Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hajuvedet häissä

Lähettäjä: tuleva morsian 
Päivämäärä:   14.5.25 10:50:25

Häävieraan avec esitti toiveen häihimme, että ne olisivat hajusteettomat, jotta hän voisi osallistua. Ilmoitimme, että häissä ei ole tuoksukynttilöitä/suitsukkeita, mutta kukka-asetelmia kyllä, jotka voivat tuoksua. Tämän jälkeen vieras tarkensi, että ei voi olla samassa tilassa mm. hajuvettä käyttävien kanssa pitkäaikaisesti ja toivoisi ettei niitä käytettäisi.
Ilmoitimme jälleen, että valitettavasti emme halua ohjeistaa vieraita jättämään hajuvesiä pois ja morsiamena myös itse aion käyttää hajuvettä. Tokikaan itse en missään hajuvedessä aio uida, ja toivon että ei vieraatkaan, mutta myöskään kokonaan ilman en omissa häissäni halua olla - enkä halua vaatia sitä muiltakaan. Toki ymmärrän myös sen jos joku on oikeasti hajuvedelle yliherkkä, mutta silloin on ehkä parempi kun jää itse pois. Kyseessä kun ei kuitenkaan ole meille millään tavalla läheinen ihminen, olemme nähneet muutamia kertoja yhteisissä tapahtumissa, mutta en ole tainnut ikinä keskustella edes tämän kanssa kahdestaan. Hänet on tosiaan kutsuttu häihimme vain (läheisen) ystävämme kautta, jonka puoliso hän on.

Nyt saimme kuulla, että tätä päätöstämme on kritisitoitu ja ilmeisesti myös tämä ystämmekään ei "saa" osallistua häihimme, koska puoliso ei koe olevansa tervetullut eikä halua että ystävämmekään osallistuu.

Miten tällaisissa tilanteissa muut olisivat tehneet? Olenko itsekäs kun en ota hajusteyliherkkyyttä huomioon hajuvesikiellossa (mistä ei muutenkaan voisi olla ikinä varma, että kaikki noudattavat) vai onko päästöksemme ymmärrettävä? Jos kyseessä olisi esimerkiksi paras ystäväni, niin silloin varmasti tilanne on eri kuin minulle vieras henkilö, jonka läsnäolo häissämme on käytännössä minulle ihan sama, näin rumasti sanottuna.

Re: Hajuvedet häissä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.5.25 10:58:04

Ei teidän tarvitse joustaa. Ovat teidän järjestämänne juhlat, joihin saa tulla tai olla tulematta. Jos taivutte yhden tahtoon, niin seuraava vaatii, ettei lapsia saa olla olla paikalla tai ne pitää kutsua, kolmas ei sitten kestä musiikkia, neljäs on allerginen kourille, viides kalalle, kuudes ei juhli ulkona, koska siitepöly aiheuttaa oireita...

Juhla kannattaa miettiä niin että iso osa toivotuista vieraista kykenee tulemaan paikalle (ei stripparihäitä uskovaiselle suvulle tai lähipiirille, ei vehnäjauhohäitä jos sukuntäynnä keliaakikkoja jne).

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.5.25 11:00:08

Ihan oikea päätös. Teidän häät. Ei vieraat voi muustakaan alkaa määräilemään, että jos on pyörätuoli niin ei saa jatkoilla olla saunomista, kun hän ei saunaan pääse eikä ikkunoita voi pitää auki kun koivuallergia eikä saa menussa olla kalaa kun kala-allergia....

Osa ihmisistä vain luulevat olevansa päähenkilöitä jota toisten ihmisten häissä.

On ihan ok myös se, että hajut ovat tärkeitä ja merkityksellinen osa juhlaa. Hajujen kautta voi myös palata johonkin hetkeen ja luovat juhlan tuntua.

Päivämäärä:   14.5.25 11:02:06

Ei tarvi välittää.

Päivämäärä:   14.5.25 11:08:29

Olet itsekäs. Kuten hajuveden käyttäjät yleensäkin.

On ihan älytöntä miten on sallittua lemuta niin valtavasti. On kuitenkin yleistä että siitä saa migreenin tai lievempiä oireita, kovaa päänsärkyä ja pahoinvointia.

Päivämäärä:   14.5.25 11:10:11

Jälkimmäinen piste on itsekäs löyhkäläjä. Ei sinua kukaan halua juhliinsa irvistelemään.

Lähettäjä: Kyllä vaan 
Päivämäärä:   14.5.25 11:12:20

Varmaan deodorantitkin menevät samaan kastiin hajuvesien kanssa, enpä haluaisi olla häissä, jossa niitä ei saisi käyttää.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.5.25 11:19:05

Ei edes toimi, koska asiaa ei pysty hallitsemaan mitenkään. Ihmiset juuri juhliin käyttää hiuslakkoja, muita muotoilutuotteita ja hajuvesiä. Osalla vaatteet haisevat hajuvedeltä valmiiksi jo edellisen käytön jäljiltä. Vaikka yrittäisi "kieltää", osa ei asiaa muista, osa ei piittaa. Kielto aiheuttaisi harmia paljon useammalle kuin salliminen harmia sille yhdelle.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   14.5.25 11:26:03

Ihan oikein tehty.
Ette te voi taata hajusteettomuutta häihinne ja ihmiset käyttävät hajuvesiä mikäli käyttävät.

Tuollaiset primadonnat jääkööt kotiin.

Hajusteyliherkkiä usein ärsyttää vaan jostain syystä naistrn hajuvedet. Itse heillä saattaa olla ihan kamalan hajuisia hajustettuja roskapusseja tms älytöntä esanssihajujen sekamelskaa.

Keliaakikkokaan ei voi toivoa kokonaan gluteenittomia häitä vieraana.

Päivämäärä:   14.5.25 11:27:25

Musta riittävästi kertoo jo ensimmäinen virke, että häävieraan avec. Eli ihminen, jota varmaan yksin ei häihin edes kutsuttaisi. Tottakai hän voi tiedustella oletteko miten ajatelleet asian, mutta jos itse tuossa asemassa saisin vastauksen, että morsian haluaa käyttää hajuvettä niin sitten toteaisin ystävällisesti että kiitos vastauksesta, kumppanini tulee juhlimaan teitä ja lähetän terveiset. Jos kyse olisi vaikka siskon tai parhaan ystävän häistä, asiahan todennäköisesti hoituisi ilman kyselyä, koska se itselle tärkeä ihminen varmaan tietäisi asian ja suunnittelisi häänsä alusta asti sen mukaan, että voisin osallistua. Mutta ei jonkun satunnaisen avecin vuoksi aleta mitään ihmeellistä tehdä. Eri asia ehkä jos olisi henkeä uhkaava allergia, kuten vaikka pähkinäallergia niin, että pähkinä samassa tilassa saisi aikaan anafylaktisen shokin. Silloin voisin ymmärtää, että pähkinöitä ei haluta ja kysyttäisiin voisiko olla pähkinättömät häät. Tosin silloinkin saattaisin itse jonkun avecina todeta, että jään pois jos hääpari olisi vaikka pähkinäkakun suuri ystävä ja haluaisi ehdottomasti sitä hääkakuksi. Minusta aika lapsellista tuolta vieraalta alkaa kiukutella jos hääpari ei hänen mukaansa järjestä häitään. Hajuvesiä enemmän kuitenkin yleensä hajuja tulee esim hiuslakasta ja kieltäisikö tuo vieras sitten kaikki käyttämästä hiuslakkaa. Tai sitä deodoranttia. Jos aloittajan kaverit ei normaalistikaan kylve hajuvedessä, tuskin kukaan tekee sitä ennen häitäkään ja siten tuoksumaailma todennäköisesti on maltillinen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.5.25 11:32:44

"Minusta aika lapsellista tuolta vieraalta alkaa kiukutella jos hääpari ei hänen mukaansa järjestä häitään."
Ihan yhtä lapsellista hääparilta kiukutella, kun joku vieras ei pääse tai halua tulla paikalle, oli syy mikä tahansa.

Päivämäärä:   14.5.25 11:34:06

-: niin? Oletko sinä siis kiukutellut morsiamena? Vai onko sinulle kiukuteltu?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   14.5.25 11:35:22

Teillä on oikeus olla muuttamatta juhlia yhden vieraan takia ja muilla vierailla on vapaus reagoida tähän haluamallaan tavalla. Ei ole harvinaista, että kutsuttu ei tule koska avec ei pääse, oli syy mikä tahansa.

Päivämäärä:   14.5.25 11:36:40

Kiukutteliko aloittaja siitä että vieras ei tule? Mä en huomannut. Taisi todeta, että tuo vieras kieltää aloittajan ystävää osallistumasta kun ei tykännyt vastauksesta ja ymmärrän jos aloittajaa harmittaa jos ystävä ei pääse paikalle tämmöisen asian takia. Aloittaja minun luetun ymmärryksen mukaan kuitenkin ensisijaisesti kyseli oliko hänen vastauksensa kohtuuton. Valaise toki, jos tuosta aloittajan tekstistä pitäisi jostain ymmärtää että hän kiukuttelee asiasta.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   14.5.25 11:37:03

Minusta ihan hyvä päätös. Jos kyse olisi tosi läheisestä ihmisestä, tyyliin oma vanhempi tai läheisin kaveri, voisin miettiä tuollaisia rajoituksia. Muuten en.

Vaikka miten ohjeistaakin ihmisiä, ei voi luottaa siihen että viesti menee perille, eli hyvin mahdollista että vähintään joku mummo suihkauttaa kuitenkin Chanel vitosta juhlan kunniaksi. Ja sittenhän muut olisi joustaneet turhaan.

Ylipäätänsä en ihan ymmärrä miten joku tällaista pyytää. Jos hajusteallergia on oikeasti noin paha, henkilön luulisi jättävät juhlat joka tapauksessa väliin, koska vaikka hajuvesiä ei käytettäisi, on hiuslakkoja, dödöjä yms eikä voi olettaa että kaikki muut ostaa uusia tuotteita yksiä juhlia varten. Ymmärrän että on kamalaa jos on elämää niin pahasti rajoittava ongelma ettei siedä mitään hajusteita, mutta ei maailmaa pysty rajoittamaan sen mukaan.

Jos taas henkilö pystyy kuitenkin normaalisti elämään: käymään töissä toimistolla, muissa juhlissa yms eikä esim dödöt ja hiuslakat aiheuta oireita, epäilisin vähän kuinka paha ongelma oikeasti on. Eikö tällöin ongelmaa helpota että käy juhlien aikana ulkona säännöllisesti ja trvittaessa lähtee ajoissa kotiin.

Lähettäjä: tuoksut sekaisin 
Päivämäärä:   14.5.25 11:53:28

Ei liity varsinaiseen aiheeseen, mutta kymmenien ihmisten hajuvedet saa näin hajuherkän (en ole allerginen) ihmisen makuaistin sekoamaan. Kaikki maistuu vaan hajuvesille ja saippuoille.

Päivämäärä:   14.5.25 12:37:04

Näin hajusteyliherkkyykdistä kärsivänä (astma- ja migreenikohtauksia) minusta aloittajan vastaus on aivan korrekti. Ei ole koskaan tullut mieleen lähestyä vastaavalla pyynnöllä ketään, otan lääkkeet mukaan, menen paikalle ja yritän pysyä riittävän kaukana jos jokin aiheuttaa ongelmia. Tarvittaessa lähden pois.
Jos menisin tuon avecin linjalla niin mun pitäisi vaatia hajusteettomuuden lisäksi myös juhlapaikan sisäilman laadun varmistamista tai vastaavaa. Eli en todellakaan vähättele oireita tai näistä herkkyyksistä kärsiviä, mutta en todellakaan näe että koko maailman olisi tarve tai edes mahdollista sopeutua mun sairauksien mukaan.

Selviän kaupassa käymisestäkin, ja siellä oireita saa helposti milloin mistäkin.

Päivämäärä:   14.5.25 12:56:39

Hääparille ja häille merkityksellisten ihmisten kohdalla olisi otettu huostaan etukäteen, muiden ei kannata valittaa vaan jäädä pois. Häät voi olla myös jollekin väärässä kaupungissa, huonoon aikaan jne, mutta se on silti hääpari joka päättää ja muut joko tulee tai ei tule paikalle.

Lähettäjä: pah 
Päivämäärä:   14.5.25 13:22:13

Jokainen päättää itse minkälaiset juhlat järjestää. Vieraat ei voi sanella ehtoja. Itse kärsin pahasta migreenistä ja hajuvedet yms. hajusteet ovat pahimpia triggereitä. Juhliin osallistuessa tiedän jo etukätten, että tiedossa on migreeni. Jos juhlat ovat minulle tärkeät, osallistun ja poistun sitten paikalta kun migreeni iskee. Vähemmän tärkeät juhlat jätän väliin.
Meidän perheen omat juhlat jäjestetään aina tuoksuttomana ja tämä ilmoitetaan aina kutsuissa vieraille. Kutsulistalta on vuosien aikana poistettu ne ihmiset, jotka eivät tätä kunnioita. Joillain ihmisillä tuntuu olevan kummallinen ajatus, että "eihän se nyt voi haitata jos MINÄ laitan ihan pikkuisen hajuvettä/partavettä". No kyllä se haittaa, eikä ole mukava kärsiä migreenistä omissa juhlissa. Ja näistä hienhajusta ja dödöistä jankkajille voin sanoa, ettei perus rexona on ihan ok. Se ei laittamisen jälkeen kovin kauaa haise. Sen sijaan suihkutettavat axet, tai mitä näitä nyt onkaan, on taas ihan eri asia.

Päivämäärä:   14.5.25 13:24:12

No, vaikka lupasit olla käyttämättä hajuvettä ja pyytää muilta vierailta samaa, et mitenkään voi taata että juhlat ovat täysin hajusteettomat. Siitä vasta soppa syntyisi, jos lupaisit hajusteettomuuden ja joku onkin käyttänyt hiuslakkaa tai huuhteluainetta ja vieras joutuu istumaan yksin ulkona juhlien ajan.

Lähettäjä: Ruska 
Päivämäärä:   14.5.25 13:37:47

Minusta on äärimmäisen kummallista ja suorastaan noloa edes lähestyä hääparia tällaisella. Joko vieras ottaa riskin ja tulee, ja joko pärjää tai ei ja lähtee kotiin. Minäkään en kestä kaikkia hajuja ja olen vielä pähkinäallergikko, muttei tulisi mieleenkään vaatia yhtään keneltäkään juhlia järjestävältä mitään erikois järjestelyjä, saati sitten häiden suhteen.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   14.5.25 14:00:26

Itse välittäisin toiveen korkeintaan niille joiden tietää kätttävän yli ja haisevan kuin ketunraato.

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   14.5.25 14:30:33

Hajusteongelmaiset voivat laittaa uimareiden nenäklipsin ja hengitellä suun kautta, jos ongelmana ei olekaan uniikkilumihiutaleisuus. :)

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   14.5.25 14:37:28

” Varmaan deodorantitkin menevät samaan kastiin hajuvesien kanssa, enpä haluaisi olla häissä, jossa niitä ei saisi käyttää”

No ei kyllä ees deodoranttien käyttämättömyys ole paha, jos huolehtii normaalista hygieniasta ja tulee juhliin siistinä. Pl. jos on joku sairaus.

Normaalisti hiki ei ees ihmisistä juurikaan haise, jos vaan seisoskellaan ja istuskellaan. Häät ei ole mikään jalkapallotreeni.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   14.5.25 14:40:27

Ok, eli ihminen ei hikoile kesäjuhlissa tanssiessaan.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   14.5.25 16:14:43

Haluaa tehdä itsedtään numeroa. Käy kuitenkin varmasti töissä, kahviloissa, kaupoissa. Taatusti käy myös joskus viihteellä ravintoloissa.
Älä välitä hänestä, teidän suuri päivä.

Päivämäärä:   14.5.25 16:16:26

Aloittaja toimii ihan oikein

Lähettäjä: ssdsssd 
Päivämäärä:   14.5.25 16:19:56

Nimenomaan tämä.

"Toki ymmärrän myös sen jos joku on oikeasti hajuvedelle yliherkkä, mutta silloin on ehkä parempi kun jää itse pois."

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.5.25 16:32:37

"Ok, eli ihminen ei hikoile kesäjuhlissa tanssiessaan."

En ole itse kieltämässä deodorantteja, mutta olen samaa mieltä tuon aikaisemman kanssa, että ei se ole paha jättää dödöä pois.

Puhdas hikihän ei haise. Hiki alkaa haista kun se joutuu kosketuksiin ihon bakteerien/lian kanssa pidemmäksi aikaa. Jos on puhdas iho ja laittaa puhtaat vaatteet, ei muutamassa tunnissa saa mitään kunnon löyhkää aikaa, pieni hien haju voi alkaa puskea, mutta sellainen pistävä hien haju tulee likaantumisesta, siitä jos käyttää esim. useampaan kertaan hionneita vaatteita. Dödö auttaa siihen pieneen hien hajuun, mutta taatusti kukaan ei kärsi vaikka dödön jättäis poiskin.

Stressihiki yms. hormonaalinen hiki on sitten eri asia. Mutta siihen taas ei auta se, että kippaa päälleen tuhottomasti hajustettua dödöä. Siihen auttaa kenties tujummat antiperspirantit yms. mutta niitä saa hajuttomanakin, tuoksun määrällä ei tuota hien hajua voi eikä kuulu peittää. Pikemminkin se pahentaa tilannetta, jos laittaa vielä liikaa mitä tahansa hajusteita hien hajun päälle.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   14.5.25 16:53:12

Omalla kohdalla dödö olisi ongelma jos ei voisi laittaa. Hikoan tosi herkästi ja jo ihan riittää muutama tunti siihen. Vaihdan paidan joka päivä, mutta ei auta jos ei pesu+dödö. Joskus unohtui pesun jälkeen ja pian huomasin hajusta et hupsis.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.5.25 16:57:56

"Kiukutteliko aloittaja siitä että vieras ei tule? Mä en huomannut. Taisi todeta, että tuo vieras kieltää aloittajan ystävää osallistumasta kun ei tykännyt vastauksesta ja ymmärrän jos aloittajaa harmittaa jos ystävä ei pääse paikalle tämmöisen asian takia."
Aloittaja veti herneen nenään kun vierasta kiinnosti häitä enemmän puolisonsa ja alkoi satuilla.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   14.5.25 17:50:22

Miten joku kehtaakin vaatia tuoksuttomia häitä? Siis joku lähes tuntematon? Kohtuudella käytettynä tuoksut on ihan ok ja harva niitä nykypäivänä liikaa lotraa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.5.25 17:53:48

No en todellakaan alkaisi tanssia jonkun erityisherkän nirppanokan pillin mukaan. Naurettava vaatimus.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   14.5.25 17:57:47

"Aloittaja veti herneen nenään kun vierasta kiinnosti häitä enemmän puolisonsa ja alkoi satuilla."

Lukemissani teksteissä ei kyllä ollut mitään tallaista ja se hajusteherkkä (avec) tahtoisi estää myös kumppaninsa (vieras) häihin osallistumisen.

Aloittaja toimi kyllä ihan oikein, ei tietenkään tarvitse tanssia kenenkään sellaisen henkilön pillin mukaan jota ei edes yksittäisenä henkilönä kutsuttaisi paikalle!

Päivämäärä:   14.5.25 17:58:16

Tuli kyllä mieleen, että miten tämä henkilö selviytyy normaalista elämästä, työpaikasta jne. kaikkialla on tuoksuja. Hajusteita, hiuslakkoja, deodorantteja, kukkia, huuhtelu- ja pesuaineita. Ei tulisi mieleenkään alkaa pyytää käytännössä ventovieraalta ihmiseltä tuollaisia erityistoiveita häihin. Kertoo tuosta ihmisestä myös paljon, että ilmeisesti alkoi kiukutella, kun aloittaja ei suostunut pyyntöön.

Aloittaja teki ihan oikein!

Päivämäärä:   14.5.25 17:59:00

"Aloittaja veti herneen nenään kun vierasta kiinnosti häitä enemmän puolisonsa ja alkoi satuilla."

Tää on sun tulkinta. Ja vaikka aloittaja olisikin suuttunut, se ei silti muuta aloittajan kysymystä siitä oliko hänen kantansa kohtuuton.

Lähettäjä: jepujee 
Päivämäärä:   14.5.25 18:20:56

En lähtisi edes keskustelemaan aiheesta. Teidän häät, teidän juhlat ja teidän ehdoilla mennään. Kurjaa jos hyvä ystävä jää känkkäakkansa takia tulematta mutta se on hänen valintansa. En heidän liitolle ennusta pitkää ikää, tuollainen riivinrauta ankeuttaa ympäristönsä happamaksi ja ikäväksi. Voiko enää enempää elää pää omassa persiissä kuvitellen olevansa maailman napa?

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   14.5.25 18:48:35

Olisin ilmoittanut, että meidän häät, meidän hajusteet. Toki olisin etsinyt hänelle ja muillekin allergisille mahdollisimman sopivan tilan niin, että he kärsisivät mahdollisista hajusteista, pölyistä ja muista haitoista mahdollisimman vähän.
Siitepölyallergiset voivat kärsiä koristekasvien siitepölystä, joten osa juhlatilasta olisi hyvä järjestää hyvin ilmastoiduksi niin, että sinne ei hajuja kulkeudu.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   14.5.25 19:08:48

Ei kaikkialla ole tuoksuja. Mulla on pari kaveria joilla on paha migreeni ja pystyvät elämään sinänsä normaalia elämää. Eivät käy teatterissa ja muissa paikoissa missä ihmiset "haisee" ja kulkevat töihin omalla autolla. Heidän työpaikoilla porukka ei ui hajusteissa. Välttelevät haisevia paikkoja kuten tavaratalojen kosmetiikkaosastoja tai Ikean "kynttilöosastoa".

Jännä että monelle tässäkin keskustelussa joko uit hajusteissa tai sitten haiset hielle ja paskalle. Ihan kun ei olisi välimuotoa: peseydyt ja käytät deodoranttia joka ei haise kilometrin päähän.

Mun yhden kaverin työpaikalla väännetään tällä hetkellä hajusteista. Osa nuoremman polven työntekijöistä ei millään tajua miksi töissä ei saa haista kilometrin päähän hajuvedelle, pitää työpisteellä voimakastuoksuisia kukkia, hajukynttilöitä tai suitsukkeita. On työ jossa ollaan tekemisissä allergisten ja astmaatikkojen kanssa. Sielläkin uhriudutaan että pitääkö täällä haista hielle.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   14.5.25 19:08:54

Saat tehdä ihan miten haluat omissa häissäsi, ja muut saa suhtautua siihen ihan miten ne haluaa. Vaikka puhua pskaa selän takana, se on niiden oma ongelma (kyllähän se kuulija tajuaa mistä on kyse ja tekee siitä omat johtopäätöksensä pskanpuhujasta).
Itse alan niiskuttaa voimakkaista hajusteista, enkä käytä hajuvesiä, mutta jos olisin menossa häävieraaksi niin en alkaisi selän takana tilittää, vaikka muut eivät alkaisi muuttamaan suunnitelmiaan.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   14.5.25 19:17:50

Aloittaja teki ihan oikein. Nämä hajusteyliherkät, mitä olen tavannut, ovat järjestään tunnetusti hankalan ihmisen maineessa ja odottavat aina, että koko muu maailma taipuu heidän tahtoonsa. Heille ominaista tuntuukin olevan puuttua joka asiaan ja aiheuttaa pahaa mieltä, yrittää hallita isoja ihmisjoukkoja esim työpaikoilla. Ei kukaan normaalijärkinen lähtisi tuollaista edes ehdottamaan.

Oikeasti allergiset ovat yleensä hyvin pieniäänisiä eivätkä halua olla vaivaksi. Pahimmat ruoka-aineallergikot tuovat mukisematta omat eväänsä vaikka häihin, eivätkä vaadi, että sadan vieraan tarjoilumenyy kootaan heidän allergioidensa mukaan. Nykyään on helppo saada gluteenitonta ja laktoositonta, mutta siihen päälle vielä muita yliherkkyyksiä, niin jo menee vaikeaksi. Normaali ihminen ymmärtää tämän.

Päivämäärä:   14.5.25 19:47:08

Aloittaja tehkööt häistään oman näköiset ja tuoksuiset jos hajusteyliherkkä ei ole tärkeä vieras. Sitä ei kuitenkaan kannata ihmetellä, jos tää kutsuttu vieraskaan ei saavu paikalle mikäli avec ei pääse tulemaan.

Näin hajusteyliherkkänä välttelen haisevia paikkoja ja haisevia ihmisiä. Vielä en ole joutunut jäämään mistään tilaisuuksista pois, sillä yliherkkyys puhkesi vasta noin vuosi sitten. En vaadi mitään erityiskohtelua, mutta en enää huoli esimerkiksi omaan autooni sellaista porukkaa mikä haisee hajusteilta.

Työpaikalla tästä on valitettavasti joutunut vääntämään. Meillä on jo ihan sopimuspapereissa kielto hajusteitten käyttämiselle, mutta työpaikalla on paljon porukkaa joka katsoo oikeudekseen uida hajusteissa. Hajustetta vaan yksinkertaisesti on liikaa, jos pystyy kulkemaan 100 metrin päässä jonkun perässä ja tietää tasan tarkkaan hajun perusteella mistä tämä hajustettu ihminen on kulkenut. Pomot valitettavasti ovat sitä mieltä, että joko haistaan hajusteille tai sitten paskalle, välimuotoa ei ilmeisesti ole. Hajustekielto on ihan perusteltu, ihan jo hygieniasyillä.

Päivämäärä:   14.5.25 19:52:04

Ei häistä oikein hajuttomia saa. Hiuslakat, dödöt ym. myös haisee. Ihan oikein teit.

Lähettäjä: heta 
Päivämäärä:   14.5.25 19:52:12

Meillä työpaikalla hajusteyliherkät alkoivat esittää vaatimuksia että kaikki hajustetut tuotteet tulee kieltää työpaikalla eli hajuvedet, dödöt, pyykinpesuaineet, shampoot ym. Esihenkilö vihelsi siinä vaiheessa pelin poikki ettei kenenkään hygieniatuotteita voi kieltää eli hajuvedet ei kuulu työpaikalle mutta muut ok. Jotain rajaa sentään, jos on niin herkkä ettei kestä mitään niin sitten hakee lääkkeet tai saikkua.

Päivämäärä:   14.5.25 20:04:45

Nämä erityiset ihmiset, jotka haluavat muiden muuttavan toimintaansa, pitäisi eristää yhteiskunnasta.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.5.25 20:10:03

Aloittajan häät, aloittajan säännöt. Jos ei kelpaa, niin vieras voi jäädä kotiin. Hän ei määrittele kenenkään juhlien sääntöjä.

Lähettäjä: Väistit luodin 
Päivämäärä:   14.5.25 21:14:21

"Nyt saimme kuulla, että tätä päätöstämme on kritisitoitu ja ilmeisesti myös tämä ystämmekään ei "saa" osallistua häihimme, koska puoliso ei koe olevansa tervetullut eikä halua että ystävämmekään osallistuu. "

Hajusteherkkyys taitaa olla tuon kohdalla vain yksi "juttu". Kuulostaa narsistiselta persoonalta koska ei antaisi nyt sitten sen puolisonsakaan tulla vaikka TÄMÄ sen kutsun varsinaisesti sai. Koska ei kukaan normaalijärkinen KEHTAISI vaatia tuollaista ja vielä päälle kieltää toista osallistumasta.

Jos on läheinenkin ystävänne, voihan sitä kysäistä että onko tuolla tapana kontrolloida muita epäterveellä tavalla..

Lähettäjä: gfh 
Päivämäärä:   14.5.25 21:20:18

Työpaikalla voi olla jotain rajaa, koska ei siellä voi väistellä haisulia, mutta juhla ja siihen vapaaehtoinen osallistuminen on eri asia. Toki tilaa voi yrittää järjestää allergia- ja yliherkkäystävälliseksi mahdollisuuksien mukaan. Juhlateltta pihalla on oikein hyvä vaihtoehto. Paitsi heinäallergisille.

Tiesittekö muuten, että laitospesuaineisiin lisätään hajustetta? Tämä selvisi minulle , kun pyysin erään työpaikan siivoojaa käyttämään hajusteettomia pesuaineita, nimenomaan työntekijän yliherkkyyden vuoksi. Sehän sopi hyvin, hän lupasi jättää hajustelisäyksen tekemättä.

Lähettäjä: Linnea 
Päivämäärä:   14.5.25 21:22:17

Ei todellakaan mitään kieltoja, yleensä häissä tilat kuitenkin sen verran isot ettei ole pakko hänen seistä niiden vieressä tai istua kenellä vahvat hajusteet.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   14.5.25 23:09:16

Itse hajuvesiharrastajana sanoisin, että ei tarvitse tulla. Kyllä, se on hääparin päivä, ja he saavat ihan itse päättää. Minulle tuoksut ovat tosi tärkeitä, ja niillä luodaan vahvoja muistijälkiäkin. Hääpäivän tuoksukin on monelle tärkeä. Ihan absurdia ettei sitä saisi käyttää.

Lähettäjä: Järkytys 
Päivämäärä:   15.5.25 07:57:23

Aloittaja teki oikein. Ei todellakaan tarvitse ottaa huomioon tuollaista pyyntöä. Itse järkytyin pyynnöstä, että häät olisivat hajuttomat. Miten kukaan kehtaa tuollaista pyytää, puuttua nyt toisen hääjärjestelyihin. Tuossa kyllä on ylitetty sellainen raja, että olisin vain tyytyväinen, jos pariskunta ei tulisi juhliin. Miettisin kyllä sitä, kannattaako tuollaisten kavereiden kanssa jatkaa yhteydenpitoa.

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   15.5.25 08:24:18

Tulee ihan mieleen noin kymmenen vuoden takaa ystäväpariskunnan häät. Juhlaviikonloppuna oli tuomen kukinta parhaimmillaan ja juhlapaikalle oli muutama oikein komea tuomi, vanha navetan pihapiiri. En kyllä nolompaa ole aikoihin nähnyt kuin morsiamen täti, joka kovaan ääneen Sätti hääparin juhlapaikan valinnasta ja hääparin vanhemmat (myös sulhasen, eivät olleet tuttuja) siitä etteivät olleet osanneet etukäteen kertoa että tuomia sitten on. Ei kyllä itse osannut asiaa kysyä etukäteen, katsoa juhlapaikan nettisivuilta kuvia tai tehdä aiempina vuosina kuulemma mitään numeroa. Kunhan vain halusi tehdä näyttävän poistumisen ja pahoittaa syystä tai toisesta morsiamen mielen.

Ehkä se aloittajankin tapaus on vähän samanlainen, kohtuuton vaatimus antaa hyvän tekosyyn jättää osallistumatta joko kutsutun tai avecin tahdosta. Jos on vaikka jotain kiinnostavampaa tekemistä häiden aikaan, tai ei halua sanoa ettei ole varaa tulla jos kauempaa tms.

Kieltäytyminen ei nykyään ole vaihtoehto, aina pitää kaikkiin kutsuisin olla myöntävä vastaus tai huikea tekosyy, tai joku puolivillainen kötöstys. Vähemmän se varmaan suurinta osaa ihmisistä haittaisi jos vain vastaa kieltävästi, perusteluja sille ei yleensä vaadita kutsussa ja asiasta on myös mahdollista mainita neutraalisti.

Meidän häät oli aikanaan lapsivapaat, ja ainoa kutsuttu lapsiperhe ei tullut vihkimistilaisuudesta juhliin sen takia. Ei tullut mieleenkään loukkaantua, ja kiiteltiin kun tulivat vihkimisen kuitenkin, lapsineen. Lapset kiellettiin juhlista siksi että ohjelma ja meno oli suunniteltu aikuisille, ilman perinteisiä hääjuttuja.

Lähettäjä: Lily 
Päivämäärä:   15.5.25 08:27:59

Aloittaja on oikeassa, ei tarvitse omia juhlitaan alkaa karsimaan yhden avecin takia. Jos esim äitini olisi hajusteyliherkkä, varmasti suhtautuisin erilailla ja tekisin jotain järjestelyä asian eteen mutta tuollainen puolituntemeton joka jo tässä vaiheessa alkaa valittamaan asioista ja kiukettelee ettei hänen puolisonsa tule myöskään niin ei. Kuulostaa siltä että varmasti keksisi jonkun hajun sieltä. Päivän pitää olla hääparin näköinen, ei random vieraan.

Ja kyllä tiedän että ihmiset ovat hajusteille herkkiä ja on varmasti todella rasittavaa ja elämää hankaloittava vaiva mutta ei voi vaatia että suht tuntemattoman ihmisen häät pyörivät sinun ehdoillasi.

Päivämäärä:   15.5.25 08:39:35

Aloittaja toimi oikein. Ne ovat hänen häät, ei ole pakko osallistua jos et halua. Ja jos tämän hajustekiukuttelijan puoliso ei tule koska hajustekiukuttelija kieltää, kertoo vain hänen munattomuudestaan.

Maailma ei pyöri hajustekiukuttelijoiden mukaan. Kannattaa hankkia lääkitys, joko mielenterveyteen (useimmilla näin) tai sitten niihin hajusteiden aiheuttamiin oireisiin - niin muutkin allergikot tekee. En minäkään itke, vingu, vangu ja vongu että kaikki koivut nurin, kun saan siitepölyaikana niistä kovia oireita.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   15.5.25 08:44:36

.
Vähintään sinun tulisi vaatia ettei hääpaikan lähellä kasva koivuja about 50km säteellä.

Tuota en ymmärrä että miksei se hajusteyliherkkä puoliso saa tulla vai elävätkö he jossain kuplan sisällä kotona? Puoliso ei käy töissä vai ovatko vaatineet sinnekkin hajustekieltoa?

Ei tarvitse välittää tuon avecin vaatimuksista. Ovat tervetulleita mutta tilaisuus ei ole tuoksuton. Ja sillä selvä, enempää ei tarvitse alkaa selittämään.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   15.5.25 08:51:17

Todella itsekkyyttä ja omaan napaan tuijotusta, kaikkea sitä ihmiset kehtaavatkin. Sen sijaan, että tuosta pöyristyneenä tekee numeron, pitäisi tajuta oma asemansa vs. hääpari ja muut vieraat. Joko toteaa, että häissä yleensä haistaan, parempi jäädä pois tai jos kovasti mukaan haluaisi, miettii minkälainen hääpaikka, voiko tarvittaessa viettää aikaa ulkona (kesähäissä usein voi) tai valita/vaihtaa istuinpaikka parhaiten sopivaksi (häissä harvemmin tarvitsee istua sillä yhdellä sinulle merkityllä paikalla kuin tatti kuten esim. teatterissa).

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   15.5.25 09:20:12

Joku voi olla itsekäs. Ei häävierasjoukolta voi vaatia hajusteettomuutta. Juhlapaikalla jo kukatkin tuoksuvat. Ilkeä tyyppi jos avec ei voi osallistua niin jos ei anna varsinaisen kutsutun osallistua. Toivottavasti saa lapikasta.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   15.5.25 11:08:01

"Ei edes toimi, koska asiaa ei pysty hallitsemaan mitenkään. Ihmiset juuri juhliin käyttää hiuslakkoja, muita muotoilutuotteita ja hajuvesiä. Osalla vaatteet haisevat hajuvedeltä valmiiksi jo edellisen käytön jäljiltä. Vaikka yrittäisi "kieltää", osa ei asiaa muista, osa ei piittaa."

Se on näin ! Herkimmät ei kestä kuitenkaan edes huuhteluainetta niin ei mitenkään saa suurta ihmisjoukkoa hajusteettomaksi.

Härski pyyntö ylipäänsä, koska on kuitenkin vain lähes tuntematomaton avec.. ja numeron tekeminen selän takana on vielä uskomattomampaa. Ei kannata alkaa vääntämään moisen idiotismin kanssa ja valitettavasti samassa hötäkässä ystävyytenne tämä "oikea ystävän" kanssa tulee punnittua. Hänelle voisi sanoa ihan lyhyesti ja yksinkertaisesti että toive on lähes mahdoton edes toteuttaa ja yhden toiveen toteutusyritys yleensä vielä lisää toiveita (juurikin seuraavaksi joku ei halua lapsia, joku kalaruokia, joku haluaa kaiken gluteenittomana, joku vaaleanpunaisen tuolin..) niin ette voi alkaa vieraiden toiveita toteuttamaan ja paikalle tulevat ne ketkä voivat ja oikeasti haluavat.

Lähettäjä: ?! 
Päivämäärä:   15.5.25 11:24:08

"Herkimmät ei kestä kuitenkaan edes huuhteluainetta niin ei mitenkään saa suurta ihmisjoukkoa hajusteettomaksi."

Pitääpä todeta tähän, että itse en ole muuten mitenkään hajusteyliherkkä, mutta on jokin tietty pesu/huuhteluaine, joka minulla saa aikaan samanlaisen tunteen silmissä ja nenän/suun limakalvoilla kuin jos olisi savua ilmassa. Se ei edes ole sellainen mikään yleisesti käytetty hyvin voimakkaasti tuoksuva, jonka haistaa jo kilsan päästä. Yksi ex-työkaveri sitä käytti ja räpyttelin silmiä ja haukoin henkeä, kun hän kävi joskus työhuoneessani. Harmi etten koskaan kehdannut kysyä, mitä merkkiä käytti. Jokin kemikaali siinä ilmeisesti on eri kuin useimmissa muissa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   15.5.25 11:46:24

Monillehan hajuvesi on tärkeä asuste ja etenkin häitä varten saatetaan pohtia ja suunnitella hajuvettäkin pitkään ennenkuin lopullinen valinta löytyy. Itselle olisi myös näin. Joten ymmärrän aloittajaa ja kuten sanottu, teidän häät ja saatte niistä tehdä omanlaisenne.

Päivämäärä:   15.5.25 13:50:43

Näin videon joltain joku meni lentokoneeseen ja heti meni ääni hajuvesistä siellä, vaikkei kukaan istunut hänen vieressä. Että voi olla tosiaan tosi rasittava herkkyys eikä pidä vähätellä. Mutta luulisi että jos hän istuu sivummalla muista vieraista niin selviää kyllä. Erityisesti jos ilma vaihtuu hyvin salissa niin en näe mitään ongelmaa. Sinun ei kyllä tosin tartte muutoksia tehdä muille vieraille, koska ne on sinun häät.

Päivämäärä:   15.5.25 15:57:09

"Maailma ei pyöri hajustekiukuttelijoiden mukaan. Kannattaa hankkia lääkitys, joko mielenterveyteen (useimmilla näin) tai sitten niihin hajusteiden aiheuttamiin oireisiin - niin muutkin allergikot tekee. En minäkään itke, vingu, vangu ja vongu että kaikki koivut nurin, kun saan siitepölyaikana niistä kovia oireita."

Ai miten ihanaa vähättelyä. Hajusteyliherkyys ei ole allergia. Sen oireita pystytään EHKÄ lievittämään erilaisin keinoin, tai sitten ei, kun se ei tosiaan ole varsinainen allergia. Silti se aiheuttaa monille ihan oikeita oireita. Usein tämän puhkeamiseen on syynä esimerkiksi homealtistus.

Lähettäjä: xc 
Päivämäärä:   15.5.25 18:00:35

On olemassa hajuvesi, josta herkimmät saavat migreenin, kun sitä käyttävä kävelee ohi. Olen kerran ollut isossa salissa, jossa 95 % osallistujista oli miehiä. Jossakin päin salia oli nainen, joka oli hujauttanut sitä reilummin. Toista kertaa en enää jää istumaan sellaiseen saliin, jossa jollakin sitä hajua on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.