Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tappovehkeiden osto lapsille

Lähettäjä: Kevarit ym 
Päivämäärä:   12.5.25 21:12:13

Tuli mieleen noista skuuttiturmista noin yleensä. Mopot ja kevarit ovat hyviä kulkupelejä etenkin maaseudulla, totta. Mutta en käsitä vanhempia, jotka hankkivat nuorilleen vehkeitä joilla saatetaan ajaa reippaasti yli satasta ja tietenkin keula ilmassa kaikella millä voi keulia.

Ne vanhemmat ( kyllä - yleistän että isät ) jotka ovat selvinneet hengissä omista kaahailuistaan, eivät ole ilmeisesti sisäistäneet koskaan että henkihän siinä hommassa voi mennä. Vauhti kallossa on sitten jälkikasvuillaankin ja meno sen mukaista. Kuutioita piisaa ja viritetään. Jotkut isin ohjeilla, hyvä ettei ihan yhdessä.

Haluaako nämä että se lapsi kuolee vai mikä tässä on takana? Juu, nuoret on nuoria ja itsekin oltu tyhmiä mutta joku järki. Jos kuulisin että minun lapseni ajaisi yli satasta keula pystyssä kylillä ohitellen autoja niin saisi ajella vaikka " vain " sitten sillä skuutilla.

Re: Tappovehkeiden osto lapsille

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   12.5.25 21:17:23

Jotkut eivät vaan usko että onnettomuus voi sattua omalle kohdalle, ennen kuin se todella sattuu.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   12.5.25 21:18:06

Hyvä kysymys! En voi ymmärtää, että annetaan lasten rällästää miten huvittaa. Kaahaillaan mopoilla ja autoilla aamuyöhön saakka, ilmeisesti niitä kakaroita on tehty sen verran, ettei niin väliä, vaikka joku menetettäisiin.

Lähettäjä: poksu 
Päivämäärä:   12.5.25 21:18:26

Paintball on vaarallista. Se on paha kun kaverit käy yhdessä kiinni...eikä mitään suojavarusteita päällä, tietenkään.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   12.5.25 21:18:48

Ihmettelen samaa. Meillä on mies, ihme kyllä selvinnyt noista puuhista itse hengissä ja minä, ihme kyllä selvinnyt hevosien kanssa hengissä. Molemmat noista oppineena ja lapsilla ei ole ollut asiaa samoihin hommiin.

Lähettäjä: Eroon 
Päivämäärä:   12.5.25 21:23:57

Tappovehkeet ovat ”helppo” tapa päästä ”ylimääräisistä” lapsista eroon.

Juuri seuraan tuttavaperheen huoltajuusriitaa (erosivat talvella). Kaksi alle kouluikäistä, normaalia lasta. Vanhemmat haluaisivat sen perinteisen ”viikot lähivanhemmalla, joka toinen viikonloppu etävanhemmalla” huoltajuusmallin. Ongelma on siinä, ettei kumpikaan halua lähivanhemmaksi. Haluaisivat pitää lapset vain joka toinen viikonloppu. Joutuvat nyt kompromissina elämään viikko-viikko systeemillä.

Voisin hyvin kuvitella, että jos alle kouluikäiselle pystyisi antamaan viritetyn mopon, vanhemmat varmasti sellaisen antaisivat, jos se samalla ratkaisisi ongelman, ettei kumpikaan halua olla lastensa lähivanhempi.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   12.5.25 21:26:20

Lähikoulun pihalla on monesti mönkijöitä. Se ihmetyttää, että miten mönkijät sinne tulee, kun sellaisella ei saa ajaa taajama-alueella. Vanhempia ei kinosta, miten lapsi kouluun pääsee kunhan menee, eikä matkan varrella kukaan muukaan valvo liikennesääntöjä?
Koulu kun on taajama-alueella, mutta sinne päästäkseen ei ole pakko ajaa kaupungin keskustan läpi.

Lähettäjä: Kevarit ym 
Päivämäärä:   12.5.25 21:27:46

Itse olen kyllä niin hevoshullu että en tohdi lapseltani (alakouluikäinen vielä) niitä kieltää, mutta pidän hirveää kuria. Hevoset ovat kotona ja mitään typerää en katsele hetkeäkään. Tarhoissa ei hilluta eikä sinne varsinkaan ole yksin asiaa, vaikka hevoset ovatkin kilttejä. Jos aikanaan toteaa että hevostelu on kauheaa koska äiti oli natsi niin siinähän toteaa. Täysi-ikäisenä saa sitten kokeilla idiotismit ja kärsiä seuraukset jos mieli tekee, mutta ei kotona.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   12.5.25 21:29:08

Traktoriksi rekisteröidyllä mönkijällä saa ajaa tiellä.

Lähettäjä: kyllä 
Päivämäärä:   12.5.25 21:30:33

Ja mönkijäkortilla saa ajaa traktorilla.

Lähettäjä: W. Tell 
Päivämäärä:   12.5.25 21:34:30

Aina on muksut ajellu kaikilla moottorivehkeillä, älä vikise ap.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.5.25 21:41:46

Täällä meillä päin ne viritetyt mopot, sähköskootit ja viritetyt kevarit ovat yh-äippien lapsilla.
Juuri oltiin koulun vanhempainillassa ko. asiasta. Äidit eivät sanojensa mukaan ymmärrä niistä menopeleistä mitään, ja kaikkien muidenkin lapset saavat olla öisin ulkona.
Isät eivät ole kuvioissa mukana.
Eivätkä muiden lapset todellakaan ole öisin ulkona.

Nyt kehitellään muutaman isän toimesta mopokerhoa lapsille, ja yritetään saada nämä yh-äiditkin pitämään lapsillaan kotiintuloajat.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.5.25 21:42:18

"Lähikoulun pihalla on monesti mönkijöitä. Se ihmetyttää, että miten mönkijät sinne tulee, kun sellaisella ei saa ajaa taajama-alueella. Vanhempia ei kinosta, miten lapsi kouluun pääsee kunhan menee, eikä matkan varrella kukaan muukaan valvo liikennesääntöjä?"

Rekisteröidyllä mönkijällä saa ajaa ihan siellä missä autollakin. Ainoa poikkeus on traktoriksi rekisteröidyt, joilla ei saa ajaa ajaantraktoreilta kielletyillä teillä (esim. motarit). Taajaman teillä saa siis niilläkin ajaa.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   12.5.25 23:10:10

”Itse olen kyllä niin hevoshullu että en tohdi lapseltani (alakouluikäinen vielä) niitä kieltää, mutta pidän hirveää kuria”

Kyllä meilläkin hevoset, traktorit ja mopot kuuluvat lasten elämään, mutta ei todellakaan samalla tavalla kuin meidän nuoruudessa. Kuri ja valvonta on käytössä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.5.25 23:34:40

Itse olen vammautunut kevytmoottoripyöräonnettomuudessa jossa en itse ollut edes syyllinen… Siinä meni koko elämä uusiksi 17-vuotiaana ja nyt näin 15 vuotta myöhemmin pohdiskelen eutanasiaa, koska liikuntarajoitteiden lisäksi olen hyvin kipeä ja elämästä nauttiminen on lähes mahdotonta.

En ostaisi omille lapsilleni noita tuomion vehkeitä liikenteen seassa ajettavaksi.

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   12.5.25 23:38:48

Ostakaa tytöt konttauskypäröitä :))

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.5.25 01:20:25

Samaa olen miettinyt tästä kun nykyään sen ajokortin saa poikkeusluvalla (joka ei tosiaan tunnu olevan mikään poikkeus) 17-vuotiaana. Tuntuu että jatkuvasti saa lukea uutisista miten joku erikoislupalainen on törttöillyt autolla. Eikä kaikki edes päädy uutisiin.

Esimerkki tutusta perheestä tästä viime vuosien ajalta. Heidän kaikki kolme lastaan ovat saaneet ne ajokortit poikkeusluvalla koska asuvat maaseudulla, paitsi etteivät oikeasti asu vaan sukulaisten nurkissa kaupungissa josta kulkee bussi oven edestä. Yksi näistä lapsista on useamman kerran ajanut ylinopeutta ja kerran oli kortti kuivumassa ties kuinka pitkään. Toinen on ajanut ojaan ties kuinka monta kertaa. Kolmannesta en tiedä mutta veikkaan että samalla linjalla mennään.

Jos sille lapselle pitää jostain syystä saada se ajokortti 17-vuotiaana, niin minkälainen vanhempi ei ota sitä ja autoa pois käytöstä heti kun tulee yksikin ylinopeus tai ojaan ajo?

Toki on niitä jotka oikeasti asuu syrjässä ja tarvitsee sitä korttia ja ajaa nätisti. Mutta jotain valvontaa tähän pitäisi saada. Mun puolesta saisi olla vaikka joku raja että jos olet alle tietyn iän niin et saa ajaa kuin korkeintaan vaikka 80km/h tai vastaavaa. Se, miten sitä valvotaan, onkin sitten eri juttu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.5.25 02:24:36

Nämä on niitä ÄO 85 perheitä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.5.25 03:02:09

Minä tekisin lain jossa 17 vuotiaana kortin saava saa ajaa maksimissaan 1,3 litraisella moottorilla varustettua autoa 21 vuotiaaksi asti. Siinä karisee ne jotka haluavat sen pim**iBemarin alleen. Jos todella tarvitsee kortin suostuu tuohon.

Päivämäärä:   13.5.25 04:33:52

Meidän maalaispojat saivat kortin 17v. kun sinne harrastuksiin piti päästä.
Mutta ei puhettakaan että auto olisi ollut BMW tai muu iso vaan pikkuritsat noille hankittiin. Toki tuli narinaa mutta vaihtoehtoinen valinta oli polkupyörä.
Kevaria tai mönkijää ei saanut kumpikaan eikä kylillä rällätty työkoneilla (traktori) niin kuin muiden lapset.
Mutta vaikeahan noita on koko ajan vahtia, vilkkaita kekseliäitä poikia.

Lähettäjä: Kyl 
Päivämäärä:   13.5.25 07:05:04

Kasvattaa kärsivällisyyttä kun bemari on korjaamolla.

Päivämäärä:   13.5.25 08:09:22

Tuskin kukaan vanhempi sitä peliä ottaa pois ja usein maksaa viulut, jos sillä törttöilty. Näin saa holtiton ajo jatkua, kun lapsi oppii, että muut maksaa, kun hän ajaa ojaan. Monissa tapauksissa olisi syytä vanhempien katsoa peiliin, mutta tätähän ei myönnetä.

Lähettäjä: näinon 
Päivämäärä:   13.5.25 09:08:17

Se alkaa jo 10v ja alle, ajelevat pyörillä tuolla liikenteessä miten sattuu. Nyt viikon aikana kaksi on tullut suojatielle tuhatta ja sataa pyörällä, toinen tuli suoraan edestä pyörätietä pitkin ja käänsi kohdalla suojatielle suoraan eteen, täysillä polkien. Siinä kun ois ollut tällainen teini (tai aikuinen yhtähyvin) kaahaamassa, ois lapsi hengetön.

Toinen tuli sivusta, muiden jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden odottaessa että pysähdyn, välistä. No olin pysähtymässä mutkun kaikki ei ole. Lapsille ei taota päähän ettei voi ajaa reikäpäisenä tuolla liikenteessä, missään. Samaahan ne jatkaa sitten teininä jos ovat vielä hengissä. Vanhemmat ei välitä alunalkaenkaan. Varmaan näitä "pitää antaa itse oppia" -kasvattajia. Tai pitää antaa vapautta, lapsella on oikeus päättää... Jep... Toivottavasti kysyvät ajoissa lapsen toiveen myös hauta-arkusta ja virsistä.

Justhan taas joku nuori oli kuollut tällaisen kaahaamisen seurauksena ja muita nuoria oli lauma keräämässä somehuomiota kynttilöin kulkueillaan tientukkona ko. alueella. Ja kuitenkin nää samaiset nuoret jakoivat jo hetkenpäästä taas videoita missä kaahattiin sen mitä siitä bemusta lähtee... Ei ne tajua kun ei ole kasvatettu ymmärtämään.

Toisaalta karsiutuu sitten ne pahimmat ehkä pois mutta usein kun ne sattuu viemään jonkun muunkin mennessään, lapsen, nuoren tai aikuisen. Siksi kyllä tämä asia koskettaa vähän kaikkia.

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   13.5.25 09:33:16

"Kasvattaa kärsivällisyyttä kun bemari on korjaamolla."

Mun poika ruuvas ja korjas sitä mersuaan ihan itse, oppii siinä samalla. Koska asutaan maalla, niin poika sai 15v mopokortin ja 16v trakori- ja mp kortin. Yläasteella kulki koulubussilla (muuta yleistä kulkuvälinettä ei tähän kylään asti tule) ja amiksessa kulki traktorilla.

Sähköskuutit tuli kun poika oli jo aikuinen, enkä olisi ostanut sille lapsena sellaista. 15 vuotiaaksi asti kulki fillarilla polkien joka paikkaan joten kunto pysyi hyvänä.

En ymmärrä vanhempia, jotka ostaa lapsilleen sähköskuutteja fpolkupyörän sijaan ettei ne lapsukaiset vahingossakaan saa liikuntaa. Ja sen näkee niistä lapsista kaukaa. Pelataan kotona tuntikaupalla, ajetaan skuutilla nenä kiinni puhelimessa ja pidetään heseä pystyssä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.5.25 10:27:31

Itsehän olen kietonut lapseni kuplamuoviin ja laittanut nenämahaletkun ettei vahingossa tukehdu ruokaan. Makoilee päivät ja yöt turvallisesti kylkiasennossa lattialla. Olen hänen ainoa ihmiskontaktinsa, koskaan ei tiedä millaisia tyyppejä voi tulla vastaan.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   13.5.25 10:31:59

... avaatko vielä miten tää liittyi tähän keskusteluun mitenkään?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.