Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kirjanpitäjän ammatti

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   10.5.25 22:53:05

Ammatti kiinnostelisi minua kovasti. Mistä aloitan pohjaopiskelun jos haluaisin tulevaisuudessa olla kirjanpitäjä?

Olen hakenut tradenomiksi, mutta kova hinku jo nyt opiskella itsenäisesti asioita.

Kaikki kokemukset ja vinkit kyseiseen ammattiin kiinnostaa. Myös yrittäjyys kiinnostelee kovasti tulevaisuudessa :)

Re: Kirjanpitäjän ammatti

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   10.5.25 23:07:36

Kirjallisuutta aiheesta löytyy, sekä erilaisia verkkokursseja. Se, mikä alalla on hankalaa, liki mahdotonta, on harjoittelupaikkojen saaminen. Juuri luin tradenomista, joka oli hakenut sataa harjoittelupaikkaa ympäri Suomen saamatta sellaista. Se on oikeasti ongelma, ellei ole suhteita.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   10.5.25 23:12:32

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=10026440&t=10019604

En nyt muista miten tänne laitettiin linkki

Lähettäjä: tiia 
Päivämäärä:   11.5.25 07:00:46

Kaveri oli ja sai burnoutin, ihan karseaa työtä svarsinkin tilinpäätösaikana, ylityötä rajusti ja aisiat mielessä 24/7.Palkka usein myös surkea.

Lähettäjä: Kps 
Päivämäärä:   11.5.25 07:01:23

Oon nyt 2 vuotta sitten aloittanut merkonomiopinnot verkossa, Samiedu esimerkiksi kouluttaa täysin etänä (ja ilmaiseksi). Mulla ei siis ollut mitään alan pohjakoulutusta eikä pohjaa muutenkaan.

Harjoittelupaikka oli kohtalaisen helppo löytää, vaikkakin suhteita kyllä käytin ihan surutta apuna. Mutta kyllä tilitoimistot ilmaiseksi työntekijän ottaa, jos pystyy suht nopeasti oppimaan perusjutut ja alkaa tehdä helppoja hommia alta pois. Työpaikkaa tuntuu olevan vaikeampi löytää vastavalmistuneena, kun on vuodenkin harjoittelun jälkeen kuitenkin vielä tosi kokematon, ja kaikkialle etsitään vankkaa asiantuntemusta ja ihmistä, jolla on jo useamman vuoden kokemus.

Tradenomina voi olla toinen juttu, kun opinnoissa ehditään perehtyä vähän muuhunkin kuin perus kirjaussääntöihin ja alvin laskemiseen, joten työpaikkakin voi löytyä helpommin. Eli jos vaan oma talous kestää pitkän opiskelun, niin ilman muuta tradenomiksi. Meidän tilitoimistossa tosin kaikki kirjanpitäjät on merkonomi-pohjalla, joten jos ihan perus rivikirjanpitäjäksi haaveilet, niin sen merkonominkin pitäisi riittää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.5.25 10:25:35

Olen alaa vaihtava tradenomiopiskelija.

Harjoittelupaikka löytyy helposti suhteilla, muuten voi olla erittäin vaikeaa. Paikan myös pitäisi olla työllistävä, koska vastavalmistuneena tilanne on yhtä hankala.

Tradenomiopinnot ovat mielestäni liian yleisluonteiset. Ainakin itse olisin halunnut keskittyä tiukemmin taloushallintoon. Profiloivissa opinnoissa asioita käydään läpi laajasti mutta hyvin pintapuolisesti. Kursseja, joilla pääsisi harjoittelemaan taloushallinnon perusprosesseja, ei juurikaan ole tarjolla. Tekisi mieli suorittaa vahvistukseksi osia perustutkinnosta. Kuulemma sellaistakin tehdään.

Seuraan ammattilaisten ja työnantajien keskustelua, ja harjoittelijoiden osaamistaso tuntuu useimmiten olevan pettymys. En yhtään ihmettele. Vaikka olen saanut kursseista kiitettäviä arvosanoja, niin harjoittelussa työtehtävien opettelu pitää kyllä aloittaa ihan alkeista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.5.25 11:08:01

"Työpaikkaa tuntuu olevan vaikeampi löytää vastavalmistuneena, kun on vuodenkin harjoittelun jälkeen kuitenkin vielä tosi kokematon, ja kaikkialle etsitään vankkaa asiantuntemusta ja ihmistä, jolla on jo useamman vuoden kokemus"

Aloitin taloushallinnon opinnot, koska alalla on (oli?) työvoimapulaa. Jos olisin tiennyt, että pulaa on vain kokeneista tekijöistä, ja sellaiseksi kehittyminen on harjoittelu- ja työmahdollisuuksien vähyyden vuoksi hyvin vaikeaa, en missään tapauksessa olisi valinnut alaa.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   11.5.25 11:19:21

..., valitettavasti juurikin noin, että osaavista tekijöistä on pulaa.

Aloituspalkka voi monesti olla n. 2200-2300€ ja nousee hiiiiiiitaaaastii vuosien varrella, että pitää oikeasti tykätä työstä että viitsii sitä tehdä. Kevät on todella kiireistä aikaa, tätä ei moni ymmärrä, että OIKEASTI kiireistä.

Jos harjoittelupaikan saa, siellä kannattaisi olla aikalailla koko vuoden ympäri, jotta näkee kaikki vaiheet ja voisi oppia tilinpäätöksestä edes alkeet. Sitten toivoa, että harjoittelupaikka työllistää myöhemmin..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.5.25 15:09:45

aloitin merkonomiopinnot ja harjoittelupaikkaa oli melkein mahdoton saada. vihdoin kun paikan sain, käytännössä siellä ei ehditty opettaa oikein mitään. harjoittelupaikkaan en tule työllistymään ja tuskin mihinkään muuallekaan, koska kysyntää aloittelijoille ei ole. eli omalta osaltani täysin turha homma ja palaan takaisin duunarihommiin.

Lähettäjä: toinen . 
Päivämäärä:   11.5.25 15:54:05

Harkitsen tradenomiopintojen keskeyttämistä juuri tämän harjoittelupaikka- ja työllistymisongelman takia. Minkään jatkuvan yt-rumban keskelle en myöskään halua itseäni kouluttaa. Opiskelu on alkanut tuntua ajan hukkaamisesta, varsinkin kun iso osa siitä on kaiken maailman markkinointi- ja puhelinmyyntikursseja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.5.25 17:31:32

Opiskelen myös tradenomiksi ja liukuhihnalta tämä tuntuu. Vastuu siitä paljonko on oikeasti oppii on kokonaan itsellä ja se miten työllistyy riippuu omista suhteista ja aktiivisuudesta. Koulusta saat todistuksen, mutta kyllä pitää itse ainakin jatkaa opiskelua itsenäisesti vielä valmistumisen jälkeen.

Lähettäjä: toinen . 
Päivämäärä:   11.5.25 18:23:27

Kun opiskelee työn ohessa, ja tietysti muutenkin, aikaa on rajallisesti, joten tradenomintutkintoon kuuluviin, kaikille yhteisiin opintoihin sisältyvät höttökurssit ärsyttävät melkoisesti. Suuntautumisopinnoissa saatetaan sitten muutaman opintopisteen kursseilla käydä läpi niin laajoja kokonaisuuksia, ettei aika riitä millään niiden kunnolliseen haltuunottoon, ainakaan normaalin muistikapasiteetin omaavalle. Koulu ei sitä toki odotakaan.

Oma aktiivisuus on tietysti aina tärkeää, mutta mielestäni sellainen koulutussysteemi, jossa ammattitaidon opettaminen on jätetty kokonaan yritysten tehtäväksi ja harjoittelupaikan löytäminen on isolle osalle opiskelijoista äärimmäisen hankalaa ja aikaavievää, olisi syytä päivittää pikaisesti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.5.25 18:50:34

''Oon nyt 2 vuotta sitten aloittanut merkonomiopinnot verkossa, Samiedu esimerkiksi kouluttaa täysin etänä (ja ilmaiseksi). Mulla ei siis ollut mitään alan pohjakoulutusta eikä pohjaa muutenkaan.''

Taitavat kuitenkin suosia työnhaussa enemmän tradeja ja maistereita nykyään, tai näin olen kuullut. Tietysti jos työpaikka löytyy myös suhteilla niin eikai siinä sitten ongelmia ole tulossa.

Lähettäjä: Pony 
Päivämäärä:   11.5.25 20:03:43

Kirjanpitäjän ammatti on mielenkiintoinen ja tykkäsin työskennellä eri alojen ammattilaisten kanssa. Itsekin oppi monenlaista eri aloilta kirjanpitoa tehdessä ja yrittäjien kanssa jutellessa.
Mutta. Ala on sairas.
Kesälomat pidetään käytännössä max. 2vk kerrallaan, sijaisia ei palkata, tilinpäätösaikaan on myös normityöt tehtävänä tietysti. Palkkaus on perseestä (ainakin pienissä tilitoimistoissa), hiukan päälle kahdentonnin palkalla saa tehdä vuosi kausia töitä.
Merkonomina saat aina myös ne jämähommat eli eteneminen (ja sitä kautta parempi palkka) ei onnistu. Kilpailet samoista työpaikoista tradenomien ja maisterien kanssa ja jäät aina alakynteen.
Vaihdoin pois tilitoimistosta toisiin hommiin kun tuuri kävi. Nyt palkka nettona sen verran mitä tilitoimistossa sai bruttona.

Kirjanpitäjän ammatissa on paljon hyvää, mutta ne huonot puolet ratkaisi ainakin itselläni etten enää jaksanut. Kiva kuitenkin että tekijöitä alalle näyttää riittävän.

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   11.5.25 20:16:13

Kaveri vaihtoi työt tilitoimistossa laitossiivojan töihin, suunnilleen sama palkka mutta ei stressiä töistä eikä ylitöitä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   11.5.25 20:22:04

"Kesälomat pidetään käytännössä max. 2vk kerrallaan, sijaisia ei palkata, tilinpäätösaikaan on myös normityöt tehtävänä tietysti. Palkkaus on perseestä (ainakin pienissä tilitoimistoissa), hiukan päälle kahdentonnin palkalla saa tehdä vuosi kausia töitä."

Meillä takuu kolmen viikon lomasta ja jos pitää loman ennen juhannusta tai elokuusta eteenpäin, on mahdollista saada 4 viikkoa putkeen. Kesälle otetaan myös kesätyöntekijöitä tarpeen mukaan, ensisijaisesti aiempien kesien tekijöitä tai kevään työharjoittelijoita. Itse aloitin 2500€ palkalla, viiden vuoden (joista melkein 4 vuotta perhevapailla) palkka oli 3500€ ja nyt reilu 10 vuoden jälkeen 4700€. Tilitoimisto kokemusta ei ollut, mutta muualta vähän. 6 vuotta sitten vasta-alkaja ilman koulutusta sai 2700€ ja hänellä palkka nyt vajaa 3400€. Eli ei nää asiat nyt aina ihan niin huonosti ole. Tämä isossa kaupungissa ja suht isossa toimistossa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.