Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yksin kovien kuukautiskipujen kanssa

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.5.25 10:50:40

Olen siis oikeastaan jo teinistä saakka kärsinyt kovista kuukautiskivuista, jotka kuitenkin tuntuvat vain pahentuneen iän myötä. Tarvitsen nykyään kipujen takia toistuvasti saikkua. Perus apteekista saatavat lääkkeet auttavat, mutta todella viiveellä ja vain muutamaksi hassuksi tunniksi. Ja siltikin saatan tarvita lisäavuksi esim. lepoa ja lämpötyynyn. Mikään liikunta jne. ei tule kysymykseenkään, mitä monet ehdottavat hoitona kipuihin. Kuukautisten aikana tamponia en voi käyttää, koska sekin pahentaa näitä kipuja ja tökkii ja vihloo vatsaa ikävästi.

Suht. uutena tulokkaana tässä ovat nyt tulleet 1-2 päivää ennen kuukautisia alkavat kovat alaselkäkivut. Nämä tuntuvat voimakkaina vihlaisuina alaselässä jokaisen nopean selän liikkeen kohdalla, joten pitää aina kylkeäkin kääntää hitaasti ja varovasti. En voi tehdä tuolloin mitään, mikä vaatii kumartelua, ilman sietämätöntä kipua.

Olen vasta nyt aikuisiällä tajunnut, että ei pelkän naisen kehossa olemassaolon kuulu aiheuttaa tuskaa ja kipua ja jatkuvaa saikutusta. Kävin YTHS:n kautta yleislääkärin vastaanotolla puolisen vuotta sitten. Lääkäri oli kovasti sitä mieltä, että kivut kuuluvat normaaleihin kuukautisiin. Teki kyllä myös perus gynekologisen sisätutkimuksen, mutta siihen asian tutkiminen jäikin. Toki sain paremmat kipulääkkeet, kiitos tälle lääkärille siitä.

Nyt kuukautisasia on alkanut huolestuttaa erityisesti sen takia, että meillä avioliitossa alkavat perheenlisäysasiat olemaan pian ajankohtaisia (puhutaan kuukausista, ei edes vuosista). Samaan aikaan on oireilun takia huoli siitä, että kohdussa olisi jotakin vialla, enkä siksi välttämättä saisi lapsia. Senhän tietysti näkee silloin, mutta mielen on täyttänyt epävarmuus, enkä lähde siihen mitenkään sellaisella ajatuksella, että "Jee, nyt tehdään lapsi!", kuin joissakin romanttisissa elokuvissa. Vaan jännittynein mielin. Myös psyykkinen puoli on raskas, ellei jopa raskain osuus tässä, ja sen kanssa tuntuu jääneen yksin. Aivan kuin olisi jotenkin "huono" olemaan nainen, kun ei osaa edes vain olla olemassa omassa kehossaan ilman kipua ja tuskaa tai ainakin vahvoja kipulääkkeitä :(

Miltä tämä mielestänne kuulostaa? Olen 27-vuotias, jos joku miettii. En ole varma kannattaisiko pyytää jatkotutkimuksia, hakea apua psyykkiseen puoleen, antaa asian vain olla.

Re: Yksin kovien kuukautiskipujen kanssa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.5.25 10:55:47

Endometrioosilta kuulostaa.

Lähettäjä: Älläri 
Päivämäärä:   10.5.25 11:08:09

Mulla on kuukautiskivut jopa pahemmat mitä synnytyskivut, pahentuneet iän myötä.

Ekat 15v vähäteltiin ja buranalla jouduin selviämään (hormonit ei oo koskaan käyneet), kunnes noin 5 vuotta sitten otettiin vakavasti ja tutkittiin ihan perinpohjin kaikki. Mitään selittävää ei löydetty, ja rohkenin ottaa hormonikierukan testiin.

Paras päätös ikinä, kaikki kivut ja vuodot loppui siihen paikkaan. Mitään muita sivuvaikutuksia ei ole, paitsi halut väheni merkittävästi. En ole parisuhteessa joten ei ole ongelma.

Lähettäjä: Älläri 
Päivämäärä:   10.5.25 11:10:07

Pointtina aloittajalle siis että älä ihmeessä anna olla, vaadi tutkimuksia! Jos joku keino löytyy josta on apua niin kyllä siinä elämänlaatu nousee ihan merkittävästi.

Itse elin tuon lähes parikymmentä vuotta kuukautisten ehdolla, kaikki piti olla aina suunniteltuna.

Päivämäärä:   10.5.25 11:36:32

Tähystettiinkö Älläri? Ihan normi endolta kuulostaa. Saatat kuitenkin tulla raskaaksi ihan normaalistikin. Se riippuu täysin siitä missä se endokudos tekee tuhojaan. Itsellä munasarjat ja johtimet oli puhtaat, niin ei ollut ongelmia raskaaksi tulemisen kanssa.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   10.5.25 16:21:03

Endometrioosilta kuulostaa. Ehkä yksityisellä gynellä käynti toisi helpotusta mieltä askarruttaviin kysymyksiin. On kyllä niin tyypillistä, että tätäkin asiaa terveydenhuollossa vähätellään.

Päivämäärä:   10.5.25 16:55:04

Mulla ei noin kovia kipuja ollut, mutta minipillerit kun aloitin loppui kuukautiset sekä kivut. Ei ehkä ideaali tilanne sinulle kokeilla jos lasta meinaatte mutta se voisi olla yksi vaihtoehto kokeilla.

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   10.5.25 17:05:06

Just kaverin kanssa "naurettiin" et mitään naisten vaivoja ei oteta terveydenhuollossa tosissaan, ellei satu kysäisemään, että ei kai tällainen vaiva vaan voi vaikuttaa hedelmällisyyteen. Eli voin luvata, et heti jos meet lääkäriin ja mainitset lastentekoaikeista joiden tiellä kyseiset vaivat ovat, niin saat ambulanssikyydin poliisisaattueessa naistenklinikalle. Sen sijaan jos valitat samoista vaivoista mainitsematta lastentekoaikeista mitään, ketään ei kiinnosta. :'D

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   10.5.25 17:07:06

Lisäys edelliseen, valittelin siis itse lääkärissä pahoja vuotoja ja kipuja 15 vuotta, oli kuulemma ihan normaalia ja pitää kestää. Kokeeksi sitten kerran vihjaisin, että pitäisi varmaan alkaa lapsia harkita mutta nämä kuukautisoireet vähän arveluttavat niin sain heti kiireajan erikoislääkärille :'D

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   10.5.25 18:05:53

Aika selvä endometrioosi. Harmi vaan että siihen on hoitona yleensä e-pillerit tai vastaava hormoniehkäisy. Sun pitää päästä uudelleen tutkimuksiin, toiselle lääkärille.

Itsellä nyt yli vuosi TÄYSIN kivutonta ja vuodotonta elämää kun aloitin monien kokeilujen jälkeen sopivat e-pillerit, joita syön ilman taukoja.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.5.25 18:33:59

Mitä apteekista saatavaa lääkettä käytät ja kuinka paljon?

Itsellä auttaa vain ja ainoastaan burana 800mg ja panadol 1g samaan aikaan otettuna.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.5.25 18:38:59

Ja jos tuo määrä ei auta, niin sitten menet asiasi kanssa gynelle ja ultrattavaksi ja nyrkkiä pöytään, että vian pitää löytyä, samoin lääkkeen.

Eihän se nyt niin voi mennä, että joudut olemaan kuukaudessa ihan turhia päiviä saikulla ja tuskissasi kuukautiskipujen vuoksi.

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   10.5.25 19:38:40

Tamponeissakin on eroja. Jotkut tamponit laajenevat vain leveyssuunnassa, jotkut myös pituussuunnassa. Ja niitä pidentyviä ei läheskään kaikki voi käyttää, kun käy kipeää ja ärsyttää kohtua ja kohdunsuuta. Minäkin olen käyttänyt vain leveyssuunnassa laajenevia. Esim. ob ja sen kopiot on hyviä. Tampaxit ja sen kopiot taas kamalia, kun täyttyessään tuplaavat pituutensa.

Ja kyllähän tuo epänormaalilta kuulostaa, joten vaadi ehdottomasti tutkimuksia äläkä vain anna olla. Ei naisten kuukautisten kuulu olla kivuiltaan sellaisia, että normaali elämä muuttuu mahdottomaksi.

Mutta jos onnistut tulemaan raskaaksi, niin silloin endometrioosi saattaa helpottaa. Kaikilla endometrioosikaan ei todellakaan estä raskaaksitulemista luomuna, joten sen takia ei kannata lisääntymistoiveista luopua.

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   10.5.25 20:39:16

Olen 34v ja pohtinut samoja asioita. Olen mennyt jopa päivystykseen hakemaan kipupiikin. Pahimmillaan olen oksentanut suihkussa kivuista.
Mitään sellaista särkylääkettä en ole saanut, josta olisi apuja. E-pillereitä olen kokeillut kaikenlaisia tuloksetta.

Lopulta sain puolivuotta sitten slindat, joilla kuukautiset jäi pois. Se on ollut ainoa minulle toimiva ratkaisu. Elämänlaatu parani huomattavasti, olen iloisempi ja pystyn käymään töissä.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   11.5.25 00:20:55

Mulla kans solmut aina kovat kivut mut ihme kyllä vanhemmiten vähän helpottanut, että Burana 600mg auttaa jos tasaseen tahtiin kiskoo. Tai auttaa niin, että pystyn olla joten kuten. Tamponi tekee välillä myös kipeää ettei voi käyttää. Välillä sen käyttö taas onnistuu. Olen käynyt yksityisellä muutamat kerrat vuorohäiriöidenntakia ,mut koskaan ei mitään ole ultrassa löytäneet ja määränneet teroluteja tai e-pillereitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.