiemmin, ei saanut vastausta.
|