Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljasjalkakengät

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   11.5.25 21:09:59

Onko kokemuksia käytöstä? Huomasin, että käytettyäni ihan päivän, on toisen jalan ulkoreuna niin kipeä, ettei voi astua kunnolla. Onkohan normaalia? Onko haittaa, kun nilkkaahan nuo eivät tue kunnolla. Varpaille kyllä hyvin tilaa mitä toivoin.

Re: Paljasjalkakengät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.5.25 21:11:56

Tämän hetken muotikengät ovat ja niitä tyrkytetään kaikille. Vaan kaikille ne eivät sovi. Jos ei ala jalka asettumaan niihin ja ne jalkoihin, ei kannata yhden muotivirtauksen takia rikkoa itseään.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   11.5.25 21:14:58

Minkä firman kengät kyseessä?

Päivämäärä:   11.5.25 21:15:58

Olen saanut korjattua jalkojen virheasentoja noilla juuri siksi että ne eivät tue yhtään joten saan jalkani oikeaan asentoon. Ei yllätä jos se kipeyttää alkuun. En kyllä käytä niitä missään asfaltilla tai lattialla.

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   11.5.25 21:16:32

Itsellä toimii ja pari vuotta ollut käytössä, mutta tiedän osan saavan jalkansa kipeiksi näillä. Siirtyessä pj-kenkiin kannattaa malttaa totutella ensin lyhyemmillä kävelymatkoilla eikä vaihtaa suorilta kaikkeen käyttöön. Jalat saavat aikaa tottua uudenlaiseen lihasten rasitukseen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.5.25 21:16:48

Ei kannata laittaa kerrasta koko päiväksi jalkaan jos et ole ennen käyttänyt. Btotuttele vähän kerrassaan.

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   11.5.25 21:23:49

Jos nilkat tarvitsevat tukea, niin kannattaa suosiolla hankkia tarpeeksi jämäkät nilkkatuet.
Jos jalkaholvit tarvitsevat tukea niin kannattaa jumpata ne kuntoon.

Pj-kenkiä kannattaa tosiaan ryhtyä käyttämään totutellen, jo erilaisen askelluksen (ei kantaiskua) opettelu vie hyvän tovin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.5.25 21:29:07

Ns. Normikengillä koko jalan lihakset eivät ole päässeet työskentelemään. Ei salillekaan mennä tekemään koko päiväksi kylmiltään jumppaa ja kuvitella, ettei alkaisi sattumaan.

Eli vähän kerrassaan totuttelua käyttöön ja silti alkuun ei kannata säikähtää, että matkoja ja/tai käyttöaikaa pidentäessä aina jossakin tuntuu. Itse olen nyt kaksi vuotta käyttänyt ainoastaan pj-kenkiä, myös lenkeillä. En vaihtaisi enää takaisin.

Lähettäjä: Jatta 
Päivämäärä:   11.5.25 21:30:06

Olen käyttänyt suunnilleen 6 vuotta pääasiassa pj- kenkiä. Jalkavaivat ja selkävaivat on loppuneet. Ja nykyään voin myös välillä käyttää vaikka korkkareita. Jalan koko on kasvanut kun en tuki enää liian pieniä kenkiä jalkaan. Tarkoittaa liian ahtaita tai kapeita.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.5.25 21:43:56

Oon käyttäny monta vuotta paljasjalkakenkiä lähinnä kaikkeen kävelyyn+salilla. Aiemmin Merrelit, mut nyt Leguanot, kun Merrelien pohjat kuluvat nopeasti puhki. Kannattaa alottaa maltilla, kuten aiemmat todenneet ja lihasten kipeytyminen kuuluu asiaan. Mulla hävinnyt jalkakivut sekä jaksan kävellä kengillä kymmeniä kilometrejä ilman puutumisia tms., joita tavallisilla kengillä alkoi tulla.

Lähettäjä: jddd 
Päivämäärä:   11.5.25 21:57:41

Olen käyttänyt pj-kenkiä nyt 4 vuotta. Tavallisia kenkiä en käytä ollenkaan, paitsi kumisaappaat, jotka ei ole jalassa edes joka vuosi.

Pj-kengät ei sovi kaikille. Jos on huono kävelytyyli, jaloissa vikoja ja askelvirheitä, kireät lihakset yms., niin pj-kengillä voi saada vahinkoakin aikaan.

Pj-kenkien käyttöä kannattaa harjoitella ihan paljain jaloin ulkona kävellen erilaisilla alustoilla. Opit oikeanlaisen askelluksen, kun ei ole mitään suojaamassa kitkalta ja on pakko askeltaa varovasti ja jalkojen lihakset pääsevät käyttöön.

Jos sinulla on uloskiertyneet lonkat, niin pj-kenkien käytöllä saat helposti vaivaisenluut aikaan, jos sinulla ei jo ole sellaiset. Kannattaakin itse opetella suoristamaan lonkat, ja jos et osaa itse ratkoa ongelmia, niin mene fyssarille, joka kertoo, mitä vahvistaa ja mitä venyttää, että jalkaterät on suorassa.

Pj-kenkiä on olemassa eri mallisia ja ne passaavat erilaisille jaloille. On ohuempaa, vaimennetumpaa, kapeampaa, leveämpää, suoralle varvasriville, laskevalle varvasriville, jne.

Mutta vaikka moni niihin tykästyy eikä koskaan laita jalkaansa tavallisia kenkiä, niin fakta on se, että kaikille ne ei sovi ja moni kipeyttää niillä jalkansa. Kannattaakin siis aloittaa varoen, vahvistaa jalkojen lihaksia ja jumpata ja venyttää ja niin edelleen, jos lihakset/kudokset meinaa kipeytyä.

Minun ei ole enää tarvinnut pariin vuoteen juurikaan jumpata yms., mutta monien pitää tehdä jumppaa edes pari kertaa viikossa. Minulla ei ole edes ekan vuoden jälkeen kipeytyneet jalat. Ekana kesänä kipeytyi toinen kantapää, kun akillesjänne oli kireä/heikko, ja se tuntui siltä kuin kantapää olisi ollut hajalla. Mutta kyllä se siitä kun lepuutin jalkaa pari päivää, sitten aloin venyttää ja vahvistaa akillesjännettä.

Myöskään hevosia käsitellessä pj-kengät ei ole hyvät, kun ne ei suojaa jalkaa jos hevonen talloo jalalle. Ja ratsastaessa voi jalustin tuntua ohuen pohjan läpi inhottavasti. Mutta kannattomuus ei haittaa, koska jalkineilla ei ole väliä. Ihan oikeilla ratsastussaappaillakin voi jäädä jalustimeen kiinni, joten mikään kantakorko ei siinä kyllä auta...

Eli moni joutuu tekemään kompromisseja kun pj-kenkiä ei kaikkiin tarkoituksiin ole (esim. turvakenhät joissa naulaanastumissuoja), tai jotkut toiset kengät tuntuvat paremmilta/turvallisemmilta.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   11.5.25 22:17:38

Millä tapaa jalan rasitus pj kengissä on niin uusi ja ihmeellinen? Suurin osa päivästä menee kumminkin sisätiloissa sukkasilleen, luulis jalkojen olevan kengättömyyteen aika tottuneita kun ilman kenkiä kädellään päivittäin jostain 1 vuotiaasta asti?

Päivämäärä:   11.5.25 22:31:15

Mitä kummallista on juoksulenkeissä tai maratoneissa kun kaikki varmaan joskus hölkkää postilaatikolle ja takaisin kun sataa?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   11.5.25 22:35:01

” Millä tapaa jalan rasitus pj kengissä on niin uusi ja ihmeellinen? Suurin osa päivästä menee kumminkin sisätiloissa sukkasilleen, luulis jalkojen olevan kengättömyyteen aika tottuneita kun ilman kenkiä kädellään päivittäin jostain 1 vuotiaasta asti”

On ihan eri asia kävellä kevyesti muutamia askeleita suuntaan ja toiseen sisällä tasaisella lattialla kuin kävellä (saati juosta!) ulkona pidempää matkaa reippaalla askeleella. Esim askelpituus on lenkillä ihan eri mitä se on keskimäärin kotioloissa. Ja epätasaisella alustalla jalka joutuu aivan eri tavalla tekemään töitä.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   11.5.25 22:46:19

Paljasjalkakengät sopivat hyvin maastossa liikkumiseen.
Sisätiloissa ja asfaltilla kävelemiseen ne eivöt ole hyvät. Kovalla, tasaisella alustalla kävellessä jalka tarvitsee tukea ja iskunvaimennusta.

Lähettäjä: aa 
Päivämäärä:   11.5.25 22:57:22

”Millä tapaa jalan rasitus pj kengissä on niin uusi ja ihmeellinen? Suurin osa päivästä menee kumminkin sisätiloissa sukkasilleen, luulis jalkojen olevan kengättömyyteen aika tottuneita kun ilman kenkiä kädellään päivittäin jostain 1 vuotiaasta asti”

Kuinka paljon kävelet sukkasiltesi ulkona asfaltilla? Saati juokset?

Sisällä sukkasiltaan maleksiminen on ihan eri asia kuin ulkona kengät jalassa kävely.

Minä huomaan ison eron siinäkin, että kävelen ulkona ohuet pj-kengät jalassa vs. paljain jaloin. Heti kun olen paljain jaloin, niin askel hidastuu ja muuttuu pehmeämmäksi, kun ei ole enää kenkää ottamassa kitkaa vastaan.

Ja sama se on sisälläkin sukkasilteen vs. pj-kengät jalassa. Kenkä vaimentaa aina vähän, vaikka olisi sukkakenkäkin, joten ei ole sama asia kävellä sukkasilteen vs kengät jalassa.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   11.5.25 23:14:09

Olen käyttänyt muutaman vuoden lähes aina pj-kenkiä, tallilla tosin muut käytössä. Minulle ne ovat sopineet hyvin alusta asti. Alkuun taisi toisen jalan jalkapöydällä olla jotain outoa tunnetta, mutta ei kipua kuitenkaan. Käytän niitä myös asfaltilla kävellessä. Välillä valitsen asfalttilenkeille tai toisaalta myös esim. kivikkoiselle pohjalle muut kuin ohuimmat Merrelit, vaikka nekin toimivat ihan hyvin.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.5.25 00:08:31

Lähettäjä.

Päivämäärä11.5.25 21:11:56

Tämän hetken muotikengät ovat ja niitä tyrkytetään kaikille. Vaan kaikille ne eivät sovi. Jos ei ala jalka asettumaan niihin ja ne jalkoihin, ei kannata yhden muotivirtauksen takia rikkoa itseään.

Toivottavasti tämä muoti jatkuu pitkään. En enää itse voisi edes kuvitella ahtavani jalkoja liian kapeisiin kenkiin. Pj kenkiäkin on onneksi monenlaisella lestillä ja pohjan paksuudella nykyään, ei ole pakko valita niitä kaikista ohuimpia jos lenkkeilee asfaltilla tai tarvitsee sisälle kengät.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   12.5.25 01:57:21

Käytin ennen, mutta lähinnä metsässä. Nyt kärsin plantaarifaskiitista ja en todellakaan voi laittaa pj-kenkiä.

Päivämäärä:   12.5.25 03:50:49

" En enää itse voisi edes kuvitella ahtavani jalkoja liian kapeisiin kenkiin"

Kenkiä on paljon erilaisia kuin vain itselleen sopimattomat ja pienet kengät ja paljasjalkakengät.

Päivämäärä:   12.5.25 03:54:25

Piste: joo mutta todella vähän on tavallisia kenkiä joissa toebox on jalan mukainen eikä isovarvasta sisään päin taittava. Kyllä minullakin on yhdet ns.kompromissit mutta tavallisia tuettuja ja kantakorotettuja tai kärjestä kapeita kenkiä minulle ei enää tule. Kun on tottunut jalkaterän vapauteen ei siitä halua enää luopua:)

Lähettäjä: Pohja 
Päivämäärä:   12.5.25 07:30:07

Käytän pj- kenkiä töissä noin kerran viikossa ja aina salilla. Olen opetellut kävelemään niin, että pakaralihakset ovat aktiiviset. Lisäksi vahvistan nilkkoja ja jalkapöydän ja lantion alueen lihaksia joka viikko. Taustalla on lantion virheasento, jännevaurio nilkassa ja ajoittaista polvikipua. Aloitin käytön yhdestä tunnista ja etenin jalkoja kuunnellen.

Päivämäärä:   12.5.25 08:57:40

"mutta todella vähän on tavallisia kenkiä joissa toebox on jalan mukainen eikä isovarvasta sisään päin taittava"

Höpö höpö. Tai sitten sinulla on hyvin virheasentoiset varpaat jos noin on.

Meillä on suvussa käppyrää pikkuvarvasta, joka vaatii leveää lestiä, eikä ole ollut ongelma löytää sopivia kenkiä.

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   12.5.25 09:17:48

”Millä tapaa jalan rasitus pj kengissä on niin uusi ja ihmeellinen? Suurin osa päivästä menee kumminkin sisätiloissa sukkasilleen, luulis jalkojen olevan kengättömyyteen aika tottuneita kun ilman kenkiä kädellään päivittäin jostain 1 vuotiaasta asti?”

Minkäslaiset sisätilat teillä oikein on?
Meillä ainakin lattia on tasainen ja suhteellisen kova, eikä meillä juuri käydä sisällä kävelyillä.

Minun jalat ei meidän sisätiloissa juuri joudu töihin. Mutta esimerkiksi kesämökillä kun kuljetaan avoinjaloin niin se tuntuu vähän erilaiselta. Siinä ne pienetkin lihakset joutuu hommiin.
Itse en viitsi sukkasilteen tai paljain jaloin kulkea ihmisten ilmoilla enää aikuisena, joten paljasjalkakengät on ollut siihen aika hyvä ratkaisu.

Päivämäärä:   12.5.25 09:22:58

Kerro piste ihmeessä merkkejä ja malleja tavallisista kengistä missä on hyvä toebox:) yhdessä vastaavanlaisessa topikissa kun kysyin tätä joltakulta niin kummasti ei tullutkaan vastausta..
Ja leveä lestihän ei siis ole sama asia kuin hyvä toebox. Myös kapea jalkaiset ja kapeaa lestiä käyttävät tarvitsevat leveän ja oikean mallisen toeboxin

Lähettäjä: Yh 
Päivämäärä:   12.5.25 09:50:53

5v pelkkiä paljasjalkakenkiä käyttänyt. Olen 60 ja jalkapohjat kipeytyi muissa kengissä. Näissä ei ole muotoilua pohjassa ja se on hyvä. Jännästi alussa kun joutui käyttämään kumisaappaita kerran niin jalat kipeytyi, mut nykyään pystyn käyttämään muita kenkiä sen yhden kerran ongelmitta. Nykyään jumppaan jalkateriä lähes päivittäin. Talvella feelmax kuuvat, kesällä merrelit ja siinä välissä vivo barefoot.

Päivämäärä:   12.5.25 10:17:38

Itse tykkään kovasti pehmeillä pohjilla, mutta päkiäni eivät kestä näitä asfaltilla/vastaavalla kovalla. Käytännössä parhaiksi ovat itselleni osoittautuneet Merrellin maastoversiot, joissa on aivan hieman tukea.

Minun mielestäni on vaarallinen ohje sanoa, että paljasjalkakengillä/korottomilla kengillä voi ratsastaa. On totta, että korollinenkin kenkä voi luiskahtaa läpi, mutta riski on selvästi pienempi korollisella kuin korottomalla. Jos haluat välttämättä ratsastaa korottomilla kengillä, käytä koppajalustimia.

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   12.5.25 10:23:26

Täällä aika hyvä lista kengistä, joissa väljä varpaiden tila ja mahd. muotoilematon pohja (myös muita kuin täysin paljasjalkakenkiä): https://www.drangelawalk.com/post/dr-angela-s-approved-shoe-list

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   12.5.25 12:25:47

"Kenkiä on paljon erilaisia kuin vain itselleen sopimattomat ja pienet kengät ja paljasjalkakengät."

Mutta niissä tavallisissa kengissä harvoin kengän muoto on sellainen, että isovarvas saa olla suorana.

Ei auta, että päkiän kohdalta on leveä, kun kuitenkin kärki kapenee niin, että varpaat menee suppuun.

Kun on tottunut suppuvarpaisuuteen ja kantakorotukseen ja kärkinousuun, niin eihän sitä edes huomaa, että kengät ohjaa jalan huonoon asentoon. Mutta kun on hetken käyttänyt pj-kenkiä, niin tavalliset kengät tuntuvat oudoilta ja pienikin isovarpaan vääntäminen keskelle tuntuu ihnottavalta.

Minulla ei ole vaivaisenluita. Tietenkin ne, joilla varpaat vääntyy vaivaisenluiden vuoksi läjään luonnostaan, eivät edes huomaa sitä, että pj-kenkä ei varpaita lyttää myttyyn kun varpaat on mytyssä keskellä jo muutenkin eikä isovarvasta edes saa suoraan :DD

Lähettäjä: u.u 
Päivämäärä:   12.5.25 12:29:55

""mutta todella vähän on tavallisia kenkiä joissa toebox on jalan mukainen eikä isovarvasta sisään päin taittava"

Höpö höpö. Tai sitten sinulla on hyvin virheasentoiset varpaat jos noin on."

Linkkaatko niitä tavallisia kenkiä, joissa isovarvas saa olla suorana?
Tätä on kysytty täällä pj-kenkiä koskevissa keskusteluissa aiemminkin, muttei kukaan saanut linkattua yksiäkään sellaisia kenkiä. Joku linkkasi parit lenkkarit, joissa on "leveä lesti" eli ovat päkiältä leveän näköiset kun pohja oli leveämpi kuin kenkä itse, mutta niissäkin lenkkareissa kärki kapeni molemmin puolin niin, ettei ainakaan isovarpaat saa olla suorassa.

Toki kapenevakärkiset kengät ovat varmasti jalanmuotoiset niille, joilla on karseat vaivaisenluut, mutta vaivaisenluut ei ole ihmiselle luontaiset vaan kehittyvät virheasentojen myötä.

Eli linkkejä niihin tavallisiin kenkiin, joissa lesti on isovarpaan puolelta suora?

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   12.5.25 12:35:44

Yo. linkissäni on esitelty useita leveäkärkisiä malleja eri kenkätyypeille (lenkkarit, tennarit, vaelluskengät, ym.).

Päivämäärä:   12.5.25 12:39:25

Ei kelpaa linkki jossa on esitelty leveäkärkisiä kenkiä. Kun valivalittajat eivät ole niihin jaksaneet ennen törmätä niin eihän se nyt käy päinsä, että niitä onkin.

Lähettäjä: jej 
Päivämäärä:   12.5.25 12:42:14

Tungen tänne kyselemään vinkkejä.

Haluaisin pukeutua tyylikkäämmin, ja monissa pukeutumisvinkki-jutussa sanotaan aina, että pitäisi olla korkkarit tai "pointy shoes" (kapeakärkiset kengät). Pj-kenkiä käyttävänä en tietenkään käytä korkkareita enkä kapeakärkisiä kenkiä, joten mitä kenkiä sitä sitten jalkaansa laittaisi, että näyttäisi tyylikkäältä? Chelsea bootsit ei jotenkin ole oma juttu, ne näyttää niin jodphureilta. Myös ballerinat on usein todella jumppatossujen näköiset, enkä oikein ole ballerina-tyyppi. Tennarit taas ei ole tyylikkäät paitapuseron ja suorien housujen kanssa.

Eli millä kengillä saa asuun tyylikkyyttä? Help...

Lähettäjä: suju 
Päivämäärä:   12.5.25 12:51:44

Suuri osa noista linkin kengistä on sellaisia, ettei ne passaa pj-kenkiin tottuneille. Monet noista toki kompromisseiksi luokiteltavia ja pj-kenkäihmiset niitä käyttävät, mikäli pystyvät. Itsellänikin on joe nible addictit. Mutten miellä niitä "tavallisiksi kengiksi joissa on suora lesti". Ja onhan tuolla linkissä lueteltu esim. xerot, jotka sitten täyttää jo pj-kenkien määritelmät, joten ei nekään ole "tavalliset kengät joissa hyvä lesti"...

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.5.25 12:53:34

"Kun valivalittajat eivät ole niihin jaksaneet ennen törmätä niin eihän se nyt käy päinsä, että niitä onkin."

Aika moni pj-kenkiä pidempään käyttänyt ja niihin perehtynyt on törmännyt esim. Lemseihin ja Altroihin, mutta ne eivät ihan vastaa mielikuvaa "tavallisista kengistä".

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.5.25 13:06:40

jej: Ei tuossa auta kuin tehdä valinta tyylin ja mukavuuden välillä. Pj-kengissä on ihan nättejä, mutta ei mitkään niistä ole korkkarit tai "pointy shoes". Itsellä on Leguano Amalfit, jotka on minusta ihan nätit eikä näytä niin paljon pj-kengiltä, mutta ne menee enemmän tuohon tennareiden kategoriaan.

Ehkä vähän haastaisin kyllä tuota ajatusmaailmaa siitä, että mikä toisaalta on sitä tyylikästä pukeutumista. Jos jalat voi paremmin pj-kengissä, voisko kuitenkin joustaa klassisesta tyylistä sitten sen verran että käyttää niitä itselle sopivia kenkiä.

Monet käyttää nykyään tennareita ja esim. koko mustat tennarit on minun mielestä ihan siisti valinta suorien housujen kanssa. Korkkarit tuntuu jo vähän menneen pois muodistakin, samoin ne tosi kapeakärkiset kitten heels -kengät.

Päivämäärä:   12.5.25 14:05:44

Minulla on maiharit, parit tennarit, ballerinat, lyhyet saappaat, jotka siis vähän siistimpiä kenkiä verrattuna vaelluskenkiin ja tohveleihin. Mutta ne tosiaan näyttävät vähän "ei niin tyylikkäiltä". Siksi kaipaisin vinkkejä, että millaiset kengät olisi tyylikkäät.

Toki monet sanovat, että tennarit sopivat kaiken kanssa, mutta oma mieltymykseni on se, että suorat housut + tennarit ei ole tyylikkäät, vaikka tennarit ovatkin mustaa nahkaa. Ne nauhat tekee niistä niin tennarimaiset ja chelseat ei jotenkin ole omaan tyyliin sopivat, kun näyttää ratsastuskengiltä...

On minullakin ongelmat. Ja tosiaan käytän vain kenkiä, jotka on jalkaan hyvät. En osta hyvännäköisiä kenkiä, jos ne on jalkaan huonot, eli tavalliset kengät on pois laskuista.

Jotkut on jopa nauraneet minulle, kun muuten ole niin tyylikäs ja sitten on "tuollaiset kengät" eli ne mustat nahkamaiharit tai tennarit, jotka on pj-kengät. Ja sanojilla itsellään voi olla ihan vain likaiset lenkkarit jalassa.

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   12.5.25 16:50:27

jej: https://www.belenka.com/barefoot-moccasins-be-lenka-rosaluna-all-black/

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.5.25 17:49:37

https://naturalmovement.fi/p37496/peerko-smart

Tässä vähän tyylikkäämmät!!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.5.25 17:51:08

Tuolla natural movementissa muutenkin tosi kivoja, haluaisin ne kaikki!

Päivämäärä:   12.5.25 17:57:05

Natural movementista huonoja kokemuksia reklamaation osalta. Olen samaa kuullut muiltakin. Asiakaspalvelu on hyvää vain jos asiakkaalla ei ole reklamoitavaa, mutta reklamaatiotapauksissa saa todella paskaa ja osaamatonta asiakaspalvelua.

Päivämäärä:   12.5.25 18:02:17

Linkissä oli paljasjalkakenkiä kuten xero. Siellä oli myös näitä pj kenkäilijöiden keskuudessa tunnettuja kompromissi kenkiä kuten altra ja lems. Itselläni on esim topot jotka myös löytyivät kyseisen linkin takaa. Ja myös lemsit löytyy mutta niissä on niin lötkö pohja että sen kyseisen mallin miellän enemmän pj kengäksi kuin kompromissiksi.
Mutta en minä näitä kenkiä miellä tavallisiksi kengiksi, todella huonosti niitä edes kivijalkaliikkeistä löytää. Topot on esimerkiksi sellainen jota ei suomesta taida löytyä ollenkaan. Tai ainakin se athletic 5 malli jonka minä pj kenkäilijänä hyväksyn. Lisäksi nämä kaikki linkin kengät olivat lenkkareita, harvassa on ihmiset jotka käyttävät pelkkiä lenkkareita.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   12.5.25 18:41:11

"Kenkiä on paljon erilaisia kuin vain itselleen sopimattomat ja pienet kengät ja paljasjalkakengät."

Valitettavasti en vain ole vielä koskaan löytänyt mistään ns. tavallisia kenkiä, jotka olisivat sopivat omaan jalkaani. Pj-kengät ovat ainoat, joissa varpaat ja jalkaterät eivät kipeydy. Ja ei, en ole käyttänyt liian pieniä kenkiä, vaan sellaisia, joiden sisäpituus on 1,5-2 cm pidempi kuin oman jalkani pituus, mutta kun se kengän muoto ei vain yksinkertaisesti vastaa jalkojen ja varpaiden muotoa, niin eihän se silloin sovi.

Päivämäärä:   12.5.25 19:28:10

"Ehkä vähän haastaisin kyllä tuota ajatusmaailmaa siitä, että mikä toisaalta on sitä tyylikästä pukeutumista. Jos jalat voi paremmin pj-kengissä, voisko kuitenkin joustaa klassisesta tyylistä sitten sen verran että käyttää niitä itselle sopivia kenkiä"

Toisaalta täälläkin väki ottaa niin pahasti kierroksia kun nuorilla on juhlakenkinä siistit, puhtaat tennarit että turha odottaa ihmeitä.

Lähettäjä: Hippimummo 
Päivämäärä:   13.5.25 11:33:23

Itse kuljen paljain jaloin keväästä alkutalveen, niin kotikaupungissani kuin Helsingissäkin. Pj-kengät käytössä esim loskakeleillä, lumella taas mukavampi kulkea ilman kenkiä. Jalat todella hyvässä kunnossa ja mieli paljain jaloin kulkiessa luonnollisen rauhallinen. Autistina nautin maapohjan tuntemisesta. Lämpimät vesilätäköt, nurmikko, hiekkatiet...
Kannattaa kokeilla ehdottomasti pj-kenkiä tai jops heittäytyä kylähulluksi ja luonnonlapseksi.
Juttukavereita valitettavasti tähän elämäntapaan siirtyessä riittää, se ainoa miinuspuoli.

Lähettäjä: mini 
Päivämäärä:   13.5.25 13:31:02

Valitettava totuus on se, että perus-kenkäkaupoissa ja marketeissa myytävistä kengistä 99% on sellaisia, jotka eivät sovi pj-kenkiin tottuneille, ja tottapuhuen ihmettelen miten ne sopivat kenellekään. Niissä ei todellakaan ole edes riittävän leveää varvastilaa, muista jalan kaipaamista ominaisuuksista puhumattakaan. Suppuun painuneille varpaille ne sopivat, mutta jos on kulkenut useamman vuoden pelkissä pj-kengissä, marketeista löytyvät normaalit kengät ovat järjestään kaikki aivan kamalia. Onneksi pj-kenkämallistoa on alkanut näkyä lähivuosina esimerkiksi Cittareissa, Prismoissa ja Tokmannilla, mistä ne toivottavasti eksyvät yhä useampaan jalkaan nimenomaan mukavuutensa vuoksi.

Itse kun vedin ensimmäiset pj-kenkäni jalkaan 13-vuotta sitten (olivat New Balancen juoksulenkkarit) olin kuin seitsemännessä taivaassa, kun ne tuntuivat kuin sukilta, eivätkä puristaneet tai hanganneet mistään! Nykystandardeilla ne eivät varmaan edes ole enää puhtaat pj-kengät, mutta edelleen lähes puhkikulutettuina omat lempparini.

Itselläni on vielä todella kapea jalka, koko 40 ja leveyttä 8,8cm (tuo on oikeasti kapea), ja pystyn esimerkiksi käyttämään Hai-saappaita, mutta yleensä edes kumisaappaat eivät mene ns. normileveään jalkaan puristamatta varpaita yhteen.

Chelseat tosiaan näyttävät ratsastuskengiltä, mutta kun itse pääsee siitä mielikuvasta yli, niin tavikset eivät sitä yhteyttä tosiaankaan näe.

Lähettäjä: Lei 
Päivämäärä:   13.5.25 13:48:37

Mä en pysty käyttämään paljasjalkakenkiä, päinvastoin tykkäään paksusta pohjasta, jossa kannan alla on enemmän pehmustetta, mutta tykkäisin kyllä aidosti leveästä kärjestä. Minulla ei tosin ole minkäänlaista ongelmaa vaivaisenluiden kanssa, vaan varpaat ovat nätisti linjassa, mutta olisi kiva kokeilla joskus sellaista jossa olisi isovarpaalle oma tila. Onko kellään vinkata sellaista lenkkaria?

Päivämäärä:   13.5.25 17:25:19

Lei: altralla on hyviä lenkkareita jos kaipaa hyvää varvastilaa mutta paksua pohjaa. Lestejä on myös eri levyisiä joten useimpien jalkaan löytyy sopivat.

Lähettäjä: Km 
Päivämäärä:   14.5.25 08:25:20

Vinkatkaapa kapealestisiä paljasjalkakenkiä. Mulla on tosi kapea jalka ja inhottavaa kun kaikki kengät pyörii jaloissa

Päivämäärä:   14.5.25 08:34:29

Vivot ja merrelit ainakin melko kapeita. Leguano voi myös sopia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.