Lähettäjä: Rui
Päivämäärä: 17.5.25 06:56:40
Googletin huvikseni "hdl/trigly-suhde", eikä hakutuloksissa ollut asiallisia sivustoja, vain yksityishenkilöiden nettisivuja ja keskustelupalstoja. Tällainen vihjaa vahvasti siitä, mitä tuplakysymysmerkki myös sanoi: kyse on salaliittoteorioista.
Minä myös luotan enemmän tutkittuun lääketieteeseen kuin yksityishenkilöiden "tutkimustietoon" ja salaliittoteorioihin.
Antti Heikkilä taasen on ortopedi, jonka asiantuntemus ravitsemustieteessä on vähintään kyseenalainen. Muistatteko, miksi hänen kirjansa joitain vuosia sitten poistettiin kokonaan myynnistä? Niin, kirjassa oli runsaasti asiavirheitä, virheellisiä, jopa vaarallisia väittämiä ja ongelmia lähteiden käytössä.
Minulle lääkäri taannoin ehdotti kolesterolilääkitystä, mutta ei tuputtanut sitä väkisin, kun sanoin haluavani ensin itse kokeilla, saisinko ruokavaliota muuttamalla asiaa korjattua. Tein ruokavaliooni muutamia olennaisia muutoksia ja aloin liikkua enemmän, ja nyt kolesteroliarvoni ovat viiterajojen sisäpuolella. En joutunut aloittamaan lääkitystä.
Jos ei satu olemaan familiaalista hyperkolesterolemiaa, niin kolesteroliarvoihin pystyy itse vaikuttamaan varsin paljon ruokavalion ja liikunnan avulla sekä painonhallinnan. Niille, joiden elämäntilanne ei anna mahdollisuutta huolehtia itsestään, syödä terveellisesti ja liikkua riittävästi, on lääkitys hyvä vaihtoehto. Paljon on viime aikoina kerrottu kolesterolilääkityksen hyödyistä.
"Onko kohonneet kolesterolin syypää kuitenkaan "kovat rasvat ja liha, vai kaikki teollinen mönjä"
Eiväthän nämä suinkaan sulje toisiaan pois. Minulle kovien rasvojen vähentäminen ja pehmeiden rasvojen lisääminen, myös monipuolisten kuitujen lisääminen, auttoi. Kauran kuitu on hyvä muistaa, se siivoaa huonoa kolesterolia pois elimistöstä. En ennenkään syönyt niitä "teollisia mönjiä" kuin satunnaisesti vaan tein ruokani itse mahdollisimman käsittelemättömistä raaka-aineista. Ennen raaka-aineena oli usein erilaista lihaa, nykyään lihaa on hyvin vähän ja sen sijaan kalaa, palkokasveja ja kasviksia. Paheeni on jäätelö ja satunnaiset leivonnaiset, mutta niillä ei ole ollut suurta merkitystä, koskapa kolesteroliarvoni ovat niistä huolimatta nyt hyvät. Eniten vaikutti kovien rasvojen radikaali vähentäminen ja pehmeiden rasvojen lisääminen ruokavalioon.
Jokainen, jolla kolesteroliarvot ovat suosituksia korkeammat, voi halutessaan tehdä ihmiskokeen: jättää ruokavaliostaan pois kovat rasvat ja testauttaa kolesterolinsa kolmen kuukauden kuluttua. Toisaalta voi jättää pois kaiken "teollisen mönjän" ja surutta syödä sitä lihaa ja läskiä ja testata sitten uudelleen. En kyllä suosittelisi sitä, mutta sen voi vapaasti tehdä, jos haluaa kokeilla, mikä omalla kohdalla kolesteroliarvoihin vaikuttaa. Ainoa, mitä tässä voi suositella, on itselleen rehellisenä olemista ja avointa mieltä, valmiutta ottaa vastaan myös tieto, joka voi sotia omia ennakkoluuloja vastaan.
Se, mikä salaliittoteoreetikoissa minua aina jotenkin hymyilyttää (silloin, kun ei suorastaan ärsytä), on, että heidän mielestään lääketiede on puppua siksi, koska se ei anna varmoja vastauksia eikä kerro absoluuttisia totuuksia. Lääketiede on kuitenkin todennäköisyyksien tiedettä ja tiedostaa sen, että ihmiskehot ja -elimistöt ovat yksilöitä. Geenit määräävät paljon siitä, mikä kenelläkin toimii ja mikä ei. Ei lääketiede lupaa mitään varmaa kenellekään.
|