Lähettäjä: jddd
Päivämäärä: 11.5.25 21:57:41
Olen käyttänyt pj-kenkiä nyt 4 vuotta. Tavallisia kenkiä en käytä ollenkaan, paitsi kumisaappaat, jotka ei ole jalassa edes joka vuosi.
Pj-kengät ei sovi kaikille. Jos on huono kävelytyyli, jaloissa vikoja ja askelvirheitä, kireät lihakset yms., niin pj-kengillä voi saada vahinkoakin aikaan.
Pj-kenkien käyttöä kannattaa harjoitella ihan paljain jaloin ulkona kävellen erilaisilla alustoilla. Opit oikeanlaisen askelluksen, kun ei ole mitään suojaamassa kitkalta ja on pakko askeltaa varovasti ja jalkojen lihakset pääsevät käyttöön.
Jos sinulla on uloskiertyneet lonkat, niin pj-kenkien käytöllä saat helposti vaivaisenluut aikaan, jos sinulla ei jo ole sellaiset. Kannattaakin itse opetella suoristamaan lonkat, ja jos et osaa itse ratkoa ongelmia, niin mene fyssarille, joka kertoo, mitä vahvistaa ja mitä venyttää, että jalkaterät on suorassa.
Pj-kenkiä on olemassa eri mallisia ja ne passaavat erilaisille jaloille. On ohuempaa, vaimennetumpaa, kapeampaa, leveämpää, suoralle varvasriville, laskevalle varvasriville, jne.
Mutta vaikka moni niihin tykästyy eikä koskaan laita jalkaansa tavallisia kenkiä, niin fakta on se, että kaikille ne ei sovi ja moni kipeyttää niillä jalkansa. Kannattaakin siis aloittaa varoen, vahvistaa jalkojen lihaksia ja jumpata ja venyttää ja niin edelleen, jos lihakset/kudokset meinaa kipeytyä.
Minun ei ole enää tarvinnut pariin vuoteen juurikaan jumpata yms., mutta monien pitää tehdä jumppaa edes pari kertaa viikossa. Minulla ei ole edes ekan vuoden jälkeen kipeytyneet jalat. Ekana kesänä kipeytyi toinen kantapää, kun akillesjänne oli kireä/heikko, ja se tuntui siltä kuin kantapää olisi ollut hajalla. Mutta kyllä se siitä kun lepuutin jalkaa pari päivää, sitten aloin venyttää ja vahvistaa akillesjännettä.
Myöskään hevosia käsitellessä pj-kengät ei ole hyvät, kun ne ei suojaa jalkaa jos hevonen talloo jalalle. Ja ratsastaessa voi jalustin tuntua ohuen pohjan läpi inhottavasti. Mutta kannattomuus ei haittaa, koska jalkineilla ei ole väliä. Ihan oikeilla ratsastussaappaillakin voi jäädä jalustimeen kiinni, joten mikään kantakorko ei siinä kyllä auta...
Eli moni joutuu tekemään kompromisseja kun pj-kenkiä ei kaikkiin tarkoituksiin ole (esim. turvakenhät joissa naulaanastumissuoja), tai jotkut toiset kengät tuntuvat paremmilta/turvallisemmilta.
|