Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Autossa ympäri vuoden säilyviä eväitä

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   11.5.25 11:26:00

Välipalakeksit, proteiinipatukat (ei suklaata kesällä), kuivaliha (en tosin ole kokeillut kun kotimaisia ei oo kaupassa), maissi/riisikakut.
Mitä muuta? Talvella säilyy erilaisia vähän paremmin.
Mulla siis on eväsvarastoja ympäri vuoden autossa. Kierto ei välttämättä ole kovin nopea.

Re: Autossa ympäri vuoden säilyviä eväitä

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   11.5.25 11:39:15

Mulla on autossa vedenkeitin niin saa puurot, nuudelit ja pussikeitot. Kahvia on myös.

Lähettäjä: gerb 
Päivämäärä:   11.5.25 11:50:27

kuivalihakundin kuivalihat on kotimaisesta lihasta valmistettuja. Melkein joka kaupasta löytyy...

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   11.5.25 11:54:20

En kyllä silti suosittelisi kuivalihaa. On niin kamalan sitkeää eikä mitään hyvänmakuistakaan.

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   11.5.25 11:57:20

Knorrin tms purkkiruoat johon lisätään vesi, termariin kuumaa vettä.
Hedelmät, pähkinät, piltit

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   11.5.25 11:57:53

Tortillat ja dipit jos saat syötyä koko dipin kerralla

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   11.5.25 11:59:24

Miksi ne ruuat pitää säilyä autossa? Etkö voi ottaa eväitä joka päivä?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   11.5.25 12:06:14

Kerran miehen kanssa oltiin liikkeellä, kun auto lakosi jonnekin syrjäiselle pikkutielle. Ei oltu syöty koko päivänä mitään. Autonromusta löytyi kaksi lasten puoliksi syömää tikkaria (lapset eivät olleet vielä kovin isoja). Tikkarit olivat sillä hetkellä aivan taivaasta.

Suosittelen tikkareita (korkkaamattomia) hätämuonaksi. Säilyvät myös hyvin.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   11.5.25 12:11:27

Säilykkeet eivät taida kestää jäätymistä. Ja lämpeneekö kaupan hyllyssä olevat säilykkeet ja ruuat kesällä liikaa autossa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.5.25 12:15:51

En uskaltaisi säilyttää autossa mitään syötävää, niin yleisiä rottien hyökkäykset autoihin jo ovat. Ennemmin säilyttäisin mukaan otettavat varasyömiset jossain kassissa sisätiloissa, sellaisessa kassissa jonka joka tapauksessa nappaisin mukaani aina lähtiessäni.

Erilaiset pähkinät, suklaa, kuivaliha, mehuvichyt ovat hyviä mukaan. Yleensä mitä energiatiheämpi tuote, sen parempi.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   11.5.25 13:01:33

Rusinoista ja pähkinöistä saa hyvin energiaa. Molemmat säilyvät avaamattomissa pakkauksissa kesällä ja talvella. Kannattaa ottaa sellaisia pieniä pakkauksia, jotka tulee syötyä kerralla eikä jää avattuina pitemmäksi aikaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.5.25 13:30:36

Mulla on myös pillimehuja autossa, ne on säilyneet hyvin eikä jäätyminenkään haittaa makua. Tietty talvella ei voi jäistä juoda, mutta suurimman osan vuodesta säilyy. Kuuma auto taitaa olla se suurin ongelma, mantelit esim. härskiintyivät.

Päivämäärä:   11.5.25 13:47:55

Suolakeksit on aika hyviä.

Päivämäärä:   11.5.25 13:52:50

Keksit ja tortillat muuttuu nopeaksi märäksi jauhomaiseksi mössöksi, jos pussi avattu ja tulee kosteat kelit esim. kesän sateet jotka tuo kosteutta erityisesti vanhoihin autoihin. Pillimehut ja pähkinät hyviä. Monet kans syö lasten pilttiruokia. Tonnikalapurkki myös hyvä jos pitää vaikka hanskalokerossa jos tykkää syödä suoraan purkista.

Päivämäärä:   11.5.25 13:56:19

Ääni viivan eväskassille; ei ainakaan jäätyneitä pilttejä tai tonnikalasäilykkeitä.

Päivämäärä:   11.5.25 14:00:06

Ja siis sen eväskassin voi uusia kuukauden tai vuoden välein, tai miten vanhoja ruokia suostuu syömään. Sen sijaan että jakaa autossa 5 v. vanhat suolakeksit rotan kanssa.

Päivämäärä:   11.5.25 15:37:48

Mun kohdalla siis työ (lomitus) on sellaista että välillä nyt vaan on niin järkyttävä nälkä töistä lähtiessä että tarvii jotain evästä. Vaikka ois syöny ennen töitä. Mutta joskus työt venyy ja tarvii ruokaa. Siksi eväitä pitää olla autossa ja toisaalta mikään minkäänlaista kokkausta vaativa ei toimi. Ja ruoan pitää edes vähän täyttää vatsaa, koska tyhjä vatsa sattuu :D
Ja itse ainakin pari kolme kertaa vuodessa käyn sen eväskassin läpi, ja heitän huonot pois.

Mutta muutama kohtuullinen ehdotus saatu, kiitos.

Päivämäärä:   11.5.25 15:38:19

Niin ja vielä, jos on ideoita ei niin sokeri/hiilaripommeista, niin otan nekin vastaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.5.25 16:33:46

Mulla on autossa aina suolakeksejä, Tuc paprika. Mielellään suklaatakin.
Pikakahvia ja sokeria jo siksikin että huoltsikkasumpit on niin laihoja.
Hunaja kai säilyy täältä ikuisuuteen?

Päivämäärä:   11.5.25 16:38:18

"jos on ideoita ei niin sokeri/hiilaripommeista, niin otan nekin vastaan."

Erilaiset liha- ja kalasäilykkeet purkeissa, vaikka sitten näkkärin päälle levitettynä.

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   11.5.25 20:36:02

Nyt täytyy kyllä sanoa, että aika erikoista :D
Onko sulla diabetes tai jotain? Koska mäkin olen lomitushommia tehnyt, mutta ei ole ikinä työmatka niin pitkä ( pisin oli ehkä 70km?) ollut että sille olisi evästä tarvinnut... Ja tämä oli siis ~20v sitten, jolloin listoilla oli vielä useampia niitä ihan käsipelillä toimivia navetoita jossa tosiaan sai tehdä fyysistä työtä. Nykytilanteesta en tosin tiedä; taitaa olla aika harvassa jo esim parsinavetat, kottikärryllä rehun ajo ja lantakoneen puuttuminen? Olipa silloin vielä jokunen pieni kannulypsytilakin, ja useita sellaisia tiloja, joissa navetalle mentäessä ensimmäisenä haettiin liiteristä puut ( ellet ollut hakenut edelliskerralla valmiiksi) ja pistettiin melko askeettisessa karjakeittiössä oikeaan, kunnon alta lämmitettävään pataan tulet, jotta lypsyaikaan oli kuumaa vettä :D
Ajatelkaa, tästä ajasta ei tosiaan ole kun parisenkymmentä vuotta!

Päivämäärä:   11.5.25 21:21:12

Ei ole mutta olen todennut, että jaksan parhaiten omalla aikataulullani syömisen suhteen ja myös suolisto on rauhallinen kun syön vähän kerrallaan pitkin päivää. Ja välillä silti ihan myös unohdan syödä koska ei ole nälkä, mutta se taas kostautuu töiden jälkeen.
Meillä on erilaisia kehoja ja suolistoja, joten ihmettele rauhassa, jos tämä on sinulle uutta :)

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   12.5.25 07:10:21

Kun eväät pakkaa peltirasiaan, ei ole haittaa rotista eikä kostumisesta. Hevosille meillä on eväänä näkkileipää. Nekin säilyvät hyvin ja pahimpaan nälkään auttavat.

Päivämäärä:   12.5.25 07:31:24

Soija- tai hernissuikaleet. Vaatii vähän totuttelua, että menee suoraan pussista, mutta molemmissa on hyvin proteiinia. Samoin mamas nuudelit suoraan pussista ovat kivaa rouskuteltavaa.

Lähettäjä: Tok 
Päivämäärä:   12.5.25 07:39:37

Mulla on pienessä hevosautossa pieni muovilaatikossa, jossa muoviset aterimet ja kipot (suoraan ikean lastenosastolta), puuropusseja, nuudelikuppeja - nykyään löytyy myös risottoa ja vaikka mitä muutakin ainakin isommista kaupoista, tonnikalaa, keksejä, pähkinöitä, hedelmäsosetta, näkkileipää, joskus korppuja,lämpimässä säilyvää pasteijaa näkkärin päälle ja jotain kaakaopusseja ja tietenkin murukahveja.

Yleensä aina jossain saa vettä keitettyä, ainakin termariin mukaan. Olen keittänyt mm pikkukeittimellä huoltsikan vessan seinästä jossain kisareissulla puolassa keskellä yötä, kun muut paikat olleet kiinni.

Pointti on että kävele kaupan kuivahyllylle tai lasten ruokaosastolle ja poimi sieltä kaikkea mistä pidät. Johonkin aikaan tykkäsin muroista niin niitä laitoin pakasterasiaan.

Ymmärrän hyvin, että tien päällä tulee nälkä varsinkin kun pitkää matkaa ajaa. Tai jos auto jättää ja tulee pitkä odotus ja verensokeri on jo valmiiksi matalalla.
Samasta syystä mulla on autossa ympäri vuoden pakkastakki, toppahousut kumpparit ja x määrä erilaisia hanskoja. Pipokin on.
Kesäyökin voi olla viileä, jos lämpimästä autosta joutuu hevosia evakuoimaan ja hinausta odottelemaan.

Ajan pitkiä matkoja +8h hevosten kanssa aika usein

Päivämäärä:   12.5.25 07:41:54

Kuinka usein siellä autossa pitää syödä. Minä 1-ryypin diabeetikkona pidän hanskalokerossa siripiri pötkön ja sokerilimua keskikonsolin telineessä. Joskus ollut tarvetta mutta niillä pärjää. ruokaa saa kaupasta ja baarista.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   12.5.25 09:25:35

Joku ehdotti tikkareita
Meillä ei tikkarit säily muutakuin kassakaapissa

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.5.25 09:47:30

Kuivatut hedelmät avaamattomassa pakkauksessaan.

Näkkileipä ja korput säilyy myös jonkin aikaa.

Päivämäärä:   12.5.25 13:14:35

Ei autossa kesähelteillä säily mikään ruoka sellaisena että sitä kannattaisi syödä.

Kuljeta laukusa/repussa niitä hätävaraeväitä. Maidottomia ja kananmunattomia niin säilyvät paremmin.

Päivämäärä:   12.5.25 18:53:39

Hyi hemmetti. Ei mitkään eväät säily kesäkuumalla autossa syömäkelpoisina montaa päivää.

Kuinka usein se nälkä oikein yllättää siellä tien päällä? Kuinka korvessa sitä oikein ajellaan jos kauppoja tai mitään huoltoasemia ei ole lähimaillakaan? Ruokaa saa käupasta, ja jos sitä haluaa syödä askeettisesti, niin saa niitä samoja pilttejä ja kuivalihoja sieltä silloinkin ostettua.

Lähettäjä: Hopli 
Päivämäärä:   12.5.25 21:18:44

Jos tarve on toistuva, olisiko sellainen mahdollista että käytössäsi olisi matkajääkaappi? Ajon aikana virrat autosta ja sammuksissa akuilla ja verkkovirtaakin voi jopa käyttää silloin kun sellaista saatavissa. Maksaa toki moinen sijoitus, mutta kätevä ja voi huoletta pitää mukana mitä haluaa ja tarvitsee. Pidemmillä kesäreissuilla tuollainen ollut käytössä meillä, ja tässä tarkoituksessa ollut hyvä.

Päivämäärä:   12.5.25 21:22:12

Oi ihana piste <3
Kyllähän monikin ruoka säilyy autossa. Ja meillä ainut kauppa tässä lähistöllä on meidän naapurissa, eli ei siis tilojen lähellä, joista lähtiessä on nälkä. Samoin ainut huoltoasema. Ehkä ollaan korvessa, 15km yhden Suomen suurimman kaupungin keskustaan. Mutta se on väärässä suunnassa...
Ja kyllä, mulla nyt vaan on hyvinkin usein nälkä kun lähden töistä. Siellä tulee kuitenkin liikuttua ja autolla ajaessa on hyvä pitää jollain tavalla ruoka-ajat tasaisina, ettei tule niin paljoa niitä hetkiä, kun tulee nälkä. Töihin ei viitsi jäädä kokkaamaan ja maleksimaan, kun tuntuu että muutenkin asun niissä kun keksin kaikkea hoidettavaa.

Lähettäjä: ___ 
Päivämäärä:   12.5.25 21:28:08

Nutrilet yms. pirtelöt, miksei patukatkin. Niissä on hyvin kaloreita ja pitävät nälän.

Päivämäärä:   12.5.25 21:30:26

Kesällä ongelma on että rasva härskiintyy, talvella että neste jäätyy. Kesällä siis hiilaripitoisia juttuja minimirasvoilla ja talvella mahdollisimman kuivia asioita.

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   13.5.25 07:22:14

En vain ymmärrä, miksei niitä eväitä säilyttäisi jossain työkassissa, jonka nappaa aina mukaan? Kesäisin kylmälaukku tai pieni jääkaappi autoon.

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   13.5.25 08:22:18

Ajan siis rekkaa ja autossa on jääkaapit, vedenkeittimet yms. Silti en säilytä autossa mitään muuta kuin kahvia. Täysin eväiden varassa olen töissä, mutta kotoa otan kassissa tarpeet mukaan.

Päivämäärä:   13.5.25 09:19:52

Mulla on tallilla kaapissa niitä lasten puuropusseja tai hedelmäsoseita. Joskus tuleekin jäätyä tallille eikä ole eväitä tai on muuten arvioinut päivän syömiset väärin ja nälkäisenä musta ei ole ajattelevaksi ratsastajaksi. Nuo on mielestäni näppäriä ja puurot yllättävän täyttäviä. Ei nuo varmaan autossa säily kovin hyvin, mutta toisaalta on sen kokoisia, että niitä voi pari pitää aina kassissa tms mukana.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.5.25 10:59:06

Vedellä täytetty jäädytetty limsapullo pitää pienen kylmälaukun sisällön kylmänä parhaimmillaan vuorokauden. Eli mukaan voi ottaa ihan mitä vain haluaakin.

Lähettäjä: Pinja 
Päivämäärä:   13.5.25 11:23:42

Aloittaja on monta kertaa sanonut, että haluaa vinkkejä autossa säilytettävään ruokaan. Silti täällä useampi lukutaidoton vaan jatkaa eväskasseista ja kylmälaukuista jankkaamista.

Minulla on peräkontissa tiivis muovirasia, johon olen koonnut välipalapatukoita, kuivahedelmäpusseja, suolakeksejä ja pillimehuja. Onhan tuo valikoima aika yksipuolinen ja puuduttava, mutta olen työni puolesta liikkeellä vain pari kuukautta sulan maan aikaan, niin ei siihen siinä ajassa ihan mahdottomasti ehdi kyllästyä.
Suosittelen autoeväillä kuitenkin tiivistä rasiaa tai minigrip-pusseja, ettei kosteus pääse pilaamaan tuotteita.

Päivämäärä:   13.5.25 11:26:20

Eivät he Pinja ole lukutaidottomia, vaan yrittävät neuvoa tietämätöntä aloittajaa. Ei kesäkuumassa pätsissä mikään ruoka pitkiä aikoja säily.

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   13.5.25 11:34:34

Eikö aloittajalla ole aina mukana joku varustekassi? Siinä voi pitää sellaistakin syötävää, joka voi jäätyä autossa.

Päivämäärä:   13.5.25 11:38:07

aloittaja on myös jo luetellut about kaikki sellaiset ruuat joita voisin ainakin itse kuvitella säilyttäväni autossa, eli jotka säilyy suurinpiirtein kaikessa -25 ja +50 välillä.

Lähettäjä: Pikasokeri 
Päivämäärä:   13.5.25 23:42:18

"Kuinka usein siellä autossa pitää syödä. Minä 1-ryypin diabeetikkona pidän hanskalokerossa siripiri pötkön ja sokerilimua keskikonsolin telineessä."

Täältä hanskalokerosta löytyy pullo juoksevaa hunajaa ja Laitilan linsatölkkeja.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   14.5.25 00:23:58

Aloittaja ei luetellut kaikkia. Hunaja on hyvä idea. Sille kaveriksi ottaisin hapankorppuja ja/tai suolakeksejä (tosin ei liian suolaista jos vesi vaarassa loppua). Ne säilyy ympäri vuoden siinä peltiboxissa kunhan ovat muovipussin sisällä. Vähärasvaista kuivalihaa voi tehdä itekin. Jos on vakuumikone, niin sitäkin voi hyödyntää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.