Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yrittäjät, maksavatko asiakkaat laskunsa ajoissa

Lähettäjä: Tmi 
Päivämäärä:   15.5.25 22:29:05

Teen toiminimellä pienimuotoista yritystoimintaa ja olen yllättynyt siitä miten nihkeästi asiakkaat, siis yritykset, maksavat laskunsa. Tuntihintani on edullinen, asiakkaat tyytyväisiä eikö reklamaatioita tule. Silti joudun hattu kourassa kyselemään eräpäivän jälkeen, viitisivötkö he maksaa laskun. Nytkin yksi asiakas on minulle 2000 euroa auki mikä on iso raha.

En ikinä yllätä laskuilla vaan sovin niistä kirjallisesti etukäteen ja pyydän aina ottamaan yhteyttä, jos laskussa on mitä tahansa yhtään epäselvää.

Silti joutuu kyselemään perään.

Re: Yrittäjät, maksavatko asiakkaat laskunsa ajoissa

Lähettäjä: Keinonen 
Päivämäärä:   15.5.25 22:37:39

Kyllä se on heikkoa ollut ja heikentynyt viime vuosien aikana. Järkevintä ottaa maksu heti työn perästä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   15.5.25 22:38:32

Kollegani valitteli juur ihan samaa. Tämä lama vaikuttaa näihin enenevissä määrin.

Lähettäjä: noonoo 
Päivämäärä:   15.5.25 22:57:03

Mun yksityisasiakkaista about 60% maksaa täysin ajallaan ja loput 40% 1-15 päivää myöhässä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.5.25 23:14:15

Itse olen hevosalalla. Ehkä puolet maksaa myöhässä. Yleensä myöhästymiset kuitenkin pieniä (alle 3 viikkoa) ja maksu tulee yleensä sitten ensimmäisestä muistutuksesta.
Silloin tällöin sitten pidempiä myöhästymisiä että rahoja saa odotella pari kuukautta. Vain yksi asiakas on jättänyt kokonaan maksamatta, joka on mielestäni aika hienoa, kun olen kuitenkin tätä hommaa tehnyt yli 10v ja asiakkaana suuri joukko hevosihmisiä ympäri Suomen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.5.25 04:28:57

Kyllä maksavat. Yritys ollut yli 20 vuotta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.5.25 04:43:53

Pääosin minun asiakaskuntani maksaa laskut ajoissa.

Lähettäjä: hui 
Päivämäärä:   16.5.25 09:42:32

Pienemmät yritykset maksavat laskuni aina säntillisesti ajallaan, mitä isompi firma niin sitä kauemmin kestää, ja maksumuistutuskuluja ja viivästyskorkoja ei suostuta maksamaan. Juttelin kirjanpitäjäni kanssa taannoin aiheesta, ja tämä on ilmeisesti varsin yleistä, että isot firmat käyttävät pienempiä käytännössä pankkeina. Itsellä on maksimiviivästyskorko (yritysten välisessä kaupassa 12,5 %) ja muistutuksesta koituvat muutaman euron muistutuskulut ilmoitettuna selvästi laskulla, ja vielä erillinen maininta, että eräpäivän lykkäyksestä on sovittava etukäteen. Ei vaikutusta. :,)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.5.25 10:10:31

Miksette ota maksua mobilepaylla saman tien? Ei tarvi lähetellä laskuja ja tarkistella kuka maksoi ja kuka ei.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   16.5.25 10:17:25

Aina on tapamaksamattomia ja määrä kasvaa koko ajan. Kantapään kautta oppineena ei uusia palveluksia ennen kuin vanhat maksettu, uusilta asiakkailta ja nihkeästi maksavilta maksu heti ja joissakin tapauksissa etukäteen vakuusmaksu ennen kuin lähdetään edes paikalle.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   16.5.25 10:19:57

Tuo on totta, että mitä isompi firma, sen nihkeämpää on maksaminen ja maksuja venytetään ihan tarkoituksella. Törkeää.

Lähettäjä: .d3d 
Päivämäärä:   16.5.25 10:53:31

Mulla on yllättävän hyvin (*puuta koputtaen*) maksaneet eräpäivänä tai ihanimmat asiakkaat (pienyrittäjiä hekin) laittaneet maksuun heti laskun saatuaan. Nämä toki harvinaisia mutta sellaisia, joita olen jo useamman vuoden auttanut joustavasti myös laskuttamatta (vie multa max vartin).

Pitäisi ottaa kyllä tavaksi se, että isommissa projekteissa (kun hinta on tuhansia) laskuttaisi heti alkajaisiksi esim. puolet ja valmiina loput.

Lähettäjä: kukkapuu 
Päivämäärä:   16.5.25 11:04:42

Yksityiset asiakkaat ja pienyrittäjät kyllä ihan aina ajallaan, ei mitään ongelmia. Mutta isommilta yrityksiltä joutuu joskus vaatimaan :/

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   16.5.25 12:02:20

Pääsääntöisesti aina ajallaan. Yksi iso yritys on hitaampi, mutta ajallaan. Sieltä ilmoittivat vaan yksipuolisesti, että ”maksuaikaa tulee antaa 1kk”. Tuo on minusta väärin, että iso firma painostaa yksinyrittäjää.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   16.5.25 12:43:17

Yksityisasiakkaat ja pienet yritykset maksavat ajallaan tai myöhästyminen on max.viikon. isompien kans ollutkin sit semmosta säätöä, että kun isosta pääsin eroon, en ole isoja ottanut asiakkaaksi. Mulle on kuitenkin jo tonnikin iso raha kun maksan alvit ja muut ajallani, olen käyttänyt sen ajan ja materiaalit siihen isoon asiakkaaseen, enkä järjellä ajatellen voi paikata tekemällä enemmän yksäreitä sen ison viivyttelyjä. Joten en enää tee isoja lainkaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.5.25 13:14:42

Olen alihankkija, eli asiakkaani ovat suuria kansaivälisiä yrityksiä. Yhden kanssa on joka vuosi kuuakusia pitkä laskutuskaaos koska lafka vaihtaa joka vuosi joko omistajaa, laskutusjärjestelmää tai jotain muuta mikä sotkee kaiken. Muuten menee hyvin. Moni iso yritys kyllä haluaa hemmetin pitkiä maksuaikoja, mutta niitä hommia en ole ottanut.

Lähettäjä: lapanena 
Päivämäärä:   16.5.25 14:03:18

Ison yrityksen kirjanpitäjänä/laskujen maksusta vastuussa olevana voisin sen verran kommentoida että ei, emme käytä pieniä yrityksiä pankkina, meillä on sen verran kassassa rahaa ja suuret tulot (isossa yrityksessä on pakko olla..), ettei meille ole muutamalla tonnillakaan vielä mitään merkitystä.

Ja juuri siinä on ongelman juurisyy, kun pyöritellään satojen tuhansien laskuja esim. investoinneista ne menevät tottakai etusijalle. Pienet laskut jäävät vähemmälle huomiolle, eikä niiden ajoissa maksamista ehdi vahtia yhtä tarkasti. Muutaman kympin tai satasen muistutuskulut ei tunnu missään joten jos lasku ei ehdi ajoissa maksuun niin ketään ei kiinnosta. Tähän liittyy myös ison firman iso byrokratia, niin pienet kuin suuret laskut käyvät saman hyvinkin monimutkaisen tarkastuskierron. Pienten laskujen takia ei nähdä vaivaa että tarkastajia muistuteltaisiin hyväksymään laskut, heilläkin menee isommat työt ja projektit etusijalle. Ja isossa firmassa on vain tietyt maksupäivät 1-2 kertaa viikossa, jos lasku tulee meille maanantaina 7pv netto maksuehdolla, ei se ole varmasti vielä hyväksytty keskiviikon maksuryhmälle, vaan maksetaan myöhässä seuraavan viikon keskiviikkona.

Ymmärrän pienyrittäjien tuskan asian suhteen ja yritän toiminnallani mahdollisuuksien mukaan vaikuttaa niin että kaikki laskut maksettaisiin ajoissa, maksan myös muistutuskulut ym. viivästyskorot pyydettäessä kiltisti.

Tämä tuska on lisäksi vastavuoroista, jos vain voisin päästä teistä pienistä toimittajista eroon tekisin sen hyvin mielelläni. :D Tuskastuttaa kun parin sadan pikkulasku saapuu postissa eräpäivänä, ja tämän parin sadan takia tehdään älytön työmäärä jo siinä että toimittaja saadaan lisättyä järjestelmään (kansainvälinen konserni jonka rekisterit ei ole omissa käsissä). Kärjistettynä yleensä myös pienet yrittäjät eivät ole tottuneet laskuttamaan, laskulta puuttuu melkein kaikki alv-lain vaatimat laskumerkinnät, lasku saapuu postissa eikä verkkolaskuna eikä arvonlisäverokanta ole edes oikein.. Pitää siis aloittaa pyytämällä uusi korjattu lasku mikä taas myöhästyttää käsittelyä. Mutta isoilla firmoilla välinpitämättömyys pieniä yrittäjiä kohtaan tulee lähinnä ylemmältä tasolta, mitä hidastaa myös byrokratia. Ja hidas byrokratia johtuu tosiaan siitä, että kun maksettavat summat ovat miljoonia niin meidän on oikeasti vahdittava kenelle maksetaan ja mitä.

Lähettäjä: norsu 
Päivämäärä:   16.5.25 14:06:30

Komppaan täysin ylempiä! yksityisasiakkailta tulee kyllä liki poikkeuksetta maksut aina ajallaan perille, ainakin omat asiakkaat on oikeasti ihailtavan tunnollisia

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   16.5.25 14:17:32

Useimmat maksaa. Useasti myöhästelleille on maksuvaihtoehtoja enää käteinen tai käteinen (cash, pankkikortti tai mp), ei maksuaikalaskuja koska haluan keskittyä varsinaiseen työhön, en saatavien perintään.

Yksityishenkilöt on omankin kokemuksen mukaan luotettavampia maksajia, ja en enää ota asiakkaiksi yrityksiä vaatimaan sähköisiä laskuja, pitkiä maksuaikoja ja mankumaan alennuksia jo valmiiksi edullisiin hintoihin, tilauskirja on täynnä muutenkin.

Lähettäjä: Lieka 
Päivämäärä:   16.5.25 14:36:20

Tämä on ollut jo kauan murheena mm. teollisuudessa, jossa suoraan sanoen suuret firmat käyttävät sikamaisesti pienempiä pankkeina. Maksavat milloin jaksavat. Tietävät, että pienet alihankkijat ovat täysin riippuvaisia heistä.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   16.5.25 14:38:46

"Kärjistettynä yleensä myös pienet yrittäjät eivät ole tottuneet laskuttamaan, laskulta puuttuu melkein kaikki alv-lain vaatimat laskumerkinnät, lasku saapuu postissa eikä verkkolaskuna eikä arvonlisäverokanta ole edes oikein.. Pitää siis aloittaa pyytämällä uusi korjattu lasku mikä taas myöhästyttää käsittelyä. "

Kyllähän verkkolaskun saa kun vaan pyytää?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   16.5.25 14:41:51

Maksavat ja oravannahkakaupasta hyötyy molemmat. Alkaa olemaan isot yritykset ja julkinen sektori pannassa verkkolaskuineen. Jumalaton työ jos ja kun noita tekee harvakseltaan. Ja annahan olla jos joku olematon asia jäänyt väliin.
Yksityisasiakkaat on muutenkin tuttuja joten asioiden hoito kätevää.

Lähettäjä: Mies Pohjoisesta 
Päivämäärä:   16.5.25 14:49:43

Viimeisen 10 vuoden trendi on ollut selvästi se, että isot yritykset vaatii julmetun pitkiä maksuaikoja ja silti on maksut myöhässä.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   16.5.25 17:02:24

Eivät maksa. Tämä on yksi hankalimmista asioista yrittäjyydessä. Periaatteessa teet Ok liikevaihtoa, mutta asiakkaiden vetkutuksen vuoksi olet itse rahapulassa koko ajan ja laskut myöhässä.

Lähettäjä: S. 
Päivämäärä:   16.5.25 18:36:05

Vastakysymys teille yrittäjät, muistatteko aina laskuttaa?
Neljä kertaa lasku jäänyt saamatta vaikka palvelu on saatu. Kahdessa ensimmäisessä tapauksessa kyselin perään, ei siltikään tullut. Kahdessa viimeisessä en ole kysellyt edes perään.

Päivämäärä:   16.5.25 23:41:44

Juu täällä pienyrittäjä, jolta onnistui verkkolaskutus o ongelmitta, mutta eipä isot yritykset vaivaantuneet maksamaan ilman huomauttelua ( mulla maksuaika yrityksille 21vrk). Joten heti kun sain kiemurreltua muutamasta isosta asiakkaasta eroon, en ole ottanut takaisin tai uusia isoja. Arvostan niitä, jotka asiallisesti maksavat tilaamastaan palvelusta, itse yrittäjänä kannan vastuuni työstäni täysin asianmukaisesti.

Lähettäjä: Juuso 
Päivämäärä:   17.5.25 06:16:27

Kyllä maksaa, lähes aina. Ja jos tulee jouston tarvetta, niin sopii erikseen. Hyvin on toiminut 15 vuotta.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   17.5.25 09:45:02

Etukäteen niin ei tarvi ihmetellä.

Päivämäärä:   17.5.25 10:10:46

S: joskus on unohtunut. Jos unohdan, en yleensä palaa asiaan vaikka sama hlö tilaisi palvelun uudestaan, oma mokani. Eikä asiakkaan tarvitse muistuttaa, on minun tehtäväni muistaa. Eli jos olen itse unohtanut laskuttaa, en todellakaan syyttele asiakasta jos ei ole muistuttanut tai muutenkaan muista pahalla. Minua kyllä saatetaan katsoa kummallisesti, mutten siitä välitä, ei kerro minusta nimittäin mitään moinen ;D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.