Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Korkea kolesteroli mutta matala verenpaine

Lähettäjä: onko vaarallista? 
Päivämäärä:   16.5.25 09:48:22

Jos verenpaine on normaali tai jopa matalahko, voiko samanaikainen korkea kolesteroli "vaatia" lääkitystä, vai voiko elää normaalisti niin kauan, kun verenpaine pysyy aisoissa?

Re: Korkea kolesteroli mutta matala verenpaine

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.5.25 10:39:32

On vaarallista, korkea kolesteroli altistaa mm. sydäninfarktille ilman verenpainetautiakin. Toki aina pahempi, mitä enemmän riskitekijöitä kasautuu (korkea kolesteroli, verenpainetauti, diabetes, tupakointi, lihavuus). Mutta todellakin kannattaa hoitaa isoloitu hyperkolesterolemiakin.

Lähettäjä: barbi 
Päivämäärä:   16.5.25 12:21:35

Riippuu siitä kuinka korkea se kolesteroli oikein on. Matala verenpaine sekä muiden riskitekijöiden puute mahdollistaa sen, että korkeaa kolesterolia voidaan tarkkailla pidempää. Itsellänin on juur tuollainen tilanne. Kolesteroli on sen verran korkea, että normaalisti aloitettaisi jo lääkitys. Mutta koska minulla on matala verenpaine, en tupakoi, syön terveellisesti pelkkää kasvisruokaa, enkä ole lihava, niin lääkitystä ei ole vielä aloitettu vaan tilannetta seurataan. Suvussani on rasitteena korkeakolesteroli, joten todennäköisesti korkea kolesteroli on minun tapauksessani geneettistä. Yritän kuitenkin vielä saada kolesterolin laskuun luontaisilla keinoilla. Viimeisempänä olen jättänyt ruokavaliosta pois kaikki maitotuotteet ja kananmunat. Viimeisimmissä labroissa ole arvoissa pieni muutos parempaan, joten toivoa on.

Lähettäjä: Vanha juttu 
Päivämäärä:   16.5.25 12:26:01

Mikä se trigly arvo on?

Lähettäjä: Vanha juttu 
Päivämäärä:   16.5.25 12:26:50

Mitä alempi on TG/HDL suhde, sitä vähemmän on aterogeenisia, pieniä LDL-partikkeleita. TG/HDL-suhteella 0.5 ja alle on niiden osuus lähes olematon. Tällaisessa tilanteessa korkea LDL on täysin merkityksetön, koska se muodostuu ei-aterogeenisista, suurista LDL-partikkeleista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.5.25 18:58:38

Verenpaine ja kolesteroli eivät kulje käsi kädessä. Korkea kolesteroli on aina haitallinen, oli sitten matalat tai korkeat paineet.

Lähettäjä: Zen 
Päivämäärä:   16.5.25 20:24:37

Korkea kolesteroli ei ole haitallista, mutta kuten yllä sanottu triglyjen ja HDL suhde tärkeä. Korkea kolesteroli auttaa itse asiassa elämään pidempään kunhan kehossa ei ole matala-asteista tulehdusta. Eli tulehdus on se ongelma, ei kolesteroli.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   16.5.25 20:53:38

vanha juttu ja Zen, olette asian ytimessä, juuri näin.

Lähettäjä: sivusta 
Päivämäärä:   17.5.25 09:21:48

Miten tuo trigly/hdl suhde lasketaan, onko siinä jotain muita muuttujia tai kertoimia vai pelkkä trigly/hdl? Pelkiltään mulla tuo olis 0,34, mutta muualla netissä mulle on sanottu että matalat triglyseridit ei merkkaa mitään vaan jos LDL on korkea niin sille pitää tehdä jotain, piste. Lääkäri taas ei ole ottanut kantaa yhtään mihinkään vaikka kolesterolit on vuosikausia olleet ylärajoilla tai vähän yli.

Lähettäjä: rainbow_87 
Päivämäärä:   17.5.25 15:38:43

Mulla on lääkitys korkeaan kolesteroliin, mutta matala verenpaine. Eli ei verenpainelääkitystä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.