Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miehen tuki synnytyksessä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.5.25 19:06:18

Millaista konkreettista apua olette puolisoltanne kaivanneet tai toivoneet synnytyksessä? Oletteko kirjoittaneet puolisolle listaa toiveista? Tai kertokaa asioita mitä puolisonne teki synnytyksen aikana, etenkin ne hellyyttävät ja avuliaat asiat kiinnostavat. :)

Re: Miehen tuki synnytyksessä

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   10.5.25 19:13:04

Ensimmäisen sektioon ei ehtinyt kun tuli niin nopeasti vapaa sali . Istui lähellä toisen sektion aikana ja sai olla mukana pesemässä yms vauvoja kun äitiä vielä ommeltiin . Oli riittävän hyvin mukana. Eihän noita etukäteen tiedä miten synnytys menee ja miltä äidistä tuntuu silloin joten vaikea tehdä etukäteen mitään listoja ja itseä ainakin kivuliaana alkaisi ärsyttämään turha hössötys.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.5.25 19:16:37

Juoksi hoitamassa asioitani, toi minulle kahvia ja piti seuraa. Jyrähti kivunlievityksestä. Sitten otti vauvan että pääsin pesulle.

Päivämäärä:   10.5.25 19:17:39

Ja en kirjoittanut listaa.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   10.5.25 19:17:50

En tiedä mitä teki. Keskityin vain pysymään hengissä. Listat olisi olleet ihan turhia.

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   10.5.25 19:25:07

Toi kaikkea mitä pyysin (ruokaa, mehua, kirjan kirjastosta, sukkia kaupasta jne) ja sitten kun alkoi tapahtua haluni mukaan joko silitti/hieroi tai ei silittänyt, oli kuitenkin lähellä. Lopulta hoiti vauvaa ekan yön, kun itse olin heräämössä. Hoitajat opetti miehen vaihtamaan vaipan, pesemään vauvan ja juottamaan pullosta (imetys lähti oikein hyvin sujumaan sitten kun palasin kuvioon). Oli siis ihan korvaamaton apu sekä minulle että hoitajille.

Ei listoja.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.5.25 19:26:42

Pyysin etukäteen huolehtimaan, että.mun toiveita kunnioitetaan ja pitää mun puoliani, jos itse kivuista ei enää jaksa. Toi turvaa, mutta toive oli sinänsä turha, että minua kohdeltiin todella hyvin ja kuunneltiin eikä kokemus ollut yhtään sellainen synnytyskauhutarina kuin monesti saa lukea. Onneksi.

Miehestä oli iloa ja apua tukena, seurana ja hauskuuttajana kun eka synnytys kuitenkin kesti sen vuorokauden melkein.

Meillä oli ekasta perhehuone, mutta yöllä mies oli siellä vaan tiellä kun kuorsasi, niin en saanut nukuttua yhtään kun vauva piti herättää tissille 3 h välein, sitten yritin imettää 30 minuuttia ja yritin pumpata maitoa 30 minuuttia ja 2 tuntia kuuntelin miehen kuorsausta ja mietin kamalia ajatuksia hyödyttömästä miehestäni XD.

Päivällä oli kyllä hyötyä kun toi minulle kaikki ruuat huoneeseen, vaihtoi vaipat, piti sylissä vauvaa ja nukutteli ja lohdutti minua kun vauva oli sinivalohoidossa eikä saanut syliin.

Tokasta jäätiin kahdestaan vauvan kanssa sairaalaan ja mies oli oikein hyödyllinen kun hoisi esikoista kotona, toi minulle kaikkia herkkuja, sushia ja kotona tehtyä ruokaa, sairaalaan osui noille päiville tosi pahat ruuat kun ekalla kerralla oli niin hyvää, että melkein paino nousi kun niitä veteli napaansa ja odottelin maidon nousua.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   10.5.25 19:49:16

Sektiossa oli paikalla ja meni vauvan mukana kun minua ommeltiin.
Alatiessä toi ruokaa, juomaa ym mitä tarvitsin. Oli paikalla, se riitti.

Päivämäärä:   10.5.25 19:54:07

Ja aloittaja, en halua antaa vinkkejä joita ei pyydetä, joten voit skipata tämän jos haluat.

Jos listojen tekeminen on sinun juttusi, niin tee kaikin mokomin lista. Se voi antaa sinulle turvan tunnetta. Mutta muista, että synnytyksessä ei voi hallita tai ennakoida kaikkea (ja kyllä sinä sen varmasti tiedätkin, aikuinen ihminen. Eihän elämässä muutenkaan voi, kuten tiedät) niin listaa mieluummin sellaisia konkreettisia juttuja (muista varmistaa että mummo hoitaa koiran. Muista maksaa parkkimaksu. Muista että cokista, ei Pepsiä!) Tiedän että mies kyllä huolehtii koiran mutta jos lista tuo turvaa niin se tuo.

Lähettäjä: Lily 
Päivämäärä:   10.5.25 21:06:57

Kaksi alatiesynnytystä. Mies koko ajan siinä lähellä, kävi lämmittämässä kauratyynyä, antoi ilokaasun maskia (olin altaassa ja siinä ei paikkaa maskille niin oli helpompi että mies piti ja antoi tarvittaessa). Auttoi tarvittaessa vaihtamaan asentoa, tuki kävelyssä nyt tokassa synnytyksessä kun niin paha kipu lonkassa. Haki ruokaa minulle. Oli ennenkaikkea läsnä ja seurana. Ei tyrkyttänyt mitään mutta heti oli valmiina auttamaan/tuomaan jotain jos oli tarvi.
Sai vauvan iholle kun lähdin suihkuun.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   10.5.25 21:26:39

En mä tiedä, siellä se roikkui mukana ja teki jotain jos pyysin. Ekassa hän tuki, kun kävelin ympäriinsä supistusten välissä. Muuta en edes muista.

Tokassa tuli myöhemmin perässä. Antoi nenäsuihketta kun pyysin.

Kolmanteen ei ehtinyt mukaan kun hän tuli ryminällä. Oli hauska soittaa, että ei oo kiire, hän saapui jo. :D

Itse en siis ole kokenut miehen tukea ja mukanaoloa kovinkaan tärkeäksi itselleni.

Toisilla tämä voi olla toisin, joten en tarkoita vähätellä.

Lähettäjä: Apu 
Päivämäärä:   10.5.25 22:26:39

Ei puhuttu mitään etukäteen mikä hänen roolinsa on. Esikoisen sektiossa oli vierellä tukena ja otti vauvan kunnes pääsin perhe huoneeseen. Läsnä olo rauhoitti, sillä sektiossa tärisin koko ajan ja sai mieleni muualle. Oli sairaalassa kanssani ja 2 viikkoa kotona hoitaen vauvaa.

Toisen kohdalla vei esikoisen hoitoon, kun vedet meni ja synnytyksessä tukena. Otti vauvan hoiteisiin, kun istukkaa irrotettiin ja tikkejä laitettiin. Miehen läsnä olo vähän rauhoitti, sillä istukkaa irroitettaessa ja verta menettäessäni koin oudon olotilan ja hetken tunsin, että kuolen veren hukkaan.

Omalla kohdalla siis mies rauhoittunut läsnäololla ja huolehtinut vsuvasta.

Päivämäärä:   10.5.25 22:37:05

Meillä oli niin kaoottinen sektio että molemmat lähinnä vaan selviydyttiin siitä. Ja koko salilla oli huoli lapsestakin että tuleeko elävänä, että vasta sen ensimmäisen parahduksen jälkeen oltiin rentoja. Ei siinä oikein roolia siis isälle voinut jakaa. Lähtivät nopeasti vauvateholle siitä sitten.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.5.25 22:37:57

Ei ollut mukana, enkä ikinä ottaisi äijää tielle synnytyssaliin katsomasn, kun tuskissani levittelen

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   10.5.25 22:42:51

M: anoppini kielsi poikaansa ehdottomasti tulemasta mukaan synnytykseen. Minulle yritti perustella asiaa levittelemisellä ja "öh öh, kakkaamisella". Mieheni sanoi, että on sitä levitelty sitä tehdessäkin ja monia kertoja ennen ja jälkeen sitäkin, ja ripulitkin on yhdessä sairasteltu.

Päivämäärä:   10.5.25 23:19:11

Sektiossa en tarvinnut varsinaisesti tukea, ei minua edes jännittänyt yhtään. Mutta toivuin hitaasti ja olin 2 päivää teholla ja sen jälkeen viikon aika huonossa kunnossa. Monet kerrat mies talutti minut suihkuun ja vessaan ja vauvan hoiti kokonaan imetyskokeikuja lukuunottamatta. Eli miehen läsnäolo oli todella tärkeää niin käytännön asioissa mutta myös henkisesti.

Lähettäjä: Äiti myös 
Päivämäärä:   11.5.25 06:56:24

Onneksi ei kerennyt paikalle.
Ei siitä olisi ollut hyötyä, olisi varmaankin vaatinut enemmän huomiota ja hoitoa kuin minä...

Lähettäjä: Lotus 
Päivämäärä:   11.5.25 07:44:58

Minun mieheni oli mukana ja oli kyllä korvaamaton tuki. Kokemus oli minulle aivan kammottava, mutta mieheni teki siitä vähän helpomman läsnäolollaan, sanoillaan ja kosketuksellaan hän sai oloni tuntumaan turvallisemmaksi ja kuulluksi. Puristin häneltä kädestä ihon rikki kovimmissa kivuissa :D En odottanut etukäteen häneltä mitään koska kummallekin meille synnytys oli ensimmäinen koskaan, kumpikaan ei siis osannut odottaa miten reagoi. Mutta hän oli tuhat kertaa kultaisempi kuin olisin ikinä uskonut. Ja erityisesti kokemuksen jälkeen hänen tukensa oli jopa vielä merkittävävampi , koska olin todella huonossa kunnossa pitkään. Hän on pitänyt huolta, että olen saanut toivuttua fyysisesti (vaikka pysyviä vammoja ja kipuja elämään jäikin), hoiti asioita, saa minut tuntemaan oloni kauniiksi ja rakastetuksi, saanut minut aina kun pystyn ja enne kaikkea on hyvä isä tytöllemme. Ihan rehellisesti en olisi kyllä selvinnyt synnytyksestä ilman tuota miestä.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   11.5.25 08:05:39

Oman miehen läsnäolosta ei sairaalasynnytyksessä ollut mitään iloa :) siel hää istui lukemassa lehteä... toinen kun syntyi, oli sit vähän enemmän, kun hoiti esikoisen ja soitti lanssin...en silti ole saanut traumoja, koska ammattilaiset olivat vieressä <3 ja sanotaanko etten saa mitään apua tai lohtua että joku silittelee päätä tai selkää kun suoritan jakautumista. Vaan kun tiedän että se joku siinä vieressä toteaa et "hei, me autetaan jos tulee ongelma, tee sä nyt vaan se työ mikä on tehtävä, hyvin vedät" :D ja hyvinhän se on mennyt, kaksi tervettä ihmisen jälkeläistä. Ja hyvin palautunut äitee. Kaikilla ei käy niin hyvä tuuri. Ja tuurilla on ammattitaidon lisäksi synnytyshommissa vähän kyllä tekemistä. Sitä siis toivon että kaikki synnyttäjät sais ammattitaitoa seurakseen kun synnyttävät.. sillä selviää todennäköisesti paremmin ilman vahinkoja.

Päivämäärä:   11.5.25 08:12:59

Mies auttoi missä pyysin. Ja toisaalta, kun tuntee minut niin hyvin, niin osasi myös tarjota/hoitaa/pyytää asioita, joita en itse siinä hetkessä osannut/jaksanut. Lopussa kätilö mm. kysyi, että haluanko vauvan syntyvän ammeeseen. Olin siis jo ammeessa. Sanoin, etten tiedä. Mies teki silloin päätöksen, kun oltiin asiasta ennakkoon puhuttu ja olin sanonut, että olisi kiva synnyttää ammeeseen.

Ja kyse mukanaolossa ei ole pelkästään minun tukemisesta. Vauva on myös miehen. Hänellä on yhtäläinen oikeus olla siinä ainutlaatuisessa hetkessä mukana.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   11.5.25 13:31:32

Hoiti kotona eläimet kun olin laitoksella. Osaan synnyttää ilman miestäkin, ei sitä tarvinnut kuin alulle laittoon. On nykynaisista tullut heikkoja jos siihenkin hommaan miehen tarvitsee avuksi.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   11.5.25 13:33:07

Juu: oletpa tyhmä nainen.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   11.5.25 13:37:10

Tyhmä? Ennen on synnytetty kotona saunassa ja jatkettu töitä seuraavana päivänä. Nyt tehdään listoja ja pakataan laukkuja kuukausia ennen, ihan turhaa hössötystä. Tärkeämpää minulle oli että eläimet hoidetaan hyvin kun olen sairaalassa kuin että joku pitää kädestä.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   11.5.25 13:39:03

Kyllä. Jos joku mies toimii eri tavalla kuin omasi, niin se ei tee naisesta heikkoa. Olisit vain hoitanut itse ne eläimet.

Päivämäärä:   11.5.25 13:39:29

Juu on varmasti hauskaa seuraa juhlissa

Lähettäjä: Kysyn 
Päivämäärä:   12.5.25 07:34:14

Onpas tosiaan heikkoja naisia, kun mies haluaa tulla mukaan synnytyksiin. Omani ei päässyt toisen synnytykseen mukaan, koska juuri sinä yönä ukki ei päässyt paikalle ja mummolla ei ole ajokorttia, mutta tuli sitten kun ennätti viedä esikoisen sinne mummolle päin. Mies on tärkeä vanhempi lapsille, ja on tehnyt paljon muutakin kuin laittanut lapset alulle. Minulla oli sijainen hoitamassa eläimet, mies tekee ihan muuta työtä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.5.25 08:20:30

Synnytyksistä jo yli 30 vuotta aikaa niin ei niin tuoreessa muistissa kaikki. Mies oli mukana kaikissa ja ihan hyvältä hänen läsnäolonsa tuntui, yhteinen asia ja tärkeä hetki molemmille.

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   12.5.25 08:29:09

Hieroi selkää/jalkoja, mitä nyt pyysin. Antoi juotavaa ja syötävää. Ponnistuksessa pysyi pääpuolessa tsemppaamassa (toki, eka, kolmas ja neljäs ponnistus kaikki alle 5min niin siinä ei ehdi paljon tsemppailla, toka olikin jo pidempi, kun vauva virheasennossa, 24min). Otti vauvan iholle, kun menin suihkuun. Kaikki ovat syntyneet illalla niin, että on joutunut sitten vauvan synnyttyä lähtemään salista kotiin, eikä päässyt osastolle.

Päivämäärä:   12.5.25 09:44:47

Tutun ukko just valitti, kun tuli nälkä synnytyksen aikana. Sellaisia helmiä ne on, akka tunkee sisuksistaan kolmen kilon vauvaa ja ukkoa harmittaa, kun on nälkä :D Toivottavasti on ollut niin urpo, että on sanonut tämän myös vaimolleen, niin voivat alkaa heti jakamaan lusikoita, kun pääsevät kotiin.

Päivämäärä:   12.5.25 10:02:20

Toimi kuljettajana sairaalaan mennessä. Synnytys oli kiireellinen sektio, joten mies odotti ulkopuolella eikä siis pystynyt varsinaisessa synnytyksessä auttamaan millään tavalla. Isoin apu oli, kun otti lapsen heti syntymän jälkeen, kun minut vietiin heräämöön. Perhehuonetta meillä ei ollut (ei haluttu), niin mies vieraili sairaalassa joka päivä osastolla ja opetteli vauvan hoitoa. Tärkeintä oli, että oli vaan paikalla.

Päivämäärä:   12.5.25 10:06:21

"Tutun ukko just valitti, kun tuli nälkä synnytyksen aikana. Sellaisia helmiä ne on, "

Yksi tuttu ukkosi on törppö = kaikki on

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.