Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kolesteroli, mikä homma

Lähettäjä: Viti 
Päivämäärä:   16.5.25 22:04:01

Oon ihmetellyt tätä kolesterolibuumia, kauheita määriä lääkärit määrää lääkkeitä ja muita kaupallisia tuotteita kolesterolin alentamiseen. Onko se kohonnut kolesteroli oikeasti niin vaarallista? Vai liittyykö se muiden hormonitasojen alentamiseen? Suojaako kolesteroli aivoja ja kohoaa siksi ikääntyessä? Onko kohonneet kolesterolin syypää kuitenkaan "kovat rasvat ja liha, vai kaikki teollinen mönjä jota on kaupan hyllyllä 85% tuotteista?

Re: Kolesteroli, mikä homma

Lähettäjä: Biohakkeri 
Päivämäärä:   16.5.25 22:25:04

Lue lääkäri Antti Heikkilän julkaisuja aiheesta.
Olet todellakin oikeillä jäljillä.
Myös lääkäri Ari Miettinen kertoo Youtubesta samoista asioista.
Suomessa on muita pohjoismaita matalemmat arvot.
Esim. Norjassa 7 kokonaiskole on vielä normaali.
Tärkeämpää on, että triglyseridit ovat matalat.

Päivämäärä:   16.5.25 22:27:19

Ja todellakin ultraprosessoitu ruoka on yks suurimmista syypäistä nykyajan kansansairauksiin, kuten 2-tyypin diabetes, sydän-ja verisuonisairauksiin, adhd, Alzheimer, jne.

Liian matala kolesteroli tosiaan myös altistaa Alzheimerin taudille. Aivot tarvitsevat kolesterolia.

Päivämäärä:   16.5.25 22:29:05

Tässä vielä toisesta topasta hyvä poiminto:

Lähettäjä Zen

Päivämäärä16.5.25 20:24:37

Korkea kolesteroli ei ole haitallista, mutta kuten yllä sanottu triglyjen ja HDL suhde tärkeä. Korkea kolesteroli auttaa itse asiassa elämään pidempään kunhan kehossa ei ole matala-asteista tulehdusta. Eli tulehdus on se ongelma, ei kolesteroli.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   16.5.25 22:35:20

Tossa on Hesarin tuore juttu siitä miten "hyvä" kolesteroli ei välttämättä anna mitään suojaa ja miten kolesterolia todellakin tulisi hoitaa lääkkeillä:

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011109681.html

Itse luotan enemmän tähän lääketieteelliseen näkökulmaan kuin salaliittoteorioihin.

Syön itse kolesterolilääkettä ja mikään lääkeyhtiön salajuoni se ei vaikuta olevan sillä 100kpl lääkettä maksaa 8,30e ja itselle tietty kelakorvauksen takia vieläkin vähemmän.

Lähettäjä: eeva 
Päivämäärä:   16.5.25 23:11:47

Tuttu reilu viiskymppinen nainen elää Heikkilän ohjeiden mukaan, kolesteroli tapissa ja kaksi lievää aivotapahtumaa ollut jo, jatkoa kauhulla odotellen.

Lähettäjä: Rui 
Päivämäärä:   17.5.25 06:56:40

Googletin huvikseni "hdl/trigly-suhde", eikä hakutuloksissa ollut asiallisia sivustoja, vain yksityishenkilöiden nettisivuja ja keskustelupalstoja. Tällainen vihjaa vahvasti siitä, mitä tuplakysymysmerkki myös sanoi: kyse on salaliittoteorioista.

Minä myös luotan enemmän tutkittuun lääketieteeseen kuin yksityishenkilöiden "tutkimustietoon" ja salaliittoteorioihin.

Antti Heikkilä taasen on ortopedi, jonka asiantuntemus ravitsemustieteessä on vähintään kyseenalainen. Muistatteko, miksi hänen kirjansa joitain vuosia sitten poistettiin kokonaan myynnistä? Niin, kirjassa oli runsaasti asiavirheitä, virheellisiä, jopa vaarallisia väittämiä ja ongelmia lähteiden käytössä.

Minulle lääkäri taannoin ehdotti kolesterolilääkitystä, mutta ei tuputtanut sitä väkisin, kun sanoin haluavani ensin itse kokeilla, saisinko ruokavaliota muuttamalla asiaa korjattua. Tein ruokavaliooni muutamia olennaisia muutoksia ja aloin liikkua enemmän, ja nyt kolesteroliarvoni ovat viiterajojen sisäpuolella. En joutunut aloittamaan lääkitystä.

Jos ei satu olemaan familiaalista hyperkolesterolemiaa, niin kolesteroliarvoihin pystyy itse vaikuttamaan varsin paljon ruokavalion ja liikunnan avulla sekä painonhallinnan. Niille, joiden elämäntilanne ei anna mahdollisuutta huolehtia itsestään, syödä terveellisesti ja liikkua riittävästi, on lääkitys hyvä vaihtoehto. Paljon on viime aikoina kerrottu kolesterolilääkityksen hyödyistä.

"Onko kohonneet kolesterolin syypää kuitenkaan "kovat rasvat ja liha, vai kaikki teollinen mönjä"

Eiväthän nämä suinkaan sulje toisiaan pois. Minulle kovien rasvojen vähentäminen ja pehmeiden rasvojen lisääminen, myös monipuolisten kuitujen lisääminen, auttoi. Kauran kuitu on hyvä muistaa, se siivoaa huonoa kolesterolia pois elimistöstä. En ennenkään syönyt niitä "teollisia mönjiä" kuin satunnaisesti vaan tein ruokani itse mahdollisimman käsittelemättömistä raaka-aineista. Ennen raaka-aineena oli usein erilaista lihaa, nykyään lihaa on hyvin vähän ja sen sijaan kalaa, palkokasveja ja kasviksia. Paheeni on jäätelö ja satunnaiset leivonnaiset, mutta niillä ei ole ollut suurta merkitystä, koskapa kolesteroliarvoni ovat niistä huolimatta nyt hyvät. Eniten vaikutti kovien rasvojen radikaali vähentäminen ja pehmeiden rasvojen lisääminen ruokavalioon.

Jokainen, jolla kolesteroliarvot ovat suosituksia korkeammat, voi halutessaan tehdä ihmiskokeen: jättää ruokavaliostaan pois kovat rasvat ja testauttaa kolesterolinsa kolmen kuukauden kuluttua. Toisaalta voi jättää pois kaiken "teollisen mönjän" ja surutta syödä sitä lihaa ja läskiä ja testata sitten uudelleen. En kyllä suosittelisi sitä, mutta sen voi vapaasti tehdä, jos haluaa kokeilla, mikä omalla kohdalla kolesteroliarvoihin vaikuttaa. Ainoa, mitä tässä voi suositella, on itselleen rehellisenä olemista ja avointa mieltä, valmiutta ottaa vastaan myös tieto, joka voi sotia omia ennakkoluuloja vastaan.

Se, mikä salaliittoteoreetikoissa minua aina jotenkin hymyilyttää (silloin, kun ei suorastaan ärsytä), on, että heidän mielestään lääketiede on puppua siksi, koska se ei anna varmoja vastauksia eikä kerro absoluuttisia totuuksia. Lääketiede on kuitenkin todennäköisyyksien tiedettä ja tiedostaa sen, että ihmiskehot ja -elimistöt ovat yksilöitä. Geenit määräävät paljon siitä, mikä kenelläkin toimii ja mikä ei. Ei lääketiede lupaa mitään varmaa kenellekään.

Lähettäjä: TG/ HDL 
Päivämäärä:   17.5.25 07:37:59

Luotan tässä asiassa maailman arvostetuimpiin ravitsemustieteilijöihin. Virallinen lääketiede ei anna vastausta aiheeseen vaan ravitsemustiede.
Suomessa ravitsemustiede on nollatasoa.
Ainoastaan funktionaalinen lääketiede jotenkin ottaa huomioon oikeanlaisen ravitsemuksenkin.

Asia on niin että kolesterolista ja sen vaikutuksista sydäntauteihin ei ole mitään yhteneväistä mielipidettä edes asiantuntijoiden keskuudessa. Suomalaiset pidetään pimennossa kuin P- Korealaiset. Muusta ei tolkuteta kuin eläinrasvasta, kovasta rasvasta.
Kuka tietää että maitorasvalla ei ole missään tutkimuksessa ,ei MISSÄÄN! todettu olevan osuutta kolesterolin nousuun tai sydäntauteihin. Päinvastoin maitorasva suojaa ihmistä niiltä ja jopa maidon CLA on hyvä keino normipainossa pysymiseen ( laihdutuslääke). Miksi maitorasvaa edelleen demonisoidaan ja käsketään syömään Beceliä joka sisältää puuteollisuuden sivuvirrasta tuotettua kasvistanolia? Ei mitään järkeä kun se sisältää myös linolihappoa!

Mitä enemmän olen lukenut aiheesta sen enemmän olen sitä mieltä että hiilihydraateilla on erittäin vahva osuus tässä. Hiilihydraateilla on suora vaikutus triglyarvoihin.

Lisäksi se kaupan syytämä teollinen mössö sisältää erittäin huonoa, tulehdusta aiheuttavaa linolihappoa jota ruokateollisuus mielellään käyttää. Halvasta raaka-aineesta tehdään hyvää katetta ja vielä ultraprosessointi päälle.

Heikkilän viimeisimmän kirjan lopussa on melkoinen litania eri lähteitä tutkimuksista.
En kyllä sanoisi salaliittoteorioiksi niitä.
Jokainen voi lukea jos osaa englantia.
Suomennoksia tekevät jotkut yksityiset maallikot
koska Suomi on DDR jossa ei virallista kolesteroliteoriaa saa kyseenalaistaa. Jos puhut sitä vastaan ja olet terveysalan ammattilainen saat vähintään potkut ammatistasi.
Siksi Suomessa on erittäin vaikeaa saada mistään muuta tietoa kuin " käypä hoito"- sivuilta.

Tästä asiasta ei saa edes keskustella nykyisin Suomessa siksi kaikki tieto pitää kaivaa sieltä netistä ulkomaisilta sivuilta. Salaliitoksi tämän tekee vain ja ainoastaan se.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   17.5.25 08:05:57

No minä tein itselleni ihmiskokeen. Verikokeiden tulokset olivat jokunen vuosi sitten karut: maksa- arvot olivat koholla, triglyt, kolesteroli, verensokeri, kaikki liian korkealla. En syönyt erityisen epäterveellisesti, söin paljon leipää, pastaa, puuroa enkä varsinaisesti roskaruokaa.

Jätin hiilihydraatit vähiin, siis vain kasviksiin, ja lisäsin rasvaa ja söin kunnolla proteiinia. Kolmen kuukauden kuluttua arvot olivat laskeneet ja puolen vuoden kuluttua ne olivat normaalit. Hoitaja kehui viimeksi varsinkin sitä HDL arvoa, ja sanoin että syön paljon voita ja kananmunia. Tämä lähinnä pyöritteli päätään ja totesi että liikun varmaan paljon kun arvo on niin hyvä.

Ja mulla on vielä sukurasite kolesterolista, diabeteksesta ja verenpainetaudista molempien vanhempien puolelta. Siitä huolimatta olen pystynyt pitämään nyt jo pitkään arvot viitteissä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.5.25 09:24:36

Sinulla "No" on sitten sellainen keho, joka kestää rasvaa.
Itse en pysty syömään rasvaisia ruokia. Ne tuntuvat kamalan tunkkaisilta ja raskailta, lisäksi pienikin määrä voita tai muuta rasvaa saa aikaan kamalan närästyksen ja muutenkin olo on raskas ja väsynyt.
Vointini on paras kun syön paljon kasviksia ja marjoja, täysjyväviljoja, jonkin verran kevytmaitotuotteita ja harvakseltaan lihaa (ensisijaisesti kalaa). Niin sanovat myös puntari, suoliston kunto kuin veriarvot. Vaihdoin myös kahvin vihreään teehen, se oli hyvä valinta.

Puolisoni taas "kestää" paremmin rasvaista ruokaa ja pysyy kunnossa melko "epäterveellisellä" (minun näkökulmastani) ruualla, mutta itselleni se ei sovi. Hänen suvussaan ei ole lähisuvussa yhtään sydäninfarktia tai muuta verisuoniongelmaa. Minulla sitä on taas molempien vanhempien puolelta todella paljon, samoin kuin diabetesta. Uskon että geenit määräävät aika paljon, minkälainen ruoka sopii.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.