Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko liittoon kuulumisessa enää mitään järkeä?

Lähettäjä: Idea 
Päivämäärä:   11.5.25 09:52:07

Nyt kun enää ei kohta saa verovähennyksiä liitonmaksuista niin onko siinä hyötyä että maksaa maksuja? Olen maksanut niitä 18-vuotta ja yhden kuukauden saanut osapäivärahaa kymmenen vuotta sitten. Mietin vaan että saisin täyttä rahaa 74e/päivä -kulut josta vero pelkästään ainakin 25%. Ensimmäisen porrastuksen jälkeen 59e...

Re: Onko liittoon kuulumisessa enää mitään järkeä?

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   11.5.25 09:54:57

Lue TES ja mieti oletko tulevaisuudessa valmis työskentelemään työnantajan sanelemin ehdoin.
Ikävää kun ihmiset ajattelevat vain mahdollista työttömyyskorvausta. Liitto on paljon muutakin.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   11.5.25 09:57:58

Nyt jos koskaan kannattaa kuulua liittoon. Jos liitoissa ei ole tarpeeksi ihmisiä, niillä ei ole enää neuvotteluvoimaa. Sitten voidaankin sanoa hyvästi työehtosopimuksille. Onhan toki laki jäljellä, mutta suurimmalla osaa aloista on tes, ja se on työntekijälle edullisempi kuin laki. Jatkossa saa sitten ihan itse neuvotella työasiansa, ja yksittäinen ihminen on siinä todella heikoilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.5.25 09:59:08

Oletko siis tähän asti kuulunut liittoon hyvin pienen verovähennyksen vuoksi? :D

Päivämäärä:   11.5.25 10:17:05

Yleensä, mitä pienempipalkkainen ja vährmmän koulutettu ihminen on, sitä järkevämpää on kuulua liittoon. Olen itse neuvotellut palkkani ja muita parempia etuja, silti on todella kiva, kun se TES on. Mieheni oli yhdessä firmassa, jossa ei ollut. Sai kyllä sovittua asiat, mutta todella raskas prosessi oli, kun jokainen asia piti itse miettiä ja kirjata. Alkaen siitä, että jos sattuu työsuhteen aikana saamaan lapsen, niin miten poissaolojen palkallisuus. Neuvotteli kolmen viikon palkallisen isyysvapaan omaan työehtosopimukseensa. Emme kuitenkaan lopulta tuon työsuhteen aikana saaneet lasta, kun mies ehti vaihtaa työpaikkaa. Mutta jos ei olisi ollut kirjattuna, ei semmoista olisi saanut. Tämä vain esimerkkinä monista asioista. Pienipalkkaiset tuskin pystyisivät tämmöisistä neuvottelemaan. Harva kaupassa, siivouksessa yms. työskentelevä voi laitella omia ehtojaan. Jos ei kelpaa, otetaan töihin seuraava.

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   11.5.25 10:26:59

Kyllä kannattaa.

Hyviä esimerkkejä yllä. Moni keski ikäinenkään ei tajua liittojen merktystä, kun on saanut kaikea enemmänkin. Nyky nuorilla ei voi olla hajuakaan, mutta miettikää mitä slummeissa elävillä on?

Lähettäjä: Texx 
Päivämäärä:   11.5.25 10:34:16

Liitot eivät maksa jeniäkään ansiosidonnaista sen tekevät työttömyyskassat.

Päivämäärä:   11.5.25 10:58:34

Hyviä vastauksia.

Näillä hallituksen ajamilla muutoksilla pyrittiin juuri tuohon, että ihmiset, jotka eivät osaa ajatella nenäänsä pidemmälle, eroaisivat liitoista. Surullista.

Sivuhuomautuksena: ansiopäivärahan verotus ei mene noin. Sopivan veroprosentin saadakseen pitää vain hakea muutosverokortti. Jos saa pelkkää päivärahaa tai sen lisäksi vain pientä palkkaa, niin veroprosentti on huomattavasti alle 25%. Riippuu tietysti myös samana vuonna jo saadusta tulosta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.5.25 11:02:36

Olen vuosia tehnyt töitä ilman TESsiä, mutta kuulunut kuitenkin liittoon. Täytyy kyllä miettiä uudestaan kannattaako kuulua, kun näillä näkymin ilman TESsiä työskentely jatkuu vielä pitkään. Joskus olen uusia työsopimuksia luetuttanut liiton lakimiehellä, mutta nykyisin osaan jo itse aika hyvin nähdä onko sopimus kohtuullinen vaiko ei. Täytyy hieman laskeskella kannattaako enää jatkossa maksaa jäsenmaksuja.

Päivämäärä:   11.5.25 11:04:43

Liittojen neuvottelemat edut pois liittoon kuulumattomilta. Jäsenedut kuuluvat vai jäsenille, vapaamatkustaminen on lokkeilua.

Päivämäärä:   11.5.25 11:20:17

^ just näin.

"Olen itse neuvotellut palkkani ja muita parempia etuja, silti on todella kiva, kun se TES on."
TES määrääminimin, sen lisäksi voi neuvotella mitävain haluaa.

"Sai kyllä sovittua asiat, mutta todella raskas prosessi oli, kun jokainen asia piti itse miettiä ja kirjata. Alkaen siitä, että jos sattuu työsuhteen aikana saamaan lapsen, niin miten poissaolojen palkallisuus. Neuvotteli kolmen viikon palkallisen isyysvapaan omaan työehtosopimukseensa."

Nämä asiat löytyy työlaista, ei näitä tarvitse neuvotella vaikka ei TESsiä noudattaisi

Lähettäjä: Idea 
Päivämäärä:   11.5.25 11:23:09

Niin olen kuulunut liittoon sen takia että siitä olisi tarvittaessa rahallista hyötyä. Nythän siitä ei taida enää olla. Siirryn YTJ jäseneksi ja laskeskelin että tulen säätämään vuodessa 400-500€. Saman ta palveluksessa 15v eikä juurikaan pelkoa että lentäisin pihalle tai tulisi hankaluuksia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.5.25 11:27:49

"Niin olen kuulunut liittoon sen takia että siitä olisi tarvittaessa rahallista hyötyä."
Ihan samat rahalliset hyödyt siitä on edelleen.

Päivämäärä:   11.5.25 11:28:59

Pelottavaa, miten pihalla suomalaiset työnantajat ovat kun tehtailevat tällaisia ketjuja. Taitaa siellä puolella olla koko ajan vaan suurempi ja suurempi huoli siitä, että työntekijätkin ovat järjestäytyneet ja aikovat jatkossakin olla.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   11.5.25 11:34:40

"
Liittojen neuvottelemat edut pois liittoon kuulumattomilta. Jäsenedut kuuluvat vai jäsenille, vapaamatkustaminen on lokkeilua."

Miten ajattelit toteuttaa tämän kun liittoon kuuluminen on erittäin arkaluonteista tietoa ja ei kuulu työnantajalle mitenkään, ellei työntekijä itse sitä kerro? Miten työnantaja voi toteuttaa, että liittoon kuuluvat saa ne edut, jotka työnantajan tulee järjestää ja päinvastoin?

Kuulun liittoon, siihen mikä omasta mielestäni on järkevä liitto eikä mikään änkyrä. Osaa ajatella työntekijän ja myös työnantajan kautta asioita. Ei kuitenkaan ole se liitto, johon mun ns. pitäisi kuulua eli ei neuvottele meidän (huonoa) TES:sta.

Päivämäärä:   11.5.25 11:35:55

"Nämä asiat löytyy työlaista, ei näitä tarvitse neuvotella vaikka ei TESsiä noudattaisi"

Kerrotko Tiina mistä "työlaista" löytyy palkallinen vanhempainvapaa?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   11.5.25 11:36:53

Nyt sinulla menee liitto ja kassa sekaisin. Liitto neuvottelee työehtosopimukset ja kassaan kuulumalla saa ansiosidonnaista työttömänä.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   11.5.25 12:10:58

Vähän OT, mut kuulun YTK, niin pitääkö sinne ilmoittaa, kun vaihdan työpaikkaa, vai saavatko tiedon automaattisesti?

Päivämäärä:   11.5.25 12:26:51

https://youtu.be/UocCqtOlRfk

Päivämäärä:   11.5.25 13:05:07

"Kerrotko Tiina mistä "työlaista" löytyy palkallinen vanhempainvapaa?"

Ajattelitko että kaikki liittoon kuulumattomat ovat ilman rahaa jos saavat lapsen?

Päivämäärä:   11.5.25 13:14:12

"Ajattelitko että kaikki liittoon kuulumattomat ovat ilman rahaa jos saavat lapsen?"

Jatketaan keskustelua kun ymmärrät kelan maksamien vanhempainpäivärahojen ja palkan eron.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   11.5.25 13:28:23

Tässähän on ideana hävittää liitot, kun porukka eroaa, kun ei saisi enää vähentää liitonmaksua. Sitten työläiset olisi ns. villiä riistaa ja niitä voisi käsitellä miten vaan.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   11.5.25 13:32:31

Tiina: jatkossa voivat kaikki olla jos liitot loppuvat kun jäsenet eroavat. Kuka jatkossa edes neuvottelisi yleiskorotukset saatika pitäisi muista lakiin kirjoittamista eduista kiinni.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   11.5.25 13:46:09

Kokkarit laskee, että idiooteimmat luopuvat liiton jäsenyydestä ja sen jälkeen niitä voi työnantajisto kyykyttää miten lystää lain puitteissa. Täälläkin on jo moni idiootti ilmoittautunut.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.5.25 13:47:43

Kyllä ajattelen, että on ihan kiva että joku pitää työläisenkin puolia. Muuten työnantajilla on mahdollisuus kohdella työntekijöitä kuinka vaan ja ainoastaan ihminen joka ei ymmärrä mitä se voi tuoda tullessaan, ajattelee ettei liittoja tarvita tai niistä ei ole hyötyä. Nämä ovat hyvinkin itsekkäitä omaan napaan tuijottelijoita, jotka kuvittelevat, että mikään ympärillä muille tapahtuva ei vaikuta heihin mitenkään. Melko pelottava harhakuvitelma ilman kokonaiskuvan hahmottamiskykyä.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   11.5.25 14:43:39

LähettäjäPoni
Päivämäärä11.5.25 12:10:58
Vähän OT, mut kuulun YTK, niin pitääkö sinne ilmoittaa, kun vaihdan työpaikkaa, vai saavatko tiedon automaattisesti?

Ytk on pelkkä työttömyyskassa. Sille on ihan sama missä olet tai et ole töissä.

Päivämäärä:   11.5.25 14:51:14

Monet työläiset on tyhmiä. Ne äänestä persuja, koska persut on maahanmuuttoa vastaan. Ei ymmärretä, että persut haluaa tehdä työllisistä orjia.
Paluu menneisyyteen on niiden tavoite eli 12 tunnin päivät kuutena päivänä viikossa.
Onnea vaan nuorisolle, jos tähän päädytään. Itse olen onneksi niin vanha, ettei työvuosia enää ole paljoa jäljellä.

Lähettäjä: Duchesse 
Päivämäärä:   11.5.25 14:53:33

"Kokkarit laskee, että idiooteimmat luopuvat liiton jäsenyydestä ja sen jälkeen niitä voi työnantajisto kyykyttää miten lystää lain puitteissa. Täälläkin on jo moni idiootti ilmoittautunut."

Juuri näin. Huolestuttavaa seurata keskusteluja kun monet eivät ymmärrä minkä työn liitot ovat tehneet, jotta ovat saaneet työolot ym sellaiseksi kuin ne nyt ovat, ja tästä kaikesta ollaan valmiita luopumaan. Vähänkin jos seuraa mitä maailmalla tapahtuu niin ymmärtää mikä on työläisten asema monessa paikassa ja että tänne halutaan samaa. Mutta historia on kiertokulkua, joten nyt mennään alas ja jossain vaiheessa ihmiset taas kyllästyvät kyykyttämiseen, ja alkavat taistella oikeuksiensa puolesta. Itse olen onneksi jo sen ikäinen että en ole enää pitkään työelämässä.

Päivämäärä:   11.5.25 14:56:16

Ja kuka normaalijärkinen työssäkäyvä ihminen myöskään äänestää niiden Persujen lisäksi Kokoomusta? Ymmärtäisin jos olet pörssiyhtiön toimitusjohtaja tai omistajaosakas, mutta en muuten. Vaikka tiedän, että ihan perus palkollisiakin on, jotka ääniä sinne antaa. Ihmettelen.

Päivämäärä:   11.5.25 14:56:20

Kyllä se taitaa olla Purra joka vie Orpoa kuin pässiä narussa.
Ei kai työläiset sentään niin tyhmiä ole, että kokoomusta äänestää.

Päivämäärä:   11.5.25 15:00:06

Itsehän en tule ikinä liittymään mihinkään liittoon.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   11.5.25 15:06:26

Liittoon kuulumattomilta TES pois vaan.

Päivämäärä:   11.5.25 15:07:17

Edut kelpaa viivallekin kuitenkin. Lokki mikä lokki.

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   11.5.25 15:26:11

Ihmiset arvostakaa eri alojen liittoja ja liittykää niihin niiden tukemiseksi. Ette ehkä ymmärräkään mitkä kaikki työelämän edut on niiden neuvottelemia ja valvomia.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   11.5.25 15:38:47

Itse kuulun liittoon ja tulen aina kuulumaankin. Kuka minun etujani valvoo, jos ei liitto?

Päivämäärä:   11.5.25 16:07:26

Niin: minä tiedän parikin, jotka äkkiseltään saattaavat vaikuttaa ihan fiksuiltakin ja ovat ihan palkollisia. Eivätkä ees mitenkään erityisen varakkaita. Eivät vaan ehkä hahmota kokonaisuutta ja sitä miten asiat vaikuttavat oikeasti kokonaisvaltaisesti myös heidän elämäänsä. Tai vaikeahan sanoa miten ajattelevat asian ja perustelevat itselleen.

Lähettäjä: Texx 
Päivämäärä:   11.5.25 16:29:30

Ei ihme että YTK ohittanut SAKn jäsenmäärässä.

Päivämäärä:   11.5.25 16:49:18

Ymmärtämättömät pelaavat työnantajien pussiin.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   11.5.25 16:49:54

Liittojen ansiosta on työehtosopimukset.

Päivämäärä:   11.5.25 17:09:31

Liittoon kuulumattomat vois vaikka aluksi alkaa 6 päiväiseen työviikkoon

Päivämäärä:   11.5.25 17:10:02

Tosin se varmaan onkin kokoomuksen tavoite, olkaa huoleti

Lähettäjä: bf 
Päivämäärä:   11.5.25 17:13:21

Mieti, voiko työssäsi / työpaikallasi tulla tilanne, että tarvitset luottamusmiehen apua? Tai liiton lakipalvelun apua? JOs edes selunnin murto-osankaan ajan ajattelet, että voi niin kannattaa kuulua liittoon. LM-palvelut kun kuuluvat vain jäsenille. Liiton jäsenmaksu on oikeasti pieni hinta tästä työsuhdevakuutusturvasta.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   11.5.25 18:31:47

Nyt tällä hetkellä liitot on voimissaan ja innostunut lakkoilemaan, niin miten ovat saaneet Suomen asiat kuntoon ja täystyöllisyyden? Suomen kilpailukyvyllä ei pärjätä maailmalla. Oletteko te liittoon kuuluvat ajatelleet asiaa, mistä johtuu Suomen parinkymmenen vuoden taantuma? Onko ainainen palkkojen korotus ja lakot ainoa tie "autuuteen"?

Lähettäjä: O/ 
Päivämäärä:   11.5.25 18:46:38

Liitoilla valtavat omaisuudet ja ylipalkattu henkilöstö. En viitsi tukea niiden ökyilyä.

Jos kaikki eroaisivat liitoista heti, niin niiden omaisuuksien realisoinnilla tuettaisiin taloutta valtavasti ja maksettaisiin työpaikkoja vaikka hoitoalalle.

Päivämäärä:   11.5.25 18:47:29

Liittojen omaisuus olisi hyvä panna verolle seuraavana.

Päivämäärä:   11.5.25 19:04:51

"Onko ainainen palkkojen korotus ja lakot ainoa tie "autuuteen"?"

Minun alallani peruspalkka on viimeisimmän korotuksen jälkeen 10,02 €/tunti. Kuinka paljon pienempi sen pitäisi sinun mielestäsi olla?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.