Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Söisitkö lihaa jos...

Lähettäjä: Poikamiss 
Päivämäärä:   11.5.25 15:11:54

...syötävät eläimet pitäisi teurastaa itse?

Re: Söisitkö lihaa jos...

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   11.5.25 15:19:00

Kyllä. Itse en ole lopettanut mitään eläintä, mutta mies on ja yhdessä hoidettu käsittely siitä eteenpäin.
Huonosti kävisi, jos en söisi lihaa, koska on niin paljon, mitä en voi syödä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.5.25 15:20:18

Syön

Lähettäjä: je 
Päivämäärä:   11.5.25 15:21:01

Kyllä. Olen teurastanutkin eläimiä itse. Poroja, hirviä ja hevosia. Samoin riekkoja ja hanhia, joita isä metsästi, olen ollut nylkemässä ja kaloja perkaamassa.

T: N40 v

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   11.5.25 15:21:03

Syön.

Lähettäjä: nnnn 
Päivämäärä:   11.5.25 15:29:17

Entäs söisitkö kasviksia, jos joutuisit ne itse kasvattamaan ja keräämään?

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   11.5.25 15:37:37

Syön

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   11.5.25 15:40:37

Olen just opetellut teurastamaan lihakaneja.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   11.5.25 15:46:39

Söisin, ja syön.
Muutama possu on tullut omin käsin teurastettua ja paloiteltua.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   11.5.25 15:50:38

En.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   11.5.25 15:52:46

En syö lihaa nytkään, vaikkei tarvitsisi teurastaa itse. En tykkää lihasta.

Lähettäjä: Toto 
Päivämäärä:   11.5.25 15:58:49

Söisin, nytkin teurastetaan itse nautoja ja kalastetaan. Paljon mieluummin syön eläintä jonka olen itse kasvattanut.

Päivämäärä:   11.5.25 16:00:12

Ehkä siihen voisi opetella. Haluaisin pystyä ja itse lihaa meille kasvatan, mies on hoitanut teurastuksen, mutta olen sitä mieltä, että jos lihaa syö, pitäisi homma pystyä myös itse tekemään.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   11.5.25 16:03:13

Eiköhän se pakon edessä onnistuisi.

Olenkin sitä mieltä, että syömänsä liha pitäisi pystyä itse myös tappamaan.

Lähettäjä: eeliö 
Päivämäärä:   11.5.25 16:18:22

jep

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   11.5.25 16:18:40

Kyllä. Juuri suoritin metsästyskortinkin :)

Päivämäärä:   11.5.25 16:20:24

Opettelisin jos muuten ei lihaa sais.

Lähettäjä: Ida H 
Päivämäärä:   11.5.25 16:23:43

Kyllä.
itseasias just söin ihan ite teurastettua hevosta. ite lopetettu, nyletty, pienitty. hyvää oli. suurin osa syömästäni lihasta on nimenomaan ite laitettua.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   11.5.25 16:26:05

En, olen jo alkanut vähentämään lihansyöntiä eettisistä syistä. Toivottavasti jonain päivänä osaan jättää eläinperäiset tuotteet vielä kokonaan pois.
Toisaalta eniten juuri tehotuotantoa vastustan, en sitä miten oli ennen, eli jokainen kasvattaa itse omat lihansa ja lihaa tarjolla vain kerran pari viikossa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   11.5.25 16:31:28

En söisi, ihan riippumatta siitä kuka sen elukan ottaa hengiltä. Olen allerginen nisäkkäiden ja lintujen lihalle.

Päivämäärä:   11.5.25 16:55:18

"Toisaalta eniten juuri tehotuotantoa vastustan, en sitä miten oli ennen, eli jokainen kasvattaa itse omat lihansa ja lihaa tarjolla vain kerran pari viikossa."

Pääsääntöisesti kotimaisilla "tehotuotanto"eläimillä on nykyään paremmat olot kuin oli ennen niillä pikkutilojen eläimillä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.5.25 18:57:35

Söisin. Linnun varnasti voisin tappaa ja kalan ja niitä syön. Lemmikkirottanikin olen itse lopettanut, niin eiköhän kanan kaulan katkaisu luonnistuisi.

Päivämäärä:   11.5.25 18:59:11

En. Ja käynkin ristiriitaista keskustelua itseni kanssa sekasyöjänä. Syön kyllä muutenkin todella vähän lihaa, ehkä pari kertaa kuussa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.5.25 19:01:18

En

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   11.5.25 19:02:10

Syön lähinnä vain itse kasvatettua eli kyllä. Punaista lihaa en osta kaupasta lainkaan vaan syömme vain kalaa, kasvista ja kania, satunnaisesti broileria. Minusta kaikkien tulisi kyetä katsomaan ruokaansa silmiin tai sitten pitäisi ryhtyä kasvissyöjäksi, ei se prisman pakastealtaassa kasva. Muu on tekopyhää.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   11.5.25 19:03:00

Kyllä ja kasvatan kasviksenikin pitkälle itse

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   11.5.25 19:10:20

Kyllä. Olen teurastanut kukkoja jo 10 vuotiaasta ja nykyään osaan käsitellä kaikkea kyyhkystä hevoseen. Nahan käsittely on hieman hakusessa, mutta jos joku muu sen parkitsee niin kyllä vuodasta aina yhden takin ompelee.

Jos taas sama pätisi kasviksiin niin söisin pelkkää lihaa. Kasvimaan pito ei luonnistu sitten lainkaan.

Päivämäärä:   11.5.25 19:26:44

Kyllä.

Päivämäärä:   11.5.25 19:35:25

Luultavasti en. Tulisi hyvä kimmoke alkaa kokonaan kasvissyöjäksi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.5.25 19:46:03

En. Nytkin kamppailen asian kanssa, mutta koska vatsaongelmieni vuoksi siedän huonosti proteiinipainotteisempia kasviksia ja tiettyjä kasviksia ylipäätään, on vaikea saada riittävästi proteiinia ilman lihaa - ja oikeastaan lihaakaan syömällä en taida saada sitä riittävästi, koska syön sitä valmiiksi melko vähän...

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.5.25 20:55:28

Multa jäis syömättä. Tai ensin tietty jäis siis laittamatta eläin lihoiksi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.5.25 21:19:56

Kyllä teurastaisin ja söisinkin.

Riistalihaa meillä syödään usein.
Ja kyllä se nauta,possu,hevonen ja kana maistuu.
Kalaa en syö,kun olen allerginen.

Kasviksia kasvattelen pienimuotoisesti myös

Lähettäjä: mirataz 
Päivämäärä:   11.5.25 21:22:38

En syö muutenkaan.

Lähettäjä: no juu 
Päivämäärä:   11.5.25 21:28:59

Kyllä, olen ollut mukana teurastuksissa ja mielestäni niin pitääkin olla, eli jos syöt niin myös lopetat. Ainoa raja on ollut että olen syönyt ystävän hevosen lihaa ja maksaa ja sydäntä, omia en vaan ne olen antanut ystäville.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   11.5.25 21:37:34

Joo, jos vain joku opettaisi teurastamaan. Sisäelinten käsittelyyn pitäisi vähän tottua, mutta eiköhän se onnistuisi.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   11.5.25 22:34:17

En. Ihan ajankäytön takia. Ei ole arjessa ylimääräistä aikaa ruveta teurastamaan eläimiä. Yritän muutenkin järjestää ruokahuollon mahdollisimman vähällä vaivalla. Nykyiselläänkin, jos asuisi yksin, söisin vähemmän tai en ollenkaan lihaa. Mieheni syö lihaa, tervrydellisistäkin syistä, enkä halua laittaa kahta ruokaa.

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   11.5.25 22:36:52

Ehkä jos joku sen opettaisi ja siitä tulisi rutiini. Ja varmaankin jos asuisin maalla ja kasvattaisin eläimiä. Näin kaupunkilaisena vaan tuntuu kaukaiselta ajatukselta lähteä ostamaan eläin elävänä ja sitten teurastaa se. Ja vaivalloiselta, kun ei olisi osaamista asiaan. Mutta kyllä mä loukkaantuneita lintuja, jyrsijöitä ja supikoirankin olen lopettanut

Lähettäjä: hummaniheippaa 
Päivämäärä:   11.5.25 22:49:21

En ole teurastaja, enkä ole saanut siihen mitään koulutusta. Aloittaja varmasti kasvattaa kaiken ravintonsa pataan asti ja siinä sivussa pitää tarvittaessa kotikoulua lapsilleen ,ompelee kaikki vaatteensa itse valistamistaan materiaalista,terveydenhuolto kotikonstein, itsetehdyt kulkupelit ,asuu omassa hartiapankilla valmistetussa asunnossa jne.....

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   11.5.25 23:22:47

En usko. Hevosta kyllä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.5.25 23:44:52

En söisi enkä sen takia syö. Mietin tämän homman teininä juurikin tältä kantilta että on perverssiä kasvattaa eläin syntymästä, oppia tuntemaan se ja sitten tappaa se. Ja että ellen siihen pysty, ei mun kuulu syödä lihaa.

Olen sitä mieltä että kaikki lihaa syövät pitäisi pakottaa aika ajoin tähän prosessiin jossa nähtäisiin syntymä, itse riistettäisiin poikanen emolta, kuunneltaisiin ne emon ja poikasen hätähuudot, kasvatettaisiin eläin ja opeteltaisiin tuntemaan se yksilönä ja persoonana ja sitten pitäisi itse viedä se teurasautoon ja teurastamolla itse tappaa eläin omin käsin. Sitten saisi taas vähäksi aikaa lihansyöntipassin.

Lapsille pitäisi vähintään ekaluokalta opettaa miten liha tuotetaan ja kertoa alusta saakka miten homma toimii, miten eläin ajattelee ja tuntee jne.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   12.5.25 05:37:56

"Lapsille pitäisi vähintään ekaluokalta opettaa miten liha tuotetaan ja kertoa alusta saakka miten homma toimii, miten eläin ajattelee ja tuntee jne."

Olinkohan edes viittä vuotta kun käytiin ekaa kertaa äidin kanssa katsomassa läheisen tilan muIlivasikoita läheltä. Uteliaita otuksia ja antoivat mielellään rapsuttaa, mikä tietenkin oli ihan parasta pienen tytön mielestä. Äiti myös kertoi, että niistä tulee isompina ruokaa, eikä siitä mitään traumoja jäänyt. Onnellisia eläimiä, sellaisia soisi kaikkien ruuaksi kasvatettavien olevan.

Mitä taas tulee aloittajan kysymykseen... Varmaan pystyisin teurastamaan eläimen jos joku vain opettaisi sen kunnolla, mutta kaupunkioloissa hiukan haastavaa tuoda muutaman viikon välein joku possu tai lehmä pihaan ja teurastaa ja paloitella se siinä autojen keskellä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   12.5.25 07:08:57

Kuinkahan moni söisi yhtään mitään jos kaikki mitä syö, pitäisi metsästää, kasvattaa, kerätä tai viljellä sekä käsitellä ihan omin kätösin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.5.25 08:14:25

Tällä hetkellä en syö punaista lihaa kun joskus harvoin joten helppoa olisi jättää kokonaan pois. Syön kalaa ja toisinaan siipikarjaa. Kalan tappaminen onnistuu mutta kanan/kalkkunan kohdalla voi tehdä vaikeaa pelkästään syöntitarkoituksessa, mikäli eläin sairas tai loukkaantunut niin onnistuu.

Päivämäärä:   12.5.25 08:26:32

”Kuinkahan moni söisi yhtään mitään jos kaikki mitä syö, pitäisi metsästää, kasvattaa, kerätä tai viljellä sekä käsitellä ihan omin kätösin.”

Maalaiset.

"Lapsille pitäisi vähintään ekaluokalta opettaa miten liha tuotetaan ja kertoa alusta saakka miten homma toimii, miten eläin ajattelee ja tuntee jne."

Maalaislapset osaa tämänkin ja ovat pienestä asti mukana metsästämässä ja laittamassa eläimiä lihoiksi.

Harmi vaan, että maaseutu autioituu ja osaaminen ja ymmärrys näihin asioihin vähenee sen mukana.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   12.5.25 08:27:29

”Kuinkahan moni söisi yhtään mitään jos kaikki mitä syö, pitäisi metsästää, kasvattaa, kerätä tai viljellä sekä käsitellä ihan omin kätösin.”

Tämä. Turha jeesustella lihasta, kun suurin osa ihmisistä ei pystyisi kasvattamaan muutakaan ruokaansa.

Puhumattakaan siitä, että kuka pitäisi vaatteita jos ne pitäisi itse valmistaa alusta asti.

Lähettäjä: meppu 
Päivämäärä:   12.5.25 09:02:17

Mulla jäisi varmaan sitten lihansyönti, jos pitäisi itse teurastaa. En siihen kykene. Onkimani pikkukalan olen joskus lopettanut, se on jotenkin eri asia. Mutta en tykkää kalasta syötävänä.
Ilman lihaa siis kyllä pärjään, mutta en ilman maitoa ja maitotuotteita. Onneksi maidosta on aika helppo olla omavarainen (=vuohi), toisin kuin lihasta.

Päivämäärä:   12.5.25 09:04:22

Mä en söisi leipää kun en osaa leipoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.