Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rokottamatton vanhus eläinlääkäriin (OK)

Lähettäjä: Piikki 
Päivämäärä:   14.5.25 21:04:10

Tuleeko noottia jos ell kuulee ettei rokotukset ole ajan tasalla? Perheen koirat on vaan keskenään, ei tapaa ulkopuolisia koiria.

Re: Rokottamatton vanhus eläinlääkäriin (OK)

Lähettäjä: Linnea 
Päivämäärä:   14.5.25 21:05:33

Eivät ole meille ainakaan klinikoilla koskaan huomauttaneet mitään kun ei tavata korvessa muita koiria. Rokotan kyllä itse ne vanhemmat eläimet automaattisesti kun niillä isompi riski saada sairaudet toisten mukana kantamana.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.5.25 21:06:49

Mullakin aina jotenkin unohtuu vanhusten rokotukset. Kun ei niiden kanssa enää tule käytyä missään niin ei koko asiaa tule ajatelleeksi. Mutta ei ole eläinlääkärit siihen koskaan takertuneet.

Päivämäärä:   14.5.25 21:14:11

Meillä eläinlääkäri ehdotti viimeisenä rokotuskertana ettei välttämättä rokoteta enää vanhusta, turhaa stressiä elimistölle. Oli reippaasti yli 10 jo silloin. Siihen asti oli toki olleet voimassa.

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   14.5.25 21:19:51

Me just käytiin muulla asialla kohta 13v:n kanssa ja samalla laitettiin rokotukset, kun edellisistä oli ns. ikuisuus. Siis olin katsonut rokotuskortin vuotta 2022 edellisten antamisvuotena, olikin voimassaolovuosi. Ei saatu mitään paasausta aiheesta.  koira pitkäikäistä rotua ja terve (korvatulehduksen takia tolla reissulla muutoin), ell ei tuonut ilmi, ettei voisi/kannattaisi rokottaa.

Lähettäjä: gfh 
Päivämäärä:   14.5.25 21:21:44

Ei siitä saa mitään noottia tulla vaan eläinlääkärin pitää olla iloinen siitä, että tämäkin koira tulee hoidetuksi.
Meille muuan ell vaan totesi, että ei NN ole näitä koiria ruukannut rokottaa.

Päivämäärä:   14.5.25 21:58:07

Entäs rekkaamaton koira? Tuleeko sakkoa??

Päivämäärä:   14.5.25 22:19:05

Ei eläinlääkäriä kiinnosta, onko koira rekisterissä vai ei

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   14.5.25 22:27:13

Mulle ell sanoi ettei ole niin tarkkaa vanhojen kanssa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   15.5.25 09:52:52

Meillä ell rokotti vain nuoremmat, ei enää vanhusta.

Päivämäärä:   15.5.25 10:08:02

Yksityiselle ell kun vie niin ei niitä koirarekisterissä olo kiinnosta tippaakaan. Eivät saa sitä tarkistettuakaan mistään.

Mä en koskaan rokotuta yli 10v koiria, eläinlääkäritkin usein sitä mieltä että sen ikäisellä koiralla kyllä jo rokotussuojaa ihan riittävästi. Tosin muilla asioilla ollessa ei koskaan tule rokotukset edes puheeksi ellen itse niistä jotain kysy.

Lähettäjä: Grrr 
Päivämäärä:   15.5.25 10:12:54

Miksi et ole rokottanut???
Ja minä en ymmärrä näitä "en hoida/huolehdi enää kun on vanha"
HELV3TTI juuri tuolloinhan niistä pitää huoli pitää!
Oksettavia!!!

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   15.5.25 10:40:29

Vanhaa koiraahan hoidetaan kokonaisuutena. Omani käy puolen vuoden välein senioritarkastuksissa ja yhdessä eläinlääkärin kanssa teemme päätökset siitä, onko esim. järkevää rokottaa jos on joku sairaus jne.

Sitä en muuten ymmärrä, mikä ruokavirastoon rekisteröimisessä on niin ylivoimaista. Siihen meni pari minuuttia ja 15 euroa. Sen jälkeen asiaa ei tarvitse enää ajatella.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.5.25 10:45:46

"Sitä en muuten ymmärrä, mikä ruokavirastoon rekisteröimisessä on niin ylivoimaista. Siihen meni pari minuuttia ja 15 euroa. Sen jälkeen asiaa ei tarvitse enää ajatella."

Se 15 euroa on köyhälle iso summa heittää kankkulan kaivoon. Koska siitä ruvin rekkisteristä ei ole yhtään mitään hyötyä pentua suunnittelevalle, koiran omistajalle eikä kasvattajalle. Jos verrataan kennelliiton jalostustietojärjestelmään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.5.25 11:01:43

"Miksi et ole rokottanut???
Oksettavia!!!"

Kuten joku sanoi, pitää katsoa kokonaisuutta.

Vanhoilla koirilla rokotusreaktiot tai niille herkistyminen voivat olla yleisempiä, lisäksi joidenkin asiantuntijoiden mukaan esim. 10-vuotiaaksi säännöllisesti rokotetulla pitäisi olla jo riittävä suoja jopa koko loppuelämäksi.

Itse kyllä olen vanhoillekin muut rokotteet antanut säännöllisesti loppuun asti, mutta kennelyskärokotetta en välttämättä vuosittain ole uusinut.

Asiaan vaikuttanee tosiaan myös ulkoiset asiat kuten asuinympäristö ja se, tapaako koira perheen ulkopuolisia koiria tai reissataanko sen kanssa kotiympyröiden ulkopuolella.

Päivämäärä:   15.5.25 11:26:19

"Miksi et ole rokottanut???
Oksettavia!!!"

Minä en rokota yli 10v koiria koska eläinlääkäri on katsonut ettei siihen ole tarvetta. Se ei tarkoita sitä etteikö koiria hoidettaisi, juuri käytin 12v koiran 400e sydäntutkimuksissa ja joka kuukausi käytän 150e sen sydänlääkkeisiin. Se käy 3kk välein osteopaatilla. Lenkkeillään ja höntsätreenaillaan joka päivä.

Mitenkään ei ole hoitamatta jäänyt vaikkei sille ole annettu eläinlääkärin mielestä täysin turhia rokotuksia, kun se kuitenkin sinne kymmenvuotiaaksi asti on rokotukset säännöllisesti saanut. Rokotuksillakin on omat haittapuolensa, ja vanha koira kärsii niistä nuorta koiraa herkemmin.

99,999999% koko ikänsä ilman rokotuksia elävistäkään koirista ei tässä maassa sairastu rokotuksilla suojattaviin sairauksiin, pl. kennelyskä jota vastaan rokotuskaan ei anna täyttä suojaa. Meillä kennelyskän ovat sairastaneet aina pahiten ne, joilla on rokotus sitä vastaan ollut voimassa ja helpoimmalla päässeet ne, joiden kenneyskärokote on ollut vanhentunut. Joten en koe sitäkään tarpeelliseksi.

Päivämäärä:   15.5.25 11:34:40

”Se 15 euroa on köyhälle iso summa heittää kankkulan kaivoon. Koska siitä ruvin rekkisteristä ei ole yhtään mitään hyötyä pentua suunnittelevalle, koiran omistajalle eikä kasvattajalle. Jos verrataan kennelliiton jalostustietojärjestelmään.”

Noin köyhällä ei pitäisi olla koiraa.
Kunnon sakot pitäisi antaa näille turhasta kiukuttelijoille.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.5.25 11:46:16

"Noin köyhällä ei pitäisi olla koiraa.
Kunnon sakot pitäisi antaa näille turhasta kiukuttelijoille."

Vastasit itse omaan kommenttiisi. Ja ne sakot saisi typeryydestä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.