Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suuret tuloerot suhteessa

Lähettäjä: Kyssäri 
Päivämäärä:   16.5.25 06:11:36

Jos toinen tienaa 15 000€/kk ja toinen 3000€/kk, niin voiko suhde toimia ainoastaan silloin, jos suurituloisempi on valmis kustantamaan asioita pienituloiselle? Tai sitten niin, että pariskunta elää ja viettää yhteistä aikaa niissä puitteissa, johon pienempituloisella on varaa?

Re: Suuret tuloerot suhteessa

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   16.5.25 06:37:32

Nuo ovat ne kaksi ainoaa vaihtoehtoa. Suhteessa ei voi olla kahta eri elintasoa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.5.25 08:24:23

Riippuu mihin suurituloinen haluaa rahat käyttää. Jos jän haluaa ostaa kalleimman urheiluauton, ei se vaikuta parisuhteeseen. Jos hän haluaa matkustaa, se vaikuttaa. Jos hän haluaa asua isossa, kalliissa asunnossa, se vaikuttaa. Kannattaa puhua rahankäytöstä avoimesti. Jos suurituloinen haluaa kalliimpia asioita kuin mihin pienempi tuloisella on varaa (ja vara ei tarkoita vaan rahaa tilillä), niin hän maksaa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   16.5.25 08:52:07

"Nuo ovat ne kaksi ainoaa vaihtoehtoa. Suhteessa ei voi olla kahta eri elintasoa."

Näin. Piste.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.5.25 09:12:10

Juuri noin, mutta en kyllä ymmärrä sitä miksei joku maksaisi hieman enemmän vaan asuisi ja eläisi todella vaatimattomasti. No, onhan näitä korpien miljonäärejä... puhun nyt vakiintuneista, pitkistä, ehkä loppuiän suhteista, en mistään parin vuoden pikasuhteesta. Itse olen kyllä tarjonnut treffeilläkin vaikka en ole tähdännyt pitkään suhteeseen.

Toisaalta parempituloisella saattaa mennä rahat lastensa kouluttamiseen, kalliiseen harrastukseen matkoineen yms, mutta jos hän käy myös lomamatkoilla niin miksei haluaisi samaa rakkaalleen?

Olin ennen parissa suhteessa parempituloinen, nyt pienituloinen ja miestäni paljon pienempituloinen. En ole koskaan kuitenkaan ollut vauras, mutta toimeen olen tullut.

Joskus nuorena törmäsin perheeseen, jossa oli isä, äiti, useampi pikkulapsi ja isompia äidin edellisestä liitosta. Asuivat kaksiossa, isä päätti perheen rahoista koska ansaitsi ne. "Matkoilla" (esimerkiksi naapurikaupungissa päiväreissulla) isä saattoi juoda olutta baarissa, äiti kaiveli kolikoita saadakseen kahvin vaikka oli kuskina. Isä saattoi mennä kotiin pizzan kanssa ja syödä sen lastensa edessä. Sanoi, että lapset ovat jo syöneet leipää. Grilli-illoissa tuo isä söi kaikkea pihveistä sieniin ja parempiin makkaroihin, vaimolle ja lapsille oli Camping-makkaraa. En silloin ymmärtänyt, että juuri minun olisi pitänyt tehdä edes jotain! Olin nuori ja tyhmä ja kadun kun en edes yrittänyt auttaa.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   16.5.25 09:15:03

..., mitä olisit voinut tehdä tilanteelle?

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   16.5.25 09:30:18

Miksi ihmeessä olisi suhteessa toisen kanssa eikä haluaisi jakaa omaa elintasoaan ja hyvää toiselle?

Toki 13 000e kannattaa säästää reilu siivi, mutta miksi ei haluaisi yhteisen hyvän eteen laittaa rahaa. Ei luulosta terveeltä suhteella vaan siltä että haluaa vain hyödyt suhteesta. Ei ole aitoa rakkautta.

Lähettäjä: muffe 
Päivämäärä:   16.5.25 09:37:38

No näin naisena ajattelen, että vaikka omakin palkkani on keskivertoa suurempi, minulla on hyvin säästöjä ym. eli talous kunnossa, niin en haluaisi olla sellaisen miehen kanssa, joka on varakkaampi muttei halua tarjota minulle asioita. En pitäisi miehekkäänä. Mikä sellainen kumppani oikein on, joka haluaa yksinään nauttia niistä asioista, joita rahalla saa? Ostaako hän itselleen matkan ja sitten kököttää yksin huoneessaan katsellen merta ja palmuja?

Minulla on mies, jonka tulotaso on suunnilleen sama kuin minulla, ja hän silti haluaa tarjota kaiken mitä voi. Tällainen mies kannattaa napata itselleen heti kun näkee.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.5.25 10:37:43

Muffe
Näinhän se menee jos ies tienaa enemmän, toisinpäin kysyttäessä hötölady vastaa toisin.

Päivämäärä:   16.5.25 10:38:54

.: vai sellainen katkeraliisa olet.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.5.25 10:52:17

Minä tienaan tuon noin 3000 euroa kuukaudessa ja mies noin 10000. Meillä toki takana pitkä parisuhde (avioliitto ja lapsetkin jo täysi-ikäisiä) ja tuloerot ovat muodostuneet vuosien mittaan. Suhteen alussa olimme molemmat pienituloisia opiskelijoita. Meillä on aina ollut yhteiset rahat ja elintaso on mitoitettu perheen yhteisten tulojen mukaan. En oikein näe, että miten perheenä tämä muuten toimisi.

Tilanne on varmasti erilainen, jos suhteen alussa jo on todella isot tuloerot. Siinä pitää sitten löytää se oma tapa elää niin, että kumpikaan ei koe kärsivänsä vääryyttä. Vakiintuneessa parisuhteessa pitäisin erikoisena, että taloudessa elettäisiin kahden eri tuloluokan elämää.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   16.5.25 11:55:38

Jos nyt puhutaan parisuhteesta, jossa asutaan saman katon alla ja tarkoitus on oikeasti luoda yhteistä elämää, en ymmärrä sitä, että olisi täysin omat rahat. En tarkoita, että palkat pitäisi maksaa yhteiselle tilille tms. mutta tarkoitan, että totta kai suhteessa pitää olla yhteinen elintaso ja jos toinen on huomattavasti varakkaampi, silloin myös se pienituloisempi siitä hyötyy.

Jos se on ongelma, että se pienituloisempi hyötyy rahallisesti parisuhteesta, silloin on parempi pysyä erillään. Tai ainakin asua erillään ja vain treffailla silloin tällöin.

Päivämäärä:   16.5.25 11:58:39

Jos matalampituloinen ei saa hyötyä korkeampituloisen rahoista, silloin koko elämä on mitoitettava pienempituloisen varallisuuden mukaan. Tätähän moni ei käytännössä halua, koska se rajoittaa varakkaamman elämää kyllä jos tuloeroa on merkittävästi.

Päivämäärä:   16.5.25 12:01:42

Nomadi: en vieläkään tiedä! Ehkä tutkia tarkemmin perhedynamiikkaa, olisiko tarve lastensuojelun avulle tai vaikka tutustua äitiin paremmin ja jutella ja tukea ja takoa järkeä hänen päähänsä. Sen verran tiesin jo silloin, että äidillä oli jotain (en tiedä mitä) mt-juttua. Hän oli hyvä äiti vaikka puitteet olivat mitä oli.

Päivämäärä:   16.5.25 13:44:55

Vaatii varmaan sitä aitoa rakkautta.
Olin joskus pienituloinen nainen ja tanssin isotuloisen miehen pillin mukaan, mutta elintasoni nousi.
Nyt olen isotuloinen nainen, enkä yhtäkkiä haluakkaan maksaa enemmän, jos mies onkin pienituloinen. Haluan pitää omat rahani ja elämäntapani, enkä vetää toista perässä..
Kamalaa tunnustaa, mutta miksi valehdellakaan tai olla myöntämättä, että on sen ajan ja ajatusmaailman kasvatti, että naisella pitää olla rikas mies.

Nykyaikaa on olla mahdollisimman tasavertaisessa suhteessa, koska maailma on muuttunut.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   16.5.25 14:57:01

No mihin sitä siippaa tarvitaan? Yhteinen elämä on oltava tasa-arvoista. Kumpikin panostaa kykyjensä mukaan. Jos tarvetta niin yhteen muutettaessa selkeästi avioehdot paperille erotilannetta ajatellen.
Jos toisella on tarvetta osoittaa ylemmyyttä elintaso eroilla niin aika kipeä on parisuhde.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   16.5.25 16:37:27

Vanhanaikainen perhemalli: suurempituloinen kustantaa yhteisen elintason.

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   16.5.25 16:37:40

Meillä on kyllä tulot yhteisiä, niin homma toimii.
Minulla on vielä Visakin miehen tililtä.
En valinnut miestä tulojen mukaan !

Lähettäjä: Mrs Smith 
Päivämäärä:   16.5.25 18:09:41

Meillä on suuri tuloero. Tienaan 8000 euroa enemmän kuussa kuin mies. Meillä lyödään tulot yhteen ja niillä eletään. Ihan samalla lailla kuin jos kumpikin tienaisi yhtä paljon.
Ja jos katsotaan vuositasolla niin ero on bonarien kanssa 125-150 000.

Lähettäjä: jk 
Päivämäärä:   17.5.25 08:19:57

Avioliittolain mukaan kummankin puolison on osallistuttava perheen elatukseen kykyjensä mukaan. Tähän vanhaan lakiin ei tietääkseni ole tehty muutosta vaan sitä sovelletaan myös avoliitoissa. Yleensä suurituloisempi oli mies, koska naisen oli oltava kotona hoitamassa lapsia. Muinoin oli virkoja, joista naisen oli irtisanouduttava, kun meni naimisiin. Tähän perustuu vielä tänäkin päivänä miesten ja naisten palkkaero.

Käytännössä tarkoitti sitä, että tuloton nainen teki kaikki kotityöt (niin kuin tekee monessa perheessä vieläkin) ja mies maksoi kulut (ei maksa enää). Ei voitu jakaa kaikkia kuluja tasan, koska tuloero oli suuri.

Lähettäjä: ___ 
Päivämäärä:   17.5.25 08:22:54

"Ostaako hän itselleen matkan ja sitten kököttää yksin huoneessaan katsellen merta ja palmuja?" Tämä nyt menee vähän topicin sivusta, mutta, kyllä yksin matkustelustakin voi nauttia, ei oo pakko kököttää hotellihuoneessa:)

Kolmen pisteen kuvailemassa tapauksessa on minun mielestäni kyse enemmän vallankäytöstä kuin rahojen jakamisesta. On ihmisiä joiden itsetuntovaatii sen että saa

Lähettäjä: ___ 
Päivämäärä:   17.5.25 08:33:27

Edellinen lähti liian aikaisin.. Olin siis kirjoittamassa, että joidenkin ihmisten itsetunnon kasassa pysyminen vaatii sen että saa jatkuvasti osoittaa olevansa jollain lailla parempi kuin, joku toinen. Ja mikä tähän onkaan kätevämpää kuin kolmen pisteen kuvaama toiminta. Esim.työelämässä se on paljon vaikeampaa.

Lähettäjä: Pinto 
Päivämäärä:   17.5.25 08:48:23

Monesti asia ei ole noin yksioikoinen että ongelmat muodostuisivat vain pelkän rahan takia, vaikka se juurisyy saattaakin olla.

Meillä on tullut ongelmia myös muista kuin parisuhteeseen liittyvistä asioista. Miehen uran edetessä ja tulojen kasvaessa hänen asenteensa ovat koventuneet. Hänestä on tullut naisvihamielinen ja rasistinen.
Sote alojen naiset on loisia, maahanmuuttajat maahan tunkeutujia, AY-liike on mafia jne. Kiroaa veroja, on jostain syystä ahdistuneempi ja vihaisempi kuin pienempituloisena.

On siis vuosien mittaan radikalisoitunut.
Aika raskasta kuunnella miten kaltaiseni voisi hänen mielestään kuolla katuojaan, meiltä olisi hyvä viedä oikeudet vaikuttaa yhteiskuntaan ja työelämään.

Selvennyksenä sanottakoon että olen ihan normaali, työssä ikäni käynyt nainen, en mikään sossupummi. Tienaan juurikin tuon 3000€/kk. Mies tietty tienaa enemmän.
Olen tuhat kertaa sanonut että erotaan, jos olen niin kamala ja hänen arvojensa vastainen. Ei kelpaa sekään.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   17.5.25 09:38:59

Pinto, miksi tarvitset miehen luvan eroamiseen? Onko tuo suhde sellainen, jossa kannattaa roikkua kynsin ja hampain kiinni?

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   17.5.25 09:59:48

Minä olen omaa miestäni aika merkittävästikin paremmin tienaava ja sanotaan vaikka niin, että oma taloudellinen tilanteeni on oikein hyvä ja turvallinen. Raha, materia tai omaisuus ei kuitenkaan ole minulle lainkaan tärkeää, raha on minulle vain tämän maailman pakollinen paha ja asioiden mahdollistaja, ihan muut asiat minulle elämässä tärkeämpiä. Meillä minun tuloistani kustannetaan moniakin asioita joihin mieheni tuloilla ei olisi varaa. Minulle se ei ole lainkaan ongelma ja maksan mielelläni. Emme ole naimisissa, ei lapsia, asumme saman katon alla.

Päivämäärä:   17.5.25 10:12:48

Mielestäni enemmän tienaava saa päättää mitä rahoillaan tekee. Silti esim. ruuat ovat yhteisiä. Mutta jos isompi tuloinen haluaa pihaan tallin ja pienituloinen haluaisi urheiluauton (rikkaamman rahoilla), niin talli tehdään (olettaen että tätä vastaan ei ole mitään) eikä urheiluautoa tarvitse ostaa, jos rikkaampi ei sitä halua ostaa.

Jos rikas haluaa säästää ja sijoittaa ja luoda rahoilleen säätiön, on se ok. Eikä köyhemmän tulisi vaatia näiden rahojen nostavan hänen elintasoaan.

Ruokien, matkojen ja asunnon tulee olla köyhemmän mukaan tai rikas maksaa ekstraa.

Päivämäärä:   17.5.25 15:35:37

Mielestäni enemmän tienaava saa päättää mitä rahoillaan tekee. Silti esim. ruuat ovat yhteisiä. Mutta jos isompi tuloinen haluaa pihaan tallin ja pienituloinen haluaisi urheiluauton (rikkaamman rahoilla), niin talli tehdään (olettaen että tätä vastaan ei ole mitään) eikä urheiluautoa tarvitse ostaa, jos rikkaampi ei sitä halua ostaa.
-------

Näinkin voi toimia, mutta kyllä me ollaan aina päätetty yhdessä mitä rahoilla tehdään. Silloin opiskelin ja aloittelin työelämässä, mies tienasi nettona 15 kertaa sen minkä minä. Eli ollaan aina tienattu eri lailla, mutta kumpikin vuorollaan on ollut se isotuloinen. Meillä on myös aina ollut yhteiset tilit ja käyttöoikeudet.

Päivämäärä:   17.5.25 16:39:42

Mrs. Smith, minusta olisi aika kohtuutinta, jos pienituloinen pyrkisi päättämään mitä toinen rahoillaan tekee tai vaatisi tästä jotain itselleen tai esimerkiksi kalliita tavaroita.

Päivämäärä:   17.5.25 16:53:54

Jos suhde on vain seurustelusuhde ilman yhteistä taloutta, voi olla vaikka millaiset tuloerot. Mies tarjoaa ja maksaa deittaillessa ja seurustellessa, tuloista riippumatta. Ja ei, se ei ole harvinaista. On naisia, joiden ei tarvitse maksella treffeillä omia ostoksiaan tai puolitella laskuja, koskaan. Se on enemmän naisesta riippuva asia kuin miehestä, liian helpoin vuoksi ei tarvitse vaivautua; sama mies ei tarjoa liisalle ja leenalle jotka juoksevat perässä, mutta merjalle itsestäänselvästi kun tämä tietää oman arvonsa.

Tasajakomiehet tunnistaa jo alussa ja vaikka olisi kuinka varakas nainen, pihin kanssa ei kannata ainakaan perhettä alkaa perustaa. Jos asutaan yhteisessä taloudessa, silloin jaetaan yhteiset kulut (hlökohtaisiin kuluihin ei tietenkään tarvitse toisen osallistua) ja jos tuloissa on selkeä ero, niiden jakoperuste on tulojen suhteen mukaine, esim. 30-70. 50-50 ok silloin kun tulot ovat about samanlaiset.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   17.5.25 17:17:33

Meillä mies paljon isotuloisempi. Jaetaan menot niin että maksan pienemmän osan. Mies reissaa mielellään yksinkin niin pääsee onneksi sen verran ulkomaille kuin haluaa niin ei tule siitä kitkaa. Itsellä talli niin enpä helposti viikon reissuille pääse. Miehellä kalliimpi ja uudempi auto-itsellä vanhempi mutta oma . Mennyt aika hyvin näin 25 v

Päivämäärä:   17.5.25 18:40:50

"On naisia, joiden ei tarvitse maksella treffeillä omia ostoksiaan tai puolitella laskuja, koskaan. Se on enemmän naisesta riippuva asia kuin miehestä, liian helpoin vuoksi ei tarvitse vaivautua; sama mies ei tarjoa liisalle ja leenalle jotka juoksevat perässä, mutta merjalle itsestäänselvästi kun tämä tietää oman arvonsa."

Kaikkien naisten arvoa ei mitata rahassa... Maksulliset naiset toki voivat ajatella että tämä tarkoittaisi ettei naisella ole arvoa lainkaan.

Päivämäärä:   17.5.25 21:18:28

Piste, minusta olisi törkeää, jos miehelläni olisi eri tasoisia tavaroita kun minulla. Tai auto. Meillä on sama elintaso, tienasi kumpi tahansa enemmän. Ei perheessä voi olla kahta elintasoa, johan sen kertoo laki elatusvelvollisuudesta avioliitossa.

Päivämäärä:   17.5.25 21:59:43

No mun mielestä joku auton "taso" ei ole mikään erilainen elintaso. Sehän on jo paljon jos köyhemmälläkin tosiaan on auto.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   17.5.25 22:34:38

Minulla on selkeästi varakkaampi puoliso. En halua tuudittautua ajatukseen, että elintasoni olisi suhteessa tuloihini korkea, joten pysyttäydyn tulojen mukaisissa menoissa. Meillä on lapset, joihin puoliso saa laittaa rahaa halutessaan. Lapseni ovatkin jo varakkaampia kuin minä, pelkästään jo sen takia että perivät isänsä.
Emme elä arkea eri tuloluokissa, elämmme yksinkertaista lapsiperhearkea. Jos tarvitsisin ( siis sanoisin puolisolleni) jotain mihin omat rahat eivät riitä

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   17.5.25 22:37:17

..puolisoni ostaisi sen. En pyytele, sen verran ylpeä olen. Vasta ihan oikeassa hädässä pyydän sit ja niitä ei ole monta ollut.
Mutta esim. Puolisoni on kohta maksanut oman osuutensa asuntolainastamme, minulla on vielä 10v maksettavaa. Sellaista se on. Siinä ehkä konkreettisin asia miten tuloeroamme voi kuvata.

Päivämäärä:   17.5.25 22:53:57

??, ehkä auto oli huono esimerkki. Mutta lähinnä nyt tarkoitin, että meillä on saman ikäiset autot,
saman tasoiset autot. Tarkoitin, että toisella olisi vanha 5 tonnin auto ja toisella uusi 60 tonnin auto.
Meillä on myös aina ollut yhteinen asuntolaina, eli siitä päästään eroon yhtäaikaa. Kuulostaa jotenkin pahalta että toisen laina jatkuisi pitkään sen jälkeen kun toinen olisi omansa lyhentänyt. Ei ole oikein sama elintaso.
Tutustu elatusvelvollisuuteen avioliitossa.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   18.5.25 06:28:08

Perheessä kaikki on periaatteessa yhteiskäytössä tarpeen mukaan, vaikka niin varat kuin velat ovat erillisiä. Jos toiselle on 60 000 euron auto ja toisella 600 euron arvoinen, niin molemmat voivat olla kummankin perheenjäsenen käytössä tarpeen mukaan. Näin meillä toimittiin, vaikka hintaero paljon pienempi olikin. Yllättävän moni nainen suostuu siihen, että hyvätuloinen isä kulkee yksin töihin kalliilla autollaan, pienituloinen äiti vie lapset hoitoon halvemmalla tai peräti julkisella tai jalkaisin.

Meillä rahat ovat olleet aina yhteiset riippumatta siitä, kenen tuloa tai kenen ottamaa lainaa ne köyhimpinä aikoina ovat olleet. Yhteistä omaisuutta ei ole, vain yhteiset lapset. Näin siksi, että vähän epävarmalla pohjalla tämä liitto on ollut, mutta 40. vuosikymmentä jo yhdessä mennään. Tästä voittekin päätellä, että vanhanaikainen malli on meillä ollut.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   18.5.25 10:32:19

Ihan ihmistyypistä kiinni, että miten suhtautuu omastaan jakamiseen… kannattaa pariutua tulo- ja varallisuuseroista huolimatta ihmisen kanssa, joka jakaa tässä asiassa samanlaisen arvomaailman, koska muuten katkeruus ja rahan käytön kyttääminen tulee pilaamaan suhteen tavalla tai toisella, on niitä tuloeroja tai ei.

Mä olen lähes aina ollut parisuhteissa se varakkaampi osapuoli. Mulla on ihmisenä paljon vikoja, mutta onneksi piheys ei ole yksi niistä. Naimisiin mennessä mä olen iloisesti todennut sen, että mikä on minun, on myös sinun. Miehellä ei ole samanlaista omaisuutta taustalla ja hänellä on toisinaan ollut vaikea suhtautua rennosti esimerkiksi siihen, että joku asunnoistamme olisi ”meidän” eikä vain minun, mutta lasten myötä hän on ehkä vähän oppinut iloitsemaan siitä, että lapsien tulevaisuus on taloudellisesti turvattu.

Välillä mietin, että olen ehkä liiankin luottavainen ja huoleton rahan suhteen. Meillä on yhteinen pankkitili eikä avioehtoa. Luotan 100% siihen, että jos meillä tulisi ero jostain kumman syystä, mies ei veisi mun omaisuutta vaan sopisimme osituksesta. Varmasti moni pitää typeryytenä, mutta mä olen vain onnellinen, että mulle on sattunut niin onnellinen ja turvallisuuden tunteella kyllästetty parisuhde. Rakkautta kaikille! <3

Päivämäärä:   18.5.25 12:03:13

"Tarkoitin, että toisella olisi vanha 5 tonnin auto ja toisella uusi 60 tonnin auto"

Tarkoitin juuri sitä, että mielestäni tämä ei ole elintason ero, kun sillä köyhemmälläkin on se auto.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.5.25 12:14:06

Mun mielestä kovin suuret tuloerot ovat suhteessa mahdollisia vain, jos pariskunta on päättänyt, että toinen ei käy töissä vaan hoitaa kotia. Ja silloin kaikki rahat, sen parempituloisen, ovat yhteisiä.
Tai sitten se pienituloinen on suhteen aikana jostakin syystä joutunut pois työelämästä. Ja tällöinkin rahat ovat yhteisiä.

Mitenkään muutoin en näe, että fiksu ja hyvätuloinen alkaisi suhteeseen jonkun elämäntapaintiaanin, sossupummin tai kouluttamattoman ihmisen kanssa.

Päivämäärä:   18.5.25 12:16:20

"Tarkoitin juuri sitä, että mielestäni tämä ei ole elintason ero, kun sillä köyhemmälläkin on se auto."

Joo, jos se halpa auto on ehjä ja luotettava. Sitten jos se kottero on hajoileva pommi ja jättää tienposkeen, töihin pääsemisessä on ongelmia ja kaikki rahat menee auton korjaamiseen niin ero elintasossa on kyllä ihan olemassa.

Päivämäärä:   18.5.25 18:38:27

"Välillä mietin, että olen ehkä liiankin luottavainen ja huoleton rahan suhteen. "

Ei se ole väärin. Mutta ei ole väärin myöskään varautua pahimpaan. Ja täytyy myös ymmärtää että niitä vahinkoja tai läheisen ihmisen pettämäksi tulemista ei voi ennustaa tai nähdä ihmisestä. Eli monikin, joka on luottanut 100% on tullut petetyksi. Eli se oma tunne ei ole mikään tae siitä miten asiat menevät. Ja ne jotka on petetty eivöt ole sen tyhmempiä.

Toisaalta voi myös miettiä, onko erilaiset ajatukset rahankäytössä niin iso este parisuhteelle, että koko hyvä suhde pitäisi lopettaa mielummin kuin pitää rahat erillään? Joskus ihmiset sopivat taloudellisesti hyvin yhteen ja ajatukset siitä mihin rahaa käytetään, ovat molemmilla hyvin samanlaiset. Joskus nämä taas eroavat huomattavasti.

Itse en näe, että tämä välttämättä on niin merkittävä asia, ettei suhteeseen tulisi ruveta, vaan on ihan ok ja joskus jopa suotavaa pitää rahat erillään.

"Mitenkään muutoin en näe, että fiksu ja hyvätuloinen alkaisi suhteeseen jonkun elämäntapaintiaanin, sossupummin tai kouluttamattoman ihmisen kanssa."

Tästähän ei tarvitse olla kyse. Voi olla että molemmat tienaa suunnilleen saman verran, mutta toinen käyttää rahaa kaikkeen pieneen: ärrältä kahvi ja woltista ruokaa ja kivennäisvettä ja hierojalle ja parturiin.... ja hups vain ja omat rahat on käytetty, mutta tilin ollessa yhteinen häviävät myös toisen osapuolen tienaamat rahat. Toinen ei koe tarvitsevansa edellä mainittuja ja hänelle palkasta jää reilusti säästöön. Jos vain tilit ovat erilliset.

Voi myös olla tuloeroja vaikka köyhempi tienaisikin ihan mukavasti. Esimerkiksi 2t nettona tienaava ei ole sossupummi, kouluttamaton tms. Ja silti toinen osapuoli voi tienata vaikka 5t nettona.

"Tutustu elatusvelvollisuuteen avioliitossa."

Elatusvelvollisuus ei tarkoita sitä, että itse tienatut rahat tulisi luovuttaa turhuuksiin. Eli käytännössä palkkatöissä olevaa, joka ei yksin asuessaan saisi tukia, ei tarvitse elättää. Elatusvelvollisuus koskee lähinnä sitä, että toinen on (osa)työtön. Elatusvelvollisuuteen ei voi vedota halutessaan esim. 50t autoa itselleen toisen ostamana. Se ei lukeudu mihinkään peruselatukseen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.5.25 18:53:34

:) just juu, en oo sossupummi, vaikka mieheni tienaa 2 kuukaudessa enemmän kuin minä vuodessa. Hän vain kuuluu 2 % suurituloisimmista palkansaajista.
Ihan hyvin tulisin toimeen omillani.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   18.5.25 19:14:59

Piste: elastusvelvollisuus avio- ja käytännössä myös avoliitossa tarkoittaa sitä, että kumpikin osallistuu perheen elatukseen. Myös puoliso on perhettä. En tiedä, onko koskaan tosissaan oikeudessa mitattu elatusvelvollisuuden rajaa, eli kuuluuko siihen puolison tarvitsema auto. Ei toki tarvitse olla molemmilla saman hintainen, mutta olisi kuitenkin reilua olla kaikki autot tarpeen mukaan molempien käytössä.

Minusta olisi todella kummallista, jos joku suostuisi eri elintasoon perheen sisällä. Minun äitisi suostui, mutta en ymmärtänyt muutenkaan, miksi hän sieti alkoholimiestä niin, että lapset pakenivat kotoa heti kun pystyivät, osa jo aikaisemmin.

Päivämäärä:   18.5.25 22:15:57

Oikeudessa on mitattu se, että toisella puolisolla ei ollut samaa harrastusmahdollisuutta kuin toisella. Avioliitossa on puolisoilla yhtäläinen mahdollisuus harrastaa.

Se että on suuri tuloero, voi johtua siitä, että toinen on kotona tai eläkkeellä. Sillä eläkkeellä olijalla voi olla ihan hyväkin eläke.

Mun on pakkoa sanoa, että minusta olisi elintason ero jos mä ajaisin 60 tonnin autolla ja miehellä olisi 5 tonnin auto. Se olisi epäreilua. Noilla on sen verran suuri ero.

Päivämäärä:   20.5.25 09:42:25

Up

Päivämäärä:   20.5.25 09:45:09

"Oikeudessa on mitattu se, että toisella puolisolla ei ollut samaa harrastusmahdollisuutta kuin toisella. Avioliitossa on puolisoilla yhtäläinen mahdollisuus harrastaa."

Kiinnostaa tämä tapaus. Linkkaa tännekin.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   20.5.25 09:56:54

"Mun on pakkoa sanoa, että minusta olisi elintason ero jos mä ajaisin 60 tonnin autolla ja miehellä olisi 5 tonnin auto. Se olisi epäreilua. Noilla on sen verran suuri ero."

Entä onko se epäreilu ero että toinen tekee vastuullista työtä täydet tunnit ja monesti ylitöitä ja työasiat jää mieleen vielä vapaa-ajallekin, kun taas toinen tekee 80% työaikaa suorittavaa ja helppoa työtä ilman vastuuta tai huolia. Sitä ei monessakaan työssä niin vain vähennetä työaikaa tai vastuita vaan se on lopputili sitten vaihtoehto.

Minusta on outo ajatus, ettei ajattele kumppanin ansaitsevan itse tienaamiaan rahoja vaan vaatii päästä lokkeilemaan. Esim. 5 tonnin auto on oikein hyvä, toimiva ja kunnollinen, eli mistään aidosta tarpeesta ei ole kyse. 50t auto (tai vene tai hevonen....) voi kuitenkin kumppanille olla suurta iloa tuottava harrastus. Itse näen että siihen todellakin on oikeus sillä kuka rahat on tienannut.

Eri asia, jos kyseessä on joku asia, joka merkittävästi vaikuttaa arkeen ja vaikuttaa elämään. Esim. 1000e auto, joka hajoilee jatkuvasti ja köyhä joutuu vähistä rahoistaan maksamaan korjaukset eikä siksi ole varaa ostaa kaupassa ruokaa vaan joutuu pyytämään kumppanilta roposia. Se ei ole ok.

Päivämäärä:   20.5.25 10:28:42

Miksi automaattisesti oletetaan että 15k tienaava ei eläisi 3000e/kk palkansaajan budjetilla? Moni paljon tienaava tykkää vähästä, on säästeliäs eikä halua kalliita reissuja. Jotkut ei reissaa ollenkaan vaikka rahaa olisi. Parisuhteessa ei välttämättä näy ollenkaan tuloerot.

Lähettäjä: \o/ 
Päivämäärä:   20.5.25 11:42:06

"Ei perheessä voi olla kahta elintasoa, johan sen kertoo laki elatusvelvollisuudesta avioliitossa."

Huoh.

Ei ole olemassa lakia elatusvelvollisuudesta avioliitossa. On olemassa avioliittolaki, jossa 4-luku koskee elatusta. Siinä ei sanota, että jos miljonääri-pekalla on 100 000e mersu, hänen on ostettava myös peeaalle vaimolleen pirjolle samanhintainen auto. Pirjolle on kyllä tarjottava perusasiat kuten asuminen ja ruoka, mutta ei samanlaista mersua. Myös pirjon on osallistuttava elatukseensa ja yhteiseen talouteen, vaikka pekka on miljonääri, laissa ei ole mainintaa tulotasoista. Se avioliittolaki kertoo tämän, joka siis on olemassa, toisin kuin sinun "lakisi elatusvelvollisuudesta avioliitossa".

Toisekseen, avioliittolaissa mainitaan myös omaisuuden erillisyys. Ei avioliitto tee kummankaan puolison omaisuudesta yhteistä, saati toisenkin omaisuutta. Kummatkin omistavat oman omaisuutensa myös avioliitossa, sekä sen joka hänellä on ollut ennen avioliittoa kuin sen, jonka hän saa/hankkii/perii avioliiton aikana. Vasta avioliiton päättyessä molempien omaisuudesta tulee laskennallisesti yhteistä (tasinko), ellei ole avioehtoa. Ei siis ole myöskään mitään "nainen saa puolet"-lakia, josta siitäkin jatkuvasti jankataan. Molemmat saavat puolet, laskennallisesta yhteisen omaisuuden säästöstä.

Näissä keskusteluissa saa aina hämmästellä, missä ja minkälaisia henkilöitä on ne varakkaat, joilla on peeaa-puolisoita. Kaikilla tuntemillani varakkailla on puoliso jotakuinkin samanlaisella perhetaustalla, koulutus/ammattitaustalla ja tuloilla. Ei peeaat ole vaihtoehto, koska halutaan tasapuolinen liitto eikä lokin nokintaa.

Lähettäjä: CDi 
Päivämäärä:   20.5.25 12:27:02

"Tarkoitin, että toisella olisi vanha 5 tonnin auto ja toisella uusi 60 tonnin auto."

Ei elatusvelvollisuus tarkoita, että pitäisi olla samanhintaiset autot. Tai että jos hyvintienaava mies käyttää töissä räätälinpukuja, pienipalkkaiselle vaimolle pitää miehen ostaa myös parintonnin mekko. Kyllä omilla rahoillaan saa tehdä mitä haluaa, saa ostaa vaimolle parintonnin mekon, mutta yhtä hyvin saa olla ostamattakin vaikka ostaisi itselleen kymppitonnin kellon.

Sulla on nyt tuo elatusvelvollisuuskäsite vähän silleen sugar-meiningillä käsitetty, että varakkaampaa rahastetaan.

Minä olen naisena ollut se, jolla oli uusi hintava auto ja ex-miehellä muutaman tonnin rottelo. Oikeastiko olet sitä mieltä, että minun olisi pitänyt joko ostaa miehelle samanhintainen auto kuin itsellänikin tai ajaa halvemmalla? Ja tätä olisi vielä laki edellyttänyt? Ei elatusvelvollisuus sitä tarkoita. Toisekseen, elatusvelvollisuus koskee molempia, ei vain varakkaampaa, molempien pitää osallistua kykyjensä mukaan yhteiseen elatukseen ja talouteen.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   20.5.25 12:36:10

Jos tuollaiset mrs smithin hommat olisi faktoja, taviskaan ei arvaisi avioitua, koska siitähän seuraisi joko se, että vaurastuessa pitäisi alkaa köyhäillä tai pitäisi ryhtyä lompakoksi puolisolle. Puhumattakaan jos olisi varakas.

Tosin avioehto on erittäin hyvä keino selvittää, miksi kanssasi halutaan avioitua. Varsinkin jos olet varakkaampi osapuoli. Jos avioehto on ongelma toiselle, siitä voi tyhmempikin päätellä, mikä oli "rakkauden" syy. Jos toista ei kiinnosta sinun varallisuus, hänelle on silloin sama oletko rikas vai köyhä ja hyötyykö sinusta taloudellisesti vai ei. Jos se taas ei ole sama, jota avioehdon vastustus tarkoittaa, ainakin tiedät miksi olet kelvannut parisuhteeseen. Jos se ei haittaa niin eihän siinäkään mitään.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   20.5.25 14:28:40

Minun mielestäni hyvä vaihtoehto autojen suhteen olisi se, että olisivat hinnasta riippumatta koko perheen käytössä = koko perheellä sama elintaso tuloista riippumatta. Niin ne meillä olivat. Kieltämättä harmitti, kun nuori täräytti perheen kalleimman auton puuhun.

\o/ : ei mainita avioliittolaissa elatusvelvollisuutta, mutta käytännössä "osallistuttava perheen elatukseen" tarkoittaa sitä. Ei pienituloinen saa toimeentulotukea, jos puolisolla on riittävästi tuloja elatukseen -> on elatusvelvollinen pienituloisempaa kohtaan. Kuten myös lapsiaan.

Päivämäärä:   20.5.25 14:42:31

"Jos avioehto on ongelma toiselle, siitä voi tyhmempikin päätellä, mikä oli "rakkauden" syy."

Toisaalta avioehto tekee arjesta vaikeampaa, kun rahat todellakin täytyy pitää erillään ja huolehtia että molemmat maksavat yhteisiä kuluja reilussa suhteessa. Ja varsinkin esim. lastenhoito ja yhdessä sovitut pidemmät hoitovapaat mutkistaa yhtälöä ja pitää olla tarkkana.

Ilman avioehtoa voi vaikka 10v käyttää vain toisen korttia ruokaostoksiin eikä tarvitse huolehtia, että tämä olisi itselle taloidelliseksi vahingoksi, mikäli ero tulee. Tai kotiin voi jäädä hoitamaan lasta saaden toiselta puolisolta vain elatuksen.

Lähettäjä: Ja taas tätä 
Päivämäärä:   20.5.25 14:48:46

"Toisaalta avioehto tekee arjesta vaikeampaa, kun rahat todellakin täytyy pitää erillään ja huolehtia että molemmat maksavat yhteisiä kuluja reilussa suhteessa."

Joka kerta näissä avioehtokeskusteluiden pätemisissä ärsyttää sama asia; ei ymmärretä mikä avioehto on ja miten se toimii, mutta vängätään kun luullaan että se tarkoittaa ettei päästä käyttämään miehen rahoja.

Avioehto ei vaikuta talouteen avioliiton AIKANA, eikä kummankaan omaisuuden omistussuhteisiin. On avioehto tai ei, MIKÄÄN ei avioliitossakaan ole yhteistä, ellei sitä ole yhteisiin nimiin merkitty (omaisuuden erillisyyden periaate). Penan omistamasta talosta ei tule "meidän" taloa eikä pirkon omistamasta kesämökistä "meidän" mökkiä. Vasta avioliiton päättyessä (ja sehän päättyy aina), molempien varallisuus on laskennallisesti yhteistä, ellei ole avioehtoa.

Lähettäjä: \o/ 
Päivämäärä:   20.5.25 14:59:42

"Minun mielestäni hyvä vaihtoehto autojen suhteen olisi se, että olisivat hinnasta riippumatta koko perheen käytössä"

Voihan ne käytössä olla, mutta kuka nyt antaa esim. kalliin autonsa huonon kuskin käyttöön, jos autoa tarvitsee työajossa?

"= koko perheellä sama elintaso tuloista riippumatta."

Elintaso = saa ajaa jonkun toisen omistamalla autolla, jollaiseen ei itsellä ole varaa? Kun käyn koeajamassa uuden Ferrarin ja otan ehkä kuvan kädestä ratilla, minulla on sen tunnin ajan hyvä elintaso, ennenkuin palautan auton? Selvä.

"ei mainita avioliittolaissa elatusvelvollisuutta, mutta käytännössä "osallistuttava perheen elatukseen" tarkoittaa sitä."

Kai sinä nyt ymmärrät, että elatus ei tarkoita, että jos minulla on halua ja varaa ostaa uusi bemari, minun pitää ostaa samanhintainen auto myös pienempituloiselle puolisolleni? Elatusta on se, että maksamme asumisen ja elämisen kuluja siinä suhteessa, että se on oikein ja perustarpeet huomioitu. Myös sen pienituloisen kuuluu osallistua yhteiseen talouteen ja elatukseen.

Lähettäjä: Vaan 
Päivämäärä:   20.5.25 15:06:01

Ei ole järkeä avioitua jos toinen on paljon vähävaraisempi. Voi muutenkin olla parisuhteessa, asua yhdessä ja perustaa perheen. Parisuhteissa riidellään eniten rahasta, joten jos sitä on molemmilla jotakuinkin saman verran, ainakin se riidanaihe puuttuu. Käytännössä vähävaraisempi aina olettaa toisen maksavan asioita hänelle ja varakkaampaa alkaa helposti ärsyttää aikaa myöten maksukorttina oleminen.

Päivämäärä:   20.5.25 15:34:01

Ja taas tätä// nimenomaan. Mutta ymmärrätkö että voi olla tilanne, jossa Penalla ja Liisalla on avioehto. Avioehto unohtuu vuosien kuluessa ja Pena unohtaa usein lompakon kotiin. Liisa maksaa, kun yhteistä perhettä ollaan. Liisa käy raskaana ollessa ostamassa lastentarvikkeet ja uudet rattaat, sillä hänellä on selkeät mielipiteet mitä haluaa ja on selvittänyt asioita. Matkalla hän ostaa Penalle uuden kauluspaidan ja kalsarit. Liisa on myös ahkera kokkaamaan ja hänen työnsä loppuvat vähän aiemmin. Hän siis käy kaupassa ja ostaa ruuat koko perheelle. Vuokran he maksavat puoliksi, mutta Liisasta on ihan hölmöä ja vaivalloista periä Penalta milloin 20e kauluspaidasta ja milloin 40e kurahaalareista tai 10e ruokakauppalaskusta. Pena ja Liisa molemmat ajattelevat että lasta on hyvä hoitaa 3 vuotiaaksi asti kotona ja sitten he haluavat vielä toisen lapsen ja taas Liisa on 3v kotona hoitamassa lasta. Kotona kun on, niin hän luonnollisesti ostaa kaikki ruuat ja tarvikkeet kotiin. Yhtä perhettähän tässä ollaan. Pena tekee oman osuutensa sijoittamalla rahoja heidän yhteisiä eläkepäiviään varten. Pena myös ostaa autot perheelle.

Kuinka käykään niin ero tulee.

Autot ovat Penan nimissä, samoin sijoitukset. Liisa jää puille paljaille. Yhtäkkiä he eivät olekaan samaa perhettä. Hän ei saa mitään takaisin niistä tuhansista joilla on ruokaa koko perheelle ostanut. Liisa on vuosien ajan ruokkinut sekä Penan että heidän lapsensa ja hoitanut heidän lapsiaan 6v. Samaan aikaan Pena on sijoittanut rahojaan.

Verrattuna tilanteeseen jossa parilla olisi ollut avioehto. Nyt yhteiseksi säästetyt sijoituksista saisi osansa myös Liisa ja "yhteisistä" autoista osansa Liisa ja myös siitä että on vuosikaudet ostanut ruuat ja lastenvaatteet ja maksanut ravintoloissa.

'"Avioehto ei vaikuta talouteen avioliiton AIKANA, eikä kummankaan omaisuuden omistussuhteisiin. "

Avioehto siis todellakin vaikuttaa todella paljon avioliiton AIKANA, sillä jos avioehto on olemassa, pitää reilusta kulujen jaosta pitää kiinni ja olla tarkkana kenen nimiin omaisuus ostetaan sekä vaatia osuuttaan, mikäli esim. yhteisestä päätöksestä jää kotiin/ pienemmille tunneille.

Jos avioehtoa ei ole, voi yhteiseen taloudenpitoon suhtautua rennommin eikä ole väliä mitä maksaa kenenkin kortilla. Omistukset liittyvät enemmänkin hallintaoikeuteen. Eli avioliitossa jos omistat jotakin, saat päättää siitä. Mutta ilman avioehtoa sen arvo on yhteinen (koska ero voi tulla milloin vain). Eli erossakaan toinen ei saa valita toisen omistuksesta asioita vaan ainoastaan niiden arvo tasataan.

Toki avioehtoja voi myös muokata koskemaan esimerkiksi vain perintöjä tai vain tiettyä kiinteistöä.

Mutta on hyvä ymmärtää miten avioehto vaikuttaa ja että jos sellainen on, se pitää huomioda avioliiton aikana.

Mikäli molemmilla on sama varallisiustaso ja rahankäyttö, ei avioehdossa ole järkeä, vaan se tuo vain lisää vaivaa suhteeseen.

Lähettäjä: Ja taas tätä 
Päivämäärä:   20.5.25 16:04:58

Miksi oletus on aina se, että mies on varakas ja nainen varaton? Ajattele, että voi olla toisinkinpäin. Muuttaako suhtautumistasi, jos Liisan pitäisikin maksaa Penalle? Kun nainen ei olekaan saamapuolella? Niitä on varakkaita naisia ja varattomia miehiäkin.

Ja on varattomampi ikumpi tahansa, niin tyhmä ei tietenkään tarvitse olla. Sinä teit Liisasta typerän,

Ja oletetaan, että Pena on varakas yrittäjä ja avioliitto kestää 10v, joka lienee keskimääräinen liiton kesto. Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että Liisa on ostellut ruokia ja lastenvaatteita 500 000e jos Penan varallisuus on 1 miljoona ja Liisan 0 euroa? Että ihan on Liisalla oikeus saada 500 000e? Liisa ei ole saanut mitään taloudellista hyötyä Penalta avioliiton aikana, vaan kaiken on joutunut maksamaan itse? Onko myös Penalla oikeus puoleen miltsiin jos tilanne onkin toisinpäin vai joko alkaa avioehto kiinnostaa? Edelleen, kaikki naiset eivät ole peeaa ja varakkaan miehen perässä kiukuttelemassa avioehtoa vastaan kun se on "epäoikeudenmukaista". Jota se ei btw ole.

"Toki avioehtoja voi myös muokata koskemaan esimerkiksi vain perintöjä"

Tietenkin, miksi "vieraalla" ihmisellä olisi oikeutta suvussa kulkeneeseen varallisuuteen.

"Mikäli molemmilla on sama varallisiustaso ja rahankäyttö, ei avioehdossa ole järkeä, vaan se tuo vain lisää vaivaa suhteeseen."

Sinua ei varmasti haittaa antaa puolikasta exällesi jos saat perinnön tai isomman lottovoiton, puolisosi pettää ja haluaa erota mennäkseen uuden kanssa kimppaan?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   20.5.25 16:15:32

"Vuokran he maksavat puoliksi"

Mä luulin, että niillä on varallisuutta.

Lähettäjä: dee 
Päivämäärä:   20.5.25 16:59:46

Täällä kirjoittelevat on enimmäkseen nuoria, joille varallisuus ei ole ajankohtainen asia. Vuokralla asuminen on oletus ja autokeskusteluissa vanhoista autoista puhutaan uusina, vaikka talouksista 70% asuu omistusasunnossa ja yhä harvemmassa ovat yli 10v vanhat autot.

Mutta se mikä huvittaa on kun aina liisa on köyhä ja pena varakas. Köyhälle liisalle kuuluu varakas pena, joka maksaa kaiken ja liisan ruokaostokset ja lapsiin käyttämä rahakin on jotenkin "liikaa". Liisa ei myöskään koskaan tule saamaan mitään varallisuutta, joten liisan sukukin on köyhä ja liisa itsekään ei aio kouluttautua, tehdä töitä ja ansaita tasaveroisesti penan kanssa. Koskaan pena ei ole köyhä ja liisa varakas, mutta jos niin olisi niin kuorossa oltaisiin puolustamassa avioehtoa kun häviäjä olisikin nainen.

Ja kyllä, olen avioehdon kannalla, vaikka olen nainen. Itse asiassa aikanaan avioitumista suunniteltaessa sanoin miehelle, että ilman kaiken poissulkevaa avioehtoa en mene naimisiin vaan avoliitto on ainoa vaihtoehto. Ei minulle kuulu miehen varallisuus sen enempää liiton aikana kuin varsinkaan mahdollisen eron tulleen sen enempää kuin hänelle minun. Varsinkaan erotessa kukaan halua toiselle mitään maksella.

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   20.5.25 17:20:37

"On myös mahdollista rajata avio-ehto koskemaan jotain tiettyä omaisuutta, esimerkiksi vanhemmilta perittävää tai jo ennen avioliittoa kerrytettyä omaisuutta, jolloin kaikki muu omaisuus on avio-oikeuden alaista. Avioehtosopimuksen merkitys onkin siinä, että avio-oikeuden ulkopuolelle määriteltyä omaisuutta ei huomioida osituksessa toisen puolison hyväksi miltään osin. Esimerkiksi vanhempien tyttärelleen lahjoittama kesämökki jää avioerossa avioehtosopimuksen perusteella kokonaisuudessaan edelleen tyttärelle ja muu puolisoiden omaisuus puolitetaan avioliiton ja avio-oikeuden nojalla." <lakiopas.com>

Tämä on avioehtosopimuksen malli, johon kenelläkään oikeista syistä avioituvalla ei pitäisi olla mitään märisemistä. Puoliso ei ole mitenkään myötävaikuttanut siihen varallisuuteen, minkä toinen on hankkinut ennen parisuhdetta/avioliittoa eikä hän myöskään liity mitenkään toisen suvun omaisuuteen (perintöihin, vanhemmilta saatuun kesämökkiin jne), joten ainoa varallisuus johon hänellä millään tavalla voisi olla ns. oikeus, on vain avioliiton aikana hankittu (ei saatu, koska edelleen jos ei ole sukua, ei ole myöskään oikeutta).

Olen seukannut vuosia miehen kanssa, jolle avioehto ei ehdottomasti sopinut kun alettiin puhua naimisiinmenosta. Se kertoi hänestä tarpeeksi. On ex.

Lähettäjä: /-/ 
Päivämäärä:   20.5.25 17:37:44

Ei ole sanottua, että suurituloinen hassaisi rahaa sen enempää kuin pienituloinenkaan. Vastaavasti on pienituloisia, jotka haluavat esittää olevansa isotuloisempia kuin ovat ja tekevät näytelmänsä velkarahalla (tai toisten rahoilla kun omia ei ole).

Jos suurituloiselle ei kelpaa kuin finedining, johon pienituloisella ei ole varaa silloin pienituloinen joko ei mene ravintolaan tai suurituloinen maksaa. Seurustelun tarkoitus ei kuitenkaan liene ravintolassa syöminen tai matkustelu, joten jos suurituloinen ei halua maksaa niin pienituloinen voi olla osallistumatta. Minä en perusta matkustelusta, joten mies matkustelee itsekseen. Voisin matkustaa, mutta koska ei kiinnosta, en halua maksaa asiasta joka ei ole minulle millään tavalla merkityksellinen. Emme myöskään ole kaukosuhteessa tai kotona asuvia nuoria, joten matkustellessa toisen seurassa olostakaan ei kiinnosta maksaa. Periaatteessa tilanne on sama kuin jos ei olisi varaa matkustaa. Ei se parisuhdetta estä vaikka ei joka paikassa ollakaan keskenään kuin siamilaiset kaksoset.

Päivämäärä:   20.5.25 18:59:38

Hetkinen nyt. Liisan ja Penan esimerkissä kyse ei ollut varallisuudesta. He molemmat voivat tienata saman verran. Rautalangasta: pointti oli, että avioehto vaikuttaa merkittävästi suhteeseen. Tai ainakin sen tulisi vaikuttaa, jotta kenellekään ei käy kuten Liisalle. Täällä kun joku väitti ettei se vaikuta mitään suhteen aikana. On mielenkiintoista miten niin moni on heti ajatellut että Pena on varakas ja Liisa persaukinen, ehkä tämä myös kuvastaa sekä teidän omia asenteitanne, mutta myös sitä, miten naisen kuluttama raha perheen eteen on "ei mitään".

Se mitä kukakin omassa suhteessaan haluaa on oma asia. Tärkeää on kuitenkin ymmärtää mitä se avioehtokin vaikuttaa ja että siinäkin voi hävitä ja joutua hyväksikäytetyksi. Ja tuossahan Pena ei häviä mitään jos avioehdon puututtua joutuu maksamaan tasinkoa. "Hänen" varansa kun ovat kertyneet sen ansiosta, että he perheenä ovat sopineet tietyn työnjaon, johon on kuulunut että hän säästää ja vaimo maksaa ruokakulut.

"Miksi oletus on aina se, että mies on varakas ja nainen varaton? Ajattele, että voi olla toisinkinpäin. Muuttaako suhtautumistasi, jos Liisan pitäisikin maksaa Penalle? Kun nainen ei olekaan saamapuolella? Niitä on varakkaita naisia ja varattomia miehiäkin."

Heidän varakkuudessaan ei ollut alussa eroa. Ei muuta suhtautumista. Jos yhdessä sovitaan elää yhtenä perheenä ja sen mukaan jaetaan perheenä vastuita, on myös kohtuullista, että saatu hyöty jaetaan tasan. Jos Pena maksaa esimerkissä ilman avioehtoa Liisalle puolet, hän ei häviä mitään vaan maksaa vain Liisan osuuden, joka Liisalle kuuluu ja mikä Liisalla olisi omalla tilillään, mikäli he olisivat koko avioliiton ajan pitäneet tarkkaa kirjaa kuka maksaa mitäkin ja kenen nimi tulee mihinkin omistuskirjaan. Se mitä Pena antaa ei siis oikeasti ole koskaan ollutkaan Penan. Vain Liisan ansiosta hänellä on ollut varaa sijoittaa niin paljon tai ostaa niin uudet autot tai mitä ikinä.

Jos avioehtoa ei ole ollut on myös typerää lähteä jälkikäteen jossittelemaan miten rahat kuuluisivat itselle. Elämä on monimutkaista ja kumppanit vaikuttavat toisiinsa. Ihminen voi tehdä ilman avioehtoa erilaisia päätöksiä elämässään kuin mitä tekisi avioehdon ollessa.

"Ja on varattomampi ikumpi tahansa, niin tyhmä ei tietenkään tarvitse olla. Sinä teit Liisasta typerän,"

Liisa ei ole oikea henkilö vaan karikatyyri havainnollistamaan sitä, että avioehto vaikuttaa avioliiton arkeen. Sen että elää aidosti yhteistaloudessa, ei ole tyhmää. Se on tyhmää vain, jos on avioehto.

Kysymystä monimutkaistaa vielä lapset. Vain nainen voi tulla raskaaksi. Raskaus, synnytys, imetys ja koko touhun fyysiset, taloudelliset ja henkiset seuraukset kaatuvat hyvin pitkälle naisen niskaan. Naisen keho ja mieli työskentelee 24/7 lapsen vuoksi. Nainen kokee monesti pahaa oloa ja hirvittävää kipua ja välillä vähän vähemmän kipua ja pahoinvointia ja pelkoa. Nainen joutuu laittamaan itsensä likoon perheen eteen 110%. Antaa kaikkensa ja asettaa terveytensä, ulkonäkönsä, toimintakykynsä vaaraan. Onko kohtuullista odottaa, että mies saa lapsen ilmaisiksi, tekemättä mitään? Vai olisiko sittenkin kohtuullista, että myös hän työskentelisi 100% perheen hyväksi ja perheen tuloista tältä ajalta 50% kuuluisi naiselle, mikäli tulot jäävät alle miehen tulojen. Samoin kuin 50% naisen "työn alla" olleesta lapsesta kuuluu miehelle. Ja nämä naiselle kuuluvat rahat eivät ole tarkoitettu siihen, että nainen yksin ostaa lapsen tarvikkeet ja omat raskausvaatteensa yms. Vaan raskaudesta aiheutuneet kulut vielä kuuluvat molemmille. Toki jos naisen tulot jopa äitiyslomalla ovat isommat kuin miehen, on tilanne eri. Voi myös olla, että mies jää yhteisestä päätöksestä hoitovapaalle, silloin sama toimii toiseen suuntaan. Mies hoitaa lasta joka on 50% äidin ja äiti tekee töitä, jonka palkasta 50% on isän. Ilman isää, hän ei voisi tehdä töitä ja olla äiti samaan aikaan samalla tavalla. Ja mielestäni raskaudelle, synnyttämiselle tai imetykselle ei voi laittaa euromääräistä hintalappua vaan ainoa oikea ja kohtuullinen on samassa prosenttisuhteessa.

Itse siis pidän kohtuullisena, että naisen panosta lapsien eteen arvostetaan myös rahallisesti. Jos siis ottaisin tuloja koskevan avioehdon, haluaisin siihen poikkeuksen, jonka mukaan raskauden, vanhempainvapaan ja hoitovapaan ajalta tulot jaetaan puoliksi lasta mahassaan kantavan tai hoitavan hyväksi.

Lähettäjä: § 
Päivämäärä:   21.5.25 00:08:00

"Jos siis ottaisin tuloja koskevan avioehdon, haluaisin siihen poikkeuksen, jonka mukaan raskauden, vanhempainvapaan ja hoitovapaan ajalta tulot jaetaan puoliksi lasta mahassaan kantavan tai hoitavan hyväksi."

Oletko trolli vai mutuiletko vain meuhkaamisen ilosta, koska mitään tietoa sinulla ei avioehdosta ole?

Ymmärrätkö mitä tarkoittaa omaisuus? Luuletko omaisuuden olevan sama kuin tulot? Ja avioehdon koskevan tuloja? Ihan oikeasti, netti on edessä joten selvitä mitä tarkoittaa omaisuus ja mitä tarkoittaa avioehto. Ei ole olemassa avioehtoa, joka koskisi TULOJA, koska avioehdolla rajataan avio-oikeus OMAISUUTEEN. Etkä ymmärrä sitäkään, että avioehdolla ei ole mitään merkitystä, ei minkäänlaista, avioliiton aikana, joten mitä ihmettä selität jostakin tulojen puoliksi jakamisesta penskan teon yhteydessä "tuloja koskevan avioehdon pokkeuksena" kun avioehto ei voi koskea TULOJA eikä mitään muutakaan avioliiton AIKANA. Avioehto konkretisoituu vasta avioliiton päättyessä, koska avio-oikeuskin toistensa, huom toistensa, omaisuuteen tulee vasta avioliiton päättyessä. Avioliiton aikana ei ole avio-oikeutta, koska avio-oikeus liittyy avioliiton päättymiseen.

Pakko olla trolli, jolle sitten ihmiset kuten minä typeryyksissään vastaa, vaikka kukaan ei voi oikeasti luulla tuollaisia. Varmaan leski aina myös perii, tai ainakin niin on kiva trollata.

Ja kyllä, tiedän mistä puhun. Sinäkin tietäisit, jos sinulla olisi avioehto.

Päivämäärä:   21.5.25 10:22:37

^se on hyvä haukkua muita typeryyksiksi, kun oma luetunymmärtäminen on nolla ja jää meuhkaamaan jostain väärästä sanavalinnasta.... Ne tulotkin muuttuu OMAISUUDEKSI kun ne tilille tulevat. Ihan samoin kuin esim. perintö muuttuu omaisuudeksi, kun sen on perinyt.

Ja kyllä, se onko avioehtoa vai ei vaikuttaa jo avioliiton aikana siihen miten kuluja kannattaa liitossa jakaa ja taloutta hoitaa, jotta eron hetkellä ei jää hyväksikäytetyksi tyhjätaskuksi.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   21.5.25 13:15:52

“ Ymmärrätkö mitä tarkoittaa omaisuus? Luuletko omaisuuden olevan sama kuin tulot? Ja avioehdon koskevan tuloja? Ihan oikeasti, netti on edessä joten selvitä mitä tarkoittaa omaisuus ja mitä tarkoittaa avioehto. Ei ole olemassa avioehtoa, joka koskisi TULOJA, koska avioehdolla rajataan avio-oikeus OMAISUUTEEN. Etkä ymmärrä sitäkään, että avioehdolla ei ole mitään merkitystä, ei minkäänlaista, avioliiton aikana, joten mitä ihmettä selität jostakin tulojen puoliksi jakamisesta penskan teon yhteydessä "tuloja koskevan avioehdon pokkeuksena" kun avioehto ei voi koskea TULOJA eikä mitään muutakaan avioliiton AIKANA. Avioehto konkretisoituu vasta avioliiton päättyessä, koska avio-oikeuskin toistensa, huom toistensa, omaisuuteen tulee vasta avioliiton päättyessä. Avioliiton aikana ei ole avio-oikeutta, koska avio-oikeus liittyy avioliiton päättymiseen.”

XD
Mistä omaisuus tulee? Lähes kaikilla suomalaisilla omaisuus kertyy nimenomaan niistä tuloista. Tienaat työlläsi joka kuukausi rahaa ja käytät nämä TULOT siihen että hankit OMAISUUTTA (sijoitukset, talo/asunto, auto mikä vaan). Eli avioehdollisessa avioliitossa on nimenomaan väliä sillä kuka kerryttää omaisuuttaan ja minkä verran koska kuten sanoit, siihen omaisuuteen ei ole toisella oikeutta avioliiton päätyttyä. Silloin pitää pitää tarkkaan huoli että molemmilla on vähintäänkin mahdollisuus kerryttää omaisuutta samassa suhteessa (vaikka toinen sitten päättäisikin käyttää sen rahan vaikka hevosteluun sijoittamisen sijasta). Mutta tilanne jossa syystä tai toisesta toinen käyttää tulonsa omaisuutensa kartuttamiseen ja toinen käyttää tulonsa perheen elättämiseen, on epäreilu mutta kuitenkin aika tavallinen. Toki tätä pystytään välttämään esim yhteisillä taloustileillä yms mutta asiaa pitää kyllä ajatella eikä vaan käyttää rahaa miten sattuu. Toki jos kaikki menee mitä tulee eikä kummallekaan kerry omaisuutta, silloin ongelmaa ei ole.

Ja muista ehdottomasti olla auttamatta puolisoa lainan maksussa tms vaikka olisi hankalaa koska silloinhan sinun tulosi kartuttaa taas puolison omaisuutta johon sinulla ei ole oikeutta erotessa

Lähettäjä: kromosomi 
Päivämäärä:   22.5.25 18:53:19

Meillä on epäsuhtaiset tulot kahden aikuisen perheessä. Minä naisena ansaitsen ja omistan paljon enemmän kuin puolisoni joka on työtön ja ulosotossa.
Riitelemme tosi usein rahasta ja olen harkinnut jopa eroa riitojen vuoksi. Tämä ei ole millään lailla optimaalinen eikä mukava tilanne.

Lähettäjä: åpoiu 
Päivämäärä:   23.5.25 09:36:11

"se on hyvä haukkua muita typeryyksiksi, kun oma luetunymmärtäminen on nolla ja jää meuhkaamaan jostain väärästä sanavalinnasta...."

Henkilö on typerys, tekemisensä typeryys. Typerys tekee typeryyksiä.

Piste ei itse ymmärrä avioehdosta yhtään mitään ja googlekin lienee rikki. Ei avioehdolla voi määritellä avioliiton aikaisista taloudellisista asioista ("tuloja koskevan avioehdon, haluaisin siihen poikkeuksen, jonka mukaan raskauden, vanhempainvapaan ja hoitovapaan ajalta tulot jaetaan puoliksi"), koska avioehto astuu voimaan vasta kun avioliitto päättyy. Avioehto ei koske avioliittoa vaan avioliiton päättymistä. Ei ole myöskään olemassa mitään tuloja koskevaa avioehtoa, koska avioehto koskee omaisuutta. Ja tuossa pisteen omassa tulkinnassahan puhuttiin nimenomaan tuloista tietyltä ajalta avioliiton aikana, siis tuloista, jorka pitäisi jakaa puoliksi tietyissä tilanteissa - se pitää sopia jollakin muulla sopimuksella, koska avioehto liittyy siihen yhtä paljon kuin kännykkäliittymäsopimus kiinteistön kauppaan. Avioehto on ns. määrämuotoinen sopimus=se pitää tehdä tietyllä laissa tarkoitetulla tavalla ja koska avioehto on sopimus, joka koskee vain avioliiton päättymistä, ei siihen liity mitenkään se miten rahaa käytetään avioliiton aikana eikä siihen siksi voida sellaisia laittaa. Ja joka tapauksessa avioliitossa on elatusvelvollisuus, joka tosin ei tarkoita, että puolisolle pitää hankkia samanhintaisia asioita kuin itselle tai omia rahojaan ei saisi käyttää miten haluaa tai vain itseensä tai ns. turhuuksiin itselleen - saa, koska omaisuus on avioliiton aikana aina erillistä on avioehtoa tai ei. Elatusvelvollisuus koskee myös molempia sukupuolia, ei vain miestä mikä vaikuttaa olevan kommentteista päätellen hyvin yleinen käsitys (nainen lasten kanssa kotona jne) - samalla tavalla nainen on elatusvelvollinen jos mies on esim. työtön, työkyvytön jne.

Turhahan näitä on jankata jos vastaanvänkääjiä ei kiinnosta googlettaa lakia tai lakiasiaintoimistojen sivuja, joista selviäisi mikä avioehto on ja varsinkin mitä se ei ole. Ei ole häpeä olla tietämätön, mutta on kyllä vähän noloa jankuttaa omia vääriä luulojaan tosina kun jankuttaessa edessä on netti, josta voi tarkistaa asiat. Ja kyllä, sairauslomalla voi mennä töihin ja vakuutukset ovat silti voimassa, tämähän on se toinen jankutettava "fakta", jonka myös voisi helposti tarkistaa, mutta jostakin syystä ei voi.

Lähettäjä: Sopparit-on 
Päivämäärä:   23.5.25 10:40:41

Jos jostakin syystä on pakko avioitua ja lisääntyä niin epäluotettavan/pihin/peeaan henkilön lanssa, että ei voi luottaa tämän huolehtivan avioliittolain mukaisesta elatusvelvollisuudestaan, voi tehdä elatussopimuksen. Se koskee avioliiton aikaista elatusta, ei tosin mitään "puolta" puolison tuloista (puolet miehen, AINA miehen, omaisuudesta-sössötys on muutenkin naurettava, koska se sisältää oletuksen, että nainen on peeaa; vaikka joku olisi niin ei se tarkoita että kaikki naiset olisivat, avioehto voi olla myös naisen vaatima ja haluama kuten usein onkin, oletus kertoneekin enemmän olettajasta ja hänen tuttavapiiristään). Nämä kaikenlaiset sopimukset on siinä mielessä käteviä, että niitä ehdottamalla ja vaatimalla tulee varmuudella karsittua pois kaikenlaiset vapaamatkustajat kuten itsekkäät saiturit ja ne joiden syy avioitumiseen on puolison lompakko.

Päivämäärä:   23.5.25 11:19:07

Siis tietenkään avioehto ei ole voimassa suhteen aikana ja kukin saa tehdä suhteen aikana mitä haluaa rahoillaan huolimatta siitä, onko avioehtoa tai ei. Mutta jos on yhtään fiksu ihminen, tajuaa itsekin että jos on avioehto niin pitää huolehtia siitä että kerryttää omaa omaisuuttaan eikä puolison koska muuten jos ero tulee ja avioehto ”aktivoituu” voi itse jäädä hyvin heikoille.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   23.5.25 11:28:29

Avioehdon voi tehdä myös niin, että se koskee vain perittyä omaisuutta ja ennen liittoa kertyneitä varoja, ja suhteen aikana tienattu raha menee tasan.

Lähettäjä: KLKL 
Päivämäärä:   23.5.25 11:35:35

Jos ei nyt mennä vielä avioliittoon asti, vaan puhutaan kahden noin 50 vuotiaan seurustelusuhteesta ja sen aloittamisesta, niin kun itsellä ei velkaa, ja noin 3000 e nettotulot, niin kovin haastavana näen suhteen jossa kumppani elää velalla tai miinuksella koko ajan, ei varaa yhtään mihinkään, ei osallistua ruokakuluihin koska ei ole varaa, koskaan ei voi käydä ulkona syömässä jos sinne haluais ym. Aina olis tulossa minun luo itaa viettämään kun oma vuokraluukku haisee naapureiden pilvenpolton takia.
Muutoin kiva mies, mutta niin rakastunut en ole, että elätettävän ottaisin.

Lähettäjä: åpoiu 
Päivämäärä:   23.5.25 13:11:31

"Mutta jos on yhtään fiksu ihminen, tajuaa itsekin että jos on avioehto niin pitää huolehtia siitä että kerryttää omaa omaisuuttaan eikä puolison"

Tietenkin, se on avioehdon ideakin, että kukaan ei "hyväksikäytä" tai tule "hyväksikäytetyksi". Piste kuitenkin selitti omia kuvitelmiaan jostakin "tulot puoliksi naisen hyväksi lastenteon aikaan"-höpinöistä, jollainen avioehto ei voi olla (koska avioehto tulee voimaan vasta avioliiton päättyessä) ja joka ei myöskään kuulosta siltä, että kerrytetään omaa omaisuutta vaan siltä, että halutaan puolison kerryttämä omaisuus itselle.

En ymmärrä muutenkaan monien naisten vouhkaamaa avioehtovastaisuutta ja miehen pitää maksaa kaikki tai enemmän. Ovatko tätä vouhottavat naiset parikymppisiä vai oikeastiko naiset eivät omaa eivätkä tulekaan omaamaan minkäänlaista varallisuutta, jota suojata avioehdolla? Että aina ovat ns. saamapuolella mieheltä ja itsellä varallisuus 0 ja tulee olemaan? Ja oma tietämys riittävä, ettei luule muutaman tonnin ikivanhaa velka-bemarinromua premiumiksi ja miehen vuokrakämppää sen omaksi kun se sanoo niin? Jos suunnittelee nettoavansa, pitää tunnistaa onko netottavaa. "Mä vien sulta erossa puolet" kuulostaa koomiselta jos puolet tarkoittaa velkoja ja romuautoa, jota ei autokaupatkaan huoli riesoikseen.

Kommentoin vielä tähänkin: "Lähes kaikilla suomalaisilla omaisuus kertyy nimenomaan niistä tuloista."

Et ole koskaan perinnöistä kuullut? Suurin osa, 70%, talouksista asuu omistusasunnoissa. Kesämökkejä on yli 500 000kpl. Metsänomistajia on n. 630 000. Ja sinä väität, että lähes kaikkien omaisuus koostuu itse hankituista tuloista.

Kirjoittajien on pakko olla nuoria, koska käsitys varallisuudesta on niin vieras kun selkeästi oletus on, että tulot ja omaisuus on palkka töistä tai jotkut tuet eikä kukaan omista edes asuntoaan ja ilman avioehtoa nainen saa puolet miehen rahoista; todennäköisesti myös silloin jos naisella on miljoona ja miehellä tonni, koska nainen.

Avioliitto on todellakin muuta kuin verho päässä tursuillen kainalopuvun kiskomista, se on juridinen sopimus, koskaan ei toisesta voi olla varma, tänään varakas voi olla huomenna velkainen ja toisinpäin ja jos sitä ei ymmärrä, voi olla että onkin avioeron tullessa itse se joka maksaa, eikä se jolle maksetaan, mutta jokainen toki valitsee itse.

Lähettäjä: Ravitar 
Päivämäärä:   23.5.25 13:16:45

Mä ajattelen avioehtoa siltä kannalta että jos tulee jätetyksi toisen vuoksi niin todellakaan en haluaisi maksaa ex-puolisolle tasinkoa omista rahoistani ns. uuden suhteen ja kumppanin hyväksi. Omista rahoistaanhan varakkaampi joutuu tasinkoa suorittamaan jos ei ole avioehtoa. Nykyään kun yli puolet avioliitoista päättyy eroon niin ei tulisi eikä tullut mieleenkään mennä naimisiin ilman. Jos mies olisi vastustanut niin ei olisi menty naimisinkaan.

Päivämäärä:   23.5.25 15:27:13

” Avioliitto on todellakin muuta kuin verho päässä tursuillen kainalopuvun kiskomista, se on juridinen sopimus, koskaan ei toisesta voi olla varma, tänään varakas voi olla huomenna velkainen ja toisinpäin ja jos sitä ei ymmärrä, voi olla että onkin avioeron tullessa itse se joka maksaa, eikä se jolle maksetaan, mutta jokainen toki valitsee itse.”

Tämän takia mikä en ymmärrä avioehtoa ellei se ole rajattu koskemaan vain ja ainoastaan tiettyä omaisuuden osaa (siis jotain ennen avioliittoa hankittua tai perintöä). Avioliitto on nimenomaan juridinen sopimus johon kuuluu se elatusvelvollisuus ja toisesta huolehtiminen niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Jos haluaa sellaisen sopimuksen, miksi kumota sitä avioehdolla? Ja minulle ainakaan sillä ei ole väliä kuka on maksaja, meillä molemmat on vuorostaan ollut isommin tienaavia ja kustantaneet toisen elämää. Kyllä meillä on molemmat osallistuneet rahojen tienaamisen ihan jo sillä että jos toinen on ollut enemmän töissä, yleensä se toinen on mahdollistanut tämän (tai tehnyt sen helpommaksi) tekemällä enemmän kotona.

”Kommentoin vielä tähänkin: "Lähes kaikilla suomalaisilla omaisuus kertyy nimenomaan niistä tuloista."

Et ole koskaan perinnöistä kuullut? Suurin osa, 70%, talouksista asuu omistusasunnoissa. Kesämökkejä on yli 500 000kpl. Metsänomistajia on n. 630 000. Ja sinä väität, että lähes kaikkien omaisuus koostuu itse hankituista tuloista.”

Olen kuullut perinnöstä ja toki osalla ihmisistä perintö muodostaa osan omaisuudesta. Mutta aika moni saa perintöä myöhemmällä iällä jolloin ollaan jo erottu mahdollisesti monta kertaa. Kaikki omaisuus ei koskaan siirry perinnöksi (kun se käytetään vielä vanhuksen eläessä) ja moni noista sinunkin mainitsemistasi omistusasunnoista ei oikeasti mitään kummallista omaisuutta tuota (täälläkin on ollut keskusteluja siitä miten perittyä kuivaamaan mökkiä/muuttotappiokunnassa olevaa omakotitalosta on vaikea saada myytyä saati että siitä saisi hyvän hinnan). Joten kyllä, minä väittäisin että 30/40 vuotiaille joille avioliitto ja avioehto on iso juttu usein se omaisuus koostuu pääsääntöisesti itse tuloista kartutetuista asioista. Ja nimenomaan tässä iässä myös lapset usein sekoittaa kuviota kovasti. Vanhemmilla avioitujilla sitten onkin varmasti enemmän jo omaisuutta muita reittejä saatuna.

Päivämäärä:   23.5.25 15:57:57

"Tietenkin, se on avioehdon ideakin, että kukaan ei "hyväksikäytä" tai tule "hyväksikäytetyksi". Piste kuitenkin selitti omia kuvitelmiaan jostakin "tulot puoliksi naisen hyväksi lastenteon aikaan"-höpinöistä, jollainen avioehto ei voi olla (koska avioehto tulee voimaan vasta avioliiton päättyessä)"

Oletko oikeasti jotenkin vajaa? Ei, avioehdossa ei tarvitse lukea noilla sanoilla. Avioehto ei ole kaikki tai ei mitään vaan sitä voi muokata haluamakseen, jättää osan omaisuudesta pois tai määrittää koskemaan vain jotain. Taidat olla aika raskas viisastelija ja jotenkin tosi kirjaimellisesti kaiken ottava.

Lähettäjä: Haidi 
Päivämäärä:   23.5.25 16:37:30

Hyvin eletään ja ollaan vaikka mies nostaa tilalta palkkaa tuplat sen mitä maksaa minulle. Ajaa 50 tonnin Mersulla ja korjaa mun viiden tonnin volkkaria ahkerasti. Tämä on hänen sukutila ja vaati ehdottomasti avioehdon jonka ymmärrän hyvin. Olisihan se aivan hullua että joutuisi myymään metsää ja peltoa lunastaakseen minut ulos jos ero tulisi. Harrastaa rallia, autoihin ja kisamatkoihin palaa komeasti rahaa. Itse harrastan lukemista ja patikointia. Yhdessä pyöritetään arkea. En näe mitään ongelmaa vaikka meillä on isot tuloerot. Lapsiakin hoidetaan aika lailla vuorotellen, minä heille enemmän varmaan ostan vaatteita ja muuta mutta eipä tuo ole mistään pois.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.