Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun äitienpäivä kolahtaa

Lähettäjä: Lapseton 
Päivämäärä:   11.5.25 09:31:37

Ekaa kertaa äitienpäivä kolahtaa johonkin arkaan kohtaan. Olen lapseton siksi kun ei ole kumppania. Ei kuulemma ole mitään oikeaa lapsettomuutta ja asiaan voisin itse vaikuttaa etsimällä vaan sen kumppanin. Omat tunteet tyhjästä sylistä ja siitä mistä kaikesta jään paitsi tuntuu tänään niin vääriltä. Onhan mulla vielä vuosia saada lapsia, mutta myös pelko siitä että jos en lapsia saa kytee jossain. Entä jos en löydä ajoissa kumppania.

Onneksi on ihania ystäviä joilla ihania lapsia ja saan aidosti iloita ja ihailla heidän äitienpäivän iloa ja onnea. Heille on kuitenkin vaikea puhua näistä. Eivät näe lapsettomuudessani ongelmaa, sillä ollaan nuoria ja "kyllä sä vielä ehdit".

Hali kaikille jotka tänään tuntee vaikeita tunteita <3

Re: Kun äitienpäivä kolahtaa

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   11.5.25 09:42:47

Tee lapsi ilman kumppania, jos se on sinun elämän tarkoitus. Turha syyttää siitä jotakin muuta, joka ei ole edes olemassa.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   11.5.25 09:53:11

Nauti, tee koko päivä mitä itse haluat, ilman tappelua, kinaa, itkua ja pahaa mieltä.
Keitä itsellesi kakku kahvit, oman vapautesi kunnisksi.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   11.5.25 09:59:29

Sama juttu täällä. Lapsettomuudesta kärsimme mekin, joilla lapsettomuuden syy on puolison puuttuminen. Tosin minä en osaa aidosti iloita toisten äitienpäivän onnesta, kun harmittaa oma tilanne.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.5.25 10:21:17

Halaan teitä etänä täältä ruudun toiselta puolelta. Olin itse lapseton endometrioosin vuoksi, mutta lahjoitetun munasolun avulla sain lapsen, joka on nyt 11 kk ja nukkuu päiväunia. Olen tänään itkeskellyt hämmennyksestä, onnesta ja myötärunnosta. Tahaton lapsettomuus on kipeä asia, olipa syy sitten biologinen tai sosiaalinen. <3

Päivämäärä:   11.5.25 11:14:51

Olen itse samassa tilanteessa kuin aloittaja ja ikärajakin jo paukkuu mutta äitienpäivä ei silti herätä mitään herkkyyksiä kuin että omaa äitiäni onnittelin lämpimästi. Sanoisin että jos niitä lapsia haluaa niin siihen kumppanin etsimiseen kannattaa sitten panostaa tai voi jäädä ilman. Kuten eräs ystäväni totesi: Jos käyttäisit edes puolet siitä energiasta mitä olet käyttänyt yliopistossa opiskeluun ja töiden hakuun niin olisit jo aikapäivää sitten löytänyt kumppanin. Eli omalla kohdalla täytyy sanoa että kaveri on täysin oikeassa.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   11.5.25 11:27:42

Niitä lapsia voi hankkia yksinkin. Ja jos löytää sopivan kumppanin, lapset kannattaa hankkia siksi, että todella haluaa lapsia, koska moni 'lapsellinenkin' suhde päättyy eroon.

Päivämäärä:   11.5.25 11:31:44

En ole ikinä ymmärtänyt tätä. Jos sen lapsen haluaa, sen kun yrittää yksin, mihin sitä kumppania siinä tarvitsee? Nykyään on itseellisiä äitejä, kumppanuusvahemmuutta tai sijaisperheitä. Äitiyttä voi toteuttaa niin monella muullakin tavalla kuin perinteisesti. Itsellä tilanne se, että kumppanit osottautuneet vasta lasten teon jälkeen vääränlaisiksi itselle ja selös vasta hankala tilanne on. Olisinpa päätynyt itsekseni vain äidiksi jollain muulla tapaa niin ei tarvitsisi ottaa toista huomioon ja kestää oikkujaan.

Päivämäärä:   11.5.25 11:32:41

Ymmärrän aloittajaa ja muita. Mekin oltiin vuosia tahattomasti lapsettomia. Vuodet oli erilaisia ja herkimpinä vuosina äitienpäivät ja isänpäivät otti koville. Se on rankkaa olla äiti/isä ilman lasta. Tsemppiä teille joille tämä päivä on jollain tavalla raskas.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   11.5.25 11:39:28

Baariin vaan yhden yön seuraa hakemaan.

Lähettäjä: 33ew33 
Päivämäärä:   11.5.25 11:40:43

Me ollaan ihan omasta tahdosta ilman lapsia mutta tottakai tsempit sellaisille, joilla kirpasee eikä ole tärpännyt vaikka yrittänyt. En silti ymmärrä sitä, miksi kenenkään tarvisi potea huonoa siitä että viettää äitienpäivää. Jos jossain on esimerkiksi äitienpäivän mainos, en ymmärrä heitä jotka tulee kommentoimaan että MITES ME LAPSETTOMAT?!

Lähettäjä: Lily 
Päivämäärä:   11.5.25 12:49:13

Me ollaan ihan omasta tahdosta ilman lapsia mutta tottakai tsempit sellaisille, joilla kirpasee eikä ole tärpännyt vaikka yrittänyt. En silti ymmärrä sitä, miksi kenenkään tarvisi potea huonoa siitä että viettää äitienpäivää. Jos jossain on esimerkiksi äitienpäivän mainos, en ymmärrä heitä jotka tulee kommentoimaan että MITES ME LAPSETTOMAT?!

Siis komppaan tätä. Ymmärrän että äitienpäivä ei ole kaikille iloinen päivä ja herättää rakastavia tunteita mutta toisille tämä on kuitenkin se äitienpäivä. Tuntuu ettei nykyään saisi siitä mainita tai kun samantien kysytään että mites lapsettomat. En vähättele asiaa yhtään, olen vierestä seurannut kun hoidoista huolimatta ei tärppää vuodesta toiseen.
En toki hiero asia hänen naamaansa että hei äitienpäivä mutta toki tietää että me sitä juhlitaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.5.25 12:55:12

Ajattelen, ettei äitienpäivä ole lapsettomilta mitään pois. Ajattelen myös että tällaisena päivänä on oikeus tuntea surua jos asiaan liittyy vaikeita tunteita. Ajattelen myös, että jos joku kokee päivän hankalaksi, kannattaa työstää niitä tunteita, koska kukaannei ole juhlapäiviä keksinyt toisen kiusaksi ja olisi kaikkien kannalta miellyttävämpää, että niitä voisi hyvällä omallatunnolla ilolla juhlistaa. Kaikkeen on apua saatavissa jos lapsen teko ei millään keinoin ole mahdollista, silloin pitää työstää niitä kipeitä tunteita, kukaan muu kuin itse ei ole niistä vastuussa.

Lähettäjä: Lapseton 
Päivämäärä:   11.5.25 14:03:07

Kyllä tunnen myös ihan aitoa iloa äitienpäivästä. On ihanaa nähdä ystävien iloa äitiydestä ja heidän lasten lahjoja jne. Ei heidän äitiyden juhliminen ole minulta pois. Tänään vaan äitiys on niin vahvast kaikkialla läsnä että pysäyttää ihan eritavalla pohtimaan omaa tilannetta.
Itsellinen äitiys toki on yksi vaihtoehto, mutta tuntuu vielä vieraalta ja paljon epävarmuutta siitä miten pärjäisin yksin lapsen kanssa kun ei olisi toista ihmistä jakamassa sitä.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   11.5.25 15:13:31

Sairasta kateellisuutta kun toiset saa juhlia, ei kaikki siltikään juhli äitienpäivää
Monelle ädille saattas olla kova stressi kun tietää lasten tulevan kylään ja pitää olla tarjottavia. Joillekin aiheuttaa pahaamieltä kun ystävät kehuvat mitä saivat lahjaksi lapsilta tai mihin lapset veivät syömään kun omat lapset vain piipahtivat ovella.

Lähettäjä: kl 
Päivämäärä:   11.5.25 17:13:05

"Jos sen lapsen haluaa, sen kun yrittää yksin, mihin sitä kumppania siinä tarvitsee?"

Tämä.

Niin moni parisuhde päättyy riitaisasti, että siinä olisi sata kertaa onnellisempi, jos olisi alusta lähtien ollut yh. Moni oikein odottaa, että lapsi/lapset täysi-ikäistyy, ettei tarvitse enää olla eksän kanssa missään tekemisissä. Todella usein eksä venkoilee lapseen liittyvissä asioissa ja tekee silkkaa kiusaa entiselle puolisolleen, että oikein harmittaa lasten puolesta, kun toinen vanhempi ei kasvata heitä ja käyttää vain kiusantekovälineenä eksäänsä kohtaan.

Eli jos oikeasti lapsen haluat, niin hanki sellainen yksin. Joko hedelmöityshoidoilla, kaverin kanssa kumppanuusvanhempina (jos löydät jonkun fiksun yksilön) tai sitten satunnaisen baaripanon kanssa, jonka kanssa sinun ei tarvitse olla koskaan tekemisissä.

Monet myös jäävät väkisin yhteen "ettei hajoteta lasten perhettä". Parisuhde on palkkää vaikeutta ja koko ajan valitetaan kaikesta ja keksitään muuta tekemistä, ettei tarvitse olla puolisonsa kanssa. Ja lapset kyllä näkee ja tajuaa, että vanhemmilla ei mene hyvin, eikä tuo väkisin yhdessä oleminen ole niille lapsillekaan hyvä asia.

Harvassa ovat ne, joilla oikeasti parisuhde voi hyvin. Mutta lasten vuoksi ei viitsitä erota. Tai sitten erotaan, ja valitetaan kaikesta.

Itselliset äidit ovat usein hyvin tyytyväisiä tilanteeseensa, jos heillä on hyvä tukiverkko. Ja tuo hyvä tukiverkko koskee kyllä kaikkia. Eli on joku joka auttaa tarvittaessa ja välillä ihan pyytämättäkin.

Päivämäärä:   11.5.25 17:28:22

Ihme parisuhdevastainen foorumi tämä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.