Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oikikseen kolmekymppisenä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.5.25 14:47:57

Oma haave on tuo ollut että jos sinne hakisi, mutta en ole koskaan uskonut että pääsisin enkä tule myöskään kovin akateemisesta perheestä joten en ikinä uskaltanut edes hakea. Täytän pian 30v, ja jostain on tullut ajatus että unelmia kohti pitäisi vaan mennä niin ettei sitten jää kaduttamaan mikään. Mutta onko työllistyminen alalle miten hankalaa vanhempana jos mitään kovin hienoa työuraa ei ole takana? Onko se siis jo lähemmäs nelikymppiselle (siinä vaiheessa kun valmistuisin) mahdollista?

Mietityttää myös se mahdollisesti tuleva uudistus siitä, jos haluaa suorittaa toisen korkeakoulututkinnon joutuisi maksamaan. Voisi ainakin aluksi koittaa opiskella alaa avoimessa..

Re: Oikikseen kolmekymppisenä?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   11.5.25 15:22:10

Kannattaa yrittää, varsinkin jos lukupää on hyvä. Avoimen opinnoista voi olla työuralla hyötyä, vaikkei suorittaisi koko tutkintoa.

Vastavalmistuneilla juristeilla ei ole kauhean hyvä palkka (tai on, jos vertaa johonkin puutarhuriin tai lähihoitajaan), mutta kun sinnittelee sen vaiheen, rahaa tulee kohtuuhyvin. Jos saa jalkaa hyvien toimistojen ovenrakoon, jopa varsin hyvin.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   12.5.25 08:12:58

Eksäni meni 28-vuotiaana oikikseen. Hyvin siellä pärjäsi ja mahtui myös nuorempien biletykseen mukaan. Nyt on palannut kotipaikkakunnalleen ja pitää omaa lakiasiaintoimistoa siellä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.5.25 10:30:23

Työnkuvia on monia, mutta tässä pari esimerkkiä millaista työ voi olla:

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000009660620.html

Lähettäjä: Vanhusopiskelija 
Päivämäärä:   12.5.25 10:48:30

Teen kolmatta korkeakoulututkintoani opiskellen avoimen puolella oikeustieteitä. Ja olen lähes viisikymppinen. Mun tavoite on suorittaa avoimessa 60 pinnaa. Ainoa ongelma perheellisenä on aika; miten sovittaa työt ja perhe opiskeluun, joka vaatii minulta ainakin paljon enemmän aikaa kuin aiemmat opinnot. Olen laskenut että parikymmentä vuotta vielä työkykyä riittää, joten ehdin hyvin harjoittaa ammattia esim. yrittäjänä jos työpaikkaa en saa näin iäkkäänä.

Lähettäjä: Vanhusopiskelija 
Päivämäärä:   12.5.25 10:49:43

Niin siis tavoitteena on toki tutkinto, mutta ensin 60 pinnaa avoimen puolella.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.5.25 11:06:56

Hae se sinne pääsykokeisiin. Monelle ne ovet ei aukea koskaan mutta sitä ei voi tietää hakematta. Kaveri haki 4 kertaa ja 2 kertaa jäi 1n pisteen päähän ennen kun luovutti. Muistaakseni jossain pystyi myös maksullisena opiskelemaan noin vuoden avoimen opintoja (?) jotka hyväksiluetaan jos pääset sisään.
Esim:
https://alkio.fi/opintolinjat/oikeustieteet/

Aikamoinen luku urakka on pääsykokeeseen mutta siitä vaan yrittämään.

Terveisin DI, jonka isä läpäisi peruskoulun ja jonka äiti on lähihoitaja. Taustasta huolimatta tutkijan ura aukeni.

Lähettäjä: km 
Päivämäärä:   12.5.25 11:29:09

Oikiksessa ei ole yläikärajaa, kuten ei ole missään muussakaan yliopistokoulutuksessa.

Olen kuullut kerrottavan, että nimenomaan oikeustieteellisessä on hyvinkin ikääntyneitä opiskelijoita. Kannattaisi aloittaa opinnot jo nyt avoimessa yliopistossa, niin pääsee vähän jyvälle siitä, millaista opiskelu on. Toiseksi se helpottaa pääsykokeissa pärjäämistä enemmän kuin pelkkä kirjojen lukeminen ja kolmanneksi, avoimen opinnot luetaan hyväksi sitten, kun pääset tutkinto-opiskelijaksi.

Lähettäjä: Kira 
Päivämäärä:   12.5.25 12:02:27

Olen itse 30-vuotias ja mielestäni tämä on hieno ikä lähteä vaihtamaan ammattia vaikka yliopistoon. Yleensä joku ammatti ja työelämää on jo taustalla. Työikää jäljellä kymmeniä vuosia ja vasta noin kymmenen takana. Meinaan itsekin juuri lähteä opiskelemaan uuden ammatin nykyisen rinnalle. Kolmekymppisenä sinulle on kertynyt kokemusta, mistä voi ehdottomasti olla vain plussaa uusissa opinnoissa. :)

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   12.5.25 12:03:05

Itse menin yli nelikymppisenä ja valmistuin melkein viisikymppisenä. Sisään avoimen yliopiston väylän kautta, ja ne opinnot sai tosiaan kaikki hyväksi luettua. Työpaikka löytyi valtiolta samasta virastosta, missä tein aiemmin muita hommia. Opiskelin työn ohella.

Harmillista sinänsä, että tämä oikeistohallitus yrittää monin tavoin heikentää köyhempien jälkikasvun opiskelumahdollisuuksia muuttamalla opintoja pikku hiljaa maksullisiksi. Näin hyväosaisten lapsille riittää opiskelupaikkoja paremmin, ja tyhmempikin rikkaasta perheestä tuleva voi päästä sisään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.5.25 14:02:52

No todellakin haet! Sulla on vielä 35v työelämää jäljellä, eli enemmän kuin ikäsi!

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   12.5.25 14:57:49

Ei taida aloittajan eläkeikä olla paljonkaan alle 70v.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.