Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten suhtautua järkevästi (OM)

Lähettäjä: cringe 
Päivämäärä:   15.5.25 13:09:38

Hankala tilanne ja vaikea puida kavereiden kanssa niin ehkä täältä saisi prosessointiapua.

Pitkä tarina lyhyesti on, että nelisen vuotta sitten mulla oli lyhyt suhde yhden opiskelukaverin kanssa. Oltiin just puhuttu, että ollaan vakavissaan ja ei tapailla muita, kun mies sitten päättikin just mun synttärien jälkeen ilmoittaa, että hänellä on tunteita toista kohtaan ja kun sillä toisella on myös niin haluaa katsoa sen kortin. Sanotaanko, että ei ollut mikään unelmasuhde edes sen suhteen aikana, saati näin jälkeenpäin katsottuna, joten hyvä vaan mulle, vaikka olinkin alkuun aika järkyttynyt yllätyksestä. Mutta onneksi kaverit silloin kuunteli ja aika nopeasti pääsin yli asiasta.

Ollaan sillee samaa opiskelukaverien porukkaa, että on tässä vuosien varrella aina jossain nähty ja jotain pientä kohteliasta small talkia harrastettu. Ja joku puolisen vuotta ton jälkeen hän myös kysyi että onko mulla erosta kysymyksiä ja sanoin sillon että ei, mulla ei ole tarvetta asiasta jutella et oon mennyt eteenpäin. Mutta nyt mies tuossa viime vuoden lopulla laittoi viestiä, että "sori kun jätin sut sun synttärin jälkeen". Mulla oli kiire töissä ja hevosen kanssa ja muutenkin kaikenlaista, joten en jaksanut alkaa heti vastata. Minkä seurauksena mies alkoi sitten lähetellä lisää viestejä ja eri kanavissa että "onko meidän välillä kaikki hyvin, kun et vastaa" ja "ahdistaa ja kuormittaa tosi pahasti kun et vastaa". Ja lopulta sitten kun soitti perään laitoin sitten vaan viestillä, että tää on nyt enemmän susta kuin musta tää juttu, ja et tiedä mitä mulla on elämässä niin anna vähän tilaa. No sain vastauksena kunnon avautumisen siitä, että miehellä on ocd ja ahdistuneisuushäiriö ja on niiden vuoksi käynyt hoidossakin ja nyt yks joku pelkokuva oli, että hän olis jättänyt mut mun synttärinä ja siksi laittoi tollasen viestin, että sitten jos hän olisikin jättänyt mut mun synttärinä niin korjaisin varmaan häntä ja saisi sitten asian selville. Ja kun en vastannut mitään niin siitä tuli sitten kahta kauheampi ongelma. Sanoin sit et mulla ei ollut aiemmin ongelmaa, mutta tää pommitus ei varsinaisesti ole auttanut mua/hänen asemaansa mun silmissä ja et nyt en jaksa keskustella asiasta enempää sinä iltana. Hän sitten myöhemmin illalla poisti meidän koko viestihistorian (n 10v) ja kieltämättä tuli siitä vähän jotenkin loukattu olo, vaikka enpä mä niillä vanhoilla viesteillä mitään olisikaan tehnyt. Laittoi vaan perään, että piti poistaa "ettei ocd laita katsomaan niitä uudestaan ja piti poistaa myös multa ettei ocd laita kyselemään multa viesteistä". Totesin vaan että kiitos tiedosta ja sen jälkeen en ole jaksanut suuremmin asiaa miettiä.

No, kuitenkin on tässä säännöllisesti tilanteita, että on jotain kavereiden juhlia tms. joissa tää sama mies tietysti on paikalla ja huomaan etten osaa suhtautua asiaan mitenkään järkevästi. Tiedän, että kukaan muu ei tiedä (tai no kaksi mun läheisintä kaveria, mutta ei he sitä asiaa nosta esiin) ja voisin vaan antaa asian olla. Mieskin tuntuu välttelevän mua, joten senkin puolesta ainakin tähän asti ollut ok. Mutta nyt ehkä pitäisi mennä samalla kyydillä yksiin juhliin ja en vaan tiedä miten osaan olla normaalisti. Kuski on toinen kavereista, jotka tilanteen tietää, mutta siitä huolimatta. En jotenkin osaa enää nähdä itseäni juttelemassa tän miehen kanssa kuin korkeintaan säästä, ja toisaalta mietin et kuinka kiusallista on jos ei vaan jutella mitään ton tyyppisessä tilanteessa, että ollaan samaan autoon suljettuina.

Eli sennut, miten mennä asiasta yli ja suhtautua tähän tyyppiin jotenkin normaalisti? Mulla on elämässä nykyään kaikki mitä haluan (ja sanoin tän myös miehelle heti alkuun, kun ajattelin että koittaa viritellä jotain kun tiesin eronneen siitä naisesta, jonka takia jätti mut) ja sata kertaa parempi parisuhde myöskin. Siitä huolimatta pelkkä tän tyypin nimen näkeminen tai kuuleminen tekee jotenkin oudon ahdistuksen, koska se sen pommitus "anteeksipyynnön" yhteydessä oli niin ahdistavaa ja toisaalta musta tuntuu että tiedän ihan liikaa hänen ongelmistaan siihen nähden että on exä eikä mitenkään läheinen kaveri. Tiedän, että sovitiin et voidaan olla kavereita sillon heti eron aikaan, mutta silti mulla on vähän sellainen olo että hänen ocd ei ole mun ongelmani, varsinkaan näin esille tuotuna.

Pahoittelut pitkästä tekstistä. Ajattelin, että kirjoitan ihan lyhyesti, mutta selvästi alkaa heti ajatus laukata kun asiaa pukee sanoiksi.

Eli vinkkejä?

Re: Miten suhtautua järkevästi (OM)

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   15.5.25 13:16:04

Jos asia vielä nousee esiin, sanot, ettei ero enää vaivaa sinua, mutta se pommitus vaivaa.

Päivämäärä:   15.5.25 13:24:54

zäkä, kiitos. En usko, että ottaa asiaa esiin, kun suurin osa kavereista ei edes tiedä tuosta suhteesta ja en usko, että haluaa alkaa sitä tuoda esiin. Mutta nyt kun tuon sanoit niin kieltämättä sekin helpottaa että on vastaus jos alkaakin asiasta keskustella.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.5.25 13:28:06

Lähtisin siitä, että sinun ei tarvitse miehen kanssa nyt sen enempää jutella. Vaikka istutte samassa autossa, ei teidän tarvitse suoraan toisillenne puhua, vaan puhut muiden autossa olevien kanssa ja jos mieskin osallistuu keskusteluun niin siitä vaan, mutta ei tarvitse ajatella että pitäisi puhua miehen kansas kahdestaan.

Kannattaa suhtautua asiaan niin, että miehellä on mt-ongelma. Hän on varmaan tarkoittanut vain hyvää. Alunperin ero on hänellä jäänyt vaivaamaan ja nyt hän työstää tätä mt-ongelmaansa ja sen takia yrittää selvittää näitä vaivaamaan jääneitä asioita. Mutta selvästi on vielä paljon harjoittelemista siinä, miten asioita selvitetään.

Jos mies vielä ottaa asian puheeksi, vastaa kohteliaasti esim. "Ymmärrän että haluat selvittää vaivaavia asioita. Mutta voin vakuuttaa, että ero ei enää vaivaa minua mitenkään, olen mennyt elämässä eteenpäin ja minulla menee oikein hyvin. En haluaisi jauhaa enää tuosta vanhasta asiasta, koska minulla ei ole siihen mitään sanottavaa. Se on ollutta ja mennyttä. Toivon, että et enää puhuisi minulle asiasta."

Hänen ocd ei ole sinun ongelmasi, eikä sinun tosiaan tarvitse sitä auttaa ratkomaan. Olet tehnyt oman osuutesi, kun kerrot ettei erossa ole enää mitään puhuttavaa eikä siitä ole jäänyt mitään hampaankoloon.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   15.5.25 13:48:17

Huh, onneksi pääsit eroon moisesta ! Tosin omaakin vähän junnaavaa ajatuksenjuoksua ja jankkaavaa asioiden vatvontaa kannattaa valvoa.. että ei mene samalle ocd-puolelle kuin miehellä. Menet autoon tai et mene, se pitää vain päättää. Jos menet niin pidät puhetta yllä kuskin kanssa ja ignooraat mt miehen kevyen viileästi. Hyvä laini jo sanottiinkin jos kertaakaan yrittää nostaa teidän suhteen esille.

Päivämäärä:   15.5.25 14:20:15

Kiitos!

Hmmm....., joo sitä mä haluaisin välttää (tai päästä eroon) että ajatukset jää mieheen kiinni kun nimi mainitaan tai näkyy jossain. En koe, että hän olisi mun resurssien arvoinen niin, että haluaisin käyttää energiaa tähän yhtään enempää. Siitä huolimatta tulee aina tunnereaktio kun mies tulee esiin jossain yhteydessä.

Ja --, kiitos. Tuo olisi tosiaan hyvä muistaa, että ei ole ns terve mieleltään ja ehkä siten sen oman käytöksen hallinta ei aina ole samaa kuin jollain muulla, vaikka toki silti voi opetella käyttäytymään fiksusti.

Sanoin myös miehelle, että mä olen mennyt eteenpäin ja suosittelen samaa hänelle, että ei tarttisi tähän enää palata. Luulen, että se meni perille kun pyyteli kyllä anteeksi että ei olisi edes ottanut asiaa esille jos olisi tiennyt sen olevan mulle näin vaikeaa. Mikä oli siis taas että ei se itse asia nyt tavallaan ole vaikea enää, kun neljä vuotta on kulunut. Mutta se hänen käytös teki siitä ahdistavan. Mutta kuten sanottu, tähän asti mies on kyllä tehokkaasti myös vältellyt mua, joten taitaa häntäkin painaa. Mikä ei valitettavasti mua haittaa. Itsepähän on sänkynsä pedannut. Pitäisi vaan löytää keinot olla käyttämättä omaa energiaa tähän. Ja hyviä vinkkejä onkin tullut! (Myös asioiden jäsentely taitaa auttaa).

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.5.25 14:25:11

"Tiedän, että sovitiin et voidaan olla kavereita sillon heti eron aikaan, mutta silti mulla on vähän sellainen olo että hänen ocd ei ole mun ongelmani, varsinkaan näin esille tuotuna."

Miehellä oli joku mielenterveystilanne, jonka aikana hän otti sinuun yhteyttä. Sitten hän ratkaisi sen tilanteen ja teki tarpeelliset toimet, että sama ei enää toistu. Sanoisin, että mies ei ainakaan tietoisesti yritä tehdä tilaansa sinun ongelmaksesi eikä vierittää mitään sinun vastuullesi.

Päivämäärä:   15.5.25 14:30:38

---, totta sekin. Hyvä huomio ja muistutus mulle. Ehkä enemmän mietin sitä niin päin, että pitäisikö mun kaverina olla tukena. Tai jos joku mun ystävä kertoisi jostain haasteista niin tietysti haluaisin auttaa, jos mahdollista. Mutta tässä tapauksessa esim tää hänelle varmistaminen ettei jättänyt mua mun synttärinä tuntuu jotenkin siltä, että ihan kun se olisi mun ongelmani että ahdistaa. Enkä ajattelisi jonkun muun kohdalla noin. Mutta kai se tulee siitä, miten mies asian hoiti. Se tietysti ei poista sitä, että tuskin hän mua jatkossa tällä vaivaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.5.25 14:35:53

Johan sinä olit tukena, vastasit miehelle omassa tahdissasi etkä ollut hänelle törkeä etkä yrittänyt pahentaa tilannetta vaan päin vastoin pyrit auttamaan sen mitä tuollaisella tuttava-asteella voi.

Älä ota itsellesi sellaista vastuuta, mitä kukaan ei sinulta odota.

Päivämäärä:   15.5.25 14:39:09

---, kiitos. Näin se varmasti on ja kiitos kun sanoit sen ääneen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.5.25 14:49:40

Asetat omat rajasi ja pitäydyt niissä. Jos sulle säästä jutteleminen on ok, niin sitten juttelette säästä.

Lähettäjä: simple 
Päivämäärä:   15.5.25 20:40:40

Yksinkertaisesti kieltäydyt kohteliaasti kaikesta muusta kuin säästä höpisemisen sanoen että asiat on käyty jo riittävästi läpi eikä niillä enää vaivata päitä millään tavoin. Ja välttelet hänen seuraansa noissa juhlissa muutenkin. Mihinkään " kaksin röökille tai pihalle " ei tarvitse lähteä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.